Mielenkiintoinen väite, ettei millään voisi päästä.
Ehdottomasti kannattaa jokaisen mahdolliset takaisinmaksuarvailut laskea omilla luvuillaan, eikä kenenkään toisen! Meillä menee mm. 1,5x enemmän vettä kuin naapurissa, samoin sähköä, joten talouskohtainen kulutus eroaa jopa paljonkin. Silti on todettava, että kulutustottumuksia muuttamalla saa halvimmalla tavalla säästöä ja jos talous ei optimoi, voi säästöjä silloin saada muilla keinoin, kuten omalla kaivolla ja aurinkopaneeleilla. Pelkkää myyntiä varten ei ulkopuolelta kannata paneeleita ostaa (itse hankkien ehkä)
Kovat siirtohinnat nopeuttavat takaisinmaksuaikaa. Kokonaisähkön osto+siirto on itsellä nytkin n.18centtiä/kwh, joten itse tuotettu energia on hyvinkin arvokasta. Vielä tulee alv lisäys + korotukset, niin mennään sinne 20-21centin/kwh kieppeille, eli takaisinmaksuaika entisestään "VIELÄ" lyhenee
Mutta niin, tämä on tilanne KUN sen tuottamansa sähkön käyttää sopivasti, eli lähes kaiken itse (itsellä on energiavaraus käyttöveteen ja auton akkuun). Vastaavasti myy sitten, kun pörssissä on poikkeuspäivät.
Suomalaisilla ei yleensä ole kesällä isoa kulutusta tai isoja siirtomaksuja, mutta joillakin meistä on (esim Carunan kallis siirto + kotiautomaatiolla myynnin optimointi)