Asunnon vuokraaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Mikä naurattaa? Ihan normaalia noissa uusissa kämpissä. Myyntihinta 100k ja yhtiölainaa 200k päälle. Rahoitusvastiketta maksetaan sitten 10 000e/v tjsp.
Tossa tapauksessa ostohinta olisi toki ollut 300k eikä 100k, jolloin ostohinta -ilman 50v päästä tulevaa lvi remppaa- olisi painunut/jäänyt tuohon 100k:hon 20v sisällä, mutta halusin tehdä simppelin esimerkin jossa saadaan hankintahinta jopa nollaksi sopivasti hankintameno rajan 40% kohdalla.

Mutta en mäkään ymmärrä mikä tuossa niin ”hauskaa” oli, eihän se mikään reaalimaailman simulaatio vuokratuotosta ollut vaan rautalankaesimerkki kysyjälle että miten homma toimii.
 
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Mutta en mäkään ymmärrä mikä tuossa niin ”hauskaa” oli, eihän se mikään reaalimaailman simulaatio
Luulin että sen oli tarkoitus olla suunnilleen realistinen skenaario. Ja tuo rahoitusvastike hämäsi ostohintaa, 300k kämpästä 15k vuokra vuodessa on ihan normaalia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
LKV naapurini myös sanoi, että ei myynnissä (vaikka vuokraaminen onkin lähtökohtaisesti tarkoitus) oikein vaikuta onko kivitaso vai laminaatti.
Liittynee yleiseen remonttivimmaan. Ainakin keittiö pitää aina laittaa uusiksi vaikka vähän halvemmalla, siinäkin tapauksessa että se on viimeisen päälle. Uudet värit ja omannäköinen nääs. Lopputulos näyttää aina samalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Luulin että sen oli tarkoitus olla suunnilleen realistinen skenaario. Ja tuo rahoitusvastike hämäsi ostohintaa, 300k kämpästä 15k vuokra vuodessa on ihan normaalia.
Niinhän se on realistinen skenaario. Myyntihinta on eri asia kuin velaton hinta. Tuossa rahoitusvastikkeeksi on merkattu pelkät yhtiölainan korot, mutta parin vuoden päästä lukema nousee sitten reippaasti.

Tämä nyt on vähän kalliimpi kuin mistä puhuttiin, mutta systeemi on sama:
Myyntihinta 155k, velaton hinta 390k.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Niinhän se on realistinen skenaario. Myyntihinta on eri asia kuin velaton hinta. Tuossa rahoitusvastikkeeksi on merkattu pelkät yhtiölainan korot, mutta parin vuoden päästä lukema nousee sitten reippaasti.

Tämä nyt on vähän kalliimpi kuin mistä puhuttiin, mutta systeemi on sama:
Myyntihinta 155k, velaton hinta 390k.

Velaton hinta kasvaa vielä 85k, jos ei lähde mukaan vuokratonttirahastuksiin, missä yleensä koijausmielessä pidetään maksut alussa pieninä ja korotetaan taivaisiin muutaman vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Velaton hinta kasvaa vielä 85k, jos ei lähde mukaan vuokratonttirahastuksiin, missä yleensä koijausmielessä pidetään maksut alussa pieninä ja korotetaan taivaisiin muutaman vuoden päästä.
Laitappa nyt edes yksi esimerkki Helsingin kaupungin vuokratontista jossa vuokra on noussut muutaman vuoden päästä uudisrakennuksen valmistumisesta?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Laitappa nyt edes yksi esimerkki Helsingin kaupungin vuokratontista jossa vuokra on noussut muutaman vuoden päästä uudisrakennuksen valmistumisesta?
Oliko se jopa kaupungin vuokratontti suoraan? Kuvittelin koijaukseksi ihan sen takia, että oli lunastusosuus olemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Oliko se jopa kaupungin vuokratontti suoraan? Kuvittelin koijaukseksi ihan sen takia, että oli lunastusosuus olemassa.
Empä ollut perehtynyt noihin rahastoihin. Ainakin lunastushinta on naurettavan halpa suhteessa tonttivuokraan, joten se on triviaalin helppoa ostaa pois. (Kannattaa lukea ehdot silti ensin).

Anyway, tontti ei liittynyt nyt mitenkään siihen alkuperäiseen naureskeluun jossa ihmeteltiin "100k asuntoa jossa on 10k rahoitusvastike", mikä on aivan normaali yhdistelmä sen jälkeen kun ekojen parin vuoden lyhennysvapaat ovat kuluneet.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Edit. Pois. Olikin vanha viesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Vanhan asunnon sopimus päättyy kuun viimeinen päivä ja avaimet tulee palauttaa seuraavana päivänä (kuun ensimmäinen) klo 12 mennessä.
Uudessa asunnossa on vielä edellinen asukas, kenen sopimus päättyy myös kuun viimeinen päivä.

Onko tilanteessa mitään mahdollisuuksia kikkailla niin, ettei tarvitsisi maksaa kahdesta asunnosta kuukaden vuokraa (ja toinen olisi tämän kuukauden sitten tyhjillään)?
Nykyinen vuokranantaja ei suostu siihen, että muutto tapahtuisi vasta esim. toinen päivä jolloin uusi asunto on tyhjä ja avaimet saatu ja että vuokraa maksettaisi noilta parilta päivältä vain. Ei vaikka minäkin tiedän sen, että tähän ei varmasti ole ketään muuttamassa (rapussa on ollut 7/11 asuntoa tyhjänä pari vuotta jo).
Nyt en kyllä ymmärrä lainkaan, minkälaista skenaariota tässä yllä yritetään kuvata? Missä vaiheessa tässä on maksettava kahden asunnon kuukauden vuokra päällekkäin, kun minusta tuo yllä kuvattu skenaario on täysin normaali muuttotapahtuma?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Tarkennetaan vielä. Ellei muuta ole sovittu, niin muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymistä seuraava arkipäivä. Tässä tapauksessa siis ilmeisestikin sopimus päättyy 30. päivä ja muuttopäivä on 1. Sinulla on 30. päivä mennessä kaikki kamat pakattu laatikoihin ja muuttoauto odottamassa seuraavana aamuna tai parhaimmassa tapauksessa illalla. Nukut yön patjalla / kavereiden nurkissa ja heti aamusta 1. päivä lähdet viemään muuttokuormaa uuteen asuntoon. Uuden asunnon vuokralainen tekee täsmälleen samat toimet ja 1. päivän aikana muutatte ristiin ja yhtään päällekkäistä vuokrakuukautta ei tule kenellekään. Näinhän tää normaalisti menee?

Jotta homassa olisi jotain ongelmia, niin silloin sinun vuokrasopparissa lukee jotain erityistä muuttopäivästä (kuun viimeinen päivä tai sopimuksen päättymispäivä), tai sitten uuden kämpän vuokrasoppari alkaakin 2. päivä tms? Siinä tapauksessa varmaan vaan kamat pakuun odottamaan ja sukulaisille yöksi...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Ongelma tulee siinä, että mihin saa kaiken tavaran kerralla mahtumaan mukaan kun uuden asunnon nykyisen asukkaan tarvitsee palauttaa avaimet vasta silloin 1. päivä ja meidän täytyy erikseen hakea ne (ei voi luovuttaa suoraan meille) ja vasta sitten pääsemme muuttamaan. Ja meidän on palautettava nykyisen asunnon avaimet samana päivänä klo 12 mennessä.

Eli tavarat olisi pakattava aamulla, asunto siivottava, palautettava avaimet ja sitten odotettava että saa uudet. Tavarat ei mahdu yhteen 14m^3 pakettiautoon, viimeksi piti tehdä 6m^3 pakulla kolme reissua ja henkilöauto vielä täyteen.
Milloin sinulla alkaa siis tarkkaanottaen vuokrasopimus? Jos 1. päivä niin sitten sinulla on oikeus viedä sinne rojusi heti aamusta, vaikka edellinen vuokralainen on parhaillaan muuttamassa ulos. Muuttopäivänä on vuokralaisen annettava puolet asunnosta vuokranantajan käyttöön, eli jos sen uuden asunnon vuokralaisen muuttopäivä on 1. päivä niin se jättää puolet asunnosta vuokranantajan käyttöön heti aamusta, joka taas antaa edelleen sen sinun käyttöön heti aamusta.

Jos sinulla alkaa soppari uuteen asuntoon 1. päivä, mutta vuokranantaja ei luovuta sinulle yhtään avainta vasta kuin "joskus sitten kun on saanut ne edelliseltä vuokralaiselta", niin tässä on nyt se ongelma. Sinun pitää saada ne avaimet, tai sitten melkein voi laitella Pelican Storagesta tai isommasta pakusta laskun uudelle vuokranantajalle (ei ole kyllä hyvä alku vuokrasuhteelle, eli jos tämän nyt vain saisi sovittua). Kumma juttu kun aina nämä avainhommat on saatu sovittua hyvässä hengessä, ikinä en ole kuullut ettei olisi.

Toinen asia on sitten tuo kello 12 milloin teidän pitäisi palauttaa avaimet, niin olikohan tosiaan näin? Olen kuullut näin sanottavan ennenkin, mutta pikaisesti kun pläräsin niin ei tämä kyllä taida mistään laista tulla tämä tämmöinen (edit: tää on vissiin aiemmin ollut laissa, mutta nyttemmin näyttäisi poistuneen). Sinulla on muuttopäivä 1. päivä, koko päivä, ei mitään klo 12 alkaen... Klo 23:59:59 kun avaimet on vuokranantajalla käsissä, niin pitäisi riittää. Toki joudut muuttopäivältä maksamaan vuokran, mutta vain muuttopäivältä. Tämäkin kuulostaa oudon kankealta tämä sinun vuokranantaja, enpä ole tällaiseenkaan törmännyt...

Edit: Ja tämä siis sillä oletuksella, että sinun vuokrasoppareissa ei lue mitään mikä ajaa ym. juttujen yli. Jos nykyisessä sopparissa lukee, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivämäärä, niin sinun pitäisi olla ulkona 30. päivä ja vuokranantajalta on kädenojennus, jos hänelle riittää klo 12 reuraavana päivänä. Sitten menee Pelicanit omaan piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Mielenkiintoinen tapaus viime viikolla.
Käytiin näytössä ja haettiin asuntoa. Välittäjä soitti seuraavana päivänä ja sanoi että meille tarjotaan kyseistä asuntoa.
Viime torstaina tuli sähköpostissa sopimukset, jotka palautettiin allekirjoitettuna.
Perjantaina illalla välittäjä soitti nolona ja sanoi että asunnon omistaja oli muuttanut mielensä eikä haluakaan vuokrata asuntoa meille.
Onneksi ei sentään ehditty omaa kämppää irtisanoa. Nyt mietitään sitten voiko tuosta jonkinlaista korvausta vaatia.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Milloin sinulla alkaa siis tarkkaanottaen vuokrasopimus? Jos 1. päivä niin sitten sinulla on oikeus viedä sinne rojusi heti aamusta, vaikka edellinen vuokralainen on parhaillaan muuttamassa ulos. Muuttopäivänä on vuokralaisen annettava puolet asunnosta vuokranantajan käyttöön, eli jos sen uuden asunnon vuokralaisen muuttopäivä on 1. päivä niin se jättää puolet asunnosta vuokranantajan käyttöön heti aamusta, joka taas antaa edelleen sen sinun käyttöön heti aamusta.

Jos sinulla alkaa soppari uuteen asuntoon 1. päivä, mutta vuokranantaja ei luovuta sinulle yhtään avainta vasta kuin "joskus sitten kun on saanut ne edelliseltä vuokralaiselta", niin tässä on nyt se ongelma. Sinun pitää saada ne avaimet, tai sitten melkein voi laitella Pelican Storagesta tai isommasta pakusta laskun uudelle vuokranantajalle (ei ole kyllä hyvä alku vuokrasuhteelle, eli jos tämän nyt vain saisi sovittua). Kumma juttu kun aina nämä avainhommat on saatu sovittua hyvässä hengessä, ikinä en ole kuullut ettei olisi.

Toinen asia on sitten tuo kello 12 milloin teidän pitäisi palauttaa avaimet, niin olikohan tosiaan näin? Olen kuullut näin sanottavan ennenkin, mutta pikaisesti kun pläräsin niin ei tämä kyllä taida mistään laista tulla tämä tämmöinen (edit: tää on vissiin aiemmin ollut laissa, mutta nyttemmin näyttäisi poistuneen). Sinulla on muuttopäivä 1. päivä, koko päivä, ei mitään klo 12 alkaen... Klo 23:59:59 kun avaimet on vuokranantajalla käsissä, niin pitäisi riittää. Toki joudut muuttopäivältä maksamaan vuokran, mutta vain muuttopäivältä. Tämäkin kuulostaa oudon kankealta tämä sinun vuokranantaja, enpä ole tällaiseenkaan törmännyt...

Edit: Ja tämä siis sillä oletuksella, että sinun vuokrasoppareissa ei lue mitään mikä ajaa ym. juttujen yli. Jos nykyisessä sopparissa lukee, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivämäärä, niin sinun pitäisi olla ulkona 30. päivä ja vuokranantajalta on kädenojennus, jos hänelle riittää klo 12 reuraavana päivänä. Sitten menee Pelicanit omaan piikkiin.
Muuttopäivä vuokrasopimuksen päätyttyä

Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.


Eli kävelee kevyesti laki sen klo 12:00 muuttopäivänä yli.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Sopimuksessa on, että muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivä. Tosin kun kyselin asiasta, niin sanottiin tuo että avaimet on oltava palautettuna päättymispäivää seuraavana päivänä klo 12 mennessä.
Right, ok, tämä muuttaa kuvion. Eli lain mukaan sinun tosiaan muutta pois asunnosta kuun viimeinen päivä klo 23:59:59 ja jos vuokranantajalle riittää klo 12 seuraavana päivänä, niin tämä on kädenojennus häneltä sinulle (no, aikamoinen vuokranantaja pitäisikin olla, että tulisi yöllä hakemaan ne avaimet ;). Ongelma onkin nyt siis siinä, että sinulla on tällainen muuttopäiväpykälä sopparissa ja uudella vuokralaisella ei sitten ole. Minusta laki on säädetty päin helvettiä tämän muuttopäivän osalta, kun juuri tällaisia tilanteita siitä voi syntyä...

Täytyy varmaan pakata viimeinen päivä tavarat pakuun ja kärryyn ja mennä hotelliin yöksi jos tuota ei saa sovittua uuden asunnon vuokranantajan/asukkaan kanssa.
No eddeleenkin tietenkin sinun pitäisi sinne uuteen asuntoon päästä heti aamusta, ei kello 12:00 alkaen, tätä voisit vielä ystävällisesti kysellä. Mutta lopuuhan sinulta itseltäsikin tunnit kesken aamusta Eli joo, vika päivä kamat pakuun, jos ei mahdu niin pakko vuokrata toinen paku tai kuomukärry, siivous ja yö patjalla... Halvemmaksi se tulee kuin maksaa ylimääräinen vuokra.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Mielenkiintoinen tapaus viime viikolla.
Käytiin näytössä ja haettiin asuntoa. Välittäjä soitti seuraavana päivänä ja sanoi että meille tarjotaan kyseistä asuntoa.
Viime torstaina tuli sähköpostissa sopimukset, jotka palautettiin allekirjoitettuna.
Perjantaina illalla välittäjä soitti nolona ja sanoi että asunnon omistaja oli muuttanut mielensä eikä haluakaan vuokrata asuntoa meille.
Onneksi ei sentään ehditty omaa kämppää irtisanoa. Nyt mietitään sitten voiko tuosta jonkinlaista korvausta vaatia.
Riippuu onko vuokranantaja allekirjoittanut sopimuksen ja jos on, niin onko määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva.
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Ei noilla päättymispäivillä joita sopimuksissa on pystytä lain yli kävelemään, eli sinulla on koko kk oikeus asua ja muuttopäivä on se seuraavan kuun 1. päivä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Ei noilla päättymispäivillä joita sopimuksissa on pystytä lain yli kävelemään, eli sinulla on koko kk oikeus asua ja muuttopäivä on se seuraavan kuun 1. päivä.
Tämäkin on käsitelty sata miljoonaa tuhatta kertaa täällä ja kaikilla maailman foorumeilla, kerta toisensa jälkeen. Kyllä pystytään ja ei ole oikeutta. Jätetään kotitehtäväksi miksi pystytään (vinkki: lue huoneenvuokralain muutama ensimmäinen kappale).
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
309
Tämäkin on käsitelty sata miljoonaa tuhatta kertaa täällä ja kaikilla maailman foorumeilla, kerta toisensa jälkeen. Kyllä pystytään ja ei ole oikeutta. Jätetään kotitehtäväksi miksi pystytään (vinkki: lue huoneenvuokralain muutama ensimmäinen kappale).
Sorry, luin näemmä valikoidusti tuon alkuperäisen viestin. Kyllä pystyy sopimaan samaksi. Aika usein vuokrasopimuksissa "huoneenvuokralain mukaisesti" maininta muuttopäivästä toki rahastushaluiset pistävät muuttamaan heti.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mielenkiintoinen tapaus viime viikolla.
Käytiin näytössä ja haettiin asuntoa. Välittäjä soitti seuraavana päivänä ja sanoi että meille tarjotaan kyseistä asuntoa.
Viime torstaina tuli sähköpostissa sopimukset, jotka palautettiin allekirjoitettuna.
Perjantaina illalla välittäjä soitti nolona ja sanoi että asunnon omistaja oli muuttanut mielensä eikä haluakaan vuokrata asuntoa meille.
Onneksi ei sentään ehditty omaa kämppää irtisanoa. Nyt mietitään sitten voiko tuosta jonkinlaista korvausta vaatia.
Jos nimet on paperissa niin sehän on sopimusrikko. Toisaalta onko sinulla nyt mitään oikeaa rahallista vahinkoa koitunut tuosta? Niitä kuluja voisit yrittää haluta. Muuten varmaan aika nihkeää saada mitään. Aikaa tuossa on nyt kuitenkin mennyt vain about 24h eli ainakin ripeästi toimittu toisen osapuolen osalta. Tosin en itse tuollaisen vuokranantajan kämpässä edes haluaisi asua jos sovitut asiat voi noinkin vaan peruuntua. En tiedä voiko tuosta rahallista korvausta saada, ehkä "paras" tsäänssi on että pääset asumaan siihen asuntoon kolmeksi kuukaudeksi (minimi-irtisanomisaika) tietäen että sitten pääset taas muuttamaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Jos nimet on paperissa niin sehän on sopimusrikko. Toisaalta onko sinulla nyt mitään oikeaa rahallista vahinkoa koitunut tuosta? Niitä kuluja voisit yrittää haluta. Muuten varmaan aika nihkeää saada mitään. Aikaa tuossa on nyt kuitenkin mennyt vain about 24h eli ainakin ripeästi toimittu toisen osapuolen osalta. Tosin en itse tuollaisen vuokranantajan kämpässä edes haluaisi asua jos sovitut asiat voi noinkin vaan peruuntua. En tiedä voiko tuosta rahallista korvausta saada, ehkä "paras" tsäänssi on että pääset asumaan siihen asuntoon kolmeksi kuukaudeksi (minimi-irtisanomisaika) tietäen että sitten pääset taas muuttamaan.
Ei koitunut oikeaa vahinkoa enkä meinaa lähteä mitään vaatimaankaan.
Omistaja ei ollut allekirjoittanut mitään niin sopimus oli olemassa vain suullisena minkä välittäjäkin myönsi ja lupasi tarvittaessa todistaa. En mä kuitenkaan ala tästä missään oikeudessa vääntämään.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 709
Vuokravakuustili:

Eli kai tuo on siltä osin normaali tili, että: henkilön X täytyy avata sellainen omiin nimiinsä. Ettei henkilö Y(tyyliin vuokranantaja tai välittäjä) voi sitä tehdä. Että sinulla ei mitenkään voi olla mitään vuokravakuustiliä ilman että olet asiasta tietoinen. Mun mielestä aika itsestäänselvyys koska kyllähän tuollaisesta aina tulisi jotain paperia kotiin tms. yms. jne.

Mulla oli vuokrasopimuksessa maininta tälläisestä, mutta mielestäni se oli geneerinen ison välittäjän käyttämä sopimuspohja, ja että mä maksoin vakuuden normaalisti vuokranantajan tilille. Kys. vuokranantaja siis otti ja kuoli alkuvuodesta ja mä olen nyt muuttanut pois. Ja verkkopankissa näkee vain 6 vuotta taaksepäin tilitapahtumia, ja tuohon olin muuttanut kahdeksan vuotta sitten.
===============================================================

Tuossa muuten miten tässä koronan värittämässä maailmassa ja erityisesti nyt syksyllä, oletteko huomanneet että on hankalempaa tai helpomaa saada asuntoa?

Näin jälkikäteen, mä oivalsin muutaman jutun näistä kaikista, tässä muuttaessa. Mulla on ollut(itselläni, ennen omilleen muuttamista ei lasketa) tähän mennessä vain yksi yksityinen vuokranantaja. Ehkä mulla oli ollut liian ruusuinen käsitys kämpän saamisen helppoudesta Turussa.

Kuitenkin mä tuossa syksyllä kävin useammassa esittelyssä, kolmea eri asuntoa hain, näistä nollaan tulin valituksi, mitä hämmästelin. Mä en lähtöjään edes käynyt katsomassa asuntoja jotka eivät olleet sillä hetkellä vapaana, pl. yksi ylimmän kerroksen yksiö Turun oliko se 2:ksi tai 3:ksi korkeimmasta tornitalosta koska mä halusin nähdä millaiset maisemat sieltä oikeasti on, noita torneja kun Turussa on aika vähän ylipäätään. Mutta siis asuntoilmoituksia oli ihan hyvin ja en edes yrittänyt hakea vasta myöhemmin vapautuvia asuntoja. Yksikin asunto joka oli vielä oudon halpa (suhteessa sijantiin ja erityisesti neliöihin), oli vapaana vielä kuukauden sen jälkeen kun mä olin sitä hakenut. Näin jälkikäteen ajateltuna ehkä olisin voinut niitä hakemuksia paremmin täyttää, mutta toisaalta miksi yrittää liikaa. Silti mä ihmettelen vähän koska niitä eri asuntoja oli vaikka kuinka paljon vapaana, alkujaan joskus elokuussa.

Sitten toinen juttu on että itse syksyllä ja varsinkin kuun vaiheessa muuttaminen, ei muuten ole välttämättä kaikkein helpointa. Se taisi olla elokuun lopussa, vaiko heinäkuun, en muista, no tuolloin lopussa alkoikin kaikki vapaat ja vapautuvat asunnot kadota. Kiva siinä sitten yrittää kämppää katsoa kun ei ole mitään mitä katsoa, ainakaan sillä alueella ja siihen hintaan mistä on kiinnostunut.

Kolmas asia mikä ehkä pätee, mä olen kai aika harvakseltaan muuttanut. Ekassa kämpässä eli solussa asuin vuoden, sen jälkeen 8+8 parissa kämpässä. Ja koskaan en ole saanut kaupungilta vuokra-asuntoa vaikka aina silloin tällöin niihinkin on tullut yritettyä, aina on tullut sellainen fiilis että mä olen liian hyväosainen, väärin ajatteleva ja liian selektiivinen niitä jakaville naisvirkailijoille.

Mun mielestä kyllä mahtaa olla aika helvettiä kämpän saaminen Helsingistä kun ainakin nykyään se tuntuu olevan vähän hankalaa Turussakin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Vuokra-asunnon saaminen tuntui olevan erittäin helppoa ainakin meille. Haettiin helsingin keskustasta kohtuuhintaista kaksiota. Ensimmäinen mitä haettiin tarjottiin meille heti seuraavana päivänä. Tämä ikävästi kariutui viime tingassa sitten siihen ettei omistaja halunnutkaan meidän kissalaumaa asuntoon.

Jatkettiin hakua ja reilu pari viikkoa myöhemmin löytyi toinen sopiva kämppä. Haettiin ja tätä tarjottiin meille vielä samana päivänä. Tein vastatarjouksen missä ehdotin 50e alennusta vuokraan ja sopimuksen aloitusta myöhemmin niin että meillä ei ole kahta kämppää päällekkäin kuin pari viikkoa. Omistaja suostui ehtoihin ja pitää asuntoa tyhjänä meitä varten reilun kuukauden.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Näissä kahdessa on erona se, että toinen on hakenut syksyllä kun opiskelijat etsii asuntoja ja toinen sesongin ulkopuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kahden hengen talous on myös selkeästi turvallisempi vuokranmaksaja.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Itse kun viimeistä kertaa vuonna 2014 hain vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulta, jätin suosiolla firmat pois hausta ja hain pelkiltä yksityishenkilöiltä. Kahteen kohteeseen sain esittelyn peräkkäin (molemmat Vantaalla, ensin Pähkinärinne ja sitten Kaivoksela) ja molemmissa kohteissa sanoin että en jää odottelemaan. Se joka tarjoaa ensimmäisenä, saa mut vuokralaiseksi. Itse toki löin tiskiin palkkakuitin, tiliotteen ja luottotieto-otteen. Kun olin jälkimmäistä asuntoa katsomassa, ensimmäisen asunnon omistaja soitti että saat tämän jos haluat. Se oli sillä selvä. Olin kyllä itsekin tyytyväinen, että meni näin. Tuo ensimmäinen asunto oli huomattavasti siistimpi. Itse olin liikenteessä maaliskuussa, eli ihanteellinen off-season vuokralaisen kannalta.

Hieman yli neljä vuotta tuossa eikä vuokraa korotettu kertaakaan. Sopimukseen oli kirjattu indeksiin korotus, mutta herrasmiessopimus piti. Vuokranantaja lupasi suullisesti että mikäli mitään hyperinflaatiota ei tule, ei vuokraa koroteta vuosittain. Mihinkään prosenttikorotuksiin ei soppareissa kannata edes suostua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Tuli tässä mieleen, että voisi hajauttaa omaa varallisuutta myös sijoitusasunnon suuntaan ja samalla saisi vipua käyttöön. Tällä omalla kylällä asuntojen hinnat on niin pohjamudissa, että rahallisesti riski ei ole iso. Kuitenkin sijaitsee etelän kolmion sisällä ettei ihan perähikiällä Suomen toisessa päädyssä, joten oletan, että ei aivan arvottmaksi mene kunhan asunto on keskustasta. Täälläkin syrjemmässä varmaan päästään arvottomiin asuntoihin.

Nyt olisi kiikarissa 60m2 peruskuntoinen kaksio -78. Keskustan tuntumasta CM, Prisma ja Lidl kaikki 1km sisällä. Isännöitsijän todistus ok, oma tontti jne. Putkiremppa voi tulla 10v sisään. Vmh. 34k€. Yhtiövastike 200€/kk. Vuokrattuna tällä hetkellä 450€/kk. Pankista ei ole vielä tarjousta kädessä kun vasta täyttelin laput netissä, mutta laskurilla 30k€ 20v 1% marginaali n.150€/kk.

Talon historiasta tiedän myös sen verran, että myimme siitä vastaavan osakkeen kerrosta alempana rasitteilla 41k€ (pyynti 45k€) viime keväällä. Ei ollut ns. viiminen hinta kun julkisena tahona myytiin. Sekä rasitteena kuolinpesän irtammisto ja tarkoitus oli päästä siitä eroon. Tämän myyjä ulkopaikkakunnalta ja myös kuolinpesä. Kunhan saan pankista jotain käteen niin ajattelin heittää 30k€ /24h tarjouksen. Vähän oikeastaan kuumottaisi heittää se nyt jo kun on kuitenkin käteistäkin tuon verran irroitettavissa. Melkein pyynnilläkin tekisin kaupat, mutta kun vallitseva tilanne on mitä on niin pitää se käyttää hyödyksi. Samalta alueelta on myös myynnissä vastaavia kämppiä 40-60k€ (siitä sitten tiedä ostaako niitä kukaan tolla hinnalla).

Lyhyellä matikalla tuo on aika no brainer 100€ kassavirta positiivinen minkä voi pistää sivuun ja varatua tyhjiin kuukausiin/remppaan. Eikös tässä olisi aika halpa ja helppo kohde alotella asuntosijoitusta?

450€/kk on myös suht halpa vuokra täällä, mutta kun peruskunnossa niin tuskin kannattaa säätää vaan tehdä about sellaiseksi mitä se on ollutkin kun ei ole mielenkiintoa etsiä uutta vuokralaista? Jos/kun se putkiremppa tulee niin siinä yhteydessä jos vaihtuu vuokralainen tai asunnon taso nousee niin tarkistaa vuokra uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Lyhyellä matikalla tuo on aika no brainer 100€ kassavirta positiivinen minkä voi pistää sivuun ja varatua tyhjiin kuukausiin/remppaan. Eikös tässä olisi aika halpa ja helppo kohde alotella asuntosijoitusta.
Miten muut rempat, erityisesti julkisivu?

Minä en ostaisi sijoitukseen asuntoa, jossa on 10 vuoden säteellä odotettavissa putkiremppa. Se voi hyvin tulla vaikka kahden vuoden päästä, jos putket alkaa pettämään. Tuon kokoisessa kämpässä puhutaan kuitenkin helposti 50+ tuhannen euron yhtiölainasta osakkeelle. Mutta minä olenkin hyvin vahvasti riskejä kaihtava.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Miten muut rempat, erityisesti julkisivu?

Minä en ostaisi sijoitukseen asuntoa, jossa on 10 vuoden säteellä odotettavissa putkiremppa. Se voi hyvin tulla vaikka kahden vuoden päästä, jos putket alkaa pettämään. Tuon kokoisessa kämpässä puhutaan kuitenkin helposti 50+ tuhannen euron yhtiölainasta osakkeelle. Mutta minä olenkin hyvin vahvasti riskejä kaihtava.
-Vesikate uusittu 2000
-Ilmastointikanavien puhdistus 2002
-Ikkunat ja parvekeovet uusittu 2003
-Julkisivun ja parvekkeiden huoltokorjaus 2008
-Elementtisaumausten uusiminen 2008
-Ilmastointikanavien puhdistus 2012
-Salaojien tarkastuskaivojen esillekaivuu ja korotus 2017

Ei niitä putkiremppoja voi tehdä samalla €/m2 suhteella böndellä kuin cityssä. Äidin äidin -62 kerrostalossa oli 2 vuotta sitten ja vaan pinnoitettiin vanhat viemärit. Käyttövedet on vielä alkuperäiset. Samoin sähköt sun muut. Täällä joutuu yhtiöt oikeasti tekemään vain pakolliset...

On toi sellanen jokeri kyllä en käy kieltämään. Kuitenkin suht paljon neliöitä kaksioksi. Pitää yrittää kaivella jostain mitä tällä alueella putkirempat maksaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 709
Vuokraaja avaa tilin, tallettaa/siirtää sinne vakuuden verran rahaa ja pankki lukitsee kyseisen summan. Muuten tiliä voi käyttää normaalisti. Panttaus maksaa yleensä sen 40€.

Tilin avaaja (vuokraaja) saa pankilta panttaussitoumuksen jonka toimittaa vuokranantajalle. Tällä vuokranantaja saa tarvittaessa pantatun summa käyttöönsä (täytyy todistaa miksi sen tarvitsee).

Vuokrasuhteen loputtua vuokranantaja toimittaa panttaussitoumuksen allekirjoitettuna vuokralaiselle joka toimittaa sen pankkiin ja pankki vapauttaa rahat käyttöön.

Toinen vaihtoehto on maksaa vakuus vuokranantajan osoittamalle tilille. Vuokrasuhteen loputtua vuokranantaja palauttaa summan vuokralaiselle.
Joo, mä olen aivan vakuuttunut että mä maksoin sen vakuuden normaalisti suoraan vuokranantajalle, koska tuollainen vuokravakuustilin avaaminen edes etänä jollain tavalla olisi kyllä rekisteröitynyt jollain tavalla ja siitä olisi mulle tullut jotain papereita, jos sellainen ylipäätään olisi ollut mahdollista mun selkäni takana. Mutta tosiaan verkkopankissa näkee tilitapahtumat vain 6 vuoden päähän ja tuo tapahtui joskus 8 vuotta sitten. Ja kun vuokranantaja on kuollut niin sitäkään kautta ei tuota saa selvitettyä helposti.

En ole vielä jaksanut tuota selvittää. Tuon kämpän perinneelle on syntynyt väärä käsitys kun vuokrasopimuksen pohjana oli ison välitysfirman sopimuspohja, jossa oli tuollainen maininta vakuustilista, vaikka siinä sopimuksessa ei sellaista käytetty.

Mulla on aika kattavasti tiliotteita niin mulla voisi tai ainakin pitäisi olla kaikki tuollaiset. Jos ei niin ehkä olisi hyvä tilata pankista erikseen sen yhden kuukauden tiliote, ainakin osuuspankissa tuollainen aikoinaan onnistui niin luulisi että myös s-pankissa niitä on enemmän kuin mitä asiakas voi itsenäisesti kaivaa. S pankissa sitä ei voi suoraan tilata verkkopankin kautta ja muutenkin mulla pitäisi olla kaikki tuollaiset vanhat. Tosin kun se tilaaminen maksaa niin sitä ennen olisi hyvä myös kysyä jos tällä edesmenneellä vuokranantajalla oli sellainen verkkopankki mistä näkee pidemmälle, tai paremmin arkistoidut tiliotteet.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
959
@elmo kannattaa huomioida sitten se juttu, että näihin edullisiin asuntoihin tulevat isot remontit voivat tuplata asunnon hinnan. Eli remontti voi maksaa melkein saman kuin asunnon hankinta. Remontin hinta ei silti näissä siirry myyntihintaan, eikä varsinkaan vuokran suuruuteen. Bonuksena saat maksaa remonttilainasta huomattavasti isompaa korkoa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
@elmo kannattaa huomioida sitten se juttu, että näihin edullisiin asuntoihin tulevat isot remontit voivat tuplata asunnon hinnan. Eli remontti voi maksaa melkein saman kuin asunnon hankinta. Remontin hinta ei silti näissä siirry myyntihintaan, eikä varsinkaan vuokran suuruuteen. Bonuksena saat maksaa remonttilainasta huomattavasti isompaa korkoa.
Perusparannuslainan saa kyllä samalla marginaalilla kuin asuntolainan. Minulla on remonttilainan marginaali jopa pienempi kuin asuntolaina, koska negatiivinen euribor syö marginaalia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
@elmo kannattaa huomioida sitten se juttu, että näihin edullisiin asuntoihin tulevat isot remontit voivat tuplata asunnon hinnan. Eli remontti voi maksaa melkein saman kuin asunnon hankinta. Remontin hinta ei silti näissä siirry myyntihintaan, eikä varsinkaan vuokran suuruuteen. Bonuksena saat maksaa remonttilainasta huomattavasti isompaa korkoa.
Joo näinhän se on, että saneeraukset on arvoon nähden suhteessa isoja. Varsinkin kun samoista, mutta pinnoilta fiksatuista pyydetään tuplia. Vähän sellanen mielikuva, että talossa on tällästä eläkeläisvoittoista asukasta ja käsitys alueen arvosta ja siitä vaikuttaako investoinnit mitenkä asuntojen arvoon ei välttämättä pidä paikkaansa. Vahva veikkaus, että putkilla on ks. kohteessa vielä reilusti elinkaarta jäljellä. Yhtiöstä teetetty kartoituksia putkien ja kosteiden tilojen suhteen. Miten pääseekö noihin ostaja ehdokas käsiksi jostain? Osakas voi varmaan saada kopiot isännöitsijältä ainakin, joten sitä kautta?

Sitten toinen kysymys tollasen asoy:n päätöksenteosta. Pääseekö yksittäinen osakkeenomistaja vaikuttamaan noihin isompiin saneerauspäätöksiin mitenkään tai mitä reittiä? Tietenkin sitä sijoittajaa katsotaan siitä näkökulmasta, että se ei halua extra kuluja itselleen, mutta itsellä on sellanen positio työelämässä, että uskoisin sillä olevan jotain painoarvoa vaikka kohteessa en itse asuisi.
e: Teoriassa jos nyt lähdetään heittämään ajatusta pitemmälle niin joku tollanen putkiremontti voisi olla melkein tienauksen paikka jos vaan keksii miten siitä pääsee rahastamaan. Töiden puolesta kun julkisella puolella ks. asioiden parissa (asoy käytännöt on vaan suureksi osaksi hepreaa). Vaatisi varmaan jotain firmaa jonka kautta konsultoida tjsp. no se on sen ajan murhe sitten jos monta jossittelua välistä ensin toteutuu. Jokatapauksessa nuo asiat pitää nähdä mahdollisuuksina eikä uhkina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
@elmo kannattaa huomioida sitten se juttu, että näihin edullisiin asuntoihin tulevat isot remontit voivat tuplata asunnon hinnan. Eli remontti voi maksaa melkein saman kuin asunnon hankinta. Remontin hinta ei silti näissä siirry myyntihintaan, eikä varsinkaan vuokran suuruuteen. Bonuksena saat maksaa remonttilainasta huomattavasti isompaa korkoa.
Toisaalta uusissakin kannattaa muistaa, että nekin kuluu ja uutuudenarvo laskee nopeiten ihan kuten autoissakin. Esim. uunit/liedet, jääkaapit ja astianpesukoneet saa optimistisestikin laskea, että n. 12 vuoden kuluessa menee uusiksi (inflatoituneilla hinnoilla aikanaan). Sitten normaalia kulumista tulee lattioihin ja muuallekin. Kylpyhuoneet ei tahdo kestää nykyaikaisina kuin sen n. 20 vuotta.

Oma tuntuma, että ihmiset aliarvioi noiden uusien asuntojen kulumisen ja jos itse asuisin vuokralla niin koittaisin löytää uuden, koska hyvin pienellä lisähinnalla saa nauttia moderneista laitteista ja siististä asunnosta. Helsingin pienempiä arvoasuntoja tuossa kun katselin, niin nykyvuokrilla ei mitään järkeä ostaa omaa, jos ei usko, että niiden arvo ja vuokrat jatkaa nousuaan. Tosin eiköhän kela jatka vuokratason tukemista tasaisesti ylöspäin jatkossakin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Toisaalta uusissakin kannattaa muistaa, että nekin kuluu ja uutuudenarvo laskee nopeiten ihan kuten autoissakin. Esim. uunit/liedet, jääkaapit ja astianpesukoneet saa optimistisestikin laskea, että n. 12 vuoden kuluessa menee uusiksi (inflatoituneilla hinnoilla aikanaan). Sitten normaalia kulumista tulee lattioihin ja muuallekin. Kylpyhuoneet ei tahdo kestää nykyaikaisina kuin sen n. 20 vuotta.

Oma tuntuma, että ihmiset aliarvioi noiden uusien asuntojen kulumisen ja jos itse asuisin vuokralla niin koittaisin löytää uuden, koska hyvin pienellä lisähinnalla saa nauttia moderneista laitteista ja siististä asunnosta. Helsingin pienempiä arvoasuntoja tuossa kun katselin, niin nykyvuokrilla ei mitään järkeä ostaa omaa, jos ei usko, että niiden arvo ja vuokrat jatkaa nousuaan. Tosin eiköhän kela jatka vuokratason tukemista tasaisesti ylöspäin jatkossakin?
Jos hinta pysyy edes paikallaan ja korot ovat nollassa, niin mitä merkitystä sillä asunnon hinnalla oikeastaan edes on, mikäli vaan saa tarpeeksi suuren lainan pankista?

Esim. 400k lainan korkomenot ovat 0.5% korolla 2000e/v, eli 167e/kk. Tuo on aivan mitätön summa verrattuna pk-seudun uudempien asuntojen vuokriin.

Ok, korkojen nousu on jonkinlainen riski ja hintojen lasku toki myös, mutta korkojen nousuakin vastaan voi ostaa vakuutuksen jos haluaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
478
Tuli tässä mieleen, että voisi hajauttaa omaa varallisuutta myös sijoitusasunnon suuntaan ja samalla saisi vipua käyttöön. Tällä omalla kylällä asuntojen hinnat on niin pohjamudissa, että rahallisesti riski ei ole iso. Kuitenkin sijaitsee etelän kolmion sisällä ettei ihan perähikiällä Suomen toisessa päädyssä, joten oletan, että ei aivan arvottmaksi mene kunhan asunto on keskustasta. Täälläkin syrjemmässä varmaan päästään arvottomiin asuntoihin.

Nyt olisi kiikarissa 60m2 peruskuntoinen kaksio -78. Keskustan tuntumasta CM, Prisma ja Lidl kaikki 1km sisällä. Isännöitsijän todistus ok, oma tontti jne. Putkiremppa voi tulla 10v sisään. Vmh. 34k€. Yhtiövastike 200€/kk. Vuokrattuna tällä hetkellä 450€/kk. Pankista ei ole vielä tarjousta kädessä kun vasta täyttelin laput netissä, mutta laskurilla 30k€ 20v 1% marginaali n.150€/kk.

Talon historiasta tiedän myös sen verran, että myimme siitä vastaavan osakkeen kerrosta alempana rasitteilla 41k€ (pyynti 45k€) viime keväällä. Ei ollut ns. viiminen hinta kun julkisena tahona myytiin. Sekä rasitteena kuolinpesän irtammisto ja tarkoitus oli päästä siitä eroon. Tämän myyjä ulkopaikkakunnalta ja myös kuolinpesä. Kunhan saan pankista jotain käteen niin ajattelin heittää 30k€ /24h tarjouksen. Vähän oikeastaan kuumottaisi heittää se nyt jo kun on kuitenkin käteistäkin tuon verran irroitettavissa. Melkein pyynnilläkin tekisin kaupat, mutta kun vallitseva tilanne on mitä on niin pitää se käyttää hyödyksi. Samalta alueelta on myös myynnissä vastaavia kämppiä 40-60k€ (siitä sitten tiedä ostaako niitä kukaan tolla hinnalla).

Lyhyellä matikalla tuo on aika no brainer 100€ kassavirta positiivinen minkä voi pistää sivuun ja varatua tyhjiin kuukausiin/remppaan. Eikös tässä olisi aika halpa ja helppo kohde alotella asuntosijoitusta?

450€/kk on myös suht halpa vuokra täällä, mutta kun peruskunnossa niin tuskin kannattaa säätää vaan tehdä about sellaiseksi mitä se on ollutkin kun ei ole mielenkiintoa etsiä uutta vuokralaista? Jos/kun se putkiremppa tulee niin siinä yhteydessä jos vaihtuu vuokralainen tai asunnon taso nousee niin tarkistaa vuokra uudelleen.
Itse huomioisin ainakin seuraavia asioita.

Vuokratuotto ennen veroja tuossa on noin (450-200)*12/34000 = 8,8 %, joka on aika hyvä. Yleensä tuotto-% on matala vähäriskisessä (yhtiön kunto, tarjolla olevat vuokralaiset) asunnossa ja korkea korkeariskisessä. Matalana itse pidän 3-5 % ja korkeana yli 10 % vuokratuottoa.

Putkiremppa tulee melko varmasti 10 vuoden sisään, nyt remontoidaan 70-luvun asuntoja. Jos se tehdään laajana, eli samassa kylppärit ja sähköt, hinta voi olla 1 000 eur/neliö, eli 60 000 eur. Vaikka olisi halvempi, se tulee olemaan vähintään asunnon hinta.

Laskit pistäväsi 100 € kassavirtaa sivuun, mutta huomioi verot. Vuokratuotosta voit vähentään yhtiövastikkeen sekä lainan korot, mutta et tietenkään lainan lyhennyksiä. Noin pienellä lainalla lainan korot kuukaudessa lienee muutaman kympin, eli verotettava tulo voisi olla esim. 450-200-40 = 210. Tästä maksaisit 63 eur/kk veroa (jos ei ole muuta vähennettävää), eli sen jälkeen positiivista kassavirtaa jää 37 eur.

Ja sitten mielestäni jopa tärkein asia asuntosijoittamisessa, asunnon ja sijainnin houkuttelevuus, koska tämä on usein suoraan suhteessa vuokralaisriskiin. Hyvä asunto hyvällä sijainnilla tuottaa huonommin, mutta siihen on paljon hyviä hakijoita joista voit valita. Jos asunto ei houkuttele sijainnin ja kunnon perusteella, siihen keskimäärin hakee se porukka, jossa riski on selvästi isompi. Samat asiat vaikuttavat myös asunnon jälleenmyynnin helppouteen, mikäli tulee tarve päästä siitä eroon. En tiedä missä asunto on, mutta hinnasta päättelen, että kuuluu niihin, joihin on vaikeampi saada hyviä vuokralaisia.

En sano, että kyseinen asunto ei voisi olla hyvä sijoitus, mutta kannattaa lähteä miettimään riskien kautta, varsinkin jos kokemusta ei ole. Lyhyen matikan no brainer -diili harkitsematta tarkkaan voi osoittautua ikäväksi.

Lähde näihin kaikkiin on omat ajatukseni enkä tarkistanut laskelmia, mutta väittäisin, etten ole kovin hakoteillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Itse huomioisin ainakin seuraavia asioita.

Vuokratuotto ennen veroja tuossa on noin (450-200)*12/34000 = 8,8 %, joka on aika hyvä. Yleensä tuotto-% on matala vähäriskisessä (yhtiön kunto, tarjolla olevat vuokralaiset) asunnossa ja korkea korkeariskisessä. Matalana itse pidän 3-5 % ja korkeana yli 10 % vuokratuottoa.

Putkiremppa tulee melko varmasti 10 vuoden sisään, nyt remontoidaan 70-luvun asuntoja. Jos se tehdään laajana, eli samassa kylppärit ja sähköt, hinta voi olla 1 000 eur/neliö, eli 60 000 eur. Vaikka olisi halvempi, se tulee olemaan vähintään asunnon hinta.

Laskit pistäväsi 100 € kassavirtaa sivuun, mutta huomioi verot. Vuokratuotosta voit vähentään yhtiövastikkeen sekä lainan korot, mutta et tietenkään lainan lyhennyksiä. Noin pienellä lainalla lainan korot kuukaudessa lienee muutaman kympin, eli verotettava tulo voisi olla esim. 450-200-40 = 210. Tästä maksaisit 63 eur/kk veroa (jos ei ole muuta vähennettävää), eli sen jälkeen positiivista kassavirtaa jää 37 eur.

Ja sitten mielestäni jopa tärkein asia asuntosijoittamisessa, asunnon ja sijainnin houkuttelevuus, koska tämä on usein suoraan suhteessa vuokralaisriskiin. Hyvä asunto hyvällä sijainnilla tuottaa huonommin, mutta siihen on paljon hyviä hakijoita joista voit valita. Jos asunto ei houkuttele sijainnin ja kunnon perusteella, siihen keskimäärin hakee se porukka, jossa riski on selvästi isompi. Samat asiat vaikuttavat myös asunnon jälleenmyynnin helppouteen, mikäli tulee tarve päästä siitä eroon. En tiedä missä asunto on, mutta hinnasta päättelen, että kuuluu niihin, joihin on vaikeampi saada hyviä vuokralaisia.

En sano, että kyseinen asunto ei voisi olla hyvä sijoitus, mutta kannattaa lähteä miettimään riskien kautta, varsinkin jos kokemusta ei ole. Lyhyen matikan no brainer -diili harkitsematta tarkkaan voi osoittautua ikäväksi.

Lähde näihin kaikkiin on omat ajatukseni enkä tarkistanut laskelmia, mutta väittäisin, etten ole kovin hakoteillä.
Hyviä huomioita. Omat laskelmat oli tosiaan heitetty ihan lonkalta. Täällä on ihan hyvä laskuri jos ei itse jaksa ekseliin naputella: Ilmainen vuokratuottolaskuri

Todennäköisesti putkirempan myötä tuo päätyisi negatiiviseen kassavirtaan eikä asunnon arvo nouse lähellekkään samaa mitä putkiremppa maksaa. Vaikka siinä pitäisi samalla pinnat kuntoon niin tuskin yli satkua saisi lisää vuokraa.

Sijainti on tuossa ihan ok. En mä sitä muuten edes harkitsisi. Tosiaan keskustan tuntumassa. Eikä ole niitä paikallisia ghetto alueita. Enempi juuri omistus ja eläkeläistalo. Siitä on sitten paha sanoa mihin suuntaan maailma makaa. Ne vähätkin maaseutupakolaiset jotka tänne keskustan tuntumaan menee niin halajaako ne sen 500m lähemmäs sitä toria missä ei kuitenkaan ole mitään palveluja ja kiertää kaukaa...

Aika paljon riippuu siitä jos saa ne rapsat nähtäväksi niin tietäisi vähän missä kunnossa ne putket on jos tietää, että 5v menee ainakin niin voisi lähteä kelkkaan mukaan.

Meneekö se päätöksen teko as oy:ssä niin, että hallitus päättää? Muilta osakkeenomistajilta ei kysytä mitään? Hallituksessa 5 jäsentä joista kahdella sama sukunimi. Oletetaan, että kaikki on eläkeläisiä joilla suurin ongelma on miettiä mihin sitä eläkettä tuhlaisi kun talo velaton ja sitten keksitään puuhasteltavaa taloyhtiössä... Sähköauton latauspisteetkin saatu tuohon yhtiöön nakerreltua, jotta varmaan siellä mietitään kuumeisesti mihin tuhlata rahoja :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
478
Meneekö se päätöksen teko as oy:ssä niin, että hallitus päättää? Muilta osakkeenomistajilta ei kysytä mitään? Hallituksessa 5 jäsentä joista kahdella sama sukunimi. Oletetaan, että kaikki on eläkeläisiä joilla suurin ongelma on miettiä mihin sitä eläkettä tuhlaisi kun talo velaton ja sitten keksitään puuhasteltavaa taloyhtiössä... Sähköauton latauspisteetkin saatu tuohon yhtiöön nakerreltua, jotta varmaan siellä mietitään kuumeisesti mihin tuhlata rahoja :)
Hallitus ei päätä kuin ihan pienistä juoksevista remonteista ja eteen tulevista pakollisista korjauksista. Kaikki isot remontit päättää yhtiökokous. Hallitus laatii esityksen yhtiökokoukselle. Hallitus valitaan aina vuodeksi yhtiökokouksessa ja siihen voi kuka vaan hakeutua, yleensä noihin ei ole liikaa innokkaita vaan päinvastoin, jäseniä täytyy ihan kalastella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Aika paljon riippuu siitä jos saa ne rapsat nähtäväksi niin tietäisi vähän missä kunnossa ne putket on jos tietää, että 5v menee ainakin niin voisi lähteä kelkkaan mukaan.
Omistuserän arvo pitää sijoittajan näkökulmasta määritellään sen tulevien tuottojen perusteella. Hinta voi olla tietysti jotain aivan muuta.

Itse ainakin katsoisin myyntävien asuntojen sijaan vuokralle tarjottavia asuntoja.

Itse ainakin katsoisin myyntävien asuntojen sijaan vuokralle tarjottavia asuntoja.
  1. Menevätkö vastaavat asunnot hyvin vuokralle paikkakunnalla, vai keikkuvatko ne hyvän aikaa tyhjillään?
  2. Pysyykö markkinatilanne nykyisellään?
  3. Ovatko alueen työpaikat vähenemässä vai lisääntymässä?
  4. Kasvaako vai laskeeko väkiluku?
Jos väestö kasvaa jossain okt-suburbissa, se ei vielä takaa, että ne kerrostaloalueet menestyisivät.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
339
Olen ensimmäistä kertaa antamassa kaksiota vuokralle. Siihen olisi tulossa ystäväperheen tytär hyvän tyttökaverinsa kanssa. Minkälaista vuokrasopimusta olisi hyvä käyttää ja mitä siinä tulisi mainita?

Saadakseen paremman asumistuen on käytännössä vain yksi vaihtoehto: kummallekin oma vuokrasopimus (vuokra puoliksi kummankin kanssa, tätä ehdotettu alustavasti heidän puoleltaan). Toinen joka olisi minulle parempi on tehdä vuokrasopimus (100% vuokra) tämä tyttären kanssa ja hän tekee alivuokrasopimuksen (50% vuokra) kaverinsa kanssa mutta siinä he jäävät eriarvoiseen asemaan asumistuen kanssa (vai jäävätkö?).

Tuossa kahden sopparin tapauksessa on tietysti aina se mahdollisuus, että tämä kaveri (tai tytär) lähtee pois jolloin jäljelle jäävän sopimuksessa lukee tietenkin se puolikas vuokra. Onko mitään pykälää jota voisi laittaa sopimukseen tämän varalle eli siis jäljelle jäävä maksaisi tällöin koko vuokran? En tietenkään odota mitään takapakkeja mutta olisi hyvä silti tietää omat oikeudet ja velvollisuudet. Riippuen heidän tulevista opiskelupaikoistaan sopimus olisi ensi kesään asti ja jatkoa tarkasteltaisiin sitten.

Miten tuollainen tapaus näkyy minun verotuksessani ja miten Kela tarkastelee heidän tapaustaan kun vuokra on halpa (50% kummallakin) mutta vain toiselle on oma huone (toiselle erotetaan isohkosta olohuoneesta pieni nukkumistila)? Katsooko Kela kuitenkin että vaikka heillä on omat sopimukset ja ovat kuitenkin samaan asuntoon (ei omia huoneita kuten voisi olla kolmiossa) niin eivät ole yhteistalous?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Kyllä tällä hetkellä yleinen asumistuki hyväksyy tuon päävuokralainen + 50% alivuokrattuna kuvion ihan samalla tavalla kuin kaksi päävuokralaista, eli ei pitäisi olla heillä mitään ongelmaa. Ovat vielä samaa sukupuolta niin ei tule todennäköisesti ruokakunnistakaan mitään selvityspyyntöjä. En missään nimessä vuokraisi kahdella erillisellä sopimuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Joo, se vuokralaisille asumistuen kannalta epäedullinen tapa olisi niin, että solmisitte vuokrasopimuksen jossa he ovat yhteisvastuullisia. Tällöin tuo tulkitaan automaattisesti samaksi ruokakunnaksi ja yhden tulot vaikuttavat toisen asumistukeen jne.

Kaksi erillistä sopimusta tai sitten päävuokralainen + alivuokralainen pitäisi mennä molemmat läpi ilman mitään ongelmia. Ja vuokranantajana toki fiksumpaa suosia tuota päävuokralainen+alivuokralainen diiliä, ettei esimerkiksi sitten tosiaan jää vain toinen puolikas voimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Omistuserän arvo pitää sijoittajan näkökulmasta määritellään sen tulevien tuottojen perusteella. Hinta voi olla tietysti jotain aivan muuta.

Itse ainakin katsoisin myyntävien asuntojen sijaan vuokralle tarjottavia asuntoja.

Itse ainakin katsoisin myyntävien asuntojen sijaan vuokralle tarjottavia asuntoja.
  1. Menevätkö vastaavat asunnot hyvin vuokralle paikkakunnalla, vai keikkuvatko ne hyvän aikaa tyhjillään?
  2. Pysyykö markkinatilanne nykyisellään?
  3. Ovatko alueen työpaikat vähenemässä vai lisääntymässä?
  4. Kasvaako vai laskeeko väkiluku?
Jos väestö kasvaa jossain okt-suburbissa, se ei vielä takaa, että ne kerrostaloalueet menestyisivät.
Onko mitään järkevää keinoa tuohon tilanteen seuraamiseen muuta kuin selata oikotietä läpi kuinka kauan ilmot siellä pysyvät? Mistään ei varmaan näe kuinka pitkään joku ilmoitus siellä on ollut?

Onhan tälläiseltä muuttotappiopaikkakunnalta iso riski ostaa kohde missä remppaa tulossa. Itsellä on kova luotto vaan siihen, että keskusta vetää ja nuo syrjäkylät tyhjenee. Samoin siihen, että tähänkään kohteeseen ei valita täydellistä putkiremppaa vaan joku pinnoitus tai sukitus ja vesijohdot:t jätetään koskematta, mutta tuo pitäisi selvittää ennen tarjoamista.

Työpaikat on täällä säilyneet aiemmissakin notkahduksissa yllättävän hyvin. Kaikki isoimmat ovat tainneet laajentua kohtalaisesti, mutta isompia uusia ei ole kyllä tullut 10v sisään ilmestynyt. Pieniä tullut jonkin verran. Luotota on myös siihen ettei tämä kylä kuole täysin pystyy, supistua voi reilustikkin.


Pankista tuli vihreetä valoa. Automaatin tarjoama 1,2 marginaali :|. 1 tai alle pitäs saada. Ostohousut olen onneksi jo saanut pois jalasta ja nyt voi kattoa tilannetta vähän kauempaa ja mahdollisesti sitten heitellä niitä naurettavia tarjouksia kun ei ole mikään pakko ostaa mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onko mitään järkevää keinoa tuohon tilanteen seuraamiseen muuta kuin selata oikotietä läpi kuinka kauan ilmot siellä pysyvät? Mistään ei varmaan näe kuinka pitkään joku ilmoitus siellä on ollut?

Onhan tälläiseltä muuttotappiopaikkakunnalta iso riski ostaa kohde missä remppaa tulossa. Itsellä on kova luotto vaan siihen, että keskusta vetää ja nuo syrjäkylät tyhjenee. Samoin siihen, että tähänkään kohteeseen ei valita täydellistä putkiremppaa vaan joku pinnoitus tai sukitus ja vesijohdot:t jätetään koskematta, mutta tuo pitäisi selvittää ennen tarjoamista.

Työpaikat on täällä säilyneet aiemmissakin notkahduksissa yllättävän hyvin. Kaikki isoimmat ovat tainneet laajentua kohtalaisesti, mutta isompia uusia ei ole kyllä tullut 10v sisään ilmestynyt. Pieniä tullut jonkin verran. Luotota on myös siihen ettei tämä kylä kuole täysin pystyy, supistua voi reilustikkin.


Pankista tuli vihreetä valoa. Automaatin tarjoama 1,2 marginaali :|. 1 tai alle pitäs saada. Ostohousut olen onneksi jo saanut pois jalasta ja nyt voi kattoa tilannetta vähän kauempaa ja mahdollisesti sitten heitellä niitä naurettavia tarjouksia kun ei ole mikään pakko ostaa mitään.
Ainakin seuraisin sitä vuokra-asuntojen ilmoitussivua oikotie/etuovi-akselilla jonkun kuukauden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Vähän meni mielenkiinto tuohon kohteeseen kun siihen nyt on tiedossa ainakin 350€/m2 (inspectan laskema) edestä kv, lämmönjakoa, pohjakerroksen viemäriä yms. Viemäri nousut olikin sitten muovia ja kuvauksissa ok. Sitten vielä jokerina kaikkien kylppärien saneeraus tulee jossain vaiheessa. Mitään noita ei ole sovittu/päätetty, mutta eiköhän ne sieltä pian tule. Lisäksi kohteesta pitäisi vaihtaa jollain aikavälillä muovit laminaattiin ja keittiön pävitys eli vähän niinko totaalinen saneeraus... Ilmoitin myyjälle nuo kun kyseli kiinnostaako vielä ja sanoin, että en viitsi edes tarjota kun menisi niin paljon alle pyynnin. Nyt tuli kuitenkin vastaus, että tarjoa vaan.

Mitäs mä nyt sit ravistelisin? Kun kiinnostus olisi kyllä, yhtiövaikuttaa kuitenkin hyvältä ja on ajantasalla kiinteistöstä juuri tutkitaan ensin eikä anneta mennä paskaan kuntoon ja sitten paniikissa tehdä.
34k€ pyynti ja keväällä myyty yhtä paska yksilö 41k€ (en tiedä vaivautuko tuo ostaja selvittämään saneerauus tarpeet). Vuokra nyt 440€ oletan, että sisältää veden niin 420€ oikea. Kaikki pinnat kuntoon niin vuokra voisi olla 500-550€ ehkä jopa 600€. Viittiiköhän edes 25k€ tarjota tollasesta työleiristä? 20k€ :D?

Naapurista vähän kahtellut 30m2 yksiötä minkä pyynti 33k€. Vastike 100€. Siinä kaikki pinnat ja keittiö + ph laitettu -13, joten vielä asillisen näköinen mikä näkyykin vuokrassa kun 380€. Talo on eri yhtiön, mutta identtinen ja samat hommat tulee sinne tässä myös tehty vastaavat tutkimukset joten nämä tekee jollain tasolla yhteistyötä. Tästä tarjosin jo jokerina suorilteen 27,5k€ mihin tuli vastatarjous 30k€. Tuon jälkeen pyysin liput ja laput nähtäväksi. Kylppäristä yllätys yllätys löytynyt kosteutta -16 tutkimuksessa ja parin kk jälkeen tarkistusmittauksessa myös. Nyt pyysin näyttöä ja lupaa mitata (löytyy sama mittari kuin kartoittajalta). Ei ole kuulunut mitään.
Toki nuo rakenteet on taloyhtiön vastuulla ainakin is. todistuksessa maininta ks. kohteen kylppärirempasta joten oletettavasti on myös yhtiönvastuulla? Jos se on vielä kostea niin vähän meni maku tästäkin.
Muuten olisi mielenkiintoinen kun vuokratuotto todella hyvä. Pienemmät neliöt joten vähemmän maksettavaa tulevista saneerauksista. Näemmä ihmiset haluaa maksaa vuokraa kun on pinnat, keittiö ja kylppäri kunnossa. Oikotie kun on täynnä noita muovimatto paskoja. Tämä kohde ollut todella pitkään myynnissä oikotien vanhimpia.
Tätä laskenut enemmän ja olisi vielä 30k€ hankintahinnalla ja 400-500€/m2 saneerauus kuluilla kasasvirta positiivinen. Nykyisillään aika hurjat summat jäis käteen, mutta sitä iloa ei varmaan kestä kuin vuosi pari. Houkuttaa enempi kun ei tarttis tehdä mitään. Jos se taas on märkä eikä ole ketään kiinnostanut 4v aikana niin mahtaakohan kiinnostaa seuraavankaan 4v aikana? Sitten uusiksi samalla kun muun talon kylppäri. Jos käyttäisi tuota kosteutta vaan vipuna tarjota vieläkin vähemmän vaikka 25k€.

Aikamoista spekulointia taas :D, mutta selventää omia ajatuksia kirjottaa noita ylös. Mikään pakko ja kiire ei ole mitään hommata ja tosiaan joka paikassa sanotaan, että kierrä kaukaa tulevat putkiremppa kohteet kun ei niiden hintaa saa pois edes kunnon alueella niin miten täällä syrjäsäskään kun ei remppaaminen maksaa about saman. Täällä on niin huono kysyntä muutenkin, että aika ostajan markkinat, että voi tehdä huonoja tarjouksia selkäsuorana :). Toki idea on taustalla osta ja pidä sijoituksessa eli arvonnousulla ei sinäällään ole mitään merkitystä kunhan kohde pysyy kassavirtapositiivisena. Ja itse ainakin uskon, että kyllä täällä vielä 20v päästäkin on kysyntää vuokrakämpille.

Löydä tuottava sijoitusasunto - Sijoitusasunnot.com tuolta löytyy sisäpiiriin liittymällä hyvä taulukko vuokratuottoon, kassavirtaan yms.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
959
@ramram en itse tekisi kahta puolikasta sopimusta.

En ole varma kysyitkö myös muita neuvoja sopimukseen, mutta tässä omasta mielestäni tärkeimmät pääkohdat jotka kannattaa huomioida
  • käytä sanamuotoa vakuus vuokravakuuden sijasta, niin vakuus on myös vahinkojen varalle
  • muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä
  • avaimet vuokralaiselle vasta kun vakuutus ja vakuudet hoidettu
  • tarkista maksuhäiriöt
  • muista että vaikka kyseessä on tuttu tai tutun tuttu, se ei tarkoita että vuokralainen on sen parempi - päin vastoin helpommin sinulta odotetaan joustoa...
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
959
@elmo Aika hurjaa jos saat verojen jälkeen ja korjauskulujen jälkeen kassavirran positiiviseksi.

Tilastojen mukaan halvimmalla pääset, kun ostat sellaisen jossa on jo ne isoimmat rempat tehtynä.

Vuokratuotto noissa halvoissa kohteissa on järjestään korkea, 8-10 %. Mutta vuokralaisriski ja arvokehitysriski sen mukaisia kyllä - ilmaista lounasta ei ole. Jos olet nuori, ota enemmän riskiä, jos olet jo vanha, niin harkitse.

Tuo korkea vuokralaisriski on syy, miksi olen itse jättänyt nuo heikommat kohteet kokonaan väliin. Ei kiinnosta diilata juoppojen, nistien tai luottotiedottomien kanssa. Lisäksi tyhjiä kuukausia voi tulla aika paljon vuokralaisten välissä.

Huomaa myös, että tuollainen vähäarvoinen kämppä on erittäin epälikvidi. Jos haluat joskus taktikoida myyntiajankohdalla, niin eipä onnistukaan, kun myyntiajat on yli puolta vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
@elmo Aika hurjaa jos saat verojen jälkeen ja korjauskulujen jälkeen kassavirran positiiviseksi.

Tilastojen mukaan halvimmalla pääset, kun ostat sellaisen jossa on jo ne isoimmat rempat tehtynä.

Vuokratuotto noissa halvoissa kohteissa on järjestään korkea, 8-10 %. Mutta vuokralaisriski ja arvokehitysriski sen mukaisia kyllä - ilmaista lounasta ei ole. Jos olet nuori, ota enemmän riskiä, jos olet jo vanha, niin harkitse.

Tuo korkea vuokralaisriski on syy, miksi olen itse jättänyt nuo heikommat kohteet kokonaan väliin. Ei kiinnosta diilata juoppojen, nistien tai luottotiedottomien kanssa. Lisäksi tyhjiä kuukausia voi tulla aika paljon vuokralaisten välissä.

Huomaa myös, että tuollainen vähäarvoinen kämppä on erittäin epälikvidi. Jos haluat joskus taktikoida myyntiajankohdalla, niin eipä onnistukaan, kun myyntiajat on yli puolta vuotta.
Tuo tilastostatiikka on tiedossa ja sen pohjalta jätinkin poskettoman huonon tarjouksen 21500€ velattomana käteisellä, kaupat tämän kuun puolella ja huomiseen 12:00 asti voimassa. Perustelin sen aika hyvin, enkä aio siitä varmaan korottaa. Todennäköisesti myyjä saa joltakulta enemmän kun ei ihmiset noita jaksa laskea. Joten ei varmaan hyväksy. Ainut on, että jos yhtiössä ehditään tekemään jotain päätöksiä tuon saneerauksen suhteen niin tällöin on vaikea myydä ja kun täällä ei liiku kämpät niin voi olla, että tarttuu täkyyn. Samoin tuo jos kp haluaa nopeasti eroon, jotta ehkä tässä joku 25% mahdollisuus :).

Tarkoitus mulla olisi pitää tuollaisenaan siihen asti kun se saneeraus alkaa ja sen yhteydessä pistää kaikki kuntoon ja samalla niin vuokra kuin vuokralaisaines ylöspäin. Sijainti ja taloyhtiö on kuitenkin ok niin pidän ihan validina suunnitelmana. Myyntiä ei voi oikein edes harkita seuraavaan 10-15v sisään ja tuo on pakko tiedostaa. Markkinat on täällä olleet viimeiset 5v huonolla jamala ja varmaan jatkuu pitkään. Eli kassan ja kaiken muun pitää olla kunnossa.

Ikää on 'vasta' 35 joten tässä ehtii vielä riskiä ottaman :). Muovimattonekkukuutio vuokranpoljenta ralliin en aio lähteä. Niitä tosiaan on täällä oikotie täynnä ja niissä tulee sitten juuri ties mitä ongelmia vuokralaisten kanssa. Korkeintaan se eka vuokralainen saa olla mitä on jos ei ole valmiiksi vuokrattuna, että saa asunnon vuokraustoiminnan alaisuuteen.



On kyllä mielenkiintoista välittäjää markkinoilla mistä melkein kiinnostaisi vinkata omistajille, että heittäkää helvettiin. Yhdestä kohteesta pyysin is todistusta niin tuli viestiä, että koska pääset katsomaan 5min päästä. Vastasin, että is. todistus riittää tässä vaiheessa kiitos ja samalla pyysin toisesta ks. välittäjän kohteesta sitä. Eikä mitään... Luulen, että ei ole edes tilannut noita kun nekin maksaa. Yrittää saada myytyä jollekkin joka tulee ihastelemaan kohteiden tapetteja... Ainut positiivinen asia tuossa välittäjässä on se, että se kirjoittaa aika mehevät asuntoarvot paperille pyydettäessä. Muuten on kyllä sellanen helppoheikki jolla on ollut aivan laaduttomia kohde kuviakin jo vuosituhannen vaihteesta asti, eikä vieläkään ole kehittynyt. Monesti miettinyt miten pysyy pystyssä, mutta kai niitä huijattavia vielä riittää :).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Mitäs muut ovat mieltä seuraavassa tilanteessa. Laittaako asunto myyntiin vai jatkaako vuokrausta.

Ostettiin reilu vuosi sitten kaksio pk-seudulta läheltä metroa ja muita hyviä kulkuyhteyksiä. Ostohinta oli alle 100k€ ja kohteena oli 50-luvulla rakennettu kerrostalo, johon ei ole tehty vielä mitään isoja remontteja. Meidän asunnossa havaittiin lievä kosteusvahinko edellisen vuokralaisen lähtiessä pois ja sen seuraksena koko kylpyhuone ja eteinen sekä osittain keittiö rempataan yhtiön piikkiin uusiksi. Tästä meille maksettavaksi jää toki oman osakelukumäärän osuus.

Yhtiön ikä huomioiden isot remontit (linjasaneeraus, ulkosivu, katto jne.) ovat pakostikin tulossa jossain vaiheessa eteen tulevina vuosina. Näistä on toki puhuttu vuosikokouksissa, mutta varsinaisia valmisteluja ei ole vielä aloitettu, joten eiköhän tässä ainakin pari vuotta vielä vierähdä ennen kuin jotain remonttia päästään oikeasti aloittamaan.

Asunnon vuokratuotto on ollut ihan hyvä. Ennen remonttia vuokraa sai yli 800 €/kk ja nyt kylppärirempan jälkeen vuokraa saisi varmasti vielä joitakin kymppejä enemmän. Vastike on ollut melko korkea ja sillä on paikattu iän tuomia yllätysremontteja.

Samasta yhtiöstä on nyt vuoden aikana myyty useampi asunto todella hyvään neliöhintaan. Tämä yhdistettynä juuri tehtyyn kylppäriremppaan ja osittaiseen keittiö- ja eteisen remonttiin niin todellinen myyntihinta tällä hetkellä voi realistisesti olla jossain 130k€ paremmalla puolella. Alustavat arviot sain tästä jo tutulta välittäjältä, joka tuntee alueen hyvin.

Itse olen jotenkin myynnin kannalla, koska nyt asuntoon ei vielä kohdistu muiden asuntojen tulevia isoja remontteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Mitäs muut ovat mieltä seuraavassa tilanteessa. Laittaako asunto myyntiin vai jatkaako vuokrausta.

Ostettiin reilu vuosi sitten kaksio pk-seudulta läheltä metroa ja muita hyviä kulkuyhteyksiä. Ostohinta oli alle 100k€ ja kohteena oli 50-luvulla rakennettu kerrostalo, johon ei ole tehty vielä mitään isoja remontteja. Meidän asunnossa havaittiin lievä kosteusvahinko edellisen vuokralaisen lähtiessä pois ja sen seuraksena koko kylpyhuone ja eteinen sekä osittain keittiö rempataan yhtiön piikkiin uusiksi. Tästä meille maksettavaksi jää toki oman osakelukumäärän osuus.

Yhtiön ikä huomioiden isot remontit (linjasaneeraus, ulkosivu, katto jne.) ovat pakostikin tulossa jossain vaiheessa eteen tulevina vuosina. Näistä on toki puhuttu vuosikokouksissa, mutta varsinaisia valmisteluja ei ole vielä aloitettu, joten eiköhän tässä ainakin pari vuotta vielä vierähdä ennen kuin jotain remonttia päästään oikeasti aloittamaan.

Asunnon vuokratuotto on ollut ihan hyvä. Ennen remonttia vuokraa sai yli 800 €/kk ja nyt kylppärirempan jälkeen vuokraa saisi varmasti vielä joitakin kymppejä enemmän. Vastike on ollut melko korkea ja sillä on paikattu iän tuomia yllätysremontteja.

Samasta yhtiöstä on nyt vuoden aikana myyty useampi asunto todella hyvään neliöhintaan. Tämä yhdistettynä juuri tehtyyn kylppäriremppaan ja osittaiseen keittiö- ja eteisen remonttiin niin todellinen myyntihinta tällä hetkellä voi realistisesti olla jossain 130k€ paremmalla puolella. Alustavat arviot sain tästä jo tutulta välittäjältä, joka tuntee alueen hyvin.

Itse olen jotenkin myynnin kannalla, koska nyt asuntoon ei vielä kohdistu muiden asuntojen tulevia isoja remontteja.
Pääsääntöisesti noiden isojen remonttien kohdalla hintakehitys menee niin, että ennen remonttia kauppahinta on suurempi, kuin mitä remontin jälkeen myyntihinta mistä on vähennetty remonttikustannukset. Eli jos joka tapauksessa on asuntoa myymässä, siitä kannattaa hankkiutua eroon ennen remontteja.

Ja vaikka kylpyhuone onkin jo uusittu etukäteen, se tuleva putkiremontti tullee silti vaikuttamaan siihen remontoituunkin asuntoon tavalla tai toisella (esim. vettä ei tule johonkin aikaan). Tällöin voi olla vaikeaa saada nykyistä vuokralaista siinä pidettyä, saati sitten uusia hankittua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 311
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom