Meinasitko asentaa itse? Itse asentamalla tuo on oikeinkin järkevä. Itsellä oli myös haussa pieni järjestelmä, mutta katolla onkin nyt "keskisuuri" voimala. Koska:Tässä kun on itse suunnitellut laajennusta niin totesin, miten paras kuormantapporatkaisu olisi esim. 4 kpl 400-450 watin paneeleja sekä itä- että länsilappeella kahdella 4-in-1 -mikroinvertterillä. Tuottaa aamut ja illat sekä riittävästi myös auringon ollessa lähellä etelää. Melko kustannustehokas ratkaisu pitkällä aikavälillä verrattuna järeään invertteriin ja iso kenttä paneeleja yhdellä lappeella.
Itse olin hankkimassa paneelit avaimet käteen pakettina, jolloin "asennuksen" kohtuuton hinta on aivan älytön, jos järjestelmäkoko on pieni. Ajatuksena oli kanssa 2kw/puoli, mutta lopulta tuli ostettua 6,8kwp (eli 8 paneelia=3,44kwp per puoli). Tähän johti se, että mikroinvertterit oli kohtuuttoman kalliita, sitten kun vaihtoi perusinvertterin laskelmiin, niin paneeleita "pitikin" olla enemmän. Perusinvertterillä 6paneelia kuulemma käytännössä minimimäärä, jotta tuotanto alkaa muutakin kuin täysauringolla. Tämä on toki riippuvainen paikasta, paneeleista ja invertteristä myös
En tiedä, mutta luulen että tuollainen 4kwp voimala maksaisi n.5k€ ja kun 6,88kwp sai 6700€, niin e/w ei jättänyt oikeastaan harkinnanvaraa. Mutta tämä on tosiaan tilanne vain avaimet käteen asennuksessa -siitä saa sentään kotitalousvähennyksen
Alla Savon aurinkoenergian hinnat
EDIT: Ja EN missään nimessä suosittele tuota Savon aurinkoenergiaa. Tekevät kuulemma aivan luokattoman huonoa työtä ja myyjät tekevät vanhuksille pakkomyyntiä (tästä on kokemusta omasta lähipiiristäkin)
Viimeksi muokattu: