Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
21
Olen tässä tovin tuumaillut, että pitäisikö paneelit hommata katolle vai ei, mutta ei tätä kyllä ainakaan excelissä saa näyttämään houkuttelevalta :rolleyes: Omassa kohteessa kattolape kaakkoon, joten aurinkoisia tunteja karkeasti aamukuudesta iltakuuteen.

Otin otantajaksoksi maaliskuu - lokakuu ja tällöin omilla käyttötottumuksilla kulutuksen mediaani sekä keskiarvo per aurinkotunti on noin 0,5kwh, maaliskuu ja lokakuu lähempänä kuitenkin 1kw. Summattu kulutus koko ajanjakson aurinkotunneille on 2600kwh. Jos nyt ylioptimistisesti kuvittelisi että tämä kulutus saataisiin vaikka 80% netotettua niin takaisinmaksuaika 25c sähkönhinnalla taitaa siltikin olla 5kW systeemeissä nykyhinnoilla lähempänä 15vuotta...

Ollaanko tässä nyt ihan metsässä? Se mitä tässä nyt ei ole otettu huomioon on ylituotanto ja sen myynti. Tosiaan sitä todennäköisesti tulisi reilusti, kun ei päiväsaikaan kauheasti juuri sähköä käytetä.
Olet ihan oikeassa. Hyvällä tuurilla ne maksaa itsensä noin 10-15 vuodessa. Kyllähän täällä nyt hypetetään, kun pörssisähkö sitä ja tätä mutta kausi on kohta paketissa ja ensikesänä on paluu arkeen. Eli sinuna odottelisin ja katsoisin mitä talvella tapahtuu hintojen suhteen. Muutenkin, jos nyt tilaat niin menee myöhälle asennus.
 
Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
39
Paikallisen sähköliikkeen kautta paneelit tulossa. Heiltä tullaan vielä käymään katsomaan tarkemmin. Määrä saattaa vielä muuttua. Tarjous kysytty 22kpl paneeleista. Longi 380W Half-Cut paneeli. Invertteri Solis 10kw. Hieman nälkä kasvaa. Ajattelin laittaa joko 24-26kpl. Määrä tarkentuu kun käyvät. Paneelien suunta lounaaseen. Jos myöhemmin haluaa lisätä niin autokatoksen katolle etelän suuntaan sopii reilusti toinen mokoma lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Nykyään ei ole enää niin suurta eroa käyttääkö itse vai ei, kun myymällä saa lähes markkinahinnan. Erotus on tosiaan tuon siirron ja veron verran, joka on suhteellisesti pienempi mitä kalliimpi sähkö on. Jos haluaa tarkemmin laskeskella niin sitten pitäisi verrata tuotantokäyriä ja kulutuskäyriä.

Eli kun itse käytän itse tuottamani sähkön säästän 20c+ 4c + 2,8c / kw (sähkö+siirto+vero). Jos taas myyn sähkön säästän =saan rahaa sen 20snt. Kun sähkön hinta oli 5c / kWh tasoa niin tällöin oman kulutuksen merkitys oli suurempi.

edit: pitkällä aikavälillä tämä kuvio ei kyllä ole toimiva jos iso osa kansalaisista alkaa tuottaa aurinkosähköä. Ei tuolle kesällä tuotettavalle ylijäämäsähkölle riitä kysyntää ja kukaan ei siitä sitten suostu maksamaan.
Juu ja muutenkin tässä ei tiedä mihin tasoon tuo markkinahinta keskimäärin asettuu kun nämä hulluthinnat joskus tasaantuu.

Jos näillä korkeilla hinnalla maksuaika on jotain 8 vuoden luokkaa niin siinä ehtii tapahtua paljon :)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Taidan tilata paneelit katolle, olkoon TMA mikä tahansa. Sähköä kuluu kesällä kuitenkin jäähdytykseen, uima-altaan pumppuun ja joskus lämmitykseenkin ja ulkoporeallaskin ottaa omansa vaikka vähemmän näin kesällä kuluttaakin.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
539
ihan paska. laita sähköyhtiöiden aspoihin meiliä että ostavatko pörssihinnalla - marginaali. Toi on ihan kusetus jos maksavat vain 3c/kwh tuottamastasi sähköstä
Nyt kun mainitsit piti mennä ihan uudestaan tarkistamaan että muistanko oikein joskus lukeneeni.. muistini kyllä mielestäni on ollut ihan toimiva tässä kohtaa mutta nyt olikin nettisivuille tullut uusi tekstilaatikko hintaan liittyen.
Eli ihan normi hinnat saa nykyään näiltä niin kuin muiltakin jos sähköä pukkaa sähkölaitoksen suuntaan.
 

Liitteet

Liittynyt
27.07.2022
Viestejä
54
Tuore paneelien omistaja tässä ihmettelee...

Reilu viikko sitten asennettiin paneelit, piikkiteho 4,05kW. Joku pilvisempi päivä viime viikolla tuotantokäyrässä on piikkejä yli 4kW:n. Maksimi taitaa olla yli tuon piikkitehon. Tänään ja eilenkin on ollut koko päivän paistetta, niin tuotanto on maksimissaan 3kW:n pinnassa. Mistä moinen? Joko aurinko on sen verran alempana, että ei päästä enää huipputehoihin? Vai onko lämpötilalla näin iso vaikutus? Tänään meillä oli puolenpäivän aikaan varmaan n. 25 ja iltaa kohden vähän enemmän. Vai onko joku yhdeksästä paneelista sitten viallinen?

Paneelit on suoraan etelään, ilman varjostusta
B
Helle vaikuttaa merkittävästi. Myös huipputeho on jo laskenut kesäkuuhun verrattuna
 
Liittynyt
22.07.2022
Viestejä
32
Miten teillä näyttää kannattavuus Sun Energia - Aurinkoenergialaskuri - Laskuri kenellä on paneelit?
Itselläni näyttää 0m² kannattavuus vaikka tuntuu et aurinko paistaa ihan kivasti. Varjostavia puita on naapurissa kun aurinko on matalalla.
Kattosi pinta-ala on 183 m², josta aurinkoenergian tuotantoon soveltuvaa alaa on 0 m²
Sanoo noin, mutta ei liene totta. Ilmakuvan ottamisen jälkeen talon kaakkoispuolelta kaadoin valtavan männyn eli iso ja ainoa varjostaja on poissa. Katto ei ole optimisuuntaan, vaan suunnat on 125°/305° ilmakuvasta mitattuna ja lappeetkin ovat vain 10° kulmassa rakennuspiirrustuksen mukaan. Ovat kyllä ihan mitattunakin noin.
Vaikka kulma ja suunta on huonohko, niin reiluun 80% tuottoon pitäisi silti päästä verrattuna 45° kulmaan ja suuntaan 180°.
Ovelta ovelle kauppias kerran käynyt höpöttelemässä ja tutkailemassa tilanteen. Ei kiinnostanut tarjoamansa paketti.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Itse luottaisin eniten omiin silmiin, eli aurinkoisena päivänä seuraa miten varjoja ehkä kehittyy. Tämä elokuun loppu on varmaan aika hyvä kohta kun aurinko on jo alempana. Sitten PVGIS:llä saa laskettua arvion tuotosta sijainnin, asennussuunnan yms. avulla.

Itse kun mietin asennusta viime elokuussa, älysin varjostuksia seuraamalla asennuttaa paneelit aivan katon reunaan ja sain ehkä puoli tuntia lisää tuottavaa aikaa iltaan sillä. Luulen, että muuten paneelit olisi olleet keskempänä lapetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Sofar tekee hyviä inkkuja
Kertokaas viisaammat. Jos ottaa Sofarin vs Fronius, mitä missaa?

Käsitin että Froniuksessa olis valmiiksi esim muutama lähtö mihin saisi tuottorajan konfattua, jolloin lähtö menee päälle. Eikös tällaisella saisi köyhänmiehen ohjauksen esim. käyttövesivaraajalle jne.? En tiedä onko sofarissa vastaavia.

Sofarin malli tarjouksessa oli: Sofar Solar X:XKTL WIFI 6.6
Toinen: Fronius Symo 6.0-3-M
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Nurmijärven sähköltä löytyy "Tuotannon siirtosopimus" ja "Verkkopalvelusopimus".
Fingridin sivuille kun kirjautuu niin 5min rullaa ja kaatuu virheeseen että sopimuksia ei saatu haettua. Muutaman kerran kokeilin, mutta ei piru toimi.

Täytyy melkein soittaa Vaasan sähkölle, voihan se olla että laskuttavat nuo eri tahtiin kuin muut laskutukset.

EDIT: Katselinpa Vaasan sähkön palvelusta niin sieltä löytyy vain "Sähkön myyntisopimus". Sähköpostista löytyy kyllä "Pientuotannon ostosopimus" 0,2c/kwh 0%. Eli ehkä heiltä tämä nyt puuttuu kirjanpidosta.

EDIT2: Soittelinpa Vaasan sähkölle. Ystävällistä oli palvelu ja jotain mystistä on tapahtunut sopimukselle. Paperit löytyy yms. mutta heidän järjestelmästä ei löydy minun "Pientuotannon ostosopimus":sta ollenkaan! Eli ei ihme että laskulla ei näy mitään tuottoja. Tällä hetkellä selvittelevät asiaa ja ainakin vielä lupaili että takautuvasti korvaavat kun kerran allekirjoitettu soppari löytyy. Vaikka pieleen homma menikin niin täytyy kyllä Vaasan sähkölle antaa pisteet hyvästä ja rehellisestä palvelusta!
Tämä sai vihdoinkin jatkoa, ratkaisua ei näy... Puuh!
Soittivat Vaasan sähköltä että ovat löytäneet minun sopimuksen ja se on rakennuspuolella jumissa. Valitteli että jonoa on. Ihmettelin kyllä vähän että jos soppari on tehty 8.6. ja se on edelleen jonossa niin miten käy esim uudisrakentajien, montako kuukautta ne joutuu odottamaan papeita vaasan sähköltä.
Varmistin jälleen kerran että onhan minun soppari nyt oikeasti 8.6. alkaen ollut voimassa ja maksavat takautuvasti kesän verkkoon valuneet sähköt. Aika paljon soittaja kakisteli ja lopulta sanoi että eiköhän.

Joten jos ne ei nyt, sitten ensi vuonna kun saa paperit siirrettyä järjestelmiinsä, suostu alusta asti maksamaan tuottoja niin onkohan se kuluttajariitalautakunta mihin ottaa yhteyttä? Minulla tosiaan on sähköpostissa sopimus missä lukee että sopimus alkanut 8.6.2022 ja nyt pelottelevat että eivät ehkä maksa tältä ajalta verkkoon valunutta osuutta.

Ihan uskomatonta sekoilua kyllä mahtunut omaan paneeli-uraan. Projekti aloitettu maaliskuussa ja siitä asti taisteltu papereiden kanssa. Asennuslupa irtosi kohtuu helpolla verkon omistajalta (He vaativat että heiltä tulee kuittaus että ok asentaa, ei muuta papereita tms.). Asennuksen jälkeen toimitettiin mittauspöytäkirjat yms. ja kesti 2 kk saada käynnistyslupa. Tämän jälkeen sitten ostoyhtiö alkoi sekoilemaan ja nyt onkin sitten yli 2kk sekoiltu verkkoon valuneen sähkön kanssa. Uskomatonta, luulin että kun paneeleita on joka nurkalla toimisi nämä paperi asiat, mutta ei!
 
Liittynyt
22.07.2022
Viestejä
32
Itse luottaisin eniten omiin silmiin, eli aurinkoisena päivänä seuraa miten varjoja ehkä kehittyy. Tämä elokuun loppu on varmaan aika hyvä kohta kun aurinko on jo alempana. Sitten PVGIS:llä saa laskettua arvion tuotosta sijainnin, asennussuunnan yms. avulla.
Omin silminhän se järkevintä seurata auringon noususta laskuun, että mikä se tilanne on todellisuudessa. Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä tilanne myös eri kuin keskikesällä, jolloin aurinko nousee selkeästi korkeammalle. Tarkoitan, että jos keskikesällä ei varjon varjoa koko päivänä, niin keväällä voikin joku kauempana oleva puu heittää varjoa paneeleille, kun aurinko on matalammalla.
Tällaista online laskuria testasin: JRC Photovoltaic Geographical Information System (PVGIS) - European Commission
Muutin kattokulman -> 10°, suunnan -> -55° ja järjestelmän tehon -> 4 kWp. Antoi 84% optimikulmasta ja suunnasta ja muut häviöt siihen päälle, niin 3038 kWh arpoi vuosisaannoksi.
Reilu kolme vuotta näitä aurinkosähköjuttuja tullut säännöllisen epäsäännöllisesti tutkailtua. Ja nyt kun sähkön hinnat ovat mitä ovat ja vuodenvaihteessa astuu voimaan 12 senttiä kilowatilta korottava sopimus , niin alkanut kiinnostaa taas astetta enemmän.....
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Ja nyt kun sähkön hinnat ovat mitä ovat ja vuodenvaihteessa astuu voimaan 12 senttiä kilowatilta korottava sopimus , niin alkanut kiinnostaa taas astetta enemmän.....
Ja jos on hankkinut sähköauton niin lisää kiinnostusta. Laskin tuossa, että minkä säästää polttoaineissa/vuosi niin sillä makselee kyllä autoa tai aurinkopaneeleita jo aika kummasti vaikka ostaisi velkarahallakin.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
254
Aurinkopaneeleista on tullut otettua tarjouksia ja todennäköisesti 10+ kwp tulee katolle ensi keväänä schletterin tai k2 8mm tiilikattokiinnikkeillä, en oikein luota noihin ohuisiin orimoihin. Paneeleilla ei näyttäisi ole hirveesti eroa tai ainakin vertailu on melko vaikeaa. Mietin omassa mielessäni että 40mm kehyksellä olevat kestävät paremmin varmaan lumikuormia.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Minäkin olen ottanut nyt tarjouksia vastaan, ja 5-6 kWp:n systeemiä olen miettinyt kun kuitenkin on maalämpötalo ja suhteellisen pieni kulutus mm. kaiken maailman kotiautomaation vuoksi. Porukka ostaa isoja systeemejä, ja kyllähän tuo €/Wp -hinta tulee alaspäin mitä suuremman systeemin ostaa, mutta en sitten tiedä onko kyse vain paneelihulluudesta (sen orastavia merkkejä huomaan kyllä itsessänikin) vai mistä johtuu... Itsekin saisin paneelit katolle vasta ensi vuoden puolella, koska kotitalousvähennys on tältä vuodelta jo käytetty, mutta tuntuu olevan muutenkin se tilanne että monilla asentajilla on kalenterit täynnä jo tälle vuodelle eli joka tapauksessa menisi ensi vuodelle asennus. Ja kuka tietää mikä on kuluttajalle myynnistä maksettava sähkön hinta ensi vuonna...

Vaikka ei kai paneelien hankinta huono päätös ole kuitenkaan (etenkin kun jossain vaiheessa se sähköautokin on hommattava), mutta kannattaako kovin ylimitoitettua systeemiä hommata, se onkin toinen juttu.
 
Liittynyt
04.05.2021
Viestejä
16
Minäkin olen ottanut nyt tarjouksia vastaan, ja 5-6 kWp:n systeemiä olen miettinyt kun kuitenkin on maalämpötalo ja suhteellisen pieni kulutus mm. kaiken maailman kotiautomaation vuoksi. Porukka ostaa isoja systeemejä, ja kyllähän tuo €/Wp -hinta tulee alaspäin mitä suuremman systeemin ostaa, mutta en sitten tiedä onko kyse vain paneelihulluudesta (sen orastavia merkkejä huomaan kyllä itsessänikin) vai mistä johtuu... Itsekin saisin paneelit katolle vasta ensi vuoden puolella, koska kotitalousvähennys on tältä vuodelta jo käytetty, mutta tuntuu olevan muutenkin se tilanne että monilla asentajilla on kalenterit täynnä jo tälle vuodelle eli joka tapauksessa menisi ensi vuodelle asennus. Ja kuka tietää mikä on kuluttajalle myynnistä maksettava sähkön hinta ensi vuonna...

Vaikka ei kai paneelien hankinta huono päätös ole kuitenkaan (etenkin kun jossain vaiheessa se sähköautokin on hommattava), mutta kannattaako kovin ylimitoitettua systeemiä hommata, se onkin toinen juttu.
Nää on ikuisuus kysymyksiä mihin ei tarkkaa vastausta koskaan saa, itse olen sillä kannalla että mitä enemmän maailma sähköistyy sitä enemmän sähkö maksaa, koska jos fossiilisia ei haluta käyttää niin ei tämä maailma mitään "good will act"iä tee ja alkaa myymään sähköä halvalla koska olette olleet niin kilttejä ihmisiä ettette enää bensaa käytä.
Kyllä se niin on että tässä maailmassa kuluttaja on se joka maksaa, joten uskon että myös sähkön hinta tulee nousemaan, ja paljon.

Tästä syystä otin sen riskin ja otin sen 16,4kWp järjestelmän jo muutama vuosi sitten, nyt kesällä saanut sähköyhtiöltä myynnistä rahaa 300-400 euroa kuukaudessa.
Takaisinmaksu paneeleilla on näillä lukemilla noin 6 vuotta.
Ja jos nyt ottaisin samat kyseiset paneelit niin hinta on jo noussut yli 35% siitä hetkestä kun itse ostin ne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Minäkin olen ottanut nyt tarjouksia vastaan, ja 5-6 kWp:n systeemiä olen miettinyt kun kuitenkin on maalämpötalo ja suhteellisen pieni kulutus mm. kaiken maailman kotiautomaation vuoksi. Porukka ostaa isoja systeemejä, ja kyllähän tuo €/Wp -hinta tulee alaspäin mitä suuremman systeemin ostaa, mutta en sitten tiedä onko kyse vain paneelihulluudesta (sen orastavia merkkejä huomaan kyllä itsessänikin) vai mistä johtuu... Itsekin saisin paneelit katolle vasta ensi vuoden puolella, koska kotitalousvähennys on tältä vuodelta jo käytetty, mutta tuntuu olevan muutenkin se tilanne että monilla asentajilla on kalenterit täynnä jo tälle vuodelle eli joka tapauksessa menisi ensi vuodelle asennus. Ja kuka tietää mikä on kuluttajalle myynnistä maksettava sähkön hinta ensi vuonna...

Vaikka ei kai paneelien hankinta huono päätös ole kuitenkaan (etenkin kun jossain vaiheessa se sähköautokin on hommattava), mutta kannattaako kovin ylimitoitettua systeemiä hommata, se onkin toinen juttu.
Varmaan jos itse asentelisi niin pienempi järjestelmä. Avaimet käteen niin suuremmassa työn osuus on sama :) Hyvällä säkällä takaisinmaksu on sama. jos sähkön päivähinnat pysyy tulevina kesinä suht korkeana. Alhainen vesitilanne, vähäinen tuuli ja ydinvoimaloiden huollot luultavasti pitävät pörssihintaa aiempia vuosia korkeampana.
Ja jos nyt ottaisin samat kyseiset paneelit niin hinta on jo noussut yli 35% siitä hetkestä kun itse ostin ne
Toisaalta onko tuottokin kasvanut 30% per paneeli? Näin ainakin appiukolle kävi kun hankki keväällä ~14 lisää. Aiemmat 32 oli 2-3 vuotta sitten. Hinta / paneeli oli vissiin jopa alhaisempi kuin tuo eka systeemi. Toki keväästä hinnat on nyt noussut ainakin jo 10-15%. Ensi keväänä nousua varmaan tuohon päälle vielä se 10% vähintään.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Mistä aurinkovoimalasettejä tällä erää oikein mahtaisi saada? Olen laittanut muutamaan firmaan kyselyä, ei vastausta. Tarkoitus saada pelkät tarvikkeet ilman asennusta (järkihintaan myös).
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Mistä aurinkovoimalasettejä tällä erää oikein mahtaisi saada? Olen laittanut muutamaan firmaan kyselyä, ei vastausta. Tarkoitus saada pelkät tarvikkeet ilman asennusta (järkihintaan myös).
Oletko kysynyt täältä: Aurinkosähkö & Aurinkoenergia | Pohjolan Aurinkosähkötukku ?

Itse hankin tuolta setin pari viikkoa sitten. Kannattaa soittaa, puhelimitse saat ajantasaisen tiedon varastotilanteesta. Myyjä oli useissa eri puhelinyhteydenotoissani erittäin asiallinen ja ammattimainen. Jäi hyvä kuva firmasta.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
154
Oletko kysynyt täältä: Aurinkosähkö & Aurinkoenergia | Pohjolan Aurinkosähkötukku ?

Itse hankin tuolta setin pari viikkoa sitten. Kannattaa soittaa, puhelimitse saat ajantasaisen tiedon varastotilanteesta. Myyjä oli useissa eri puhelinyhteydenotoissani erittäin asiallinen ja ammattimainen. Jäi hyvä kuva firmasta.
Itse ostin kanssa reilu kuukausi sitten kyseisestä paikasta ja toimitus tuli kotipihalle 4 päivässä. Nyt on tuottanut sähköä jo 10.8 lähtien :cool:
 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Itse ostin kanssa reilu kuukausi sitten kyseisestä paikasta ja toimitus tuli kotipihalle 4 päivässä. Nyt on tuottanut sähköä jo 10.8 lähtien :cool:
Nokitan toimitusajassa ;): tilasin maanantaina puoli kymmenen aikaan, niin kuriiri soitti tiistaina puoli yhdeksän maissa. Toimitus tuli kolmessa lähetyksessä, joista ensimmäinen lähetys 23 tunnissa tilauksesta. Toinen paketti tuli myös tiistaina, ennen puolta päivää. Kattokiskoissa meni eniten aikaa, 7 vrk tilauksesta.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
154
Nokitan toimitusajassa ;): tilasin maanantaina puoli kymmenen aikaan, niin kuriiri soitti tiistaina puoli yhdeksän maissa. Toimitus tuli kolmessa lähetyksessä, joista ensimmäinen lähetys 23 tunnissa tilauksesta. Toinen paketti tuli myös tiistaina, ennen puolta päivää. Kattokiskoissa meni eniten aikaa, 7 vrk tilauksesta.
Tarkistin niin tilasin 19.7 tiistaina niin paneelit tuli perjantaina 22.7 mutta on tuossa tilauksella 600km matkaakin :D Invertteri tuli jälkitoimituksena 28.7 :giggle:
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Onko aurinkopaneeleihin liittyen täällä kukaan väsäillyt exceliä tms laskuria mihin voisi syöttää kiinteistön sähkönkulutusta, sähkönhintaa jne. eri muuttujia ja arvioida paneelien kannattavuutta ja takaisinmaksuaikaa? Mietin josko väsäisi itse moisen, mutta ei ole vielä ihan kaikki muuttujat selkiytynyt tässä kuviossa. Olisi kuitenkin mahdollisesti ensi kesän aikana tarkoitus hankkia aurinkopaneeleita. Aluksi ehkä vain mökille, mutta myöhemmin ehkä myös vakituiseen asumukseen...
Tiedän, että netti pullollaan monenlaista hienoa laskuria, ilmansuuntineen jne. mutta ne ei aivan pelaa jokaiseen osoitteeseen.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Onko aurinkopaneeleihin liittyen täällä kukaan väsäillyt exceliä tms laskuria mihin voisi syöttää kiinteistön sähkönkulutusta, sähkönhintaa jne. eri muuttujia ja arvioida paneelien kannattavuutta ja takaisinmaksuaikaa? Mietin josko väsäisi itse moisen, mutta ei ole vielä ihan kaikki muuttujat selkiytynyt tässä kuviossa. Olisi kuitenkin mahdollisesti ensi kesän aikana tarkoitus hankkia aurinkopaneeleita. Aluksi ehkä vain mökille, mutta myöhemmin ehkä myös vakituiseen asumukseen...
Tiedän, että netti pullollaan monenlaista hienoa laskuria, ilmansuuntineen jne. mutta ne ei aivan pelaa jokaiseen osoitteeseen.
Kelpaisko tuo? Ei oma tekele.

 
Liittynyt
14.04.2022
Viestejä
248
Kelpaisko tuo? Ei oma tekele.

Olin vinkkaamassa juuri samaa laskuria, tosin hieman päivitettynä versiona:

Täältä löytyy myös muita laskureita:
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
AURINKOPANEELI LONGI HI-MO4 MONO 450W HC

Mites noissa kun en niin hirveeist kennoista ymmärrä niin on tuo jos osa paneliista on varjossa niin meneekö koko paneelin tuotto nollaan sit?
Mulla on half cutit ja ainakin myyjä väitti että puolet paneelista voi olla lumen peitossa niin toinen puoli tuottaa. Noi paneelit kyllä tuottaa varjossakin, ei tarvitse olla suoraa auringonvaloa, tuotto on silloin toki vähäistä mutta tuottoa kuitenkin
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Mulla on Norgon mittari joka näyttää reaaliaikaista kulutusta ja se mittaa siitä sähkömittarin vilkkuvalosta yllättävän tarkasti. Nyt rupesin miettimään, että sitten kun paneelit tulee katolle ja alkaa tuottamaan sähköä, niin näyttääköhän tuo mittari nollakulutusta, jos paneeleista riittää koko kulutukseen? Kaiken järjen mukaan näin pitäisi olla? Eihän se mittarin valo kai vilku paneelien tuoton aikana? Itselle on muutenkin vähän epäselvää miten tuo sähkömittari osaa mitata sen paneeleista tulevan sähkön?
Täällä varmaan joku osaa kertoa? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Nollaahan se näyttää jos ei verkosta mitään tule. Mutta se ei kyllä sitten erota verkkoon päin menevää sähköä. Jos haluat sitä reaaliajassa lukea niin tarvitset ulkoisen mittarin.
Esim kuten toisessa ketjussa mainitsin niin Shelly 3EM tai joku vastaava.
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
346
Mulla on Norgon mittari joka näyttää reaaliaikaista kulutusta ja se mittaa siitä sähkömittarin vilkkuvalosta yllättävän tarkasti. Nyt rupesin miettimään, että sitten kun paneelit tulee katolle ja alkaa tuottamaan sähköä, niin näyttääköhän tuo mittari nollakulutusta, jos paneeleista riittää koko kulutukseen? Kaiken järjen mukaan näin pitäisi olla? Eihän se mittarin valo kai vilku paneelien tuoton aikana? Itselle on muutenkin vähän epäselvää miten tuo sähkömittari osaa mitata sen paneeleista tulevan sähkön?
Täällä varmaan joku osaa kertoa? :)
Tätä olen itsekin miettinyt kun on tarkoitus rakentaa fotodiodilla Home Assistantiin tuollainen sähkömittarin lukija joka näyttää reaaliajassa sähkön kokonaiskulutusta tuota vilkkuvaa valoa tutkimalla. Mutta noin minäkin olen päätellyt että se toimii, se valo kai näyttää ostetun sähkön kulutusta. Kun paneeleiden tuotto on enemmän kuin sähkön kulutus, näyttää nuo mittarit varmaan nollaa. Home Assistantilla saa sitten taas paneelien tuoton ja ostetun sähkön erotuksen perusteella selville suht helposti myös myydyn sähkön määrän, sitä kun ei kai nuo mittarit osaa näyttää :)
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Mulla on Norgon mittari joka näyttää reaaliaikaista kulutusta ja se mittaa siitä sähkömittarin vilkkuvalosta yllättävän tarkasti. Nyt rupesin miettimään, että sitten kun paneelit tulee katolle ja alkaa tuottamaan sähköä, niin näyttääköhän tuo mittari nollakulutusta, jos paneeleista riittää koko kulutukseen? Kaiken järjen mukaan näin pitäisi olla? Eihän se mittarin valo kai vilku paneelien tuoton aikana? Itselle on muutenkin vähän epäselvää miten tuo sähkömittari osaa mitata sen paneeleista tulevan sähkön?
Täällä varmaan joku osaa kertoa? :)
Oma näyttää vain sen mitä mittarille tulee, eli se ei tajua erottaa kulutusta tai tuottoa siitä vilkkuvasta ledistä. Kesälläkin oli tuntikausia yli 4kW "kulutusta", kun oikeasta se näyttää paneeli tuotta - oikea kulutus.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Ei meillä ainakaan sähkömittarin ledi osaa tulkata sähkön suuntaa. Nollakulutuksella ledi ei toki välky, mutta myytäessä alkaa välkkymään ihan samaan tapaan kuin ostettaessa.

Omaan seurantaan on asennettu tuommoinen SDM630MCT mittari: Eastron sdm630mct-mv Counter AC 400v Digital Multif. Modbus | eBay. Se osaa mitata molempiin suuntiin liikkuneet kulutukset vaikka 10 min jaksoissa ja lukemisen jälkeen rekkarit voi nollata. Lukeminen modbus:lla. Pitää toki asentaa virtamuuntimet sähkölaitoksen mittarin jälkeen.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
77
Selittäkääpä nyt fiksummat. Seuraillut täällä ja mediassa ylipäätään paneelien hankintaa ja monesti tulee vastaan tilanne, jossa otetaan paneeleita karkeasti koko katto täyteen. Tämä tarkoittaa mielestäni sitä, että 1) maksat järjestelmästä hirvittävän hinnan ja ROI venyy 10-20 vuoden väliin, jolloin ei voi tietää edes järjestelmän toimintakykyä aidosti, 2) isolla määrällä paneeleita tuotetaan "hukkasähköä", joka tosin voidaan työntää takaisin verkkoon, mutta saat siitä minimaalisen korvauksen, jolla voidaan saada hyvällä tuurilla heinäkuulta + -merkkinen sähkölasku.
Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa omaan sähkökulutukseen nähden minimilaitteisto, jolla saa korkeintaan nollatulosta parhaimpina kuukausina, jollon hankinnassa kulutettu pääoma saisi mahdollisimman lyhyen ROI:n?
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Selittäkääpä nyt fiksummat. Seuraillut täällä ja mediassa ylipäätään paneelien hankintaa ja monesti tulee vastaan tilanne, jossa otetaan paneeleita karkeasti koko katto täyteen. Tämä tarkoittaa mielestäni sitä, että 1) maksat järjestelmästä hirvittävän hinnan ja ROI venyy 10-20 vuoden väliin, jolloin ei voi tietää edes järjestelmän toimintakykyä aidosti, 2) isolla määrällä paneeleita tuotetaan "hukkasähköä", joka tosin voidaan työntää takaisin verkkoon, mutta saat siitä minimaalisen korvauksen, jolla voidaan saada hyvällä tuurilla heinäkuulta + -merkkinen sähkölasku.
Eikö kuitenkin kannattaisi ostaa omaan sähkökulutukseen nähden minimilaitteisto, jolla saa korkeintaan nollatulosta parhaimpina kuukausina, jollon hankinnassa kulutettu pääoma saisi mahdollisimman lyhyen ROI:n?
Meillä oli aiemmin 1kWp laitos, joka kattoi pohjakulutuksen. Mielestäni pieni voimala ei toiminut hyvin tuossakaan asiassa, sillä kulutus ja tuotto eivät osuneet samalle hetkelle millään. Vähänkään isompaa kun käynnisti, niin heti mentiin joka tapauksessa oston puolelle.

Tänä kesänä tuli 10kWp laitois, joka kattaa päiväsaikaan kesällä käytännössä kaiken kulutuksen ja tuottaa myös pilvisenä aikana. Tuotto myös kattaa nytkin aamusta klo 8 iltaan klo 18, kun pienellä voimalalla hyödyn sai ehkä klo 11-14.

Kaiken lisäksi isommalla voimalalla saa hintaa per kWp reilusti alemmas, kun invertterien hinnat ovat lähes samat koosta riippumatta. Kaikki muut kilkeet tarvitaan myös molemmissa, joten oikeastaan ainut hintaan vaikuttava tekijä on paneelien määrä.

Nyt tietysti sähkön hinta on niin korkea, että kaikki mahdollinen kannattaa myydä. Tuotto helposti myydystä sähköstä 30eur/päivä. Toki tuon varaan ei kannata suunnitelmia tehdä, mutta periaatteessa tuon kokoisella voimalalla aletaan jo kattamaan koko vuoden sähkölaskua, kun kesän myyntitulot vähennetään talven sähkölaskusta.

Tietysti kannattaa miettiä, kannattaako koko voimalasta maksaa hirmu summia avaimetkäteen firmoille...
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Nollaahan se näyttää jos ei verkosta mitään tule. Mutta se ei kyllä sitten erota verkkoon päin menevää sähköä. Jos haluat sitä reaaliajassa lukea niin tarvitset ulkoisen mittarin.
Esim kuten toisessa ketjussa mainitsin niin Shelly 3EM tai joku vastaava.
Onkohan jotain itseasennettavaa laitetta paneelien tuoton mittaamiseen?
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
989
Muutamia vuosia sitten tarjottiin 12 paneelia asennettuna 12000€. Nyt avaimet käteen 4000€ edullisemmin 16 paneelia ja ovat HC mallia. Mistäs mahtaa saada edullisesti MCMK 4x6+6 kaapelia? Tuollainen pitää kaivaa maahan jo valmiiksi.
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
53
Muutamia vuosia sitten tarjottiin 12 paneelia asennettuna 12000€. Nyt avaimet käteen 4000€ edullisemmin 16 paneelia ja ovat HC mallia. Mistäs mahtaa saada edullisesti MCMK 4x6+6 kaapelia? Tuollainen pitää kaivaa maahan jo valmiiksi.
Jos liittimet ja kytkentätilat antaa myöten niin vedä AMCMK 4x16/10, 3-4€ metri halvempaa kuin MCMK 4x6+6.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
Millaisia tarjouksia olette saaneet 10kw voimalasta? Half cut paneelit pitää olla
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
535
Kukaan ostanut paneeleita suoraan Kiinasta? (Alibaba)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
539
Kukaan ostanut paneeleita suoraan Kiinasta? (Alibaba)
Kyselin 5-10 myyjältä heidän tulleistaan, veroistaan, kuljetuksistaan yms asioista jotka kiinnostaa mutta en uskaltanut lähteä tilaamaan monella tonnilla kamaa. Monen ihmisen huonot kokemukset kiina kauppiaista, isot summat rahaa mitä voisin menettää kun tilisiirto on tehty ja sen jälkeen linjat hiljenee, ei vaan riittäny pokka. Hintataso todella edukas jos vertaa suomen hintoihin. Nopeimmillaan lupailivat tavara jopa 2 vko toimitusajoilla. Jos oisin joku massi mies et joku 5 donaa, ihan sama, laittaisin tilaukseen. Mut koska oon paitahies oleva duunari joka tekee leivän pöytään koval työl, en uskaltanut laittaa rahoja aasiaan
 
Liittynyt
16.08.2022
Viestejä
39
Millaisia tarjouksia olette saaneet 10kw voimalasta? Half cut paneelit pitää olla
Meille tulee n.9.9kw järjestelmä. 26kpl paneeleita ja Half-Cut. Invertterin vaihdoin 15kW jos myöhemmin haluan lisätä paneeleita. Asennettuna 11400€.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kyselin 5-10 myyjältä heidän tulleistaan, veroistaan, kuljetuksistaan yms asioista jotka kiinnostaa mutta en uskaltanut lähteä tilaamaan monella tonnilla kamaa. Monen ihmisen huonot kokemukset kiina kauppiaista, isot summat rahaa mitä voisin menettää kun tilisiirto on tehty ja sen jälkeen linjat hiljenee, ei vaan riittäny pokka. Hintataso todella edukas jos vertaa suomen hintoihin. Nopeimmillaan lupailivat tavara jopa 2 vko toimitusajoilla. Jos oisin joku massi mies et joku 5 donaa, ihan sama, laittaisin tilaukseen. Mut koska oon paitahies oleva duunari joka tekee leivän pöytään koval työl, en uskaltanut laittaa rahoja aasiaan
Kuka hullu nyt mitään maksaa etukäteen tilinsiirrolla? Visaa vain vinguttelee, ja jos ei tavaraa ala kuulumaan, niin luottokorttiyhtiö hoitelee. Tietysti jos tulee takuuhommia ja muuta, niin eipä se luottokorttikaan mitään pelasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom