Autohifi

Genelecin sivuilta löytyy ainakin. Spotifyssa löytyy myös, mutta niissä voi olla taajuusbalanssi vituillaan jos on johonkin rauhoittumiseen tarkoitettu tms .
 
Ton genelecin huomasinkin ja focalin sivun, jos jonkun hyvän cd:n saa jostain tilattua, myös se tulee kysymykseen.
 
Puukotin aikoinaan 9-5 Saabin kojelaudalle 4" Focal 100 KRS -erkkasarjan, Focalin diskanteille värkkäsin kierrätysmateriaalista rosteriset podit:

Diskanttipodi1.jpg



Diskanttipodi2.jpg


Nyt jotenkin kyllästyttää tuo kiilto, mutta mites rosterin päällä pysyy PlastiDip yms. kumimaalit? Ja kestääkö ne kuumuutta?

Ekassa asennusversiossa liimasin nuo Focalin ritilät silputtuihin alkuperäisiin kuumaliimalla, no ne liimat valahti ekana hellepäivänä ritilöiden alle :facepalm:
 
Puukotin aikoinaan 9-5 Saabin kojelaudalle 4" Focal 100 KRS -erkkasarjan, Focalin diskanteille värkkäsin kierrätysmateriaalista rosteriset podit:

Diskanttipodi1.jpg



Diskanttipodi2.jpg


Nyt jotenkin kyllästyttää tuo kiilto, mutta mites rosterin päällä pysyy PlastiDip yms. kumimaalit? Ja kestääkö ne kuumuutta?

Ekassa asennusversiossa liimasin nuo Focalin ritilät silputtuihin alkuperäisiin kuumaliimalla, no ne liimat valahti ekana hellepäivänä ritilöiden alle :facepalm:

Mulla on nyt vuoden verran ollu "väliaikainen" bilteman kumimaali peilikolmioiden pinnassa eikä siinä ole tapahtunut mitään havaittavia pinnanmuutoksia lämmön tai auringonvalon vuoksi.
Gunmetal-värisävy sattui lisäksi aika lähelle vaggilaisen kojelaudan sävyä.

Metallipinnalle vaatii ehkä jonkun primerin pysyäkseen kunnolla.
 
Olisikohan 3-tie erillissarja jossa keskiääni-elementti sijoitettuna kojelaudan ritilän alle parempi-ääninen kuin 2-tie erillissarja?
 
Olisikohan 3-tie erillissarja jossa keskiääni-elementti sijoitettuna kojelaudan ritilän alle parempi-ääninen kuin 2-tie erillissarja?

Näin amatöörinä katsoisin että ainakin omalla kohdalla se lisäisi liiaksi asennuksen mutkikkuutta mahdollisiin hyötyihin nähden.
Laadukasta, oikein suunnattua ja tukevasti asennettua kaksitiesarjaa on hankala lyödä hyvin säädettynä.
 
Näin amatöörinä katsoisin että ainakin omalla kohdalla se lisäisi liiaksi asennuksen mutkikkuutta mahdollisiin hyötyihin nähden.
Laadukasta, oikein suunnattua ja tukevasti asennettua kaksitiesarjaa on hankala lyödä hyvin säädettynä.
Sitä vähän arvelinkin että liian monimutkaista. Ajattelin vaan sen kannalta että äänikuva olisi ylempänä. Nykyinen 2-tie soi kyllä ihan hyvin (tweeter pilarissa lähellä kojelautaa).
Ja sitäpaitsi pitäisi tehdä se passiivisena kun ei ole ylimääräisiä vahvistinkanavia.
 
Tuleeko mieleen jotain peräkonttiin asennettavaa vastaanotinta jossa olisi internetradio? Pitäisi toimi itsenäisesti ilman kännykkää.
 
Tuli vihdoin laitettua erkka sarjan diskantit kiinni kans, 2 vuotta vältelly tota tilan puutteen takia ku kädet liian isot lyhkäsille johoille ja pienelle tilalle tuulilasin kulmissa.. ero huomattava alkuperäsii verrattuna.
Sen verran piti viel säätää ekan asennuksen jälkee et otti diskantti kuskin puolella häikkää "laturista", peruskorjaus = passiiviselle jakosuotimelle häriösuojas eli folioa ympärille ni hävis kaikki ylimääräset ylimääräset ulinat!
 
Onko kokemuksia ATOTO merkkisistä autosoittimista? Tarviis matkailuautoon saada joku 2din soitin jolla onnistuis hyvin navigointi. Mukavia ominaisuuksia olis langaton android auto. Peruutuskamera ois kova saada kans siihen kiinni. Myös video output olis hyvä niin sillä vois sit ehkä soittaa telkkariin netfilixii yms?

Vai pitääkö luottaa vanhoihin hyviin merkkeihin kuten Pioneer ja Sony?
 

Tilasin tämmösen audi a3:een jossa on jo 1din soitin mutta ei saa puhelimeen yhdistettyä. Miten vaikeaa vaihtaminen on?

Jos joku Turun seudulla osaa vaihtaa näitä vaivanpalkalla niin laitahan täällä viestiä :).
 

Tilasin tämmösen audi a3:een jossa on jo 1din soitin mutta ei saa puhelimeen yhdistettyä. Miten vaikeaa vaihtaminen on?

Jos joku Turun seudulla osaa vaihtaa näitä vaivanpalkalla niin laitahan täällä viestiä :).
EI noi nyt kovin vaikeita ole vaihtaa jos on jo perus 1-din soitin siellä, "uudemmissa" autoissa sit enemmän aikaa vievää ku pitää puol kojelautaa irrottaa, paneelit vaihtaa, rattikaukosäätimet ym laittaa kuntoo.
 
Ei se **ska soitin tule ulos sieltä ei millään. Muoviklipsut pitäisi irrottaa mutta onko ne kuumaliimattu kiinni?!
 
Soittimien irrottamiseen on olemassa yleensä merkki/mallikohtaiset avausraudat jotka työnnetään koloihin vapauttaen lukitusklipsit. Pitäisi vain nyt tietää vähä tarkemmin millainen mankka siellä on kiinni tällä hetkellä.
 
Mikä tahansa pitkä mutta kapea peltisuikale kyllä avaa lukituksen, ainakin omissa tapauksissani. (Koska ne lukitus aukaisu raudat on aina hävinnyt)
 
Youtubesta yleensä löytyy purku ja kokoamis videot vakio soittimien vaihtoon yms..
 
Saimme kaverin kanssa soittimen vaihdettua. Vanha soitin oli asennettu väärin vanhan omistajan toimesta jonka takia soitin oli pahasti jumissa paikallaan.
 

Tilasin tämmösen audi a3:een jossa on jo 1din soitin mutta ei saa puhelimeen yhdistettyä. Miten vaikeaa vaihtaminen on?

Jos joku Turun seudulla osaa vaihtaa näitä vaivanpalkalla niin laitahan täällä viestiä :).
Likan audiin työnsin 90€ maksavan kenwoodin jossa kaikki samat kun tuossa mutta lisänä Alexa.

Aivan mukava käytellä kun koko pasketta voi ohjata puheella, toimii niin puhelin kuin navigointi kun musan ja radiokanavien vaihto ilman näppäilyä...

Ja vaihtotyössä menee 5 minuuttia jos audissa ja soittimessa din- liitin.vanha pois uus tilalle.toki mikrofonin kanssa sai vähän jumpata kun vedin sen aurinkolipan viereen.
 
Osaisko täällä kukaan neuvoa, kuinka saan - 06 Civicin rattinapit toimimaan Radical R-D211 soittimen kanssa?
Minulla on Connect2 merkkikohtainen sarja asennettuna ja se toimikin edellisen kenwoodin soittimen kanssa hyvin, mutta uuden soittimen ja multilead johdon kanssa en oikein tiedä mistä etsiä vikaa, kun ainoastaan puolet napeista toimii. Olen kytkenyt soittimen key1, key2 ja maajohdot adapterin vastaaviin.
 
Uhrasin yhden lomapäivistäni reilun vuoden tauolla olleelle vahvistimen asennusprojektille ja aloitin hommat vetämällä 16 neliön virtakaapelin akulta keskikonsolin taakse. Akun plusnavan vieressä on 60A mini-ANL sulakepesä joka suojaa kaapelia oikosulkutapauksessa, sieltä kaapeli jatkaa pyyhkijöiden vivuston kanssa samassa tilassa suojamuovin alla haitariputkella suojattuna ja mustilla nippusiteillä kiinnitettynä.
Päätin tulla läpi tulipellistä samaa reittiä mitä sisätilan lämppärin kaapelikin tulee eli hansikaslokero irti ja kalastelin virtakaapelin puhallinmoottorin läheltä tulevasta läpivientikumista sisään.

avs01_orig_d6ffeabc-da38-4d50-b652-dc82384caf9e_800x.jpg

Muokkasin keväällä Audisonin vahvistimeen hankkimaani quadlock-johtosarjaa siten, että korvasin siinä olleet iso-liittimet suoraan vahvistimeen kiinnitettävillä molexeilla, jotka kytkin silikonijohtimilla kiinteäksi osaksi johtosarjaa ja suojasin ne samaisella polyamidisukalla mitä laitoin kaikkialle muuallekin johtoja suojaamaan. Tämä helpotti vahvistimen sijoittamista ahtaaseen paikkaan koska johtosarjasta tuli todella lötkö.
Alunperin suunnittelin sijoittavani vahvistimen samaan tilaan sulakekotelon kanssa eli kojelaudan oikean puolen irroitettavan poskipalan alle, mutta täällä ei ollut riittävästi tyhjää tilaa, joten laitoin sen soittimen ja hansikaslokeron väliseen tyhjään tilaan.
Vahvistimen lähelle lisäsin eristetyn haaroitusblokin josta jatkoin kartturin penkin alla olevalle DLS ACW10 -aktiivisubille 16mm2 kaapelin ja audisonille oman 6mm2 virtakaapelin koska sen suurempia ei liittimiin mahdu.
Vahvistimelta subille lähtee virtakaapelin kanssa samassa suojasukassa myös RCA-kaapeli herätevirralla sekä DSP-vahvistimen läppärillä tehtävää säätöä ja firmispäivityksiä varten usb-kaapeli, joka on kiepillä kartturin penkin alla.
En ole vielä ehtinyt pakettia sen kummemmin säätelemään muuten kuin faderin ja subin tasonsäädön osalta, mutta laitteet soivat jo nyt omaan mieleen ihan mukavasti etenkin raskaammalla musiikilla jota itse enimmäkseen kuuntelen.

Kokoonpano siis tällä hetkellä:
Soitin vakio VW RNS 315
DLS RC6.2Q etupää
Audison Prima AP4.9 bit vahvistin/DSP
DLS ACW10 -aktiivisub
 
Viimeksi muokattu:
Uhrasin yhden lomapäivistäni reilun vuoden tauolla olleelle vahvistimen asennusprojektille ja aloitin hommat vetämällä 16 neliön virtakaapelin akulta keskikonsolin taakse. Akun plusnavan vieressä on 60A mini-ANL sulakepesä joka suojaa kaapelia oikosulkutapauksessa, sieltä kaapeli jatkaa pyyhkijöiden vivuston kanssa samassa tilassa suojamuovin alla haitariputkella suojattuna ja mustilla nippusiteillä kiinnitettynä.
Päätin tulla läpi tulipellistä samaa reittiä mitä sisätilan lämppärin kaapelikin tulee eli hansikaslokero irti ja kalastelin virtakaapelin puhallinmoottorin läheltä tulevasta läpivientikumista sisään.

Alunperin suunnittelin sijoittavani Audisonin DSP-vahvistimen samaan tilaan sulakekotelon kanssa eli kojelaudan oikean puolen irroitettavan poskipalan alle, mutta täällä ei ollut riittävästi tyhjää tilaa, joten laitoin sen soittimen ja hansikaslokeron väliseen tyhjään tilaan. Vahvistimen lähelle lisäsin eristetyn haaroitusblokin josta jatkoin kartturin penkin alla olevalle DLS ACW10 -aktiivisubille 16mm2 kaapelin ja audisonille oman 6mm2 virtakaapelin koska sen suurempia ei liittimiin mahdu.
Vahvistimelta subille lähtee virtakaapelin kanssa samassa suojasukassa myös RCA-kaapeli herätevirralla sekä DSP-vahvistimen läppärillä tehtävää säätöä ja firmispäivityksiä varten usb-kaapeli, joka on kiepillä kartturin penkin alla.
En ole vielä ehtinyt pakettia sen kummemmin säätelemään muuten kuin faderin ja subin tasonsäädön osalta, mutta laitteet soivat jo nyt omaan mieleen ihan mukavasti etenkin raskaammalla musiikilla jota itse enimmäkseen kuuntelen.

Kokoonpano siis tällä hetkellä:
Soitin vakio VW RNS 315
DLS RC6.2Q etupää
Audison Prima AP4.9 bit vahvistin/DSP
DLS ACW10 -aktiivisub
Löytyykö audison vahvistimen kaukosäädin ohjain kun se on hyvä ostos.
Sillä saa tasot säädetty ja kaksi muistipaikkaa eri taajuskorjain/jakotaajuus asetukselle.
Suosittelen myös käymään bit tune säädössä jos mahdollista ja sitä palvelua ainakin Hifitalo tarjoaa mutta varman löytyy muita.
Toinen auto tällä hetkellä missä on audison prima AP4.9 vahvistin ja muuten ovat suht hyvät mutta kestävyys ei ole paras mahdollinen.
Edellisestä autosta meni seuraavalla omistajalla vahvistin rikki ja omassa autossa meni myöskin ja oireet oli ettei yksi aamu enää vahvistin käynnistynyt ja oli takuun alainen niin ei ollut itselle ongelma.
 
Löytyykö audison vahvistimen kaukosäädin ohjain kun se on hyvä ostos.
Sillä saa tasot säädetty ja kaksi muistipaikkaa eri taajuskorjain/jakotaajuus asetukselle.
Suosittelen myös käymään bit tune säädössä jos mahdollista ja sitä palvelua ainakin Hifitalo tarjoaa mutta varman löytyy muita.
Toinen auto tällä hetkellä missä on audison prima AP4.9 vahvistin ja muuten ovat suht hyvät mutta kestävyys ei ole paras mahdollinen.
Edellisestä autosta meni seuraavalla omistajalla vahvistin rikki ja omassa autossa meni myöskin ja oireet oli ettei yksi aamu enää vahvistin käynnistynyt ja oli takuun alainen niin ei ollut itselle ongelma.

En ole sitä ohjauspaneelia ostanut kun en ole katsonut tarpeelliseksi, läppäri kulkee kuitenkin useimmiten mukana autossa niin heitän sen kiinni ja teen tarvittavat säädöt softalla.
Huomasin vaan tänään kun ajattelin lounastauolla tutustua ohjelmaan lähemmin että olen mennyt päivittämään läppärissä olevan audisonin pc-ohjelmiston ja sen nykyinen versio ei ole yhteensopiva vahvistimen nykyisen firmiksen kanssa eli säätöjen muuttaminen ei onnistu päivittämättä myös firmistä. Sitä vanhempaa softaa ei tietystikään enää löydy mistään.
Firmispäivitystä varten tarvitsee kääntää vahvistimen päädyssä oleva liukukytkin toiseen asentoon ja se vahvistinhan on siellä hansikaslokeron ja keskikonsolin välissä... eli pientä purkua edessä :think:

Pitää toivoa että tuo kestää, en mielelläni alkaisi mihinkään takuurumbaan.
 
Oisko kellään suosituksia tai kokemuksia varapyöränkoteloon asennettavasta aktiivisubista? Autona farmari Auris.
 
Onko ehdotuksia 6.5" erillissarjaksi ? Tekeekö JBL Stage3 607C mitään ? Sit olisi tietty Ground Zeroa, mutta hintakin on tuplat. Tuo 150€ saa kyllä riittää. DLS on ilmeisesti laatumerkki, mutta herkkyys on kovin alhainen muihin verrattuna. Mitään erillistä vahvistinta ei ole tulossa eli mankan lähdöillä mennään.
 
Onko ehdotuksia 6.5" erillissarjaksi ? Tekeekö JBL Stage3 607C mitään ? Sit olisi tietty Ground Zeroa, mutta hintakin on tuplat. Tuo 150€ saa kyllä riittää. DLS on ilmeisesti laatumerkki, mutta herkkyys on kovin alhainen muihin verrattuna. Mitään erillistä vahvistinta ei ole tulossa eli mankan lähdöillä mennään.
Miksei tule vahvistinta? Enemmän parantaa ääntä kuin joku kalliimpi erillissarja.

2x75W digitaalinen vahvistin toimituskuluineen 77€.
tai vielä halvempi 2x50W, 57€
Itse ostin tuon 2x75 wattisen.

 
Miksei tule vahvistinta? Enemmän parantaa ääntä kuin joku kalliimpi erillissarja.

2x75W digitaalinen vahvistin toimituskuluineen 77€.
tai vielä halvempi 2x50W, 57€
Itse ostin tuon 2x75 wattisen.


Näppärän kokoisia kyllä, mutta ei vaan viitsi askarrella soittimen ja kaiuttimien vaihtoa enempää hifiä. Riittää hyvin tuollainen setti.
 
Tämmönenkin Rebecin DSP-plug-and-play -vahvistin näkyis olevan tarjolla kohtalaisen edullisesti, kellään vielä kokemusta?


Tarkoitus olisi uuteen volkkariin laittaa tämä jotta pääsee vähän equttamaan etupäätä. Ei uskalla tehdastakuulliseen alkaa kauhean isoja muokkauksia tekemään enkä haluaisi ensimmäiseksi alkaa oviin vaihtamaan elementtejä ja vaimentamaan. Järkyttävän huono soundi vakiona ja tällä pääsisi varmaan puukottamaan sitä 4-5khz tietämillä olevaa tolkutonta metallista piikkiä äänessä.
Samalla vaivalla tuolla saisi sitten subivaffille RCA outin ja voisi subin ja lankunkin laittaa. Katsotaan millainen tulee.
Jos tämä on hyvä niin taidan toiseenkin autoon laittaa tämän ja sitten vähän järeämpää bassopuolta =D
 
Tarkoitus olisi uuteen volkkariin laittaa tämä jotta pääsee vähän equttamaan etupäätä. Ei uskalla tehdastakuulliseen alkaa kauhean isoja muokkauksia tekemään enkä haluaisi ensimmäiseksi alkaa oviin vaihtamaan elementtejä ja vaimentamaan. Järkyttävän huono soundi vakiona ja tällä pääsisi varmaan puukottamaan sitä 4-5khz tietämillä olevaa tolkutonta metallista piikkiä äänessä.
Samalla vaivalla tuolla saisi sitten subivaffille RCA outin ja voisi subin ja lankunkin laittaa. Katsotaan millainen tulee.
Jos tämä on hyvä niin taidan toiseenkin autoon laittaa tämän ja sitten vähän järeämpää bassopuolta =D

Raporttia odotellessa. Ilmeisesti tuota ei saa siltakytkettyä että ajelisi kevyesti etupäätä ja pientä subbaria.
 
Autoon pitäisi subi hommata. Nykyinen DLS nobelium 10". En saa tuota nyt soimaan hyvin. Elementti on jo vanha, olisiko jo rikki, alkaa räpistä kovempaa soitettaessa. Testattu refleksi ja suljettu.

Haussa enemmän äänenlaatu kuin paine. Mutta painettakin saisi lähteä silleen mukavasti.

Suunnittelin elementiksi peerless xxls-12. Sille suljettu itse tehty kotelo. Onko kellään kokemuksia tuosta elementistä? Kotelon koko?

Mono vahvistin kykenee 1ohm kuormaan (1200w), joten useampi pienempi elementti voisi olla myös ok.

Vinkkejä otetaan vastaan jos joltain muulta merkiltä löytyy fiksumpia vaihtoehtoja.
 
Autoon pitäisi subi hommata. Nykyinen DLS nobelium 10". En saa tuota nyt soimaan hyvin. Elementti on jo vanha, olisiko jo rikki, alkaa räpistä kovempaa soitettaessa. Testattu refleksi ja suljettu.

Haussa enemmän äänenlaatu kuin paine. Mutta painettakin saisi lähteä silleen mukavasti.

Suunnittelin elementiksi peerless xxls-12. Sille suljettu itse tehty kotelo. Onko kellään kokemuksia tuosta elementistä? Kotelon koko?

Mono vahvistin kykenee 1ohm kuormaan (1200w), joten useampi pienempi elementti voisi olla myös ok.

Vinkkejä otetaan vastaan jos joltain muulta merkiltä löytyy fiksumpia vaihtoehtoja.

Täältä löytyisi ylimääräisenä joko ground zeron gzuw 12sqx tai gladenin rs-x12. Myös bassworxin suljettu koppa mihin molemmat elementit passaa löytyisi jos kiinnostaa. Molemmat elementit erittäin hyvä äänisiä ja näistä irtoaa tarvittaessa myös vähän party factoria kun sille päälle ryhtyy.

xxls-12 vaatii melko isoa koppaa ja ei ehkä parhaimmillaan kuitenkaan autossa.
 
Raporttia odotellessa. Ilmeisesti tuota ei saa siltakytkettyä että ajelisi kevyesti etupäätä ja pientä subbaria.
Ei kai tuollaisesta subiin mitään virtaa saisikaan. Johan nuo piuhat on niin ohkaisia että ei niistä juurikaan tavaraa kulje läpi. Tämän pointti on lähinnä saada korjattua umpisurkeaa tehdas -equtusta ja saada etupää integroitumaan bassopuolen kanssa järkevämmin.
 
xxls-12 vaatii melko isoa koppaa ja ei ehkä parhaimmillaan kuitenkaan autossa.
Jep, Peerless:in *XLS-12, joka oikeasti toimii autossa, on XLS 12 CAR. Valmistus on loppunut, mutta jos käytettynä tulee hyvä yksilö vastaan, niin kannattaa ostaa. Tuo toimii 35-40 -litraisessa suljetussa nettokotelossa monenlaisessa kuuntelutarpeessa, mutta vaatii vahvistimelta jonnin verran jerkkua, kun elementin todellinen impedanssi on ~3 Ohm. Soi kyllä sitten "hifistyneesti", mutta paukkua löytyy aika huolella. Oikein viritetyssä refleksikotelossa ihan liikaa mun makuun.

Omaani en myy :tongue:

Melkeinvalmis.jpg
 
Autoon pitäisi subi hommata. Nykyinen DLS nobelium 10". En saa tuota nyt soimaan hyvin. Elementti on jo vanha, olisiko jo rikki, alkaa räpistä kovempaa soitettaessa. Testattu refleksi ja suljettu.

Haussa enemmän äänenlaatu kuin paine. Mutta painettakin saisi lähteä silleen mukavasti.

Suunnittelin elementiksi peerless xxls-12. Sille suljettu itse tehty kotelo. Onko kellään kokemuksia tuosta elementistä? Kotelon koko?

Mono vahvistin kykenee 1ohm kuormaan (1200w), joten useampi pienempi elementti voisi olla myös ok.

Vinkkejä otetaan vastaan jos joltain muulta merkiltä löytyy fiksumpia vaihtoehtoja.
Mitens Ground Zero GZUW 12SQ-D2?
 
Yritin lisätä edelliseen viestiini juttua Pioneerin littusubbarista, mutta jokin meni pieleen. Jatkan siis tähän tarinointia vanhemmista subbarielementeistä :whistling:

Pioneerin littusubbareista on pelkästään hyviä kokemuksia. Käyttökulkineessa on Pioneer TS-SW3001S4, edellinen oli Pioneer TS-SW1241D, molemmat on erittäin erittäin hyvin toistavia 12" elementtejä.
Eivät rämisytä peltejä, eivätkä sumenna peilejä, mutta soivat oikein tehdyssä kotelossa napakasti ja nopeitakin sub-bassoja toistaen. Vahvistimeksi riittää laadukas parisataawattinen, mutta ei tehokkaammastakaan haittaa ole.

Tuon Pioneer TS-SW3001S4 kiva ominaisuus on se, että se oikeasti soi hyvin 17 litran nettokotelossa. Kun litrat ja mitat ei välttämättä hahmotu helposti tekstimuodossa kerrottuna, niin tuossa projektikuva abaut 19 litran kotelosta kasausvaiheessa. Elementti vie tilavuudesta vajaa pari litraa, tarkkaa lukemaa en nyt muista, se kerrottiin kyllä manuaalissa.

Littubasso2.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Jees, pistin tilaukseen uuden GZUW 12SQ-D2. Taidan tehdä sille suljetun kotelon. Valmistaja suosittelee 35-50L suljettua koteloa. Onkohan tuolla kotelon koolla minkälainen vaikutus sointiin?
 
Jees, pistin tilaukseen uuden GZUW 12SQ-D2. Taidan tehdä sille suljetun kotelon. Valmistaja suosittelee 35-50L suljettua koteloa. Onkohan tuolla kotelon koolla minkälainen vaikutus sointiin?
Todennäköisesti tuolla 50l kopalla toistaa hieman alemmaksi. Tuohon välimaastoon, joku 40l voisi olla passeli?
 
Autoon pitäisi subi hommata. Nykyinen DLS nobelium 10". En saa tuota nyt soimaan hyvin. Elementti on jo vanha, olisiko jo rikki, alkaa räpistä kovempaa soitettaessa. Testattu refleksi ja suljettu.

Haussa enemmän äänenlaatu kuin paine. Mutta painettakin saisi lähteä silleen mukavasti.

Suunnittelin elementiksi peerless xxls-12. Sille suljettu itse tehty kotelo. Onko kellään kokemuksia tuosta elementistä? Kotelon koko?

Mono vahvistin kykenee 1ohm kuormaan (1200w), joten useampi pienempi elementti voisi olla myös ok.

Vinkkejä otetaan vastaan jos joltain muulta merkiltä löytyy fiksumpia vaihtoehtoja.

Alpine SWR-1542D Alpine SWR-1542D – Powerset itsellä tuollainen fiestassa vararenkaan paikalla.
 
Ajattelin sittenkin kokeilla android-soitinten maailmaa kun aika kävi pitkäksi joten nopean selailun tuloksena tilasin kokeeksi Neotone WRX-990A:n koska etenkin käytetyissä hinta oli hyvinkin kohtuullinen ja laitteen piti olla plug and play joten asennus ja sen palauttaminen alkuperäiseksi sujuisi tarvittaessa nopeasti, ei nappaa yhtään räplätä rosvoliitinten tai muiden räpellysten kanssa.
Amazonin marketplacella pyöri useampia samanhintaisia vaihtoehtoja, joten nappasin yhden koriin ja noin viikkoa myöhemmin eli eilen hain sen pakettiautomaatista.
Paketin avattuani itse soitin paljastui hyväkuntoiseksi, näyttö täysin naarmuton ja ainoa merkki käytöstä oli soittimen johtosarjasta kuoritut +12V, heräte- ja maajohdot mitä aluksi hieman ihmettelin koska soittimen pitäisi saada virtansa myös quadlock-liitännän kautta. Myös pakkaukseen kuuluva 16GB microsd-kortti oli luonnollisesti rullattu.

Tänään sitten asensin soittimen paikalleen, laitoin autoon virrat päälle ja ihmettelin kun ruutu pysyi mustana.
Vertailin soittimien pinoutteja ja piippailin johtosarjat läpi ja ainoa outous mikä pisti silmään oli se että herätevirralle ei löytynyt johtavuutta quadlock-liittimen pinnin ja soittimen ISO-johtosarjan vastaavan narun väliltä, +12V ja GND -johtimista se löytyi. Soitin pysyi sitkeästi pimeänä eli ilmeisesti se on paskottu edellisen käyttäjän toimesta tai ollut valmiiksi DOA ja kylmästi vaan palautettu amazoniin jollain toisella syyllä.
Testasin soittimen myös kotona labrapowerilla eikä se inahtanutkaan.
Amazonin aspa ohjasi ottamaan yhteyden suoraan neotoneen joten seuraavaksi odotellaan valmistajan vastausta tickettiin.

Myös tuo aiemmin asentamani vahvistin tuottaa vähän harmaita hiuksia koska jostain syystä tehdyt DSP:n asetukset eivät suostu pysymään vahvistimen muistissa vaan resetoituvat heti kun läppärin irroittaa vahvistimesta.
Tahtoo toisinaan vähän vastustaa nämä hommat mutta parempi kun ei ota turhaa stressiä, periaatteessa sain sitä mitä halusinkin eli tyhjänpäiväistä puuhastelua ja ajankulua.
 
Myös tuo aiemmin asentamani vahvistin tuottaa vähän harmaita hiuksia koska jostain syystä tehdyt DSP:n asetukset eivät suostu pysymään vahvistimen muistissa vaan resetoituvat heti kun läppärin irroittaa vahvistimesta.

Olipas typerä "ominaisuus" tuossa dsp-vahvarissa, kyljessä on 10-asentoinen potikka jolla valitaan haluttu kaiutinkonfiguraatio eli käytetäänkö esim. 2-tie etu- ja takapäätä sekä erillistä subwooferia. Mikäli valitsee jonkun muun kuin 2-tie etu+sub (preset 0) niin ei voi säätää softan kautta edes kanavien tasoja, eq:sta ja aikaviiveistä puhumattakaan. Tai voi mutta säädöt nollautuvat heti kun softan sulkee.
Ja tämähän kerrotaan selkeästi ohjeessa pienellä läppärin symbolilla jonka päällä on ruksi, ei siis missään tekstissä. PC:n appi ilmoittaa asian myös selkeällä ilmoituksella ohjelmaa käynnistettäessä että "encoder not set to 0" eikä sanallakaan ilmoiteta että mitä se tarkoittaa käytännössä.
 
Osaisko täällä kukaan neuvoa, kuinka saan - 06 Civicin rattinapit toimimaan Radical R-D211 soittimen kanssa?
Minulla on Connect2 merkkikohtainen sarja asennettuna ja se toimikin edellisen kenwoodin soittimen kanssa hyvin, mutta uuden soittimen ja multilead johdon kanssa en oikein tiedä mistä etsiä vikaa, kun ainoastaan puolet napeista toimii. Olen kytkenyt soittimen key1, key2 ja maajohdot adapterin vastaaviin.
Mitä olet tykännyt tuosta soittimesta? Kiinnostaisi hommata tuo, mutta en löydä infoa suotimista, kun pitäis tehdä aktiivinen etupää soittimen omilla suotimilla
 
Mitä olet tykännyt tuosta soittimesta? Kiinnostaisi hommata tuo, mutta en löydä infoa suotimista, kun pitäis tehdä aktiivinen etupää soittimen omilla suotimilla
Soitin itsestään on ihan hyvä ja ajaa asiansa, soittimen kello tosin elää ihan omaa elämäänsä eikä tahdista kellonaikaa netin tai GPS:n kautta vaikka olisi niin asetuksista säätänytkin ja välillä soitin jää miettimään joksikin aikaa kun avaa appeja.
En tosin ole omaani vielä päivittänyt uusinta firmwarea joten viat voi olla korjattu uusimmassa versiossa.

Navisoftista Waze ja Googlemaps toimivat hyvin ja tahmaamatta, HERE taas pätkii toisinaan aikalailla, mutta tässäkin voi olla että uudemmalla firmwarella saattaa toimia paremmin.

Soittimesta löytyy ylipäästösuodattimet etu- ja takakaiuttimille en nyt muista tarkkaa säätöaluetta mutta olisko ollut alin taajuus ollu 63Hz itellä etukajareille laitettu 80Hz, alipäästösuodinta tuossa ei ole tai en ainakaan ole löytänyt.

Voin katsoa tarkemmin päivällä, kun pääsen autolle.
 
Tuli tuo nyt tilatttua ja audisonin prima diskantit. Spotifyn ja google mapsin käyttöön lähinnä tulossa tuo. Ja sitten peruutuskameran meinasin lisätä vielä
 
Ei taida kiinasoittimilla aktiivinen etupää onnistua. Ylipäästöt löytyy etu- ja takakanaville, ja alipäästö subbarille.

Kovasti on eurolisää hinnassa, kiinamerkkejä samoilla speksellä saanee alle puoleen hintaan. 4gb/64gb octacore-soitinkaan ei liian rivakka ole, ja tuossa on vain 2gb keskusmuisti 4-ydinprossulla.
 
Perskele kun en huomannut, että täällä on ihan oma keskustelu autohifille niin laitetaan tämä sitten tänne
infinity rsds pro 12.jpg


Ainut mitä tästä olen saanut tietää, että isälläni oli samanmoinen autossaan ja, kun itse löysin tälläisen niin pitihän se hankkia, kun soi kuuleman mukaan hyvin ja se soikin pienessä suljetussa tynnyrikotelossa hyvin.
Eli kysymys kuuluu ei kellään sattuisi olemaan tietoa minkalaista refleksikoteloa tällä kannattaisi koittaa ja ainuat tiedot mitä tästä olen löytänyt on joltain saksalaiselta foorumilta.
infinity rsds 12 .png


Sen olen myös kuulut, että tämä on ollut jokin erikoispainos ja näitä ei ole tehty paljoa.
Isäukon mukaan näitä sai Joensuusta yhden kappaleen sillä niitä ei saatu johonkin hifikauppaan vuonna 1996 tai ainakin sinnepäin.
 
Ajattelin sittenkin kokeilla android-soitinten maailmaa kun aika kävi pitkäksi joten nopean selailun tuloksena tilasin kokeeksi Neotone WRX-990A:n

Takuukeissi selvitetty eli amazonilta tuli rahat takaisin. Viime viikolla huomasin käytettyjen soittimien hinnan laskeneen edelleen 210e tuntumaan joten laitoin jälleen arvan vetämään.
Tällä kertaa tuli ilmeisesti ihan käyttämätön yksilö tehtaan suojamuoveihin käärittynä, ainoastaan pahvilaatikko oli avattu ja soitin ilmeisesti todettu väärän malliseksi.

20220123_194511.jpg


Asetuksia en ole sen kummemmin ehtinyt vielä tonkimaan mutta käyttöliittymä tuntuu mukavan rivakalta ja kapasitiivisen näytön kosketustuntuma on hyvä.
Alkuperäinen soitin myös mykisti takakanavat vahvistimen asennuksen jälkeen, ilmeisesti soitin haisteli onko järjestelmään liitettynä takakaiuttimia ja jos lähdön impedanssi on liian korkea niin takakanavat mykistetään ja fader-säätö häviää valikoista. Nyt takakanavat toimivat jälleen.
Quadlock-liittimestä löytyy can-väylä joten penkinlämmittimien ja ilmastoinnin säädöt näkyvät soittimen ruudulta. Myös alkuperäiset rattinapit toimivat suoraan ilman mitään kikkailuja tai erillisiä purkkivirityksiä. Torque oli esiasennettuna joten eiköhän myös obdeleven tuohon asennu.
Ainoa puute mitä tuosta keksin on android auton puuttuminen, mutta enpä itse sitä osaa juuri kaivata koska tarvittavat softat mapsia myöten löytyvät soittimesta.

Pitää vielä katsoa jos löydän tuohon sopivan kokoisen lasikalvon näytön suojaksi, nyt näytön päällä on vielä vakio muovikalvo jota en ole halunnut poistaa.
Ja tällä hetkellähän vahvistimelle menee signaali soittimen kaiutinlähdöistä, pitää katsoa jaksanko ottaa linjatason lähdöt käyttöön vai onko se vaivan arvoista.
 
Ei ole subwoofereista kokemuksia niin riittääkö 125W RMS normaalikuunteluun 10" 150W/300W subbarille (varasto löytö) ? Ei ole tarkoitus kiertää rinkiä eikä tarvitse kuulua ulkopuolelle :D Riittää kun bassolinjat tulee esiin rock/pop/proge jne perus kitaramusiikilla. Rainbow ja Helix on käsittääkseni ihan laatumerkkejä (?) joten voisi olettaa wattien pitävän paikkansa tai ilmoitettuna jopa alakanttiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 668
Viestejä
4 538 329
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom