• Live: io-techin Apple iPhone 16 -kisastudio klo 19:45 alkaen. Seurataan Applen julkaisutilaisuus ja keskustellaan tuotejulkaisuista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 063
Joo, asetukset pitäisi olla ok, mutta itse kerkesin ostamaan sellaisen itse kolvattavan version, kun en tiennyt OpenDTU Fusionin olemassaolosta. Olen kolmessa eri tilassa kokeillut talon yläkerrassa saada yhteyden onnistumatta. On mahdollista että olen kolvannut jotain väärin ja laite ei toimi oikein. Toisaalta...

.





Näin itsekin ajattelin, mutta sähkökulutuslukemien muuttumattomuus antaa ymmärtää toisin. Täytyy vielä katsella huomenna mikä tämän päivän sähkön kulutus/tuottolukemat on sähköyhtiön sovelluksessa, sillä auringonpaistetta on riittänyt.

E: Ostin nyt OpenDTU Fusionin jotta voin varmistua onko vika vain OpenDTU laitteessani. Jos ei yhdistä niin vasta sitten alan tutkia katolla invertteriä ym.
OpenDTU Fusion tuli ja invertteri keskusteli tuon kanssa. Kävi myös ilmi miksi oli niin vaikea sanoa tuottavatko nuo mitään vai ei pelkästään sähköyhtiön tietojen varassa.

Paneelit eivät vain tuota yhtään niin hyvin kuin oletin. Paneelit ovat kyllä suunnattu luoteeseen, mutta odotin silti että 6 x 410W paneelit tuottaisivat edes jonkin aikaa lähelle maksimia. Parhain tuotto päivän aikana käy 800-900 W välillä niin oudolta vaikuttaa. Jos näin vähän tuottavat niin voi olla takaisinmaksuaika todella pitkä vaikka itse asennettuna säästikin jonkin verran rahaa.

PXL_20240909_133320935.jpg
Screenshot 2024-09-09 181248.png

Screenshot 2024-09-09 175317.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 166
OpenDTU Fusion tuli ja invertteri keskusteli tuon kanssa. Kävi myös ilmi miksi oli niin vaikea sanoa tuottavatko nuo mitään vai ei pelkästään sähköyhtiön tietojen varassa.

Paneelit eivät vain tuota yhtään niin hyvin kuin oletin. Paneelit ovat kyllä suunnattu luoteeseen, mutta odotin silti että 6 x 410W paneelit tuottaisivat edes jonkin aikaa lähelle maksimia. Parhain tuotto päivän aikana käy 800-900 W välillä niin oudolta vaikuttaa. Jos näin vähän tuottavat niin voi olla takaisinmaksuaika todella pitkä vaikka itse asennettuna säästikin jonkin verran rahaa.


Toivottavasti tilanne on ensikeväänä parempi, mutta tuskin kovinkaan paljoa. Itse en luoteeseen ikinä laittaisi paneeleita ja mielestäni täälläkin olen siitä huudellut. Mutta nyt on ainakin jollakin tuollainenkin verrokkiasennus. Jaa miksi en? Itään suunnatut 8*430w paneelit lakkaavat tuottamasta aika aikaisin eteläisessä suomessakin. Klo 19 ei tule oikeastaan enää tähän vuodenaikaan mitään. Heinäkuussa tuli sentään vielä klo 21 asti 1kw teholla 8*430w tuolta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 691
OpenDTU Fusion tuli ja invertteri keskusteli tuon kanssa. Kävi myös ilmi miksi oli niin vaikea sanoa tuottavatko nuo mitään vai ei pelkästään sähköyhtiön tietojen varassa.

Paneelit eivät vain tuota yhtään niin hyvin kuin oletin. Paneelit ovat kyllä suunnattu luoteeseen, mutta odotin silti että 6 x 410W paneelit tuottaisivat edes jonkin aikaa lähelle maksimia. Parhain tuotto päivän aikana käy 800-900 W välillä niin oudolta vaikuttaa. Jos näin vähän tuottavat niin voi olla takaisinmaksuaika todella pitkä vaikka itse asennettuna säästikin jonkin verran rahaa.


Ilmansuunta on kehno. Eipä tuossa varmaan muuta tarvita. Etelään olevat paneelit 35-50 asteen kulmassa parhain?

 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 063
Ilmansuunta on kehno. Eipä tuossa varmaan muuta tarvita. Etelään olevat paneelit 35-50 asteen kulmassa parhain?

Juu, näin on. Kaakon suuntainen katto on jo täytetty 16 x 545W paneeleilla, niin tuli hankittua tuollainen minivoimala toiselle puolelle.

Katto on 35 asteen kulmassa, joka tuossa luoteen kulmassa onkin haitaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 261
Viestejä
4 389 479
Jäsenet
72 960
Uusin jäsen
CR1MSON

Hinta.fi

Ylös Bottom