Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Autossa on 2din-kokoinen aukko, joten helpoimmalla pääsee jos soitin menee siihen suoraan. Tosin kai noihin on olemassa jotain sovittimiakin.jos yhden dinin soitin käy niin ihan satasen pintaan selviää, jos siis riittää se että bluetoothilla saa musat. Eiköhän kaikki pioneerit ja alpinet ole ainakin perus hyviä soittimia.(Muista ei ole itsellä kokemusta niin en uskalla niitä suositella)
Joku tuollainen (tai vähän paremmin istuva kehikko) on toki yksi vaihtoehto. Ulkonäköä ja helppoutta tuossa alunperin ajattelin kuitenkin.mikset osta 1din soitinta ja sitten vaikka mk4 golffista sellainen 1din kokoinen säilytyslokero soittimen päälle / alle? Turha tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on.
https://lh5.googleusercontent.com/-...AAAAFHI/RvzNN_HnetI/s2048/20130613_143113.jpg
Tilaat tollasen jostain benecarsilta niin ei varmaan monta euroa maksa.
Lähti itsellä taas omalla tavalla vähän lapasesta nuo asennukset kun oli tarkoitus korvata passat b7 ovikajarit paremman äänentoiston toivossa, tällä hetkellä löytyy sitten seuraavaa autosta
Vielä himottaisi hommata pioneerin android auto soitin, missä video ulostulot.
- Digital Desing 6.5" CC erillissarja edestä.
- GZ midit takana ovissa (mallia en nyt muista tähän hätään)
- Helix G Five vahvari (Vähän vielä arvon teenkö tuolla aktiivi etupään ja lisään vahvareita, johdotus kun olisi valmiiksi kontissa tuota varten jo)
- 2x Digital design:in 6.5" bassoja refleksi kotelossa kontissa.
@JoniS Mulla on myös tilanne päällänsä että mietin tuota samaa DD 6.5" cc sarjaa
Onko mielipidettä / kokemuksia jakaa?
Noita samoja katselin itsekin, mutta niiden asennussyvyys on melkein 8cm, joten olisi pitänyt alkaa säätämään aivan liikaa. Päädyin sitten nappaamaan Powersetin -25% BF-tarjouksesta Blam 165RS:t, jotka on jo alunperin suunniteltu mahdollisimman herkiksi ja siten myös auton alkuperäisten stereoiden kautta käytettäviksi, kuten juuri tässä minun tapauksessa on tarvetta.Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta.
Ovien vaimennus ja sen hyöty on allekirjoittaneelle autohifipuolella vähän etäisempi käsite, eli mitä suosittelisitte sen osalta tehtävän kohtuukustannuksila ja mahdollisimman simppelisti?
Edelleenkään tarkoitus ei ole tehdä mitään jonnemaista boombastic-kaaraa, vaan pelkästään parantaa alkuperäistä äänentoistoa luonnollisempaan suuntaan auton omalla navi/stereopaketilla ja siinä kaikki.
Tulee siihen sellainen muovinen soviterengas kaiuttimen ja pellin väliin, mutta voi olla että vetäisen kaiuttimen sen läpi ruuveilla suoraan peltiin kuitenkin.Laita bitumimattoa ovipeltiin kiinni ainakin. Taipuisa ja tarrapintainen on helppo asentaa. Samalla tarkista, että ovipaneeli ei vuoda eikä elä ja siihenkin kannattaa laittaa sopiviin kohtiin mattoa. Mitä jäykempi alusta kaiuttimelle, sen parempi.
Vaimennuksilla ja tukevalla kiinnityksellä haetaan sitä luonnollista ääntä. Boompasketit vaatii niitä jonnesubbareita.
E: Katsoin tuon videon ja kaiutin tuleekin suoraan peltiin kiinni, mikä on hyvä. Huonoa on, että vain yhdellä ruuvilla. Yritä saada kaiuttimen ja pellin liitos mahdollisimman tiiviiksi, kuten kaikki mahdolliset reiät ympärillä. Itse laittaisin kunnon ruuvit ja klipsukolot tukkoon, mutta ymmärrän että kaikki eivät halua
Kun ne ovipaneelit on irti kuitenkin, niin samalla kertaa kannattaa laittaa edes yksi pala vaimennusmattoa ovipeltiin. Nopea homma ja aika pieni vaiva, mutta siitä voi olla paljon hyötyä. Aika kallis Black Gold, tuota saa tarjouksista halvemmallakin, tässä yksi: STP Black Gold 4.5m2 paketti | AutoStudio - Hifi.fi Tuossa on runsaasti mattoa eli jos laitat vaan ovipeltiin kannattaa ostaa pienempi määrä.Tulee siihen sellainen muovinen soviterengas kaiuttimen ja pellin väliin, mutta voi olla että vetäisen kaiuttimen sen läpi ruuveilla suoraan peltiin kuitenkin.
Vaimennuksen hyödyt kyllä ymmärrän, mutta tarkoitus on saada aikaiseksi parempaa ääntä mahdollisimman pienellä työmäärällä ja kohtuullisilla kustannuksilla, joten en tiedä mahtuuko vaimennusmatto enää siihen kokonaisuuteen. Jos olisi joku 24/7 talli käytettävissä, eikä autolle päivittäistä tarvetta, niin sitten voisi askarrella vähän enemmänkin.
Mutta pitää nyt katsoa tuota vielä uudestaan kun kaiuttimet tulevat ja saa verhoilut purettua jne.
Jos nyt sitten kuitenkin päätän vedellä sinne oviin edes jotain vaimennusta, niin onko esim. noista Motonetin valikoimissa olevista matoista mihinkään?
Vaimennusmatot ja vaimennusaineet | Motonet Oy
Käsittääkseni ainakin tuo STP Black Gold on ok? Tuolla hinnalla toki pitääkin olla.
Mitenkäs kun yleensä vaimennuksia tehtäessä pitää kuitenkin ottaa ovissa oleva alkuperäinen kosteussulkuna toimiva muovi pois sisäpellistä, niin se pitää sitten varmaankin korvata vaimennusmatolla?Kun ne ovipaneelit on irti kuitenkin, niin samalla kertaa kannattaa laittaa edes yksi pala vaimennusmattoa ovipeltiin. Nopea homma ja aika pieni vaiva, mutta siitä voi olla paljon hyötyä. Aika kallis Black Gold, tuota saa tarjouksista halvemmallakin, tässä yksi: STP Black Gold 4.5m2 paketti | AutoStudio - Hifi.fi Tuossa on runsaasti mattoa eli jos laitat vaan ovipeltiin kannattaa ostaa pienempi määrä.
E: Tässä osuvampi pakkaus Motonetista
Tärkeintä on kuitenkin saada kaiutin peltiin niin hyvin kiinni, että ilma ei karkaa kaiuttimen/ovipaneelin etupuolelle läheltä elementtiä. Tässäkin voi käyttää bitumimattoa hyödyksi. Kun tämä on kunnossa, midbassoa pitäisi tulla mukavasti. Siinä vaiheessa voi jo harmittaa, jos ovi alkaa resonoimaan kun ei tullut laitettua vaimennusta
Miksi autohifistit vaimentavat? | Autonvaimennus.fi
Jos teet kevyen vaimennuksen, laitat vaan ovipeltiin mattoa ja mahdollisesti strategisiin kohteisiin ovipaneelin takapuolelle. Eli voit pitää alkuperäisen höyrysulkumuovin käytössä.Mitenkäs kun yleensä vaimennuksia tehtäessä pitää kuitenkin ottaa ovissa oleva alkuperäinen kosteussulkuna toimiva muovi pois sisäpellistä, niin se pitää sitten varmaankin korvata vaimennusmatolla?
Onkohan täällä muilla ollut etukaiuttimien kanssa basso-ongelmia?
Omassa autossa(mk3 mondeo) on nyt n. vuoden verran ollut etuovissa rainbow:n 6.5" erkkasarja (sl-c6.2) käytössä ja bassotoisto on ollut pettymys. Vahvistimena kaiuttimille on Helix:n G four, josta pitäisi irrota tehoa n. 80 Wrms. Kaiutinkaapelit on laadukkaat 2,5mm2 paksuiset. Elementtien vaiheet on myös tarkistettu erillisellä mittamikrofonilla ja mittasoftalla, eli ne on myös kunnossa.
Sarja on asennettu muoviadaptereilla alkup. paikoille oviin. Ovet on huolellisesti samalla kauttaaltaan vaimennettu STP:n black gold ja splen tuotteilla. Ylimääräiset aukot oven sisäpellissä on STP:n goldilla tukittu myös. Mielestäni asennuksesta tuli melko tukeva ja hyvä, mutta bassopään toisto puuttuu. Muuten kauittimet on todella hyvät ja ylempi keskialue ja diskantit soi todella hienosti.
Tiedän että kyseessä on vain 6,5" midit ja autossa onkin subbari varsinaisia matalia taajuuksia varten. Ongelma tulee kuitenkin tuosta subbaritaajuuksien yläpuolisesta bassoalueesta, joita nuo etukaiuttimet eivät tuossa asennuksessa näköjään halua toistaa. Voima ja potku puuttuu pahasti.
Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta. Samalla kun sen asennan, niin varmaan heitän myös noi muoviset tarvikeadapterit pois ja teen MDF:stä tukevammat kiinnityspaikat elementille. Katsotaan mitä muutosta tuollaisella päivityksellä saisi sointiin.
Hyviä pointteja kaikki. Olen testaillut tilannetta pelkillä etukaiuttimilla ilman subia ja takakaiuttimia. Korvalla kuuntelemalla on midien vaiheet alkuun testailtu siten mikä kuulostaa parhaalta. Tuli vielä mittaamalla varmistettua midit ja diskantit ja kaikki on nyt samassa vaiheessa.Minä tutkisin vaiheongelmat loppuun saakka. Eli subbari pois (varmaan oletkin kokeillut), miten vaikuttaa sointiin? Jos menee etukaiuttimien ja subbarin vaiheet sopivasti ristiin, niin kumoaa aika kovasti bassoa.
Takakajarit pois pelistä myös (testien ajaksi)
Sitten voisi kokeilla laittaa ne etukajarit tahallaan eri vaiheisiin ja miten vaikuttaa. Jos aina vaan menee huonommaksi, niin sitten vika on muualla. (Nykyään DSP mankat parantavat bassotoistoa huimasti, kun etäisyyssäädöillä vaiheet menevät lähemmäs kohdalleen kuskin paikalle).
Liian ahdas ja pitka asennuskaulus aiheuttaa kyllä myös basson puutetta/honottavaa ääntä. Basso ei saa hengitettyä tarpeeksi.
Nämä tällaisia omia kokemuksia.
Hyviä pointteja kaikki. Olen testaillut tilannetta pelkillä etukaiuttimilla ilman subia ja takakaiuttimia. Korvalla kuuntelemalla on midien vaiheet alkuun testailtu siten mikä kuulostaa parhaalta. Tuli vielä mittaamalla varmistettua midit ja diskantit ja kaikki on nyt samassa vaiheessa.
Mullakin on soittimessa DSP ja mahdollisuus säätää kaiutinkohtaiset aikaviiveet. Niillä saa tiettyjä muutoksia sointiin, mutta eivät ole tässä varsinaisessa ongelmassa auttaneet. Oikeastaan tämä ongelma kyllä taitaa esiintyä silloinkin, kun soittaa vain oikeaa tai vasenta etukaiutinta kerrallaan.
Mideillä on myös hyvin tilaa hengittää oven sisään, eli eivät ole ahtaassa putkessa.
Olen itse alkanut kallistumaan johtopäätökseen, että kyseiset midit juuri noissa ovissa ja tuolla asennuksella eivät jostain syystä toimi hyvin. Eli oven tilavuus, sen mekaaniset/akustiset ominaisuudet ja kaiuttimen sijainti ovessa saa aikaan kokonaisuuden, jossa tietty taajuusalue toistuu huonosti. Itse elementeissä sinällään en usko olevan varsinaista vikaa ja ko. kaiuttimilla on yleisesti hyvä maine.
Tilauksessa on tosiaan nyt DLS:n RC6.2 sarja, jolla olisi tarkoitus kokeilla. Testaan varmaan alkuun pelkillä DLS:n kaiuttimilla, miten niillä homma toimii verrattuna Rainbowiin. Sitten tarkoitus on vielä rakentaa midille tukevampi kiinnitys, joka samalla tukee koko oven rakennetta myös jonkin verran.
No saapahan harrastaa, kun ei aina mee ihan kerrasta maaliin.Ottaa kyllä aina päähän kun kaikki pitäisi olla kunnossa ja ei silti toimi. Onko muuten ihan mitattu taajuuskäyrää autosta? Voihan se olla, että rankka equtus toisi parannusta tilanteeseen?
Kerro sittten joskus kun saat uudet ämyrit paikalleen, että tuliko muutosta.
Tulipa autostudiolta tuo X5900BT hankituksi ja äsken sen asensin. Oikein mainio soitin ja heti perusasetuksilla jo paljon parempi äänenlaatu, kuin edellisessä 5v sitten mammuttimarkkinoilta ostetussa 50€ pioneerissä.
Mutta, mitähän vittua Pioneer! Tuohon saa hienon Android apsin, jolla pystyy näytöltä säätämään asetuksia yms. Mutta tukee ainoastaan PUHELIMIA Menin vielä tuon takia autossa puolikiinteästi olevan Ubuntu tabletin flashaamaan Androidille, että saa tuon käyttöön, niin eihän se vittu siihen asennukaan. Saapahan sen sitten flashata takaisin Ubuntuksi... Enkä kyllä sen puoleen saanut sitä Android puhelimessakaan toimimaan. Appi vain hakee yhteyttä laitteeseen vaikka se BT yhteyksissä jo on.
Pioneer ARC
Kommetoin vielä, vaikka vanhat postaukset on kyseessä. Itsellä myös tuo sama pioneerin x5900bt soitin käytössä. Ihmettelin myös, miksi en saa kännykän arc appiksella yhteyttä soittimeen, vaikka BT yhteys on kunnossa. Tähän en omin avuin keksinyt ratkaisua, mutta jostan netistä löytyi tieto, että kun arc appis on käynnissä, pitää soittimen isoa valintapyörää painaa pohjaan muutaman sekunnin ajan. Tämä käynnistää soittimen kommunikaation arc appiksen kanssa. Kokeilin tätä itse ja sehän toimi. Jännä yksityiskohta asiassa on, että pioneer ei ole tätä asiaa mitenkään ilmoittanut soittimen käyttöohjeessa.Joo tuota en ole itsekkään saanut toimimaan, mutta ei ole tarvinnutkaan. Parempi että toimii ilman applikaatioita.
Tilauksessa on tosiaan nyt DLS:n RC6.2 sarja, jolla olisi tarkoitus kokeilla. Testaan varmaan alkuun pelkillä DLS:n kaiuttimilla, miten niillä homma toimii verrattuna Rainbowiin. Sitten tarkoitus on vielä rakentaa midille tukevampi kiinnitys, joka samalla tukee koko oven rakennetta myös jonkin verran.
No saapahan harrastaa, kun ei aina mee ihan kerrasta maaliin.
Equlla pystyy vähän korjamaan, mutta ei riittävästi. Tokihan auto tuollaisenaankin soi jo varsin kohtuullisesti, mutta kun tietää miten paljon parempi se voisi olla, niin täytyy nyt yrittää hakea korjausta.
Laittelen päivitystä, kunhan pääsen testaamaan DLS:n sarjaa.
Ne "toimii", mutta äänen- tai muunkaan laatu ei oikein yllä perinteisten valmistajien tasolle. Eli jos haluaa hyvää, se maksaa, edelleen. Kiinanvehkeet hajoilee liikaa ja niissä on välillä kaikkea ihmeellistä. Xtrons on mainittu josssain parhaaksi, mutta nekin maksaa jo niin paljon että joutuu miettimään ostaako sittenkin jonkun varmasti toimivan merkin.Mikä on kiina-android -soittimien taso nykypäivänä? Radion ja muun tavallisen lisäksi navigointi, parkkikamera jne.
Kelllään kokemuksia nykylaitteista?
Lainaanpa omaa aiempaa viestiäni ja laitan välipäivityksen tilanteesta.Onkohan täällä muilla ollut etukaiuttimien kanssa basso-ongelmia?
Omassa autossa(mk3 mondeo) on nyt n. vuoden verran ollut etuovissa rainbow:n 6.5" erkkasarja (sl-c6.2) käytössä ja bassotoisto on ollut pettymys. Vahvistimena kaiuttimille on Helix:n G four, josta pitäisi irrota tehoa n. 80 Wrms. Kaiutinkaapelit on laadukkaat 2,5mm2 paksuiset. Elementtien vaiheet on myös tarkistettu erillisellä mittamikrofonilla ja mittasoftalla, eli ne on myös kunnossa.
Sarja on asennettu muoviadaptereilla alkup. paikoille oviin. Ovet on huolellisesti samalla kauttaaltaan vaimennettu STP:n black gold ja splen tuotteilla. Ylimääräiset aukot oven sisäpellissä on STP:n goldilla tukittu myös. Mielestäni asennuksesta tuli melko tukeva ja hyvä, mutta bassopään toisto puuttuu. Muuten kauittimet on todella hyvät ja ylempi keskialue ja diskantit soi todella hienosti.
Tiedän että kyseessä on vain 6,5" midit ja autossa onkin subbari varsinaisia matalia taajuuksia varten. Ongelma tulee kuitenkin tuosta subbaritaajuuksien yläpuolisesta bassoalueesta, joita nuo etukaiuttimet eivät tuossa asennuksessa näköjään halua toistaa. Voima ja potku puuttuu pahasti.
Nappasin nyt Black friday tarjouksesta DLS:n RC6.2 sarjan kokeiluun, josko se toimisi noissa ovissa paremmin midien osalta. Samalla kun sen asennan, niin varmaan heitän myös noi muoviset tarvikeadapterit pois ja teen MDF:stä tukevammat kiinnityspaikat elementille. Katsotaan mitä muutosta tuollaisella päivityksellä saisi sointiin.
Jahas, Mersun Sprintteriin pitäs saada vähän alapäätä tukevoitettua. Ainoa järkevä paikka subbarille olisi matkustajan penkin jalustassa, mutta mitenköhän asennus olisi järkevintä tehdä? Jalustalaatikon etureunaan reikä ja subbari eteenpäin. Vai elementti ylöspäin penkin alle, penkin ja rungon välissä on muutaman sentin rako. Taakse tai sivulle päin asennus ei ole oikein mahdollista, melko varmasti alkaa väliseinä tai käsijarrukahvan romppeet resonoimaan. Iso auto, mutta tilaa on aina liian vähän.
Molempia asennustapoja näkyy netistä löytyvän, yleensä penkin alle elementti ylöspäin. Liekö syynä asennuksen helppous... Suurinosa asennuksista on tietysti jatko-ohjaamollisissa tai matkailuautoissa jolloin asennus on aikapaljon vapaampaa.
Joyingilta on tullut uusia vehkeitä intelin prossulla ja DSP:llä. Vaikuttaa ihan hyvältä, tietysti kestävyys on tässä vaiheessa täysi arvoitus. Kuitenkin ehkä parasta toistaiseksi Kiinasta.Joying lienee kanssa yks suhteellisen toimiva laitos kiina-androideista, mutta ei tuokaan niin paljoa luottamusta herätä että uskaltaisi tilata.
Soitin vaihtoon. Kyllä ne paremmat kaiuttimetkin alkavat särkemään jos signaali leikkaantuuMitkä ovat halvimmat 6.5" elementit, joilla saisi jytkettä bassoon lisää ja soivat kohtuullisesti? Vähän himottaisi Octavian etukajarit vaihtaa jykevämpiin, kun nykyiset alkavat särkemään, jos liian kovalla bassolla luukuttaa