Autohifi

jos yhden dinin soitin käy niin ihan satasen pintaan selviää, jos siis riittää se että bluetoothilla saa musat. Eiköhän kaikki pioneerit ja alpinet ole ainakin perus hyviä soittimia.(Muista ei ole itsellä kokemusta niin en uskalla niitä suositella)
 
jos yhden dinin soitin käy niin ihan satasen pintaan selviää, jos siis riittää se että bluetoothilla saa musat. Eiköhän kaikki pioneerit ja alpinet ole ainakin perus hyviä soittimia.(Muista ei ole itsellä kokemusta niin en uskalla niitä suositella)
Autossa on 2din-kokoinen aukko, joten helpoimmalla pääsee jos soitin menee siihen suoraan. Tosin kai noihin on olemassa jotain sovittimiakin.
 
mikset osta 1din soitinta ja sitten vaikka mk4 golffista sellainen 1din kokoinen säilytyslokero soittimen päälle / alle? Turha tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on.

https://lh5.googleusercontent.com/-...AAAAFHI/RvzNN_HnetI/s2048/20130613_143113.jpg

Tilaat tollasen jostain benecarsilta niin ei varmaan monta euroa maksa.
Joku tuollainen (tai vähän paremmin istuva kehikko) on toki yksi vaihtoehto. Ulkonäköä ja helppoutta tuossa alunperin ajattelin kuitenkin.
 
Itse sain vihdoin perjantaina aikaiseksi hakea tuollaisen Android Auto soittimen(Pioneer Z5000DAB). Ei tietty ollut halvimmasta päästä, mutta kaiken sen arvoinen kyllä.
  • Google maps, vie VW:n orkkis navia kuin pässiä narussa.
  • Äänenlaatu parani huomattavasti.
  • Loputon määrä säätöjä vrt. orkkis systeemi.
  • Video output.
  • + kaikki loput ominaisuudet.
 
Auto menossa kohta vaihtoon, ja tulevaan saisi tehtaalta mukaan navin +500e ja peruutuskamera +700. Tullee halvemmaksi kun hommaa tuollaisen 2din soittimen, kannattaako tyytyä sellaiseen missä on tuo apple carplay/android auto tuki (löytyykö sellaisia missä on molemmat?) vai saisiko vielä sisäänrakennetulla navilla? Kiinasta toki saisi, mutta ne vähän epäilyttää miten kestää pidemmän päälle. Android-radiot mahdollisia, jos on hyvältä valmistajalta, pitäisi saada niitä päivityksiäkin niihin edes pari vuotta.

Onko suositella jotain? Mistä noita kannattaa edes tilailla, saksasta? Budjetti varmaankin 500-700 hujakoilla ja pitäisi löytyä siis:
- Apple carplay (jos saa myös android auton niin olisi hyvä ihan tulevaisuutta ajatellen)
- Peruutuskameralle sisääntulo (kameran voinee sitten kiinasta tilailla)
- Radion oma navi olisi nice to have, mutta ei pakollinen

Tuleva auto on citroenin berlingo multispace, jossa muistaakseni jotain ratissa olevia nappeja. Tuohon tarvinnee jonkun adapterisetin että saa toimimaan?

nimin. tietämätön


Edit: Tuossapa tuli mietittyä ihan vaan android tabletin käyttämistä autossa mediaan ja navigoimiseen, Huawei MediaPad T3 on ~150e, joten vaikka parin vuoden välein tuota vaihtaisi niin tulisihan se halvemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Saajan noita carplaylla ja AA tuella, varmasti löytyy jokaiselta valmistajalta vielä sellainen mallikin että on navigointi sisäänrakennettu mutta sitten on hinnat alkaen 1000€ sen kanssa, mutta mitä tekee sillä kiinteällä navilla kerta on Google Maps? :)
 
Jos on sisäinen navi ja sen myötä GPS niin saa tehtyä kameratolpista hälytykset.
 
Mökiltä löytyisi 1/2/4ohm pystyvä monovahvistin sekä 4ohm ja 2x2ohm kelaiset subbarit. Pystyykö nuo kaksi kytkemään 2ohm kuormaan kuten kahdet 4ohm yksikelaiset elementit pystyy?

2_4ohm_svc_2ohm.gif
 
Pystyy, se 2x2 kelan basso kytketään aluksi kelat sarjaan, minkä jälkeen rinnakkain molemmat bassot, milloin muodostuu 2ohm kytkentä.
 
Lähti itsellä taas omalla tavalla vähän lapasesta nuo asennukset kun oli tarkoitus korvata passat b7 ovikajarit paremman äänentoiston toivossa, tällä hetkellä löytyy sitten seuraavaa autosta
  • Digital Desing 6.5" CC erillissarja edestä.
  • GZ midit takana ovissa (mallia en nyt muista tähän hätään)
  • Helix G Five vahvari (Vähän vielä arvon teenkö tuolla aktiivi etupään ja lisään vahvareita, johdotus kun olisi valmiiksi kontissa tuota varten jo)
  • 2x Digital design:in 6.5" bassoja refleksi kotelossa kontissa.
Vielä himottaisi hommata pioneerin android auto soitin, missä video ulostulot.

@JoniS Mulla on myös tilanne päällänsä että mietin tuota samaa DD 6.5" cc sarjaa
Onko mielipidettä / kokemuksia jakaa?
 
@JoniS Mulla on myös tilanne päällänsä että mietin tuota samaa DD 6.5" cc sarjaa
Onko mielipidettä / kokemuksia jakaa?

Kyllä itse olen noista tykännyt kovastikkin, kiitettävän hyvä soundi ja tehoakin kestää aika paljon jos tykkää kovempaa kuunnella. Ei äkkiseltään mitään pahaa sanottavaa noista, kun pikku hiljaa sen vuoden ollut käytössä.

Itsellä tuo setti on tällä hetkellä aktiivisena edessä, 40w rms per diskantti ja ~80w rms per midi.
 
Aloitin Transitin kaiuttimien päivityksen ja kävin Motonetistä Ground Zero Titanium GZTC 165TX 6,5" 2-tie erillissarjaparin.
Sarjassa on kaksi jakosuodinta ja käsitykseni mukaan ne tulisi asentaa siten, että stereoilta tulisi johto jakosuotimen kautta midwooferille ja siitä haarantuisi diskantin oman jakosuotimen kautta diskantille.

Midwoofer ja sen jakosuodin tulee oveen ja diskantti a-pilariin.
Oveen ei saa vedettyä kuin yhden johtoparin, joten voiko diskantin kytkeä ennen midwooferin jakosuodinta. Vai meneekö siinä ohmit jotenkin sekaisin?
 
Diskantti vaatii jonkun suotimen tai se menee rikki.

Johdotushan yleensä menee mankalta -> suotimelle, suotimelta lähtee johdot midille ja diskantille.
 
Juu. Kyllä siihen diskantille tulisi suodin.

Kysymys kuuluu voiko sen johdon haaroittaa menemään ennen midin suodinta?

Noissa midien kaiutinliittimistähän tuo olisi ilmeisesti tarkoitus haaroittaa sitten diskantille menevälle suotimelle.

No pitänee silputa nuo kaiuttimien mukana tulleet piuhat ja jättää suotimet auton puolelle.
 
Ihan hyvin voi haaroittaa ennen midiä sen johdon diskantin suotimelle. Jos midille on oikeasti suodin, ei sen ulostulosta voi tietenkään ottaa signaalia diskantille koska siitä on jo suodatettu korkeat taajuudet pois. Ilmeisesti tuossa sarjassa on siis suodin vain diskantille.
 
Paketissa on yhteensä 4 kpl suotimia.

Toisessa suotimessa johdoissa mid in ja mid out tekstit. Toisessa tweeter in ja tweeter out.

Midi elementissä on kahdet liittimet eli tuon diskantin voisi kytkeä siihen.

Paketissa ei ollut mukana mitään kytkentä ohjeita, enkä valmistajan sivuiltakaan mitään löytänyt.
 
No sitten ei missään nimessä signaalia diskantille midin kautta. Eli teet kuten ajattelitkin.
 
Ehdotelkaapas asiantuntijat jotakin järkevää kaiutinvaihtoehtoa Honda CR-V 2.0 Aut Exclusiveen (mkIII, eli vm2007-2012).

Autossa on alkuperäinen kaiutinjärjestelmä joka on ihan välttävä, mutta ei missään nimessä hyvä. Koko stereojärjestelmää en missään nimessä ole vaihtamassa, kun autossa on ihan fiksu integroitu parkkikamera/navi/stereohärdelli, eli pelkästään kaiuttimien vaihto saa luvan riittää ja sitä myöten edes kohtuullisesti parantunut äänentoisto. Millaisia ämyreitä tai ylipäätään millaista kokonaisuutta kannattaisi siis katsella ja mistä, jotta äänenlaatu paranee kohtuutyöllä ja kohtuukustannuksin? Korjstan edelleen, että maksimiäänenpainetta tai mitään kilpailuhifiä ei olla hakemassa, vaan alkuperäistä parempaa äänentoistoa järkikustannuksin.

Olennaisinta olisi uusia etuovet ja kulmadiskantit, mutta samalla kannattaa varmaankin laittaa uusiksi myös takaovien kaiuttimet. En ole varma onko autossa esiasennettua subbaria, mutta joku iso muovilaatikko repsikan penkin alla kuitenkin on ja radion valikoista löytyy jokin merkityksettömän vaikutuksen äänenlaatuun tekevä subwoofer-valinta. Oli siellä nyt sitten jotain paskaa subbaria tai ei, niin googletuksen perusteella siihen ei kuitenkaan kannata koskea, koska siellä on myös jotain SRS-järjestelmän ohjauksia, joten unohdetaan se puoli kokonaan tässä vaiheessa.

Tässä jotain skematiikkaa:
Honda Car and Auto Parts | Honda CR-V | SPEAKER | Genuine Honda Parts | Honda Cars | Honda Motorcycles | Honda Power Products | Lings Honda Car Parts Selection

Edit.
Tässä vielä videota auton ovipaneelien avaamisesta, jossa näkyy millaiset ne alkuperäiset kaiuttimet ovat.

 
Viimeksi muokattu:
Onkohan täällä muilla ollut etukaiuttimien kanssa basso-ongelmia?

Omassa autossa(mk3 mondeo) on nyt n. vuoden verran ollut etuovissa rainbow:n 6.5" erkkasarja (sl-c6.2) käytössä ja bassotoisto on ollut pettymys. Vahvistimena kaiuttimille on Helix:n G four, josta pitäisi irrota tehoa n. 80 Wrms. Kaiutinkaapelit on laadukkaat 2,5mm2 paksuiset. Elementtien vaiheet on myös tarkistettu erillisellä mittamikrofonilla ja mittasoftalla, eli ne on myös kunnossa.

Sarja on asennettu muoviadaptereilla alkup. paikoille oviin. Ovet on huolellisesti samalla kauttaaltaan vaimennettu STP:n black gold ja splen tuotteilla. Ylimääräiset aukot oven sisäpellissä on STP:n goldilla tukittu myös. Mielestäni asennuksesta tuli melko tukeva ja hyvä, mutta bassopään toisto puuttuu. Muuten kauittimet on todella hyvät ja ylempi keskialue ja diskantit soi todella hienosti.

Tiedän että kyseessä on vain 6,5" midit ja autossa onkin subbari varsinaisia matalia taajuuksia varten. Ongelma tulee kuitenkin tuosta subbaritaajuuksien yläpuolisesta bassoalueesta, joita nuo etukaiuttimet eivät tuossa asennuksessa näköjään halua toistaa. Voima ja potku puuttuu pahasti.

Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta. Samalla kun sen asennan, niin varmaan heitän myös noi muoviset tarvikeadapterit pois ja teen MDF:stä tukevammat kiinnityspaikat elementille. Katsotaan mitä muutosta tuollaisella päivityksellä saisi sointiin.
 
Kyllä tuosta Rainbown sarjasta pitäisi tulla ihan mukava mid-basso. Kun akustinen oikosulku on poissuljettu, jää ne muoviadapterit syyllisiksi. Mulla oli edellisessä autossa ko. kaiuttimet tukevasti kiinni enkä kaivannut subbaria niin paljon että olisin hankkinut.
 
Muistelen kuulleeni että autot joissa kajaripaikka on pystysuunnassa keskellä ovea voivat usein olla ongelmallisia bassotoiston suhteen. Näkyy olevan Mondeossa kajarit juurikin tossa ylempänä. Näihin on kai jotkut tehneet kajaripaikat uusiksi oven alakulmaan, mutta se on melkoinen savotta.
 
Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta.
Noita samoja katselin itsekin, mutta niiden asennussyvyys on melkein 8cm, joten olisi pitänyt alkaa säätämään aivan liikaa. Päädyin sitten nappaamaan Powersetin -25% BF-tarjouksesta Blam 165RS:t, jotka on jo alunperin suunniteltu mahdollisimman herkiksi ja siten myös auton alkuperäisten stereoiden kautta käytettäviksi, kuten juuri tässä minun tapauksessa on tarvetta.

Sitten kun paketti saapuu, pitää vielä arpoa miten nuo saa asennettua. Diskanttien signaali napataan suoraan pääkaiuttimilta ja jakosuodin on siinä diskanttipiuhassa, joten teoriassa asennuksen pitäisi olla aika suoraviivainen prosessi, jos vain kaiuttimet mahtuvat soviterenkaan kanssa paikoilleen syvyyssuunnassa.

Ovien vaimennusta voisi ehkä harkita samalla, mutta en tiedä viitsinkö alkaa sellaiseen.
 
Ovien vaimennus ja sen hyöty on allekirjoittaneelle autohifipuolella vähän etäisempi käsite, eli mitä suosittelisitte sen osalta tehtävän kohtuukustannuksila ja mahdollisimman simppelisti?

Laita bitumimattoa ovipeltiin kiinni ainakin. Taipuisa ja tarrapintainen on helppo asentaa. Samalla tarkista, että ovipaneeli ei vuoda eikä elä ja siihenkin kannattaa laittaa sopiviin kohtiin mattoa. Mitä jäykempi alusta kaiuttimelle, sen parempi.

Edelleenkään tarkoitus ei ole tehdä mitään jonnemaista boombastic-kaaraa, vaan pelkästään parantaa alkuperäistä äänentoistoa luonnollisempaan suuntaan auton omalla navi/stereopaketilla ja siinä kaikki.

Vaimennuksilla ja tukevalla kiinnityksellä haetaan sitä luonnollista ääntä. Boompasketit vaatii niitä jonnesubbareita.

E: Katsoin tuon videon ja kaiutin tuleekin suoraan peltiin kiinni, mikä on hyvä. Huonoa on, että vain yhdellä ruuvilla. Yritä saada kaiuttimen ja pellin liitos mahdollisimman tiiviiksi, kuten kaikki mahdolliset reiät ympärillä. Itse laittaisin kunnon ruuvit ja klipsukolot tukkoon, mutta ymmärrän että kaikki eivät halua :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Isukki suoritti ja heitti hattuhyllylle koripallon:facepalm:

Eli toinen kappale aika pikälti samanlaista kuin linkissä poislukien kartio joka näissä on hopeanvärinen ,sanoi sopimuksen irti. Eli +5 vuotta vanhaa sarjaa.

Focal PS165FX - Fanatic Audio

Onkohan tuohon järkevää korvaajaa vai tsekata suoraan 2xvastaavia midbassoja tilalle? Pirun hyvät olleet ilman jakosuotimiakin, että sääli heittää mäkeen.
Pitää huomenna tsekata tarkempi malli kun autolle menee.

Jakosuotimia muuten olisi 4kpl kaupan suht edullisesti;) Ihan Focalin tekeleitä siis.
YV:tä jos kiinnostaa.
 
Laita bitumimattoa ovipeltiin kiinni ainakin. Taipuisa ja tarrapintainen on helppo asentaa. Samalla tarkista, että ovipaneeli ei vuoda eikä elä ja siihenkin kannattaa laittaa sopiviin kohtiin mattoa. Mitä jäykempi alusta kaiuttimelle, sen parempi.

Vaimennuksilla ja tukevalla kiinnityksellä haetaan sitä luonnollista ääntä. Boompasketit vaatii niitä jonnesubbareita.

E: Katsoin tuon videon ja kaiutin tuleekin suoraan peltiin kiinni, mikä on hyvä. Huonoa on, että vain yhdellä ruuvilla. Yritä saada kaiuttimen ja pellin liitos mahdollisimman tiiviiksi, kuten kaikki mahdolliset reiät ympärillä. Itse laittaisin kunnon ruuvit ja klipsukolot tukkoon, mutta ymmärrän että kaikki eivät halua :lol:
Tulee siihen sellainen muovinen soviterengas kaiuttimen ja pellin väliin, mutta voi olla että vetäisen kaiuttimen sen läpi ruuveilla suoraan peltiin kuitenkin.

Vaimennuksen hyödyt kyllä ymmärrän, mutta tarkoitus on saada aikaiseksi parempaa ääntä mahdollisimman pienellä työmäärällä ja kohtuullisilla kustannuksilla, joten en tiedä mahtuuko vaimennusmatto enää siihen kokonaisuuteen. Jos olisi joku 24/7 talli käytettävissä, eikä autolle päivittäistä tarvetta, niin sitten voisi askarrella vähän enemmänkin.

Mutta pitää nyt katsoa tuota vielä uudestaan kun kaiuttimet tulevat ja saa verhoilut purettua jne.

Jos nyt sitten kuitenkin päätän vedellä sinne oviin edes jotain vaimennusta, niin onko esim. noista Motonetin valikoimissa olevista matoista mihinkään?

Vaimennusmatot ja vaimennusaineet | Motonet Oy

Käsittääkseni ainakin tuo STP Black Gold on ok? Tuolla hinnalla toki pitääkin olla. :D
 
Tulee siihen sellainen muovinen soviterengas kaiuttimen ja pellin väliin, mutta voi olla että vetäisen kaiuttimen sen läpi ruuveilla suoraan peltiin kuitenkin.

Vaimennuksen hyödyt kyllä ymmärrän, mutta tarkoitus on saada aikaiseksi parempaa ääntä mahdollisimman pienellä työmäärällä ja kohtuullisilla kustannuksilla, joten en tiedä mahtuuko vaimennusmatto enää siihen kokonaisuuteen. Jos olisi joku 24/7 talli käytettävissä, eikä autolle päivittäistä tarvetta, niin sitten voisi askarrella vähän enemmänkin.

Mutta pitää nyt katsoa tuota vielä uudestaan kun kaiuttimet tulevat ja saa verhoilut purettua jne.

Jos nyt sitten kuitenkin päätän vedellä sinne oviin edes jotain vaimennusta, niin onko esim. noista Motonetin valikoimissa olevista matoista mihinkään?

Vaimennusmatot ja vaimennusaineet | Motonet Oy

Käsittääkseni ainakin tuo STP Black Gold on ok? Tuolla hinnalla toki pitääkin olla. :D
Kun ne ovipaneelit on irti kuitenkin, niin samalla kertaa kannattaa laittaa edes yksi pala vaimennusmattoa ovipeltiin. Nopea homma ja aika pieni vaiva, mutta siitä voi olla paljon hyötyä. Aika kallis Black Gold, tuota saa tarjouksista halvemmallakin, tässä yksi: STP Black Gold 4.5m2 paketti | AutoStudio - Hifi.fi Tuossa on runsaasti mattoa eli jos laitat vaan ovipeltiin kannattaa ostaa pienempi määrä.

E: Tässä osuvampi pakkaus Motonetista

Tärkeintä on kuitenkin saada kaiutin peltiin niin hyvin kiinni, että ilma ei karkaa kaiuttimen/ovipaneelin etupuolelle läheltä elementtiä. Tässäkin voi käyttää bitumimattoa hyödyksi. Kun tämä on kunnossa, midbassoa pitäisi tulla mukavasti. Siinä vaiheessa voi jo harmittaa, jos ovi alkaa resonoimaan kun ei tullut laitettua vaimennusta :)

Miksi autohifistit vaimentavat? | Autonvaimennus.fi
 
Viimeksi muokattu:
Kun ne ovipaneelit on irti kuitenkin, niin samalla kertaa kannattaa laittaa edes yksi pala vaimennusmattoa ovipeltiin. Nopea homma ja aika pieni vaiva, mutta siitä voi olla paljon hyötyä. Aika kallis Black Gold, tuota saa tarjouksista halvemmallakin, tässä yksi: STP Black Gold 4.5m2 paketti | AutoStudio - Hifi.fi Tuossa on runsaasti mattoa eli jos laitat vaan ovipeltiin kannattaa ostaa pienempi määrä.

E: Tässä osuvampi pakkaus Motonetista

Tärkeintä on kuitenkin saada kaiutin peltiin niin hyvin kiinni, että ilma ei karkaa kaiuttimen/ovipaneelin etupuolelle läheltä elementtiä. Tässäkin voi käyttää bitumimattoa hyödyksi. Kun tämä on kunnossa, midbassoa pitäisi tulla mukavasti. Siinä vaiheessa voi jo harmittaa, jos ovi alkaa resonoimaan kun ei tullut laitettua vaimennusta :)

Miksi autohifistit vaimentavat? | Autonvaimennus.fi
Mitenkäs kun yleensä vaimennuksia tehtäessä pitää kuitenkin ottaa ovissa oleva alkuperäinen kosteussulkuna toimiva muovi pois sisäpellistä, niin se pitää sitten varmaankin korvata vaimennusmatolla?
 
Mitenkäs kun yleensä vaimennuksia tehtäessä pitää kuitenkin ottaa ovissa oleva alkuperäinen kosteussulkuna toimiva muovi pois sisäpellistä, niin se pitää sitten varmaankin korvata vaimennusmatolla?
Jos teet kevyen vaimennuksen, laitat vaan ovipeltiin mattoa ja mahdollisesti strategisiin kohteisiin ovipaneelin takapuolelle. Eli voit pitää alkuperäisen höyrysulkumuovin käytössä.

Raskaammassa vaimennuksessa sitten voi sen höyrysulunkin "korvata" vaimennusmatolla.

E: Tarkoittanet ulkoa sisäänpäin ovipelti>>sisäpelti>>sulku>>paneeli?
 
Sarjassamme eipä ole tullut mieleen:

Kuskin puoleinen midbasso lopetti toimintansa laakista. Vei auton liikkeeseen missä asennus tehtiin 10/16. Autona Mondeo farkku 2011. Epäilivät että jakosuotimessa olisi vika. Ovipahvi veke ja diagnoosina oli toisen johtimen poikkihapertuminen kosteuden vuoksi. Oven alareunassa olevat pienet reiät mistä ylimääräisen veden kuuluisi valua pois oves sisältä ovat ilmeisesti olleet tukossa ja kosteus jäänyt oven sisään. Kovin harvinaista kuulemma että kahdessa vuodessa menee noin huonoon kuntoon vaikka johdot ovat 2,5 mm2 eli kuulemma vähän krouvimpaa tavaraa, mitä johtoa sitten onkaan. No nyt täytyy varmaan ruveta hoonaamaan noita pikkureikiä auki vaikka renkaan vaihdon yhteydessä, eipä ole ennen käynyt mielessä... Kumma että tekevät niistä valumareistä niin pienet että voivat mennä tukkoon :confused: Onni että elementit ja jakosuotimet ovat OK.

No 30€ oli mielestäni ihan OK hinta vian korjaamiseen. AP:ssä linkki liikkeen sivuille. Voin suositella.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan täällä muilla ollut etukaiuttimien kanssa basso-ongelmia?

Omassa autossa(mk3 mondeo) on nyt n. vuoden verran ollut etuovissa rainbow:n 6.5" erkkasarja (sl-c6.2) käytössä ja bassotoisto on ollut pettymys. Vahvistimena kaiuttimille on Helix:n G four, josta pitäisi irrota tehoa n. 80 Wrms. Kaiutinkaapelit on laadukkaat 2,5mm2 paksuiset. Elementtien vaiheet on myös tarkistettu erillisellä mittamikrofonilla ja mittasoftalla, eli ne on myös kunnossa.

Sarja on asennettu muoviadaptereilla alkup. paikoille oviin. Ovet on huolellisesti samalla kauttaaltaan vaimennettu STP:n black gold ja splen tuotteilla. Ylimääräiset aukot oven sisäpellissä on STP:n goldilla tukittu myös. Mielestäni asennuksesta tuli melko tukeva ja hyvä, mutta bassopään toisto puuttuu. Muuten kauittimet on todella hyvät ja ylempi keskialue ja diskantit soi todella hienosti.

Tiedän että kyseessä on vain 6,5" midit ja autossa onkin subbari varsinaisia matalia taajuuksia varten. Ongelma tulee kuitenkin tuosta subbaritaajuuksien yläpuolisesta bassoalueesta, joita nuo etukaiuttimet eivät tuossa asennuksessa näköjään halua toistaa. Voima ja potku puuttuu pahasti.

Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta. Samalla kun sen asennan, niin varmaan heitän myös noi muoviset tarvikeadapterit pois ja teen MDF:stä tukevammat kiinnityspaikat elementille. Katsotaan mitä muutosta tuollaisella päivityksellä saisi sointiin.

Minä tutkisin vaiheongelmat loppuun saakka. Eli subbari pois (varmaan oletkin kokeillut), miten vaikuttaa sointiin? Jos menee etukaiuttimien ja subbarin vaiheet sopivasti ristiin, niin kumoaa aika kovasti bassoa.

Takakajarit pois pelistä myös (testien ajaksi)

Sitten voisi kokeilla laittaa ne etukajarit tahallaan eri vaiheisiin ja miten vaikuttaa. Jos aina vaan menee huonommaksi, niin sitten vika on muualla. (Nykyään DSP mankat parantavat bassotoistoa huimasti, kun etäisyyssäädöillä vaiheet menevät lähemmäs kohdalleen kuskin paikalle).

Liian ahdas ja pitka asennuskaulus aiheuttaa kyllä myös basson puutetta/honottavaa ääntä. Basso ei saa hengitettyä tarpeeksi.

Nämä tällaisia omia kokemuksia.
 
Minä tutkisin vaiheongelmat loppuun saakka. Eli subbari pois (varmaan oletkin kokeillut), miten vaikuttaa sointiin? Jos menee etukaiuttimien ja subbarin vaiheet sopivasti ristiin, niin kumoaa aika kovasti bassoa.

Takakajarit pois pelistä myös (testien ajaksi)

Sitten voisi kokeilla laittaa ne etukajarit tahallaan eri vaiheisiin ja miten vaikuttaa. Jos aina vaan menee huonommaksi, niin sitten vika on muualla. (Nykyään DSP mankat parantavat bassotoistoa huimasti, kun etäisyyssäädöillä vaiheet menevät lähemmäs kohdalleen kuskin paikalle).

Liian ahdas ja pitka asennuskaulus aiheuttaa kyllä myös basson puutetta/honottavaa ääntä. Basso ei saa hengitettyä tarpeeksi.

Nämä tällaisia omia kokemuksia.
Hyviä pointteja kaikki. Olen testaillut tilannetta pelkillä etukaiuttimilla ilman subia ja takakaiuttimia. Korvalla kuuntelemalla on midien vaiheet alkuun testailtu siten mikä kuulostaa parhaalta. Tuli vielä mittaamalla varmistettua midit ja diskantit ja kaikki on nyt samassa vaiheessa.

Mullakin on soittimessa DSP ja mahdollisuus säätää kaiutinkohtaiset aikaviiveet. Niillä saa tiettyjä muutoksia sointiin, mutta eivät ole tässä varsinaisessa ongelmassa auttaneet. Oikeastaan tämä ongelma kyllä taitaa esiintyä silloinkin, kun soittaa vain oikeaa tai vasenta etukaiutinta kerrallaan.

Mideillä on myös hyvin tilaa hengittää oven sisään, eli eivät ole ahtaassa putkessa.

Olen itse alkanut kallistumaan johtopäätökseen, että kyseiset midit juuri noissa ovissa ja tuolla asennuksella eivät jostain syystä toimi hyvin. Eli oven tilavuus, sen mekaaniset/akustiset ominaisuudet ja kaiuttimen sijainti ovessa saa aikaan kokonaisuuden, jossa tietty taajuusalue toistuu huonosti. Itse elementeissä sinällään en usko olevan varsinaista vikaa ja ko. kaiuttimilla on yleisesti hyvä maine.

Tilauksessa on tosiaan nyt DLS:n RC6.2 sarja, jolla olisi tarkoitus kokeilla. Testaan varmaan alkuun pelkillä DLS:n kaiuttimilla, miten niillä homma toimii verrattuna Rainbowiin. Sitten tarkoitus on vielä rakentaa midille tukevampi kiinnitys, joka samalla tukee koko oven rakennetta myös jonkin verran.
 
Hyviä pointteja kaikki. Olen testaillut tilannetta pelkillä etukaiuttimilla ilman subia ja takakaiuttimia. Korvalla kuuntelemalla on midien vaiheet alkuun testailtu siten mikä kuulostaa parhaalta. Tuli vielä mittaamalla varmistettua midit ja diskantit ja kaikki on nyt samassa vaiheessa.

Mullakin on soittimessa DSP ja mahdollisuus säätää kaiutinkohtaiset aikaviiveet. Niillä saa tiettyjä muutoksia sointiin, mutta eivät ole tässä varsinaisessa ongelmassa auttaneet. Oikeastaan tämä ongelma kyllä taitaa esiintyä silloinkin, kun soittaa vain oikeaa tai vasenta etukaiutinta kerrallaan.

Mideillä on myös hyvin tilaa hengittää oven sisään, eli eivät ole ahtaassa putkessa.

Olen itse alkanut kallistumaan johtopäätökseen, että kyseiset midit juuri noissa ovissa ja tuolla asennuksella eivät jostain syystä toimi hyvin. Eli oven tilavuus, sen mekaaniset/akustiset ominaisuudet ja kaiuttimen sijainti ovessa saa aikaan kokonaisuuden, jossa tietty taajuusalue toistuu huonosti. Itse elementeissä sinällään en usko olevan varsinaista vikaa ja ko. kaiuttimilla on yleisesti hyvä maine.

Tilauksessa on tosiaan nyt DLS:n RC6.2 sarja, jolla olisi tarkoitus kokeilla. Testaan varmaan alkuun pelkillä DLS:n kaiuttimilla, miten niillä homma toimii verrattuna Rainbowiin. Sitten tarkoitus on vielä rakentaa midille tukevampi kiinnitys, joka samalla tukee koko oven rakennetta myös jonkin verran.

Ottaa kyllä aina päähän kun kaikki pitäisi olla kunnossa ja ei silti toimi. Onko muuten ihan mitattu taajuuskäyrää autosta? Voihan se olla, että rankka equtus toisi parannusta tilanteeseen?

Kerro sittten joskus kun saat uudet ämyrit paikalleen, että tuliko muutosta.
 
Ottaa kyllä aina päähän kun kaikki pitäisi olla kunnossa ja ei silti toimi. Onko muuten ihan mitattu taajuuskäyrää autosta? Voihan se olla, että rankka equtus toisi parannusta tilanteeseen?

Kerro sittten joskus kun saat uudet ämyrit paikalleen, että tuliko muutosta.
No saapahan harrastaa, kun ei aina mee ihan kerrasta maaliin. :)

Equlla pystyy vähän korjamaan, mutta ei riittävästi. Tokihan auto tuollaisenaankin soi jo varsin kohtuullisesti, mutta kun tietää miten paljon parempi se voisi olla, niin täytyy nyt yrittää hakea korjausta.

Laittelen päivitystä, kunhan pääsen testaamaan DLS:n sarjaa.
 
Tulipa autostudiolta tuo X5900BT hankituksi ja äsken sen asensin. Oikein mainio soitin ja heti perusasetuksilla jo paljon parempi äänenlaatu, kuin edellisessä 5v sitten mammuttimarkkinoilta ostetussa 50€ pioneerissä.

Mutta, mitähän vittua Pioneer! Tuohon saa hienon Android apsin, jolla pystyy näytöltä säätämään asetuksia yms. Mutta tukee ainoastaan PUHELIMIA :facepalm: Menin vielä tuon takia autossa puolikiinteästi olevan Ubuntu tabletin flashaamaan Androidille, että saa tuon käyttöön, niin eihän se vittu siihen asennukaan. Saapahan sen sitten flashata takaisin Ubuntuksi... Enkä kyllä sen puoleen saanut sitä Android puhelimessakaan toimimaan. Appi vain hakee yhteyttä laitteeseen vaikka se BT yhteyksissä jo on.

Pioneer ARC
Joo tuota en ole itsekkään saanut toimimaan, mutta ei ole tarvinnutkaan. Parempi että toimii ilman applikaatioita.
Kommetoin vielä, vaikka vanhat postaukset on kyseessä. Itsellä myös tuo sama pioneerin x5900bt soitin käytössä. Ihmettelin myös, miksi en saa kännykän arc appiksella yhteyttä soittimeen, vaikka BT yhteys on kunnossa. Tähän en omin avuin keksinyt ratkaisua, mutta jostan netistä löytyi tieto, että kun arc appis on käynnissä, pitää soittimen isoa valintapyörää painaa pohjaan muutaman sekunnin ajan. Tämä käynnistää soittimen kommunikaation arc appiksen kanssa. Kokeilin tätä itse ja sehän toimi. Jännä yksityiskohta asiassa on, että pioneer ei ole tätä asiaa mitenkään ilmoittanut soittimen käyttöohjeessa.
 
Tilauksessa on tosiaan nyt DLS:n RC6.2 sarja, jolla olisi tarkoitus kokeilla. Testaan varmaan alkuun pelkillä DLS:n kaiuttimilla, miten niillä homma toimii verrattuna Rainbowiin. Sitten tarkoitus on vielä rakentaa midille tukevampi kiinnitys, joka samalla tukee koko oven rakennetta myös jonkin verran.

Meinasin itsekin tuota aikaviivettä ehdottaa mutta eipä se taida kuitenkaan niin paljoa vaikuttaa. Itsellä on Mondeossa tuo DLS:n sarja ja hyvin se minusta toimii. Kontissa on myös Alpinen subbari mutta kyllä tuo erkkasarja toimii hyvin ilman subbariakin. Toivottavasti auttaa ongelmassasi, mielenkiinnolla odotan tuloksia :tup:
 
Mikä on kiina-android -soittimien taso nykypäivänä? Radion ja muun tavallisen lisäksi navigointi, parkkikamera jne.
Kelllään kokemuksia nykylaitteista?
 
No saapahan harrastaa, kun ei aina mee ihan kerrasta maaliin. :)

Equlla pystyy vähän korjamaan, mutta ei riittävästi. Tokihan auto tuollaisenaankin soi jo varsin kohtuullisesti, mutta kun tietää miten paljon parempi se voisi olla, niin täytyy nyt yrittää hakea korjausta.

Laittelen päivitystä, kunhan pääsen testaamaan DLS:n sarjaa.

Ihmettelen kyllä jos kajarinvaihto auttaa tähän ongelmaan. Kyllä tossa on joku vaiheongelma tai sitten vaan yksinkertaisesti siitä kiinni että toi keskellä ovea oleva kajaripaikka on hankala saada toimimaan.
 
Mikä on kiina-android -soittimien taso nykypäivänä? Radion ja muun tavallisen lisäksi navigointi, parkkikamera jne.
Kelllään kokemuksia nykylaitteista?
Ne "toimii", mutta äänen- tai muunkaan laatu ei oikein yllä perinteisten valmistajien tasolle. Eli jos haluaa hyvää, se maksaa, edelleen. Kiinanvehkeet hajoilee liikaa ja niissä on välillä kaikkea ihmeellistä. Xtrons on mainittu josssain parhaaksi, mutta nekin maksaa jo niin paljon että joutuu miettimään ostaako sittenkin jonkun varmasti toimivan merkin.
 
Joying lienee kanssa yks suhteellisen toimiva laitos kiina-androideista, mutta ei tuokaan niin paljoa luottamusta herätä että uskaltaisi tilata.
 
Xtronsia katselin itse, kohtuullisen houkutteleva setti kameroilla ja muilla lisälaitteilla rakennettavissa. Jossain revikassa tai foorumilla oli kuvia eri merkkisten android-soittimien takapuolelta ja siinä kyllä Xtrons oli luotettavimman (vähiten rimpulan) näköinen materiaalien ja heatsinkkien perusteella.

Loppujen lopuksi ostin sittenkin kompletin tarjouksesta 2din Pioneerin joka lähti samaan hintaan Xtronsin 2din laitteeseen verrattuna.
 
Joo eihän nuo Android Auto -soittimet kunnon merkeiltä paljoa maksa, mutta kiinalaisissa pyörisi täysi Android eikä vaatisi puhelinta kaikkeen.

Mulla oli lähemmäs 10v sitten kiinalainen soitin (ihan perus ilman androidia jne.) ja silloin oli siinä omat "ominaisuudet" ;)
 
Onkohan täällä muilla ollut etukaiuttimien kanssa basso-ongelmia?

Omassa autossa(mk3 mondeo) on nyt n. vuoden verran ollut etuovissa rainbow:n 6.5" erkkasarja (sl-c6.2) käytössä ja bassotoisto on ollut pettymys. Vahvistimena kaiuttimille on Helix:n G four, josta pitäisi irrota tehoa n. 80 Wrms. Kaiutinkaapelit on laadukkaat 2,5mm2 paksuiset. Elementtien vaiheet on myös tarkistettu erillisellä mittamikrofonilla ja mittasoftalla, eli ne on myös kunnossa.

Sarja on asennettu muoviadaptereilla alkup. paikoille oviin. Ovet on huolellisesti samalla kauttaaltaan vaimennettu STP:n black gold ja splen tuotteilla. Ylimääräiset aukot oven sisäpellissä on STP:n goldilla tukittu myös. Mielestäni asennuksesta tuli melko tukeva ja hyvä, mutta bassopään toisto puuttuu. Muuten kauittimet on todella hyvät ja ylempi keskialue ja diskantit soi todella hienosti.

Tiedän että kyseessä on vain 6,5" midit ja autossa onkin subbari varsinaisia matalia taajuuksia varten. Ongelma tulee kuitenkin tuosta subbaritaajuuksien yläpuolisesta bassoalueesta, joita nuo etukaiuttimet eivät tuossa asennuksessa näköjään halua toistaa. Voima ja potku puuttuu pahasti.

Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta. Samalla kun sen asennan, niin varmaan heitän myös noi muoviset tarvikeadapterit pois ja teen MDF:stä tukevammat kiinnityspaikat elementille. Katsotaan mitä muutosta tuollaisella päivityksellä saisi sointiin.
Lainaanpa omaa aiempaa viestiäni ja laitan välipäivityksen tilanteesta.

Tilasin tosiaan black friday tarjouksesta dls:n RC6.2 sarjan mielenkiinnosta kokeiluun. Otin nyt toisen etuoven käsittelyyn sen verran, että asensin dls:n sarjan väliaikaiseen testiin rainbown tilalle. En muuttanut muuten asennusta, paitsi vaihdoin elementit ja jakosuotimen dls:n sarjasta.

DLS soi muuten hienosti, mutta tuohon mid-basso ongelmaan se ei tuonut mitään havaittavaa parannusta rainbow:n sarjaan verrattuna.

Täytyy siis hakea parannuksia muualta(asennuksesta) ja jatkosuunnitelma olisi seuraavanlainen:
  1. Poistan nykyiset muoviset asennuskaulukset ja adapterit ja teen MDF:stä järeämmät tilalle. Yritän samalla tukevoittaa ovea ulottamalla tämän mdf-levyn hieman laajemmalla alalle, jotta saan oven sisäpellin pultattua tiukasti siihen.
  2. Avarran hieman oven sisäpellissä olevaa aukkoa kaiuttimelle, jotta midi pääsee varmasti esteettä hengittämään oven sisään. Vakiona aukko on 5x7 tuumaiselle, joka ei ole ihan optimi 6,5" midille.
  3. Tuon midin mdf-adapterilla nykyistä ulommaksi oven sisäpellistä, siten että se tulee kunnolla ovipahvin tasolle. Sitten leikkaan ovipahviin kaiuttimelle reiän ja käytän kaiuttimen mukana tulevaa suojaritilää. Ovessa vakiona oleva ritilä on hieman tukkoinen ja lisäksi aukon muodosta johtuen kaiutin tahtoo puhaltaa osin ovipahvin sisään.
  4. Oven sisäpellissä on yksi iso aukko, joka on nyt peitettynä STP:n black gold:lla. Tuo aukko on niin suuri, että se tekee koko oven sisäpellistä melko vetelän. Poistan tuon butyylimaton ja teen tuohon aukkoon lasikuidusta jämäkän peitelevyn. Tämän päälle sitten butyylimatto takaisin. Tavoitteena olisi saada oven rakenne tukevoitumaan reilusti.
Näillä mennään ja katsotaan millainen tulee. Toivottavasti paranee vielä ja loppuviilaus hoidetaan sitten EQ:lla ja dsp:llä säätämällä. Todennäköisesti laitan tuon uuden DLS:n sarjan tähän autoon ja rainbow pääsee piristämään kakkosauton äänentoistoa.
 
Jahas, Mersun Sprintteriin pitäs saada vähän alapäätä tukevoitettua. Ainoa järkevä paikka subbarille olisi matkustajan penkin jalustassa, mutta mitenköhän asennus olisi järkevintä tehdä? Jalustalaatikon etureunaan reikä ja subbari eteenpäin. Vai elementti ylöspäin penkin alle, penkin ja rungon välissä on muutaman sentin rako. Taakse tai sivulle päin asennus ei ole oikein mahdollista, melko varmasti alkaa väliseinä tai käsijarrukahvan romppeet resonoimaan. Iso auto, mutta tilaa on aina liian vähän. :)

Molempia asennustapoja näkyy netistä löytyvän, yleensä penkin alle elementti ylöspäin. Liekö syynä asennuksen helppous... Suurinosa asennuksista on tietysti jatko-ohjaamollisissa tai matkailuautoissa jolloin asennus on aikapaljon vapaampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas, Mersun Sprintteriin pitäs saada vähän alapäätä tukevoitettua. Ainoa järkevä paikka subbarille olisi matkustajan penkin jalustassa, mutta mitenköhän asennus olisi järkevintä tehdä? Jalustalaatikon etureunaan reikä ja subbari eteenpäin. Vai elementti ylöspäin penkin alle, penkin ja rungon välissä on muutaman sentin rako. Taakse tai sivulle päin asennus ei ole oikein mahdollista, melko varmasti alkaa väliseinä tai käsijarrukahvan romppeet resonoimaan. Iso auto, mutta tilaa on aina liian vähän. :)

Molempia asennustapoja näkyy netistä löytyvän, yleensä penkin alle elementti ylöspäin. Liekö syynä asennuksen helppous... Suurinosa asennuksista on tietysti jatko-ohjaamollisissa tai matkailuautoissa jolloin asennus on aikapaljon vapaampaa.

Teoriassahan sillä ei ole väliä mihin suuntaan se kartio sojottaa, mutta käytännössä kannattaa suojata se elementti hyvin, jos se sojottaa eteenpäin sinne jalkatilaan. Siihen kun helposti potkasee matkustaja kantapäillään, tai kaatuu jalkatilaan heitetty ostos kiihdyttäessä jne.

Eli jos helpoin tapa on elementti ylöspäin, niin laita siten.
 
Mitkä ovat halvimmat 6.5" elementit, joilla saisi jytkettä bassoon lisää ja soivat kohtuullisesti? Vähän himottaisi Octavian etukajarit vaihtaa jykevämpiin, kun nykyiset alkavat särkemään, jos liian kovalla bassolla luukuttaa
 
Mitkä ovat halvimmat 6.5" elementit, joilla saisi jytkettä bassoon lisää ja soivat kohtuullisesti? Vähän himottaisi Octavian etukajarit vaihtaa jykevämpiin, kun nykyiset alkavat särkemään, jos liian kovalla bassolla luukuttaa
Soitin vaihtoon. Kyllä ne paremmat kaiuttimetkin alkavat särkemään jos signaali leikkaantuu
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom