Autohifi

Volvossa on alkanut apukuskin oven kaiutin lähinnä mumisemaa. Muutenkin on ollut tarkotus vaihtaa parempaa tilalle. Tuota Rainbow SL-C6.2 settiäkö kuuluu ostaa? Soittimena Alpine CDE-W296BT ja ajattelin ensin koittaa ilman vahvistinta.
Jos Volvossa on asialliset kaiutinpaikat kojelaudalla, niin sinne joku 4" erillissarja, jos/kun kerran meinaat ilman vahvistinta pärjäillä.
Nuo 6,5 tuumaiset midbassot/keskiäänet eivät häävisti soi sillä soittimen "pääteasteellisella" 4x50W mainosteholla.

Näköjään tuo Rainbow SL-C6.2 -sarjan kuuspuolikas on herkkyydeltään sama, kun oman setupin Rainbow Germanium. Erillisellä 2x50W vahvistimella sointi oli ihan kiva, mutta ei sieltä vaimennetuista ovistakaan mitään bassoa kuulunut. 200W RMS per elementti kun laittoi, niin alkoi sateenkaaret soimaan.

Jos kojelaudalle ei edes 3,5" koaksiaalisiakaan saa asennettua, niin hommaa herkkä 5,25" erillissarja.
Tuollainen Audison Prima APK130 5.25" vaikuttaa lupaavalta setiltä pelkästään soittimen perään: Audison Prima APK130 5.25" erillissarja - Hifitalo

Edit: Tai sittenkin tuo: Audison Prima APK165 6.5" erillissarja - Hifitalo
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuosta 6,5" tulee paremmat bassot kuin 4" soittimen omalla vahvistimella. Germaniumit on eri sarjaa. Ja sama pätee 5,25" kokoon.
 
Tuo on ääneltään ihan hyvä kaiutinsarja. Onko volvossa paikka erillisille diskanteille ja mahtuuko 6,5" vanhoihin reikiin? Jos vastaus on kyllä, anna palaa.

Jos Volvossa on asialliset kaiutinpaikat kojelaudalla, niin sinne joku 4" erillissarja, jos/kun kerran meinaat ilman vahvistinta pärjäillä.
Nuo 6,5 tuumaiset midbassot/keskiäänet eivät häävisti soi sillä soittimen "pääteasteellisella" 4x50W mainosteholla.

Näköjään tuo Rainbow SL-C6.2 -sarjan kuuspuolikas on herkkyydeltään sama, kun oman setupin Rainbow Germanium. Erillisellä 2x50W vahvistimella sointi oli ihan kiva, mutta ei sieltä vaimennetuista ovistakaan mitään bassoa kuulunut. 200W RMS per elementti kun laittoi, niin alkoi sateenkaaret soimaan.

Jos kojelaudalle ei edes 3,5" koaksiaalisiakaan saa asennettua, niin hommaa herkkä 5,25" erillissarja.
Tuollainen Audison Prima APK130 5.25" vaikuttaa lupaavalta setiltä pelkästään soittimen perään: Audison Prima APK130 5.25" erillissarja - Hifitalo

Edit: Tai sittenkin tuo: Audison Prima APK165 6.5" erillissarja - Hifitalo

Kojetaulussa on keskikaiuttimen paikka, muistaakseni 6,5" ja 1" sopii siihen jos sitä jostain syystä haluaisi käyttää. Etuovissa on paikat myös 6,5" midille ja 1" diskanteille. Tässä mun versiossa keskellä ei taida olla mitään muuta kuin tyhjä aukko ja etuovien diskanteistakaan ei mitään kuulu.

Ehkä mä kokeilen ensin tuolla pelkällä mankalla ja mietin vahvistinta jos tuntuu ettei potku riitä. Noissa ei pro sateenkaarissa näköjään tehonkesto 100 W RMS. Siihen rajaanko pitäisi mahdollisella vahvistimella tähdätä? Alpinella on tuollainen pieni plug&pray tyyppinen 4 kanavainen vahvistin 4x45 W RMS mutta onko liian mopo?
 
Kojetaulussa on keskikaiuttimen paikka, muistaakseni 6,5" ja 1" sopii siihen jos sitä jostain syystä haluaisi käyttää. Etuovissa on paikat myös 6,5" midille ja 1" diskanteille. Tässä mun versiossa keskellä ei taida olla mitään muuta kuin tyhjä aukko ja etuovien diskanteistakaan ei mitään kuulu.

Ehkä mä kokeilen ensin tuolla pelkällä mankalla ja mietin vahvistinta jos tuntuu ettei potku riitä. Noissa ei pro sateenkaarissa näköjään tehonkesto 100 W RMS. Siihen rajaanko pitäisi mahdollisella vahvistimella tähdätä? Alpinella on tuollainen pieni plug&pray tyyppinen 4 kanavainen vahvistin 4x45 W RMS mutta onko liian mopo?
Sehän on sitten selvä, että oviin 6,5" ja kojetauluun vaikka käkikello.

100 W kanavaan on ihan ok eikä kaiuttimet rikki mene vaikka olisi kohtuullisesti enemmänkin ellet luukuta koko ajan täysillä. Tuolla pikku Alpinellakin tullee parannusta äänenlaatuun, mutta volumeen se ei paljoa vaikuta.

Ovien vaimennus ja kaiuttimien tukeva kiinnitys vaikuttaa positiivisesti.

Edit: Mulla oli tuon sarjan edellisen sukupolven kaiuttimet edellisessä autossa kiinni (tukevasti hyvässä tilassa) ja aika hyvin ne soi ilman erillistä vahvistintakin. Toki jos rahaa ja tahtoa on, kannattaa vahvistinkin laitttaa.
 
Lähti itsellä taas omalla tavalla vähän lapasesta nuo asennukset kun oli tarkoitus korvata passat b7 ovikajarit paremman äänentoiston toivossa, tällä hetkellä löytyy sitten seuraavaa autosta
  • Digital Desing 6.5" CC erillissarja edestä.
  • GZ midit takana ovissa (mallia en nyt muista tähän hätään)
  • Helix G Five vahvari (Vähän vielä arvon teenkö tuolla aktiivi etupään ja lisään vahvareita, johdotus kun olisi valmiiksi kontissa tuota varten jo)
  • 2x Digital design:in 6.5" bassoja refleksi kotelossa kontissa.
Vielä himottaisi hommata pioneerin android auto soitin, missä video ulostulot.
 
Tänään tuli asenneltua Joying Android 6 -kiinansoitin, jonka ostin ebaystä tarjoushintaan 160e. Ihan kivasti toi tuntuis hoitavan kaiken mitä siltä odottaakin, ei jumittele liikaa, play-storesta saa asenneltua ohjelmia ja äänenlaatukin on yllättävän hyvä. Mittariston edessä oleva mikrofoni on vanhasta soittimesta, jota toki olis voinut käyttää tuon kanssa mutta otan sen pois kunhan saan rattiohjaimen adapterin ja avaan keskikonsolin uudestaan, tuon soittimen oma mikrofoni on nimittäin niin hyvä ettei tarvitse moista kojelaudan rumentajaa. Soittimessa on myös ulkoinen gps-antenni jonka survoin kokeeksi vaan kojelaudan sisälle ja se ottaa sieltäkin sijainnin ihan riittävällä tarkkuudella. Tätä voin kyllä suositella, jos joku on miettinyt 2din anterosoitinta. Ainoa ongelma tähän asti on etten ole saanut tuota yhdistämään bt obd2-lukijaan.
photo_2017-11-13_20-13-46.jpg
photo_2017-11-13_20-14-02.jpg
 
Autona B6-korimallin Audi A4 vm -02 ja tuossa vähän katsellut uutta soitinta entisen paikalle. Tarve on tarkentunut 1din-kokoiseen kääntyvällä näytöllä olevaan Android-vehkeeseen, kun en viitsisi alkaa koko kojelautaa tekemään uusiksi. Navigointiin, Spotifyn kuuntelemiseen, mahdollisesti vikakoodien lukuun ja sellaiseen siis käyttö keskittyisi normaalin radion kuuntelemisen lisäksi. Toiveissa olisi lisäksi että olemassa olevat rattipainikkeet toimisi myös uuden soittimen myötä, kuten myös mahdollisesti mittariston infonäyttö, mutta jälkimmäinen ei ole pakollinen. Koskapa tästäkään asiasta en mitään valmiiksi tiedä, niin kysytään täältä, onko kellään kokemuksia ja suosituksia noista ja ehkä nimenomaan rattipainikkeiden toimivuuteen liittyen? Valikoimaa noista vehkeistä muuten on tietenkin kosolti ja monessa eri hintaluokassa.
 
Autona B6-korimallin Audi A4 vm -02 ja tuossa vähän katsellut uutta soitinta entisen paikalle. Tarve on tarkentunut 1din-kokoiseen kääntyvällä näytöllä olevaan Android-vehkeeseen, kun en viitsisi alkaa koko kojelautaa tekemään uusiksi. Navigointiin, Spotifyn kuuntelemiseen, mahdollisesti vikakoodien lukuun ja sellaiseen siis käyttö keskittyisi normaalin radion kuuntelemisen lisäksi. Toiveissa olisi lisäksi että olemassa olevat rattipainikkeet toimisi myös uuden soittimen myötä, kuten myös mahdollisesti mittariston infonäyttö, mutta jälkimmäinen ei ole pakollinen. Koskapa tästäkään asiasta en mitään valmiiksi tiedä, niin kysytään täältä, onko kellään kokemuksia ja suosituksia noista ja ehkä nimenomaan rattipainikkeiden toimivuuteen liittyen? Valikoimaa noista vehkeistä muuten on tietenkin kosolti ja monessa eri hintaluokassa.
Tuohon Joyingiin oon itse ollut nyt viikon käyttökokemuksella ihan tyytyväinen, obd-lukijan tarttis ilmeisesti olla tietty kiinanmalli tai se mitä nuo itse myy, koska motonetin bt-palikkaan en saanut tuota yhdistämään. Rattipainikkeet saa toimimaan joko suoraan liittämällä ratin johdot mankkaan jos painikkeet on resistiiviset, tai sitten connects2-adapterilla, mankasta löytyy nappien opetusvalikko kunhan pari piuhaa on kytketty. Tuolta näyttäisi saavan 1din kokoisia Best Aftermarket Best Single 1 Din Head Units Car Radios - Joying
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon Joyingiin oon itse ollut nyt viikon käyttökokemuksella ihan tyytyväinen, odb-lukijan tarttis ilmeisesti olla tietty kiinanmalli tai se mitä nuo itse myy, koska motonetin bt-palikkaan en saanut tuota yhdistämään. Rattipainikkeet saa toimimaan joko suoraan liittämällä ratin johdot mankkaan jos painikkeet on resistiiviset, tai sitten connects2-adapterilla, mankasta löytyy nappien opetusvalikko kunhan pari piuhaa on kytketty. Tuolta näyttäisi saavan 1din kokoisia Best Aftermarket Best Single 1 Din Head Units Car Radios - Joying

Okei kiitti, pitääpä tutustua tarjontaan. Tuolla mainitussa paikassa ei vain näyttänyt olevan kääntyvällä näytöllä olevia. Kiinteällä näytöllä olevaa ei viitsi asentaa kun jäisi peittämään kojelaudan muita nappuloita häiritsevästi.
 
Okei kiitti, pitääpä tutustua tarjontaan. Tuolla mainitussa paikassa ei vain näyttänyt olevan kääntyvällä näytöllä olevia. Kiinteällä näytöllä olevaa ei viitsi asentaa kun jäisi peittämään kojelaudan muita nappuloita häiritsevästi.
Noissa saa kuitenkin tuon näytön paikan säädettyä itse, tällä matalalla näytöllä voisi saada napit pysymään esillä?
Joying Cheap Price 6.2 Inch Single Din Android 6.0 Car Stereo Upgrade Navigation System from EU Warehouse

android%206.0%20single%20din%20touch%20screen%20head%20unit%202.jpg
 
Asennuspaikka on tämän näköinen (random-kuva netistä):

wN9o2zz.jpg


Tuossa radion yläpuolella nappuloina lisäksi ESP ja parkkitutkat hätävilkun ja mukitelineen vasemmalla puolella, joita tuossa kuvassa ei ole. Tiedän että marmoritiskiltä saisi 2din-kehyksen, jonka myötä ilmastointi- ja muun namiskat siirtyisi alaspäin, mutta en viitsi alkaa värkkäämään tässä vaiheessa tuollaisen kanssa.

Edit. Tuossa muuten asennettuna tuollainen kiinteällä näytöllä oleva, eikä kamalasti miellytä silmää sen lisäksi että toiminnallisuus on vähän niin ja näin:

Audi%2Ba4%2Bmodel%2B2004%2BB6-1.jpg
 
Onko toi Joyingin näyttökaapelin liitin samanlainen kuin vanhoissa kovalevyissä?
 
Eli olisi helppo sijoittaa tuo näyttö ja itse "soitin" tarvittaessa erilleen jos jatkokaapeli löytyy jokaisen atk-nörtin miljoonalaatikosta. Jostain (xda-forum muistaakseni) lueskelin että äänenlaadussa on ongelmia vahvistimeen liittyen, mutta liekö sitten vika soittimen sisäisessä pääteasteessa, ja onko tämä ohitettavissa jos käyttää linjalähtöjä ja erillistä vahvistinta?
 
Eli olisi helppo sijoittaa tuo näyttö ja itse "soitin" tarvittaessa erilleen jos jatkokaapeli löytyy jokaisen atk-nörtin miljoonalaatikosta. Jostain (xda-forum muistaakseni) lueskelin että äänenlaadussa on ongelmia vahvistimeen liittyen, mutta liekö sitten vika soittimen sisäisessä pääteasteessa, ja onko tämä ohitettavissa jos käyttää linjalähtöjä ja erillistä vahvistinta?
Ainakaan tuossa omassa 2din mallissa en ole humannut ongelmia äänenlaadun kanssa, en kyllä ole mikään kultakorva mutta omasta mielestäni se ei ainakaan sen huonompi ole kuin aiemmassa kenwoodin soittimessakaan.
 
Eli olisi helppo sijoittaa tuo näyttö ja itse "soitin" tarvittaessa erilleen jos jatkokaapeli löytyy jokaisen atk-nörtin miljoonalaatikosta. Jostain (xda-forum muistaakseni) lueskelin että äänenlaadussa on ongelmia vahvistimeen liittyen, mutta liekö sitten vika soittimen sisäisessä pääteasteessa, ja onko tämä ohitettavissa jos käyttää linjalähtöjä ja erillistä vahvistinta?

Team #peränurkka youtubessa testasi kiinasoittimia ja niissä oli melko kelvottomat RCA -linjatasot.
 
Kertokaapa, hyvä raati, onko enää olemassa laadukkaita ja asiallisen näköisiä autosoittimia? Siis ilman megaxbass-namiskoita, ruudulla uivia delfiinejä, joulukuuselta näyttävää etupaneelia ym. jonneihin vetoavia paskeita. Vaatimuksena näppituntumalta käytettävät napit ja natisematon, laadukas toteutus.
 
Kertokaapa, hyvä raati, onko enää olemassa laadukkaita ja asiallisen näköisiä autosoittimia? Siis ilman megaxbass-namiskoita, ruudulla uivia delfiinejä, joulukuuselta näyttävää etupaneelia ym. jonneihin vetoavia paskeita. Vaatimuksena näppituntumalta käytettävät napit ja natisematon, laadukas toteutus.
Itsellä oli edellisessä autossa käytössä Alpine UTE-92BT, tykkäsin tuntumasta. Lisäksi BT toimi hyvin, eli puhelin yhdistyi käytännössä aina heti auton käynnistyttyä.
 
Itsellä oli edellisessä autossa käytössä Alpine UTE-92BT, tykkäsin tuntumasta. Lisäksi BT toimi hyvin, eli puhelin yhdistyi käytännössä aina heti auton käynnistyttyä.
Onkohan tää mun Alpine CDE-W296BT tuosta vain 2din versio? Vaikka muuten onkin hyvä laite ei naamataulun napit tunnu mitenkään laadukkailta. Samaten vaikka värejä saa säädellä kuinka tykkää niin kirkkautta ei saa kovin himmeäksi. Mahdollisimman himmeä punainen on ainut mikä mulla toimii edes jotenkuten pimeellä ajaessa. Kaikki muut häikäsee ihan perhanasti.
 
Ei välttämättä ole mitenkään samalainen tuntuma tai näkymä; kaikki napit, valot ja näyttö eri kokoisia. Toinen ilman cd-soitinta vieläpä.
Makuasioita nuo ovat muutenkin, lisäksi vaikuttaa omat käyttötavat. Mulla soi joko radio tai Spotify, hands free toimi myös erinomaisesti.
 
Kertokaapa, hyvä raati, onko enää olemassa laadukkaita ja asiallisen näköisiä autosoittimia? Siis ilman megaxbass-namiskoita, ruudulla uivia delfiinejä, joulukuuselta näyttävää etupaneelia ym. jonneihin vetoavia paskeita. Vaatimuksena näppituntumalta käytettävät napit ja natisematon, laadukas toteutus.

Eikös Nakamichillä ole tällaisia edelleenkin. Ovat toki vähän arvossaan mutta markalla saa markan tavaran.
 
Tuli väsättyä XC70 Volvoon etuoviin tuollainen Audio System R 165 EVO erkkasatsi ja pari arkkia / ovi STP Black Goldia. Sehän muuttu tuhnusta mumisiasta ihan kelvohkoksi. Ehkä bassoon kaipais hiukan potkua vielä, varsinkin kun auto käynnissä ja liikkeellä. Soittimesta jonkun sortin DSP löytyy ja kaikenmailman Bass engine juttuja niin onko mitään vinkkejä säätöön? Auto sammuksissa paikallaan alemmat taajuudet selkeästi liian koviksi ja ylhäältä terävimmät pois? Tietty tuo on sitten perseestä kuunnella parkissa.
 
Tuossa vaiheessa lisäpotku bassoon tulee riittävän tehokkaasta vahvistimesta. Joku 50w todellista kanavalleen on jo täysin eri juttu kuin soittimen oma vahvari.
 
Joo, ei se equttamalla parane. Kyllä se täytyisi siihen tasoon saada että säädöt voi aina pitää samoissa.
 
Vertailin tuossa nyt muutaman vuoden vanhaa A6 ja tuota omaa XC70. Audissa vakiona subbari mutta jos sen laittaa oikein pienelle ja autot sammuksissa paikallaan niin aika samassa basson osalta on. Mutta kun lähtee liikkeelle niin tuo Volvon työkonemainen jyrinä hävittää melkein kaikki matalat taajuudet kuuluvista jos ei lisää äänenvoimakkuutta epämielyttävälle tasolle. Audissa taas myös matalammat kuuluu mukavasti koska häiriöäänet ihan erit. Kaikki ylemmät äänet kuulostaa kyllä puhtaammilta nyt omassa varsinkin kun volumea nostaa. Onkohan kuitenkaan vahvistimesta merkittävää apua? Subbariko sitä tarttaa hankkia tai suosiolla vaihtaa hiljasempaan autoon? =)
 
Soittimen tehoilla se basso on sellaista tasapaksua muminaa joka peittyy helposti taustameluun. Vahvistimen avulla bassoon tulee potkua ja dynamiikkaa, joten auttaa varmasti tilanteeseen. Eikä mun mielestä soittimen sisäisellä vahvistimella saa koskaan äänenvoimakkuutta epämiellyttävälle tasolle ilman että ääni alkaa säröytymään kun teho loppuu. Sitten ääni on toki epämiellyttävää kun vahvistin leikkaa ja työntää ulos puhtaan signaalin sijaan säröytynyttä mössöä. Basson ponnettomuus vaan vaivaa jo pienemmilläkin tasoilla joilla tuo säröytyminen ei vielä selvästi kuulu.
 
Soittimen tehoilla se basso on sellaista tasapaksua muminaa joka peittyy helposti taustameluun. Vahvistimen avulla bassoon tulee potkua ja dynamiikkaa, joten auttaa varmasti tilanteeseen. Eikä mun mielestä soittimen sisäisellä vahvistimella saa koskaan äänenvoimakkuutta epämiellyttävälle tasolle ilman että ääni alkaa säröytymään kun teho loppuu. Sitten ääni on toki epämiellyttävää kun vahvistin leikkaa ja työntää ulos puhtaan signaalin sijaan säröytynyttä mössöä. Basson ponnettomuus vaan vaivaa jo pienemmilläkin tasoilla joilla tuo säröytyminen ei vielä selvästi kuulu.

Okei kiitti, kai se on uskottava ja koitettava. Onko vinkkiä mitä vahvistinta kannattais käytettynä tai uutena etsiä?
 
Onko XC70 muuten paljon ajettu diisseli vai miksi se jurisee? Luulisi että tommosessa olisi melko hyvä äänieristys - ainakin uutena.
 
Onko XC70 muuten paljon ajettu diisseli vai miksi se jurisee? Luulisi että tommosessa olisi melko hyvä äänieristys - ainakin uutena.

Ei ole paljoa vielä ajettu, vasta 460tkm. Onhan nuo Volvon 2.4 dieselit vain aavistuksen hienostuneempia siitä kaivinkoneessa olevasta versiosta. Rengasmelu, iso kaikukoppa takana ja ruotsin rajotuksille suunnitellu välitykset auttaa myös. BMW/Mese/Audi tyyppistä hiljaisuutta tuossa ei ole edes uutena ollut, meteli aika saman tyyppinen kuin esim. tuoreemmissa Octavioissa mutta kone ehkä vielä karkeampi. Tämä siis mk2 versio, uudemmista en tiedä muuta kuin että kone kuulostaa samalta.
 
Yksi mikä aikuisten oikeasti auttaa alapään ääniä olisi äänieristykset oviin ja mahdollisesti myös muualle mistä puskee pahiten läpi, sinne ne alapään äänet häviää meluun vahvistimenkin kanssa ellei niitä ylikorosta jollain bassboostilla.
 
Eiköhän tossa Vulvan tapauksessa liene paljolti kyse kilometrien myötä "kypsyneestä" moottorintuennasta jonka johdosta moottorin tärinät johtuvat koko koriin. Siinä ei paljoa äänieristykset auta kun koko kori värisee moottorin tahtiin.
 
Eiköhän tossa Vulvan tapauksessa liene paljolti kyse kilometrien myötä "kypsyneestä" moottorintuennasta jonka johdosta moottorin tärinät johtuvat koko koriin. Siinä ei paljoa äänieristykset auta kun koko kori värisee moottorin tahtiin.

Ne olen kaikki uusinut tässä viime parin vuoden aikana. Ainoastaa yksi alipaineella toimiva tyyny on enää jäljellä mutta sekin vaikuttaa vain tyhjäkäynnillä.

No nyt on vahvistin, katotaan kun saa asennettua paikalleen miten käy. Tuskin ainakaan huononee.
 
Kyllä voi taas hämmästellä omaa tyhmyyttään. Jo alunperin asentaessa ihmettelin kun Ruåttin pojat ovat tehneet pyöreälle kaiuttimelle melkein pyöreän reijän. Eli ovipahvissa oleva kaiuttimen aukko on yhdestä kulmasta viistetty suoraksi ilmeisesti sen takia kun ei ole haluttu tehdä ovipahvin säilytyslokeron kiinnikkeisiin tuota puolikaarta. Vakio ämyri tuonne sopi ilmeisesti ok mutta tämä tarvikemalli otti kiinni ovipahviin. Tietty tuo vaikutti ääneen juuri niissä kohdissa joissa elementin liikkeen piti olla suurinta. 30 min dremelöinnillä tuostakin selvisi ja äänimailma taas asteen parempaan suuntaan.

Nyt tässä harrasteessa on taas sellaisia merkkejä ilmassa ettei se hyydy ennen kuin on se 1kW + 18" takakontissa ja koira operetaan istumaan takapenkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin nyt tuli vahvistin asennettua mutta ei kovin isoa muutosta ääneen. Ehkä jossain Slipknot tyyppisessä musiikissa erottelu hiukan parempaa eikä mene niin puuroksi mutta mitään huimaa bassopään parannusta ei tullut. Sain tuttavalta vielä vanhan 10" Rockford Fosgate subbarin suljetussa kotelossa ja heitin sen takaluukkuun mutta jotain mätää on nyt mun kuulossa tai autossa. Takaluukkuun kun kurkkaa niin tukka nousee pystyyn kun subi pauhaa. Mutta etupenkillä varsinkin ajossa ei juuri huomaa onko se päälllä vai ei. Vahvistimen gain namiskoissa noin 90 astetta eroa etukaiuttimien ja subin välillä.
 
Takaluukkuun kun kurkkaa niin tukka nousee pystyyn kun subi pauhaa. Mutta etupenkillä varsinkin ajossa ei juuri huomaa onko se päälllä vai ei.
En mää näistä mitään ymmärrä, mutta oisko vaiheensiirrosta/-käännöstä nyt apuja? Jos vaiheet pääkaiuttimien/subin välillä osuu sopivasti vastakkain kuuntelupaikalle, niin eikös ne sitten lähinnä kumoa toisensa?
 
En mää näistä mitään ymmärrä, mutta oisko vaiheensiirrosta/-käännöstä nyt apuja? Jos vaiheet pääkaiuttimien/subin välillä osuu sopivasti vastakkain kuuntelupaikalle, niin eikös ne sitten lähinnä kumoa toisensa?

Soittimesta löytyy kaiuttimien etäisyydet ja subin vaiheenkääntö. Etäisyysasetuksella tuntui olevan pieni vaikutus mutta vaiheella ei juurikaan.
 
Jos vaiheenkääntö ei juuri vaikuta, sitten se vaihe on varmaan sen n. 90 astetta pielessä. Pitäisi korjautua siis viiveensäädöllä. Säädön määrä riippuu jakotaajuudesta eli siis aallonpituudesta. Esimerkiksi 80hz jakotaajuudella aallonpituus on 4,3m, kokeilisin vääntää viivettä reilun metrin suuntaan tai toiseen ja jos ei sitten potki niin kääntää vielä vaiheen sen 180 astetta. Luulisi sattuvan ainakin paremmin kohdalleen.
 
Jos vaiheenkääntö ei juuri vaikuta, sitten se vaihe on varmaan sen n. 90 astetta pielessä. Pitäisi korjautua siis viiveensäädöllä. Säädön määrä riippuu jakotaajuudesta eli siis aallonpituudesta. Esimerkiksi 80hz jakotaajuudella aallonpituus on 4,3m, kokeilisin vääntää viivettä reilun metrin suuntaan tai toiseen ja jos ei sitten potki niin kääntää vielä vaiheen sen 180 astetta. Luulisi sattuvan ainakin paremmin kohdalleen.

Noniin nyt alko toimimaan paremmin. Pistin subin etäisyydeksi metrin todellista enemmän ja etukaiuttimet nollaan. Kiitti vinkistä.
 
Juu lähtökohtaisesti subbarin etäisyys tulee aina asettaa ton metrin-pari pidemmäksi mitä mittanauha näyttää koska subbareissa vaan on luonnostaan viivettä. Se siis lähtökohtana säädöille, loput sitten mittaroimalla / korvalla kohdalleen.
 
Sain sitten lopulta käsiini tuollaisen Android 5.1 -käyttisversiolla olevan laitteen auton radioksi ja muuksi hupivehkeeksi. Muuten pelaa niinkuin oli toivomus, mutta mitenhän ihmeessä pitäisi saada Bluetooth OBD-palikka tuon kanssa paritettua? Mitään PIN-kyselyä ei missään vaiheessa tule, mutta silti herjaa incorrect PINiä, eikä paritus onnistu. Mistään ei pysty edes määrittelemään koko koodia? Se vähän mitä netistä katselin, niin tuo lienee ihan yleisessä tiedossa oleva ongelma Androidin 5.1 -versiossa, jos bluetooth-vehkeen PIN-koodi on muuta kuin 0000? No koska en mistään löytänyt ratkaisua asiaan, niin kysäistään täältä, jos joku on asian kanssa enemmän pähkäillyt ja keksii suorilta vastauksen.
 
Auton alkuperäinen soitin alkoi pätkimään, joten suositelkaapa jotain fiksua ja järkevästi hinnoiteltua 2din Android-soitinta. Tarpeena lähinnä että normaali FM-radio toimii ja että pystyy soittamaan musaa suoraan Spotifysta. Spotify-tarpeen vuoksi toiminta paikallisen 4G-verkon kanssa on vaatimus. Navigaattori ja perinteinen volumepotikka on plussaa. Mielellään tietenkin mahdollisimman uudella Androidilla, ettei purkki ole saman tien vanhentunut. Päivityksiä näihin kiinapaskeisiin ei taida saada?

Olisikohan tästä mihinkään:
Pumpkin 6,2 Zoll 2 Din Universal Android 7.1 Autoradio DVD Player mit GPS Navigation Octa Core RAM:2GB+ROM:32GB - Universal Autoradio Android 7.1 - Autoradio Android 7.1 - Android Autoradio

Mikä tuo useimmissa laitteissa oleva "GPS Card" -paikka oikein on ja mihin sitä tarvitaan? Eikös näissä nyt ole järjestään sisäistä muistia vähintään 32GB, jolloin tarve ulkoiselle kortille on aika olematon? Ja miksi tuossakin on erikseen "GPS Card" ja "SD Card"?
 
Mitä noita olen seurannut niin yhtäkään kiinansoitinta ilman jotain ongelmia ei ole vielä tullut markkinoille tähän mennessä.

Jos haluaa hyvän, luotettavan ja nopeasti toimivan soittimen niin niitä löytyy vain perinteisiltä autohifivalmistajilta. Hinta pomppaa heti alkaen viidestä sadasta ylöspäin.

Pelkällä bluetooth-vaatimuksella saa jo halvemmalla.
 
Kannattaa melkein katsella vaikka pioneerin 2din soittimia, joko sitten android auto taikka applen carplay ominaisuudella riippuen mikä puhelin sinulla on.
Mutta tosiaan se on sitten hinnat alkaen 500e melkeinpä niinkuin jo mainittiin, tuohon rahaan tosin sitten saat laadukkaan laitteen, missä on säätöjä joka lähtöön.
 
Kannattaa melkein katsella vaikka pioneerin 2din soittimia, joko sitten android auto taikka applen carplay ominaisuudella riippuen mikä puhelin sinulla on.
Mutta tosiaan se on sitten hinnat alkaen 500e melkeinpä niinkuin jo mainittiin, tuohon rahaan tosin sitten saat laadukkaan laitteen, missä on säätöjä joka lähtöön.
Soitin on tulossa autoon, joka saattaa olla muutenkin menossa vaihtoon, niin en ajatellut laittaa soittimeen missään nimessä yli 300 euroa. Sillä ei vaan taida saada minkäänlaista vaatimuksiin osuvaa merkkilaitetta? Tosin varmaan aika pitkälle pääsisi, jos tyytyisi toistamaan musiikit puhelimesta bluetoothin yli. Siinä vaiheessa löytyisi alle 200€ hintaluokassakin mm. tällainen -->

Pioneer FH-X730BT - Hifitalo

Lieneeköhän tuo mistään kotoisin? Ulkoisesti se on ainakin melkoinen teinihirvitys. :D

Edit.
Amazonista löytyisi tällainen:
Kenwood DPX-5100BT Doppel DIN-Receiver mit Bluetooth und Apple iPod/iPhone-Steuerung schwarz: Amazon.de: Navigation

Ja myös tuo Pioneer on siellä edullisempi (kliks).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 654
Viestejä
4 538 040
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom