Asunnon vuokraaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHMK
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tämän olevan parempi paikka kertoa asiani. Pahoittelut jos olen eksynyt.

Tuossa perkeleen naapurit ketjussa on pitkään ollut esillä omat ongelmani romanien ja muiden jantterien kanssa. Tässä nyt muutin toiseen paikkaan Tampereen sisällä.
Vuokranantaja n. 65 (ehkä vanhempi) nainen on todella mukava ja hyvin periaatteen nainen. Tultiin juttuun heti, kun ekan kerran tavattiin.
Ennen muuttoa olin toisen henkilön kanssa kurkannut asunnon ja nyt vuokrarouvan kanssa ennen muuttoa kävin toisella kertaa enemmän ja laajemmin.
Yksi asia, mistä en suaraan sanonut, mutta ilmoitin, kun vintillä oli edellisen edellisen vuokralaisen siis aivan täysin jotakin puupaskaa jäänyt. Siellä oli joku puuloota, lautoja yms, että nämä tulevat poistumaan mun aikana helvettiin. Tähän hällä ei ollut mitään vastaan, mutta toivoi, että lajittelisin kummiskin nämä jätteet oikein. Sanotaan näin, että mieli tekisi suorilta tuommoinen turha jäte "heittää kurvissa vittuun", mutta koitan ne roskikseen heittää. Eriasia sitten onko juuri oikea. Energiajätettä kait ovat.
Toinen asia. Vaatehuoneen perällä on täällä tehdyn remontin jäljiltä laattoja, joita ei saanut heittää pois. Joo eineny hirveesti tilaa viä, mutten ihan vaatehuoneessani niitä tuu pitämään ja aattelin ne siirtää vintille edestäni. Samalla löysin kaapesta entisten asukkaiden SER-jätettä ja ne lentää duunipaikan SER-roskikseen kyllä.
Selvästi rouvalla ikä on yksi ongelma, kun asuntoa ja asioita esitellessä ei oikein tuo tapa, mitenkä asiat tehtiinkään muistunut kunnolla, mutta tajusin kummiskin etupeltoon, kuinka esim. lasi-ikkunan saa auki. Tässä kohdin aloin pohtimaan sitä, että kun muutamat etukäteen olleet ongelmat täällä on kyllä, niin tuleeko vanhuuden tms vuoksi sitten unohduksia ja ne kaatuvat minun syyksi. Noh turhaan kait yliajattelen tuommoisia.
Yksi asia vielä, että kuulemma asuntoon on teetty vain kaksi avainta. Sain yhden ja hällä pysyi yksi. Kysyin kyllä, että saisinko itselleni toisen, koska sille tulee olemaan tarvetta. Sellainen piti tilata ja kerettiin puhumaan kumpi maksaa ja mitä (mielestäni se ei kyllä minun vastuulla olisi ollut, mutta sovittiin, että maksan pantin ja jos avain tallessa, iin poismuuttaessani saisin pantin takaisin.) Kaskummaa viikko eteenpäin, niin avain olikin valmiiksi jo.
Ehkä tämän pitkän viestin perustelu oli se, että vähän ikävä jättää mulle ny entisten asukkaiden paskaks siivottavaksi ja kaappeihin remonttiromua ja muuta turhaa SER-jätettä. Muuten kyllä hommat hoitunut tähän asti todella hyvin ja uskon kyllä hoituvankin :thumbsup: .

Jos lukitusjärjestelmä ei ole uusinta uutta voi avaimia teettää kuka vain, ei ne suutarit lupia kysele.

Katsot vain että ei ole virallinen lukkoliike vaan sellainen pienempi kioski.

Oli ukrainalaisia vuokralla muutaman kuukauden ja jäi jonkin verran saatavia heiltä kun lähtivät. Haastemiestä ei tuntunut kiinnostavan pistää tikkua ristiin kaverin löytymisen suhteen ja sieltä tuli estetodistus koska ei kaveria löytänyt.

Kaverit olivat vuokralla oman firmansa kautta ja kovia tekemään töitä kyllä. Sain tietooni mihin täältä lähtivät hommiin ja annoin tiedot haastemiehellekin mutta hän ei vaivautunut tiedustelemaan edes sieltä, että ovatko kaverit siellä töissä. Myönsi suoraan kun soitin ja kysyin, että ei hän sieltä mitään kysellyt. Jotenkin jäi aika paska maku touhusta, sillä jos touhu on tätä luokkaa niin yhtään ulkomaalaistahan ei voi ottaa vuokralle jatkossa. Lähtevät maasta ja jättävät vuokria maksamatta niin homma kuivuu kasaan.

Onkohan tuossa mitään enää tehtävissä? Ajattelin nyt itse koittaa tiedustella ovatko siellä töissä mutta jos ei niin taitaa mennä tappioiksi vaan.

Oli ukrainalaisia vuokralla muutaman kuukauden ja jäi jonkin verran saatavia heiltä kun lähtivät. Haastemiestä ei tuntunut kiinnostavan pistää tikkua ristiin kaverin löytymisen suhteen ja sieltä tuli estetodistus koska ei kaveria löytänyt.

Kaverit olivat vuokralla oman firmansa kautta ja kovia tekemään töitä kyllä. Sain tietooni mihin täältä lähtivät hommiin ja annoin tiedot haastemiehellekin mutta hän ei vaivautunut tiedustelemaan edes sieltä, että ovatko kaverit siellä töissä. Myönsi suoraan kun soitin ja kysyin, että ei hän sieltä mitään kysellyt. Jotenkin jäi aika paska maku touhusta, sillä jos touhu on tätä luokkaa niin yhtään ulkomaalaistahan ei voi ottaa vuokralle jatkossa. Lähtevät maasta ja jättävät vuokria maksamatta niin homma kuivuu kasaan.

Onkohan tuossa mitään enää tehtävissä? Ajattelin nyt itse koittaa tiedustella ovatko siellä töissä mutta jos ei niin taitaa mennä tappioiksi vaan.

Et nyt maininnut, mitä tiedoksiantoa halusit haastemiehen tekevän (haaste vai jotain muuta), mutta yleisesti ottaen tiedoksiannon voi hoitaa tarvittaessa myös itse (oleellista on, että tekee sen todisteellisesti). Riita-asiassa haasteen tiedoksianto voidaan tehdä tilanteesta riippuen myös esim. kuuluttamalla virallisessa lehdessä.

Jos saatava ei ole suuruudeltaan merkittävä, niin tuskin maksaa vaivaa alkaa itse hoitaa asiaa. Jos sinulla on vuokralaiseen yhteys, niin voit tietenkin yrittää saada vapaaehtoisesti maksamaan.

Vuokravakuus on yleensä olemassa tällaisia tilanteita varten. Oletan, että vuokravakuuden summa ei riittänyt kattamaan rästejä.

Et nyt maininnut, mitä tiedoksiantoa halusit haastemiehen tekevän (haaste vai jotain muuta), mutta yleisesti ottaen tiedoksiannon voi hoitaa tarvittaessa myös itse (oleellista on, että tekee sen todisteellisesti). Riita-asiassa haasteen tiedoksianto voidaan tehdä tilanteesta riippuen myös esim. kuuluttamalla virallisessa lehdessä.

Jos saatava ei ole suuruudeltaan merkittävä, niin tuskin maksaa vaivaa alkaa itse hoitaa asiaa. Jos sinulla on vuokralaiseen yhteys, niin voit tietenkin yrittää saada vapaaehtoisesti maksamaan.

Vuokravakuus on yleensä olemassa tällaisia tilanteita varten. Oletan, että vuokravakuuden summa ei riittänyt kattamaan rästejä.
On tuo summa sen verran merkittävä, että ainakin tuon vielä tiedustelen itse, että löytyykö kaverit mahdollisesti sieltä mihin silloin lähtivät hommiin. Soittelin käräjäoikeuden sihteerille niin sanoikin juuri tuosta kuuluttamisesta, että se siinä vielä tehtävissä jos en halua vaan unohtaa koko hommaa. Tuntuu kyllä niin oudolta, että jos onnistut välttelemään vaikka 6kk haastemiestä niin homma voi kuivahtaa siihen. Sitten jos huijaat vaikka 160e näyttiskaupoilla niin poliisi kaivaa kyllä olinpaikkasi vaikka asuisit sillan alla.

Luulisi, että tällaisissa tapauksissa joku kenellä oikeudet riittäisi tiedustelisi yrityksen tiedoista jostain kuka sinne siirtää rahaa ja sitä kautta selviäisi kavereiden olinpaikka. Tosin asunnnon postilaatikkoon kilahteli vielä alkuvuodesta tasaiseen tahtiin perintäyhtiöltä kirjeitä mikä voisi viitata myös siihen, että ovat aikeissa lähteä maasta ja tarkoituksella jätetään viimeiset velvollisuudet hoitamatta.

Vakuus ei kattanut kaikkea.

Niin rasistista kuin se onkin niin en missään tapauksessa vuokraisi ulkomaalaiselle tai mustalaisille vaan suoraan ignooraan heidän viestit. Kielitaitokin riittää monella normaaleihin talojuttuihin, mutta jos mennään jonkinlaiseen kiista/riitatilanteeseen niin kulttuurierot ja pienikin kielimuuri aiheuttaa nopeasti todella epämiellyttäviä ongelmia.

Vuokraturva ilmeisesti takaa ensimmäisen vuoden vuokrat. Tietysti jos tuon jälkeen asukas jättää vuokrat maksamatta ei enää auta ja häätämisessä menee sen puoli vuotta.. Eipä vuokralordin hommat oikein houkuta :p

Niin rasistista kuin se onkin niin en missään tapauksessa vuokraisi ulkomaalaiselle tai mustalaisille vaan suoraan ignooraan heidän viestit. Kielitaitokin riittää monella normaaleihin talojuttuihin, mutta jos mennään jonkinlaiseen kiista/riitatilanteeseen niin kulttuurierot ja pienikin kielimuuri aiheuttaa nopeasti todella epämiellyttäviä ongelmia.
Tämä oli ensimmäinen ja varmaan viimeinen ulkomaalainen itsellä. Kavereita suositteli heidän esimies yrityksestä joille tekivät silloin töitä joten annoin mahdollisuuden. EIkä itse kavereissa mitään valittamista ollut. Jos eivät olleet töissä niin olivat kalassa venelaitureilla. Ei mitään häiriötä tai muutakaan lyhyen vuokrasuhteen aikana ollut. Eikä tässä tuhansien menetyksestä puhuta kuitenkaan. Jos kaverit olisivat olleet yhteistyökykyisiä lähtiessään, olisi asia ollut sovittavissa hyvinkin helposti. Tarjosinkin heille huokeaa "diiliä" mutta eivät noteeranneet sitä millään muotoa.

Tuli alkuun vähän paha fiilis itselle kun laitoin haastehakemuksen menemään. Lähinnä kun tiesin miten pienellä palkalla tekivät töitä niin tuntui hieman pahalta repiä viimeisiäkin pennosia heiltä. Nooh melkein 10v ongelmitta ja nyt tuollainen pieni kömmähdys niin kaikenkaikkiaan aika hyvin tässä on vuokralaisten valinnat vuosien varrella mennyt.

Tämä oli ensimmäinen ja varmaan viimeinen ulkomaalainen itsellä. Kavereita suositteli heidän esimies yrityksestä joille tekivät silloin töitä joten annoin mahdollisuuden. EIkä itse kavereissa mitään valittamista ollut. Jos eivät olleet töissä niin olivat kalassa venelaitureilla. Ei mitään häiriötä tai muutakaan lyhyen vuokrasuhteen aikana ollut. Eikä tässä tuhansien menetyksestä puhuta kuitenkaan. Jos kaverit olisivat olleet yhteistyökykyisiä lähtiessään, olisi asia ollut sovittavissa hyvinkin helposti. Tarjosinkin heille huokeaa "diiliä" mutta eivät noteeranneet sitä millään muotoa.
Kulttuuririski vaihtelee, sanotaan nyt että vaikka joku saksalainen insinööriopiskelija hakisi vuokralle niin en näkisi suurta riskiä että häippäsee vuokrat maksatta tai paskoo paikat. Kaikki on tietysti mahdollista ja kauhujen vuokralainen varmaan usein ihan kotimainen narkki/pultsari tms
Tuli alkuun vähän paha fiilis itselle kun laitoin haastehakemuksen menemään. Lähinnä kun tiesin miten pienellä palkalla tekivät töitä niin tuntui hieman pahalta repiä viimeisiäkin pennosia heiltä. Nooh melkein 10v ongelmitta ja nyt tuollainen pieni kömmähdys niin kaikenkaikkiaan aika hyvin tässä on vuokralaisten valinnat vuosien varrella mennyt.
Ilmeisesti maksoivat jonkin aikaa vuokraa kuitenkin sillä palkallaan, sitten vaan päättivät jättää maksamatta. Itseä lähinnä suututtaisi kun käyttivät Ukraina-sympatioita hyväkseen.

Aika halvalla pääsi kyllä jos ainoa ongelma oli kahden kuukauden vuokrarästit.

Lehdistä kun lukee tuntuu että näihin tapauksiin liittyisi tosi usein myös kämpän paskominen ja naapurien häirintä

Yksi asia, mistä en suaraan sanonut, mutta ilmoitin, kun vintillä oli edellisen edellisen vuokralaisen siis aivan täysin jotakin puupaskaa jäänyt. Siellä oli joku puuloota, lautoja yms, että nämä tulevat poistumaan mun aikana helvettiin. Tähän hällä ei ollut mitään vastaan, mutta toivoi, että lajittelisin kummiskin nämä jätteet oikein. Sanotaan näin, että mieli tekisi suorilta tuommoinen turha jäte "heittää kurvissa vittuun", mutta koitan ne roskikseen heittää. Eriasia sitten onko juuri oikea. Energiajätettä kait ovat.
Toinen asia. Vaatehuoneen perällä on täällä tehdyn remontin jäljiltä laattoja, joita ei saanut heittää pois. Joo eineny hirveesti tilaa viä, mutten ihan vaatehuoneessani niitä tuu pitämään ja aattelin ne siirtää vintille edestäni. Samalla löysin kaapesta entisten asukkaiden SER-jätettä ja ne lentää duunipaikan SER-roskikseen kyllä.
Selvästi rouvalla ikä on yksi ongelma, kun asuntoa ja asioita esitellessä ei oikein tuo tapa, mitenkä asiat tehtiinkään muistunut kunnolla, mutta tajusin kummiskin etupeltoon, kuinka esim. lasi-ikkunan saa auki.
Roskat voit heittää pois, ja lajittelu on vapaaehtoista. Mahdollinen särö suhteeseen voi tulla jos vuokranantajan toivomuksen vastaisesti toimiessa hän huomaa sen.
Tässä kohdin aloin pohtimaan sitä, että kun muutamat etukäteen olleet ongelmat täällä on kyllä, niin tuleeko vanhuuden tms vuoksi sitten unohduksia ja ne kaatuvat minun syyksi. Noh turhaan kait yliajattelen tuommoisia.
Kuvat asunnosta josta selviää sen kunto vuokrasuhteen alussa on keino välttää ongelmia.

Statistiikka

Viestiketjuista
271 780
Jäsenet
76 803
Uusin jäsen
Welba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom