No kyllä, mutta ei. Aluskate on nimenomaisesti katon suoja, se joka hoitaa tiivistämisen. Peltikaton alla "sataa" optimaalisissa oloissa, eli pelti kondensoi niin paljon että vettä tulee todella paljon. Tiilikattokaan ei ole tiivis, vaan sadevesi menee tiilien läpi. Aluskatteen on ehdottomasti oltava ehjä, jotta vedet pysyvät poissa rakenteistaNo lähtökohtaisestihan se aluskate on aina kuivana, jos katossa ei ole mitään reikiä jo valmiiksi, joten jos nyt puhutaan johtojen tuonnista aluskatteen läpi, niin eipä tuossa nyt suurta riskiä ole. Toki aina paree, jos sen saa vietyä muualta, kuin suoraan aluskatetta reijittämällä.
Paneelien kiinnityskin tapahtuu asianmukaisilla ruuveilla oikeaan momenttiin, joten sekään ei jätä hirveästi arvailujen varaan. Jos on vielä noudatettu oikeaa väliä kiinnikkeiden etäisyyksissä ja mielummin otettu varman päälle ja laitettu niitä tiuhempaan kuin se maksimi etäisyys, niin suht turvallisesti saa yönsä nukkua. Kaikenhan saa menemään persiilleen jos koheltaa, mutta jos yhtään maalaisjärkeä käyttää ja asiaan perehtyy, niin samalla tavalla se ruuvi sielä pitää, oli se sitten itse laitettu tai sen firman, joka laskutti siitä 6ke.
Nimenomaan liikkeen "amatimies" voi olla vaikka juuri ensimmäistä vuotta ammattikoulusta harjoittelemassa -> Itse asentamalla voi saada paljon paremman tuloksen kuin ammattilaisen jäljiltä. Varsinkin aurinkopaneeleiden asennuksissa on nuoria liikkeitä ja voi olla sitäkin tuoreempia asentajia. Sanomattakaan sitä, että vaarallisimmat viritykset tulee juurikin "tee se itse" rakentajien aikaansaannoksina. Mutta asentajasta riippumatta noita varmasti kannattaa ainakin ensimmäiset vuoden tarkkailla tehostetusti, että ruuvit pysyvät pohjassa, kaapelit paikallaan, panelit katolla ja johtojen eristeet ehjinä