• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Minulle riittäisi siirtoineen, veroineen 9snt/kWh ja saa laittaa 200kWh akkuja talooni. Toisaalta juttelin asiaan perehtyneen Cactokselle asennuksia tehneen henkilön kanssa ja mieleen jäi että reservi/varavoima yms. osallisuudeta korvaukset ovat varsin hyviä. Esim. kohdallani tuo 15snt ->9snt/kWh maksaisi n. 500€ vuodessa. Tuolla 3x63A sulakekoolla pystyisi kuitenkin siirtelemään kotiakusta eestaas yli 1000kWh vuorokaudessa. Puhuttaessa tämän kokoluokan siirtomääristä niin siinä ei paljoa "Erkin" muutaman tuhannen kWh:n aurinkotuotot paina, vaikka ne ilmaiseksi saisikin.

Tuollainen 200kWh akusto maksanee lähemmäs 20 000e, senttimarkkinoilla saa veivata ihan tosissaan että tuon kuolettaa järkevässä ajassa ja sitten pitäisi tehdä sitä voittoakin.
 
Tuollainen 200kWh akusto maksanee lähemmäs 20 000e, senttimarkkinoilla saa veivata ihan tosissaan että tuon kuolettaa järkevässä ajassa ja sitten pitäisi tehdä sitä voittoakin.

Edellisen sivun hinnoilla (5k€ per 10kWh) hintalappu ois lähempänä 100k. Mistäs noita noin edullisesti saa?
 
Tuollainen 200kWh akusto maksanee lähemmäs 20 000e, senttimarkkinoilla saa veivata ihan tosissaan että tuon kuolettaa järkevässä ajassa ja sitten pitäisi tehdä sitä voittoakin.

Akustot liisataan valmistajalta. Ei niitä kukaan omaksi osta.
 
Akustot liisataan valmistajalta.

Joku sen maksaa ja liisauksessakin pitää tehdä voittoa eli se on kalliimpaa kuin itse hankkiminen, mutta luonnollisesti vähentää pääomakustannuksia. Sen mitä tuota ketjua luin niin ne liisaa akkujen materiaalin, ilmeisesti ne joutuu kummiskin rakentamaan akut itse ja sitä varten ne tarttee sen tehtaan jota ne ilmeisesti on yrittäneet hankkia.

Edellisen sivun hinnoilla (5k€ per 10kWh) hintalappu ois lähempänä 100k. Mistäs noita noin edullisesti saa?

Stetson-sleevesin menetelmällä approksimoin siitä että kuluttajille myydään EVEn cellejä reilulla 100e/kWh niin tuollainen firma saa varmasti halvemmalla mutta sen päälle tulee suunnittelu, rakennus, kasaus, jne kustannukset.
 
Viimeksi muokattu:
Käytetään Teravoimaa esimerkkinä vasta sitten kun on nettikirjoittelun lisäksi jotain konkretiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli sitten kolmanneltakin tarjous ja tuli sitten juteltua tovin tämän tarjoajan kanssa ja huomasin sellaisen asenteen että microinvertterit olisivat kuin itse saatanasta, eikä niitä kannattaisi asentaa, vaan ihan perusinvertteri, tai siis mun tapauksessa hybridi-invertteri. Sit aloin muistelemaan kun juttelin sen toisen myyjän kanssa joka tarjoisi kanssa tuota hybridi-invertteriä niin hänelläkin oli sama asenne microinverttereitä kohtaan, ettei niillä tee mitään kun kesäkuumalla ne kuumenee liikaa siellä paneelien alla katolla ja eivät tuota sit juurikaan sähköä sen takia.

Onko tässä kuinka paljon myyntimiehen puhetta jossa haukutaan sitä mikä ei ole omaa myyntituotetta? Toinen jopa väitti että lafkan ruotsin puoli olisi kuulemma lopettanut kokonaan microinverttereiden käyän kun "puolessa" oli ollut ongelmia kesäkuumilla. Ja tää lafka veden putous.
 
Tuli sitten kolmanneltakin tarjous ja tuli sitten juteltua tovin tämän tarjoajan kanssa ja huomasin sellaisen asenteen että microinvertterit olisivat kuin itse saatanasta, eikä niitä kannattaisi asentaa, vaan ihan perusinvertteri, tai siis mun tapauksessa hybridi-invertteri. Sit aloin muistelemaan kun juttelin sen toisen myyjän kanssa joka tarjoisi kanssa tuota hybridi-invertteriä niin hänelläkin oli sama asenne microinverttereitä kohtaan, ettei niillä tee mitään kun kesäkuumalla ne kuumenee liikaa siellä paneelien alla katolla ja eivät tuota sit juurikaan sähköä sen takia.

Onko tässä kuinka paljon myyntimiehen puhetta jossa haukutaan sitä mikä ei ole omaa myyntituotetta? Toinen jopa väitti että lafkan ruotsin puoli olisi kuulemma lopettanut kokonaan microinverttereiden käyän kun "puolessa" oli ollut ongelmia kesäkuumilla. Ja tää lafka veden putous.

No onhan ne mikroinvertterit kuluttajan kannalta "saatanasta". Jos sellainen menee rikki niin kuka sulle sen tulee sinne nosturin/telineiden kanssa vaihtamaan? Sitten kun 5-10v on kulunut niin uusiakaan vaihtolaitteita et saa enää mistään. Olet sidottu johonkin kuppaseen webbiportaaliin jota ei enää kehitetä, eikä mikään kolmannen osapuolen softa tue. Tottahan mikrot on ajatuksena kiehtovia ja paneelikohtainen seuranta jo ajatuksena kutkuttava.

Jos paneeleille osuu paljon varjoja niin mitään paneeleita ei kannata laittaa. Mikroinvertterit sopivat johonkin minijärjestelmään, tai DIY-ukoille. Eiköhän niiden pääkohde ole nykyään töpseliin kytkettävät parvekevoimalat, jotka ovat tietysti täällä Suomessa hengenvaarallisia, ja siksi kiellettyjä.

Itse tutkisin tarkkaan mihin suuntaan kotiakkujärjestelmät on menossa ja valitsisin sellaisen keskusinvertterin joka on tod.näk. yhteensopivin niiden kanssa. Mitä se sitten tarkoittaakaan :D
 
No onhan ne mikroinvertterit kuluttajan kannalta "saatanasta". Jos sellainen menee rikki niin kuka sulle sen tulee sinne nosturin/telineiden kanssa vaihtamaan? Sitten kun 5-10v on kulunut niin uusiakaan vaihtolaitteita et saa enää mistään. Olet sidottu johonkin kuppaseen webbiportaaliin jota ei enää kehitetä, eikä mikään kolmannen osapuolen softa tue. Tottahan mikrot on ajatuksena kiehtovia ja paneelikohtainen seuranta jo ajatuksena kutkuttava.

Jos paneeleille osuu paljon varjoja niin mitään paneeleita ei kannata laittaa. Mikroinvertterit sopivat johonkin minijärjestelmään, tai DIY-ukoille. Eiköhän niiden pääkohde ole nykyään töpseliin kytkettävät parvekevoimalat, jotka ovat tietysti täällä Suomessa hengenvaarallisia, ja siksi kiellettyjä.

Itse tutkisin tarkkaan mihin suuntaan kotiakkujärjestelmät on menossa ja valitsisin sellaisen keskusinvertterin joka on tod.näk. yhteensopivin niiden kanssa. Mitä se sitten tarkoittaakaan :D
Ei se nyt maailman loppu ole jos yksi paneeli on pois käytöstä 5-10v päästä. Ei nuo isotkaan invertterit ikuisia ole ja samat softa päivitysongelmat on molemmissa. Kyllä microinvertterillä on paikkansa.
 
Ei se nyt maailman loppu ole jos yksi paneeli on pois käytöstä 5-10v päästä. Ei nuo isotkaan invertterit ikuisia ole ja samat softa päivitysongelmat on molemmissa. Kyllä microinvertterillä on paikkansa.

Mikroinvertterit on ketjutettuja. Yhden rikkoutuminen voi lopettaa koko ketjun toiminnan. On niillä paikkansa, näitä ovat mm. DIY-viritykset, maateline muutamalla paneelilla jne.

Suomessa noita Hoymilesiä kauppaa lähinnä lessuvetoinen Ralos ja paneelit ovat heidän Kiinaimportteja, eli mitään oikeaa takuuta (vrt. Onninen, Scanoffice yms. suuret tukkurit) ei ole. Jos mikrot(kin) kiinnostaa niin kannattaa lueskella tuolta: Aurinkosähkö ja -lämpö sekä tuulivoima
 
Onko tuo microjen lämpeäminen oikea ongelma? Tossa kun oli jo lämpeemmät kelit sain kiskot autotallin katolle, mutta sitten tuli taas lunta niin homma jäi. Voisin yhtähyvin laittaa microt välikatolle niin ei ainakaan kuumene liikaa. Pari metriä menee lisää dc johtoa per paneeli, mutta eipä se ongelma ole. Tosiessa kentässä mikä tulee talon päätyyn ala rivi on sen verran kulmassa, että siellä takana mahtuu kulkemaan ja tuulettuukin varmaan aika hyvin niin lämpö ei ole ongelma.

Mä oon edelleen sitä mieltä, että tää akku homma tule integroitumaan isommassa mittakaavassa tulevaisuudessa autoon enemmän kuin erillisiin akkuihin. Mitään järkeä seisottaa 60kWh akkupakettia tallissa/katoksessa/pihalla. Toki tällä hetkellä noissa V2L seteissä on hyvin onnettomat virrat ja vaatii kohtalaisesti pioneeri henkeä, että sitä pystyy hyödyntämään kotosalla. Itse mietin jotain kontaktori ohjattua laatikkoa, mikä olisi vaihdellut V2L ja laturin välillä ja siitä olisi lähtenyt erillinen pistorasia syöttö taloon minkä perässä olisi tyyliin ollut vain lämmitys (louhintarigejä ja ilp).
Mutta esim. Skeidan Epiq pitäisi tulla V2H ja jos about 25-30k€ hintalappu, 400km range ja bootin 400L koko pitää paikkansa niin tuosta tulee sellainen mainstream vekotin joka yleistää tuota kytkentä tapaa. Suurimmalla osalla ihmisistä auto kuitenkin seisoo tyhjänpanttina. Vaikka itsekkin kuljen autolla töihin niin aurinkoisena päivänä olisi nyt hyvä syy jättää auto kotio ja mennä fillarilla. Paskalla kelillä taas huono tuotto niin autokin voi olla sen 8h päivästä pois kotiverkosta.
Toki jos paneelikenttä on täysin varjoista vapaa ja about samaan rahaan saa hybridi invertterin niin kannattaa sellainen ilman muuta ottaa!
 
Tällä hetkellä kaikki kehitys on painottunut autoihin, mutta pitkällä tähtäimellä on ehkä epäloogista että uusina alkaen 40 000€ autot olisivat akkuratkaisu. Auton akuilta vaaditaan kuitenkin ihan erilaista keveyttä ja kestävyyttä vs kotiakut. Ja auton akuilla on se ongelma että ne ovat poissa paikalta aika usein ja saattavat saapua takaisin tyhjinä epäoptimaaliseen aikaan.

Korona ja sen jälkeiset saatavuushäiriöt johtivat siihen että akkujen hinnat jäivät junnaamaan paikalleen, sitä ennen akkujen hinnat kuitenkin putosivat neljännekseen viidessä vuodessa 2013-18 Battery price per kwh 2023 | Statista

Kun paikalliseen käyttöön soveltuvia teknologioita entisestään kehitetään samalla kuin hinnat laskee, voidaan olettaa että esim 500-1000l kokoisen (autoon liian iso) 40-50 kWh kapasiteetillä olevan akun ohjauksineen saa tehtyä alle 100€ / kWh viiden vuoden sisällä. Pelkät kennot voi laskea alle 100€ jo tänä vuonna.
 
Mites jos laittaa jonkun 6kWp setin siten että paneelit on kolmeen ilmansuuntaan niin saako sellaisen toimimaan tavallisella inverterillä vai pitääkö olla mikrot?
 
Tää on aina hienoa kun ihmiset neuvoo "omilla kokemuksulla" mitkä on tulleet internetistä.
Mikroille on ehdottomasti paikka aurinko-sähkön tuotannossa. Se ei ole kaikille, mutta esim sammy123 tuntuu trollaavan aika hyvin. Samaa kuraa ne softat on kaikissa inverttereissä. Softassa ei ole teoriassa mitään eroa montako mppt:tä invertterissä on. Eri valmistajien välillä softat näyttää eriltä, mutta se ei edelleenkään johdu invertterin mppt lukemasta.
Hoymilesit ei ole ketjutettu. Eli jos sieltä hajoaa yksi mppt niin yksi paneeli tippuu pois linjoilta. Jos normaalista invertteristä hajoaa mppt niin kaikki paneelit tippuu pois. Eli vikasietoisuudessa on eroa. Toiselle jopa 1-2 mppt sisältävä "normi-invertteri" on heikompi lenkki kuin mikrot koska koko systeemi on mykkä jos mppt hajoaa.
Mikrot on suunniteltu myös lämpimiin maihin jossa aurinko lämmittää ihan eri tavalla kuin suomessa. Kyllä ne mikrot siellä paneelin takana lämpeää, mutta niin lämpeää se normaalikin invertteri talon seinällä. Mutta lämpö tulee pitkälti siitä että invertterin höytysuhde on jotain 98%. "Normi-invertteri" on usein aktiivisesti jäähdytetty, koska ilmavirtaa ne ei saa. Paneelien takana taas ilmavirtaus on aika kova, koska paneelien lämpö pistää ilman liikkeelle. Tämän takia mikrot on passiivijäähdytettyjä.

En ole kuin eräs foorumilainen joka internetin pohjalta haukkuu kaiken, vaan kerron vain omista oikeista kokemuksista. Meillä mikrot toimii paremmin kuin 1-2mppt sisältävä invertteri, eikä kokemukset ole muuttaneet tätä vaan ehdottomasti omat asennukset tulee tulevaisuudessakin olemaan mikroinverttereillä. En silti lähde haukkumaan 1-2mppt sisältäviä inverttereitä tai tuputtamaan mikroja, koska jokainen tekee sen päätöksen itse.
 
Mites jos laittaa jonkun 6kWp setin siten että paneelit on kolmeen ilmansuuntaan niin saako sellaisen toimimaan tavallisella inverterillä vai pitääkö olla mikrot?
Olen ymmärtänyt että yleensä 2 ryhmää joilla identtiset olosuhteet onnistuu monilla/useimmilla inverttereillä mutta 3 eri ryhmää harvemmalla. Joku muu varmaan tietää paremmin.
 
Mites jos laittaa jonkun 6kWp setin siten että paneelit on kolmeen ilmansuuntaan niin saako sellaisen toimimaan tavallisella inverterillä vai pitääkö olla mikrot?
Tarvitset yhtä monta mppt:tä kuin ilmansuuntia. Perus inverttereissä on yleensä 1-2 mpptä joten niillä voi hyödyntää maks kahteen eri ilmansuuntaan asennetut paneelit.
 
Mikroinvertterit on ketjutettuja. Yhden rikkoutuminen voi lopettaa koko ketjun toiminnan. On niillä paikkansa, näitä ovat mm. DIY-viritykset, maateline muutamalla paneelilla jne.

Suomessa noita Hoymilesiä kauppaa lähinnä lessuvetoinen Ralos ja paneelit ovat heidän Kiinaimportteja, eli mitään oikeaa takuuta (vrt. Onninen, Scanoffice yms. suuret tukkurit) ei ole. Jos mikrot(kin) kiinnostaa niin kannattaa lueskella tuolta: Aurinkosähkö ja -lämpö sekä tuulivoima
Ne on ketjutettu 240v linjalla, jos mikroinvertteri ei oikosulkuun rikkoonnu niin vain yksi tippuu pois.
 
Tää on aina hienoa kun ihmiset neuvoo "omilla kokemuksulla" mitkä on tulleet internetistä.
Mikroille on ehdottomasti paikka aurinko-sähkön tuotannossa. Se ei ole kaikille, mutta esim sammy123 tuntuu trollaavan aika hyvin. Samaa kuraa ne softat on kaikissa inverttereissä. Softassa ei ole teoriassa mitään eroa montako mppt:tä invertterissä on. Eri valmistajien välillä softat näyttää eriltä, mutta se ei edelleenkään johdu invertterin mppt lukemasta.
Hoymilesit ei ole ketjutettu. Eli jos sieltä hajoaa yksi mppt niin yksi paneeli tippuu pois linjoilta. Jos normaalista invertteristä hajoaa mppt niin kaikki paneelit tippuu pois. Eli vikasietoisuudessa on eroa. Toiselle jopa 1-2 mppt sisältävä "normi-invertteri" on heikompi lenkki kuin mikrot koska koko systeemi on mykkä jos mppt hajoaa.
Mikrot on suunniteltu myös lämpimiin maihin jossa aurinko lämmittää ihan eri tavalla kuin suomessa. Kyllä ne mikrot siellä paneelin takana lämpeää, mutta niin lämpeää se normaalikin invertteri talon seinällä. Mutta lämpö tulee pitkälti siitä että invertterin höytysuhde on jotain 98%. "Normi-invertteri" on usein aktiivisesti jäähdytetty, koska ilmavirtaa ne ei saa. Paneelien takana taas ilmavirtaus on aika kova, koska paneelien lämpö pistää ilman liikkeelle. Tämän takia mikrot on passiivijäähdytettyjä.

En ole kuin eräs foorumilainen joka internetin pohjalta haukkuu kaiken, vaan kerron vain omista oikeista kokemuksista. Meillä mikrot toimii paremmin kuin 1-2mppt sisältävä invertteri, eikä kokemukset ole muuttaneet tätä vaan ehdottomasti omat asennukset tulee tulevaisuudessakin olemaan mikroinverttereillä. En silti lähde haukkumaan 1-2mppt sisältäviä inverttereitä tai tuputtamaan mikroja, koska jokainen tekee sen päätöksen itse.

Nii. Tuossahan nuo Hoymilesit on naapurin katolla minun asentamana. Joten on hiukan enemmän kokemusta asiasta kuin näköjään sinulla. Et ilmeisesti tiedä että ne kytketään peräkkäin KETJUTTAEN ja viimeisestä sitten viedään kaapelit sähkökeskukseen. Et myöskään ilmeisesti ole taistellut erikoiskaapelien, jatkoksien ja spessuliittimien kanssa, jotka ovat erottamaton osa mikrojen asennusta. Tietty nämä eivät ole ongelma jos rakentaa jotain muutaman kilowatin minijärjestelmää.

Et ole kommenteistasi päätellen myöskään koskaan kokeillut Hoymilesin mikroinvertterin lämpötilaa. Se käy ihan perkeleen kuumana jo maatelineessä, saati sitten siellä katon ja mustan paneelin välissä. Onko sillä mitään merkitystä käyttöikään jää nähtäväksi. Yleensä elektroniikka tykkää viileästä.

Jos tarjouksessa mikro- ja keskusinvertterijärjestelmä on samanhintainen niin silloin on vain huono tarjous keskusinvertterijärjestelmästä, tai saat "omaa kinumerkkipaneelia" mikrovaihtoehdossa.

Mikrot on edelleen hyvä esim. 2-4 paneelin maatelineeseen, mutta kattoasennukseen keskusinvertteri. Tulossa olevat edulliset kotiakut rajaavat mikrot kuitenkin isossa kuvassa kuolevaksi lehmäksi, joten kannattaa valita keskuinvertteri laajalla akkutuella.

EDIT: Hoymilesin jäähdytys. Invertterin sisältä löytyy hatullinen mössöä, eli elektroniikka ei ole fyysisessä kosketuksessa kuoreen edes heatsinkin puolelta. Aika yllättävä:
 
Viimeksi muokattu:
Näin ajatuksena, jos yhden MPPT:n paneelit ylimitoittaa ja jakaa eri ilmansuuntiin (2 tai 3) eli 1s(2-3)p kytkennallä, niin silloinhan niin kauan kun Voc and Isc pysyy sallitun rajoissa niin yksi MPPT pystyy palvelemaan jokaista ilmansuuntaa ja mitoituksesta riippuen menettää vain vähän tehoa kun aurinko on hetkellisesti asennossa jolloin paneelit tuottavat enemmän kuin MPPT pystyy hyödyntämään? Jos invertterissä on 2-3 MPPT liitäntää niin pistämällä 2-3 x 1s(2-3)p setin niin kaikki inverretin MPPT:t ovat käytössä koko päivän.
 
Viimeksi muokattu:
Nii. Tuossahan nuo Hoymilesit on naapurin katolla minun asentamana. Joten on hiukan enemmän kokemusta asiasta kuin näköjään sinulla. Et ilmeisesti tiedä että ne kytketään peräkkäin KETJUTTAEN ja viimeisestä sitten viedään kaapelit sähkökeskukseen. Et myöskään ilmeisesti ole taistellut erikoiskaapelien, jatkoksien ja spessuliittimien kanssa, jotka ovat erottamaton osa mikrojen asennusta. Tietty nämä eivät ole ongelma jos rakentaa jotain muutaman kilowatin minijärjestelmää.

Et ole kommenteistasi päätellen myöskään koskaan kokeillut Hoymilesin mikroinvertterin lämpötilaa. Se käy ihan perkeleen kuumana jo maatelineessä, saati sitten siellä katon ja mustan paneelin välissä. Onko sillä mitään merkitystä käyttöikään jää nähtäväksi. Yleensä elektroniikka tykkää viileästä.

Jos tarjouksessa mikro- ja keskusinvertterijärjestelmä on samanhintainen niin silloin on vain huono tarjous keskusinvertterijärjestelmästä, tai saat "omaa kinumerkkipaneelia" mikrovaihtoehdossa.

Mikrot on edelleen hyvä esim. 2-4 paneelin maatelineeseen, mutta kattoasennukseen keskusinvertteri. Tulossa olevat edulliset kotiakut rajaavat mikrot kuitenkin isossa kuvassa kuolevaksi lehmäksi, joten kannattaa valita keskuinvertteri laajalla akkutuella.

EDIT: Hoymilesin jäähdytys. Invertterin sisältä löytyy hatullinen mössöä, eli elektroniikka ei ole fyysisessä kosketuksessa kuoreen edes heatsinkin puolelta. Aika yllättävä:

Massa on lämpöä johtavaa ja hukkatehoa näistä käsittääkseni syntyy vain 10W luokkaa eli massa kykenee sen siirtämään koteloon. Kuten sanoit niin elektroniikan elinikä romahtaa korkeissa lämpötiloissa ja siksi näissä mikroissa on järjestään ylimitoitetut komponentit että kestää sen 10-15v takuun ajan. Ikuisia eivät missään nimessä ole sillä parhaatkin kondensaattorit ikääntyvät hyvin nopeasti lämpötiloissa mikä paneelin ja katon välissä.

Katolle en myöskään mikroja ole kenellekään suositellut eli liitokset oltava helposti tarkastettavissa ja mikrot vaihdettavissa. Multa on siviilipuolella kysytty useasti voisinko kirjoittaa mökin mikroille etänä mittauspöytäkirjat yms ja sit ollaan yllättyneitä kun ei yhtään vähemmällä sähkärin käyttämisellä pääse kuin keskusinvertteri vehkeillä. Kauppiaat jopa lupailevat että ne voi vain törkätä verkkoon kiinni...
 
Tällä hetkellä kaikki kehitys on painottunut autoihin, mutta pitkällä tähtäimellä on ehkä epäloogista että uusina alkaen 40 000€ autot olisivat akkuratkaisu. Auton akuilta vaaditaan kuitenkin ihan erilaista keveyttä ja kestävyyttä vs kotiakut. Ja auton akuilla on se ongelma että ne ovat poissa paikalta aika usein ja saattavat saapua takaisin tyhjinä epäoptimaaliseen aikaan.

Korona ja sen jälkeiset saatavuushäiriöt johtivat siihen että akkujen hinnat jäivät junnaamaan paikalleen, sitä ennen akkujen hinnat kuitenkin putosivat neljännekseen viidessä vuodessa 2013-18 Battery price per kwh 2023 | Statista

Kun paikalliseen käyttöön soveltuvia teknologioita entisestään kehitetään samalla kuin hinnat laskee, voidaan olettaa että esim 500-1000l kokoisen (autoon liian iso) 40-50 kWh kapasiteetillä olevan akun ohjauksineen saa tehtyä alle 100€ / kWh viiden vuoden sisällä. Pelkät kennot voi laskea alle 100€ jo tänä vuonna.

Aika tehokkaasti olen kyllä eri mieltä juuri sen kannalta mistä tulee massa touhua isommassa mittakaavassa. Sähköauton käyttäminen talon akkuna ei juurikaan vaadi ylimääräisiä kustannuksia. Tuki autolta ja tuki laturilta, ei mitään erillisiä investointeja tai kustannuksia kaikki menee siinä samalla. Paneelitkin on tosisijainen tuossa ajatusmallissa. Nytkin BYD:n LFP akkujen elinkaari on 2x ellei enemmän sen mitä koko auton elinkaari joten akku kyllä kestää.

Suomalainen ajaa keskimäärin 15 000km/v 50km/h keskinopeudella se on 300h + 2000h (vuoden 8h työpäivät). Vuodessa on 8760 tuntia. Kyllä vaan se auto siinä pihalla harvinaisen paljon keskimäärisellä ihmisellä seisoo tyhjänpanttina, kun samalla vaivalla voisi olla kiinni verkossa. Aurinkoenergian vastaanottaminen on vain yksi homma. Automatiikka kun on kunnossa niin yön halvat tunnit kannattaa ottaa vasta päivällä käyttön. Tuolla saadaan sähköverkkoon liikenteen sähköistyessä huomattavat hyödyt minimi kustannuksin. Vaikka hyöty ei mene aina 100% omaan käyttöön eliminoiden siirron ja verot, mutta kun aloituskustannukset on luokkaa joitain satasia kalliimpi laturi on investointi aika nopeasti maksettu takaisin.

Eihän ajatusketjussa ole mitään järkeä jos oletaan, että globaalisti kaikki sähköistyy, että me seisotetaan jotain pyörillä kulkevaa akkupakettia pihassa sen lisäksi, että meillä on toinen samanmoinen kiinteästi pultattuna taloon kiinni.
 
Aika tehokkaasti olen kyllä eri mieltä juuri sen kannalta mistä tulee massa touhua isommassa mittakaavassa. Sähköauton käyttäminen talon akkuna ei juurikaan vaadi ylimääräisiä kustannuksia. Tuki autolta ja tuki laturilta, ei mitään erillisiä investointeja tai kustannuksia kaikki menee siinä samalla. Paneelitkin on tosisijainen tuossa ajatusmallissa. Nytkin BYD:n LFP akkujen elinkaari on 2x ellei enemmän sen mitä koko auton elinkaari joten akku kyllä kestää.

Eihän ajatusketjussa ole mitään järkeä jos oletaan, että globaalisti kaikki sähköistyy, että me seisotetaan jotain pyörillä kulkevaa akkupakettia pihassa sen lisäksi, että meillä on toinen samanmoinen kiinteästi pultattuna taloon kiinni.

Isoin ongelma minkä näen tuossa on että sitä pitää käyttää varoen ettei synny tilannetta että kun pitäisi lähteä jonnekkin niin akku onkin purettu iltapäivän piikkien tasoittamiseksi.
Jos talossa on PV niin auto tuskin on paikalla parhaan tuotannon aikaan, joten PV:n tuottamaa sähköä ei saada varastoon.
Auto on normaalisti paikalla illasta aamuun, joka on normaalisti se aika että se ladataan halvalla sähköllä, joten sen rooli on päinvastainen kuin sen pitäisi olla (eli yöllä käytetään akkua kun ei ole PV tuotantoa).

Edit: Tietysti jos oletus on että auto tuodaan iltapäivällä kotiin ja akku voidaan purkaa iltapäivän ja alkuillan kalliiden tuntien kattamiseksi ennenkuin se ladataan uudestaan yöllä niin siihen se kyllä toimisi mutta silloin joutuu joustamaan iltapäivä / alkuillan ajeluista.
Edit2: Sellainen lisähuomio että usein ESS ratkaisuihin käytetään B-graden cellejä eli niitä joiden laatu ei ollut tarpeeksi hyvä autoihin käytettäväksi, joten ei nuo suoraan kilpaile toistensa kanssa ja mihis sitten ne B-graden cellit käytetään? Koska taloakustolla on pienemmät vaatimukset kuin autoilla niin ne sopii hyvin siihen käyttöön. Samalla tavalla kuin käytettyjä EV-akustoja uudelleenkäytetään taloakustoina.
 
Viimeksi muokattu:
Massa on lämpöä johtavaa ja hukkatehoa näistä käsittääkseni syntyy vain 10W luokkaa eli massa kykenee sen siirtämään koteloon. Kuten sanoit niin elektroniikan elinikä romahtaa korkeissa lämpötiloissa ja siksi näissä mikroissa on järjestään ylimitoitetut komponentit että kestää sen 10-15v takuun ajan. Ikuisia eivät missään nimessä ole sillä parhaatkin kondensaattorit ikääntyvät hyvin nopeasti lämpötiloissa mikä paneelin ja katon välissä.

Katolle en myöskään mikroja ole kenellekään suositellut eli liitokset oltava helposti tarkastettavissa ja mikrot vaihdettavissa. Multa on siviilipuolella kysytty useasti voisinko kirjoittaa mökin mikroille etänä mittauspöytäkirjat yms ja sit ollaan yllättyneitä kun ei yhtään vähemmällä sähkärin käyttämisellä pääse kuin keskusinvertteri vehkeillä. Kauppiaat jopa lupailevat että ne voi vain törkätä verkkoon kiinni...

Neljän paneelin Hoymiles mikro oli nippa nappa sellaisissa lämmöissä että pystyi kättä pitämään pinnalla. Itse en rakentelisi tehoelektroniikkaa ilman fyysista yhteyttä jäähdytyslevyyn. Luulisi että nuo elkot tykkäisi olla viileämässä tuon mössön sijaan. Mikroissa tuo jäähdytys on muutoinkin outo kun "heatsink" on asennettuna alaspäin.
 
Neljän paneelin Hoymiles mikro oli nippa nappa sellaisissa lämmöissä että pystyi kättä pitämään pinnalla. Itse en rakentelisi tehoelektroniikkaa ilman fyysista yhteyttä jäähdytyslevyyn. Luulisi että nuo elkot tykkäisi olla viileämässä tuon mössön sijaan. Mikroissa tuo jäähdytys on muutoinkin outo kun "heatsink" on asennettuna alaspäin.

Eiköhän tuon mössön idea ole juuri johtaa sitä lämpöä komponenteista runkoon ja ilmeisesti hyvin onnistuukin jos kuori lämpenee tulikuumaksi. Onko näissä mppt: sisällä tosiaan sarjassa, että yksi hajoaa koko micro hajoaa? Microt (ainakin hmt-2250-6t) itsehän ei ole sarjassa vaan rinnan joten jos koko micro hajoaa niin muut toimii vielä ellei sitten stotsia tai vikuria napsauta alas.

Mutta ihan hyvä, että tämäkin tuli täällä esille niin taidan pistää omat tonne välikattoon niin jäähtyy vähän paremmin.
 
Eiköhän tuon mössön idea ole juuri johtaa sitä lämpöä komponenteista runkoon ja ilmeisesti hyvin onnistuukin jos kuori lämpenee tulikuumaksi. Onko näissä mppt: sisällä tosiaan sarjassa, että yksi hajoaa koko micro hajoaa? Microt (ainakin hmt-2250-6t) itsehän ei ole sarjassa vaan rinnan joten jos koko micro hajoaa niin muut toimii vielä ellei sitten stotsia tai vikuria napsauta alas.

Todennäköisesti tuon mössön idea on estää kosteuden pääsy kosketuksiin elektroniikan kanssa siksi se kotelo on valettu täyteen, mutta bonuksena se mössö saattaa johtaa lämpöä. Tietääkö kukaan mitä aineita noissa käytetään jos halutaan lämmönjohtavuutta mutta silti pitää olla eriste?
 
Todennäköisesti tuon mössön idea on estää kosteuden pääsy kosketuksiin elektroniikan kanssa siksi se kotelo on valettu täyteen, mutta bonuksena se mössö saattaa johtaa lämpöä. Tietääkö kukaan mitä aineita noissa käytetään jos halutaan lämmönjohtavuutta mutta silti pitää olla eriste?

Eikös sähköautojen akutkin nykyään valeta täyteen jotain mikä eristää vedeltä mutta kuitenkin johtaa lämpöä, että akun jäähdytys onnistuu.
 
Eikös sähköautojen akutkin nykyään valeta täyteen jotain mikä eristää vedeltä mutta kuitenkin johtaa lämpöä, että akun jäähdytys onnistuu.

Ainakin tesloihin on rakennettu akustoihin erillinen jäähdytys, siellä kiertää ihan jäähdytysneste.
 
Ainakin tesloihin on rakennettu akustoihin erillinen jäähdytys, siellä kiertää ihan jäähdytysneste.

Juu toki, mutta jos se mömmö mitä niissä käytettäisiin veden eristykseen toimisi lämmönjohteen sijaan eristeenä niin ei homma toimisi. Eihän tollanen micro ole kuin joku parisenttiä paksu.
 
Juu toki, mutta jos se mömmö mitä niissä käytettäisiin veden eristykseen toimisi lämmönjohteen sijaan eristeenä niin ei homma toimisi. Eihän tollanen micro ole kuin joku parisenttiä paksu.

Enhän minä missään vaiheessa ole väittänyt ettei se voisi johtaa lämpöä, mutta sen ensisijainen tehtävä tuolla mikroinvertterissä on suojata piirilevyä kosteudelta.

Asiaa liipaten -> Läpimurto akkuteknologiassa vauhdittaa Suomen työkoneiden vientiä ulkomaille
 
Onko tuolle muuta "vikakoodia" kuin tuo teksti? Voisi googlesta tai FB ryhmistä koittaa etsiä vastaavaa vikaa, mutta noin yleisellä termillä voi olla hankalaa. Viittaa kyllä vahvasti johonkin liitokseen joka ei ole kunnossa ja ei sen takia käynnisty. Vaatii sähkärin mittamaan ja tutkimaan missä on jännitteet ja missä ei.

Löytyi sähkäri mittaamaan ja sieltä oli yksi liitin hapettunut vaihtokuntoon. Samalla niputteli liittimet paremmin suojaan alkuperäisten asentajien jäljiltä.
 
Todennäköisesti tuon mössön idea on estää kosteuden pääsy kosketuksiin elektroniikan kanssa siksi se kotelo on valettu täyteen, mutta bonuksena se mössö saattaa johtaa lämpöä. Tietääkö kukaan mitä aineita noissa käytetään jos halutaan lämmönjohtavuutta mutta silti pitää olla eriste?
Näiden materiaalien kanssa tulee oltua päivittäin tekemisissä maahantuojan roolissa. Teemme myös itse elektroniikan suojausta ko. materiaaleilla.
Pääsääntöisesti valumateriaalina käytetään polyuretaani- tai epoksipohjaisia valuhartseja.
Näitä löytyykin sitten eri sovelluksiin eri ominaisuuksilla varustettuja vaihtoehtoja, on aineita jonka tarkoitus on johtaa lämpöä sekä löytyy aineita jonka on tarkoitus eristää lämpöä. Yhteistä näissä on kuitenkin se, että kaikilla aineilla kuitenkin suojataan elektroniikkaa ympäristön vaikutuksia kuten kosteutta vastaan.
 
Appiukon kanssa tuossa pohdittiin hänen mökilleen aurinkosähköjärjestelmää. Sähkön tarve olisi aika vähäistä ja koko homma lähti siitä, että kun appiukolla ja hänen vaimollaan on molemmilla aika paha uniapnea, niin olisi hyvä jos pystyisi myös niiden muutaman päivän mökkivisiittien ajan öisin pyörittämään heidän kahta Cpap - laitettaan. Toisaalta jos hommaan lähtee, niin samahan se olisi siinä sitten lyödä myös pikkujääkaappi, vähän valoja ja kännykänlatausmahdollisuutta mökkiin Ajatus oli pysyä 12V systeemeissä, koska tarvetta järeämmälle ei oikeastaan ole. Mökki on saaressa, eli paneelit on mahdollista sijoittaa jokseenkin optimaalisesti suoraa etelään, mieluiten maatelineellä.

Kysymys kuuluukin, kuinka pahasti pieleen jollain tällaisella setillä menee pieleen? Vai löytyykö joku järkevämpi/kustannustehokkaampi systeemi? Esim. pääsekö paljonkin halvemmalla jos hommaa kaikki komponentit erikseen itse?

Laskeskelin, että jos jääkaapin 30-35 Ah/vrk kulutus pitää suunnilleen paikkansa ja nettilähteiden perusteella nuo Cpapit on jotain 2.5-4 A, niin ns. worst case - skenaariossakin, jossa visiitin aikana systeemi ei lataudu yhtään ja laitteiden kulutus on tuolla yläkantissa, niin silti tuolla akustolla (360 Ah) pitäisi pystyä se nelisen päivää viettämään mökillä. Vai kannattaisiko suosiolla ylimitoittaa ja laittaa joku pykälää isompi setti, esim. tällainen 440 Ah kapalla?
 
Appiukon kanssa tuossa pohdittiin hänen mökilleen aurinkosähköjärjestelmää. Sähkön tarve olisi aika vähäistä ja koko homma lähti siitä, että kun appiukolla ja hänen vaimollaan on molemmilla aika paha uniapnea, niin olisi hyvä jos pystyisi myös niiden muutaman päivän mökkivisiittien ajan öisin pyörittämään heidän kahta Cpap - laitettaan. Toisaalta jos hommaan lähtee, niin samahan se olisi siinä sitten lyödä myös pikkujääkaappi, vähän valoja ja kännykänlatausmahdollisuutta mökkiin Ajatus oli pysyä 12V systeemeissä, koska tarvetta järeämmälle ei oikeastaan ole. Mökki on saaressa, eli paneelit on mahdollista sijoittaa jokseenkin optimaalisesti suoraa etelään, mieluiten maatelineellä.

Kysymys kuuluukin, kuinka pahasti pieleen jollain tällaisella setillä menee pieleen? Vai löytyykö joku järkevämpi/kustannustehokkaampi systeemi? Esim. pääsekö paljonkin halvemmalla jos hommaa kaikki komponentit erikseen itse?

Laskeskelin, että jos jääkaapin 30-35 Ah/vrk kulutus pitää suunnilleen paikkansa ja nettilähteiden perusteella nuo Cpapit on jotain 2.5-4 A, niin ns. worst case - skenaariossakin, jossa visiitin aikana systeemi ei lataudu yhtään ja laitteiden kulutus on tuolla yläkantissa, niin silti tuolla akustolla (360 Ah) pitäisi pystyä se nelisen päivää viettämään mökillä. Vai kannattaisiko suosiolla ylimitoittaa ja laittaa joku pykälää isompi setti, esim. tällainen 440 Ah kapalla?
Uskoisin, että erikseen ostettuna pääset halvemmalla? Etenkin jääkapin suhteen harkitsisin sille omaa invertteriä ja hankkii 220v jääkaappin. Itse löysin verkkokaupasta reilulla satasella 220v jääkaapin mökille ja hyvin pelannut.
Joulun alla ostin 405w paneelin 80€. Samanlainen säädin on tullut tilattua myös aiemmin ja sekään ei kallis ollut ebaysta. Akuista en osaa sanoa paljonko ne on erikseen ostettuna. Mutta uskon, että säästät aika paljon jos ostat erikseen ja harkitset 220v jääkaappi + invertteriä.
 
öisin pyörittämään heidän kahta Cpap - laitettaan. Toisaalta jos hommaan lähtee, niin samahan se olisi siinä sitten lyödä myös pikkujääkaappi, vähän valoja ja kännykänlatausmahdollisuutta mökkiin Ajatus oli pysyä 12V systeemeissä

Toimiikos CPAPit 12V jännitteellä?
 
Uskoisin, että erikseen ostettuna pääset halvemmalla? Etenkin jääkapin suhteen harkitsisin sille omaa invertteriä ja hankkii 220v jääkaappin. Itse löysin verkkokaupasta reilulla satasella 220v jääkaapin mökille ja hyvin pelannut.

En sitten tiedä, kuinka paljon tuosta on oikeasti myyntibullshittiä, mutta täällä oli aika järkevän kuuloisia perusteita sille, miksi on kannattavampaa laittaa 12/24V jääkaappi. TLDR; 220/230V jääkaapille pitää laittaa vähän ylimitoitettu invertteri, joka myös joka tapauksessa hukkaa aika paljon energiaa koska jääkaapin kompura ei oikeasti käy kuin pienehkö osan ajasta, mutta invertteri jauhaa koko ajan pienellä teholla.

Toimiikos CPAPit 12V jännitteellä?

Juu, 24V laitteita muutenkin ja löytyy ns. tupakansytytin-mallisia 12V virtalähteitä.
 
Viimeksi muokattu:
24 tai 48v systeemi, koska häviöt. Myös mppt säätimet rajoittuu virran kautta akkuja ladatessa. Lfp akut ehdottomasti lyijyn sijaan. Lfp täytyy pitää +5 asteessa käytettäessä, on kevyt kuljetella. Victron tuotteet, teet sitten dc tai 220 ac systeemin. Voihan tehdä sekaisin syötöt laitteille. Turhia muuntoja ei kannata tehdä.
 
24 tai 48v systeemi, koska häviöt. Myös mppt säätimet rajoittuu virran kautta akkuja ladatessa. Lfp akut ehdottomasti lyijyn sijaan. Lfp täytyy pitää +5 asteessa käytettäessä, on kevyt kuljetella. Victron tuotteet, teet sitten dc tai 220 ac systeemin. Voihan tehdä sekaisin syötöt laitteille. Turhia muuntoja ei kannata tehdä.

Muuten hyvä vastaus mutta tuossa taidetaan hakea halpaa ratkaisua. Victron ei pärjää halpuutuksessa varsinkaan LFP akkujen kanssa.
 
Appiukon kanssa tuossa pohdittiin hänen mökilleen aurinkosähköjärjestelmää. Sähkön tarve olisi aika vähäistä ja koko homma lähti siitä, että kun appiukolla ja hänen vaimollaan on molemmilla aika paha uniapnea, niin olisi hyvä jos pystyisi myös niiden muutaman päivän mökkivisiittien ajan öisin pyörittämään heidän kahta Cpap - laitettaan. Toisaalta jos hommaan lähtee, niin samahan se olisi siinä sitten lyödä myös pikkujääkaappi, vähän valoja ja kännykänlatausmahdollisuutta mökkiin Ajatus oli pysyä 12V systeemeissä, koska tarvetta järeämmälle ei oikeastaan ole. Mökki on saaressa, eli paneelit on mahdollista sijoittaa jokseenkin optimaalisesti suoraa etelään, mieluiten maatelineellä.

Kysymys kuuluukin, kuinka pahasti pieleen jollain tällaisella setillä menee pieleen? Vai löytyykö joku järkevämpi/kustannustehokkaampi systeemi? Esim. pääsekö paljonkin halvemmalla jos hommaa kaikki komponentit erikseen itse?

Laskeskelin, että jos jääkaapin 30-35 Ah/vrk kulutus pitää suunnilleen paikkansa ja nettilähteiden perusteella nuo Cpapit on jotain 2.5-4 A, niin ns. worst case - skenaariossakin, jossa visiitin aikana systeemi ei lataudu yhtään ja laitteiden kulutus on tuolla yläkantissa, niin silti tuolla akustolla (360 Ah) pitäisi pystyä se nelisen päivää viettämään mökillä. Vai kannattaisiko suosiolla ylimitoittaa ja laittaa joku pykälää isompi setti, esim. tällainen 440 Ah kapalla?
Minusta menee pahasti pieleen.

Hommaa nyt vaan se ecoflow / bluetti + random aurinkopaneeli, niin saa kannettavan ja laajennettavan LFP-akuston, tehokkaan invertterin jolla pyörii induktioliedet, kahvinkeittimet, leivänpaahtimet, mikro ja jääkaapit jne. ja ei tarvitse käytellä mitään 12v leluja. Taino, 12V vehkeetkin ovat ihan kunnollisia, mutta jos nyt ei erityisesti halua harrastaa, niin kyllä se elämä on aika paljon helpompaa kun vaan on lähtökohtaisesti 230v sähköt torpassa (ja 12v myös jos väkisin haluaa).

Lyijyakkuja en nykyisin enää laittaisi mihinkään ellei niitä ole jostain jäänyt nurkkiin - ts. saa ilmaiseksi.

Jos haluaa harrastuksena ja rakentamisen ilosta tehdä isomman kiinteän systeemin, niin sitten 48V räkkijärjestelmä.
 
Jos käyttö on oikeasti vähäistä ja kiinteitä asennuksia ei halua tehdä niin joku tuollainen vähän isompi Power Station voisi olla hyvä vaihtoehto, voi sitten ladata kotona, autossa tai paneeleilla ja toimii liedet, imurit ja porakoneet ym

esim

TALLPOWER 2400 W Portable Power Station, 2160 Wh LiFePO4 Battery, 1.5 Hour Quick Charge, 13 Ports, Sine Wave 230 V, UPS Mobile Power Supply for Outdoors Camping : Amazon.de: Garden
Eikös tässä ollut kyse saarimökistä. Veneellä kun kuljettaa tavaraa, niin tuollainen reilu 20kg laatikko on suht hankala matkakumppani viedä edestakaisin.
Mökille jätettynä ja paneeleilla ladattuna toiminee kuitenkin paremmin kuin jättäytyminen 12 voltin systeemin varaan.
 
Eikös tässä ollut kyse saarimökistä. Veneellä kun kuljettaa tavaraa, niin tuollainen reilu 20kg laatikko on suht hankala matkakumppani viedä edestakaisin.
Mökille jätettynä ja paneeleilla ladattuna toiminee kuitenkin paremmin kuin jättäytyminen 12 voltin systeemin varaan.

Mikä estää tuon jättämisen mökille myös ja ladataan paneel(e)illa? Bonuksena tuon voi halutessaan ottaa helpommin mukaansa jos tarvii jossain muualla toisin kuin raijata lyijyakkuja.

E: Hups, luin väärin. Unohtakaa tämä viesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos käyttö on oikeasti vähäistä ja kiinteitä asennuksia ei halua tehdä niin joku tuollainen vähän isompi Power Station voisi olla hyvä vaihtoehto, voi sitten ladata kotona, autossa tai paneeleilla ja toimii liedet, imurit ja porakoneet ym

esim

TALLPOWER 2400 W Portable Power Station, 2160 Wh LiFePO4 Battery, 1.5 Hour Quick Charge, 13 Ports, Sine Wave 230 V, UPS Mobile Power Supply for Outdoors Camping : Amazon.de: Garden


Vähän edullisempi. Tekniikka - DaranEner NEO2000 Kannettava Virta-asema 2000W / 2073.6Wh
 
Minusta menee pahasti pieleen.

Hommaa nyt vaan se ecoflow / bluetti + random aurinkopaneeli, niin saa kannettavan ja laajennettavan LFP-akuston, tehokkaan invertterin jolla pyörii induktioliedet, kahvinkeittimet, leivänpaahtimet, mikro ja jääkaapit jne. ja ei tarvitse käytellä mitään 12v leluja. Taino, 12V vehkeetkin ovat ihan kunnollisia, mutta jos nyt ei erityisesti halua harrastaa, niin kyllä se elämä on aika paljon helpompaa kun vaan on lähtökohtaisesti 230v sähköt torpassa (ja 12v myös jos väkisin haluaa).

Lyijyakkuja en nykyisin enää laittaisi mihinkään ellei niitä ole jostain jäänyt nurkkiin - ts. saa ilmaiseksi.

Jos haluaa harrastuksena ja rakentamisen ilosta tehdä isomman kiinteän systeemin, niin sitten 48V räkkijärjestelmä.

Mökki on ollut täysin sähkötön vuosikymmeniä, eikä sinne kukaan mitään noista mainitsemistasi asioista varsinaisesti kaipaa (enkä kyllä kaipaisi itsekään, askeesimökit ftw). Lähinnä viime vuosina on tuo paha uniapnea alkanut rajoittaa heillä mökillä oleskelua, joten nyt on tullut tällainen tarve saada vähän virtaa mökkiin. Ovat myös sen verran raihnaisia muutenkin, että tuollaisten painavien virta-asemien roudaaminen veneellä saareen ei oikein tule kyseeseen, vaan systeemin pitäisi olla jokseenkin kiinteä.

Mutta joo, olisihan tuollainen virta-asemakin ihan sinänsä potentiaalinen ja voisihan sellaisenkin sinne saareen jättää talveksi. Lähinnä lähtisi myös aika paljon todennäköisemmin ahkerien simpanssien matkaan, jos sellaisia paikalle sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä vastaus mutta tuossa taidetaan hakea halpaa ratkaisua. Victron ei pärjää halpuutuksessa varsinkaan LFP akkujen kanssa.
Juu ja ei niitä akkuja kannata victronilta hankkia. Multiplus-2 laitteen saa 800€ ja jos haluaa pysyä vain dc touhussa, niin 5v takuu ja hyvä hyötysuhde mppt laitteissa, tarvittaessa löytyy isot virrankestot. Mppt laturissa voi säästää 100€ vs halvin kiinalainen.
 
Juu ja ei niitä akkuja kannata victronilta hankkia. Multiplus-2 laitteen saa 800€ ja jos haluaa pysyä vain dc touhussa, niin 5v takuu ja hyvä hyötysuhde mppt laitteissa, tarvittaessa löytyy isot virrankestot. Mppt laturissa voi säästää 100€ vs halvin kiinalainen.

Mitä tarkoitat "jos haluaa pysyä vain DC touhuissa", Multiplus(2) on Inverter/charger eli DC<->AC muunnos onnistuu mutta ei sisällä MPPT:tä eli se pitää ostaa vielä erikseen paneeleille. Siksi joku invertteri jossa on jo MPPT + tuki akulle on varmasti kustannustehokkaampi ratkaisu noin yksinkertaisessa systeemissä.
 
Mitä tarkoitat "jos haluaa pysyä vain DC touhuissa", Multiplus(2) on Inverter/charger eli DC<->AC muunnos onnistuu mutta ei sisällä MPPT:tä eli se pitää ostaa vielä erikseen paneeleille. Siksi joku invertteri jossa on jo MPPT + tuki akulle on varmasti kustannustehokkaampi ratkaisu noin yksinkertaisessa systeemissä.
Anteeksi. Olet oikeassa, tässä pitäisi käyttää easy solaria, joka maksaakin sitten enemmän kuin multi+mppt yhteensä.
 
Ak
Appiukon kanssa tuossa pohdittiin hänen mökilleen aurinkosähköjärjestelmää. Sähkön tarve olisi aika vähäistä ja koko homma lähti siitä, että kun appiukolla ja hänen vaimollaan on molemmilla aika paha uniapnea, niin olisi hyvä jos pystyisi myös niiden muutaman päivän mökkivisiittien ajan öisin pyörittämään heidän kahta Cpap - laitettaan. Toisaalta jos hommaan lähtee, niin samahan se olisi siinä sitten lyödä myös pikkujääkaappi, vähän valoja ja kännykänlatausmahdollisuutta mökkiin Ajatus oli pysyä 12V systeemeissä, koska tarvetta järeämmälle ei oikeastaan ole. Mökki on saaressa, eli paneelit on mahdollista sijoittaa jokseenkin optimaalisesti suoraa etelään, mieluiten maatelineellä.

Kysymys kuuluukin, kuinka pahasti pieleen jollain tällaisella setillä menee pieleen? Vai löytyykö joku järkevämpi/kustannustehokkaampi systeemi? Esim. pääsekö paljonkin halvemmalla jos hommaa kaikki komponentit erikseen itse?

Laskeskelin, että jos jääkaapin 30-35 Ah/vrk kulutus pitää suunnilleen paikkansa ja nettilähteiden perusteella nuo Cpapit on jotain 2.5-4 A, niin ns. worst case - skenaariossakin, jossa visiitin aikana systeemi ei lataudu yhtään ja laitteiden kulutus on tuolla yläkantissa, niin silti tuolla akustolla (360 Ah) pitäisi pystyä se nelisen päivää viettämään mökillä. Vai kannattaisiko suosiolla ylimitoittaa ja laittaa joku pykälää isompi setti, esim. tällainen 440 Ah kapalla?
Akuista vielä. Jos lyijyakun hommaat, niin se pitää saada ladattua täyteen ennen pidempää seisontaa, eli mitä teet syksyllä? Toinen asia on, että voit agm akustakaan ottaa jatkuvasti vain 40% kapasiteetista, jos haluat niiden kestävän.
 
Mökki on ollut täysin sähkötön vuosikymmeniä, eikä sinne kukaan mitään noista mainitsemistasi asioista varsinaisesti kaipaa (enkä kyllä kaipaisi itsekään, askeesimökit ftw). Lähinnä viime vuosina on tuo paha uniapeana alkanut rajoittaa heillä mökillä oleskelua, joten nyt on tullut tällainen tarve saada vähän virtaa mökkiin. Ovat myös sen verran raihnaisia muutenkin, että tuollaisten painavien virta-asemien roudaaminen veneellä saareen ei oikein tule kyseeseen, vaan systeemin pitäisi olla jokseenkin kiinteä.

Mutta joo, olisihan tuollainen virta-asemakin ihan sinänsä potentiaalinen ja voisihan sellaisenkin sinne saareen jättää talveksi. Lähinnä lähtisi myös aika paljon todennäköisemmin ahkerien simpanssien matkaan, jos sellaisia paikalle sattuu.

Ongelma monella akulla on että ne tuskin kestää talvea kylmälle mökille jätettynä eli ne olisi hyvä saada syksyllä siirrettyä pois, 12V 100Ah LFP painaisi sen 10kg jonka voisi olla vielä ihan liikuteltavissa 2 x vuodessa.
Paneelit ja invertteri varmaan kestää kylmän talven ylitse joten ne voisi jättää kiinteästi asennettuna.
 
Minulla on kesäasumuksella 4x 275W paneelit, kiinalainen 5in1 invertterilaturikombo @500€ ja 2x 12V 200Ah Lifepo akkua. Valaistus toimii 24V, jääkaappi, kahvinkeitin, mikro ja tv ovat normaaleja 230V laitteita.
Jääkaapille riittää sähköä huhtikuusta syyskuulle hyvin. Keväällä ja syksyllä pitää jättää syöpömmät laitteet kayttämättä ellei aurinko paista.
Lifepo akut kytken irti invertterilaturista talveksi, mutta jäävät paikalleen. Ne kestävät kyllä pakkasessa säilytystä kunhan varausta on n. 50%. Lisäksi 24V valaistus jää kiinni akkuihin, talvisella tarkistuskäynnillä on kiva laittaa valot heti päälle kun astuu sisään.

Pari ensimmäistä vuotta käytössä oli lyijyakut, mutta niiden toiminta ja kestävyys oli aivan surkea.
 
Minulla on kesäasumuksella 4x 275W paneelit, kiinalainen 5in1 invertterilaturikombo @500€ ja 2x 12V 200Ah Lifepo akkua. Valaistus toimii 24V, jääkaappi, kahvinkeitin, mikro ja tv ovat normaaleja 230V laitteita.
Jääkaapille riittää sähköä huhtikuusta syyskuulle hyvin. Keväällä ja syksyllä pitää jättää syöpömmät laitteet kayttämättä ellei aurinko paista.
Lifepo akut kytken irti invertterilaturista talveksi, mutta jäävät paikalleen. Ne kestävät kyllä pakkasessa säilytystä kunhan varausta on n. 50%. Lisäksi 24V valaistus jää kiinni akkuihin, talvisella tarkistuskäynnillä on kiva laittaa valot heti päälle kun astuu sisään.

Pari ensimmäistä vuotta käytössä oli lyijyakut, mutta niiden toiminta ja kestävyys oli aivan surkea.
Kyllähän noilla irto-osilla pääsee halvemmalla suhteessa kapasiteettiin, mutta ne vaativat sitten harrastuneisuutta ja osaamista sekä asentamisen, että käytön kannalta.

Noita valmiiksi tuoteistettuja powerstationeita suosittelen "taviksille" siksi, ettei niiden käyttöön tarvitse osata käytännössä mitään. Akun voi ottaa kotoa ladattuna mukaan + niissä tulevat invertterit ja MPPT:t sisäänrakennettuna mukana ja sähköä tulee ulos tutuista USB-C ja suko-töpseleistä (ja mallista riippuen 12V:täkin saa vähintään tupakansytyttimellä, usein myös jollain muulla liittimellä).

Toki siirrettävyys vaatii sitten sitä, että on valmis kantamaan. 2kWh LFP akkua painaa parikymmentä kiloa, teki ihan mitä tahansa - jos siihen integroi invertterin + laturit ja mppt:t kylkee, niin ollaan yli 25kg:ssa. Lyijyakkun tapauksessa kannettavuudesta ei tarvitse edes puhua...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 471
Viestejä
4 557 947
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom