Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Kiitos vastauksista. Siltä se vähän tuntuikin, että noinkohan on mikään erityisdiili. Joskaan ei tuo nyt aivan surkeimmasta päästä ole, kun ensimmäinen tarjous tuollaisesta järjestelmästä oli toiselta hampuusilta 9k€. Nauroin, jolloin tarjous tippui 7700€ hintaan. Jäin pohtimaan ja kun soiteltiin perään, niin edelleen voisi kuulemma olla kiristettävää, kunhan "paikat" on tsekattu ->Eli tekevät tarkan tarjouksen, kun asennuskohde on tarkistettu.

Toisaalta, Nordsolarin paketti odottelisi ostoskorissa. Tuosta kun laskee, niin kevyesti sellainen 3000e jää myyjälle tuollaisesta paketista katetta/hintaa asennukselle. Toki nämä eivät ole lasi-lasi paneelit, mutta olisi kyllä "riittävän" laadukkaat itselle, varsinkin jos paketissa säästäisi 2000e.
1714129511374.jpeg

Suurin syy siihen ettei tilaus ole jo sisällä, on ehkä epäselvyys, koska, mistä ja miten saisi sähkärin nuo kytkemään. JOS nuo saisi itse kytkeä (sähköalan perustutkinto itsellä on alla), niin paneelit olisivat jo katolla. En tiedä miten muualla, mutta en ole itse satavarmasti paikalle saatavaa sähkäriä vielä löytänyt. Joskin muutkin rakennusalan ammattilaiset on "aika" epäluotettavia. Autotallinkin tilasin kahdelta eri rakentajalta tinkimättä tarjouksesta, mutta kumpikaan ei saanut aikaiseksi rakennusta (onneksi eivät edes aloittaneet), niin ehti luvat mennä vanhaksi :bored:

Summasummarum, kyllä se pitää sitten vielä pari tarjousta paneeleista kysyä ja jos joku pääsee alle tuon euro/w, niin melkein lyön samalta istumalta sinne tilauksen

Missäpäin Suomea olet, jos täältä löytyis sähkäri?

Kyllä se nykyään niin on, että jos hyvän haluaa, niin tee itse, jos vain on kykyä tehdä itse ja hieman perehtyä asiaan, että hommat tulee tehtyä vielä oikeinkin. Poislukien tietysti luvanvaraiset työt, kuten tässä tapauksessa sähköasennukset tai tarkemmin niiden kytkentä. Aika moisia tarinoita noista aurinkopaneelien asennuksista on saanut lukea ja kuulla, eli ei se sähköpaneeliennasennusfirma vielä takaa hyvää työnjälkeä. Pätee kaikkeen ostettavaan palveluun. Urakalla kun tehdään, niin kyllä se asennuksen saattaminen loppuun mahdollisimman nopeasti painaa vaakakupissa aika paljon, jolloin virheen/huolimattomuuden todennäköisyys kasvaa.

Kyllä se nykyään niin on, että jos hyvän haluaa, niin tee itse, jos vain on kykyä tehdä itse ja hieman perehtyä asiaan, että hommat tulee tehtyä vielä oikeinkin. Poislukien tietysti luvanvaraiset työt, kuten tässä tapauksessa sähköasennukset tai tarkemmin niiden kytkentä. Aika moisia tarinoita noista aurinkopaneelien asennuksista on saanut lukea ja kuulla, eli ei se sähköpaneeliennasennusfirma vielä takaa hyvää työnjälkeä. Pätee kaikkeen ostettavaan palveluun. Urakalla kun tehdään, niin kyllä se asennuksen saattaminen loppuun mahdollisimman nopeasti painaa vaakakupissa aika paljon, jolloin virheen/huolimattomuuden todennäköisyys kasvaa.

Ja puhtaasti se ettei kannata tehdä hyvin tai katteet jää pienemmäksi.

Jos asiakas ei asiasta ymmärrä niin asennetaan alibabasta ostettuja paneeleja ja inverttereitä sitten juostaan vs että asennetaan laatupaneelit + invertterit mutta jolloin hinta nousee ja asiakkaat itkevät sekä tilaavat muualta.
Se että järjestelmän eliniän pitäisi olla ainakin se 10v, mielellään ehkä 20v, niin silloin pitäisi vähän miettiä sitäkin että toimiikohan se tänään kiinassa tehty cloud pohjainen appis jolla systemiä säädetään vielä 10-20v päästä.

Se että järjestelmän eliniän pitäisi olla ainakin se 10v, mielellään ehkä 20v, niin silloin pitäisi vähän miettiä sitäkin että toimiikohan se tänään kiinassa tehty cloud pohjainen appis jolla systemiä säädetään vielä 10-20v päästä.

Emmä noista laitteista olisi huolissaan jos nyt edes vähän tunnettu merkki, kaikki paneelit tulee Kiinasta eri nimillä ja varmaan aika tasalaatuista kamaa.

Se mikä itseäni huolestuttaisi eniten on miten kaikki kiinnitykset ja läpiviennit on tehty, niistä voi tulla paljon isompi ongelma myöhemmin.

Kiitos vastauksista. Siltä se vähän tuntuikin, että noinkohan on mikään erityisdiili. Joskaan ei tuo nyt aivan surkeimmasta päästä ole, kun ensimmäinen tarjous tuollaisesta järjestelmästä oli toiselta hampuusilta 9k€. Nauroin, jolloin tarjous tippui 7700€ hintaan. Jäin pohtimaan ja kun soiteltiin perään, niin edelleen voisi kuulemma olla kiristettävää, kunhan "paikat" on tsekattu ->Eli tekevät tarkan tarjouksen, kun asennuskohde on tarkistettu.

Toisaalta, Nordsolarin paketti odottelisi ostoskorissa. Tuosta kun laskee, niin kevyesti sellainen 3000e jää myyjälle tuollaisesta paketista katetta/hintaa asennukselle. Toki nämä eivät ole lasi-lasi paneelit, mutta olisi kyllä "riittävän" laadukkaat itselle, varsinkin jos paketissa säästäisi 2000e.
1714129511374.jpeg

Suurin syy siihen ettei tilaus ole jo sisällä, on ehkä epäselvyys, koska, mistä ja miten saisi sähkärin nuo kytkemään. JOS nuo saisi itse kytkeä (sähköalan perustutkinto itsellä on alla), niin paneelit olisivat jo katolla. En tiedä miten muualla, mutta en ole itse satavarmasti paikalle saatavaa sähkäriä vielä löytänyt. Joskin muutkin rakennusalan ammattilaiset on "aika" epäluotettavia. Autotallinkin tilasin kahdelta eri rakentajalta tinkimättä tarjouksesta, mutta kumpikaan ei saanut aikaiseksi rakennusta (onneksi eivät edes aloittaneet), niin ehti luvat mennä vanhaksi :bored:

Summasummarum, kyllä se pitää sitten vielä pari tarjousta paneeleista kysyä ja jos joku pääsee alle tuon euro/w, niin melkein lyön samalta istumalta sinne tilauksen
Tuolla hinta-erolla olisi itselle no-brainer, eli ostaisin heti tuon paketin ilman asennusta. Jos vain yhtään työkalut pysyy käsissä niin tiilikatolle hyvin helppo asentaa. Itse asensin 40-luvun tiilikatolle ja siinä joutui vähän ottamaan tiilestä palaa pois että kannake istui hyvin, mutta silti 12 paneelin setin asensin kahdessa illassa. Vaikein oli tietysti paneelien nosto katolle kun olin yksin. Pistin 5m pitkät 2/4 räystäälle, pari tukipuuta väliin ja työnsin lankkuja pitkin yhden paneelin kerrallaan. Hidasta kun piti aina välissä kiivetä katolle asentamaan paneeli paikalleen.
Jos olisi nykymuotilla tehtyjä tiiliä niin ilmeisesti niistä ei tarvitse viistää alapinnalta matskua pois. Tällöin, varsinkin jos saat kaverin avuksi, niin paneelit asentaa fyysisesti paikalleen illassa.
Voit siten vaikka luvata tonnin sähkärille ja jäät voitolle. Jos sähkärille ok että vedät kaapelit valmiiksi niin sähkärillä on 2-3h homma kytkennässä+mittauksissa+pöytäkirjan täytössä. Eli oikea hinta jossain 3-500e luokassa sähkärille.

Emmä noista laitteista olisi huolissaan jos nyt edes vähän tunnettu merkki, kaikki paneelit tulee Kiinasta eri nimillä ja varmaan aika tasalaatuista kamaa.

Tokihan ne kiinasta tulee, mutta on siinä silti eroa katteessa että jos asiakkaalle voi asentaa halvinta vs pitäisi asentaa laadukasta. Jos asiakas ei tiedä mitä eroa on mono, poly, perc, half-cut, shading, jne termeillä mutta haluaa vain halvinta niin varmasti joku puliveivari löytyy markkinoilta joka tämänkin tarpeen tyydyttää, sitten voidaan haukkua miten paska sijoitus PV oli kun se on kokoajan rikki ja tuottaa tosi huonosti.

Tuolla hinta-erolla olisi itselle no-brainer, eli ostaisin heti tuon paketin ilman asennusta. Jos vain yhtään työkalut pysyy käsissä niin tiilikatolle hyvin helppo asentaa. Itse asensin 40-luvun tiilikatolle ja siinä joutui vähän ottamaan tiilestä palaa pois että kannake istui hyvin, mutta silti 12 paneelin setin asensin kahdessa illassa. Vaikein oli tietysti paneelien nosto katolle kun olin yksin. Pistin 5m pitkät 2/4 räystäälle, pari tukipuuta väliin ja työnsin lankkuja pitkin yhden paneelin kerrallaan. Hidasta kun piti aina välissä kiivetä katolle asentamaan paneeli paikalleen.
Jos olisi nykymuotilla tehtyjä tiiliä niin ilmeisesti niistä ei tarvitse viistää alapinnalta matskua pois. Tällöin, varsinkin jos saat kaverin avuksi, niin paneelit asentaa fyysisesti paikalleen illassa.
Voit siten vaikka luvata tonnin sähkärille ja jäät voitolle. Jos sähkärille ok että vedät kaapelit valmiiksi niin sähkärillä on 2-3h homma kytkennässä+mittauksissa+pöytäkirjan täytössä. Eli oikea hinta jossain 3-500e luokassa sähkärille.
Myyjät myy ja koirat haukkuu, mutta:
Myyntimies kävi tuossa vielä tarkentelemassa näkemyksiään ja kertoi, että heillä on tosiaan työnosuus aika iso, mutta se on siksi että he oikeasti tekevät paljon töitä kohteessa. Mm.paneeleiden, kiskojen ja jopa kuljetusputkien maadotukset ja muutenkin työtä on paljon, kun paneelit tulee kahteen riviin ja johdot vielä viedään piilossa välikatossa. Mutta kääntöpuolena siitä (3000e työstä) saa tehtyä suuren kotitalousvähennyksen, jolloin kokonaispaketista (nyt tingittynä supertiukka hinta on 6800e) jää vähennysten jälkeen noin 5700€. Onhan tuossa edelleen tuon asennuspaketin ja avaimet käteen paketin hintaero 2400e, mutta onpahan sitten paikka jonne ottaa yhteyttä, jos ongelmia joskus tulee...

Viimeksi muokattu:
Moro

Aikalailla samanlailla laskettu ja ajateltu kun tuossa talvella hankin akut Huawein systeemiin,hinnatkaan eikä hintaerot juurikaan heitä kun laskeskeilin Saksasta halvimmillaan hankkien ja Suomesta avaimetkäteen asennettuna.
Joutuu sille sähkärillekkin jotain maksamaan ellei ole jotain vaihtokauppaa tms.
Kotitalousvähennykset ja takuuasiat pitää mielestäni ottaa huomioon kun sitä kokonaisuutta mietitään.

Tuossa on näköjänsä näitä ikuisia fundeeraajia ja TMA:n laskijoita mutta eikööskin tässä hommassa ole myös sitä harrastusta ja kiinnostusta asiaan,aika harva ajattelee sitä vihreyttä ne ovat lähinnä asiasta toitottajia eivätkä konkreettisia tekijöitä.

Ei muuta kun rasti ruutuun kun ollaan siinä €/W asennettuna ja odottelemaan parempia paisteita,viime huhtikuussa1290 ja tässä tähänmennessä 520 kWh eli huono kk on ollut.

1714129511374.jpeg

Ei lasi-lasi paneeleista ole katolla hyötyä. Tuo on ihan hyvä paketti. Palkkaat paikallisen, isomman sähköfirman asentamaan, asennus maksaa n. 2000€ josta osasta saat kotitalousvähennyksen. Jos työkalut pysyvät kädessä niin tiilikatolle voi kiinnikkeet asentaa itse. Tiiltä ei ole pakko leikata vaikka ei siitä haittaakaan ole.

Ei lasi-lasi paneeleista ole katolla hyötyä. Tuo on ihan hyvä paketti. Palkkaat paikallisen, isomman sähköfirman asentamaan, asennus maksaa n. 2000€ josta osasta saat kotitalousvähennyksen. Jos työkalut pysyvät kädessä niin tiilikatolle voi kiinnikkeet asentaa itse. Tiiltä ei ole pakko leikata vaikka ei siitä haittaakaan ole.
Olet aivan oikeassa tuossa.

Laitoin nyt tilaten Sons of Solar:lta 6,8kwp (16x430w Jinko, lasi-muovi) Goodwe gw6000-sdt-20 invertterillä, asennettuna hintaan 6670e. Naapuriin tulee asennus samana päivänä, niin ilmeisesti sen avulla sai inan vielä rutistettua. Hieman itsellä nosti kuluja tuo kahden lappeen asennus sekä nyt taitaa tulla jo sesonkilisää (arvaisin että 500€ olisi lähtenyt hinnasta, jos talvikaudella olisi tilannut). Lasi-muovi paneeliin päädyin lopulta, koska siinä oli samanlaiset takuut +paljon suurempi tuulikuormankesto, kuin vaihtoehtoisessa lasi-lasi paneelissa

Viimeksi muokattu:
Ja puhtaasti se ettei kannata tehdä hyvin tai katteet jää pienemmäksi.

Jos asiakas ei asiasta ymmärrä niin asennetaan alibabasta ostettuja paneeleja ja inverttereitä sitten juostaan vs että asennetaan laatupaneelit + invertterit mutta jolloin hinta nousee ja asiakkaat itkevät sekä tilaavat muualta.
Itselläni ei ole paneeleita mutta elektroniikka-alan koulutuksen olen käynyt ja aika paljon tietoa on sähköstä ja sähköasennuksista. Tämän tiedon pohjalta olen kävelylenkkien ohessa joskus huomauttanut kävelylenkin varrella oleville asukkaille (jos ovat sattuneet pihalla olemaan) että paneelien asennus ei ole ehkä ihan kovin hyvin tehty. Muutaman viikon jälkeen on muutamalta tullut jo kiitosta huomioista kun ovat vähän käyneet kurkkaamassa katolla ja tutkineet asiaa kuin noita pitäisi asennella. Yksi antoi laatikon kaljaa kun vinkkasin paskasta asennuksesta ja toinen löi pari kymppiä kouraan, olivatt saaneet "takuuseen" jonkun korjaamaan asennukset asiallisiksi.

Tosiaan, välillä näkee ihan hirveää asennusjälkeä, kaikki kaapelit roikkuu eikä ole sidottu mitenkään, ohikulkiessaankin näkee että paneeleja ei ole kiinnitetty asianmukaisesti, jätetty kaikki asennusjätteet (johdonpätkiä, kuorimisjätettä jne) katolle tms. Jossakin oli ilmeisesti jotkut suojamuovit paneelien päällä kun katselin että jotain muovilärpäkkeitä heilui paneeleissa tuulessa. En yhtään ihmettelisi että invertterin sun muidenkin kytkennät olisivat tehty yhtä ammattitaidottomasti.

Eli jos asennuttaa paneelit niin tosiaankin kannattaa vähän kurkata asennusjälkeä ettei ainakaan ihan maallikonkin silmiin selkeitä asennusvirheitä näy.

Morjes,

Työkaveri olisi hommaamassa akustoa kotionsa. Tarkoituksena myös liittyä sähköreservimarkkinoille tämmöisen "aggregointi" operaattorin kautta jossa fingrid maksaa operaattorille reservisä olevasta sähköstä ja operaattori sitten omille asiakkaille poolin sisällä

Tämmöisistä ratkasuista kenelläkään enemmän tietoa tai mitä kaikkea tekniikkaa käytännössä tarvitaan? kiinnostaa itseäkin
Fingridin sivuilta saa kyllä käsityksen reservimarkkinoista, mutta nämä operaattorit on hieman hukassa

Akusto olisi Ledvancen omia moduuleja

Morjes,

Työkaveri olisi hommaamassa akustoa kotionsa. Tarkoituksena myös liittyä sähköreservimarkkinoille tämmöisen "aggregointi" operaattorin kautta jossa fingrid maksaa operaattorille reservisä olevasta sähköstä ja operaattori sitten omille asiakkaille poolin sisällä

Tämmöisistä ratkasuista kenelläkään enemmän tietoa tai mitä kaikkea tekniikkaa käytännössä tarvitaan? kiinnostaa itseäkin
Fingridin sivuilta saa kyllä käsityksen reservimarkkinoista, mutta nämä operaattorit on hieman hukassa

Oma käsitys on että nuo HV systeemit ei ole kovinkaan suosittuja koska korkeampi jännite tekee niistä vaarallisempia kuin esim 48v järjestelmistä, monessa maassa nuo vaativat erilaiset luvat, jne kuin matalajännite ratkaisut.

Samasta syystä myös kuluttajille suunnattu invertterivalikoima on pienempi, tuntuu että nuo on käytännössä jätetty ammattikäyttöön kaupallisiin systeemeihin ja kaupallisille toimijoille.

Viimeksi muokattu:
Oma käsitys on että nuo HV systeemit ei ole kovinkaan suosittuja koska korkeampi jännite tekee niistä vaarallisempia kuin esim 48v järjestelmistä, monessa maassa nuo vaativat erilaiset luvat, jne kuin matalajännite ratkaisut.

Samasta syystä myös kuluttajille suunnattu invertterivalikoima on pienempi, tuntuu että nuo on käytännössä jätetty ammattikäyttöön kaupallisiin systeemeihin ja kaupallisille toimijoille.
Näistä löytyy myös LV mallisto jota olisi näköjään saatavilla F9 tukkurin kautta Akku PV BATTERIES - 4099854199882 LES-LV-5K - 8010067 - LEDVANCE

Itsea kiinnostaa miten noi reservimarkkinat kuluttajan näkökulmasta toimii

Morjes,

Jos ei ole mitään tekemistä paneelien kanssa niin kannattaa siirtää tähän ketjuun:

Moro

55.53 kWh Yield today,eli tovverran on katolta tänään tullut sähköä,pikkasen on aamulla mennyt oston puolelle kun on akuista loppunut sähkö ja hirveesti myyntiin,onneksi pörssisähkö ei nyt ihan halpaa ole ollut paitsi se ihmellinen piikki alaspäin kolmen maissa ehtoopäivällä kuten taas huomennakin.

Millä setupilla? Mä pääsin vaan hiukan vajaan 40kwh ko idässä noin 4k+ ja lännessä noin -4k
Edit eikun just katoin ni 42.8kwh on nyt ja viel paistaa 1500+ w teholla täl hetkellä
Reilu 10kwp kahdessa piirissä samaan suuntaan katolla.

Kaikki kennot tulee Kiinasta, Mutta on myös paneeleita jotka kasataan ja testataan euroopassa.
Hyundailla on ainakin kolme tehdasta Koreasta. Mun ei tarvinnut tukea "herrakansaa" taloudellisesti paneelieni kanssa, vaikka henkilökohtaisessa taloudessa tuossa ei välttämättä ollut järkeä - jotain periaatteita miehellä pitää kuitenkin olla.

Huhtikuussa asennetut paneelit, 10 itään ja 6 länteen yht 6.8kwh. Tällaisina kalliin pörssisähkön päivinä kyllä hymyilyttää ostos kun kello on 10 ja kulutuskäppyrät näyttää tälle. :coffee:

1714632896554.png

Huhtikuussa asennetut paneelit, 10 itään ja 6 länteen yht 6.8kwh. Tällaisina kalliin pörssisähkön päivinä kyllä hymyilyttää ostos kun kello on 10 ja kulutuskäppyrät näyttää tälle. :coffee:

1714632896554.png

se on toki näin, mutta pieniä on silakat joulukaloiksi. Lähinnä tarkoitan sitä, että sähkön hinta kesällä on yleensä tosi matala ja 0,5€ päivätuotot tuntuvat pieniltä tuhansien eurojen investoinnin rinnalla

IMG_9384.jpeg
Itekin laitan nää poikkeushinnat täysmääräisenä myyntiin, normaalitilanteessa sähkö tule automaatioiden avulla 80%:sti hyödynnettyä itse.

Edit: 6kWp järjestelmä etelään.

IMG_9384.jpeg
Itekin laitan nää poikkeushinnat täysmääräisenä myyntiin, normaalitilanteessa sähkö tule automaatioiden avulla 80%:sti hyödynnettyä itse.

Edit: 6kWp järjestelmä etelään.
Minulla automaatio laskee, koska kannattaa myydä ja koska käyttää itse, joten en tehnyt mitään muutosta tälle päivälle.
Kaikki mahdollinen siis meni myyntiin.

Minulla automaatio laskee, koska kannattaa myydä ja koska käyttää itse, joten en tehnyt mitään muutosta tälle päivälle.
Kaikki mahdollinen siis meni myyntiin.
Onko tuohon jotain valmista sovellusta vai oletko itse koodaillut? Itsellä on paneelit tulossa ja HA jo käytössä, mutta ei oikein helposti tunnu taipuvan taidot siihen, että optimoisi autonlatauksen/lämpimän veden edeltävään yöhön, jos pörssisähkö on hinnoissaan. Tuo olisi kyllä mainio tapa "säästää"

Viimeksi muokattu:
Onko tuohon jotain valmista sovellusta vai oletko itse koodaillut? Itsellä on paneelit tulossa ja HA jo käytössä, mutta ei oikein helposti tunnu taipuvan taidot siihen, että optimoisi autonlatauksen/lämpimän veden edeltävään yöhön, jos pörssisähkö on hinnoissan. Tuo olisi kyllä mainio tapa "säästää"
Itse olen vain HA:n automaatioilla, template ja utilitysensoreilla vääntänyt pikkuhiljaa tuota omaan käyttöön sopivaksi. Ei ole mitenkään jaettavassa muodossa eikä dokumentoitu millään tavoin. Menisi ikuisuus yrittää jotenkin alkaa tuota jakamaan, kun en edes itse muista mitä kaikkea se käyttelee. Sama minulla, ei ole mitään koodauskokemusta.

se on toki näin, mutta pieniä on silakat joulukaloiksi. Lähinnä tarkoitan sitä, että sähkön hinta kesällä on yleensä tosi matala ja 0,5€ päivätuotot tuntuvat pieniltä tuhansien eurojen investoinnin rinnalla
No toki pieni jos vaan yhen kwh:n myi. Ite myin tolla hintaa 3.2kwh.. ja muina tunteina puolin ja toisin lisää..tällä hetkellä päivän myynti näkyy olevan rapiat 33kwh.. ja automatio hoitaa, autokin piuhan päässä mutta ei lataa viellä
Edit yleensä touko syyskuu helen lähettää sähkö laskuja joissa hinta **** merkillä, eli ei maksettavaa, ja viellä tuuppaavat niiltä kuukausilta mun tilille joitain euroja.. eli kyllä niitä kesälläkin kuolletetaan...

Meillä on ollut nyt paneelit n. puolitoista vuotta, eli vuosi 2023 oli ensimmäinen täysi vuosi, jonka ajalta on kokemusta ja dataa. Eipä ole vuosien kevätkuukaudet veljeksiä keskenään. Vuonna 2023 huhtikuussa aurinkoenergiaa tuli 452 kWh, kun tänä vuonna surkeat 226 kWh, eli puolet! Te, kenellä on useammalta vuodelta dataa, kuinka vuosi 2023 vertautuu aikaisempiin vuosiin? Oliko viime vuoden huhtikuu jotenkin erityisen aurinkoinen ja hyvätuottoinen vai oliko tämän vuoden huhtikuu jotenkin todella synkkä (no olihan se!)?

Jos laitteisto lukujen takana kiinnostaa: Varsinais-Suomessa, paneeliteho 3,75 kWh, 3,0 kW invertteri, suuntaus länsi-lounaaseen.

Meillä on ollut nyt paneelit n. puolitoista vuotta, eli vuosi 2023 oli ensimmäinen täysi vuosi, jonka ajalta on kokemusta ja dataa. Eipä ole vuosien kevätkuukaudet veljeksiä keskenään. Vuonna 2023 huhtikuussa aurinkoenergiaa tuli 452 kWh, kun tänä vuonna surkeat 226 kWh, eli puolet! Te, kenellä on useammalta vuodelta dataa, kuinka vuosi 2023 vertautuu aikaisempiin vuosiin? Oliko viime vuoden huhtikuu jotenkin erityisen aurinkoinen ja hyvätuottoinen vai oliko tämän vuoden huhtikuu jotenkin todella synkkä (no olihan se!)?

Jos laitteisto lukujen takana kiinnostaa: Varsinais-Suomessa, paneeliteho 3,75 kWh, 3,0 kW invertteri, suuntaus länsi-lounaaseen.
Siinä toukokuusta 21.. ja muistetaan et esim oliko 22 vai 21 ko esim elokuu oli aika kallis sähkö

Edit elokuu 22 se oli ku kesälläkän suhteellisen kallista
Edit 2, ja turusta 30km pohjoiseenpäin, idässä rapiat 4kwp ja lännessä hiukan vajaa 4kwp

Liitteet

• Screenshot_2024-05-02-17-56-04-99_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-02-17-56-04-99_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    93,4 KB · Luettu: 46
  • Screenshot_2024-05-02-17-55-48-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-02-17-55-48-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    97,5 KB · Luettu: 46
  • Screenshot_2024-05-02-17-55-25-40_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-02-17-55-25-40_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    91,5 KB · Luettu: 43
  • Screenshot_2024-05-02-17-55-10-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-05-02-17-55-10-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    90,4 KB · Luettu: 35
Ainiin ja tuo toukokuu 21 on vaan puolenkuun, paneelit lähti tulille 15 päivä korjaus. 25 päivä

Siinä toukokuusta 21.. ja muistetaan et esim oliko 22 vai 21 ko esim elokuu oli aika kallis sähkö

Edit elokuu 22 se oli ku kesälläkän suhteellisen kallista
Edit 2, ja turusta 30km pohjoiseenpäin, idässä rapiat 4kwp ja lännessä hiukan vajaa 4kwp
Olin hieman epämääräinen ja tarkoitin omassa viestissäni hyvätuottoisella huhtikuulla hyvää aurinkoenergiatuotantoa ts. puhtaasti kilowattitunteja.

Kyllä viime vuosi oli sinunkin kolmen vuoden huhtikuista selvästi paras aurinkoenergian tuotannon osalta. Ja tämä vuosi kaikkein heikoin. Vuotuiset vaihtelut ovat melko suuria.

Olin hieman epämääräinen ja tarkoitin omassa viestissäni hyvätuottoisella huhtikuulla hyvää aurinkoenergiatuotantoa ts. puhtaasti kilowattitunteja.

Kyllä viime vuosi oli sinunkin kolmen vuoden huhtikuista selvästi paras aurinkoenergian tuotannon osalta. Ja tämä vuosi kaikkein heikoin. Vuotuiset vaihtelut ovat melko suuria.
Toki ne vaihtelee, varsinkin jos tulee välillä huhtikuussa luntakin paneelien päälle :p kylmä mutta aurinkoinen kesä ois paneeleille parasta kuumalla kesällä tuotot pienenee maksimeista, vaikka tunteja tulee lisää. Eli ei se hellekään ole hyväksi pientuottajalle (yleisesti paneeleille)

Voin mä tuolta kaapata tarkempiakin käppyröitä jos niitä halutaan, ko itseäkin kiinostaa vertailut eri ilmansuuntien kanssa yms.. ois kiva ko tekniikka foorumilla ollaan jos saatain "noin" geo merkattu ja tieto paneelien kw määrästä/ilmansuunnat joku nettisivu mihkä halukkaat voisi jakaa datansa.. vaikka ha:n syöltämä tms
Mulle ois ihan sama vaikka heti jakaa livenä data (shellykin mittaa kokonaiskulutusta ja suuntaa). Ois aika kiva pankki äkkiä paneelien suunitteleville tai laajennusta haluaville
Toki pelkkä paneelien tuotto ois se tärkein, ei mitä oma kulutus si vetää välistä

Voin mä tuolta kaapata tarkempiakin käppyröitä jos niitä halutaan, ko itseäkin kiinostaa vertailut eri ilmansuuntien kanssa yms.. ois kiva ko tekniikka foorumilla ollaan jos saatain "noin" geo merkattu ja tieto paneelien kw määrästä/ilmansuunnat joku nettisivu mihkä halukkaat voisi jakaa datansa.. vaikka ha:n syöltämä tms
Mulle ois ihan sama vaikka heti jakaa livenä data (shellykin mittaa kokonaiskulutusta ja suuntaa). Ois aika kiva pankki äkkiä paneelien suunitteleville tai laajennusta haluaville
Toki pelkkä paneelien tuotto ois se tärkein, ei mitä oma kulutus si vetää välistä
Semmonen Sunny Portal on olemassa. Tarkemmin en tiedä miten toimii, mut sellaisesta katselin kerran lähes live dataa eri systeemeistä. Pienimuotoisempi kotimainen olis ihan mielenkiintoinen.

Semmonen Sunny Portal on olemassa. Tarkemmin en tiedä miten toimii, mut sellaisesta katselin kerran lähes live dataa eri systeemeistä. Pienimuotoisempi kotimainen olis ihan mielenkiintoinen.
Juuh kotimainen ois juurikin se, ei mua kiinostan etelä epsanjan tuotot :p

Tossa muuten tän päivän kulutus/tuotto klo 19 asti.. eli ei ihan vaan yhtä 50c myyty..
Sinisen eri sävyt on verkosta kulutettu, lilan sävyt on eri vaiheiden verkkoon myydyt, oranssi on itse käytetty paneeli tuotto, tämä niille tiedoksi jotka ole tuttuja HA:n energia sivuun....
Eli kyllä niitä senttejä ropissu jonkun verran...

Liitteet

• Screenshot_2024-05-02-19-01-12-33_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
    Screenshot_2024-05-02-19-01-12-33_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
    150,5 KB · Luettu: 158
Tuli tastä mieleen et oiskos @Sampsa :lla intressejä laajentaa io-techiä vihreään talouteen ja ottaa jotenkin mukaan forumilaisten paneeli datan? ;) voisi si näyttää kuinka vihreällä ja pinellä co² päästöillä tekkiläiset koittaa mennä :lol:

Valoisuus anturi puuttuu viellä jonka haluisin ympätä molempien piirien puolelle ha:lle infoksi, mut näyttää siltä et tänkin päivän kokonaisuustuotto jo leikkautui enempi lämpöjen takia paneeleissa

Tossa muuten tän päivän kulutus/tuotto klo 19 asti.. eli ei ihan vaan yhtä 50c myyty..
Sinisen eri sävyt on verkosta kulutettu, lilan sävyt on eri vaiheiden verkkoon myydyt, oranssi on itse käytetty paneeli tuotto, tämä niille tiedoksi jotka ole tuttuja HA:n energia sivuun....
Eli kyllä niitä senttejä ropissu jonkun verran...
Ei nyt ole mitään vinkumista mutta kuinka ilmoitat myynnit verottajalle? Omat paneelit ei tuollaisia määriä tuota, kun koittanut optimoida omaan käyttöön tehot, mutta silti välillä tulee mietittyä että missä vaiheessa verottaja herää.
Ohjeistushan on vissiin edelleen melko mystinen, eli hankinta hinnan saa itse kuollettaa ja vasta sen jälkeen pitää ilmoittaa verottajalle?

Ei nyt ole mitään vinkumista mutta kuinka ilmoitat myynnit verottajalle? Omat paneelit ei tuollaisia määriä tuota, kun koittanut optimoida omaan käyttöön tehot, mutta silti välillä tulee mietittyä että missä vaiheessa verottaja herää.
Ohjeistushan on vissiin edelleen melko mystinen, eli hankinta hinnan saa itse kuollettaa ja vasta sen jälkeen pitää ilmoittaa verottajalle?
Eli verottaja on hommasta kiinnostunut, kun vuosituotanto ylittää oman vuosikulutuksen. Monilla talvikulutus on niin suuri, ettei ylituotantoa vuositasolla pääse syntymään. Mutta vaikka pääsisikin tuottamaan, niin silloin pääsisi tekemään tuotantojärjestelmän hankintahinnasta poistoja, jolloin verotettava osuus olisi taas nollissa useamman vuoden :tongue:

" Kotitalouden omaa käyttöä varten tapahtuvassa pienimuotoisessa sähköntuotannossa oman käytön ylittävän ylijäämäsähkön myynti on arvoltaan vähäistä ja sähköntuotantolaitteiston hankinnasta johtuvat kustannukset ovat suuret. Veronalaisesta sähkön myynnistä ei tämän vuoksi Verohallinnon käsityksen mukaan ainakaan tämän ohjeen antamisajankohdan tilanteessa jää verotettavaa tuloa silloin, kun verovuonna myydyn sähkön määrä on ostetun sähkön määrää pienempi. "

En löydä mistään talviajan tuottoja paneeleille. Olisiko jollain jakaa dataa millaisiin prosenttituottoihin päästään Suomessa? Olettaen siis että lumia tiputtelee paneelien päältä.

Vanha ylen juttu offgrid kaverista joka nostaa paneelit "talviasentoon" 90 asteen kulmaan ja väittää että tuotto talvella on 50% nimellistehosta (tuotantotunnit toki puolet siitä mitä kesällä). :o

Mietin että olisiko järkeä tehdä säädettävä paneelikulma ja nostaa paneelit pystyyn talveksi. :rolleyes:
Jos mahista niin varmasti auttaa. Ei ois lumessa

Mulla olisi reilun kokoinen autokatos jossa kaipaisin avoimiin seiniin vähän suojaa lumituiskua vastaan. No heräsi ajatus, että siihenhän voisi laittaa paneelit pystyyn. Tilaa olisi toisella puolella n. 6m matkalla ja toisella n. 14m. Eli noita 2m pitkiä paneeleita voisi laitella 3+7kpl. Tila on sen verran korkea, että jos se paneeli on n. metrin korkea, niin maasta jää vielä pari metriä tilaa. Aurinko paistaa tuolle 3 paneelin puolelle eli se on aikalailla länteen. Toiselle puolelle lähinnä aamuaurinko, mutta yhtäläisyyden ja sen lumen tulon vuoksi meinasin sille sivulle riipasta kanssa paneelit.

Mitäs raati tuumaisi, kannattaisi varmaan microinvertereillä tehdä tuon kaltainen systeemi? Aurinkopuolelle varmaan esim. tämä

mutta mites tuo itä puolen paneelit. Minkälainen iverteri niille kannattaisi laittaa kustannustehokkaasti? Mitäs muita kilkkeitä pitäisi hommata valmiikso, jotta sähkömiehen tarvitsisi mahdollisimman vähän sitten omia tuoda mukanaan?

Eli verottaja on hommasta kiinnostunut, kun vuosituotanto ylittää oman vuosikulutuksen. Monilla talvikulutus on niin suuri, ettei ylituotantoa vuositasolla pääse syntymään. Mutta vaikka pääsisikin tuottamaan, niin silloin pääsisi tekemään tuotantojärjestelmän hankintahinnasta poistoja, jolloin verotettava osuus olisi taas nollissa useamman vuoden :tongue:

" Kotitalouden omaa käyttöä varten tapahtuvassa pienimuotoisessa sähköntuotannossa oman käytön ylittävän ylijäämäsähkön myynti on arvoltaan vähäistä ja sähköntuotantolaitteiston hankinnasta johtuvat kustannukset ovat suuret. Veronalaisesta sähkön myynnistä ei tämän vuoksi Verohallinnon käsityksen mukaan ainakaan tämän ohjeen antamisajankohdan tilanteessa jää verotettavaa tuloa silloin, kun verovuonna myydyn sähkön määrä on ostetun sähkön määrää pienempi. "
Tämähän on siitä hauska toteamus, että jos onnistuu kulutuksen säädöllä ja/tai esim. akustojen avulla ajoittamaan myynnit korkeiden sähkön hintojen aikaan ja ostot halvan sähkön aikaan, niin 5000kWh tuotoilla voi helposti tehdä enemmän rahaa kuin mitä 10 000kWh kulutus maksaa.

Mutta ei anneta verottajalle ideoita...

Tosin - tässä sellainen poikkeus että sähkövarastot on vapautettu sähköverolta. En sitten tiedä miten niiden tuotto on verotuksellista henkilöverotuksessa. Ehkä pääomatuloveron alaista?

Jos saisi sen oikeasti toimivan V2G liitynnän 100kWh akulliselle sähköautolle, niin sillä voisi tehdä jo vuositasolla vähintään satasia jos noita oikeasti kalliita tunteja olisi hajautetusti pitkin vuotta sen verran, että pääsee myymään jollain 30-40snt hinnoilla melko täysiä akullisia.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 959
Jäsenet
81 743
Uusin jäsen
Jari77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom