Auton äänieristys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu
Miten bitumia pystyy käyttämään tuon alkuperäisen höyrysulun korvaajana niin, että tosiaan kaikki kosteus edelleen valuu oven sisään eikä verhoilulle? Bitumihan tahtoo ajan mittaan kovettua ja halkeilla - eikö tuosta synny selvä vesivuotoriski?
 
Miten bitumia pystyy käyttämään tuon alkuperäisen höyrysulun korvaajana niin, että tosiaan kaikki kosteus edelleen valuu oven sisään eikä verhoilulle? Bitumihan tahtoo ajan mittaan kovettua ja halkeilla - eikö tuosta synny selvä vesivuotoriski?
On ollut kyllä monta harrasteautoa mistä on hävitetty kyseinen sulku eikä mitään ongelmia kosteuden kanssa.
 
Miten bitumia pystyy käyttämään tuon alkuperäisen höyrysulun korvaajana niin, että tosiaan kaikki kosteus edelleen valuu oven sisään eikä verhoilulle? Bitumihan tahtoo ajan mittaan kovettua ja halkeilla - eikö tuosta synny selvä vesivuotoriski?
Juu, ei kovetu tai halkeile eikä tule vuotoja.
 
Miten bitumia pystyy käyttämään tuon alkuperäisen höyrysulun korvaajana niin, että tosiaan kaikki kosteus edelleen valuu oven sisään eikä verhoilulle? Bitumihan tahtoo ajan mittaan kovettua ja halkeilla - eikö tuosta synny selvä vesivuotoriski?
Miksi tuossa kohteessa pitäisi käyttää bitumia kun butyylikumimatot ovat yleisesti käytössä äänieristyshommissa?
 
Usein tuo höyrysulku on muutenkin revitty irti tai vähintään hajalla jos on jotain asenneltu.
 
Rengasmelun suhteen nykyinen Skoda Octavia 3 on aika mukavalla tasolla. Olen äänieristänyt varapyöräkotelon ja takapenkin alusen bitumilla sekä etuovet räminän takia pehmeämmällä materiaalilla. Sen sijaan moottorin ja voimansiirron äänet kuuluvat aika selvästi sisälle. Kiinteä vauhtipyörä + dieselkone on siinä mielessä vähän armoton yhdistelmä.

Auttaakohan sisälokareiden eristäminen edestä sekä konepellin alapuolen lisäeristäminen mitään noihin? Tulipeltiin on jo vähän ahtaampi päästä laittaamaan eristettä. Myöskään kojelautaa ei ole hirveä hinku purkaa.

EDIT: Nopealla googlauksella Skodissa on saatu positiivisia kokemuksia konepellin alaosan äänieristyksellä. Nyt pellin alla on vain huopa, joka ei vaimenna niin hyvin. Olisi ainakin helpoin paikka aloittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Rengasmelun suhteen nykyinen Skoda Octavia 3 on aika mukavalla tasolla. Olen äänieristänyt varapyöräkotelon ja takapenkin alusen bitumilla sekä etuovet räminän takia pehmeämmällä materiaalilla. Sen sijaan moottorin ja voimansiirron äänet kuuluvat aika selvästi sisälle. Kiinteä vauhtipyörä + dieselkone on siinä mielessä vähän armoton yhdistelmä.

Auttaakohan sisälokareiden eristäminen edestä sekä konepellin alapuolen lisäeristäminen mitään noihin? Tulipeltiin on jo vähän ahtaampi päästä laittaamaan eristettä. Myöskään kojelautaa ei ole hirveä hinku purkaa.

Ei välttämättä niin paljoa että kannattaa, ne tulee runkoääninä puslia pitkin auton koriin. Halvalla tehty auto ei vain vaimene loputtomasti, koska ääntä tulee sellaista kautta, ettei sitä voi vaimentaa.

Toki jos puslat saa vaihdettua öljytäytteiseksi, niin vaimenee varmasti lisää.

Omaan Clioon laitoin ovet ja kontin ja takapenkin alle eristettä, vaimeni huomattavasti, varsinkin ovet kun niissä ei ollut mitään. Sitten lisäsin toisella kertaa sisälokasuojat ja koko muun lattian, en huomannut juurikaan eroa, sillä suurin melu tulee nyt voimansiirrosta ja ikkunoista.

Aikanaan omistin w210 mersun minkä ostin uutena ja siinä oli jokin valmistusvirhe puslissa ja ihmettelin kun auto merkkasi paikkaansa alle 3v iässä, selvisi että alustan ja voimansiirron puslat vuoti öljynsä ulos, vaihdettiin veholla kaikki puslat (missä öljyt sisällä) uuteen.

Se on ollut hiljaisin auto mitä olen omistanut, 200km/h vauhdissa pystyi normaalisti keskustelemaan takapenkkiläisten kanssa, eikä tuuli suhissut ikkunoissa.
 
Etenkin kovilla helteillä ilmastoinnin ja laturin kuormittaessa moottorin ääni vähän häiritsee. Se tuntuu tulevan aika ylhäältä keskeltä, eli ehkä juuri konepellin suunnalta. Täytyy varmaan käydä hakemassa butyylimattoa ja iskeä konepellin alle. Netistä löytyi kuvia toteutuksesta ja vaikka sillä ei ilmeisesti tee mitään mullistavaa, saa moottorin ääntä miellyttävämmäksi.

1752480049545.png
 
Etenkin kovilla helteillä ilmastoinnin ja laturin kuormittaessa moottorin ääni vähän häiritsee. Se tuntuu tulevan aika ylhäältä keskeltä, eli ehkä juuri konepellin suunnalta. Täytyy varmaan käydä hakemassa butyylimattoa ja iskeä konepellin alle. Netistä löytyi kuvia toteutuksesta ja vaikka sillä ei ilmeisesti tee mitään mullistavaa, saa moottorin ääntä miellyttävämmäksi.

1752480049545.png
Kuvan tapauksessa kannattaa varautua siihen, että ääneneristysmatot irtoavat jossain vaiheessa konehuoneen suurten lämpötilavaihteluiden saattelemana.
Itsellä oli kuvaa vastaava toteutus edellisessä autossa auton alkuperäisen konepellin äänieristysmaton alla ja aikansa kyllä pysyi mutta osa butyylimaton palasista oli irronnut ajan saatossa.
 
Ei välttämättä niin paljoa että kannattaa, ne tulee runkoääninä puslia pitkin auton koriin. Halvalla tehty auto ei vain vaimene loputtomasti, koska ääntä tulee sellaista kautta, ettei sitä voi vaimentaa.

Toki jos puslat saa vaihdettua öljytäytteiseksi, niin vaimenee varmasti lisää.

Omaan Clioon laitoin ovet ja kontin ja takapenkin alle eristettä, vaimeni huomattavasti, varsinkin ovet kun niissä ei ollut mitään. Sitten lisäsin toisella kertaa sisälokasuojat ja koko muun lattian, en huomannut juurikaan eroa, sillä suurin melu tulee nyt voimansiirrosta ja ikkunoista.

Aikanaan omistin w210 mersun minkä ostin uutena ja siinä oli jokin valmistusvirhe puslissa ja ihmettelin kun auto merkkasi paikkaansa alle 3v iässä, selvisi että alustan ja voimansiirron puslat vuoti öljynsä ulos, vaihdettiin veholla kaikki puslat (missä öljyt sisällä) uuteen.

Se on ollut hiljaisin auto mitä olen omistanut, 200km/h vauhdissa pystyi normaalisti keskustelemaan takapenkkiläisten kanssa, eikä tuuli suhissut ikkunoissa.
Itselläkin eristetty nyt etu ja takaovet sekä kontti. Hauskaa on myös se että isän 97 vuoden v70 on edelleen paljon hiljaisempi kun meikän eristetty Kia joka on kuitenkin vm 19. Mutta nyt on jo Kiallakin miellyttävä ajaa.
 
Itselläkin eristetty nyt etu ja takaovet sekä kontti. Hauskaa on myös se että isän 97 vuoden v70 on edelleen paljon hiljaisempi kun meikän eristetty Kia joka on kuitenkin vm 19. Mutta nyt on jo Kiallakin miellyttävä ajaa.
Mä maksoin aikanaan väyrysestä joku 55k€ ja sillä rahalla sai paljon enemmän autoa kun nykyään, oli hiljainen ja mukava auto ja missään ei ollut ämpärimuovia, naurattaa nämä nykyajan autovideoiden "kynsitestit", väyrysessä oli ovitaskut ja hanskalokero verhoiltu ja kaikki mihin yletti koskettamaan, oli aina pehmeitä materiaaleja, toki ruosteenesto pilasi muuten hyvän auton.
 
Viime viikolla äänieristin 2018 Skoda Octaviaa lisää.

Takapenkin alla ja tavaratilan tasaisella pinnalla oli aiemmin jo bitumihuopaa. Nyt lisäsin konepellin verhoilun alle piiloon tätä. Raskasta materiaalia ei uskaltanut lisätä, ettei tipu alas. Verhoilun kiinnitysklipsit eivät pidä ylimääräistä painoa kovin hyvin ylhäällä:

Vararengaskotelon pystyt reunat vuorasin tällä ja pohjalla oli valmiina sentin paksu pehmeä eriste.

Näiden lisäksi heitin vielä halvat ja kevyet kangasmatot mäkeen ja laitoin alkuperäiset, paksut kumimatot paikalleen. Osasyynä teolle oli reikä kuskin matossa, mutta ehkä noillakin on minimaalinen vaikutus meluun.

Konepellin eristys tosiaan vaimensi hieman moottorin melua. Etenkin tuulilasin läpi tuleva ärsyttävä, hieman resonoiva ääni +2000RPM kierroksilla vaimeni. Dieselkone kuulostaa myös tyhjäkäynnillä sivistyneemmältä sekä sisältä että ulkoa. Rengasmelun suhteen on jo aika mukavan hiljainen auto. Vielä 130km/h lasissa motarilla pystyy keskustelemaan takapenkkiläisten kanssa normaalilla äänenvoimakkuudella radio taustalla soiden. Osasyynä matalaan meluun voi myös olla 25 paistetut kesärenkaat järkevällä profiililla. Nyt kun takaa ei tule ylimääräistä melua, niin eturenkaiden vollotuksen tosin huomaa karkealla asfaltilla.
 
Mä maksoin aikanaan väyrysestä joku 55k€ ja sillä rahalla sai paljon enemmän autoa kun nykyään, oli hiljainen ja mukava auto ja missään ei ollut ämpärimuovia, naurattaa nämä nykyajan autovideoiden "kynsitestit", väyrysessä oli ovitaskut ja hanskalokero verhoiltu ja kaikki mihin yletti koskettamaan, oli aina pehmeitä materiaaleja, toki ruosteenesto pilasi muuten hyvän auton.
Toki tuon ajan 55k euroa olisi nykyisellä rahan arvolla varmaan enemmänkin 80k
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 653
Viestejä
4 860 210
Jäsenet
78 420
Uusin jäsen
alassa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom