Auton äänieristys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu
Oviin tai pystypintoihin ei tosiaan kannata ainakaan bitumia laittaa, en tiedä oliko talven jäljiltä vai kesän paahteella sisäpintojen lämpötilasta lähes kaikki sulaneet möykyiksi pohjalle. Ovissa bonuksena estivät veden poistumisen ja pieni ruostepesäke lähtenyt kukkimaan sinkkipelleistä huolimatta.

Onko niihin oviin sitten erikseen joku paremmin soveltuva materiaali?
 
Itse tilasin kamani amazon.de :stä. (2mm butyylimattoa ja 4mm liner ,vaimennuslevyä)
Ovien vaimentamisesta homma lähti , ylimääräiseksi jääneellä tavaralla vaimennin varapyöräkotelon ja takapenkin alusen.
Olen ollut tyytyväinen , ja äänentoistokin parani vakiokaiuttimilla huomattavasti!

 
Oviin tai pystypintoihin ei tosiaan kannata ainakaan bitumia laittaa, en tiedä oliko talven jäljiltä vai kesän paahteella sisäpintojen lämpötilasta lähes kaikki sulaneet möykyiksi pohjalle. Ovissa bonuksena estivät veden poistumisen ja pieni ruostepesäke lähtenyt kukkimaan sinkkipelleistä huolimatta.

Jaa. Outoa, että mulla on 17 vuotta pysynyt pellissä kiinni oikein hyvin. :hmm:
 
Tuolla jj customsilla näyttää olevan youtube esittelyjä ihan. Vaikuttaa hyvin samalta käsittelyltä mitä tuossa mun linkkaamassa videossakin on. Laitanpa tarjouspyyntöä.
Saitko tarjouksen ja paljonko maksaisi ja mitä tarjottiin?
 
Saitko tarjouksen ja paljonko maksaisi ja mitä tarjottiin?

Alustavia hintoja kun kyselin niin vaikutti hyvältä. Yksinkertasin vain sisäpuolelta tehtävä rengasmelun vaimennus tais olla 350e, ja sitten voi upgreidata mukaan renkaiden vaimennus myös ulkoa päin, ovet, ja sekalaista akustointia. Hinta nousi reiluun tonniin, mutta olen näillä näkymin viemässä auton tuonne laitettavaks joskus elokuussa. Hinta tarkentuu sitä mukaa kun speksaan ton projektin.

Tossa on muuten esimerkkiprojekti sieltä pajasta:
 
Innostuimpa tänään tekemään konttia ja jäi vähän yli STP Black Goldia. Jos jotakuta kiinnostelee niin voin myydä loput.
Kerava/Tuusulassa 7,5/12 levyä jäljellä 4,5m2 paketista eli 2,8m2.
 
Viimeksi muokattu:
Innostuimpa tänään tekemään konttia ja jäi vähän yli STP Black Goldia. Jos jotakuta kiinnostelee niin voin myydä loput.
Kerava/Tuusulassa 7,5/12 levyä jäljellä 4,5m2 paketista eli 2,8m2.
Laita vaikka YV hyvä hinta niin voisin tulevalla viikolla noutaa pois
 
Jaa. Outoa, että mulla on 17 vuotta pysynyt pellissä kiinni oikein hyvin. :hmm:

Missä pellissä, ja mikä matto? Itsekään en ole aiemmin kuullut että kunnolla putsatulta oven sisäpinnalta lähtisi 3M:n matto kävelemään, eri asia varmaan joku faijan tallissa 20v kovettunut halvin mahdollinen mikä länttästään paskaseen oveen.

Etukilpi on 3M:n kaksipuoliteipillä kiinni, selvisi talven, pari harjapesua koneessa sekä ~100 harjatonta konepesua. Pohjapinta primeröity ennen asennusta (kuten ovissakin).
 
Ois kiva kuulla noista eristyksistä (muilta kuin myyntimiehiltä) että onko eroa oikeasti eristyksien jälkeen.. Jos jo hiljaista autoa lähtee vaimentelemaan niin voi olla aika 0 hyödyt.
Sitten joku rallipeli missä ei ole valmiina mitään niin voi eroa syntyäkin. Ajan tällä hetkellä 2017 5-sarjan bemarilla ja en ole tyytyväinen :D rengasmelua on vaan liikaa. Mutta en usko että se millään kosteudenkerääjämatolla siitä oleellisesti paranisi
 
Ois kiva kuulla noista eristyksistä (muilta kuin myyntimiehiltä) että onko eroa oikeasti eristyksien jälkeen.. Jos jo hiljaista autoa lähtee vaimentelemaan niin voi olla aika 0 hyödyt.
Sitten joku rallipeli missä ei ole valmiina mitään niin voi eroa syntyäkin. Ajan tällä hetkellä 2017 5-sarjan bemarilla ja en ole tyytyväinen :D rengasmelua on vaan liikaa. Mutta en usko että se millään kosteudenkerääjämatolla siitä oleellisesti paranisi
Ei tuohon voi sanoa kenenkään puolesta tuleeko parannusta. Riippuu kuulijan korvasta, vähän niin kuin hifi.

Kyllä se muutos on eniten äänen sävyä ja hyvin vähän desibelejä BMW 5-sarjan tyyliseen autoon. Myös auton hifien ääni väistämättä paranee poistamalla heijastuksia ja resonointeja, mutta muutos on hienovarainen kuten hifissä yleensä. Puukorva on sitä mieltä ettei mikään muutu.

Kannattaa ottaa selvää missä kyseisessä mallissa on vähiten eristystä ja keskittyä ensin sinne. Bemareista löytyy varmaan paljon kokemusta netistä. Ainakin 100h työhön ja jonkin verran rahaa materiaaleihin käyttäneenä sanoisin että tämä kannattaa vain jos kokee homman harrastuksena.
 
Onko mahdollista valjastaa auton hifilaitteet tuottamaan vastamelua ja siten vaimentaa melua?
 
Ois kiva kuulla noista eristyksistä (muilta kuin myyntimiehiltä) että onko eroa oikeasti eristyksien jälkeen.. Jos jo hiljaista autoa lähtee vaimentelemaan niin voi olla aika 0 hyödyt.
Sitten joku rallipeli missä ei ole valmiina mitään niin voi eroa syntyäkin. Ajan tällä hetkellä 2017 5-sarjan bemarilla ja en ole tyytyväinen :D rengasmelua on vaan liikaa. Mutta en usko että se millään kosteudenkerääjämatolla siitä oleellisesti paranisi

Isot vanteet ja runflat renkaat? Vaihdat vaan pienimmät vanteet alle mitkä mahtuu eli kaiketi 17" ja hiljaiset renkaat. Jos ei silti auta niin vaimennukseen ovet + takakontti + pyöränkotelot. Noi kaikki pystyy tekemään itse aika helposti pienehköllä vaivalla. Ero ei ole valtaisa, mutta omassa 3-sarjalaisessa kyllä eron huomasi. Tai sitten se oli placeboa :D Kännykällä mitatessa näytti myös hiljaisemmalta pari desibeliä mutta vaikea noista on mitään sanoa kun eri testipäivä, lämpötila jne jne.
 
Isot vanteet ja runflat renkaat? Vaihdat vaan pienimmät vanteet alle mitkä mahtuu eli kaiketi 17" ja hiljaiset renkaat. Jos ei silti auta niin vaimennukseen ovet + takakontti + pyöränkotelot. Noi kaikki pystyy tekemään itse aika helposti pienehköllä vaivalla. Ero ei ole valtaisa, mutta omassa 3-sarjalaisessa kyllä eron huomasi. Tai sitten se oli placeboa :D Kännykällä mitatessa näytti myös hiljaisemmalta pari desibeliä mutta vaikea noista on mitään sanoa kun eri testipäivä, lämpötila jne jne.
19" on mutta ei runflatit. Olen ajanut myös 17" vanteilla vastaavaa autoa, onhan se huomattavasti mukavampi mutta ei juurikaan hiljaisempi.. 19" tuntee kaikki pienetkin epätasaisuudet tiessä. Jotenkin älytöntä kun vanha 3ke hyundaikin (-05 sonata) tarjosi tasaisempaa kyytiä :D rengasmelussakaan ei oikein eroa.

Ehkä pitäisi käydä isoa lexusta ajamassa (LS tai RX) niin olisi vertailupohjaa että voisiko auto olla reilusti hiljaisempi..
 
Mikäköhän nyt olisi oikeasti hyvä takakonttiin hintalaatusuhteeltaan? Drartex idirium+drartex vibrobarrier 7?

Opinnäytetyö vuodelta 2011
Yhteenvedosta:
"Testissä olleissa autoissa eristeet toimivat parhaiten takapyörien pyöränkoteloissa."

Nojoo:
"Tavaratilaan lisäämällä eristystä en työssä tutkinut, mutta on todennäköistä, että suurta hyötyä ei siitä nykypäivän henkilöautoissa autoissa ole. Tavaratilat on pääsääntöisesti verhoiltu, ja tämäkin vaatisi sisustuksen purkamista."
Autovaimennus.fi sivulla erityisesti mainintaan pyöräkotelot, takakontti ja katto.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostava ketju, nyt vasta löysin. Kannattaako sähköauton äänieristys? Tarkoitan, haetaanko äänieristyksellä apua rengasmeluun, polttomoottorin värähtelyyn vai korin ja lasien kautta tulevaan liikennemeluun? Onko rengasmelu näistä se pahin mihin matoilla ja rengaskaaren koteloinnilla saadaan vaimennus aikaan?
Kenelläkään omaa kokemusta sähköauton eristämisestä?
 
Kiinnostava ketju, nyt vasta löysin. Kannattaako sähköauton äänieristys? Tarkoitan, haetaanko äänieristyksellä apua rengasmeluun, polttomoottorin värähtelyyn vai korin ja lasien kautta tulevaan liikennemeluun? Onko rengasmelu näistä se pahin mihin matoilla ja rengaskaaren koteloinnilla saadaan vaimennus aikaan?
Kenelläkään omaa kokemusta sähköauton eristämisestä?

Joo eiköhän se hyödytä, kato tosta ylemmästä Teslan äänieristäminen.
 
Juu, katsoinkin, hyvin toteutettu kuvaus ja puhe. Teslan näkemys rengasmelun äänieristyksestä 2cm2 teipinpaloilla kohtuullisen huvittava.
Harmillisesti jäi vain lopputulos kertomatta: auttoiko eristys ja mikä oli auton omistajan palaute tehdystä työstä. Vai missasinkohan jotain?
 
Juu, katsoinkin, hyvin toteutettu kuvaus ja puhe. Teslan näkemys rengasmelun äänieristyksestä 2cm2 teipinpaloilla kohtuullisen huvittava.
Harmillisesti jäi vain lopputulos kertomatta: auttoiko eristys ja mikä oli auton omistajan palaute tehdystä työstä. Vai missasinkohan jotain?

Youtubes kommenteissa omistaja kertoo kokemuksistaan.
 
Onko täällä kokemuksia lokasuojien vaimennuksesta? Näyttää jotkut tekevän ottamalla sisälokarit pois ja mankeloivan butyyliä tuonne kaariin, mutta alkaakohan tuo ruostuttamaan? Eli onko parempi purkaa suosiolla sisusta ja laittaa sisäpuolelle autoa butyyli + monikerrosmatto (drartex vibrobarrier tjsp) ?
 
Miks joku ottas sisälokarit pois, jollei nyt tilaa vanteille ym. tartte.. Ne sisälokasuojat kun voi kans äänenvaimentaa
 
Olen laittanut kaariin. Sisälokarit pois ja takaisin, ihan vaan varmuuden vuoksi mainiten :cool:.

Edessä vaimennettavaa peltiä on yleensä lähinnä matkustamon suuntaan, takana ympäriinsä. Kyllä sillä saa vaikutusta rengasmeluun - toki autosta riippuen - vaikka iso osa tulee tukivarsia pitkin ohjaamon resonointeja herättelemään. Sitä suoraa paljasta peltiä on sisälokareiden alla kuitenkin yllättävän paljon. Melko helppoakin tuo on vielä riippuen siitä kuinka paljon on puhdistettavaa, minkälaisen työasennon saa (nosturi) ja miten helpot sisälokarit on irroittaa/asentaa. Vanhemmassa autossa sisälokarien kiinnikkeet kannattaa varautua vaihtamaan kun muovit on jo kovettuneet ja hajoavat irrottaessa. Parasta tuo olisi tehdä heti uuteen autoon niin putsauskin jäisi minimiin.

Peltipinnat pitää pyyhkiä huolella puhtaaksi bräkleenilla ja butyylin liimauksessa pitää käyttää järkeä, eli vain kohtiin joihin sen saa niin tiiviisti että eivät ala kerätä kosteutta/likaa. Automallista riippuen myös sisälokaria voi vaimentaa. Vähintään StP noiseblock mattoa sinne pitäisi mahtua. Itse laitoin kyllä rohkeasti mutta huolellisesti myös StP Spleniä valittuihin alueisiin. Mutta vain kohtiin missä pohjalla oli tiivis Black Gold. Ehkä tuollainen DrArtexin Vibrobarrier all-in-one ratkaisu menisi harkintaan jos uudestaan tekisin, koska silloin vaimennusmateriaalien väliin ei jää tilaa skeidalle edes teoriassa.

Mun kokemuksen perusteella 2 parasta aluetta rengasmelun torjuntaan on lokareiden eristys ja takakontin eristys (sis. tietysti lokarit sisäpuolelta). Useimmissa (polttomoottori) autoissa matkustamon lattia/tulipelti varmaankin myös.
 
Laitetaas tänne kysymys jos täältä äänieristysguruja löytyis. Menee vähän off-topic autoihin nähden mutta samaa settiä kuitenkin.

Veneeseen nikkaroin 19mm havuvanerista tällaisen melukopan:

IMG_20210805_163439.jpg


Desibelit tippui selvästi tuossa moottorin vieressä ulkona takapenkillä istuessa. Äänensävy muuttui hytissäkin selvästi siedettävämmäksi. Desibeleissä ei hytissä näkynyt eroa, mutta ääni on selvästi korvalle siedettävämpää (matalampaa) ja moottorin "kirkuminen" pienempää.

Nyt mietin millä materiaaleilla tuo koppa kannattaisi vuorata sisäpuolelta? Olisiko toimiva kombo laittaa jotain mahdollisimman paksua rouhepuristehommaa yksikerros esim tällaista: Plast-Team Äänieristelevy PU itseliimautuva 490x1000x30 mm minkä päälle vielä munakennoeristettä Äänieristematto 8x400x500mm K27 4kpl ?

Hytin sisään varmaan pätee hyvin saman metodit kun autossa. Mietin jos vuoraisi sielläkin lattian vaikka CTK Premium 2.2 alumiini/butyylivaimennusmatto 2,2 mm 2,775 m² | Motonet Oy ja vähän paksumpaa (raskaampaa) bitumimattoa ei näkyviin paikkoihin, kuten säilytystilojen sisään yms Meluton Bitumi äänieriste 0,4x40x100 cm 7,5 kg/m² | Motonet Oy

Meneekö metsään? En hirveästi näistä äänieristyshommeleista tiedä. Käsittääkseni mitä raskaampaa ja paksumpaa materiaali on, sitä enemmän se absorboi ääniaaltoja itseensä ja estää seinien/lattian yms värähtelyä?
 
Vanerin pintaan butyylimattoa of your choice ja sen päälle vettä imemätöntä pehmytmattoa of your choice.
 
Vanerin pintaan butyylimattoa of your choice ja sen päälle vettä imemätöntä pehmytmattoa of your choice.

Eli butyylimatto pintaan, mikä estää värähtelyt. Mitä tuo pehmytmatto siis on, munakennomattoa? Ilmeisesti tuo munakennomattokin olisi hyvä olla mahdollisimman tiivistä(raskasta) munakennoa että absoboiskin jotain eikä vaan suodattais +500hz kirkumiset?
 
Vaikuttaako vaimennuksen tekeminen uuteen autoon jotenkin valmistajan takuuseen? Kuitenkin panelit avataan ja lisätään tavaraa/painoa(?) autoon.
 
Vaikuttaako vaimennuksen tekeminen uuteen autoon jotenkin valmistajan takuuseen? Kuitenkin panelit avataan ja lisätään tavaraa/painoa(?) autoon.
Paino lisääntyy, eli päästöt lisääntyy. Pitäisi kyllä katsastuksessa punnita ajoneuvo ja määrätä korkeampi vero uusien korkeampien päästöjen mukaan ;)
 
Vaikuttaako vaimennuksen tekeminen uuteen autoon jotenkin valmistajan takuuseen? Kuitenkin panelit avataan ja lisätään tavaraa/painoa(?) autoon.
Ei se varman takuuseen vaikuta jos pitää kaikki ehjänä eikä tuki mitään vedenpoistoreikiä.
 
Ei se varman takuuseen vaikuta jos pitää kaikki ehjänä eikä tuki mitään vedenpoistoreikiä.

No kannattaa kuitenkin lukea ne takuuehdot läpi kuin piru raamattua. Todennäköisesti ovipahvien irrottaminen epää takuun ovien osalta. Tai siis ei välttämättä, mutta altistaa itsensä turhaan toisen osapuolen mielivallalla. Anakin omassa vagissa kun tutustuttiin ehtoihin, niin mikä tahansa muutos autoon mitä ei tehdä valtuutetun korjaamon puolesta (jos ns. jää kiinni) päättää takuun osittain tai kokonaan. Ja muutoksella tarkoitan esimerkiksi madallusjousien asennusta. Virhevastuuta se ei poista, mutta jos myyjäliike sanoo, että eivät tule vastaan ja vastaus on lopullinen, niin oikeutta saa vasta hovioikeudesta.
Oman auton ovissa oli apukuskin ikkunan tiiviste asennettu tehtaalla huonosti, kun se uutena ostettiin. Ja siitähän sitä riemua repesi liikkeessä, kun olin tehnyt äänieristykset sisäpuolelle. Oli se aikamoinen savotta, että en täysjärkisille suosittele, vaikka liike lopulta nöyrtyi. Ja tämän olisi voinut välttää, kun olisi muutaman kuukauden pidempään malttanut odotella, niin olisi senkin vesiputouksen huomannut.

Ovien eristäminen auttaa eniten äänentoistoon omalla otannalla. Omassa farkussa suurimmat eristykset bang for the buck oli: 1. takapenkin alusta 3x kerrosta 2. Takakontti pyöränkoteloineen ja kontin posket 3. MQB-alustaisissa vaggeroisissa PQ-35:sta periytyvä kaikukoppa B-pilarissa alhaalla. Ovetkin pienen lisän teki, mutta enemmän ne midi-bassoja jykevöitti kuin ajoääntä eristivät. Ja sijalla neljä pyöränkaarien eristys ulkopuolelta.
 
Edelliseen ja nykyiseen autoon ei ole rengasmelun puolesta äänieristykselle tarvetta. Esimerkiksi edelliseen autoon asensin johtoja poppivehkeille ja jokaisen sisustamuovin alla oli aina vaahtomuovia. Nykyiseen Octaviaan lätkäisin bitumimattoa kuitenkin takapenkin alle ja varapyöräkotelon pellille, kun oli yksi matto ylimääräisenä. En kyllä tarkemmin vertaillut sen jälkeen, oliko vaikutusta. Vagarenalla sanottiin, että takapenkin alaosan äänieristämisellä on isoin vaikutus, mutta mielestäni auto oli hiljainen jo ennenkin.

Sen sijaan ärsytti etuovien paneelien räminä ja resonointi basson vuoksi. Ostin Motonetista halvinta mahdollista paksua äänieristettä ja tungin sitä sisäpellin ja ovipahvien väliin reilut kerrokset. Siihen loppui räminät. Vähän mietin, olisiko pitänyt laittaa myös jotain raskaampaa butyyli- tai bitumimattoa sisäpeltiin, jos olisi saanut vielä paremmat bassot. Nytkin toki jo vaahtomuovi tuntui vähän parantavan akustiikkaa ja bassoja.
 
400€ sijoituksella sai Cliosta mukavan hiljaisen!

Ostin neljä tälläistä, (CTK Standard Doorkit vaimennusmattosarja 2,59 m² | Motonet Oy) millä vaimensin takaluukun, neljä ovea, sekä sisälokasuojat (ne muoviset ulkopuolella) ja ylimääräiset palat laitoin vielä jalkatilaan.

Takakontin lattian ja sivut sekä takapenkin alle laitoin paketin tätä


Monen päivän homma kun hissukseen teki, mutta kyllä kannatti, moottoritiellä äänitaso on nyt samalla tasolla kun se ennen oli maantiellä ja nyt myös musiikkia on aivan erilaista kuunnella kun basson kuulee jo pienillä volyymeilla.

Motarilla kovin meteli tulee nyt tuulen suhinoista ikkunoissa ja moottorista mikä kiertää siinä 130km/h vauhdissa noin 3400rpm.

Cliossa on lattiassa paksu solumuovi eriste mikä kyllä leikkaa korkeita ääniä mutta ei juurikaan raskasmattoa joka ottaa matalat jurinat pois ja sitä kun laittoi sinne lisää, varsinkin pyörän koteloiden ympärille niin rengasmeteli katosi lähes kokonaan.

Etupenkkejä en irrottanut joten lattialle saisi vielä lisää raskas mattoa jos haluaisi, mutta tällä satsauksella auto on jo riittävän hiljainen. Myöskään kattoon en laittanut mitään koska sisäkaton irrottaminen on yhtä tuskaa ja sieltä tulevat äänet ei erotu mitenkään korvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko saanneet s.hiljaisilla renkailla ajomelun pienemmäksi vai oliko vaan pelkkää mainospuhetta? Ensi kesäksi olisi tarvetta uusia kesärenkaat ja nokian mainostamat renkaat kuulostaa lupaavilta..
 
Oletteko saanneet s.hiljaisilla renkailla ajomelun pienemmäksi vai oliko vaan pelkkää mainospuhetta? Ensi kesäksi olisi tarvetta uusia kesärenkaat ja nokian mainostamat renkaat kuulostaa lupaavilta..

Ainakin vaihto runflat renkaista normaaleihin oli aivan valtaisa ero melussa. Mutta eihän normaalilla kuluttajalla muita mahdollisuuksia ole kuin lueskella testejä. Renkaita vaihdetaan niin harvoin että objektiivinen vertailu on aika mahdotonta.
 
Oletteko saanneet s.hiljaisilla renkailla ajomelun pienemmäksi vai oliko vaan pelkkää mainospuhetta? Ensi kesäksi olisi tarvetta uusia kesärenkaat ja nokian mainostamat renkaat kuulostaa lupaavilta..
ite vaihoin just ajomelun takia (ohiajomelu)GT Radial 70db renkaat(n.450e nykyää) --> Nokia Hakka Blue 67db(n. 500e nykyää) renkaisii, aivan järkyttävä ero, toki mun autoa on kyl vaimennettukki muuten paitti pohja/katto ja ruostesuojattu liikkeessä ni on kotelot ja pohja täynnä massaa.
 
ite vaihoin just ajomelun takia (ohiajomelu)GT Radial 70db renkaat(n.450e nykyää) --> Nokia Hakka Blue 67db(n. 500e nykyää) renkaisii, aivan järkyttävä ero, toki mun autoa on kyl vaimennettukki muuten paitti pohja/katto ja ruostesuojattu liikkeessä ni on kotelot ja pohja täynnä massaa.

Nokian Hakka Blue/Green on kyllä hiljainen rengas Suomen teille. Omasta ja veljen autosta noista kokemusta, eikä kyllä melun suhteen ole moitittavaa.
 
Nokian Hakka Blue/Green on kyllä hiljainen rengas Suomen teille. Omasta ja veljen autosta noista kokemusta, eikä kyllä melun suhteen ole moitittavaa.
Jep Greenit oli kans ihan ok hiljaset joskus ku oli, mut suli vaa alle aika nopeesti, tainnu kestää ku 12tkm tai jotaa, mut tästä toki aikaa et tekniikka vrmaan kehittyny 10v+ aikana.
 
ite vaihoin just ajomelun takia (ohiajomelu)GT Radial 70db renkaat(n.450e nykyää) --> Nokia Hakka Blue 67db(n. 500e nykyää) renkaisii, aivan järkyttävä ero, toki mun autoa on kyl vaimennettukki muuten paitti pohja/katto ja ruostesuojattu liikkeessä ni on kotelot ja pohja täynnä massaa.
Tarkentaisitko vertaustasi eli kumpi oli se hiljaisempi?
 
Onko kukaan tutkinut mistä saa halvimmalla eristysmateriaalit? Virosta tilaamalla ehkä...?
 

1700011253384.png


mikä tossa nytte suomeksi hinta 5.90e ? yks arkki 5.90e mutta laatikossa on 10kpl? mitä hittoo
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom