Tulipa tätäkin kokeiltua omaan F20 Bemariin. Materiaaleina STP silver, STP Biplast, STP Splen 4/8 ja SilentCoat. Edullisemman pään materiaaleja siis käytetty. Renkaina autossa 5-6 mm pinnalla Continental Sport Contact 5 205/55R16.
Nyt olisi kaikkien ovien ulkopellit, etuovien sisäpellit kaiuttimen ympäriltä, takakontin pohjaa, takaluukkua ja pieniä alueita kontin sivuilta käsitelty. Oviin laitettu pääasiassa Silver, Silent Coat ja Splen 4, vaikka jälkikäteen ajatellen olisi paksummat matot olleet parempia. Ovimuovissa sitten Biblastia hälyääniä vähentämässä. Kuskin ovi pitäisi vielä varmaan tutkia kun jotain hentoa hälyääntä sieltä kuuluu ja samalla pistää mattoa hieman lisää. Kontissa pääasiassa vain Silent Coat pinnat, mutta Spleniä laitettu sinne minne sitä saa helposti pistettyä. Takaluukkuun pistetty muutama lappu Silveriä (painoa ei parane lisätä liikaa) ja mahdollismman paljon Splen 8. Vakiona oli jotenkin todella metallisen ja halvan kuulloinen sulkiessakin, joten ajattelin tuon hieman vähentävän tuota tuntua; tuntuihan tuo auttavan. Kontin reunoihin pistetty myös sinne tänne vähän vaimennusta, minne nyt helposti sai ilman verhoilujen isoa irroittelua.
Näihin kohteisiin päädyin vakiona olleen vaimennuksen vähäisyyden takia. Ovissa oli valmiina jotain bitumimattoa ihan kohtuulliset palat, mutta muutenhan näissä on vain metallia ja muovia kun ovipahvit uupuu isommista Bemareista poiketen. Lattiassa sen sijaan on paksun ja tiiviin tuntuista lattiamattoa, joten sinne oikeastaan vain butyylimattoa kannattaisi laittaa, eikä muuta oikein mahdukkaan. Pitäisi vaan purkaa ihan jo jonkin verran, että saisi kunnolla mattoja asennettua.
Pari kiinnikettä on osittain hajonnut, mutta niitä oli muutama varalla vaihdettavaksi. Isoin vahinko sattui kontin muoveja irrottaessa ja pääsi tulemaan ihan halkeama. Onneksi semmoisessa kohdassa, että ei kyllä huomaa, jos ei osaa juuri siitä etsiä. Muutamia muitakin ongelmia ollut, mutta yleisesti varsinkin ovet tuntuvat olevan aika laadukkailla kiinnikkeillä kiinni. Liittimien irroittelu ollut välillä ihmeen haastavaa ja ovat todella tiukassa. Onneksi liittimet säästyneet ilman toimintaa haittaavia vaurioita.
Lopputulos on ollut aika odotunlainen ja samoja kokemuksia mitä muilla vastaavia keveympiä vaimennuksia tehneillä. Karkealla asfaltilla jyrinä tulee edelleen voimakkaasti läpi, eikä toimenpiteillä tunnu olevan merkittävää vaikutusta. Normaalille ja sileälle asfaltille siirryttäessä huomaa selvemmän eron kun ei enää sitä tiemelua tule entiseen malliin läpi. Sileällä pinnalla nyt menisikin oikein mukavan hiljaisesti jo. Äänentoiston laadussa ehkä huomaa pienen parantumisen (järjestelmää päivitetty jo aiemmin), mutta ei mitään maata mullistavaa.
Katon vaimennus kiinnostaisi vielä, mutta en tiedä uskallanko alkaa sitä tekemään. Pelottaa siinä eniten jotain rikkovan ja taitaa ne turvatyynytkin olla sivuilla ongelmana. Toki jos jollain on tästä autosta kokemuksia ja osaa antaa vinkkejä toimenpiteeseen, voisi sitä harkita.