Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Shelly Pro 1, ohjaa yhtä laitetta kun ei tarvetta vielä useammalle.
Pörssäri sivustolla asetukset kohdalleen. Vaatii tietenkin kirjautumisen. Tässä sivustolla on lanka tuosta Pörssäristä. Pörssäri palvelu ohjaa sitä Shellyä kannattaako käyttää aurinkoenergiaa vai pörssisähköä.
Naapuri (sähkömies) laittoi ton Shellyn paikalleen
Vanhempien luokse olisi tarkoitus saada samanlainen systeemi ja mahdollisimman yksinkertainen. Sähköasioista sen verran pihalla että olenko ymmärtänyt oikein että tuo Shelly ohjaa erillistä kontaktoria joka sitten käynnistää varaajan?

Vanhempien luokse olisi tarkoitus saada samanlainen systeemi ja mahdollisimman yksinkertainen. Sähköasioista sen verran pihalla että olenko ymmärtänyt oikein että tuo Shelly ohjaa erillistä kontaktoria joka sitten käynnistää varaajan?
Juurikin niin

Jees, kiitti. Noita Shellyjäkin on niin monenlaisia. 3EM:n kun hommaisi ilmeisesti näkisi koska varaaja on päällä. Eri asia tekeekö sillä tiedolla niin mitään.
3em ei tue skriptejä, eli ei saa siihen suoraan pörssiohjausta.
Muutenkin varaajan tarkailuun se on turha kun kuorma on vakio, toki jos termari on tarpeeksi ni kulutus tietty tippuu, mutta siis sen aähkön mittaukseen se on överi. Voit toki laittaa sen lisäksi keskukseen koko talon kulutusta mittaamaan jos on innostusta

3em ei tue skriptejä, eli ei saa siihen suoraan pörssiohjausta.
Muutenkin varaajan tarkailuun se on turha kun kuorma on vakio, toki jos termari on tarpeeksi ni kulutus tietty tippuu, mutta siis sen aähkön mittaukseen se on överi. Voit toki laittaa sen lisäksi keskukseen koko talon kulutusta mittaamaan jos on innostusta
Okei, sit sen voi unohtaa. Eikä sille mittaukselle niin käyttöä ole. Eli täytyypä pyytää sähkömiestä tulemaan asentamaan ehdotettu Shelly Pro 1.

Näkee sen myös siitä Shellyn appista.
Sanoin vähän huonosti, tarkoitin kulutustietoja että näkisi koska ja kuinka kauan varaaja lämpeää. Sitä ei kai tuolla näe, vain koska on lupa lämmittää. Ellen nyt aivan väärin ole käsittänyt.

Okei, sit sen voi unohtaa. Eikä sille mittaukselle niin käyttöä ole. Eli täytyypä pyytää sähkömiestä tulemaan asentamaan ehdotettu Shelly Pro 1.

Sanoin vähän huonosti, tarkoitin kulutustietoja että näkisi koska ja kuinka kauan varaaja lämpeää. Sitä ei kai tuolla näe, vain koska on lupa lämmittää. Ellen nyt aivan väärin ole käsittänyt.
Juuh näät sieltä vaan luvan, et lämpeekö oikeesti vaiko onko jo halutussa lämmössä. Toi info taas vaatisi lisää älyä/tekniikkaa,ja loppujen lopuksi aika turha info jota et kauvaan ees katselisi. Toki jos 3em ois keskuksessa voisit sieltä päätellä varaajan käyttämän energian, mutta sitäkään et jaksa varmastikkaan kauvaan tehä ;)

Juuh näät sieltä vaan luvan, et lämpeekö oikeesti vaiko onko jo halutussa lämmössä. Toi info taas vaatisi lisää älyä/tekniikkaa,ja loppujen lopuksi aika turha info jota et kauvaan ees katselisi. Toki jos 3em ois keskuksessa voisit sieltä päätellä varaajan käyttämän energian, mutta sitäkään et jaksa varmastikkaan kauvaan tehä ;)

3em keskuksessa kokonaiskulutusta mittaamassa on ollut mulle painonsa arvoinen kullassa. Varsinkin kun näkee vaihekuorman ja sen mukaan sitten tietää mitä härpättämiä mihinkin kiinni.

Lisäksi mukava kattella näillä korkeilla sähkönhinnoilla koska menee tuotto myyntiin ja sentit juoksee tilille.

Yli euron päivillä oli taas ihan jees kun metsästi peruskoulutuksen watteja pois... Tyyliin mihin hemmettiin se kilowatin tausta kohina menee.

En tiedä saako nykyään vaihekohtaista reaaliaikaista dataa suoraan uusista sähkömittareista helpommalla. Jos ei niin suosittelen samalla asennuttamaan jos joutuu sähkärin soittamaan kvv pörssiohjausta laittamaan.

Pelkkää kvv:tai mittaamalla ei juuri mitään kostu. En ainakaan itse... Oisko vuoden päivät ollut mittari sielläkin ja näemmä 1730kWh vienyt. En muista koska viimeksi kattellut...

En tiedä saako nykyään vaihekohtaista reaaliaikaista dataa suoraan uusista sähkömittareista helpommalla. Jos ei niin suosittelen samalla asennuttamaan jos joutuu sähkärin soittamaan kvv pörssiohjausta laittamaan.

HAN-portillisiin mittareihin saa 30€ homewizardin mokkulan kiinni jolla näkee vaiheiden kulutuksen HA:n kautta (tai sitten maksamalla euron kuukausimaksua homewizardin pilvestä).

Mulle vaihdettiin vanha mittari uuteen juuri edellisenä päivänä ennen kuin sain luvan kytkeä paneelit valtakunnan verkkoon ja siinä on tuo P1-Han portti ja on ollut ajatuksena hankkia toi HW:n mokkula. Se mikä on jäänyt mietittymään on juuri tuo kuinka hyvin sen avulla pystyy "lukemaan" mikä kuluttaa minkäkin verran. Itsellä kun vielä vanhan aikaiset posliinisulakkeet, eikä mitään muuta älyä ole kuin Landis Gyrin mittari seinässä. Tietty kiinnostais paljonko sitä virtaa kuluu juuri just ny. Eli näyttääkö tuo ihan reaaliajassa sen kulutuksen, tai sen että paljonko menee myyntiin sähköä?

Mulle vaihdettiin vanha mittari uuteen juuri edellisenä päivänä ennen kuin sain luvan kytkeä paneelit valtakunnan verkkoon ja siinä on tuo P1-Han portti ja on ollut ajatuksena hankkia toi HW:n mokkula. Se mikä on jäänyt mietittymään on juuri tuo kuinka hyvin sen avulla pystyy "lukemaan" mikä kuluttaa minkäkin verran. Itsellä kun vielä vanhan aikaiset posliinisulakkeet, eikä mitään muuta älyä ole kuin Landis Gyrin mittari seinässä. Tietty kiinnostais paljonko sitä virtaa kuluu juuri just ny. Eli näyttääkö tuo ihan reaaliajassa sen kulutuksen, tai sen että paljonko menee myyntiin sähköä?
Näyttää joka vaiheen realiaikaisen kulutuksen/myynnin jos sinne menossa. Sitä et saa millään mikä kuluttaa mitäkin, voit vain arvailla noin seuraamalla kulutusta, mitä päällä, paljonko paneeleista tulee, ja kun joku sammuu kuinka tippuu kulutus.. eli vaan suuntaa antavaa info

10 sekunnin välein päivittyy mittarilta luettu data ja kuten tuossa jo sanottiin niin paljon kuluttavat laitteet kyllä huomaa eri vaiheissa niin näkee suurinpiirtein mitä ne hetkellisesti kuluttaa. Alla pari screenshottia, miltä luettu data näyttää home assistantissa.
Screenshot_20240615-130551.pngScreenshot_20240615-130706.pngScreenshot_20240615-130728.png

Meillä on nyt kuukauden verran ollut 12 paneelia katolla, 5.1 kWp systeemi. HA:lla tehty muutamia optimointeja. Paneelien ansiosta meillä on tällä hetkellä sähkölasku, siirtolasku ja vesilasku yhteensä plusmiinus nolla. Sähköliittymän kuukausimaksua paneelit ei kata. Ehkä voisi osittain kattaa jos vähän optimoisi lisää.

Näitä ei jaksa enää usein laskea, mutta toukokuu omalla voimalalla ja pörssisopparilla.
kokonaistuotto paneeleista 1316 kWh.
Myyntiin 801 kWh / 38,77€.
Omaan käyttöön 515 kWh / siirtoineen hyöty noin 52€.
Toukokuussa siis ~90€ tuli kotiinpäin.
Oman tuotannon lisäksi sähköä ostettiin 792 kWh / 28,50€ + siirto 58€.

Ihan vain esimerkkinä siihen, että "sähkölaskuni on 40€", niin pitää siihen muutakin laskea, jos miettii paneleita.

Viimeksi muokattu:
Toukokuun sähkölasku alle 40€. Miten perustelisin paneelit? En keksi

sama sähkölasku täälläkin. Toki lähtötiedot vajaat jne. Mutta tämähän se näissä pointtina on.
Saa osan omasta kulutuksesta katettua omatuotannolla ja ehkä jokusen sentin hyvitystä verkkoon lipsuvasta määrästä.
Toukokuu 2024:
IMG_3254.jpeg

sama sähkölasku täälläkin. Toki lähtötiedot vajaat jne. Mutta tämähän se näissä pointtina on.
Saa osan omasta kulutuksesta katettua omatuotannolla ja ehkä jokusen sentin hyvitystä verkkoon lipsuvasta määrästä.
Toukokuu 2024:
IMG_3254.jpeg
Aiemminkin on tullut tuota itse mietittyö, mutta en keksinyt ratkaisua. Oletko itse saanut laskettua jotenkin tuon sensoridatan tuonne verkkoonmyynnille vai saatko tiedon suoraan sähkömittarilta? Itsellä ei tuota tietoa suoraan ole, mutta kun hetkellinen kulutus on tiedossa, niin HA voisi osata sen laskea -mutta eipä suoraan osaa

Jaa, sit löytyikin googlella tuo kun vielä jaksoi monta ohjetta selata läpi. Nyt näkyy 0:aa, mutta pitäisi osata näyttää oikea arvo, kun aurinko taas ottaa noustaakseen tuotannon yli peruskulutuksen :)
Koodi:
value_template: >
{% set grid_out = (states('sensor.pv_power')|float(0))-(states('sensor.electricity_used')|float(0)) %}
  {% if  grid_out > 0  %}
    {{ grid_out }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
edit. Lisäsin koodiin parit sulkeet, niin toimii
Edit2. Vielä lisäsulkeet, niin nyt todistetusti alkoi toimimaan

Viimeksi muokattu:
Kesäkäyttöiseen matkailuautoon/-vaunuun saisin perusteltua kannnattavaksi, koska saisin tehdä kaiken itse ja vermeet luokkaa 500€. Pysyvän sähköliittymän päässä olevaan taloon/mökkiin en millään laskukaavalla. Sähkösiirrostakaan ei saa juuri mitään säästöä kun Carunan perusmaksut on niin suuret.

Kesäkäyttöiseen matkailuautoon/-vaunuun saisin perusteltua kannnattavaksi, koska saisin tehdä kaiken itse ja vermeet luokkaa 500€. Pysyvän sähköliittymän päässä olevaan taloon/mökkiin en millään laskukaavalla. Sähkösiirrostakaan ei saa juuri mitään säästöä kun Carunan perusmaksut on niin suuret.
Tällä hetkellä saan n. 8% nettotuoton investoinnille paneeleista. Aika vähissä muut samanlaiset sijoituskohteet. Varsinkin jos osaat itse asentaa niin pääset luokkaa 0,6€/wp hintoihin ja nettotuotto pitäisi olla jopa enemmän kuin minulla.

Toki jos on kaukolämpö ja peruskulutus olematon niin tarina on toinen. Nyt on kuitenkin myynneistäkin saanut ihan OK tuottoa viimevuodet.

Tällä hetkellä saan n. 8% nettotuoton investoinnille paneeleista. Aika vähissä muut samanlaiset sijoituskohteet. Varsinkin jos osaat itse asentaa niin pääset luokkaa 0,6€/wp hintoihin ja nettotuotto pitäisi olla jopa enemmän kuin minulla.

Toki jos on kaukolämpö ja peruskulutus olematon niin tarina on toinen. Nyt on kuitenkin myynneistäkin saanut ihan OK tuottoa viimevuodet.

Haluutko avata vähän laskelmia miten pääsit tuohon lukuun?

Jos 4000e maksaa paketti kaikkineen niin about 320€ nettotuotto per vuosi on 8%. Jos jakaa tuon 8kk (oletus että marras-helmikuu ei tuottoa) niin se olisi 40€/kk, painottuen kesälle.

Monta kertaa miettinyt uskaltaako itse lähteä asentelemaan noita paneeleita, lähinnä mietityttää kuinka pahasti voi onnistua raiskaamaan suht tuoreen peltikaton kun "tein itse ja säästin".

Haluutko avata vähän laskelmia miten pääsit tuohon lukuun?

Jos 4000e maksaa paketti kaikkineen niin about 320€ nettotuotto per vuosi on 8%. Jos jakaa tuon 8kk (oletus että marras-helmikuu ei tuottoa) niin se olisi 40€/kk, painottuen kesälle.

Monta kertaa miettinyt uskaltaako itse lähteä asentelemaan noita paneeleita, lähinnä mietityttää kuinka pahasti voi onnistua raiskaamaan suht tuoreen peltikaton kun "tein itse ja säästin".

Vissiin aalto eikä sauma?

En uskaltaisi itse edes kävellä varsinkin jos lappeella kulmaa vielä :nb:

Sama homma, pieni korkeapaikan kammo. Lappeella ehkä joku 30 asteen kulma.

Lähinnä mietin tuota kattokiskojen ruuvausta kattoon, Pitäisi varmaan tietää että miten ruoteet yms menee pellin alla, onko siellä vaakaruoteet vai jotain muuta.

Sama homma, pieni korkeapaikan kammo. Lappeella ehkä joku 30 asteen kulma.

Lähinnä mietin tuota kattokiskojen ruuvausta kattoon, Pitäisi varmaan tietää että miten ruoteet yms menee pellin alla, onko siellä vaakaruoteet vai jotain muuta.
En itse laittaisi aaltopellille, iso riski että menee kiskojen asennuksessa läpi pellistä ja aluskatteesta.

Saksasta olisi ostoskorissa 6 paneelin setti microlla. Olisiko kenelläkään suosituksia mistä kiinnikkeet. Musta tiilikuviopeltikatto kyseessä. Joskus luulin nähneeni mustia kiskoja ja kattokiinnikkeitä, mutta ovatkohan jo poistuneet. Toki spraymaalillakin saa jotakin aikaan

En itse laittaisi aaltopellille, iso riski että menee kiskojen asennuksessa läpi pellistä ja aluskatteesta.
Eikös se olis varsin turvallinen, kun vetää aallon päältä kiinnikkeen kiinni? Vai tuleeko kiinnike allon pohjalle?

Saksasta olisi ostoskorissa 6 paneelin setti microlla. Olisiko kenelläkään suosituksia mistä kiinnikkeet. Musta tiilikuviopeltikatto kyseessä. Joskus luulin nähneeni mustia kiskoja ja kattokiinnikkeitä, mutta ovatkohan jo poistuneet. Toki spraymaalillakin saa jotakin aikaan

Wisolilta saa mustana, Sonepar jälleenmyy.

21 vuonna ite laitetut 8.3kwp paneelit.. siinä tää tammikuu.. autoa latailee automatiikka ko tuottoajollei sähkö kallista ni si ei ladata vaan myydään.. tukusta ostettu alesta kaikki. Yli 20GW tuotettuna... Nosturin ja yhen apulaisen palkoilla kaikki makso karvan yli 7k€
Vaikka miten laskis ni jopa avaimet käteen paketeilla on perusteltua, jos vaan osaa optimoida kans, mukavuutta säästelemättä jopa (tän kevään helteillä ilpit puski kämpään 18 asteta ko sähkö oli sillon halpaa ja tuli paljon)
Edit sähkön siirto mulle on veroineen yli 9centtiä.. ja autoa lataan vaan kotona aurinkoiseen aikaan(lukuunottamatta talvea) ja en oo vuoden sisällä käyny ko kaks kertaa pikalaturilla.
Edit2: täys sähköauto. Ei mahista töissä ladata
edit3, ja edelleen jaksan kertoa että esim 2022 elokuussa tilille tuli reilusti yli 300€ myydystä sähköstä

Liitteet

• Screenshot_2024-06-17-08-05-45-32_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
    Screenshot_2024-06-17-08-05-45-32_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
    129,7 KB · Luettu: 92
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä saan n. 8% nettotuoton investoinnille paneeleista. Aika vähissä muut samanlaiset sijoituskohteet.

Monissa muissa sijoituskohteissa vaan se pääoma pysyy itsellä kokonaisuudessaan ja tuottoa tulee siihen päälle. Mites paneelien osalta? Onko laskelmissa huomioitu investoinnin poistot?

Monissa muissa sijoituskohteissa vaan se pääoma pysyy itsellä kokonaisuudessaan ja tuottoa tulee siihen päälle. Mites paneelien osalta? Onko laskelmissa huomioitu investoinnin poistot?
just yllä laitoin omani tietoja.. ja niissä investointi kohta jo kuoletettu, mukaan laskettu kun disel auto vaihtui täys sähköön ja lataus enimmäkseen vain paneeleille( paitsi 3-4kk talvella) soppari viellä ens tammikuuhun et maksan 5c ostetutsta sähköstä ja myyn pörsillä, automatio rankasti mukana, ps tykkään sunoa ja sähkö kiuvas

Uudella peltikatolla paneelit nostaa jonkin verran talon arvoa. Aivan samoin kuin muutkin energiaremontit. Suunnitelmani mukaan samat paneelit on edelleen katolla laskemassa energiankulutusta kun jään eläkkeelle. Mahtaako paneeleiden tuotto ehtiä nollaan omana elinikänä :)

Voin illalla pistää kuvia.
Periaatteessahan se on näin, mutta kondensoituminen voi piskotella sieltä alas ja ottaahan se kaaliin kun aluskatteesta on tarkoitettu vesitiivis ja toinen menee sen puhkomaan sopimatta asennustavasta sanallakaan ensin. Myyjä antoi juurikin ymmärtää että tämä on heidän vakiintunut tapa:think:

Edit: tässä kuva siististä aluskatteen läpäisystä, eniten tossa huolettaa kondenssivesi mutta sen lisäksi tietty myräkällä voi viskoa pieniä määriä vettä myös ton aluskatteen päälle kun harjapellin reunalla on ne reikäpellit tuuletusta varten
1000007164.jpg

ja tässä aluskateratkaisusta ettei ihmetytyä tuo eka kuva niin paljoa:
1000007169.jpg
Tulitko asiassa yhtään viisaamaksi, eli saitko korvauksia, korjausta tai mitään? Tuo harjalla oleva aluskatehan on periaatteessa kaikista helpoin ja halvin korjatakin (olettaen että on tilalle parempi läpivientikeino)

Itselle tosiaan kävi Sons of solarin ukot tekemässä samanlaisen homman, eikä asennuksesta nyt muutenkaan kehuja lähde. Taino, ulkoisesti äkkiä katsomalla (esim autosta ohiajaessa) ei asennuksessa puuttaita huomaa -jos nyt jotain pitää kehuiksi sanoa

Aiemminkin on tullut tuota itse mietittyö, mutta en keksinyt ratkaisua. Oletko itse saanut laskettua jotenkin tuon sensoridatan tuonne verkkoonmyynnille vai saatko tiedon suoraan sähkömittarilta? Itsellä ei tuota tietoa suoraan ole, mutta kun hetkellinen kulutus on tiedossa, niin HA voisi osata sen laskea -mutta eipä suoraan osaa

Jaa, sit löytyikin googlella tuo kun vielä jaksoi monta ohjetta selata läpi. Nyt näkyy 0:aa, mutta pitäisi osata näyttää oikea arvo, kun aurinko taas ottaa noustaakseen tuotannon yli peruskulutuksen :)
Koodi:
value_template: >
{% set grid_out = (states('sensor.pv_power')|float(0))-(states('sensor.electricity_used')|float(0)) %}
  {% if  grid_out > 0  %}
    {{ grid_out }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
edit. Lisäsin koodiin parit sulkeet, niin toimii
Edit2. Vielä lisäsulkeet, niin nyt todistetusti alkoi toimimaan
Ihan Shellyn 3EM hoitaa tätä puuhaa. Tokihan vois vielä laskea vaihenetotettua toteumaa erikseen. Jos jaksais, mutta Caruna hoitelee sen homman siksees hintavalla kuukausimaksulla, että käytän sitä palvelua.

Muutama noob-tason kysymys näistä:
- Kun paneelit hankkii, lienee fiksuinta hankkia kiinteähintainen sähkösoppari? Näin pääsee hyödyntämään sitten talvella tasaisen hinnat miettimättä sitä, mitä kesällä halvan energian hinnoissa menettäisi?
- Isossa piharakennuksessa olisi katon lape suoraan etelään. Kattokulma tosin on vain 15 astetta. Asennetaanko näitä sitten jollain tuennalla esim 30 asteen kulmaan, vain onko tuo niin oleellista? Äkkiseltään tulisi mieleen, että tuollainen tuenta voisi olla alttiimpi ottamaan ajan oloon damagea sääoloista. Ja oishan se vähän rumakin varmasti :hmm:

Muutama noob-tason kysymys näistä:
- Kun paneelit hankkii, lienee fiksuinta hankkia kiinteähintainen sähkösoppari? Näin pääsee hyödyntämään sitten talvella tasaisen hinnat miettimättä sitä, mitä kesällä halvan energian hinnoissa menettäisi?
- Isossa piharakennuksessa olisi katon lape suoraan etelään. Kattokulma tosin on vain 15 astetta. Asennetaanko näitä sitten jollain tuennalla esim 30 asteen kulmaan, vain onko tuo niin oleellista? Äkkiseltään tulisi mieleen, että tuollainen tuenta voisi olla alttiimpi ottamaan ajan oloon damagea sääoloista. Ja oishan se vähän rumakin varmasti :hmm:
Itsellä 6kwh järjestelmä pöhissyt noin viikon ja miettinyt samaa. Toinen vaihtoehto on laittaa Shelly tai pari sähkötauluun ja konffata Pörssäri toimimaan sen kanssa. Itse laitan Shellyn joka tapauksessa niin saan ohjattua LVV:n ja mahdollisesti lattialämmityksen päälle joko silloin kun paistaa tai pörssisähkö on edullisinta jos sillä päätän ratsastaa.

Paneelit varmaan tuottaa paremmin jyrkemmässä kulmassa. Oma katto on hieman normaalia jyrkempi ja eilen oli hetkellinen piikkituotanto 7251W. Damagesta en tiedä, kai ne siellä menee kun oikein asentaa. Estetiikasta sen verran että suurin jarru itselle paneelien asennuksessa oli juuri se miltä ne sitten näyttävät punaisella tiilikatolla. Mutta äkkiä niihin tottui ja mielestäni näyttävät jopa ihan hyviltä siellä.

Tulitko asiassa yhtään viisaamaksi, eli saitko korvauksia, korjausta tai mitään? Tuo harjalla oleva aluskatehan on periaatteessa kaikista helpoin ja halvin korjatakin (olettaen että on tilalle parempi läpivientikeino)

Itselle tosiaan kävi Sons of solarin ukot tekemässä samanlaisen homman, eikä asennuksesta nyt muutenkaan kehuja lähde. Taino, ulkoisesti äkkiä katsomalla (esim autosta ohiajaessa) ei asennuksessa puuttaita huomaa -jos nyt jotain pitää kehuiksi sanoa
Ei tuosta tullut mitään korvauksia pyydettyä kun on kerran homma tehty niin annoin olla. Ajattelin suunnitella siihen hyvän ratkaisun ja tehdä itse. Varmaan siihen liittyy jotenkin tuo samainen höyrynsulkuteippi mutta myös jokin mössö tai massa lisänä. Vähän kismittää, mutta samalla aika pieni harmihan tuo lopulta on.
Itsellä 6kwh järjestelmä pöhissyt noin viikon ja miettinyt samaa. Toinen vaihtoehto on laittaa Shelly tai pari sähkötauluun ja konffata Pörssäri toimimaan sen kanssa. Itse laitan Shellyn joka tapauksessa niin saan ohjattua LVV:n ja mahdollisesti lattialämmityksen päälle joko silloin kun paistaa tai pörssisähkö on edullisinta jos sillä päätän ratsastaa.
Shelly ja Pörssäri kiinnostais itseäkin laittaa, ehkä jokin asennuskotelo Niben MLP:n viereen jossain vaiheessa kun Niben ainoa liitos on releohjaus muistaakseni käyrän korotukselle kauttaaltaan tai jotain sellaista.

Paneelit varmaan tuottaa paremmin jyrkemmässä kulmassa. Oma katto on hieman normaalia jyrkempi ja eilen oli hetkellinen piikkituotanto 7251W. Damagesta en tiedä, kai ne siellä menee kun oikein asentaa. Estetiikasta sen verran että suurin jarru itselle paneelien asennuksessa oli juuri se miltä ne sitten näyttävät punaisella tiilikatolla. Mutta äkkiä niihin tottui ja mielestäni näyttävät jopa ihan hyviltä siellä.
Kulmasta tuli mieleen, että myöskin auringon kulma paneeleihin määrittää aika paljon eli monikidepaneelit tuottavat paljon paremmin pitkin päivää epäsuoremmastakin paisteesta. Itsellä on yksikidepaneelit eli sellaiset jotka ei tuota ihan yhtä tasaisesti. Ajatus olisi tulevaisuudessa laajentaa autotallin länsilappeelle ehkä niillä monikidepaneeleilla niin saisi pitkän osan päivästä lisätuottoa ja vieläpä ilta-auringostakin.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 071
Jäsenet
81 737
Uusin jäsen
ABM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom