Nyt tuli ostohousut vedettyä nilkkoihin, mutta ei vielä kovin pitkälle aurinkopaneeleiden osalta

Aihepiiriin ei ole tullut perehyttyä isommalti, joten varmaan täällä ketjussa jo näihin vastailtu, mutta jos joku jaksaa kerrata, niin olis makia
Ei ole tullut ketjua aiemmin seurattua, mutta nyt laitoin seurantaan. Onko millaisia kokemuksia Lapin alueella, että mitä kautta olette paneelit/järjestelmän hankkineet? Onko mikä ollut hintapolitiikka 9 kW järjestelmällä avaimet käteen?
Täällä sähkökulutus pyörii isossa suorasähkötalossa + ILP + takka + sähköauto jonnin verran alle 30 000 kWh / vuosi.
Kotisi Energia Nordic Oy tarjos paneeleita ja suositteli suoraan 9 kW aurinkovoimalaa 9 kW Hybridi Growatt-invertterillä, missä valmius myös akulle. Onko kokemuksia kyseisestä puulaakista? Ainakin ihan ok Google-arviot saanut ja iso toimija, mikä toki näkyy palvelussa ja hintalapussa. Paljonko tuommoisesta 9 kW kannattaisi maksaa asennettuna? Vai kannattaako hankkia suosiolla pienempi voimala 6 kW? Saako isosta voimalasta suhteessa riittävästi hyötyä, kun pitkä kaamos täällä ja kesällä taas sähkö halpaa? Olen ymmärtänyt, että voimala kannattaa sillä ajatuksella, että käyttäisi saadusta energiasta suurimman osa itse. Siirrothan siinä toki aina säästää, mutta verkkoon päin myydessä ei hirveitä summia saa.
Huokeimmallahan pääsee todennäköisesti hommaamalla paneelit + tarvikkeet itse, mutta itellä ei ole näihin osaamista, että ei voi ihan palikoina alkaa osteleen. Toisaalta pitäs olla joku luotto sähkömies/tekijä joka ei ala harjotteleen oman talon kohalla
Olisin kiitollinen, jos heitätte suosituksia tekijöiden ja myyntipaikkojen osalta Lapin alueella