Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Jos tonnin ero niin johan pappa on tuollaisen summan velkaa jo korvauksina muutenkin, hyvin on laiha sopu ostajan kannalta :whistling:
Tonni lapaan samantien ja homma ei vie yhtään enempää energiaa vs. 2-3 tonnia 5 vuoden päästä perikunnalta oikeustappelun ja 100 h oman "työ"tunnin jälkeen. Harrastuksensa kullakin, mut en minä kyllä tappelemaan lähtis jos joku sopu on saatavissa - Varsinkin jos itse olisi alunperin ollut valmis hyväksymään häädöstä tulevan vaivan tuolla alemmalla ostohinnalla.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Niin no siis jos esim 5 vuotta asunnon luovuttaminen myöhästyy niin asunto on kyllä siinä vaiheessa täysin ilmainen ja joku 2-3 tonnia ei riitä edes oikeudenkäyntikuluihin
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Tonni lapaan samantien ja homma ei vie yhtään enempää energiaa vs. 2-3 tonnia 5 vuoden päästä perikunnalta oikeustappelun ja 100 h oman "työ"tunnin jälkeen. Harrastuksensa kullakin, mut en minä kyllä tappelemaan lähtis jos joku sopu on saatavissa - Varsinkin jos itse olisi alunperin ollut valmis hyväksymään häädöstä tulevan vaivan tuolla alemmalla ostohinnalla.
Tonni käteen ja otat häädön vastuullesi jonka kanssa pääset vääntämään kuusi kuukautta ilman korvausta niin että lyhennät lainaa ja maksat vastikkeita kuitenkin. Minä ainakin olen ollut siinä uskossa että hyväksyttyjen tarjousten kanssa ei hirveästi luikerrella eroon maksuista "en halua maksaa"-selityksillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Niin no siis jos esim 5 vuotta asunnon luovuttaminen myöhästyy niin asunto on kyllä siinä vaiheessa täysin ilmainen ja joku 2-3 tonnia ei riitä edes oikeudenkäyntikuluihin
Et sitten yhtään typerämpää olkiukkoa keksinyt? Muutamassa kuukaudessa sen häädön siitä saa, jos edes siihen menee. Nythän se oli vasta irtisanottu määräaikainen sopimus, jonka lakisääteisestä 3 kk ajasta myyjätaho yritti kusettaa alkkikselta 1,5 kk pois. Korvausrahojen saaminen voi helposti olla vuosien takana ja äkkiäkös sitä perikuntakin saadaan varattomaksi, niin makselet oikeuskulut ihan omasta pussista vaikka voitit.
Tonni käteen ja otat häädön vastuullesi jonka kanssa pääset vääntämään kuusi kuukautta ilman korvausta niin että lyhennät lainaa ja maksat vastikkeita kuitenkin. Minä ainakin olen ollut siinä uskossa että hyväksyttyjen tarjousten kanssa ei hirveästi luikerrella eroon maksuista "en halua maksaa"-selityksillä.
No jokainen saa itse valita riitansa. Minä ainakin laskisin sen varaan, että alkkiksesta saa todennäköisesti muutamalla pullolla parhaan kaverin. Kaikki kokemukset vanhoista jääristä taas puoltaa sitä, että se ei taivu sitten millään, jos on jotain saanut päähänsä ja mielestään oikeassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
No jokainen saa itse valita riitansa. Minä ainakin laskisin sen varaan, että alkkiksesta saa todennäköisesti muutamalla pullolla parhaan kaverin. Kaikki kokemukset vanhoista jääristä taas puoltaa sitä, että se ei taivu sitten millään, jos on jotain saanut päähänsä ja mielestään oikeassa.
Sillä perusteella, mitä olen lukenut tästä ostoksesta viime aikoina, myös ennen itse kauppojen tekoa, olisin jättänyt kohteen suosiolla taakseni. Sen verran arvostan omaa aikaani ja mielenterveyttäni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Kiitän lähinnä onneani, että ei hyväksynyt sitä halvempaa tarjousta. Itse-asiassa toivoin heti tarjouksen jätön jälkeen, että älkää hyväksykö kumpaakaan XD En todellakaan olisi halunnut alkaa häätöprosessiin tonnilla tai parillakaan.

En ajatellut alkaa joustamaan. Hyvä kun mulle itkee kun toisen sanaan ei voi luottaa viitaten alkkikseen, mutta sitten itse on pistänty nimen alle sopimukseen minkä ehtoja ei tykkää nieleskellä. 80v entisellä pankkitoimihenkilöllä jolla muutamia vuokra-asuntoja ollut pitäisi olla kokemusta näistä asioista. Ei nyt voi tulla ihan hirveänä yllärinä, että alkoholistin sanaan ei voi luottaa tai se ettei ymmärrä sopimuksen ehtoja.

Pimeästi maksun etuna oli kuulemma että saavat taputeltua kuolinpesän pois alta nopeammin. Jotta tuskin nyt haluavat sitä lähteä pitkittämään oikeusteitse noin naurettavista summista. Varsinkin kun en tiedä edes mistä voisi lähteä oikeutta käymään? Maksuhaluttomuudesta?

Virheellisesti toki olin jo mennyt sanomaan, että rempata se oli tarkoitus. Eikä ollut vuokralaista valmiiksi katsottuna, koska en nyt niin hullu ollut kun arvasin viimeistään kaupanteko päivänä kun siellä ei ollut ketään kk aikana käynyt, että näin käy. Nythän hän sitten aina vetoaa siihen, että kun muutenkin sen remointisit, että et menetä mitään tuottoja yms. yms. Olis vaan pitänyt sanoa, että oli vuokralainen tulossa ja nyt hirveä sotku omasta puolesta kun näin menit tekemään, että asuntoa et tyhjäksi saanut.

Jaa niin sieltä kannetiin vissiin jääkaappi pihalle alkuviikosta :D. Soitti, että hän käy tekemässä sen kun sähköt olleet tovin poikki, ehkä joku naapuri soittanut hajusta... Enpä sitten tajunnut kysyä, että menikö ihan omilla avaimilla(todennäköisesti) vai huoltoyhtiön toimesta.

Kyllähän tossa on tullut fundeerattua, että mihinköhän sitä kätensä taas löi. Inspis huoneistoremppaan on siellä pakkasen puolella. Muuten asia ei juuri vaivaa, huvin puolelle nämä asianhaarat tässä menee.
No se, että yläpuolelta myydään vastaavaa, mutta paremmassa kunnossa olevaa 2,5x hinnalla vähän tuo mielihyvää, että ihan paska diili ei sentään ole jos menee läpi. Toki siinäkin on painotus sanalla myydään. Koska ja mihin hintaan toteutuu onkin sitten ihan eri juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Pakkohan sun on ne rahat oikeusteitse periä, jos ei papparainen kaiva muuten kuvetta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Pakkohan sun on ne rahat oikeusteitse periä, jos ei papparainen kaiva muuten kuvetta?
Maksuhaluttomuudesta on vielä kohtalainen matka siihen, että jättää oikeasti maksamatta. En nyt sitä jaksa uskoa, pinkka oli kyllä kunnossa, että rahasta ei ole kiinni.

Toki varmaan voisi, mutta jos asia on selvästi mustana valkoisella niin siinä tulee äkkiä hänelle iso lasku turhasta. Ainut murhe mulla tossa olisi varmistaa, että tilanne ei voi päätyä sellaiseksi, että molemmat maksaa omat kulunsa. Jolloin asia olisi epäedullinen mulle, johtuen siitä, että kulut olisi isommat kuin saatavat.

e: Ja tällöinhän siinä väännettäisiin vain sopimusakosta eli ei mun matikan mukaan vaikuta asunnon hallintaan ja eiköhän hänkin halua sen sakon katki heti kun mahdollista eikä rullaa taustalla jonkun oikeusprosessin ajan kun kämppä olisi tyhjänä. Imho tollanen skenaario menee liian eksoottiseksi, toki kaikki voi olla mahdollista eipä siinä mitään...
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 273
Maksuhaluttomuudesta on vielä kohtalainen matka siihen, että jättää oikeasti maksamatta. En nyt sitä jaksa uskoa, pinkka oli kyllä kunnossa, että rahasta ei ole kiinni.
Pystyt helposti olla joustava. Jos myyjä ehdottaa kaupan purkua, niin suostut siten, että se kattaa ihan kaikki kulut korkojen kera. Eli "laskutat" vielä vaikka sen 200€/h kaikesta, mitä olet asiaan liittyen tehnyt, myös pankin kulut, vastikkeet, matkakulut jne. Eli saat lopulta kunnon korvauksen kaikesta ja pääset koko sotkusta eroon. Tai vaihtoehtoisesti voit pysyä sopimuksessa ja odottelet, koska asukas on saatu häädettyä. Jos sakkorahoja ei kuulu, niin nämä saat ulosottoon käräjäoikeuden kautta, mutta muista ennen tätä huomauttaa asiasta kirjallisesti jos mahdollista. Sitten remppaat, vuokraat muutaman vuoden ja myyt jollekin vaikka tupla hinnalla...
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Mistäs saisi hyvää kuvaa okt rakennuttamisen kustannuksista? (Pirkanmaa) ja mitä yllättäviä asuoita kannattaa ottaa huomioon?
No ainakin se kustannusten nousun normaalia suurempi riski kannattaa huomioida. Monet toimittajat ovat joko sopimuksiin perustuvin tai perustumattomin syin nostaneet hintoja, vedoten ennakoimattomiin raaka-ainekustannusten nousuihin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Mistäs saisi hyvää kuvaa okt rakennuttamisen kustannuksista? (Pirkanmaa) ja mitä yllättäviä asuoita kannattaa ottaa huomioon?
Itse omaa budjettia tehdessä luin tämän ketjun läpi ja katsoin toteutuneita kustannuksia. Lueskelin myös googlella löytyviä kustannusarvioita suunnilleen saman kokoisista asunnoista mitä itse olemme rakentamassa. Lopulta katsoin niistä keskiarvon ja lisäsin jonkin verran ekstraa.

Jos ottaa valmiin talopaketin, niin meillä ainakin isoin kysymysmerkki oli maatyöt. Budjetti oli 30000e ja siinä meinattiin mennä yli kun tuli tarve räjäytykselle, joka hoidettiinkin nostamalla taloa 40cm. Myös autotallin alta löytyi vanhaa siirtomaata, jota sitten piti viedä pois ja tuoda uutta maata tilalle. Mutta koska maatyöt tehtiin puoliksi talkoilla, niin kustannukset olivat ~22000.
Maatöistä aiheutuvat kustannukset voivat olla suhteellisen halvat tai todella kalliit, kaikki riippuu maastosta mihin rakentaa.

Kannattaa ottaa myös projektissa oleva (mukaan tuleva) mestari mukaan mahdollisimman aikaisin. Hän pystyy auttamaan kustannusarvioiden laskemisessa ja talopakettien kilpailuttamisessa. Meillä tehtiin ihan normaali sopimus Kastellin kanssa, johon kuuluu 1 palovaroitin per alkava 60m2. Tuo on lain vaatima mitoitus, mutta ainakin Pirkanmaalla joissakin kunnissa vaaditaan erillinen palovaroitin jokaiseen makuuhuoneeseen ja niiden pitää olla verkkovirrassa kiinni. Tuosta 'yllätyksestä' tuli meille reilu 200e lisäkustannus, joka oltaisiin hyvin voitu leipoa jo paketin hintaan sisään. Tuo vain esimerkkinä mestarin tarpeellisuudesta aikaisessa vaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Olisiko täällä kellään suositella jotain kirjoja oman asunnon ostoon liittyen? Jotain sellaista yleistä, kun en oikein asunnoista tiedä mitään. Haluaisin tietää missä on ne kompastuskivet ja ihan sitä, että mitä edes kaikki termit tarkoittavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 762
Oletko ostamassa asuntoa vai taloa? Jotain ohjeita on esim. Asunnon osto-opas: löydä uusi koti vaivattomasti | Oikotie

Jos omaa taloa, niin hometalkoot.fi kannattaa ainakin vilkuilla läpi. Muilta osin ehkä kannattaa kirjastoa vaivata ja etsiä sieltä. Hannu Rinteen rintamamiestalokirjoista kannattaa vilkuilla tietoja, jos aikakausi täsmää. Toki kirjastosta ne kannattaa ehkä lainata vaikka ei täsmäisi, perusrakenteita niissäkin on. 70-80 -luvun taloista tietysti täytyy ymmärtää tasakatto ja valesokkeli, googlella löytynee tietoa.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Olisiko täällä kellään suositella jotain kirjoja oman asunnon ostoon liittyen? Jotain sellaista yleistä, kun en oikein asunnoista tiedä mitään. Haluaisin tietää missä on ne kompastuskivet ja ihan sitä, että mitä edes kaikki termit tarkoittavat.
Jos fiilis on tuollainen, niin pyydä joltain asioista paremmin perillä olevalta ystävältäsi tai sukulaiseltasi apua arvioida sellaisia kohteita, jotka koet kiinnostaviksi.

Etenkin pientaloissa kiinnittäisin huomiota eri aikakausien rakennusongelmiin. Kaikissa talomuodoissa kiinnittäisin huomiota talossa tehtyihin remontteihin. Jotain suuntaviivoja korjausvelkaan voi etsiä vertailemalla eri talojen/taloyhtiöiden korjaushistoriaa.

Jos asunnon arvon säilyminen tai kaupaksi saaminen tulevaisuudessa on tärkeää, kannattaa tutustua kunnan väestöennusteisiin sekä alueen asuntojen hintojen ja myyntiajan kehitykseen. Vertailua tulee tehdä pidemmältä aikajaksolta, eikä vain esim. korona-ajan asuntomarkkinoiden kehityksen pohjalta.

Taloyhtiön ollessa kyseessä kannattaa rohkeasti myös olla yhteydessä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan ja kysellä hänen ajatuksiaan taloyhtiön kunnosta, tulevista remonteista jne.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 273
Olisiko täällä kellään suositella jotain kirjoja oman asunnon ostoon liittyen? Jotain sellaista yleistä, kun en oikein asunnoista tiedä mitään. Haluaisin tietää missä on ne kompastuskivet ja ihan sitä, että mitä edes kaikki termit tarkoittavat.
Vielä lisäisin edellisiin hyviin kommentteihin sen, että lainan osalta, jos siis rahoitusta tarvitset, niin kannattaa olla yhteydessä toki pankkiin. Sillä saat realistisen kuvan siitä, että mihin rahkeet riittävät sillä seudulla, mistä asuntoa katselet. Ensimmäinen asuntolaina(tarjous) voi olla helpoin saada pankista, missä tällä hetkellä asiakkuus, koska tietyn tyyppinen käyttäytyminen ja historia kiinnostaa varmasti pankkia. Toki tämän lainatarjouksen jälkeen voit kilpailuttaa lainasi, jos tarjous ei miellytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Taloyhtiön ollessa kyseessä kannattaa rohkeasti myös olla yhteydessä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan ja kysellä hänen ajatuksiaan taloyhtiön kunnosta, tulevista remonteista jne.
Sanooko yksikään hallituksen pj mitään muuta kuin ylenpalttisen hyvää talosta, varsinkin jos itse asuu vielä siellä? Käytännössä sama kun menisit Oy Sepon Laakerit Ab hallituksen puheenjohtajalta joka on vielä firmassa töissä kysymään, että onko teidän firma paska?

Jos on joku ammatti pj jolla ei välttämättä edes omistuksia kohteessa (en tiedä onko mahdollista) niin tällöin kyseessä olisi vain, että joo olen hoitanut hommani paskasti ja tässä sitä ja tätä sekä tota ja tuota tulossa... Mutta tällöin vain oman osaamisen haukkumista mihin siihenkin aika iso kynnys. Nyt pitäisi odottaa, että maalikko jolla elämänsä suurin omaisuus kohteessa kiinni voisi sanoa, että ei kannata ostaa talosta missä hän on euroilla kiinni sekä mollata omaa osamistaan ettei ole osannut hoitaa asioita kunnolla ja talo päässyt paskaan kuntoon.

Kait sinne johonkin väliin voi osua sellanen tapaus, että juuri tullut pj:ksi ja rehellisesti toteaa, että aivan kamala yhtiö. Aloitin juuri kun mut huijattiin tähän, mutta oma osake on jo myynnissä odotan vain, että joku tyhmä ostaisi sen ja seuraava kautta en ainakaan ole tässä vastuu tehtävässä enää kun ei tästä hyvää saa tekemälläkään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 664
Sanooko yksikään hallituksen pj mitään muuta kuin ylenpalttisen hyvää talosta, varsinkin jos itse asuu vielä siellä?
Onko se hyvää vai pahaa jos rehellisesti kertoo asioista? Eli yleensähän nuo tulevat remonttisuunnitelmat ja hallituksen kokouksen kirjat saa PJ:ltä eikä niitä ole ns. yleisesti nähtävillä eikä asuntoa esitellessä saatavilla.

Sanooko se taloyhtiöstä hyvää vai pahaa jos esim. kerrotaan että nyt kuluu keskimäärin 14 000 litraa öljyä mutta kesällä hommataan maalämpö missä arvio vuosihintana on noin 3000€ jolloin vuodessa tulee säästöä noin 11 000€. Remontin kulut ei vielä varma, haettu on ARA rahaa.

Toki se kertoo että nyt on öljylämmitys ja siitä siirrytään pois, samaten varmaan että hieman vanhempi yhtiö kyseessä (kuka tekee muutoksia uuteen yhtiöön vaikka kuinka energia tms. todistus paranisi). Mutta ne asiat pitäisi olla muutenkin potentiaaliselle ostajalla tiedossa (eli koska on tehty, mikä on lämmitysmuoto)

Harva kuitenkaan on oikeasti sellaisessa tilanteessa että rehellisesti kertoen olisi "talon perustukset ovat vajoamassa, kuultiin että alla entinen kaatopaikka. Parhaillaan on testit päällä, ei varmaan saada asua kohta enää kun niin paljon murtumia ja homeessa koko paska mutta kaikki osakkeet on myynnissä, osta pois". Vaikka niitäkin varmaan muutama löytyy.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Sanooko yksikään hallituksen pj mitään muuta kuin ylenpalttisen hyvää talosta, varsinkin jos itse asuu vielä siellä? Käytännössä sama kun menisit Oy Sepon Laakerit Ab hallituksen puheenjohtajalta joka on vielä firmassa töissä kysymään, että onko teidän firma paska?

Jos on joku ammatti pj jolla ei välttämättä edes omistuksia kohteessa (en tiedä onko mahdollista) niin tällöin kyseessä olisi vain, että joo olen hoitanut hommani paskasti ja tässä sitä ja tätä sekä tota ja tuota tulossa... Mutta tällöin vain oman osaamisen haukkumista mihin siihenkin aika iso kynnys. Nyt pitäisi odottaa, että maalikko jolla elämänsä suurin omaisuus kohteessa kiinni voisi sanoa, että ei kannata ostaa talosta missä hän on euroilla kiinni sekä mollata omaa osamistaan ettei ole osannut hoitaa asioita kunnolla ja talo päässyt paskaan kuntoon.

Kait sinne johonkin väliin voi osua sellanen tapaus, että juuri tullut pj:ksi ja rehellisesti toteaa, että aivan kamala yhtiö. Aloitin juuri kun mut huijattiin tähän, mutta oma osake on jo myynnissä odotan vain, että joku tyhmä ostaisi sen ja seuraava kautta en ainakaan ole tässä vastuu tehtävässä enää kun ei tästä hyvää saa tekemälläkään.
Kyllä sanoo. Tämän kokemuksen olen saanut, kun olen itse ollut yhteydessä hallituksen puheenjohtajiin asuntoja ostaessa.

Kolme vuotta sitten esimerkiksi olin erittäin kiinnostunut yhdestä rivarikohteesta, johon liittyviin remppasuunnitelmiin välittäjä totesi kustannusten olevan "muutaman tonnin" asuntoa kohden. Soitin hallituksen pj:lle, hän avasi remonttisuunnitelmia ja lähetti minulle jopa kustannuslaskelmankin niihin liittyen. Lopputulos oli, että kustannusarvio oli pikemminkin kymmen- kuin viisinertainen välittäjän höpötyksiin nähden.

Mielestäni se ei myöskään ole oman taloyhtiön haukkumista, että ihan avoimesti kertoo esim. näkemykisään remonttitarpeista ja niiden kustannusarvioista. Joskus ne issarissa näkyvät viisivuotissuunnitelmat toki täyttävät tuon tietotarpeen, muttta ei lähestulkoonkaan aina.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 664
Kun täällä(kin) on moitittu vanhoja asuntoja ja moni tuntuu ajattelevan että "uusi on aina parempi" niin voi käydä niinkin että rahat menevät, vakuutus ei korvaa, pankille jää velkaa ja tehdyt asunnot puretaan. Edes tonttia (tai osuutta siihen) ei jää itselle..


"
asunnon ostaneille tilanne on katkera. He saivat korvauksia vakuusrahoista, mutta korvausten jälkeenkin useiden ostajapariskuntien tappiot ovat jopa 40 000–70 000 euroa.
Se on ainakin selvää, että markkinointipuheet RS-kohteen turvallisuudesta erosivat tylyllä tavalla todellisuudesta

"

Ei myös se että asunto on jo valmis vielä tarkoita että siinä ei olisi virheitä tai että rakennusfirma korjaisi ne (ikinä):

"
Viimeisen viiden vuoden aikana Sisco on rakentanut kiivaasti sekä omistus- että vuokra-asuntoja ympäri Uuttamaata. Vantaalle, Sipooseen, Järvenpäähän, Klaukkalaan ja Porvooseen on valmistunut yhteensä noin tuhat asuntoa.
+

Useissa Siscon kohteissa on ollut pahoja ongelmia rakentamisen laadussa. Esimerkkejä on lukuisia.


Siscon rakentamalla asuinalueella oli jätetty asentamatta satoja metrejä salaojaa, jonka on tarkoitus pitää rakennuksen perustukset kuivina. Ongelmat salaojituksessa ja hulevesien ohjaamisessa johtivat siihen, että talojen viemäriputket jäätyivät talvella.


Yhtiö on myynyt asuntojaan A-luokan energiatodistuksella, vaikka todellisuudessa luokitus on ollut huonompi.


Asukkaat ovat raportoineet vinoista lattioista ja ovista, joista tulee talvella lumet sisään.


Routaeristeitä on puuttunut.

Lämmitysjärjestelmissä on ollut vakavia ongelmia. Siscon kohteeseen viime vuonna muuttanut asukas kertoo, että hänen asunnossaan lämmitys ei toiminut lainkaan viime syystalvella.


– Asuimme kuukauden kylmässä kämpässä. Meillä oli 14 astetta lämmintä. Lämmitimme kämppää kynttilöillä ja teimme paljon uuniruokia, asukas sanoo.


Lämmitys saatiin kuntoon, mutta kaikki muut korjaukset ovat tekemättä.


– Kun nimet olivat paperissa, niin parin viikon ajan sai rakentajaan yhteyden. Sen jälkeen ei mitään. Ei tämä kivalta tunnu, kun ajatteli, että ihanaa päästä uuteen kotiin.


Yhdessä kohteessa Porvoossa lämmitysjärjestelmä toimi niin, että talviyönä huoneessa oli 28 astetta lämmintä.

+

Rakennuttaja on vastuussa rakentamisen aikana syntyneistä virheistä, joita voidaan kartoittaa esimerkiksi asukkaiden keräämillä vikalistoilla. Useissa taloyhtiöissä Sisco on laiminlyönyt täysin sen vastuulle kuuluvat takuu- ja vuosikorjaukset.


Joissakin tapauksissa yhtiö on saapunut korjaamaan kaikkein akuuteimmat viat, mutta kadonnut sen jälkeen. Asukkaat eivät ole lukuisista yrityksistä huolimatta tavoittaneet ketään yhtiön edustajaa, kun ongelmia on ilmennyt.

"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Kyllä sanoo. Tämän kokemuksen olen saanut, kun olen itse ollut yhteydessä hallituksen puheenjohtajiin asuntoja ostaessa.

Kolme vuotta sitten esimerkiksi olin erittäin kiinnostunut yhdestä rivarikohteesta, johon liittyviin remppasuunnitelmiin välittäjä totesi kustannusten olevan "muutaman tonnin" asuntoa kohden. Soitin hallituksen pj:lle, hän avasi remonttisuunnitelmia ja lähetti minulle jopa kustannuslaskelmankin niihin liittyen. Lopputulos oli, että kustannusarvio oli pikemminkin kymmen- kuin viisinertainen välittäjän höpötyksiin nähden.

Mielestäni se ei myöskään ole oman taloyhtiön haukkumista, että ihan avoimesti kertoo esim. näkemykisään remonttitarpeista ja niiden kustannusarvioista. Joskus ne issarissa näkyvät viisivuotissuunnitelmat toki täyttävät tuon tietotarpeen, muttta ei lähestulkoonkaan aina.
No en mä nyt tiedä onko tuo mitenkään haukkumista jos kerrotaan meneillä olevasta saaneerauksesta. Yksityshenkilö voisi ajatella joutuvansa vielä vastuuseen jostain jos menisi valehtelemaan ja miksi menisikään. Siinä mielessä tuo on kyllä hyvä, että sieltä saa varmaan paremman vastuksen juuri mainitsemastasi asiasta vs. välittäjä jonka agendalla on vaan päästä kohteesta eroon ja valehdella tiensä sinne. Tässäkin voi olla isännöitsijä parempi väylä tai sitten niitä ei kiinnosta kun näistä ei saa raahaa.

En siltikään jaksa uskoa, että yksikään pj kertoo avoimesti piilevistä tiedossa olevista ongelmista joista ei ole mustaa valkoisella. Juuri joku epäilys salaojista tai jostain muusta nurkantakan olevasta isosta pommista. Suomalaiset on kyllä aika rehellistä kansaa niin voi olla, että eipä sekään kyllä yllättäisi vaikka sieltä tulisi jotain kattavaa selvitystä aiheesta.



Omaan viivästyskorvaus keissiin update kun tätiä konsultoisin. Pyysi lähettämään paperilla vielä laskut myyjälle. Helpottaa perimistä oikeusteitse. Mutta aika nobrainer pitäisi olla. Myyjä pistänyt radiohiljaisuuden päälle eikä perumis tai ostoaikeista ole kuulunut mitään.

e: Itse-asiassa löyty: Perintäkulut ja perinnän eteneminen

1. Lasku ->
2. Muistutus tai kaksi (5€ kuluja per muistutus) ->
3. Maksuvaatimus tai kaksi (tällöin lasku myydään perintätoimistolle joka pistää lisää kuluja) ->
4. Käräjäoikeus; oikeudellinen perintä (velalliselle tulee lisää kuluja max. 240€ oikeudenkäyntimaksuista)
5. Jos tulee tuomio niin ulosottoon + maksuhäiriömerkintä.

Tämähän on helppoa kuin heinänteko kun on kuviot selvillä. Eiköhän ne eurot sieltä liikahda viimeistään maksuvaatimuksen kohdalla tosin tällöinkin syytä selventää jos niidenkään jälkeen maksa: "Maksuhäiriömerkinnältä et voi kuitenkaan yleensä tässä vaiheessa enää välttyä muuten kuin maksamalla velan kokonaisuudessaan haastehakemus- ja oikeudenkäyntikuluineen. "

Maksuhäiriömerkintä olisi niin suuri häpiä, että 99% varmuudella maksaa ennen sitä. Tämäkin kuvio kun olisi ollut selvillä aikaisemmin... No onneksi ei ole kovin paljon aikaa hukkaantunut. Tällänen tavallinen tallaaja vaan koskaan ole mitään laskuja lähetellyt niin osannut edes ajatella. Toivottavasti näistä päivityksistä on apua jollekulle muulle.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 266
Itse olen saanut puheenjohtajana parikin tällaista puhelua potentiaalisilta ostajilta ja näissä tapauksissa olivat lähinnä kiinnostuneet huoltohistoriasta, tulevista huolloista ja ylipäätänsä naapurustosta asuinalueena. Ei noissa puheluissa mitenkään tarvinnut valehdella vaan tarkensin mitä ne huoltohistoriaan kirjatut asiat ihan tarkalleen tarkoittavat ja minkälaisia kunnostuksia seuraavaksi viideksi vuodeksi on suunniteltu. Alueesta kerroin neutraalisti eli jätin pahimmat kyttääjät nimeämättä ja korostin niitä positiivisia puolia. Eiköhän soittajatkin ymmärtänyt ettei taloyhtiössä asuva henkilö ala listaamaan negatiivisia asioita.

Itse en soittaisi isännöitsijälle ellei kyseessä ole joku pieni toimija. Isojen firmojen isännöitsijät yleensä hoitavat kymmeniä yhtiöitä samanaikaisesti ja harvemmin ovat perillä siitä jokapäiväisestä elämästä taloyhtiössä. Näyttöjen yhteydessä kannattaa myös jutella naapureiden kanssa jos näitä tulee vastaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
294
Oletko ostamassa asuntoa vai taloa? Jotain ohjeita on esim. Asunnon osto-opas: löydä uusi koti vaivattomasti | Oikotie

Jos omaa taloa, niin hometalkoot.fi kannattaa ainakin vilkuilla läpi. Muilta osin ehkä kannattaa kirjastoa vaivata ja etsiä sieltä. Hannu Rinteen rintamamiestalokirjoista kannattaa vilkuilla tietoja, jos aikakausi täsmää. Toki kirjastosta ne kannattaa ehkä lainata vaikka ei täsmäisi, perusrakenteita niissäkin on. 70-80 -luvun taloista tietysti täytyy ymmärtää tasakatto ja valesokkeli, googlella löytynee tietoa.
Jos fiilis on tuollainen, niin pyydä joltain asioista paremmin perillä olevalta ystävältäsi tai sukulaiseltasi apua arvioida sellaisia kohteita, jotka koet kiinnostaviksi.

Etenkin pientaloissa kiinnittäisin huomiota eri aikakausien rakennusongelmiin. Kaikissa talomuodoissa kiinnittäisin huomiota talossa tehtyihin remontteihin. Jotain suuntaviivoja korjausvelkaan voi etsiä vertailemalla eri talojen/taloyhtiöiden korjaushistoriaa.

Jos asunnon arvon säilyminen tai kaupaksi saaminen tulevaisuudessa on tärkeää, kannattaa tutustua kunnan väestöennusteisiin sekä alueen asuntojen hintojen ja myyntiajan kehitykseen. Vertailua tulee tehdä pidemmältä aikajaksolta, eikä vain esim. korona-ajan asuntomarkkinoiden kehityksen pohjalta.

Taloyhtiön ollessa kyseessä kannattaa rohkeasti myös olla yhteydessä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan ja kysellä hänen ajatuksiaan taloyhtiön kunnosta, tulevista remonteista jne.
Ilmaisin ehkä omia tarkoituksiani hieman epäselkeästi. Asuntoa olen siis ostamssa, en omaa taloa. Kiitos vinkeistä ja laitan ne korvan taakse, mutta ei ollut ihan sitä mitä hain. Löysin nyt kuitenkin ainakin kirjan kuvauksen perusteella tarkoituksiini sopivan kirjan:

Neliöt liikkuu - kodinostajan opas

En ole vielä ehtinyt aloittaa ja voi olla että kirja ei sitten olekaan sitä mitä ajattelin. Tämänlaisista kirjoista jos saisi kokemuksia niin olisin kiitollinen. :D
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 664
Ilmaisin ehkä omia tarkoituksiani hieman epäselkeästi. Asuntoa olen siis ostamssa, en omaa taloa. Kiitos vinkeistä ja laitan ne korvan taakse, mutta ei ollut ihan sitä mitä hain. Löysin nyt kuitenkin ainakin kirjan kuvauksen perusteella tarkoituksiini sopivan kirjan:

Neliöt liikkuu - kodinostajan opas

En ole vielä ehtinyt aloittaa ja voi olla että kirja ei sitten olekaan sitä mitä ajattelin. Tämänlaisista kirjoista jos saisi kokemuksia niin olisin kiitollinen. :D
Kohtuu hyvin (ja lyhyesti) esim. tälle sivulle on tiivistetty asiat:

Eli mitä olisi hyvä selvittää ENNEN ostopäätöstä + mitä olisi hyvä muistaa ostamisen JÄLKEEN.

Itse lisäisin noiden lisäksi muutamia asioita kuten: päätä (itse tai yhdessä asuntoon muuttavien kanssa) muutamia asioita jo ennenkuin alat asuntoa etsimään kuten:
- Hintahaitari (paljonko saat rahaa kokoon + lainaa + paljonko sinulle jää suunnitelman mukaan seuraaviksi noin 25v käteen per kuukausi mahdollisella 6% korolla ja jääkö säästöön tarpeellinen määrä varmasti tulevia "yllättäviä" ostoksia varten noiden kuluvien 25v aikana)
- Kokoluokka
- Mistä etsit asuntoa
- Kulkuyhteydet nyt ja esim: lasten mennessä kouluun, vaimon synnyttäessä, sairaalaan mentäessä, kaupat, harrastusmahdollisuudet jne <= mitkä nyt tai tulevaisuudessa oman arviosi mukaan ovat sinulle tärkeitä.

Yksi tärkeimmistä on ehkä sisäistää se asia että seinien väriä, huonekaluja, keittiön kalustusta jne. voi kohtuu helposti muuttaa mutta pohjaratkaisu, rakennuspaikka, ympäristö, liikenne, ympäröivät äänet jne ovat sellaisia että niihin ei enää ostamisen jälkeen niin helposti voi vaikuttaa.
Tämä siksi että moni varsinkin ns. kauniimman osapuolen edustaja helposti katsoo sitä "niin ihanaa" sisustusta, tyynyjä ja seinälle liimattua elämänviisautta mitä esitteessä (ja ehkä esittelyssä) on. Ehkä siellä juuri leivotaan ja on ihana kotoisa pullantuoksu kun käytte esittelyssä. Vaikka ne eivät ole erityisen tärkeitä ja sellaisia saa kyllä myöhemmin hankittua. Jos taasen joka kesä/syksy alakerta tulvii samalla kun ympäröivät kadutkin sitä ei niin helposti korjatakaan...

Edit: jos juuri tuo mainitsemasi kirja kiinnostaa niin sen voi lainata myös kirjastosta, jopa sähköisessä muodossa:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2021
Viestejä
17
Nordean omatakaus, mihin hintaan olette tätä saaneet?
Tarjous meille 63k vakuudesta 4100e.
Op taas tarjosi garantian 55k vakuuksia hintaan 2500e.

Onko tässä nordealla tinkivaraa vai onko nämä tiukkoja hintoja?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Mulla oli aika tasan sama tarjous Nordealta, kysyin perustuuko tuo johonkin kaavaan vai onko neuvoteltavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Omaan viivästyskorvaus keissiin update kun tätiä konsultoisin. Pyysi lähettämään paperilla vielä laskut myyjälle. Helpottaa perimistä oikeusteitse. Mutta aika nobrainer pitäisi olla. Myyjä pistänyt radiohiljaisuuden päälle eikä perumis tai ostoaikeista ole kuulunut mitään.

e: Itse-asiassa löyty: Perintäkulut ja perinnän eteneminen

1. Lasku ->
2. Muistutus tai kaksi (5€ kuluja per muistutus) ->
3. Maksuvaatimus tai kaksi (tällöin lasku myydään perintätoimistolle joka pistää lisää kuluja) ->
4. Käräjäoikeus; oikeudellinen perintä (velalliselle tulee lisää kuluja max. 240€ oikeudenkäyntimaksuista)
5. Jos tulee tuomio niin ulosottoon + maksuhäiriömerkintä.

Tämähän on helppoa kuin heinänteko kun on kuviot selvillä. Eiköhän ne eurot sieltä liikahda viimeistään maksuvaatimuksen kohdalla tosin tällöinkin syytä selventää jos niidenkään jälkeen maksa: "Maksuhäiriömerkinnältä et voi kuitenkaan yleensä tässä vaiheessa enää välttyä muuten kuin maksamalla velan kokonaisuudessaan haastehakemus- ja oikeudenkäyntikuluineen. "

Maksuhäiriömerkintä olisi niin suuri häpiä, että 99% varmuudella maksaa ennen sitä. Tämäkin kuvio kun olisi ollut selvillä aikaisemmin... No onneksi ei ole kovin paljon aikaa hukkaantunut. Tällänen tavallinen tallaaja vaan koskaan ole mitään laskuja lähetellyt niin osannut edes ajatella. Toivottavasti näistä päivityksistä on apua jollekulle muulle.
Doddii sieltä oli ekan kuukauden sakot napsahtaneet tilille. Olin aika varma, että soittaa laskun perään, mutta ei. Pian saakin lähettää seuraavan kuun laskun.

Imho vähän turhaan tuli tuhlattua aikaa tähän keissiin, ois varmaan heti pitänyt tätiä (lakimies) konsultoida.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Onko muilla ollut vaikeuksia päästä lainaneuvotteluihin asti S-pankin kanssa? Tuossa alkusyksystä pistin lainahakemuksen josta tuli automaatti hylsy (joka meni itseltäni silloin ohi, sain vasta nyt tietää kun kyselin hakemuksen perään kun oletin jonkun ottavan yhteyttä edes sähköpostilla niinkuin muualta) ja nyt aspasta kysyessä johtui liian suuresta lainasummasta tuloihin nähden. Pyysin sitten aspalta josko voisi varata aikaa niin voisi keskustella että mikä heidän mielestään on sopiva summa lainalle mutta tämä ei käy koska automaatti antoi hylsyn ja kehotti laittamaan uutta hakemusta pienemmällä summalla. Tätä muutaman kerran yritin mutta joka kerta hylsy automaatilta, en tiedä johtuuko lainasummasta vai jostain muusta kun automaatti ei sitä kerro enkä jaksa joka välissä aspaankaan soitella.

On kyllä kerta kaikkiaan käsittämätön systeemi. S-pankilla muutenkin kaikkein kusisin tuo netissä tehtävä lainahakemus kun pitää jo tässä vaiheessa täyttää neliöistä ja huoneluvusta sekä hinnasta lähtien speksit haettavasta asunnosta vaikka on täpännyt ruudun "kohde ei vielä tiedossa". Etenkin kun itse vielä arvon hieman kerros ja omakotitalon välillä jolloin erityisesti olisi mukava tietää se maksimi summa mitä pankki voisi myöntää jotta osaisi tarkemmin suhteuttaa tarjontaan. Nyt pitää ilmeisesti arvailla itse se summa/jokin muu speksi kondikseen että tuo hakemus menee läpi ja pääsee oikeasti keskustelemaan mahdollisuuksista. Kokeiltu 200k, 170k sekä 150k ja joka kerralta hylsy.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Paljonko sulla on tulot ja mikä elämäntilanne? Taidat hakea yksin lainaa? OP ainakin sekosi minulla kun hain yksin lainaa, vaikka on puoliso(opiskelija) ja lapsi. Automaattilomake ilmoitti 42ke olevan maksimimi lainakatto. Bruttotulot on 4ke ja aika paljon jää säästöön.
Brutto 3.6k, yksin hakemassa lainaa ja puolison kanssa muuttamassa joka opiskelee. Opintolainaa myös jonkin verran mikä noissa laskureissa aina vaikuttaa alaspäin mutta käytännössä taas yleensä ei ainakaan muiden pankkien lupausten perusteella. Tuo vaan tosiaan on huono että S-pankkiin pitää itse määritellä se haettava summa, missään muualla ei tuollaista mielestäni ollut. Kaitpa se täyryy yrittää hakea jotain 5ke lainaa ja toivoa että pääsisi keskustelu asteelle. Aika turhaa säätämistä kyllä mielestäni
 
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
66
Brutto 3.6k, yksin hakemassa lainaa ja puolison kanssa muuttamassa joka opiskelee. Opintolainaa myös jonkin verran mikä noissa laskureissa aina vaikuttaa alaspäin mutta käytännössä taas yleensä ei ainakaan muiden pankkien lupausten perusteella. Tuo vaan tosiaan on huono että S-pankkiin pitää itse määritellä se haettava summa, missään muualla ei tuollaista mielestäni ollut. Kaitpa se täyryy yrittää hakea jotain 5ke lainaa ja toivoa että pääsisi keskustelu asteelle. Aika turhaa säätämistä kyllä mielestäni
Stressitestin 6% koroilla saa mennä 40% netosta ainoastaan asumiskustannuksiin eli lainanlyhennykseen/vastikkeeseen ym. Netto lienee jossain 2500 paikkeilla, jolloin 1000 saisi mennä asumiseen.

100k laina ja 20v on jo ihan siinä rajoilla ja sitä vielä sitten laskee opintolaina sekä yksin hakeminen. Tätä voi venkslata sitten korkokatoilla, laina-ajan pidentämisellä ym. seikoilla mutta kyllä sen lainasumman noilla tiedoilla pitäisikin olla lähempänä 100k, kuin 200k. Laskureissa vielä varmasti varmuusvaraa jolloin joku 80k saattaisi olla realistisempi mitä se heittää läpi.

Ja OP:n laskuri on myös kyllä ihan vitsi, itselle ehdotti muistaakseni 58k lainakattoa joka virkailijan läpikäynnin jälkeen muuttui melkein 100k ylemmäs.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Stressitestin 6% koroilla saa mennä 40% netosta ainoastaan asumiskustannuksiin eli lainanlyhennykseen/vastikkeeseen ym. Netto lienee jossain 2500 paikkeilla, jolloin 1000 saisi mennä asumiseen.

100k laina ja 20v on jo ihan siinä rajoilla ja sitä vielä sitten laskee opintolaina sekä yksin hakeminen. Tätä voi venkslata sitten korkokatoilla, laina-ajan pidentämisellä ym. seikoilla mutta kyllä sen lainasumman noilla tiedoilla pitäisikin olla lähempänä 100k, kuin 200k. Laskureissa vielä varmasti varmuusvaraa jolloin joku 80k saattaisi olla realistisempi mitä se heittää läpi.

Ja OP:n laskuri on myös kyllä ihan vitsi, itselle ehdotti muistaakseni 58k lainakattoa joka virkailijan läpikäynnin jälkeen muuttui melkein 100k ylemmäs.
30v (/35v) laina-ajalla tarkoitus ottaa, nordea jo tuota paria sataa lupaili 35v ajalla ja danske 25v ajalla.

Edit: toki varsinainen lainasumma nyt on toissijaista, lähinnä vain vituttaa kun ei pääse tuollaisen typerän muurin läpi edes keskustelemaan asiasta / tiedä miksei
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 273
Edit: toki varsinainen lainasumma nyt on toissijaista, lähinnä vain vituttaa kun ei pääse tuollaisen typerän muurin läpi edes keskustelemaan asiasta / tiedä miksei
Itselle kävi S-pankin kanssa niin, että hain huvikseni heidän Visaa vaimoni kanssa. Taisin valita pienimmän luottorajan (tonni tai kaksi), listasin siihen lainat ja tulot jne. mitä kysyttiin, niin tulos hylätty. Omasta pankista on Visa Gold 10k€ luotolla ja sen lisäksi löytyy toinen Visa 6k€ luotolla ja yksi masteri 5k€ luotolla. Asuntoja löytyy pari, metsää, maatila, mökki jne. Myös käteistä on vähän enemmän kertynyt kuin lainoja. Kysyin tätä ihan heidän asiakaspalvelusta, että mikä homma? Niin tätä ei voi kuulemma noin vaan muuttaa. Sanoin vielä, että on outoa, että luotatte automaattiin, joka kysyy ainoastaan lainan määrää ja tuloja, mutta ei ole ollenkaan kiinnostunut varallisuudesta. Teoriassa siis miljonääri ei saa heidän korttia, koska 'computer says NO'. Annoin asian olla, loppui kiinnostus. Eli palvelun puolesta en voi heitä suositella pankiksi kenelläkään. Ehkä saman tahon ei pitäisi pyörittää pankkitoimintaa, joka myy lenkkimakkaraa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Soittamalla selvitetään sitten miten asiat oikeasti on
Näinhän sitä äkkiseltään luulisi mutta eipä ainakaan tuon lainan kohdalla auta chättäilyt tai soittelut jos ei pääse tuon automaattiarvion muurista läpi. Suoraan sanoi puhelimessa aspa että neuvotteluihin ei voida varata aikaa jos automaatti ei hyväksy hakemusta eikä aspaa kiinnosta puhelimessa käydä läpi mikä voisi olla hakemuksessa vikana enkä sitä itsekään keksi kun ei muualla ole vastaavaa tullut eteen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
No yrititkö muuttaa parametrejä? Tommosta se on jokaisen pankin kanssa, koittavat automatisoida prosessia kun se säästää kuluja, minkäs teet.

En nyt sano että olet luottotiedoton mutta joskus sekin tulee yllärinä että tarkistus ei mene läpi. Syitä voi olla vaikka mitä.

Erikoista että aspaa ei kiinnosta, itse sain just sitä kautta apua hakemuksen täyttämiseen.
No kun ei ole samanlainen meininki muualla, sehän tässä ihmetyttääkin. Muualla täytät hakemukseen tiedot omista varoista, veloista sekä tuloista ja ostettavasta asunnosta JOS se on jo tiedossa jonka jälkeen odotat 1h-2viikkoa ja vastaanotat pankista puhelun tai sähköpostin jossa kerrotaan voidaanko lainaa myöntää. Jos ei niin se kerrotaan selvästi miksei, jos kyllä saat ajan neuvotteluun. Helppoa.

S-pankki: täytä hakemukseen tulot, varat ja velat, homma selkeä. Näiden lisäksi joudut itse arvaamaan paljonko pankki voi antaa sinulle lainaa joka on aika takaperoinen systeemi. Lisäksi s-pankille on pakko täyttää tiedot asunnosta/kiinteistöstä vaikka et olisi vielä sitä löytänyt. Sen jälkeen automaatti kertoo menikö hakemus läpi, jos ei niin yritä uudestaan arvata tiedot uusiksi että pääset läpi. Kysy asiaa Aspasta ja vastaus on että kokeile uusiksi.

Ja tosiaan mistään luottotiedottomuudesta ei ole kyse kun muualta olen kyllä saanut lainalupauksia. Kyse on vain paskasta systeemistä. Verrokkina esimerkiksi Danske josta tuli ensin kielteinen päätös ja virkailija silti soitti ja katsottiin onko hakemuksessa kaikki kunnossa (ei ollut, meni kentät brutto ja nettotulot sekaisin) jonka jälkeen sain lainalupauksen.

Ainoa minkä keksin S-pankilla syyksi on se että pitää itse arvata se lainan määrä ja täyttää tiedot kohteesta vaikka sitä ei ole valittuna ja tämä kombo jotenkin kusee hakemuksen. On vain kohtuutonta että minun pitäisi itse arvata sieltä sopiva yhdistelmä vaikka olen jo valinnut kerran että ostettava kohde ei ole tiedossa. Silti tuonne pitää täyttää hankittavan kohteen tiedot ihan huoneluvusta, neliöistä ja jopa tarkasta asuinalueesta lähtien. Ja kyllä, olen kokeillut säätää parametrejä mutta tuloksetta.

Lisätään vielä että tuo S-pankin hakemus järjestelmä on muutenkin perseestä. Typoja, vääriä selityksiä termeille (esimerkiksi lyhennystavoille joka täytyy myös valita jo hakemus vaiheessa)

Kokonaisuutena ihan kohtuuttoman paska järjestelmä jos kohde ei ole vielä tiedossa ja haluaa ensin selvittää paljonko on edes mahdollista saada lainaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Ei mullakaan ollut ostettava talo selvillä, heitin siihen vaan jotain. Lainamäärääkään en tiennyt, arvoin siihen jotain.
Juurikin näin, eikä kelpaa. Puhelimessa eivät sanoneet juuta eikä jaata ja aikaa ei voi varata koska robotti ei hyväksy hakemusta syystä x. Vaikea uskoa että tämä olisi minun päässäni nyt vika.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Mulla oli aika tasan sama tarjous Nordealta, kysyin perustuuko tuo johonkin kaavaan vai onko neuvoteltavissa.
Nordealta tullut vastaus:

Tässäpä vielä laskelma Omatakauksesta, jota kysyit viestissäsi. Asunnon käypä arvo . 310.000e , josta vakuusarvo -75% =232.500 euroa. Lainan määrä 294.500e , joten tarvitsemme lisävakuutta 62.000 euroa. Omatakauksen määrä 62.000e, takauspalkkio 21,05% ja Takauspalkkioprosentti 1,40%.

Noiden perusteella en kyllä äkkiseltään saanut tuohon mitään tolkkua.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Joo, järjestelmässä joku bugi sitten. Minkäs teet.
Itse tykkään s-pankista siksi että siellä pääsee oikeasti asioimaan jos tarvii, muissa pankeissa pitää tehdä sirkustemppuja konttorilla.
Höpsistä. Esimerkisi OP tarjoaa oman yhteyshenkilön ja voin kyllä kokemuksesta sanoa, että yhteydenpito on aivan käsittämättömän nopeaa. Viimeksi kun kyselin OP:n tuotto-osuuksien merkkaamisesta, niin viestiin tuli vastauksena puhelu muutamassa minuutissa. Edellisen asuntolaina-hakemuksen tein viikonloppua vasten ja seuraavan viikon alussa oli jo lainatarjous kourassa.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Minkälaisia korkotarjouksia olette saaneet kiinteäkorkoiseen asuntolainaan? Onko prosentti oletettavissa?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Ollaanko sitä kuunneltu viimeisintä rahapodi-jaksoa inflaatiosta?
On ollut tässä mielessä kun olen lähetellyt huimia hinnankorotuskirjeitä asiakkaille, mutta pitää myös myöntää että Martinin jutut hyvin muistutti aiheesta. Itse muistan vielä ysärin ja kuinka kotona kiristettiin vyötä jotta saatiin lyhentää lainaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Eikö tuo nyt ole ihan maalaisjärjen omaavalla mieleen heräävä kysymys, kun inflaatio jatkaa Euroopassa ja Amerikoissa nousuaan?
No on!

Jos saisin asuntolainan vaihdettua niin, että 1% 10v sis. kaikki kulut, vaihtaisin heti. Taitavat kuitenkin olla lähempänä 1.5% tällä hetkellä? 12kk euribor -0.5% eli normipulliaisen marginaali huomioiden tulee korkojen nousta ~1.5%, jotta ollaan samassa tasossa kiinteiden kanssa?

EDIT: Tuus @Juomatilaaja kertomaan, missä mennään kiinteiden kanssa?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
No on!

Jos saisin asuntolainan vaihdettua niin, että 1% 10v sis. kaikki kulut, vaihtaisin heti. Taitavat kuitenkin olla lähempänä 1.5% tällä hetkellä? 12kk euribor -0.5% eli normipulliaisen marginaali huomioiden tulee korkojen nousta ~1.5%, jotta ollaan samassa tasossa kiinteiden kanssa?

EDIT: Tuus @Juomatilaaja kertomaan, missä mennään kiinteiden kanssa?
Mulla on uusimpana elokuussa nostettu sijoitusasuntolaina 14 vuoden korkosuojauksella korkovälillä 1,26-1,27 %. Siinä marginaalin osuus on 0,55 %, eli 0,01 %:n korkokatto (käytännössä kiinteä korko siis) maksaa reilu 0,7 % Euroswapit on tuon jälkeen hieman nousseet. Mutta jos niistä voi jotain päätellä, niin esimerkkinä toimivassa OP:ssä hinta lienee jotain 0,9 % + marginaali, jos haluaa kiinteän koron (tai siis teknisesti ottaen 0,01 %:n korkokaton) 14 vuodeksi. Kymppivuotinen lähtenee reilu 0,1 % edullisemmin.

Swap-kehitystä voi seurata esim. täältä: Swap rates
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Eikö tuo nyt ole ihan maalaisjärjen omaavalla mieleen heräävä kysymys, kun inflaatio jatkaa Euroopassa ja Amerikoissa nousuaan?
EKP:n rahapolitiikka ja maalaisjärki sopivat nykyään harvinaisen huonosti yhteen. Itse olen taipuvainen siihen ajatukseen, että EKP:n rahapolitiikasta ei kannata kauheasti ennustaa mitään, vaan varautua kaikkeen. Esim. asuntolainojen kohdalla olen suojautunut koroilta, peläten EKP:n (tai siitä riippumatta markkinoiden) reaktiota korkomarkkinoilla. Osakemarkkinoilla taas olen viime aikoina ostanut kaikkein innokkaimmin Helsingin pörssistä Cityconia, joka on pelimerkkien asettamista (reaali)korkojen nousemattomuuden puolelle. Näissä ravikisoissa pitää sopivalla panospainotuksella olla vähän jokaisen hepan puolella.

Tällä hetkellä on olemassa ihan hiton monta realistista skenaariota. Ihan vain muutaman mainitakseni: 1) Inflaatio on väliaikaista ja korot eivät nouse; 2) Inflaatio on pitkäaikaista, mutta EKP ei kriisimaiden tilanteen vuoksi uskalla nostaa korkotasoa; 3) Inflaatio on pitkäaikaista, korot nousee ja talousasiansa ryssineille maille kehitetään massiivinen apupaketti; 4) Heräämme pahasta unesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363

Siinä mielenkiintoinen myyntitaktiikka. Lähdetty liikkeelle todella matalasta lähtöhinnasta, kun vertaa kahteen muuhun parhaillaan Henttaalta myynnissä olevaan omakotitaloon (tontit näissä hallinnanjaolla):

 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 627

Siinä mielenkiintoinen myyntitaktiikka. Lähdetty liikkeelle todella matalasta lähtöhinnasta, kun vertaa kahteen muuhun parhaillaan Henttaalta myynnissä olevaan omakotitaloon (tontit näissä hallinnanjaolla):

No kerrankin tarjouskauppa joka oikeasti on sitä mitä sen pitäisi suunnilleen olla.
Toisaalta tuollainen "rakkaudella rakennettu" rinnetalo voi olla millainen pommi tahansa.

Off-topic: Voi jösses tuota peiliä tuolla parisängyn päällä :cigarbeye:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
No kerrankin tarjouskauppa joka oikeasti on sitä mitä sen pitäisi suunnilleen olla.
Minulle ei täysin aukea järki lähteä noin matalasta hinnasta, kun ei myyjä kuitenkaan todennäköisesti hyväksyisi mitään käyvän hinnan alittavaa tarjousta? Eli ensin johonkin 700k (hatusta heitetty hinta) asti leikitään korotuspeliä, jolla ei ole käytännön merkitystä myynnin kannalta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 627
Minulle ei täysin aukea järki lähteä noin matalasta hinnasta, kun ei myyjä kuitenkaan todennäköisesti hyväksyisi mitään käyvän hinnan alittavaa tarjousta? Eli ensin johonkin 700k (hatusta heitetty hinta) asti leikitään korotuspeliä, jolla ei ole käytännön merkitystä myynnin kannalta.
Siis kyseessä on alunperin '61 käyttöönotettu tönö, jota on useaan kertaan vuosien varrella laajennettu. Ei tuollaisen hinta mitään 700ke ole. Pikkuisen päälle 500ke max jos on hyvässä kunnossa. Ja kuntoahan me emme tiedä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 536
Viestejä
4 194 207
Jäsenet
70 747
Uusin jäsen
PenttiKöyri

Hinta.fi

Ylös Bottom