Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Oli mikä viritelmä tahansa niin esimerkiksi jonkun puun varjostus leikkaa tehoa merkittävästi. Varjo on harvoin pistemäinen vaan tahtoo olla pitkin paneelia ja silloin on aivan sama, minkälainen diodipatteristo paneelissa on. Mikroilla toimii todella mallikkaasti.

Itsellä on aamuauringon puolella neljä paneelia. Reunimmainen on pihakuusen varjostamana jo aamuneljästä alkaen, ja tässä tämän aamun tuotanto klo 7:30. Tavallisella invertterillä kaikkien teho olisi jossain 100 watin paikkeilla. Kolme ohitusdiodia per paneeli, tavallisia half cutteja.

Screenshot_20240716_171931_S-Miles Enduser.jpg

Mulla 820Wp paneelit ja vaihtelevassa varjossa aamupäivällä. Klo 8 ja 12 välillä tehot nousee 100W:stä 700W:iin näillä helteillä tehden n. 100W siksakkia. Yksi dippi aina 11 maissa 150W:hen.

Tuleeko paneelit yhteen riviin? Miksi et ottaisi vain halvinta settiä ->Mitä tuo 5,6k€ paketti sisältää?
Ei tulisi yhteen riviin kaikki.
Tuohon tarjoukseen tulisi:
SOFAR 6,6KTL-X G3
Jinko JKM430N-54HL4R-BDV BF / Bifacial 16kpl
Työt jne jne

Ei tulisi yhteen riviin kaikki.
Tuohon tarjoukseen tulisi:
SOFAR 6,6KTL-X G3
Jinko JKM430N-54HL4R-BDV BF / Bifacial 16kpl
Työt jne jne
Itsellä on juurikin sama määrä samoja paneeleita 2 piirissä. Invertterikin samantehoinen, mutta merkkinä Goodwe. Minulle maksoi 6700€ pari kuukautta sitten Sons of Solarille - tuo 5600€ kuulostaa todella hyvältä diililtä, olettaen että asentajat osaavat hommansa ja firma muutenkin jollaintasolla "kunnollinen"

Edit: eipä olekaan ihan samat. Tuo paneelien koodi -BDV, minulla on vain -B ->Minulla on kokomusta lasi-muovi paneeli ja 25v takuu. Ei ne kyllä tonnia lisähintaa tee, en ainakaan usko. Tuolla lasi-lasi paneelilla saakin mahdollisesti kivan boostin tuottoihin, mikäli takapuolellekin saa valoa

Viimeksi muokattu:
Itsellä on juurikin sama määrä samoja paneeleita 2 piirissä. Invertterikin samantehoinen, mutta merkkinä Goodwe. Minulle maksoi 6700€ pari kuukautta sitten Sons of Solarille - tuo 5600€ kuulostaa todella hyvältä diililtä, olettaen että asentajat osaavat hommansa ja firma muutenkin jollaintasolla "kunnollinen"

Edit: eipä olekaan ihan samat. Tuo paneelien koodi -BDV, minulla on vain -B ->Minulla on kokomusta lasi-muovi paneeli ja 25v takuu. Ei ne kyllä tonnia lisähintaa tee, en ainakaan usko. Tuolla lasi-lasi paneelilla saakin mahdollisesti kivan boostin tuottoihin, mikäli takapuolellekin saa valoa

Onko nämä pakettihinnat edelleen jotenkin todella kovia? Jos noilla edellisillä vermeillä, paneeli a 100€, eli 16kpl = 1600€, invertteri 1200€, johtoa ja kiinnikettä maksimissaan tonnilla.

Eli siitä että Jappe ja Sepi on vajaan päivän katolla ja toinen on sähkäri, niin velotus vaatimattomat 1800€. Eikä noi firmat noista kamppeista ainakaan yksityistä enempää maksa.

Saahan tosta tietysti kotitalousvähennyksen.

Ei taida vaan katolla hyödyttää juuri yhtään nuo bifacial paneelit.
Sen myös huomannut tässä ohimennessä kun tutkinut asioita että teknisesti identtiset paneelit saa 10 - 30€ lisähintaa per paneeli kun ovat kokomustia.

Edit: Jos oikein muistan niin tuossa Jinkon paneelissa mitä tarjoavat ei tainut olla diodeja pelastamassa linnunsonnalta.

Viimeksi muokattu:
Ei taida vaan katolla hyödyttää juuri yhtään nuo bifacial paneelit.
Sen myös huomannut tässä ohimennessä kun tutkinut asioita että teknisesti identtiset paneelit saa 10 - 30€ lisähintaa per paneeli kun ovat kokomustia.

Edit: Jos oikein muistan niin tuossa Jinkon paneelissa mitä tarjoavat ei tainut olla diodeja pelastamassa linnunsonnalta.
Minulla kyllä tuottaa ihan järkevästi paneelit, vaikka 1/3 paneelin yläosasta on peittyneenä lappeen varjoon=puoliteholla. Tuosta ei tosiaan ole mitään mainintaa kyllä missään että ohitusdiodit olisi, mutta luulisi että kaikissa nykyisissä paneeleissa sellaiset olisi...

Onko nämä pakettihinnat edelleen jotenkin todella kovia? Jos noilla edellisillä vermeillä, paneeli a 100€, eli 16kpl = 1600€, invertteri 1200€, johtoa ja kiinnikettä maksimissaan tonnilla.

Eli siitä että Jappe ja Sepi on vajaan päivän katolla ja toinen on sähkäri, niin velotus vaatimattomat 1800€. Eikä noi firmat noista kamppeista ainakaan yksityistä enempää maksa.

Kyllä se tosiaan tämä on kallista huvia, kun ulkopuolinen tekee. Voittoahan nuo tietenkin tavoittelevat ja tekevätkin sitä tonnikaupalla. Ei noi kaupparatsut ilmaiseksi ihmiset pihoilla pyöri, vaan ison firman kulut katetaan siitä kun joku meistä hulluista kaupparatsuilta ostaa, eikä itse isännöi huveja (hanki tarvikkeita ja asennusta erikseen). Kotitalousvähennys oli kuitenkin itselle sen verran merkittävä asia, että menin "helpommalla tiellä". Jälkikäteen asiaa ajateltuna olisin kyllä asentanut itse, niin olisi jäänyt aluskate rei'ittämättä -toki siinä samalla olisi rahaakin säästynyt reilusti (ellei sitten katolta olisi pudonnut)

Yhtälailla Japen ja Sepin työstä saat kotitalousvähennyksen.

Ainoa mikä itsellä tulee sellaisena hyötynä mieleen mistä voisi maksaa on asennustakuu. Mutta tämäkin vaatisi että liike on sen kokoinen ja ikäinen, että sitä ei ihan tuosta noin ajeta konkkaan. Ja eikä sekään ole mikään tae siitä että firma on 5v päästä pystyssä

Linnun sonta oo kyllä ollu ikinä mun ongelma.. räystäillä kyllä mut ei paneeleissa.. vai oliko tää termi tiedossa oleviin varjoihin? Jos niin ontuva..

Linnun sonta oo kyllä ollu ikinä mun ongelma.. räystäillä kyllä mut ei paneeleissa.. vai oliko tää termi tiedossa oleviin varjoihin? Jos niin ontuva..
Keskustelu netissä mihin törmäsin, joku huuteli tuosta että linnun sonta pistää paneelit nollille jos ei ole mikroinverttereitä. Tiedä onko totta mutta huvittava skenaario silti.

Keskustelu netissä mihin törmäsin, joku huuteli tuosta että linnun sonta pistää paneelit nollille jos ei ole mikroinverttereitä. Tiedä onko totta mutta huvittava skenaario silti.
No sanoisin et essonbaarin.. ja sellaisen esson jonka katolla ei ole paneeleita.. ja juttelijat hiilivoimalan miehiä...
edit omissa paneeleissa oon havainnu kaksi haittatekijää... lumi niiiden päällä ko aurinko paistais ees hiukan. toinen siitepöly jos liian kuivaa... yhtään valkoista länttiä en oo nähny missään ja vaikka ois yks ni se osuis varmasti siten et ku kennoja paljon sarjotettu ja rinnastettu et ihan sman paskan vertaa väliä ko sen läntin. oli dioideja si tai ei

Viimeksi muokattu:
osa kyllä aurinkopaneelien vastustajista joutais tonne illuminati ja salaliittoa teoriapuollelle, mutta jokainen tyylillään.. kokemuksen pohjalta en voi olla ko tyytyväinen.. eniten harmittaa että vasta keväällä 21 ne hommasin, ois pitäny aijemmin... ja ehkä jopa investoida inverteriin joka ois hybridi... sillä näillä parilla vuodella ois saanu jo hommattua akkua vaikka pelkällä myynnillä joka kykenis siihen 1.5kwh maks kulutukseen jota mulle jää ostettavaa öisin ko aurinko kele menee nukkumaan..
edit @Markkees en tarkottanu sua.. vaan niitä eesson baarilaisia/foorumilaisia...

Huomautus - älä spämmää useita peräkkäisiä viestejä ketjuun
ja sitten toiseen puoleen, juttelin tänään taas naapurin kanssa se hommas paneelit hiukan mua ennen kiertävältä oveltaovella kauppiaalta.. ikinä saanu niitä ees kännystä katsottua, ei ole tunnustanu mulle hintaa, mutta on aavistus koska seurasin sillon paljon niitä.. pari vuotta sen jälkeen ovelta ovelle kauppia oli taas, sille tuli pari lisäpaneelia ja akut, ja tietty inverteri vaihtoon... koitin kysellä akkujen kokoa ei osannu sanoa.. ja taaskaan saanu koskaan ees kännyllä niitä katottua ko kauppias saanu hänen verkoon niitä, kävi aina katsoos inverteriä
no nyt si keväällä oli taas joku solar firma naapurissa.. taas uus inverteri... nyt kuulemma näkyy känyllä.. mutta lataa akut näin kesälläkin yöllä jos vähänkään kuluttanut kämpässä.
voi kristus mitä kusettajia sitä löytyy, hankin ny si ostaa saman yöllä ko mä ilman akkuja, ja pienempi talo siellä...
ko inverteri tän vikan myyjän toimesta konfattu niin et lataa halvalla yöllä, oli kesä tahi talvi...
mut naapuri onnellinen ko nyt näkee kännylläkin jo :sfacepalm:

Eilen tuli yli 30kWh katolta vaikka muutamia länttejä linnun jätöksiä niistä löytyy.

Eilen tuli yli 30kWh katolta vaikka muutamia länttejä linnun jätöksiä niistä löytyy.
Ihan pienet linnunpaskat sun muut ei ilmeisesti ihan hirveästi tuottoon vaikuta. Joku aika sitten tuli jonkun tubettajan video vastaan jossa kertoi että katolla oli paneelit olleet joku 7-8v putsaamatta ja nyt sitten kävi puhdistamassa ne. Oli aikalailla linnunpaskaa, siitepölyä sun muuta möhnää päällä ja puhdistuksen jälkeen tuli muistaakseni noin 10% lisää tuottoa. Tietty tuohon vaikuttaa paneelin tyyppi sun muutkin olosuhteet, ilmeisesti monikidepaneelit eivät ihan niin paljoa varjoista tai liasta välitä mutta yksikidepaneelien hyötysuhde vastaavasti on parempi jne.

Ihan pienet linnunpaskat sun muut ei ilmeisesti ihan hirveästi tuottoon vaikuta. Joku aika sitten tuli jonkun tubettajan video vastaan jossa kertoi että katolla oli paneelit olleet joku 7-8v putsaamatta ja nyt sitten kävi puhdistamassa ne. Oli aikalailla linnunpaskaa, siitepölyä sun muuta möhnää päällä ja puhdistuksen jälkeen tuli muistaakseni noin 10% lisää tuottoa. Tietty tuohon vaikuttaa paneelin tyyppi sun muutkin olosuhteet, ilmeisesti monikidepaneelit eivät ihan niin paljoa varjoista tai liasta välitä mutta yksikidepaneelien hyötysuhde vastaavasti on parempi jne.
Vaitän tänkin esson jutuks, omat olleet ny 4 vuotta ja aina sateiden jälkeen puhtaat.. toki jos kulma paneeleilla siellö on löhes 0astetta ni si
Edit ja silloinkin hävii jo tuotoissa enempi ko jos ois kulmassa jo ennen sitä paskaa

Kaupparatsu kävi ovella tarjoamassa systeemiä katolle ja sen innoittamana tuli sitten kysyttyä tarjouksia ympäriinsä.
Hinnat heitellen 9k - 5.6k€ ja systeemit 6.8kWp - 7.44kWp välillä.. Pääkipeäksi asti tehty netissä tutkimusmatkaa tämän suhteen, mutta edelleen jää vähän auki.

-Mikroinvertterit... Jotkut vannovat näitten nimeen ja toiset sitten kiroavat syvimpään helvettiin. Onko näillä oikeasti merkitystä jos esim on half cut paneelit katolla? Katolle kyllä syntyy varjoa lähipuusta.
-Bifacial paneelit jos oikein ymmärtänyt käytännönhyöty katolla alkaa olemaan olematon?
-Aiko:n Neostar 2P paneelit joissa "Partial Shading Optimisation" onko tuossa jotain oikeaakin perää vaiko kiinan ihme markkinointia? "Paneeli on kytketty 54 piiriin varjostusten toiminnan maksimoimiseksi"
Tässä on vertailtu mikroinverteritä ja normaalia invertteriä keskenään:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Videossa testattiin eri suuruisilla varjoilla ja näytti että 2.5% mikroinvertteri oli parempi kaikissa olosuhteissa.

Eipä siinä, onhan noita tapauksia joissa aurinkosähkö on oikeasti kannattavaa, mutta "hieman" vetää kyllä nyt mutkia suoraksi tuo kirjoitus...

Aurinkopaneeleja on vaikea saada kannattamaan etelän isoissa kaupungeissa joissa halvat siirtohinnat ja talvi yleensä aika leuto.

Jos mennään syrjemmälle missä siirtomaksut on selvästi isommat ja sähköä kuluu enemmän niin sitten kyllä. Ja sähköauto tietysti parantaa kannattavuutta selvästi.

Pääkirjoitus vai maksettu mainos?

Eipä siinä, onhan noita tapauksia joissa aurinkosähkö on oikeasti kannattavaa, mutta "hieman" vetää kyllä nyt mutkia suoraksi tuo kirjoitus...
Luin kanssa ja oli kyllä niin turha "pääkirjoitus" kuin olla voi. Tuli mieleen että onko pääkirjoittajalle tehty vähän parempi diili omista paneeleista jos kirjottaa jotain tuubaa.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Videossa testattiin eri suuruisilla varjoilla ja näytti että 2.5% mikroinvertteri oli parempi kaikissa olosuhteissa.

Onkohan sitten nuo mikroinvertterit 1400€ lisäsijotuksen arvosia.. Pitkälti minun mielestä aika paljon rahaa "parista prosentista"

Onkohan sitten nuo mikroinvertterit 1400€ lisäsijotuksen arvosia.. Pitkälti minun mielestä aika paljon rahaa "parista prosentista"
Ei ole, koska kuulostaa että joku vetää välistä tai sitten olet tekemässä jotain 10+kwp settiä?
Hoymilesit 4-500e/ 6 paneelia + datankeruu (200e?) + jos käyttää liitosjohtoa 70e?. Eli hinta eroa ei pitäisi esim 6kw setissä tulla nimeksikään kun perus invertteri on sen 1,5keur?

Mielenkiintoinen testi. Huomion arvoista, että tuossa käytännössä luodaan varoja ja ongelmia vain yhteen paneeliin koko sarjasta.

Tässä toinen missä ei niin hifiä systeemiä, mutta "varjot" luotu useampaan paneeliin jolloin selkeämpi droppi:

TLDW

panelson.JPG

Tuossa ilmeisesti 2x 5kWp Growat ja 2x 14x 410W HC paneelit

3 paneelia osittaisessa ala varjossa tuotto 3,2kW kun taas ilman varjoja 5,3kW

Eli johtopäätöksenä voisi sanoa, että jos siellä katolla on yksi este mikä luo varjoa aina yhteen paneelin kerrallaan niin ei ongelmia. Kun alkaa olla useampaan paneeliin kohdistuvaa varjoa niin tuotto romahtaa.

Kyllähän noilla microilla paikkansa on pienissä asennuksissa (oli normi invertteri kuinka pieni tahansa niin aina ne tuppaa maksamaan sen touhutonnin) ja sitten niissä varjokohteissa. Varjovapaalle katolla hyöty aika nollat paitsi saa paneelikohtaisen datan seuranan :)

Ei ole, koska kuulostaa että joku vetää välistä tai sitten olet tekemässä jotain 10+kwp settiä?
Hoymilesit 4-500e/ 6 paneelia + datankeruu (200e?) + jos käyttää liitosjohtoa 70e?. Eli hinta eroa ei pitäisi esim 6kw setissä tulla nimeksikään kun perus invertteri on sen 1,5keur?
Tarjoavat AP-Systemsin mikroja. 16 paneelille tarvisi 4 noita. En kyllä ihan ymmärrä miksi ne noin paljon nostaa hintaa..
Ja tuohan olisi 7.44kwp paketti mille hintaa perus invertterillä 6800€
Halvimmassa tarjouksessa ei ole vaihtoehtona mikroja.

Tupsahti tänään ihan hauska ovelta ovelle kaupustelija, ihmettelin että mikäs heebo tää on kun oli kiinnostunut paneeleista yms, no siinä pikku hiljaa että kävi ilmi että tää on joku firma mikä myy "huolenpito" sopimuksia niihin talouksiin joissa on jo paneelit. Tähän kuulemma kuuluu sitten se että joku käy kattelemessa paneeleja 1-3 kertaa vuodessa. Suhteellisen vikkelästi siitä kuitenkin lähti pois kun en ole eläkeläinen ja olen suhteellisen hyvin perillä mitä tuolla katolla on ja miten ne toimii.

Pakosti tulee mieleen että tässä on aika hyvä koplaus taas kyseessä, ekana yhdet veijarit myy paneelit johonkin pystymetsän eläkeläis tönöön, seuraavaksi joku veijari firma tulee myymään niihin "huolenpito" sopimuksen, en valitettavasti tullut kysyneeksi hintoja eikä niistä alkanut mitään puhumaan.

Noista pitäisi aina varmistaa se firman nimi ja lyödä vaikka tänne, niin saisi tätä kautta googlen hakutuloksiin.
Oli todennäköisesti, joku ”Suomen……” :)

Tupsahti tänään ihan hauska ovelta ovelle kaupustelija, ihmettelin että mikäs heebo tää on kun oli kiinnostunut paneeleista yms, no siinä pikku hiljaa että kävi ilmi että tää on joku firma mikä myy "huolenpito" sopimuksia niihin talouksiin joissa on jo paneelit. Tähän kuulemma kuuluu sitten se että joku käy kattelemessa paneeleja 1-3 kertaa vuodessa. Suhteellisen vikkelästi siitä kuitenkin lähti pois kun en ole eläkeläinen ja olen suhteellisen hyvin perillä mitä tuolla katolla on ja miten ne toimii.

Pakosti tulee mieleen että tässä on aika hyvä koplaus taas kyseessä, ekana yhdet veijarit myy paneelit johonkin pystymetsän eläkeläis tönöön, seuraavaksi joku veijari firma tulee myymään niihin "huolenpito" sopimuksen, en valitettavasti tullut kysyneeksi hintoja eikä niistä alkanut mitään puhumaan.
noi oveltaovelle kaupustelijat pitäis kieltää samoin ko puhelin myyjät, ja noi ovelle tulevat viellä härskempiä ko niille selkee nopeemmin et nyt pystytään vedättää, tai kandee ko vaan hiihtää seuraavaan paikkaan.. on ne härskejä

Noista pitäisi aina varmistaa se firman nimi ja lyödä vaikka tänne, niin saisi tätä kautta googlen hakutuloksiin.
Oli todennäköisesti, joku ”Suomen……” :)
Ei jäänyt firman nimi mieleen eikä jättänyt edes mitään esitteitä, olis vähän pitänyt kyllä kysellä. Katsotaan jos google kertoisi.

EDIT: Ei nyt äkkiseltään löytynyt googlen avulla mutta kyllähän noita varmasti tulee kuin sieniä sateella, kurjaa jos joku haksahtaa. Seuraavalla kerralla olen tarkempi. Sen muistan että kertoi että niiden firma on enemmän erikoistunut noitten asentamiseen plus akustoihin kuin varsinaisten paneelien myyntiin.

Viimeksi muokattu:
Ei jäänyt firman nimi mieleen eikä jättänyt edes mitään esitteitä, olis vähän pitänyt kyllä kysellä. Katsotaan jos google kertoisi.

Joo. Tuli vain tämä etsintäni taas mieleen

Tuossa viime viikolla oli alaikäiselle sukulaiselle tullut soitto jostain ”sähköfirmasta”, että onko teillä tulppasulakkeita, voitaisiin tulla katsomaan päivänä X.

Moro

No maksaako se sähköauto koskaan hintaansa takasin vai laskeeko sen hinta puoleen eka vuoden jälkeen?

Auton suhteen ei koskaan, mutta asunnon lämmitys muodon pitäis maksaa jotta sen hankkimisessa olisi mitään järkeä.

Maksaako nää 5-6K€ vehkeet koskaan itteensä takaisin? Ainakaan ilman sähköautoa?
Maksaa ne "koskaan". Se riippuu sitten monesta tekijästä kuinka pitkä se aika on. Kuinka hyvin osaa niiden tuotolla leikata sitä ostosähkön määrää.
Siirtoyhtiöt Caruna ja Elenia juurikin vähän aikaa sitten "lyhensivät" taas takaisinmaksuaikaa korottamalla siirtohintoja.
Vaikka paneelien hankintaa ei voikaan verrata sijoituksiin niin luonteeltaan samanlainen eli se tuotto tulee pitkällä aikavälillä, niinhän se sijoituksissakin tahtoo olla, pikavoittoja havittelevalle ei sovi.
Ja jos suurimman osan vuodesta sähkönkulutusprofiili on luokkaa jääkaappi ja tv niin unohda paneelit.

Siirtoyhtiöt Caruna ja Elenia juurikin vähän aikaa sitten "lyhensivät" taas takaisinmaksuaikaa korottamalla siirtohintoja.
Vaikka paneelien hankintaa ei voikaan verrata sijoituksiin niin luonteeltaan samanlainen eli se tuotto tulee pitkällä aikavälillä, niinhän se sijoituksissakin tahtoo olla, pikavoittoja havittelevalle ei sovi.
Hyvä näkökulma! Juuri tuli raavittua päätä ja tehtyä muutama facepalm tuon Karunan kirjeen perässä. Tosiaan, takaisinmaksuaikaahan tuo lyhentää, vaikka talvella tuo ei vastaavasti taas hyödytä.

Jokatapauksessa oma 6700€ systeemi on laskettu maksavan itsensä takaisin 7 vuodessa (huomioitu maksimikotitalousvähennyksen osuus) -> tuostahan tulee n.15€% vuosittainen "tuotto". Harva sijoitus ilman todella suurta riskiä pääsee samaan :)

Kotitalousvähennyksiin taas tuosta ehkä puolet? ja siitäkin vähennystä sen 40 pinnaa... Hyvä on myyjä ollut tai sulla kuluu todella paljon sähköä jos noi vehkeet 7vuodessa itsensä takaisin maksaa. Tyhmänä kuluttaja uskaltaisin väittää ettei tule maksamaan itseään takaisin 7vuodessa.

Kotitalousvähennyksiin taas tuosta ehkä puolet? ja siitäkin vähennystä sen 40 pinnaa... Hyvä on myyjä ollut tai sulla kuluu todella paljon sähköä jos noi vehkeet 7vuodessa itsensä takaisin maksaa. Tyhmänä kuluttaja uskaltaisin väittää ettei tule maksamaan itseään takaisin 7vuodessa.
Sähköä menee paljon, kotitalousvähennys on n.3500€ osuudesta ja myyjällä ei ollut mitään tekemistä takaisinmaksuajan kanssa. Totuus selviää tietty vasta sitten, kun paneelit on itsensä maksaneet.

Täällä foorumilla on parhaat saaneet asennettua järjestelmiä alle 50snt/wp. Niissä voikin päästä 7v takaisinmaksuaikaan. Ovelta ovelle kaupustelijat kun myy jotain 1-2€/wp niin ei millään pääse noin lyhyeen. 2€/wp luultavasti ei koskaan.

Täällä foorumilla on parhaat saaneet asennettua järjestelmiä alle 50snt/wp. Niissä voikin päästä 7v takaisinmaksuaikaan. Ovelta ovelle kaupustelijat kun myy jotain 1-2€/wp niin ei millään pääse noin lyhyeen. 2€/wp luultavasti ei koskaan.
Mielenkiintoinen väite, ettei millään voisi päästä.

Ehdottomasti kannattaa jokaisen mahdolliset takaisinmaksuarvailut laskea omilla luvuillaan, eikä kenenkään toisen! Meillä menee mm. 1,5x enemmän vettä kuin naapurissa, samoin sähköä, joten talouskohtainen kulutus eroaa jopa paljonkin. Silti on todettava, että kulutustottumuksia muuttamalla saa halvimmalla tavalla säästöä ja jos talous ei optimoi, voi säästöjä silloin saada muilla keinoin, kuten omalla kaivolla ja aurinkopaneeleilla. Pelkkää myyntiä varten ei ulkopuolelta kannata paneeleita ostaa (itse hankkien ehkä)

Kovat siirtohinnat nopeuttavat takaisinmaksuaikaa. Kokonaisähkön osto+siirto on itsellä nytkin n.18centtiä/kwh, joten itse tuotettu energia on hyvinkin arvokasta. Vielä tulee alv lisäys + korotukset, niin mennään sinne 20-21centin/kwh kieppeille, eli takaisinmaksuaika entisestään "VIELÄ" lyhenee :D

Mutta niin, tämä on tilanne KUN sen tuottamansa sähkön käyttää sopivasti, eli lähes kaiken itse (itsellä on energiavaraus käyttöveteen ja auton akkuun). Vastaavasti myy sitten, kun pörssissä on poikkeuspäivät.

Suomalaisilla ei yleensä ole kesällä isoa kulutusta tai isoja siirtomaksuja, mutta joillakin meistä on (esim Carunan kallis siirto + kotiautomaatiolla myynnin optimointi)

Viimeksi muokattu:
Onko paneeleista näkynyt hyviä tarjouksia? Paikallisesta k raudasta onnisen kautta olisin saanut 80€kpl vuodenvaihteen tienoilla, ei tullut otettua....nyt ei ilmeisesti samoilla hinnoilla ole tarjolla?

Mielenkiintoinen väite, ettei millään voisi päästä.

Ehdottomasti kannattaa jokaisen mahdolliset takaisinmaksuarvailut laskea omilla luvuillaan, eikä kenenkään toisen! Meillä menee mm. 1,5x enemmän vettä kuin naapurissa, samoin sähköä, joten talouskohtainen kulutus eroaa jopa paljonkin. Silti on todettava, että kulutustottumuksia muuttamalla saa halvimmalla tavalla säästöä ja jos talous ei optimoi, voi säästöjä silloin saada muilla keinoin, kuten omalla kaivolla ja aurinkopaneeleilla. Pelkkää myyntiä varten ei ulkopuolelta kannata paneeleita ostaa (itse hankkien ehkä)

Kovat siirtohinnat nopeuttavat takaisinmaksuaikaa. Kokonaisähkön osto+siirto on itsellä nytkin n.18centtiä/kwh, joten itse tuotettu energia on hyvinkin arvokasta. Vielä tulee alv lisäys + korotukset, niin mennään sinne 20-21centin/kwh kieppeille, eli takaisinmaksuaika entisestään "VIELÄ" lyhenee :D

Mutta niin, tämä on tilanne KUN sen tuottamansa sähkön käyttää sopivasti, eli lähes kaiken itse (itsellä on energiavaraus käyttöveteen ja auton akkuun). Vastaavasti myy sitten, kun pörssissä on poikkeuspäivät.

Suomalaisilla ei yleensä ole kesällä isoa kulutusta tai isoja siirtomaksuja, mutta joillakin meistä on (esim Carunan kallis siirto + kotiautomaatiolla myynnin optimointi)

Ehkä näillä palstoilla tulee vähän vinoutunut vaikutelma, mutta mitä nyt silloin tällöin jutustellut asiasta niin ehkä se päällimmäinen asia on pettymys kun ei kauppiaan käppyröihin olekaan päässyt TMA osalta. Sitten kun nuo on saattanut ostaa pahimman kiiman aikaan 15k-20k hintaan niin maksaakohan koskaan takaisin. Toki jos siirtoyhtiö on kallis ja ottaa vaikka jonkun 25snt/kWh sähkösopparin niin äkkiähän se on maksanut itsensä.

Tuosta aurinkopaneelien TMA:sta on tehty semmonen "kummajainen", että siihen pitää päästä jollain aikavälillä. Rahaa menee moneen asiaan joista ei TMA:ta lasketa esim kodinkoneet, miksi aurinkovoimalaa ei voisi ajatella "kodinkoneena"? Käydessään tekee jotain hyödyllistä niinkuin tiski- tai pyykkikonekin. Pesukoneen TMA? Ostaako halvin kone vai kalliimpi?
Joku on voinut hankkia aurinkopaneelit säästämillään "tupakka/kaljarahoilla" tai sijoitustuotoilla.
Myös joillekin voi olla paneelien hankinta arvoihin perustuva hankinta, jota taas ei Thaimaan lomamatkoilla kulkeva mieti.

Ainakin Facebookin ryhmissä, ne ketkä haluavat tietää toisten takaisinmaksuaikaa, eivät varmasti tule ikinä paneeleita laittamaan. Samat kaverit tiedustelevat tuottoa talvipäivänseisauksena ja kun taivas on mustanaan ukkospilvistä. En ihmettelisi muutenkaan, jos samoja nimiä löytyisi vänkäämästä kaikista sähkö-etuliitteisistä ryhmistä.

Yksi keino säästää asennuksessa on että ei osta niitä "kaikki mustana" hommia. Meillä mustat kiinnikeet on kahdessa vuodessa menettäneet mustuuden ja ovat nykyään hopeita. Ei haittaa millään, mutta "musta" lisää ei kannata maksella...

Ainakin oman järjestelmän saisi asennettuna 7000e / 13kwp nyt. Asensin itse kiskot ja paikallinen sähköfirma asensi paneelit ja invertterin. Aurinkovoimalapaketin hinta on näköjään laskenut 10400e -> 5200e. Nykyisen hintaisen järjestelmän takaisinmaksuaika olisi 6-7v. Itsellä menee n. 11-12v näillä näkymin. Ihan tyytyväinen olen ollut järjestelmän toimintaan. 2022 tilanne oli niin huono että paneelit olivat eräänlainen vakuutus korkeita sähkön hintoja vastaan. Odotuksissa on että lähivuosina sähköauto/akkujärjestelmät kehittyvät ja ostosähköstä pääsisi irti kokonaan kesällä.

Tuosta aurinkopaneelien TMA:sta on tehty semmonen "kummajainen", että siihen pitää päästä jollain aikavälillä. Rahaa menee moneen asiaan joista ei TMA:ta lasketa esim kodinkoneet, miksi aurinkovoimalaa ei voisi ajatella "kodinkoneena"? Käydessään tekee jotain hyödyllistä niinkuin tiski- tai pyykkikonekin.
Takaisinmaksuaikaa lasketaan varmaan siksi että aurinkopaneelit maksavat etukäteisinvestointina tuhansia euroja. Aurinkopaneelit tuottavat toimiessaan sähköä, jota saa myös hankittua ilman aurinkopaneeleita maksamalla sähköstä hivenen enemmän käytön mukaan.

Tiski- ja pyykkikone sen sijaan säästävät aikaa, jonka jokainen voi arvottaa haluamallaan tavalla.

Joku on voinut hankkia aurinkopaneelit säästämillään "tupakka/kaljarahoilla" tai sijoitustuotoilla.
Eihän varojen alkuperä vaikuta siihen onko sijoitus kannattava taloudellisesti. Itsekin olen puntaroinut aurinkopaneeleita juuri sijoitustuotoilla hankittavaksi. Mutta kun alkaa laskea menetettyjä tulevaisuuden tuottoja (riskittömälläkään korolla) rahoille jotka paneelien hankkimiseen kuluisi ostokiima hellittää nopeasti.

Myös joillekin voi olla paneelien hankinta arvoihin perustuva hankinta, jota taas ei Thaimaan lomamatkoilla kulkeva mieti.
Tämä on hyvä pointti. Silti on parempi jos pystyy arvioimaan taloudellisen tappion määrän etukäteen.

Moro

Kuinka moni tunnustaa että on jo vuosia kytännyt sitä parasta tarjousta ja laskenut TMA:aa eikä ole vieläkän saanut aurinkovoimalaa hankittua kun on fundeerannut ja juonut kaljaa ja vetänyt ketjuna röökiä ja raappinut nuppia niin ettei ole tarvinnut kynsiä leikata.
Näitä meinaajia ja niitä jotka eivät tiedä ovatko aurinkovoiman puolesta vai vastaan tuntuu tällä palstalla olevan useita ja jotka tuskin koskaan saavat aikaiseksi ostaa järjestelmää saatikka avaimetkäteen kun se lisää sitä TMA:aa.

Käsi pystyyn joka tunnistaa itsensä:sick:

• Tykkää
Reactions: OJR
Moikka! Itse olen tässä aihetta seurannut noin 10v ja nyt hankin tänä kesänä voimalan ja älykkään latausaseman autolle. Mikäpäs sen hienompaa kuin oma aurinkovoimalaitos omalla katolla. Ja siitä ilmainen energia autoon.
Nyt laitan noin 8kwp voimalan latureineen ja parin vuoden päästä sitten mahdollinen laajennos ja akku. Eli harrastusta tässä vahvasti mukana.

Akku-hommaa vielä seuraan, että tarvitseeko siihen itse sijoittaa vai onko joku Teravoima yms tyyppinen ratkaisu tulevaisuutta!? Tuo kysyntäjoustomarkkinaan osallistuminen kovasti kuluttajana kiinnostaa. Yrityksethän siihen on päässeet jo pitkään mukaan.
TMA en edes kysy myyjiltä. Joka sen kertoo, oletettavasti valehtelee. Sen voi jokainen katsoa 5v taaksepäin Spot-hinnoista. Kuitenkin politiikka ohjaa tuotantoa uusiutuviin energian lähteisiin, joka lisää hinnan päivän sisäistä vaihtelua. Siihen nähden ajattelen että oma tuotanto ja oma energiavarasto on ihan hyvä valinta! Jokatapauksessa jotain tuottoa sijoituksellen vuodessa tulee, ajattelin että 10% on hyvä ja realistinen odottama. Saapa nähdä miten väärässä sitä onkaan vai onko valinta ihan ok.

Katselen jo kaverille samankaltaista settiä kuin itsellä hoymiles kuudella tai neljällä paneelilla eli hmt 2250 tai hmt/s 2000, mutta offgrid ja amazon myyvät jo ei oota. Suomesta liian suolaista. Ogggridilta oma paketti, mutta valmiit setit loppuneet. Onkohan varastot nyt saatu tyhjäksi ja ensi kesäksi hinnat ylös

Katselen jo kaverille samankaltaista settiä kuin itsellä hoymiles kuudella tai neljällä paneelilla eli hmt 2250 tai hmt/s 2000, mutta offgrid ja amazon myyvät jo ei oota. Suomesta liian suolaista. Ogggridilta oma paketti, mutta valmiit setit loppuneet. Onkohan varastot nyt saatu tyhjäksi ja ensi kesäksi hinnat ylös
Onhan noita varastotuotteina muuallakin myynnissä, esim frenchman energy ja Reichelt.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 011
Jäsenet
81 728
Uusin jäsen
character6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom