Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ai saakeli kun menee pää solmuun aloittelijalla kun katselee 100 auton äänieristys videota (suomi, enkku, jenkki)
- butyylillä vuorataan umpeen.. vaikka täälläkin mainuttu 50% peitto ja peltien kuminat voi lähteä vähemmälläkin.
- alu-butyylia rengaskaariin vaikka toisaalla sanotaan että tiesuola syö alumiinin (juu kyllä sinne kondensoituu/sumuttuu)
- jossain vedettiin butyyli+ehkä solukumi yhdistelmä pyöränkaarien peltiin ja muovilokariin... onko kyse vaan helppoudesta kun eihän muovilokari juuri kauheen paljon butyylia kaipaa? Vai onko nää käytännössä monialaisia tuotteita, ns. massa, blokkaus, vaimennus..
Sitten tuo äänen blokkaus vs äänen "vaimennus", eri materiaalit, toinen tiiviimpi este, toinen täysin "pumpulia".. valmistajien esittelyt ei aina näitä eroittele ja sitten vielä eri materiaalien vedenkesto, näitäkään ei aina mainita..
Tuli itsekin katseltua kun Model 3 äänieristystä suunnittelin. Vaikuttaa siltä, että "enemmän on parempi" ajattelu jyrää "oikea määrä oikeisiin paikkoihin" ajattelua. Suurin ongelma lienee se, että äänilähteiden ja äänen reittien selvittäminen on vaikeahkoa hommaa. Tällöin on helpompaa lätkiä joka paikka täyteen, vaikka vain 10 % materiaalista osuisi paikkoihin joilla on todellista merkitystä. Melkein pitäisi olla erilaisia mittalaitteita ja tehdä paljon kokeita jotta oikeasti hyödylliset paikat löytyvät.Ai saakeli kun menee pää solmuun aloittelijalla kun katselee 100 auton äänieristys videota (suomi, enkku, jenkki)
- butyylillä vuorataan umpeen.. vaikka täälläkin mainuttu 50% peitto ja peltien kuminat voi lähteä vähemmälläkin.
- alu-butyylia rengaskaariin vaikka toisaalla sanotaan että tiesuola syö alumiinin (juu kyllä sinne kondensoituu/sumuttuu)
- jossain vedettiin butyyli+ehkä solukumi yhdistelmä pyöränkaarien peltiin ja muovilokariin... onko kyse vaan helppoudesta kun eihän muovilokari juuri kauheen paljon butyylia kaipaa? Vai onko nää käytännössä monialaisia tuotteita, ns. massa, blokkaus, vaimennus..
Sitten tuo äänen blokkaus vs äänen "vaimennus", eri materiaalit, toinen tiiviimpi este, toinen täysin "pumpulia".. valmistajien esittelyt ei aina näitä eroittele ja sitten vielä eri materiaalien vedenkesto, näitäkään ei aina mainita..
Tuli itsekin katseltua kun Model 3 äänieristystä suunnittelin. Vaikuttaa siltä, että "enemmän on parempi" ajattelu jyrää "oikea määrä oikeisiin paikkoihin" ajattelua. Suurin ongelma lienee se, että äänilähteiden ja äänen reittien selvittäminen on vaikeahkoa hommaa. Tällöin on helpompaa lätkiä joka paikka täyteen, vaikka vain 10 % materiaalista osuisi paikkoihin joilla on todellista merkitystä. Melkein pitäisi olla erilaisia mittalaitteita ja tehdä paljon kokeita jotta oikeasti hyödylliset paikat löytyvät.
Itse kun olen eristellyt, niin pyrkinyt miettimään ja kuuntelemaan äänen reittejä sekä peltejä koputtelemalla yrittänyt selvittää mitkä kohdat oikeasti tarvitsevat butyyliä ja kuinka paljon. Vaikkapa Model 3:ssa etupyöränkaarien peltien materiaalivahvuus oli sitä luokkaa, etten ole yhtään varma auttoiko siihen pikku eristeen päälle laitto. Sen sijaan pyöränkaaresta löytyi myös tosi kivat raot suoraan etuoven saranoiden luo, jota pitkin ääni matkaa varmasti tehokkaasti ohjaamoon. Tuikkasin ne umpeen samalla matolla kun ajattelin että tuosta voisi olla hyötyä. Kun sitten katselin jotain äänieristysvideota uudesta Model 3:sta (Highland) niin Tesla olikin pistänyt juuri saman paikan umpeen jollain äänieristysosalla.
Millaisilla vaimennuksilla menit ja mikä oli vaikutelma tuloksista? Sama auto itselläni kyseessä, kesälle jo mietiskelen että jotain voisi tehdä..Tuli itsekin katseltua kun Model 3 äänieristystä suunnittelin. Vaikuttaa siltä, että "enemmän on parempi" ajattelu jyrää "oikea määrä oikeisiin paikkoihin" ajattelua. Suurin ongelma lienee se, että äänilähteiden ja äänen reittien selvittäminen on vaikeahkoa hommaa. Tällöin on helpompaa lätkiä joka paikka täyteen, vaikka vain 10 % materiaalista osuisi paikkoihin joilla on todellista merkitystä. Melkein pitäisi olla erilaisia mittalaitteita ja tehdä paljon kokeita jotta oikeasti hyödylliset paikat löytyvät.
Itse kun olen eristellyt, niin pyrkinyt miettimään ja kuuntelemaan äänen reittejä sekä peltejä koputtelemalla yrittänyt selvittää mitkä kohdat oikeasti tarvitsevat butyyliä ja kuinka paljon. Vaikkapa Model 3:ssa etupyöränkaarien peltien materiaalivahvuus oli sitä luokkaa, etten ole yhtään varma auttoiko siihen pikku eristeen päälle laitto. Sen sijaan pyöränkaaresta löytyi myös tosi kivat raot suoraan etuoven saranoiden luo, jota pitkin ääni matkaa varmasti tehokkaasti ohjaamoon. Tuikkasin ne umpeen samalla matolla kun ajattelin että tuosta voisi olla hyötyä. Kun sitten katselin jotain äänieristysvideota uudesta Model 3:sta (Highland) niin Tesla olikin pistänyt juuri saman paikan umpeen jollain äänieristysosalla.
Pääasiassa DrArtex materiaaleja lätkinyt tähän mennessä etujalkatiloihin, takapyöränkaariin sisäpuolelta, etupyöränkaariin ulkopuolelta, konttiin ja takakontin kanteen. Lisäksi bilteman äänieristyshuopaa tungettu koko takapyörän kaaret sisäpuolelta täyteen, kun joku FB:ssä väitti siitä olleen ison hyödyn. Vielä tarkoitus eristää ainakin etuovet tänä kesänä, materiaalit jo odottaa. Myös etukontin olen ajatellut käyttää auki ja miettiä saako sinne jotain järkevää laitettua. Kokonaisuutena auto tuntuu hiljentyneen, mutta mistään mullistavasta erosta ei etupenkillä voi puhua. Ylipäätään vaikea tehdä vertailua ilman mittaustuloksia, sillä korva ei yksinkertaisesti pysty vertaamaan muutosta kun tekee pieniä eristystöitä silloin tällöin. Nuo kontin kaarien täyttö huovalla taisi tosin oikeasti auttaa, sillä varsinkin takapenkillä takarenkaiden melu oli aiemmin todella selvä.Millaisilla vaimennuksilla menit ja mikä oli vaikutelma tuloksista? Sama auto itselläni kyseessä, kesälle jo mietiskelen että jotain voisi tehdä..
Millaisilla vaimennuksilla menit ja mikä oli vaikutelma tuloksista? Sama auto itselläni kyseessä, kesälle jo mietiskelen että jotain voisi tehdä..
Tossa on tutun auto ja raporttia on et rengasmelu ei vaimentunut niin paljon kuin halusi, mutta sisällä humina meni todella paljon matalammaksi ja ihan eri taajuudella, huomaa esim. jo ihan vaan keskustellessa ettei tarvii korottaa ääntään. Ovien kiinnilaitto peltikolinat kokonaan poissa ja kuulostaa premium autolta. Teslan jo valmiiksi hyvän audion soundi parani paljon.
Vaimennuksesta mitään tiedä, mutta huomasin ettei keskikonsolin aluetta eristetty.. sieltäkö ei tule meteliä?
Sen alla on 15 senttiä akkua tasaisesti koko pohjan alueella takarenkaista eturenkaisiin asti. Ei Teslojen pohjiin tarvii laittaa yhtään mitään. Äänet tulee ihan kaikkialta muualta.
Kuitenkin pohjaan laitettiin...
Ja se vaahtomuovi imee litrakaupalla vettä?Etuovet oli myös pakko äänieristää räminän vuoksi. Tungin niin paljon paksua vaahtomuovieristettä sinne kun sai. Räminä katosi ja ovikaiuttimien basso parantui samalla.
Eristin pahvin ja sisäpellin välisen osan. Sinne ei mene vettä.Ja se vaahtomuovi imee litrakaupalla vettä?
Splen imee vettä jonkun verran CTK elastic ei.STP Biplastia laitoin omien oviverhoilujen taakse, puristuu kasaan tosi hyvin ja estää resonointeja. Pelleille sitten 2mm alu-butyylia ja kattoon sekä ovikoteloihin myös STP Spleniä joka on kuin ohutta liimapintaista retkipatjaa eli eristää myös lämpöä.
Nyt kesällä ajattelin vaimentaa vielä rengaskotelot sisälokarien alta ja sinne menee varmaan butyylia ja spleniä.
Ihan turhaan sä siihen ovipahviin raskasmattoa laitat, paras hyöty tulee kun laitat oven sisälle ulkopeltiin ja sitten vuoraat sen oven sisäpellin vielä umpeen.Jahas, jotain tuli pähkäiltyä ja ostettua.. päädyin näihin ihan siten että kyllä, alu-butyyli pellin kuminaan mutta kyllä sekin toimii ihan äänen blokkaajana jo vaan pinta-alaa. Monikerros matot toki tehokkaampia mutta samalla paksumpia ja ei vääntäydy kaikkeen paikkaan.
Ja sitten päästään ns. pehmyt mattoihin.. moniteräinen tuote ja valikoimaa on.. päädyin siinäkin pähkäilyihin että kun on riittävän raskasta niin voi kuminaa estää, toimii blokkaajana ja vielä ehkä imee heijasteitakin. Näitä pääosin myydään räminän estäjinä mutta kun ei ole itsellä juuri "pintoja mitkä pitäisi eristää mekaanisesti toisistaan"
Otin siis sitten:
ctk 2.2mm alu-butyyli
ctk block pro 2.0mm (pyörän kaarien muoviin muotoutuva "estomatto" tai oven sisäosa)
drartex baffle plus bw 15mm (pyörän kaariin ja ovien sisäverhoilumuovihärpäke)
block pro 2.0 oli ehkä vähän hukkaostos koska paketissa lukee "vain vaakasuoriin pintoihin) vs. myyjällä "ei sovellu kattoon".. eli en sitten tuolla uskaltanut ovia aloittaa.. tuossa se liimapinta on oikeastaan sitä itse polymeerimassaa joten mitenlie.. parissa testi läntissä mitä kokeilin niin onhan tuo kestänyt.
Aloitin homman sitten ihan Model 3 etuovesta joka oli tarkoitus ihan vaan "ovipahvin" osalta vuorata niin paljon kun voi.. laitoin vähän alu-butyylia ja sitten loput baffle plus bw:llä. Tämä oli raskain "vaahtokumi" mitä löysin ja siinä liekkö vajaa millinen butyylin oloinen pohjakerroskin. Helkutin kallista toki..
Ovimuovissa ongelmat vaikea rakenne ja ei oikein tiedä miten paljon on varaa missäkin.. siksi tuohon menikin varmaan 3h kaikkinensa eikä toki täydellistä tullut.
Nyt siis vain kuskin ovi.. voi olla että oli placeboa mutta kuvittelin että hiljeni hiukan oven kohdalta.. melu tuntui enemmän kuin aiemmin tulevan pelkääjän puolelta..
Onko tuo butyylimatto vain omalla liimallaan kiinni?Viime kesänä tuli vaimenneltua kulkineen ovet ja takaluukku. Tällä en havainnut huomattavaa muutosta ajon aikaiseen äänimaailmaan auton sisällä. Kun tarvikkeita jäi yli, niin aiemmin viikolla vaimentelin sisälokasuojat takapäästä ja tänään värkkäsin vaimennukset etusisälokasuojiin. Muutaman kilometrin ajosuoritteen perusteella rengasmelu varsinkin wanhalla asfaltilla ajettaessa vaimeni huomattavasti.
Alla 2.3mm butyylimatto ja sen päällä CTK Elastic 10 vaimennusmatto.
Juu on, isopropanolilla puhdistetussa pinnassa.Onko tuo butyylimatto vain omalla liimallaan kiinni?
Pysyyköhän kiinni talvet ja kelien vaihtelut, entä CTK, onko muilla kokemusta? Onko kannattavampi tuo butyyli sisälokareihin kuin siveltävä massa peltiin tai butyyli peltiin?Juu on, isopropanolilla puhdistetussa pinnassa.
Pysyyköhän kiinni talvet ja kelien vaihtelut, entä CTK, onko muilla kokemusta? Onko kannattavampi tuo butyyli sisälokareihin kuin siveltävä massa peltiin tai butyyli peltiin?
Juurikin näin. Noissa butyylimatoissa on tosi tarttuva liimapinta ja kun se telataan(eikä pelkästään sormin painella) puhdistetulle rasvattomalle pinnalle niin tiukkaan tarttuu. Itsellä butyylimaton irtoamisesta on ainoa kokemus edellisestä autosta, johon laitoin kyseistä tavaraa konepellin sisäpuolelle auton alkuperäisen vaimennushuopamaton alle. Siinä kohteessa todennäköisesti liian kovat lämpötilaerot irroittivat osan matosta.Ihan varmasti pysyy, itsellä pysynyt monta vuotta.
Juurikin näin. Noissa butyylimatoissa on tosi tarttuva liimapinta ja kun se telataan(eikä pelkästään sormin painella) puhdistetulle rasvattomalle pinnalle niin tiukkaan tarttuu. Itsellä butyylimaton irtoamisesta on ainoa kokemus edellisestä autosta, johon laitoin kyseistä tavaraa konepellin sisäpuolelle auton alkuperäisen vaimennushuopamaton alle. Siinä kohteessa todennäköisesti liian kovat lämpötilaerot irroittivat osan matosta.