Auton äänieristys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare
  • Aloitettu Aloitettu
Tuolla ohuemmalla esim. stp black gold butyylimatolla ei tarvitse vuorata kaikkia pintoja täydellisesti, tuon ohuen maton tarkoitus on vähentää laajojen metallipintojen värähtelyä. Moni esimerkiksi vuoraa koko kattopellin sisäpuolelta tuolla vaikka yksi tai kaksi levyä riittää jäykistämään sen. Lattiaan ja oviinkin riittää sopivat palaset, ei tarvitse siis jokaista nurkkaa saada piiloon.

Huokoisemmilla matoilla voi sitten vuorata laajemmat alueet, varsinkin pyöränkotelojen ympäristöt. Lopuksi sitten hankaliin paikkoihin voi sumuttaa äänieristemassaa.

Perhana kun ei tullut kuvattua entistä audi a3:a jossa joku mestari oli leikellyt pieniä n. 3x5cm palasia mm. Lisäjarruvalon sisäpuolelle(näkyi ulkopuolelta ikkunasta) takakontin muoviluukkuihin ja tuhkakuppien kansiin:facepalm:
 
Noita pikkupaloja on varmaan käytetty resonointien poistamiseen jos on huudateltu Boten Annaa pisin kylän raittia.
 
Juu, niin minäkin päättelin, varsinkin kun auto oli "teinihkö". Mutta kun minulla vain olisi kuvat niistä niin jokainen voisi päätellä oliko niillä vaikutusta. Esimerkkinä juurikin tuo lisäjarruvalo, ikkunassa olevan lisäjarruvalon sisäpuolella alareunassa muoviin kiinnitettynä oli pikkupala eristettä, paremman tuloksen olisi saanut taittelemalla paperinpalan johonkin väliin.

Suurimpana hyötynä tuosta on varmaankin ollut se että jokainen auton ulkoapäin näkevä on huomannut että autoon on laitettu ihan oikeaa äänieristettä.

Hirveää iloa tuskin on ollut myöskään lampunvaihtoa varten suunniteltujen luukkujen sisäpuolen vaahtomuoveihin liimatuilla palasilla.

Nooh, nuoret kollit olleet asialla, ei kaikkea voi tietää ja placebo vaikutus on monesti suurempi kuin todellinen hyöty:)
 
Kuinka paljo suunnilleen tota eristysmattoa menee sedan auton 4 oven eristämiseen, että vetäisi ulkopellin sisäpuolelta kokonaan ja vielä toinen kerros siihen ovipahvin taakse reikien päälle?
 
Ite tuli gen 8 civiccii tilattua 9 neliöö STP:n mattoa ja yks ovikitti, eikhää noilla alkuu pääse ja on kesälomalla jotaa tekemistä, jos vaik sais rengasmelun kurii.
 
Ruosteenesto aka. muhimisen suoja. Noita ruostesuojattuja autoja on tullut nähtyä, pinnalta moni kakku kaunis mutta sisältä kaikki täysin mätää, vain tahmea ulkokuori säilyttänyt muotonsa vuosien saatossa. No, vaatiihan tuo puhkimätäneminen vuosikymmenen tai puolitoistakin, eiköhän sinullakin auto ole taas ehtinyt vaihtua ennen sitä.
 
Ruosteenesto aka. muhimisen suoja. Noita ruostesuojattuja autoja on tullut nähtyä, pinnalta moni kakku kaunis mutta sisältä kaikki täysin mätää, vain tahmea ulkokuori säilyttänyt muotonsa vuosien saatossa. No, vaatiihan tuo puhkimätäneminen vuosikymmenen tai puolitoistakin, eiköhän sinullakin auto ole taas ehtinyt vaihtua ennen sitä.

En tiedä että millä aineella oli oman sierran pohja aikanaan käsitelty, jotain pehmeää lähes pikimäistä paksua mustaa möhnää oli pohjassa kauttaaltaan. Takaa jostain kohtaa kokeilin kaapia sitä pois ja ~25vuotias maalipinta löytyi täysin virheettömänä sieltä alta. Moneen muuhun sierraan verrattuna oli suht alhainen melutaso sisällä.
Ne kovettuvat muovimaiset massat ovat niitä mitkä mädättävät pellin altaan, jos vähänkin on ennestään mätää tai kosteus pääsee jostain massan ja maalin väliin niin leviää hirveää vauhtia se ruoste.
 
Tuli itsekin tuossa vaimennettua -98 corolla. Muuten on kauttaaltaan paitsi ovet vielä tekemättä, kaiutin vaihtojen yhteydessä sitten. Ulkoapäin tosiaan suht siisti kuntonen, mutta kun pääs verhoiluja ja lattiamaton repimään auki ni alko ruskeeta tulemaan esille paikoin. Esim lattiamatto oli märkä etujalka tilasta ni siinähä on muhinu ties kui kaua, joten lattian reuna päässy vähä ottaa pintaväriä, ei meinaa kuivu ikinä parin sentin paksu villa kerros litimärkänä ja muovi kerros siinä lattiamatossa. Revin ne märät villat veke. Mut vaimennuksessa käytin 2 pakettia STP gold eli 9 neliöö butyyli mattoo, yks kerros kauttaaltaan ja pitäs riittää tuosta määrästä vielä oviin. Goldin päälle vielä STP:n aeroflex "telttapatjaa" lattiaan ja "koteloihin" ja kattoon stp biplast pehmeetä mattoo. Tuli kyllä todella hiljanen kyyti, ei kuulu edes nasta renkaiden ropina kuivalla tiellä.:thumbsup: tunteja meni tehdessä, mutta lopputulos palkitsee kyllä.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä jultsun kommenttia. Alustan massaus on parasta mitä autolle voi tehdä sekä ruostesuojauksen että äänieristyksen kannalta. Se on sitten monen päivän homma jos tehdään hyvin mutta kannattaa kyllä.
 
En tiedä että millä aineella oli oman sierran pohja aikanaan käsitelty, jotain pehmeää lähes pikimäistä paksua mustaa möhnää oli pohjassa kauttaaltaan. Takaa jostain kohtaa kokeilin kaapia sitä pois ja ~25vuotias maalipinta löytyi täysin virheettömänä sieltä alta. Moneen muuhun sierraan verrattuna oli suht alhainen melutaso sisällä.
Ne kovettuvat muovimaiset massat ovat niitä mitkä mädättävät pellin altaan, jos vähänkin on ennestään mätää tai kosteus pääsee jostain massan ja maalin väliin niin leviää hirveää vauhtia se ruoste.
Se oli varmaan sitä vanhaa hyvää massaa mitä joskus sai, ite viimeks nähny sitä 20v sitte ja seki oli venäjältä tuotua panssarivaunu käytössä ollutta massaa missä "raskasöljyä" seassa, haiski ihan raakaöljylle.
Mut toimi kyl, ei kuivunu ikinä, eikä ruostunu autot.... viherpipertäjät ei niistä kyl tykänny, eikä ympäristö :D
 
Auton rungon kautta välittyvään rengasmeluun äänieristyksellä ei taida saada kovin suurta vaikutusta? Vai?
 
Auton rungon kautta välittyvään rengasmeluun äänieristyksellä ei taida saada kovin suurta vaikutusta? Vai?
”Kovin suuri” on aika subjektiivista.

Resonointia poistavat butyyli- ja raskasmatot vaikuttavat nimenomaan rungon kautta pelteihin välittyviin värinöihin ja sitä kautta ääniin. Desibeleissä ero on vähäisempi kuin äänen sävyssä ja rasittavuudssa yleisesti koettu ero.

Sanotaanko että jos kuulet helposti eroja hifivehkeissä, niin luultavasti kuulet ison eron äänimaailmassa. Puukorvan on sama ajaa vaikka ikkuna auki.
 
Sorry, mun postitus ruosteenestosta ja äänieristyksestä on poistettu koska olin maininnut yrityksen ja kertonut että olin tyytyväinen. Mutta kuvia (ennen/jälkeen) on jos kiinnostaa niin ainakin näkee minkälainen urakka äänieristyksessä on kyseessä, jos haluaa tulosta.
 
Kelpo tarjous tuli ylivieskalaiselta liikkeeltä, 890e kaikkineen johon kuuluisi peräkontti, takapenkin alunen, ovien ulko ja sisäpellit ja pyöräkotelot. Materiaaleina STP mattoja neljää erilaista, mietin että pitää varmaan varmistaa että laitetaanko niitä jotain tuotteita päällekkäin sitten koska eikö ne eri taajuuksia vaimenna. Olisi ainakin helpompi kuin Viroon lähteä teettämään.
 
Ensin butyylimattoa alle jäykistämään pelti, se itsessään jo vaimentaa ääntä, sitten pehmyt mattoa butyylin päälle poistamaan kaikuja ja kuminoita joka hiljentää sit entisestään. Varmaan laittaavat toisenlaista pehmyt mattoa sitten verhoilu paneeleihin estämään mahdollisia nitinöitä ja natinoita.
 
Edelleen pähkäilen tuota ylempää tarjousta minkä sain ja kohta aion varata aikaa.

Mitä oleellisia paikkoja tuosta nyt olisi jäämässä pois? Itse mietin katon ja etupenkin alusia että olisiko niihinkin hyvä nyt saada jotain kun kerran alkaa tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä katon vaimennuskin auttaa huomattavasti, materiaalia vaan menee aika paljon ja bägeistä ja muista tilpehööreistä riippuen voi työtuntejakin kulua jokunen lisää. Etupenkin alta löytyy jo auton oma lattiamatto joka yleensä bitumi/huopavoileipä joka vaimentaa ääniä, se on tärkeysjärjestyksessä ihan peräpäässä.
 
Kyllä katon vaimennuskin auttaa huomattavasti, materiaalia vaan menee aika paljon ja bägeistä ja muista tilpehööreistä riippuen voi työtuntejakin kulua jokunen lisää. Etupenkin alta löytyy jo auton oma lattiamatto joka yleensä bitumi/huopavoileipä joka vaimentaa ääniä, se on tärkeysjärjestyksessä ihan peräpäässä.
Olen nyt huomannut että yli 100km/h vauhdeissa tuulen vire ja vinkuna on myös varsin kova osa äänimaailmaa, kuvittelisin että siitä iso osa tulee katon kautta.
 
Tulipa tätäkin kokeiltua omaan F20 Bemariin. Materiaaleina STP silver, STP Biplast, STP Splen 4/8 ja SilentCoat. Edullisemman pään materiaaleja siis käytetty. Renkaina autossa 5-6 mm pinnalla Continental Sport Contact 5 205/55R16.

Nyt olisi kaikkien ovien ulkopellit, etuovien sisäpellit kaiuttimen ympäriltä, takakontin pohjaa, takaluukkua ja pieniä alueita kontin sivuilta käsitelty. Oviin laitettu pääasiassa Silver, Silent Coat ja Splen 4, vaikka jälkikäteen ajatellen olisi paksummat matot olleet parempia. Ovimuovissa sitten Biblastia hälyääniä vähentämässä. Kuskin ovi pitäisi vielä varmaan tutkia kun jotain hentoa hälyääntä sieltä kuuluu ja samalla pistää mattoa hieman lisää. Kontissa pääasiassa vain Silent Coat pinnat, mutta Spleniä laitettu sinne minne sitä saa helposti pistettyä. Takaluukkuun pistetty muutama lappu Silveriä (painoa ei parane lisätä liikaa) ja mahdollismman paljon Splen 8. Vakiona oli jotenkin todella metallisen ja halvan kuulloinen sulkiessakin, joten ajattelin tuon hieman vähentävän tuota tuntua; tuntuihan tuo auttavan. Kontin reunoihin pistetty myös sinne tänne vähän vaimennusta, minne nyt helposti sai ilman verhoilujen isoa irroittelua.

Näihin kohteisiin päädyin vakiona olleen vaimennuksen vähäisyyden takia. Ovissa oli valmiina jotain bitumimattoa ihan kohtuulliset palat, mutta muutenhan näissä on vain metallia ja muovia kun ovipahvit uupuu isommista Bemareista poiketen. Lattiassa sen sijaan on paksun ja tiiviin tuntuista lattiamattoa, joten sinne oikeastaan vain butyylimattoa kannattaisi laittaa, eikä muuta oikein mahdukkaan. Pitäisi vaan purkaa ihan jo jonkin verran, että saisi kunnolla mattoja asennettua.

Pari kiinnikettä on osittain hajonnut, mutta niitä oli muutama varalla vaihdettavaksi. Isoin vahinko sattui kontin muoveja irrottaessa ja pääsi tulemaan ihan halkeama. Onneksi semmoisessa kohdassa, että ei kyllä huomaa, jos ei osaa juuri siitä etsiä. Muutamia muitakin ongelmia ollut, mutta yleisesti varsinkin ovet tuntuvat olevan aika laadukkailla kiinnikkeillä kiinni. Liittimien irroittelu ollut välillä ihmeen haastavaa ja ovat todella tiukassa. Onneksi liittimet säästyneet ilman toimintaa haittaavia vaurioita.

Lopputulos on ollut aika odotunlainen ja samoja kokemuksia mitä muilla vastaavia keveympiä vaimennuksia tehneillä. Karkealla asfaltilla jyrinä tulee edelleen voimakkaasti läpi, eikä toimenpiteillä tunnu olevan merkittävää vaikutusta. Normaalille ja sileälle asfaltille siirryttäessä huomaa selvemmän eron kun ei enää sitä tiemelua tule entiseen malliin läpi. Sileällä pinnalla nyt menisikin oikein mukavan hiljaisesti jo. Äänentoiston laadussa ehkä huomaa pienen parantumisen (järjestelmää päivitetty jo aiemmin), mutta ei mitään maata mullistavaa.

Katon vaimennus kiinnostaisi vielä, mutta en tiedä uskallanko alkaa sitä tekemään. Pelottaa siinä eniten jotain rikkovan ja taitaa ne turvatyynytkin olla sivuilla ongelmana. Toki jos jollain on tästä autosta kokemuksia ja osaa antaa vinkkejä toimenpiteeseen, voisi sitä harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Itse aattelin vaimennella f31 bemaria.. Kannattaisko pyöräkoteloista aloittaa urakka, onko sillä suurin vaikutus rengasmeluun?
 
En tiedä kuinka hyvin baijerilaisessa on jo fylliä ja mäskiä, mutta isoimmat peltipinnat ovat aina suurimmat mökän lähteet. Katto, etuovet, takakontin lattia.
 
Itse aattelin vaimennella f31 bemaria.. Kannattaisko pyöräkoteloista aloittaa urakka, onko sillä suurin vaikutus rengasmeluun?

Kontti pyöränkaarineen olisi varmaan yksi helpoimmista kohteista aloittaa ja saa paljon peittoaluetta aikaiseksi. Tärkeinhän on saada paljon peittoa isoille vahvistamattomille pinnoille ja sinne missä vakiona on vähän eristystä. Ovet tehdään kuitenkin usein jo äänentoiston takia.

Näköjään noita teknisiä manuaaleja löytyy netistä ja täältä voi jotain vinkkiä yrittää katsoa osien irroitteluun: BMW F31 320d EffDyn Edition Touring - 51 Body equipment
Katsoin tuolta myös F20 kattopaneelin irroituksen vaiheet ja saa tosiaan aika reilusti tehdä valmistelevia toimenpiteitä, että tuo verhous tuolta tulee alas. Jää siis tekemättä ja yrittää nyt muilla keinoilla vähentää melua mielummin.
 
Viimeksi muokattu:
Tota kattoa ei viittis alkaa laittelee voi olla sen verta isotöinen.. STP Raskasmatto äänieriste 3 mm | Motonet Oy oisko tää hyvää tavaraa?

En suosittele tuota. Näillä seuraavilla kolmella lähtisin liikkeelle, joista tuo eka se kaikkein tärkein. Kahta viimesintä ei saa joka paikkaan, mutta noita Splenejä kannattaa laittaa sinne minne saa mahtumaan. Oviin sitten olisi vielä Biplast.

STP Black Gold Bulksolution vaimennusmatto 4,5m² | Motonet Oy

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sinne kattoon kannattaa butyyliakin laittaa, mutta paras tulos saadaan voileipämallilla eli mahd. erilaisilla matoilla.
 
Itellä on nyt vaimennettu tolla stp black silverillä 1.8mm paksi, paksin kansi,hattuhylly ja takaovet.. korvakuulolla hiljeni civic(-08 Sedan) takana aika paljo, toki eteen ei vaikuta oikeen mitään tuo, pitäs viel etuovet tehä kun kerkee / kelit antaa myöten.. niihin tulee sit enemmän vaimennusta.
Takaovetkin menee nyt kiinni ku bemarissa, ei rämise, eikä kumaha, kuuluu vaan thump :)

Tossa civicissä, ei kyl vakiona ole sit mitää äänenvaimennusta oikeen, pelkkää peltiä vaa, joten vaikutukset varmaan paremmat tossa kuin jossain muussa autossa mitä tehtaalla jo vaimennettu.
 
Onko porrasperän takakontin äänieristyksillä suurta merkitystä subbarin sointiin? Etenkin takakontin yläosassa paljon peltiä näkyvillä.

Nykyinen Passat ei kyllä muuten ole pahemmin äänieristystä kaivannut. Kesärenkailla oikeasti miellyttävän hiljainen ja nastoillakin melutaso pysyi vielä kohtuullisena. Huomaa myös edelliseen Skodaan ison eron, kun vetelin subbarille kaapeleita ja kaikkien verhoilumuovien alta tuntui löytyvän jotain pehmustetta ja eristettä. Ja vaikka takapenkit kaataa, niin siltikään rengasmelua ei tule takaa yhtään enempää.
 
Onko porrasperän takakontin äänieristyksillä suurta merkitystä subbarin sointiin? Etenkin takakontin yläosassa paljon peltiä näkyvillä.

Nykyinen Passat ei kyllä muuten ole pahemmin äänieristystä kaivannut. Kesärenkailla oikeasti miellyttävän hiljainen ja nastoillakin melutaso pysyi vielä kohtuullisena. Huomaa myös edelliseen Skodaan ison eron, kun vetelin subbarille kaapeleita ja kaikkien verhoilumuovien alta tuntui löytyvän jotain pehmustetta ja eristettä. Ja vaikka takapenkit kaataa, niin siltikään rengasmelua ei tule takaa yhtään enempää.
Eristyksillä saat vähennettyä räminät pois, en usko että soimiseen paljoa vaikuttaa.
 
Subbari on varmaan jo erikseen koteloitu mutta ovissa oleviin kaiuttimiin eristyksellä oli ero kuin yöllä ja päivällä. Pointtina oli saada kaiutin soimaan melko suljetussa tilassa verrattuna auton sisätilaan, ikäänkuin kaiutinkotelo. Normaalisti oven sisätila on hyvinkin avoinna auton sisätilaan. Suurimpia vaikutuksia takakontissa varmaan saa erilaisella sijoittelulla ja eri koteloinnilla.
 
Subbari on ihan Alpinen valmiskotelossa, niin siihen ei hirveästi voi vaikuttaa. Etuovien eristystä mietin vähän, kun muovit tahtovat rämistä kovaa soittaessa. Tosin tuntuu olevan ihan pirun tiukassa jostain syystä etuovet, kun tuntui, että joko työkalu tai ovipahvi hajoaa ennen irtoamista. Takaoven verhoilu lähti paljon helpommin, mutta takaisin laittaminen ei ollutkaan niin mukavaa.
 
Itselläni vaikutti kontissa takakulmassa olevan subbarin sointiin selvästi takalokareiden eristys (ulkoa black goldilla ja solumuovilla) ja takakontin luukun sisällä olleen melko ison tyhjän tilan vaimennus solumuovilla. Subbarille sai laittaa ehkä 1/5 lisää voimakkuutta ja ääni on tiukempi.
 
Mersun ovien täyttö 3M:n matolla otti oikein mukavan siivun pois ajomelusta varsinkin maantieajossa. Haittapuolena mainittakoon, että muualta tulevat ja muut äänet kuuluvat nyt selvemmin :rolleyes:

Kesällä varmaan joutuu katteleen konttia, takapenkin alustaa, rengaskoteloita...

IMG_20191121_172531.jpg
 
Olisi ehkä kannatanut kuitenkin laittaa vaikka kunnon butyylimattoa kun tuohon hommaan lähtee. Onhan tuo varmaan parempi kuin ei mitään mutta bitumimatot ovat melko onnettomia äänieristyksessä verrattuna butyylimattoihin. Painoa niillä saa kyllä kivasti lisää jos sitä on tarkoitus johonkin saada, mutta siihen se oikeastaan jää.
 
Juu, ensimmäisen talven jälkeen tuo bitumi löytynee muutaman neliösentin koppuroina sieltä kourun pohjalta. Vähintäänkin tuo irtoaa liimoistaan ja jää vain passiivisesti heilumaan, eikä osallistu massan lisäykseen ja värähtelytaajuuden madaltamiseen.
 
Mersun ovien täyttö 3M:n matolla otti oikein mukavan siivun pois ajomelusta varsinkin maantieajossa.

Onko W204 todella noin häiritsevän äänekäs? Okei, ei se Eemeli ole, mutta kuitenkin Volvoon verrattuna hiljaisempi.
 
Olisi ehkä kannatanut kuitenkin laittaa vaikka kunnon butyylimattoa kun tuohon hommaan lähtee.
Varmasti, mutta tämä oli kustannustehokkaampaa ;)

Juu, ensimmäisen talven jälkeen tuo bitumi löytynee muutaman neliösentin koppuroina sieltä kourun pohjalta. Vähintäänkin tuo irtoaa liimoistaan ja jää vain passiivisesti heilumaan.

En tiiä mitä koppurraa työ ootta asentanu, mutta tuo oli jo viimetalven paikollaan, ja on siellä yhä. Pistetään parempaa JOS ongelmia ilmaantuu :hmm:

Onko W204 todella noin häiritsevän äänekäs? Okei, ei se Eemeli ole, mutta kuitenkin Volvoon verrattuna hiljaisempi.

Häiritsevän äänekäs? Ei suinkaan. Pointtina tuossa oli korjata töhöjen tekemät ruostesuojaukset sekä ovien kaiutinasennukset, pelkän maton takia en ovia olisi lähtenyt avauttamaan kun joutuu poraamaan niitit auki.

Mutta aina se voi olla hiljaisempi, ja W140 ässässä istuttua on toistaiseksi kaikki muut "preemiumit" jääny kakkoseksi, myös tämä karvalakki cee :cigar2:
 
Millä materiaalilla kannattaisi korvata moottorin muovisuojan hapristunut vaahtomuovi? Mieluiten jotain suoraan Motonetista löytyvää.

IMG_20200708_135057.jpg
 
Tässä ketjussa on vahva tee se itse meininki, mutta missäköhän voisin teettää jossain pääkaupunkiseudulla suht premium äänieristys ja akustointi kombon?

Jotain tähän tapaan, että on haettu sopivaa komboa akustoinnin ja äänieristyksen välillä ja useampaa erilaista materiaalia käytetty noin 10kg.

 
Esimerkiksi riihimäellä jj customs tai helsingissä sk-autosound.

Tuolla jj customsilla näyttää olevan youtube esittelyjä ihan. Vaikuttaa hyvin samalta käsittelyltä mitä tuossa mun linkkaamassa videossakin on. Laitanpa tarjouspyyntöä.
 
Juu, ensimmäisen talven jälkeen tuo bitumi löytynee muutaman neliösentin koppuroina sieltä kourun pohjalta. Vähintäänkin tuo irtoaa liimoistaan ja jää vain passiivisesti heilumaan, eikä osallistu massan lisäykseen ja värähtelytaajuuden madaltamiseen.

Oviin tai pystypintoihin ei tosiaan kannata ainakaan bitumia laittaa, en tiedä oliko talven jäljiltä vai kesän paahteella sisäpintojen lämpötilasta lähes kaikki sulaneet möykyiksi pohjalle. Ovissa bonuksena estivät veden poistumisen ja pieni ruostepesäke lähtenyt kukkimaan sinkkipelleistä huolimatta.
 
Ja jos joku tietää hyvän äänieristyspuljun Itä-Suomessa, sitäkin saa suositella. Ovet ja ainakin lattia pitäisi käsitellä. Ehkä jopa katto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 912
Viestejä
4 560 665
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom