Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Tainnut joskus aiemminkin mainita, mutta itse ostin kesällä 6,7kWp voimalan hintaan 2700€. Asennukseen meni muutama tunti ja tuttu sähkäri kytki 20€.
Kannattaa ajatella tätäkin vaihtoehtoa jos vähääkään löytyy osaamista tai tuttuja
Kuulostaa oikein hyvältä ☺️

Jos saan kysyä, niin minkä merkkisiin/mallisiin paneeleihin päädyit? Miksi päädyit juuri tuohon tehoon?

Kyllähän tuon kauniina kesäpäivänä Itekki vois katolle värkkäillä 👌

Kuulostaa oikein hyvältä ☺️

Jos saan kysyä, niin minkä merkkisiin/mallisiin paneeleihin päädyit? Miksi päädyit juuri tuohon tehoon?

Kyllähän tuon kauniina kesäpäivänä Itekki vois katolle värkkäillä 👌
Invertteri GROWATT MOD8000TL3-XH
Paneelit YINGLI YL400C-37E BLACK

Olikin vain 400w, eli 6,4kWp. Tuon enempää ei tallin katolle mahtunut.
Aika helppoja ovat asentaa, jos vähääkän ymmärtää sähköstä ja asennuksesta

Ei kuulosta pahalta. Oliko tuossa hinnassa huomioitu kotitalousvähennys?

Tuossa sain tarjouksen Jinkon mustista 460Wp paneelit 6000 Pa kuormankestolla 30 v. tuottotakuu, sekä 25 v. tuotetakuu. Jinkon 10 kW invertteri 10 v. takuulla.

Tarjous 9,2 kWp voimalasta alle 7000 € ja 11,04 kWp alle 7500 €. Nuista hinnoista pois vielä kotitalousvähennys, joten ainakin paremmalta tarjoukselta vaikuttaa kuin se ensimmäinen :D
Ei ollut laskettu kotitalousvähennystä, hinnoista pitää puhua aina ilman sitä. Samoin tarjoukset pitää sellaisenaan, moni firma meille puhui pelkistä alennetuista hinnoista koko ajan.

Me saatiin tarjouksia väliltä 4900€-9000€, eli ilmaa hinnoissa on hyvinkin paljon. Vaikka moni iso firma mainostaa vakautta ja takuita, kannattaa silti kilpailuttaa paneelit. Itse sain parhaat tarjoukset kysymällä suoraan yrityksiltä, kilpailutuspalveluista tuli vain kalliita. Firma josta tilasin sai täältäkin jo yhdet suositukset. Valinnassa painoi hinta, yleinen asiakastyytyväisyys ja 40 vuoden kokemus, halusin välttää nämä vasta perustetut yhtiöt. jotka voivat kadota kuin pieru saharaan. Vaihtamalla panelit halvempiin olisi säästänyt viitisen sataa, mutta halusin vähän laadukkaammat katolle. Kuvia ja syksykäyriä löytyy voimalasta tästä ketjusta pari sivua taaksepäin. Verrokiksi tältä firmalta löytyisi nyt tarjouksena 9.5 kWp järjestelmä avaimet käteen 5750€.

Joku mainitsi muuten kuvistani niistä pitkäksi jätetyistä asennuskiskoista. Kyselin asiaa ja firma lyhensi niitä ennen enemmän, mutta tällöin päätykiinnikkeet alkoivat irtoilla talvipakkasilla. Sen jälkeen ne on jätetty pidemmiksi. Lyhennys toki onnistuisi omalla vastuulla, mutta itselleni ne käy sellaisenaan.

Mökille tuli tilattua Onnimarkkinoilta 12 paneelin paketti, 5,5 kWp, sisältää kostal invertterin, katkaisijat paneelikiskot, kiinnikkeet. Ostaa pitää maakaaplia yms. Asennus tulee melkein pystyyn pellonreunaan apaut etelään päin. Ideana saada kevään ja syksyn aurinko talteen. Paikka sijaitsee Lapissa joten talvella on hiljaisempaa auringon suhteen. Josko tällä voi pienentää Carunan suuntaan menevää maksuliikennettä :)
Romppeet perille toimitettuna on 2200€ ALV:lla. asennus itse ja sähkäriä loppukytkentöihin.

edit: 2x4 lankusta maatelineet, n. metrin maasta alareuna. Porapaaluja ankkureiksi.

Itellä kans paneelit harkinnassa. Miltäs firmoilta kannattaa tarjouksia kysyä? Satakunnan alueella asutaan.

Itellä kans paneelit harkinnassa. Miltäs firmoilta kannattaa tarjouksia kysyä? Satakunnan alueella asutaan.
Itse tilasin Solarpowerilta. Hinta oli selkeästi edullisin ja muutenkin yrityksen kanssa sujui kaikki ongelmitta. Toki kannattaa kysellä monesta eri paikasta.

Joku mainitsi muuten kuvistani niistä pitkäksi jätetyistä asennuskiskoista. Kyselin asiaa ja firma lyhensi niitä ennen enemmän, mutta tällöin päätykiinnikkeet alkoivat irtoilla talvipakkasilla. Sen jälkeen ne on jätetty pidemmiksi. Lyhennys toki onnistuisi omalla vastuulla, mutta itselleni ne käy sellaisenaan.

Ei tuossa montaa milliä ole tulpan ja kiinnikkeen välissä, eli tuon verran ainakin kestää.

1763107980172.png

Onko täällä porukalla Growatt MOD-sarjan inverttereitä ja jotka on integroinut sen Home Assistanttiin?

Onko kuinka hyvin toiminut ja kuinka säätövapaana on pysynyt?

Pitäisi keksiä joku järkihintainen invertteri n.6kw luokassa, joka integroituu nätisti HA:han ja toimisi siten, ettei sitä tarvitse koko ajan olla säätämässä päivitysten jälkeen.

Kärkkäiseltä saisi 399€ Growatt MOD6000 6kw invertterin, joka kyllä houkuttaa hintansa puolesta.

Näinhän se toimiikin eikä sille tarvitse juuri mitään tehdä.

Kirjoitin ehkä vähän huonosti tuon, mutta viittasin tekstissä nimenomaan Home Assistantin puolelle ja että sielä toimisi kaikki mahdollisimman pienellä säätämisellä.

Yleisellä tasolla, mitä säätämistä invertterin kanssa on? Lyödään seinään ja siinä se käy ja kukkuu vuosia.
Invertterissä ei ole juuri säädettävää, ellei kyse ole hybridistä jolla puretaan myös akkuja, jolloin se akkujen purkustrategia pitää kehittää.

Tai jos haluat käyttää invertterin tuottoa esim. sähköauton latauksen ohjaamiseen tai LVV:n lämmityksen ohjaukseen tjsp, silloin voit joutua tekemään "jotain" asennuksen jälkeen saadaksesi nuo hyödyt käyttöön.

Näinhän se toimiikin eikä sille tarvitse juuri mitään tehdä.

Kirjoitin ehkä vähän huonosti tuon, mutta viittasin tekstissä nimenomaan Home Assistantin puolelle ja että sielä toimisi kaikki mahdollisimman pienellä säätämisellä.
Eli käytännössä invertterin tuottamaa livedataa näkymään HA:n puolella, että esim, meneekö kuinka paljon per vaihe milloinkin jne.? Growattilla ainakin on avoin API muistaakseni. Itse myös ajattelin tuota infoa joskus tunkevani HA:n puolelle, mutta totesin etten jaksa/ei kiinnosta, joten tyhmä invertteri ja sen oma äppi on käytössä. Sitä tulee katsottua ehkä kerran kuukauteen.

Eli käytännössä invertterin tuottamaa livedataa näkymään HA:n puolella, että esim, meneekö kuinka paljon per vaihe milloinkin jne.?
Huawein inkut istuu hienosti HA:in. Solar tuoton optimointi omaan käyttöön helpompaa HA:n kanssa. Jopa auton lataus aurinkosähköllä oli toimivaa, kunnes BMW pas..i apin.

Viimeksi muokattu:
Eli käytännössä invertterin tuottamaa livedataa näkymään HA:n puolella, että esim, meneekö kuinka paljon per vaihe milloinkin jne.? Growattilla ainakin on avoin API muistaakseni. Itse myös ajattelin tuota infoa joskus tunkevani HA:n puolelle, mutta totesin etten jaksa/ei kiinnosta, joten tyhmä invertteri ja sen oma äppi on käytössä. Sitä tulee katsottua ehkä kerran kuukauteen.
No inverteri jakaa tasaisesti kaikille vaiheille, se on si eri mikä vaihe kuluttaa ja mikä ei. Ja sen mittaulseen tarveet ihan keskuksessa olevan mittauksen, hybrodeissä tuo mittaus asennetaan jokatapauksessa jotta tietää kuinka purkaa/lataa akkuja. Perus inun yhteydessä sitä ei asennella, ko ei tarvee sitä mihkään

No inverteri jakaa tasaisesti kaikille vaiheille, se on si eri mikä vaihe kuluttaa ja mikä ei. Ja sen mittaulseen tarveet ihan keskuksessa olevan mittauksen, hybrodeissä tuo mittaus asennetaan jokatapauksessa jotta tietää kuinka purkaa/lataa akkuja. Perus inun yhteydessä sitä ei asennella, ko ei tarvee sitä mihkään
Kuka tarvii ja kuka ei. Minä ainakin tarvitsen, jotta voin ohjata kulutuksia. Esim. kytkeä LVV:tä päälle kun paneelit tuottavat tarpeeksi jne.

Tuon vaihemittauksen saa sähkömittarin HAN-portista.

Onko täällä porukalla Growatt MOD-sarjan inverttereitä ja jotka on integroinut sen Home Assistanttiin?

Onko kuinka hyvin toiminut ja kuinka säätövapaana on pysynyt?

Pitäisi keksiä joku järkihintainen invertteri n.6kw luokassa, joka integroituu nätisti HA:han ja toimisi siten, ettei sitä tarvitse koko ajan olla säätämässä päivitysten jälkeen.

Kärkkäiseltä saisi 399€ Growatt MOD6000 6kw invertterin, joka kyllä houkuttaa hintansa puolesta.

Itsellä Growatin invertteri ja sen wifitikkuun flashattu esphome. Eli pilvipalveluita ei ole enää, vaan data menee home assistanttiin josta näen tarvittavat tiedot (ja joita voi sitten hyödyntää muussa automaatiossa).

Itsellä Growatin invertteri ja sen wifitikkuun flashattu esphome. Eli pilvipalveluita ei ole enää, vaan data menee home assistanttiin josta näen tarvittavat tiedot (ja joita voi sitten hyödyntää muussa automaatiossa).
Eikö siinä ollut paikallista tukea ilman flashaystä? Itsellä on GoodWe invertteri ja sen yhteydet verkkoon putosi pois, kun HA pollaa sitä niin usein, niin ei jää aikaa päivitellä omaa portaalia tms. Jokatapauksessa sisäverkossa homma toimi suoraan HA:ssa kun oikean osoitteen vain kertoi mistä hakea invertterin tiedot

Eikö siinä ollut paikallista tukea ilman flashaystä? Itsellä on GoodWe invertteri ja sen yhteydet verkkoon putosi pois, kun HA pollaa sitä niin usein, niin ei jää aikaa päivitellä omaa portaalia tms. Jokatapauksessa sisäverkossa homma toimi suoraan HA:ssa kun oikean osoitteen vain kertoi mistä hakea invertterin tiedot

On tuohon saatavilla käsittääkseni useitakin erinäisiä ratkaisuja ja siltä ajalta kun flashayksen tein, on noita tullut vielä kaiketi lisääkin. Mutta itsellä oli tahtotila muutoinkin siirtää mahdollsimman paljon esphomen taakse koska hajontaa alkoi olla niin paljon ja tavoite oli muutoinkin päästä mahdollisimman paljon pilviratkaisuista lokaaleihin ratkaisuihin.

On tuohon saatavilla käsittääkseni useitakin erinäisiä ratkaisuja ja siltä ajalta kun flashayksen tein, on noita tullut vielä kaiketi lisääkin. Mutta itsellä oli tahtotila muutoinkin siirtää mahdollsimman paljon esphomen taakse koska hajontaa alkoi olla niin paljon ja tavoite oli muutoinkin päästä mahdollisimman paljon pilviratkaisuista lokaaleihin ratkaisuihin.
Itsekin haluan käyttää itse kaikkea mahdollisuuksien mukaan lokaalisti, mutta säilyttää pilvimahdollisuuden -mahdollista muuta tarvetta varten. Pitää tutustua kyllä itsekin tuohon ESP flashaykseen

Mulla on EVCC asenneltu HA:han ja sen kautta tarkoitus latailla autoa paneeleilla sen minkä vaan pystyy. Loput sähköt sitten menee varaajaan ja muuhun talon pohjakulutukseen.

Paneelit tulee varmaan olemaan sen n.7kwp, ja ne jaetaan kahdelle lappeelle. Eihän tuota määrää saa mitenkään itse käytettyä, mutta paneelijärjestelmä kaikkineen on tarkoitus saada n.2ke hintaan katolle, joten ylimitoitus ei niin haittaa ja saapahan enemmän päivästä sen verran tuottoa, että tuo autonkin lataus onnistuu.

Akkuja ja hybridi-inverteriä katsotaan sitten, kun sen aika on.

Mulla on EVCC asenneltu HA:han ja sen kautta tarkoitus latailla autoa paneeleilla sen minkä vaan pystyy. Loput sähköt sitten menee varaajaan ja muuhun talon pohjakulutukseen.

Paneelit tulee varmaan olemaan sen n.7kwp, ja ne jaetaan kahdelle lappeelle. Eihän tuota määrää saa mitenkään itse käytettyä, mutta paneelijärjestelmä kaikkineen on tarkoitus saada n.2ke hintaan katolle, joten ylimitoitus ei niin haittaa ja saapahan enemmän päivästä sen verran tuottoa, että tuo autonkin lataus onnistuu.

7kwp kahdelle lappeelle, oletan itä/länsi ei todellakaan ole ylimitotettu... varsinkaan jos sähkistä latailet saati jos kotio viellä akut. oikein hyvällä päivällä parhaimpaan kesäaikaan saanet ehkä 5kw tovin keväisin syksysin tuotot jää jo melko pieniksi, itsellä o noin 8,3kwp kahella lappeella ja enempikin sais olla, harmi vaan ko just länsipuolelle johka enempi haluisin ei tilaa ole
edit lisään viellä et sillä hyvälläpäivällä kesällä saanet sen 25-35kwh kokopäivänaikana yhteensä, sillä ei viellä kauheaste ladata sähkistä sekä akkuja, ja kun akuista ole järkeä purkaa ev:hen jollei tasan saa taas huomenna kotiakkuja täyteen auringolla (kun ev pois kotoa tai seisoo siinä halutussa % pihalla si), koska hävikkiä tulee tuplana jos akusta akkuun laitat.

Viimeksi muokattu:

Samaa mieltä Kuin Miksuu. Auton lataus pienellä teholla vaikka 6A kolmelta vaiheelta vie jotain 4,5kWh. EVCC, jos yrittää kaiken kattaa aurinkosähköllä ja päälle on vielä talon pohjakulutus, niin siinä ei montaa minuuttia per päivä autoa latailla edes kesällä.

Tällä hetkellä on plugari talossa, jota lataillaan yksivaiheisesti 3.7kw teholla max. Toki se jossain vaiheessa vaihtuu kokonaan patterilla toimivaan.

Samaa tässä olen arponut ja aluksi pyöri mielessä joku 5kwp setti, mutta äkkiä huomasin, että eipä sieltä tulekkaan kuin hyvin harvoin lähelle tuota maksimia. Siispä olen päätynyt noin 7kwp settiin, mutta toki isommastakaan ei ole haittaa, mutta sitten kun ei ole mitään tietoa, millasia lukemia sieltä tulee mihinkin aikaan, niin tuntui hyvältä lukemalta. 7kw invertteri tuli siis hankittua jo, joten se rajoittaa tuota paneelimäärää. 9kw tuohon voi kytkeä, joten sitä voi hieman ylimitoittaa, että pääsee vähän useammin/pidempään tuohon lähelle maksimia.

Lappeet on oikeastaan kaakko-lounas. Talon katto on vähän hankalan muotoinen ja noin asennettuna käytännössä järkevin ja lounaan lappeelle mahtuu yhteen riviin ehkä 5 paneelia. Jotain +550w paneeleita olen katsellut.

Tällä hetkellä on plugari talossa, jota lataillaan yksivaiheisesti 3.7kw teholla max. Toki se jossain vaiheessa vaihtuu kokonaan patterilla toimivaan.

Samaa tässä olen arponut ja aluksi pyöri mielessä joku 5kwp setti, mutta äkkiä huomasin, että eipä sieltä tulekkaan kuin hyvin harvoin lähelle tuota maksimia. Siispä olen päätynyt noin 7kwp settiin, mutta toki isommastakaan ei ole haittaa, mutta sitten kun ei ole mitään tietoa, millasia lukemia sieltä tulee mihinkin aikaan, niin tuntui hyvältä lukemalta. 7kw invertteri tuli siis hankittua jo, joten se rajoittaa tuota paneelimäärää. 9kw tuohon voi kytkeä, joten sitä voi hieman ylimitoittaa, että pääsee vähän useammin/pidempään tuohon lähelle maksimia.

Lappeet on oikeastaan kaakko-lounas. Talon katto on vähän hankalan muotoinen ja noin asennettuna käytännössä järkevin ja lounaan lappeelle mahtuu yhteen riviin ehkä 5 paneelia. Jotain +550w paneeleita olen katsellut.
7kw inu ottaa hyvin sen piikkivirran vastaan sinne 9kwp asti, ja noilla lappeilla vaikka laittaisit 10kwp paneelia et saa 9kw tulemaan, itse tainnu enkat saada johonkin vajaaseen 7kw piikkiin ihan hetkeks kerran tän viiden kesän aikana ko ollu noi 8,3kwp katolla (inu on 6.5kw tai oli eka, nyt 6kw ko tuli hybridi vanhan tilalle akkujen myötä)
ja yhtään hajua mitkä plugarien akut, mutta jos vaikka 10kw ni sillonkin tarvisit 3h ton 3,7kw tuoton + muun kulutuksen.. ja siihen päälle suunnitelmissa olevien kotiakkujen latauksen.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 954
Jäsenet
80 618
Uusin jäsen
SulFurix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom