Mutta onko ruohonleikkuri kotona kun aurinko paistaa?Ostin sähköruohonleikkurin, voimalan kannattavuus senkuin paranee ja öljynmyyjä köyhtyy.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta onko ruohonleikkuri kotona kun aurinko paistaa?Ostin sähköruohonleikkurin, voimalan kannattavuus senkuin paranee ja öljynmyyjä köyhtyy.
Mutta onko ruohonleikkuri kotona kun aurinko paistaa?
Lueskelin noista jonkun verran ja jäi vähän epäselväksi mitä kilkkeitä tuohon tarvii. Eli tarviiko jonkun erillisen purkin, jonka kautta mikroon on yhteydessä, vai sisältääkö joku tietyn mallinen mikro riittävän varustuksen niin saa ohjattua vaikka Python-skriptillä toimintaa?Tuohon toimii hyvin vaikkapa Hoymiles ja OpenDTU. Integroituu kätevästi myös HA kanssa.
Tuollaista wifi-invertteriä vähän katselin jo valmiiksi, näyttää olevan kotimaisella monopoliedustaja Raloksella vain muita malleja hirvittävään ylihintaan, joten Saksastahan ne pitää hankkia.Ilmeisesti Hoymilesillä on nykyään mallistossa wifillä varustettuja malleja, mutta käytännössä suurin osa mallistosta juttelee muilla taajuuksilla. Esim meidän katolla olevat HMT-2250-6T mallit juttelee noin 868MHz kaistalla. Tähän tarvitaan väliin DTU laite kuten OpenDTU, joka juttelee eteenpäin wifiä/lania. OpenDTU tarjoaa kätevän MQTT rajapinnan.
OpenDTU purkin voi rakentaa itse ESP32:lla, tai voit ostaa esim valmiin OpenDTU Fusion levyn.
Lumme-energiaJahas, Fortumilta tuli kirje etteivät enää elokuusta alkaen osta ylijäämää ellei heiltä myös osta sähköä. Onko vielä olemassa yhtiötä jolle voisi myydä, mutta voisi ostosopparin pitää muualla.
Lumme-energia
Ahaa. Tänään viimeksi sanoivat chatista, että muutkin saa eikä välityspalkkioitakaan peritäEi taida Lumpeellakaan enää uusi soppari onnistua jos ei heiltä osta sähköä. Pakollinen tuo ruksi "Minulla on voimassa oleva..." ja chatin kautta sain botilta tämän vastauksen:
Nyt viimein tuli itselle tuo käyttöpaikkatunnus, niin sai tehtyä tuon pientuottajasopimuksen. Eli pientuottajasopimus tulee voimaan tekopäivää seuraavana päivänä.
Lumme-energialla kuluja ei tule, jos ostosähkösopimus on heillä. Mikäli ei ole sähkösopimusta heille, ei kuluja silloinkaan tule, ellei pörssisähkö mene pakkaselle ja tuotantoa siirtyy sinne
Onko muuta haittaa siinä että ostaa ja myy samalle yhtiölle kuin että kilpailutus on työläämpää?
Pörssisähkösopparilla ja sopivalla marginaalilla en näe mitään syytä miksi en myisi samaan kun eivät siitä myöskään ota mitään rahaa itselle.
Jep, eli juuri se mitä itsekkin pohdin. Tämä onkin lukinnut omat sopparit nyt niin että makselen 3,99e/kk pörssistä. Kun sähköön menee lähes 3keur/v niin todennut että helpommin säästää enemmän kun vaan säätää kulutusta ja ruikuttaa muksuille tuhlailusta.Miinukset: myyntisoppari pitää vaihtaa aina kun vaihtaa ostosoppariakin - mulla on 0e/kk pörssisoppareita nyt pari ketjussa, joten pitää säätää niihin myyntisopparitkin = vaivaa. Toinen ongelma on yhtiöt jotka eivät osta (joko lainkaan tai huonoilla ehdoilla) ylijäämäsähköä.
Joo-o, pitää varmaan soitella tuonne ja kysyä. Tilauslomaketta ei saa eteenpäin ruksaamatta ruutua "Minulla on voimassa oleva sähkösopimus Lumme Energian kanssa".
Mahtaako olla chatissa sitten eri kaverit hommissa kuin puhelimessa. Hyvä että selvitit, huono että antavat ristiriitaista infoa -pahoittelut omasta puolestaniPalaan tähän, soitin Lumpeelle. Heiltäkin pitää nykyisin ostaa sähkö, jotta saa pienmyyntisopparin voimaan.
Eiköhän Robo siellä chatissa oo, johan se kuvakekin sen näyttää.. kukaan ole sille päivittänyt infoaMahtaako olla chatissa sitten eri kaverit hommissa kuin puhelimessa. Hyvä että selvitit, huono että antavat ristiriitaista infoa -pahoittelut omasta puolestani
Heh. No onhan se aluksi, mutta asiakaspalvelijan saa sieltä ihan pyytämällä. Selvästi robotti olisi tietänyt asian paremminEiköhän Robo siellä chatissa oo, johan se kuvakekin sen näyttää.. kukaan ole sille päivittänyt infoa
Tuollaista wifi-invertteriä vähän katselin jo valmiiksi, näyttää olevan kotimaisella monopoliedustaja Raloksella vain muita malleja hirvittävään ylihintaan, joten Saksastahan ne pitää hankkia.
Varmasti selviäisi, mut väännetääs vielä rautalangasta. Jos nuo inverterit tilaa muualta, niin pitääkö niihin tilata jotain muuta dingeli dongelia et konfit saa muutettua suomeen vai onko ne saksassa jo valmiiksi sellaisia, että kelpaa täälläkin asennella?
Toinen kysymys onko tietoa miten nuo käyttäytyy jos virta menee yli speksin? Eli jos vaikka maksimi virta inverterin tulolle on 20a ja olisi kytketty epäedulliseen paikkaan 2 paneelia rinnakkain, niin jossain käsittämättömässä säkä tilanteessahan virta voisi hetkellisesti olla jotain 22a luokkaa? Meneekö jotain rikki vai rajoittaako vain virran annon tuohon 20a?
Käsittääkseni ovat laittomia täällä, näin ainakin muistelen lukeneeni ~vuosi takaperin.Miten nämä parveke systeemit, onko suomessa käyttö sallittu? Kiinnostaisi tuo siirrettävyys.EcoFlow 400W Rigid Solar Panel (2 pieces)
- A 23% conversion rate to sunlight - All-black design that fits any house style - Built to last with an IP68 waterproof rating - Fast and Easy Installation - Up to a 10-year warranty * The solar to XT60i charging cable is not included in this bundle. Click here to get a solar to XT60i charging...eu.ecoflow.com
Minkä verran noissa on takuuehtojen mukainen ylimitoitusvara? Froniuksen normi-inverttereillä näyttää olevan nykyään jo 200% sallittuSama homma kuin normi invertterilläkin eli ei se itseään hajota vaikka olisi tehokkaampaa/enempi paneelia kiinni mitä invertteri speksit.
Mullakin 410W paneeleita mutta invertteri 2250/6 eli 375W per lähtö.
Minkä verran noissa on takuuehtojen mukainen ylimitoitusvara? Froniuksen normi-inverttereillä näyttää olevan nykyään jo 200% sallittu
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä nuo invertterit pystyy ylikuormaa ottamaan vastaan aivan hyvin, jos ei lämpenemisestä tms. tule ongelmaa, jolloin invertteri alkaa rajoittamaan tehoa. Tässä on huomioitava se, että hyvin harvoin Suomessa päästään tuohon 100% hyötysuhteeseen, joten paneelien ylimitoittaminen on jopa suotavaa tietyllä prosentilla, jolloin käy juurikin mainitsemasi herääminen aiemmin ja parempi tuotto.Ei kai sillä kauheasti pitäisi olla väliä. Sähköä kun ei voi "puskea" mihinkään. Eli aika yks ja sama jos siellä on vaikka 600W paneeli, tulo vaan voi käyttää siitä 375W hyväkseen, muu auringon energia jää siihen paneelin pinnalle... Hyötyä on se, että herää aikaisemmin ja tuottaa herkemmin lähemmäs täydet 375W.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä nuo invertterit pystyy ylikuormaa ottamaan vastaan aivan hyvin, jos ei lämpenemisestä tms. tule ongelmaa, jolloin invertteri alkaa rajoittamaan tehoa. Tässä on huomioitava se, että hyvin harvoin Suomessa päästään tuohon 100% hyötysuhteeseen, joten paneelien ylimitoittaminen on jopa suotavaa tietyllä prosentilla, jolloin käy juurikin mainitsemasi herääminen aiemmin ja parempi tuotto.
Ei energia katoa invertterissä vaan invertteri rajoittaa paneelin tehoa antamalla paneelin DC-jännitteen kohota yli optimi tason. Tällä tavalla voidaan rajoittaa paneelin tehoa aina nollaan asti.
Minä en näistä aurinkopaneeleista kauheasti ymmärrä, mutta kysytään. Nähtävästi mökin ns. tyhjäkäyntikulutus on kesäaikana luokkaa 300-400w. Nämä tietysti jakautuu 3:lle eri vaiheelle ja epätasaisesti. Esim. juuri nyt on näin:
Nyt jos haluaisin aurinkopaneelisysteemin joka kattaa juuri ja juuri tuon pohjakulutuksen, niin kysymykset kuuluu:
1. Minkä kokoluokan järjestelmä tulisi olla?
2. Miten tässä vaikuttaa nuo kuinka talouden kulutus jakautuu epätasaisesti eri vaiheille? Miten paneelien tuotto jakautuu?
3. Onko tässä järkeä eli pyrkiä käyttämään kaikki tuotettu sähkö itse, vai pitäisikö laittaa enemmän paneeleja ja myös myyntiin?
Mökissä kokonaiskulutus yli 20000kWh (lämmitys mlp, sähköautot, sähkösauna isoimmat kuluttajat)
Oma ajatukseni,Minä en näistä aurinkopaneeleista kauheasti ymmärrä, mutta kysytään. Nähtävästi mökin ns. tyhjäkäyntikulutus on kesäaikana luokkaa 300-400w. Nämä tietysti jakautuu 3:lle eri vaiheelle ja epätasaisesti. Esim. juuri nyt on näin:
Nyt jos haluaisin aurinkopaneelisysteemin joka kattaa juuri ja juuri tuon pohjakulutuksen, niin kysymykset kuuluu:
2. Miten tässä vaikuttaa nuo kuinka talouden kulutus jakautuu epätasaisesti eri vaiheille? Miten paneelien tuotto jakautuu?
3. Onko tässä järkeä eli pyrkiä käyttämään kaikki tuotettu sähkö itse, vai pitäisikö laittaa enemmän paneeleja ja myös myyntiin?
Mökissä kokonaiskulutus yli 20000kWh (lämmitys mlp, sähköautot, sähkösauna isoimmat kuluttajat)
Tuohon riittää 1-2kW.Nyt jos haluaisin aurinkopaneelisysteemin joka kattaa juuri ja juuri tuon pohjakulutuksen,
Mutta sähköautolle sais olla enemmän 4-5kW.Mökissä kokonaiskulutus yli 20000kWh (lämmitys mlp, sähköautot, sähkösauna isoimmat kuluttajat)
Miinushintoja ei kannata pelätä, aika lillukanvarsia olleet. Yhtenäkin päivänä 6,6kWp systeemistä 0,58 senttiä maksettavaa. Aamupäivän pienistä positiivisista hinnoista tuli kuitenkin 3 senttiä kassaan.Musta pitää laske sekin näihin ko -pörssissä joudut maksaa myynistä
Eun päätös tulee lisäämään aurinko enegiaa. Joten kesäsin sillä tulee olee enempi merkitystä ko ylituotto vaan lisääntyy ja pörssi alkaa oleee enempi miinusta...Miinushintoja ei kannata pelätä, aika lillukanvarsia olleet. Yhtenäkin päivänä 6,6kWp systeemistä 0,58 senttiä maksettavaa. Aamupäivän pienistä positiivisista hinnoista tuli kuitenkin 3 senttiä kassaan.
Ja ne auttaa kun heinä- elokuussa tulee paljon mut helmi-maaliskuussa ois tarve?Ylimääräinen kapasiteetti tarkoittaa myös sitä, että tulee investointeja hyödyntämään sitä. Lämpöyhtiöt on jo alkaneet rakentamaan sähkökattiloita ja vetytuotantoa tulossa pikku hiljaa.
Kuten jo yllä vastailtiin ja kun itse kuulun kanssa heimoon joka pyrkii maksimoimaan oman kulutuksen. Myynnillä ei nyt eikä tulevaisuudessa tule ikinä maksamaan ylimitoitusta takaisin.Minä en näistä aurinkopaneeleista kauheasti ymmärrä, mutta kysytään. Nähtävästi mökin ns. tyhjäkäyntikulutus on kesäaikana luokkaa 300-400w. Nämä tietysti jakautuu 3:lle eri vaiheelle ja epätasaisesti. Esim. juuri nyt on näin:
Osin näinkin, muttta sähkönsiirto+verot lähentelee 6c/kWh ainakin Espoon Carunan alueella ja jos tuoton pystyy käyttämään itse, niin tuo jää omaksi hyödyksi vaikka energian hinta olisi nollassa.btw. olen sitä mieltä että aurinkopaneelibuumista eniten hyötyivät ne jotka eivät ole aurinkopaneeleja hankkineet. Katsokaa vaikka pörssisähkön hintaa niinä päivinä kun aurinko paistaa. Se on paras säästö joka saa painettua sähkön hinnan nollaan käyttämättä siihen ollenkaan omaa rahaa!
mulla o 6,47c/kwh + 36,62e/kk toki kk maksuun mikään ei helpota se on aina vaikkei ostais yhtään, ja siirtoyhtiö on caruna... kiva lukea kyl caruna espoon hinnoista yms, ja myös ko taas sai jaettua hyvät osingot sijoittajille... tietää et rahat mitä maksan menee hyvään tarkoitukseen..Osin näinkin, muttta sähkönsiirto+verot lähentelee 6c/kWh ainakin Espoon Carunan alueella ja jos tuoton pystyy käyttämään itse, niin tuo jää omaksi hyödyksi vaikka energian hinta olisi nollassa.
Juu, tottakai! Mutta muutama vuosi sitten 12kk sopparit pyöri siellä 4c/kwh luokassa ja nyt vähän enemmän. Eli lähes 50% säästö (siirto+energia) on saanut sillä että ei ole investoinut euroakaan. Harvoin tuollaisia prosentteja saa ilmaseksiOsin näinkin, muttta sähkönsiirto+verot lähentelee 6c/kWh ainakin Espoon Carunan alueella ja jos tuoton pystyy käyttämään itse, niin tuo jää omaksi hyödyksi vaikka energian hinta olisi nollassa.
Pointti noissa sähkökattiloissa on esim. se, että kaukolämpöyhtiön ei tarvi puskea haketta kattilaan niin paljon vaan sitä voi käyttää sitten talvella. Esimerkiksi kunnallisessa omistuksessa olevalle yhtiölle ihan helvetin suotava juttu kun raha valuu "asukkaiden omaan" kassaan.Ja ne auttaa kun heinä- elokuussa tulee paljon mut helmi-maaliskuussa ois tarve?