Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

No lähtökohtaisestihan se aluskate on aina kuivana, jos katossa ei ole mitään reikiä jo valmiiksi, joten jos nyt puhutaan johtojen tuonnista aluskatteen läpi, niin eipä tuossa nyt suurta riskiä ole. Toki aina paree, jos sen saa vietyä muualta, kuin suoraan aluskatetta reijittämällä.

Paneelien kiinnityskin tapahtuu asianmukaisilla ruuveilla oikeaan momenttiin, joten sekään ei jätä hirveästi arvailujen varaan. Jos on vielä noudatettu oikeaa väliä kiinnikkeiden etäisyyksissä ja mielummin otettu varman päälle ja laitettu niitä tiuhempaan kuin se maksimi etäisyys, niin suht turvallisesti saa yönsä nukkua. Kaikenhan saa menemään persiilleen jos koheltaa, mutta jos yhtään maalaisjärkeä käyttää ja asiaan perehtyy, niin samalla tavalla se ruuvi sielä pitää, oli se sitten itse laitettu tai sen firman, joka laskutti siitä 6ke.
No kyllä, mutta ei. Aluskate on nimenomaisesti katon suoja, se joka hoitaa tiivistämisen. Peltikaton alla "sataa" optimaalisissa oloissa, eli pelti kondensoi niin paljon että vettä tulee todella paljon. Tiilikattokaan ei ole tiivis, vaan sadevesi menee tiilien läpi. Aluskatteen on ehdottomasti oltava ehjä, jotta vedet pysyvät poissa rakenteista

Nimenomaan liikkeen "amatimies" voi olla vaikka juuri ensimmäistä vuotta ammattikoulusta harjoittelemassa -> Itse asentamalla voi saada paljon paremman tuloksen kuin ammattilaisen jäljiltä. Varsinkin aurinkopaneeleiden asennuksissa on nuoria liikkeitä ja voi olla sitäkin tuoreempia asentajia. Sanomattakaan sitä, että vaarallisimmat viritykset tulee juurikin "tee se itse" rakentajien aikaansaannoksina. Mutta asentajasta riippumatta noita varmasti kannattaa ainakin ensimmäiset vuoden tarkkailla tehostetusti, että ruuvit pysyvät pohjassa, kaapelit paikallaan, panelit katolla ja johtojen eristeet ehjinä

Ja nykyään näiden asennuksissa miettisin johtojen suojaamista oravilta ja linnuilta luotettavasti.

Vanhojen kämppien mmj johdot ulkona eivät maita eläimille kauhean usein. Mutta kiinan kennojen johdot ja nykyiset mmj kaapelit alkaneet jostain syystä maittamaan. Useamman ilpin käynyt paikkaamassa viimeiseen vuoteen kun johtoja nokittu ja jyrsitty hyvin korkealla. Mökillä jo pari kesää takaisin katselin suht hyvin suojattua tukevaa maakapelia joka jyrsitty, pihakamerasta paljastui orava syylliseksi.

Viimeksi muokattu:
itseä kiinnostaisi paljon maksaisi tuommoinen 7-10kw järjestelmä jos asentaisi panelit katolle itse ja sähkömies kytkisi ne. onko isoin investointi tuo inventeri ja panelit?
Itse asensin growatt 8kW hybridi +16 paneelia kaikkine kuluineen 2800€.
Onnisella oli tarjous 6 kW + 12-14 paneelia n 2000€ ( näytti jo poistuneen)

Eli pirusti ovat tulleet alas ja jos asennusta ei tarvitse ottaa pakettina, niin tuosta saanee n. puolet pois jos vähän kyttää tarjouksia.

Toki noillakin hinnoilla hyvä olla joku mihin sitä käyttää, verkkoon myymällä ei maksa itseään takaisin.
Tuossa omat kokemukset keväältä 25, tuolloin myös avaimet käteen tarjoukset n. 10k€ luokkaa

Mistäs tämä tee-se-itse porukka on paneeleita ja inverttereitä hommailleet?

Onko porukka ostanut paneeleita ulkomailta ja mistä sivustoilta?

Lähinnä saako sillä vielä hitusen säästöä hankittua

Edit: muotoillaan kysymys uusiksi.

Viimeksi muokattu:
Tänään pamahti yli 10kWh sähköä 3.5kW-järjestelmästä! Oli aikalailla täydellinen pilvetön ja aurinkoinen pakkaspäivä. 2,5 euroa olisi myymällä tiennannut, mutta pidän kaiken itsellä. :D

Lisäilen silloin tällöin lukuja tuonne aiempaan viestiin, jos kiinnostaa seurata eteläpuolen seinäasennuksen tuottoa näin talvella. Tammikuuta vielä eletään ja paneelit porskuttaa jo yli 80%:n teholla ja päivä vaan pitenee kevättä kohti mennessä. Niin, eikä kertaakaan ole muodostunut lunta, jäätä tai kuuraa paneeleihin tuon pystyasennuksen ansiosta. :thumbsup:

Tänään pamahti yli 10kWh sähköä 3.5kW-järjestelmästä! Oli aikalailla täydellinen pilvetön ja aurinkoinen pakkaspäivä. 2,5 euroa olisi myymällä tiennannut, mutta pidän kaiken itsellä. :D

Lisäilen silloin tällöin lukuja tuonne aiempaan viestiin, jos kiinnostaa seurata eteläpuolen seinäasennuksen tuottoa näin talvella. Tammikuuta vielä eletään ja paneelit porskuttaa jo yli 80%:n teholla ja päivä vaan pitenee kevättä kohti mennessä. Niin, eikä kertaakaan ole muodostunut lunta, jäätä tai kuuraa paneeleihin tuon pystyasennuksen ansiosta. :thumbsup:
Täälläkin tuli sentään 3,5kWh tänään, vaikka ohut lumikerros paneelien päällä. Melkein täytyy käydä pyyhkimässä lumet pois, kun samanlaista keliä luvassa lisää

Statistiikka

Viestiketjuista
298 933
Jäsenet
81 578
Uusin jäsen
Lumikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom