Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Omaan viivästyskorvaus keissiin update kun tätiä konsultoisin. Pyysi lähettämään paperilla vielä laskut myyjälle. Helpottaa perimistä oikeusteitse. Mutta aika nobrainer pitäisi olla. Myyjä pistänyt radiohiljaisuuden päälle eikä perumis tai ostoaikeista ole kuulunut mitään.

e: Itse-asiassa löyty: Perintäkulut ja perinnän eteneminen

1. Lasku ->
2. Muistutus tai kaksi (5€ kuluja per muistutus) ->
3. Maksuvaatimus tai kaksi (tällöin lasku myydään perintätoimistolle joka pistää lisää kuluja) ->
4. Käräjäoikeus; oikeudellinen perintä (velalliselle tulee lisää kuluja max. 240€ oikeudenkäyntimaksuista)
5. Jos tulee tuomio niin ulosottoon + maksuhäiriömerkintä.

Tämähän on helppoa kuin heinänteko kun on kuviot selvillä. Eiköhän ne eurot sieltä liikahda viimeistään maksuvaatimuksen kohdalla tosin tällöinkin syytä selventää jos niidenkään jälkeen maksa: "Maksuhäiriömerkinnältä et voi kuitenkaan yleensä tässä vaiheessa enää välttyä muuten kuin maksamalla velan kokonaisuudessaan haastehakemus- ja oikeudenkäyntikuluineen. "

Maksuhäiriömerkintä olisi niin suuri häpiä, että 99% varmuudella maksaa ennen sitä. Tämäkin kuvio kun olisi ollut selvillä aikaisemmin... No onneksi ei ole kovin paljon aikaa hukkaantunut. Tällänen tavallinen tallaaja vaan koskaan ole mitään laskuja lähetellyt niin osannut edes ajatella. Toivottavasti näistä päivityksistä on apua jollekulle muulle.
Doddii sieltä oli ekan kuukauden sakot napsahtaneet tilille. Olin aika varma, että soittaa laskun perään, mutta ei. Pian saakin lähettää seuraavan kuun laskun.

Imho vähän turhaan tuli tuhlattua aikaa tähän keissiin, ois varmaan heti pitänyt tätiä (lakimies) konsultoida.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 381
Onko muilla ollut vaikeuksia päästä lainaneuvotteluihin asti S-pankin kanssa? Tuossa alkusyksystä pistin lainahakemuksen josta tuli automaatti hylsy (joka meni itseltäni silloin ohi, sain vasta nyt tietää kun kyselin hakemuksen perään kun oletin jonkun ottavan yhteyttä edes sähköpostilla niinkuin muualta) ja nyt aspasta kysyessä johtui liian suuresta lainasummasta tuloihin nähden. Pyysin sitten aspalta josko voisi varata aikaa niin voisi keskustella että mikä heidän mielestään on sopiva summa lainalle mutta tämä ei käy koska automaatti antoi hylsyn ja kehotti laittamaan uutta hakemusta pienemmällä summalla. Tätä muutaman kerran yritin mutta joka kerta hylsy automaatilta, en tiedä johtuuko lainasummasta vai jostain muusta kun automaatti ei sitä kerro enkä jaksa joka välissä aspaankaan soitella.

On kyllä kerta kaikkiaan käsittämätön systeemi. S-pankilla muutenkin kaikkein kusisin tuo netissä tehtävä lainahakemus kun pitää jo tässä vaiheessa täyttää neliöistä ja huoneluvusta sekä hinnasta lähtien speksit haettavasta asunnosta vaikka on täpännyt ruudun "kohde ei vielä tiedossa". Etenkin kun itse vielä arvon hieman kerros ja omakotitalon välillä jolloin erityisesti olisi mukava tietää se maksimi summa mitä pankki voisi myöntää jotta osaisi tarkemmin suhteuttaa tarjontaan. Nyt pitää ilmeisesti arvailla itse se summa/jokin muu speksi kondikseen että tuo hakemus menee läpi ja pääsee oikeasti keskustelemaan mahdollisuuksista. Kokeiltu 200k, 170k sekä 150k ja joka kerralta hylsy.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 381
Paljonko sulla on tulot ja mikä elämäntilanne? Taidat hakea yksin lainaa? OP ainakin sekosi minulla kun hain yksin lainaa, vaikka on puoliso(opiskelija) ja lapsi. Automaattilomake ilmoitti 42ke olevan maksimimi lainakatto. Bruttotulot on 4ke ja aika paljon jää säästöön.
Brutto 3.6k, yksin hakemassa lainaa ja puolison kanssa muuttamassa joka opiskelee. Opintolainaa myös jonkin verran mikä noissa laskureissa aina vaikuttaa alaspäin mutta käytännössä taas yleensä ei ainakaan muiden pankkien lupausten perusteella. Tuo vaan tosiaan on huono että S-pankkiin pitää itse määritellä se haettava summa, missään muualla ei tuollaista mielestäni ollut. Kaitpa se täyryy yrittää hakea jotain 5ke lainaa ja toivoa että pääsisi keskustelu asteelle. Aika turhaa säätämistä kyllä mielestäni
 
Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
66
Brutto 3.6k, yksin hakemassa lainaa ja puolison kanssa muuttamassa joka opiskelee. Opintolainaa myös jonkin verran mikä noissa laskureissa aina vaikuttaa alaspäin mutta käytännössä taas yleensä ei ainakaan muiden pankkien lupausten perusteella. Tuo vaan tosiaan on huono että S-pankkiin pitää itse määritellä se haettava summa, missään muualla ei tuollaista mielestäni ollut. Kaitpa se täyryy yrittää hakea jotain 5ke lainaa ja toivoa että pääsisi keskustelu asteelle. Aika turhaa säätämistä kyllä mielestäni
Stressitestin 6% koroilla saa mennä 40% netosta ainoastaan asumiskustannuksiin eli lainanlyhennykseen/vastikkeeseen ym. Netto lienee jossain 2500 paikkeilla, jolloin 1000 saisi mennä asumiseen.

100k laina ja 20v on jo ihan siinä rajoilla ja sitä vielä sitten laskee opintolaina sekä yksin hakeminen. Tätä voi venkslata sitten korkokatoilla, laina-ajan pidentämisellä ym. seikoilla mutta kyllä sen lainasumman noilla tiedoilla pitäisikin olla lähempänä 100k, kuin 200k. Laskureissa vielä varmasti varmuusvaraa jolloin joku 80k saattaisi olla realistisempi mitä se heittää läpi.

Ja OP:n laskuri on myös kyllä ihan vitsi, itselle ehdotti muistaakseni 58k lainakattoa joka virkailijan läpikäynnin jälkeen muuttui melkein 100k ylemmäs.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 381
Stressitestin 6% koroilla saa mennä 40% netosta ainoastaan asumiskustannuksiin eli lainanlyhennykseen/vastikkeeseen ym. Netto lienee jossain 2500 paikkeilla, jolloin 1000 saisi mennä asumiseen.

100k laina ja 20v on jo ihan siinä rajoilla ja sitä vielä sitten laskee opintolaina sekä yksin hakeminen. Tätä voi venkslata sitten korkokatoilla, laina-ajan pidentämisellä ym. seikoilla mutta kyllä sen lainasumman noilla tiedoilla pitäisikin olla lähempänä 100k, kuin 200k. Laskureissa vielä varmasti varmuusvaraa jolloin joku 80k saattaisi olla realistisempi mitä se heittää läpi.

Ja OP:n laskuri on myös kyllä ihan vitsi, itselle ehdotti muistaakseni 58k lainakattoa joka virkailijan läpikäynnin jälkeen muuttui melkein 100k ylemmäs.
30v (/35v) laina-ajalla tarkoitus ottaa, nordea jo tuota paria sataa lupaili 35v ajalla ja danske 25v ajalla.

Edit: toki varsinainen lainasumma nyt on toissijaista, lähinnä vain vituttaa kun ei pääse tuollaisen typerän muurin läpi edes keskustelemaan asiasta / tiedä miksei
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 320
Edit: toki varsinainen lainasumma nyt on toissijaista, lähinnä vain vituttaa kun ei pääse tuollaisen typerän muurin läpi edes keskustelemaan asiasta / tiedä miksei
Itselle kävi S-pankin kanssa niin, että hain huvikseni heidän Visaa vaimoni kanssa. Taisin valita pienimmän luottorajan (tonni tai kaksi), listasin siihen lainat ja tulot jne. mitä kysyttiin, niin tulos hylätty. Omasta pankista on Visa Gold 10k€ luotolla ja sen lisäksi löytyy toinen Visa 6k€ luotolla ja yksi masteri 5k€ luotolla. Asuntoja löytyy pari, metsää, maatila, mökki jne. Myös käteistä on vähän enemmän kertynyt kuin lainoja. Kysyin tätä ihan heidän asiakaspalvelusta, että mikä homma? Niin tätä ei voi kuulemma noin vaan muuttaa. Sanoin vielä, että on outoa, että luotatte automaattiin, joka kysyy ainoastaan lainan määrää ja tuloja, mutta ei ole ollenkaan kiinnostunut varallisuudesta. Teoriassa siis miljonääri ei saa heidän korttia, koska 'computer says NO'. Annoin asian olla, loppui kiinnostus. Eli palvelun puolesta en voi heitä suositella pankiksi kenelläkään. Ehkä saman tahon ei pitäisi pyörittää pankkitoimintaa, joka myy lenkkimakkaraa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 381
Soittamalla selvitetään sitten miten asiat oikeasti on
Näinhän sitä äkkiseltään luulisi mutta eipä ainakaan tuon lainan kohdalla auta chättäilyt tai soittelut jos ei pääse tuon automaattiarvion muurista läpi. Suoraan sanoi puhelimessa aspa että neuvotteluihin ei voida varata aikaa jos automaatti ei hyväksy hakemusta eikä aspaa kiinnosta puhelimessa käydä läpi mikä voisi olla hakemuksessa vikana enkä sitä itsekään keksi kun ei muualla ole vastaavaa tullut eteen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 381
No yrititkö muuttaa parametrejä? Tommosta se on jokaisen pankin kanssa, koittavat automatisoida prosessia kun se säästää kuluja, minkäs teet.

En nyt sano että olet luottotiedoton mutta joskus sekin tulee yllärinä että tarkistus ei mene läpi. Syitä voi olla vaikka mitä.

Erikoista että aspaa ei kiinnosta, itse sain just sitä kautta apua hakemuksen täyttämiseen.
No kun ei ole samanlainen meininki muualla, sehän tässä ihmetyttääkin. Muualla täytät hakemukseen tiedot omista varoista, veloista sekä tuloista ja ostettavasta asunnosta JOS se on jo tiedossa jonka jälkeen odotat 1h-2viikkoa ja vastaanotat pankista puhelun tai sähköpostin jossa kerrotaan voidaanko lainaa myöntää. Jos ei niin se kerrotaan selvästi miksei, jos kyllä saat ajan neuvotteluun. Helppoa.

S-pankki: täytä hakemukseen tulot, varat ja velat, homma selkeä. Näiden lisäksi joudut itse arvaamaan paljonko pankki voi antaa sinulle lainaa joka on aika takaperoinen systeemi. Lisäksi s-pankille on pakko täyttää tiedot asunnosta/kiinteistöstä vaikka et olisi vielä sitä löytänyt. Sen jälkeen automaatti kertoo menikö hakemus läpi, jos ei niin yritä uudestaan arvata tiedot uusiksi että pääset läpi. Kysy asiaa Aspasta ja vastaus on että kokeile uusiksi.

Ja tosiaan mistään luottotiedottomuudesta ei ole kyse kun muualta olen kyllä saanut lainalupauksia. Kyse on vain paskasta systeemistä. Verrokkina esimerkiksi Danske josta tuli ensin kielteinen päätös ja virkailija silti soitti ja katsottiin onko hakemuksessa kaikki kunnossa (ei ollut, meni kentät brutto ja nettotulot sekaisin) jonka jälkeen sain lainalupauksen.

Ainoa minkä keksin S-pankilla syyksi on se että pitää itse arvata se lainan määrä ja täyttää tiedot kohteesta vaikka sitä ei ole valittuna ja tämä kombo jotenkin kusee hakemuksen. On vain kohtuutonta että minun pitäisi itse arvata sieltä sopiva yhdistelmä vaikka olen jo valinnut kerran että ostettava kohde ei ole tiedossa. Silti tuonne pitää täyttää hankittavan kohteen tiedot ihan huoneluvusta, neliöistä ja jopa tarkasta asuinalueesta lähtien. Ja kyllä, olen kokeillut säätää parametrejä mutta tuloksetta.

Lisätään vielä että tuo S-pankin hakemus järjestelmä on muutenkin perseestä. Typoja, vääriä selityksiä termeille (esimerkiksi lyhennystavoille joka täytyy myös valita jo hakemus vaiheessa)

Kokonaisuutena ihan kohtuuttoman paska järjestelmä jos kohde ei ole vielä tiedossa ja haluaa ensin selvittää paljonko on edes mahdollista saada lainaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 381
Ei mullakaan ollut ostettava talo selvillä, heitin siihen vaan jotain. Lainamäärääkään en tiennyt, arvoin siihen jotain.
Juurikin näin, eikä kelpaa. Puhelimessa eivät sanoneet juuta eikä jaata ja aikaa ei voi varata koska robotti ei hyväksy hakemusta syystä x. Vaikea uskoa että tämä olisi minun päässäni nyt vika.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Mulla oli aika tasan sama tarjous Nordealta, kysyin perustuuko tuo johonkin kaavaan vai onko neuvoteltavissa.
Nordealta tullut vastaus:

Tässäpä vielä laskelma Omatakauksesta, jota kysyit viestissäsi. Asunnon käypä arvo . 310.000e , josta vakuusarvo -75% =232.500 euroa. Lainan määrä 294.500e , joten tarvitsemme lisävakuutta 62.000 euroa. Omatakauksen määrä 62.000e, takauspalkkio 21,05% ja Takauspalkkioprosentti 1,40%.

Noiden perusteella en kyllä äkkiseltään saanut tuohon mitään tolkkua.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Joo, järjestelmässä joku bugi sitten. Minkäs teet.
Itse tykkään s-pankista siksi että siellä pääsee oikeasti asioimaan jos tarvii, muissa pankeissa pitää tehdä sirkustemppuja konttorilla.
Höpsistä. Esimerkisi OP tarjoaa oman yhteyshenkilön ja voin kyllä kokemuksesta sanoa, että yhteydenpito on aivan käsittämättömän nopeaa. Viimeksi kun kyselin OP:n tuotto-osuuksien merkkaamisesta, niin viestiin tuli vastauksena puhelu muutamassa minuutissa. Edellisen asuntolaina-hakemuksen tein viikonloppua vasten ja seuraavan viikon alussa oli jo lainatarjous kourassa.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Minkälaisia korkotarjouksia olette saaneet kiinteäkorkoiseen asuntolainaan? Onko prosentti oletettavissa?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Ollaanko sitä kuunneltu viimeisintä rahapodi-jaksoa inflaatiosta?
On ollut tässä mielessä kun olen lähetellyt huimia hinnankorotuskirjeitä asiakkaille, mutta pitää myös myöntää että Martinin jutut hyvin muistutti aiheesta. Itse muistan vielä ysärin ja kuinka kotona kiristettiin vyötä jotta saatiin lyhentää lainaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Eikö tuo nyt ole ihan maalaisjärjen omaavalla mieleen heräävä kysymys, kun inflaatio jatkaa Euroopassa ja Amerikoissa nousuaan?
No on!

Jos saisin asuntolainan vaihdettua niin, että 1% 10v sis. kaikki kulut, vaihtaisin heti. Taitavat kuitenkin olla lähempänä 1.5% tällä hetkellä? 12kk euribor -0.5% eli normipulliaisen marginaali huomioiden tulee korkojen nousta ~1.5%, jotta ollaan samassa tasossa kiinteiden kanssa?

EDIT: Tuus @Juomatilaaja kertomaan, missä mennään kiinteiden kanssa?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
No on!

Jos saisin asuntolainan vaihdettua niin, että 1% 10v sis. kaikki kulut, vaihtaisin heti. Taitavat kuitenkin olla lähempänä 1.5% tällä hetkellä? 12kk euribor -0.5% eli normipulliaisen marginaali huomioiden tulee korkojen nousta ~1.5%, jotta ollaan samassa tasossa kiinteiden kanssa?

EDIT: Tuus @Juomatilaaja kertomaan, missä mennään kiinteiden kanssa?
Mulla on uusimpana elokuussa nostettu sijoitusasuntolaina 14 vuoden korkosuojauksella korkovälillä 1,26-1,27 %. Siinä marginaalin osuus on 0,55 %, eli 0,01 %:n korkokatto (käytännössä kiinteä korko siis) maksaa reilu 0,7 % Euroswapit on tuon jälkeen hieman nousseet. Mutta jos niistä voi jotain päätellä, niin esimerkkinä toimivassa OP:ssä hinta lienee jotain 0,9 % + marginaali, jos haluaa kiinteän koron (tai siis teknisesti ottaen 0,01 %:n korkokaton) 14 vuodeksi. Kymppivuotinen lähtenee reilu 0,1 % edullisemmin.

Swap-kehitystä voi seurata esim. täältä: Swap rates
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Eikö tuo nyt ole ihan maalaisjärjen omaavalla mieleen heräävä kysymys, kun inflaatio jatkaa Euroopassa ja Amerikoissa nousuaan?
EKP:n rahapolitiikka ja maalaisjärki sopivat nykyään harvinaisen huonosti yhteen. Itse olen taipuvainen siihen ajatukseen, että EKP:n rahapolitiikasta ei kannata kauheasti ennustaa mitään, vaan varautua kaikkeen. Esim. asuntolainojen kohdalla olen suojautunut koroilta, peläten EKP:n (tai siitä riippumatta markkinoiden) reaktiota korkomarkkinoilla. Osakemarkkinoilla taas olen viime aikoina ostanut kaikkein innokkaimmin Helsingin pörssistä Cityconia, joka on pelimerkkien asettamista (reaali)korkojen nousemattomuuden puolelle. Näissä ravikisoissa pitää sopivalla panospainotuksella olla vähän jokaisen hepan puolella.

Tällä hetkellä on olemassa ihan hiton monta realistista skenaariota. Ihan vain muutaman mainitakseni: 1) Inflaatio on väliaikaista ja korot eivät nouse; 2) Inflaatio on pitkäaikaista, mutta EKP ei kriisimaiden tilanteen vuoksi uskalla nostaa korkotasoa; 3) Inflaatio on pitkäaikaista, korot nousee ja talousasiansa ryssineille maille kehitetään massiivinen apupaketti; 4) Heräämme pahasta unesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364

Siinä mielenkiintoinen myyntitaktiikka. Lähdetty liikkeelle todella matalasta lähtöhinnasta, kun vertaa kahteen muuhun parhaillaan Henttaalta myynnissä olevaan omakotitaloon (tontit näissä hallinnanjaolla):

 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 655

Siinä mielenkiintoinen myyntitaktiikka. Lähdetty liikkeelle todella matalasta lähtöhinnasta, kun vertaa kahteen muuhun parhaillaan Henttaalta myynnissä olevaan omakotitaloon (tontit näissä hallinnanjaolla):

No kerrankin tarjouskauppa joka oikeasti on sitä mitä sen pitäisi suunnilleen olla.
Toisaalta tuollainen "rakkaudella rakennettu" rinnetalo voi olla millainen pommi tahansa.

Off-topic: Voi jösses tuota peiliä tuolla parisängyn päällä :cigarbeye:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
No kerrankin tarjouskauppa joka oikeasti on sitä mitä sen pitäisi suunnilleen olla.
Minulle ei täysin aukea järki lähteä noin matalasta hinnasta, kun ei myyjä kuitenkaan todennäköisesti hyväksyisi mitään käyvän hinnan alittavaa tarjousta? Eli ensin johonkin 700k (hatusta heitetty hinta) asti leikitään korotuspeliä, jolla ei ole käytännön merkitystä myynnin kannalta.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 655
Minulle ei täysin aukea järki lähteä noin matalasta hinnasta, kun ei myyjä kuitenkaan todennäköisesti hyväksyisi mitään käyvän hinnan alittavaa tarjousta? Eli ensin johonkin 700k (hatusta heitetty hinta) asti leikitään korotuspeliä, jolla ei ole käytännön merkitystä myynnin kannalta.
Siis kyseessä on alunperin '61 käyttöönotettu tönö, jota on useaan kertaan vuosien varrella laajennettu. Ei tuollaisen hinta mitään 700ke ole. Pikkuisen päälle 500ke max jos on hyvässä kunnossa. Ja kuntoahan me emme tiedä.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Minulle ei täysin aukea järki lähteä noin matalasta hinnasta, kun ei myyjä kuitenkaan todennäköisesti hyväksyisi mitään käyvän hinnan alittavaa tarjousta? Eli ensin johonkin 700k (hatusta heitetty hinta) asti leikitään korotuspeliä, jolla ei ole käytännön merkitystä myynnin kannalta.
Kyllä siinä se on että saadaan suurempi joukko ihmisiä kiinnostumaan kohteesta kun alhainen hinta osuu silmään.

Ostajan kannalta siinä ei kyllä ole mitään järkeä.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Kyllä siinä se on että saadaan suurempi joukko ihmisiä kiinnostumaan kohteesta kun alhainen hinta osuu silmään.

Ostajan kannalta siinä ei kyllä ole mitään järkeä.
Tuo on ihan ostajasta kiinni. Itse asuntoja ostaessa skippaan kaikki tarjouskauppa-kohteet suoraan. Voisin kuvitella, että jos olisin niistä kiinnostunut, niin silloin kiinnostus kohdistuisi kohteisiin, joissa kaupan voi olettaa myös syntyvän korkeimmalla tehdyllä tarjouksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Tuo on ihan ostajasta kiinni. Itse asuntoja ostaessa skippaan kaikki tarjouskauppa-kohteet suoraan. Voisin kuvitella, että jos olisin niistä kiinnostunut, niin silloin kiinnostus kohdistuisi kohteisiin, joissa kaupan voi olettaa myös syntyvän korkeimmalla tehdyllä tarjouksella.
Joo tarjouskaupoista kyllä kannattaa pysyä kaukana. Myyntipakkoa ei tosiaan ole, ja jos myyjä yhtäkkiä päättääkin että haluaa nopeasti kaupat maaliin, niin siinä jää helposti korkeimman tarjouksen tehnyt nuolemaan näppejään. Tarjouskaupan säännöt kun ei yleensä mahdollista tarjousten hyväksymistä ennen kuin x tuntia on kulunut tarjouksen jättämisestä. Tällöin myyjä sitten voikin sitten yllättäen hyväksyä korkeimman tarjouksen mikä on riittävän vanha.

Edelleen vituttaa että on joskus tullut lähdettyä tuollaiseen pelleilyyn mukaan.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Tarjouskauppa on kieltämättä hyvä keksintö - välittäjälle. Myyjä ja ostajaehdokkaat pääsääntöisesti häviävät. Itse jätän hakutuloksista pois tarjouskauppakohteet.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Joo tarjouskaupoista kyllä kannattaa pysyä kaukana. Myyntipakkoa ei tosiaan ole, ja jos myyjä yhtäkkiä päättääkin että haluaa nopeasti kaupat maaliin, niin siinä jää helposti korkeimman tarjouksen tehnyt nuolemaan näppejään. Tarjouskaupan säännöt kun ei yleensä mahdollista tarjousten hyväksymistä ennen kuin x tuntia on kulunut tarjouksen jättämisestä. Tällöin myyjä sitten voikin sitten yllättäen hyväksyä korkeimman tarjouksen mikä on riittävän vanha.

Edelleen vituttaa että on joskus tullut lähdettyä tuollaiseen pelleilyyn mukaan.
Täälläkin aiemmin maininnut, mutta ihan samat aatokset yhden kerran kokeilun perusteella. Pelleilyä, älkää lähtekö mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 320
Siis kyseessä on alunperin '61 käyttöönotettu tönö, jota on useaan kertaan vuosien varrella laajennettu. Ei tuollaisen hinta mitään 700ke ole. Pikkuisen päälle 500ke max jos on hyvässä kunnossa. Ja kuntoahan me emme tiedä.
Kuulostaa kyllä toi 500k€ tosi kovalta hinnalta noin vanhasta hökkelistä. Sijainti on kyllä ihan jees, keskellä korpea, mutta silti Helsingin keskustaan ~15km. Näyttää siitä jo joku 460k€ tarjonneen. Tässä pitäisi vaan nähdä vähän pidemmälle, kuin ne tehdyt rempat sisällä. 60-luvun taloista yllättävän moni on kuitenkin todella heikossa kunnossa ja tarkoitan sitä kuntoa, mitä uusi laatta ja maali ei korjaa. Monesti myös pk-seudulla näkee ja kuulee näitä juttuja, että tarjotaan juuri siksi, kun siellä oli tietyt laatat seinissä tai se mainittu peili katossa. Sitten ollaankin 3 vuoden päästä käräjäoikeudessa pohtimassa, että kenen vika onkaan, kun talo on umpi homeessa.

Tuo on ihan ostajasta kiinni. Itse asuntoja ostaessa skippaan kaikki tarjouskauppa-kohteet suoraan. Voisin kuvitella, että jos olisin niistä kiinnostunut, niin silloin kiinnostus kohdistuisi kohteisiin, joissa kaupan voi olettaa myös syntyvän korkeimmalla tehdyllä tarjouksella.
Täysin samaa mieltä, näihin pitäisi saada ehdottomasti jotain sääntöjä myös siihen, että myyjä ei voi hyväksyä kuin korkeimman tarjouksen.

Itse tässä joitain kuukausia sitten päätin osallistua yhteen. Oli tullut hyvä tovi etsittyä sopivaa kohdetta ja vihdoin kun kaikki muu täsmäsi, niin kohde oli yllättäen myynnissä tarjouskaupalla.

Pohdin, että miten tähän nyt pitäisi oikeasti suhtautua. Kysyin ensin täältä mielipiteitä ja sainkin vahvistusta omalle mielipiteelle, eli pysy kaukana. No kohde oli niin houkutteleva, että oli pakko käydä katsomassa se. Kysyin välittäjältä, että voiko ehdollisia tarjouksia jättää. Kuulemma ei voinut, mikä oli omasta mielestä hyvä, koska tämä karsii aina turhia tarjouksia ja hinta ei nouse pilviin sellaisten tarjouksien vuoksi, jotka ei kuitenkaan toteutuisi. Eli jokainen tarjous olisi siis sitova ostotarjous.

Myyntihinta oli alakanttiin, niinkuin tässä Espoon kohteessa, mutta ero oli omaan silmään ehkä luokassa 60-70k€ verrattuna alueeseen. Asiaa muutaman päivän pohdittuani päätin vaan ylärajan minkä olen valmis maksamaan ja tarjosin. Skeptikkona ajattelin, että sinne ylärajalle mennään ja siitä yli, jolloin joutuisi pohtimaan, että onko vielä pakko korottaa. Toisin kuitenkin kävi, hinta nousi lähtöhinnasta vain 25k€ ja kohde jäi itselle.

Eli tavallaan ihan positiivinen kokemus itselle, mutta teoriassa olisin voinut maksaa tästä enemmänkin jos pyynti olisi ollut alkuun vähän yläkanttiin ja olisin saanut tingattua siitä 10-15k€ pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Olisko siinä haettu sitä tilan tuntoa...
Onhan tollanen nyt ihan helvetin kova sänkyhommissa. Riippuen toki että miten ite/puoliso kestää katselua (omin silmin!)

E: Ens vuonna vois mahdollisesti olla talokauppa-aika. OP:sta alustava lainatarjous oli 0.8 marginaalilla, Danskelta alustava laskelma 0.52 marginaalilla. Ihan kiva fiilis nyt ainakin näin alustavasti, että rahaa ois saamassa vaikka entinen asuntolaina vielä päällä onkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
660
Minkälaisia lainaturvia ihmiset ovat saaneet ja mistä? Nordea poistanut korkoputken ja tarjoaa ainoastaan tällä hetkellä 10t€ maksavaa korkosuojaa 10 vuodeksi. Kuulostaa hemmetin kalliilta... Korot tuskin nousevat kuitenkaan edes prosenttia lähivuosina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Minkälaisia lainaturvia ihmiset ovat saaneet ja mistä? Nordea poistanut korkoputken ja tarjoaa ainoastaan tällä hetkellä 10t€ maksavaa korkosuojaa 10 vuodeksi. Kuulostaa hemmetin kalliilta... Korot tuskin nousevat kuitenkaan edes prosenttia lähivuosina.
Niin siis 10t€ mille lainasummalle?

Jos olet sitä mieltä että korot tuskin nousee edes prosenttia, niin miksi olisit ottamassa mitään korkosuojaa?

Itellä OP:lta korkokatto, tosin otettu jo viime vuonna. Korko voi nousta 0,01% seuraavan 10v aikana. Listahinta oli 0,6% marginaali tuosta suojasta, mutta sen avulla sai lainan "oikeaa" marginaalia tiputettua 0,15% alemmas, eli todellinen hinta 0,45% lisämarginaali 10v käytännössä kiinteälle korolle.

Tossa OP:n systeemissä hyvää on se, että tuo on edelleen siis vaihtuvakorkoinen laina, eli siitä pääsee irti milloin tahansa ilman että joutuu makselemaan pankille lisäkuluja/korkoja. Ja kun se hintakin siitä suojasta maksetaan tälleen juoksevasti, vs. Nordean kertakönttä etukäteen, niin ei jää sekään harmittamaan. Nykyisistä OP:n korkosuojien hinnoista en tosin osaa sanoa, mutta veikkaus on että saa nykyisin maksaa aika paljon enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Korkosuoja on yleensä kyllä aika arvokas ja pitää käsitellä ihan vakuutena ja näissä harvoin voittaa muuta kuin mielenrauhaa jonnii verran.
 
Liittynyt
27.03.2019
Viestejä
21
Pakko jatkaa keskustelua tuosta tarjouskaupasta... (en ole asuntoa myymässä eli keskustelu on vilpitön).
Se että asunto laitetaan myyntiin hinnalla jolla sitä ei kuitenkaan myydä, on toki väärin.(eihän normikauppakaan voi laittaa mainosta ja todeta kassalla että se oli vaan mainos...) Mutta jos tuon mainoksen pystyy unohtamaan, niin eikö sen jälkeen tarjouskauppa ole selkeä ostotapa? Tarjoat asunnosta lopulta Max sen verran mitä olet asunnosta valmis maksamaan.
Tuossa mallissa näet muiden tarjoukset ja lähtökohtaisesti sulla on mahdollisuus niihin vastata.
Normaalissa kaupassa olet pimennossa mitä asunnosta on tarjottu joten asunto voi mennä muille ilman että olisit siihen tarjoukseen voinut vastata.
Ja tietty se todellinen markkinahinta jää enempi hämäräksi kun ei varmuudella tiedä mitä 'edes joku yksittäinen ' olisi samasta maksanut.
Eli voit myös maksaa reilusti liikaa jos pelkäät että asunto livahtaa näpeistä. Tuossahan kyse on pitkälti siitä että kumpi katsoo bluffin ja osuuko oikeaan.

Ymmärrän kyllä että tarjouskaupalla voidaan onnistua pumppaamaan hintaa ylöspäin, mutta eikö tuossakin päätösvalta ostajalla ole siitä mikä ostajan mielestä asunnon arvo.(tietty mieli ei aina toimi näin kun pitkällisen tutustumisen jälkeen mielessä voi olla lukittu se että juuri se kyseinen asunto halutaan, niin Max budjettikin alkaa sitten joustamaan... )

Joku tuossa mainitsi että tarjouskaupassa myyjä olisi hyväksynyt 'vanhan korkeimman tarjouksen' ja oli ongelma.. tuota en ihan ymmärtänyt koska eikö säännöissä ole juuri se että tarjousta ei voi hyväksyä samantien vaan se julkinen ja siinä muilla on se pari päivää aikaa korottaa halutessaan? Vai onko jollain käynyt niin että myyjä hyväksynyt vanhan alemman tarjouksen ja kirjoittajan tekemä korkeampi tarjous ei kelvannut? Sitten ymmärrän tuskan koska tuo läpinäkyvyys ja mahdollisuus vastata tarjoukseen häviäisi tuossa...?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Joku tuossa mainitsi että tarjouskaupassa myyjä olisi hyväksynyt 'vanhan korkeimman tarjouksen' ja oli ongelma.. tuota en ihan ymmärtänyt koska eikö säännöissä ole juuri se että tarjousta ei voi hyväksyä samantien vaan se julkinen ja siinä muilla on se pari päivää aikaa korottaa halutessaan? Vai onko jollain käynyt niin että myyjä hyväksynyt vanhan alemman tarjouksen ja kirjoittajan tekemä korkeampi tarjous ei kelvannut? Sitten ymmärrän tuskan koska tuo läpinäkyvyys ja mahdollisuus vastata tarjoukseen häviäisi tuossa...?
Siis, mikään ei velvoita myyjää tarjouskaupassa (jos nyt kyse tästä Kiinteistömaailman käyttämästä formaatista). Voi hyvin käydä niin että teet paperilla korkeimman tarjouksen mutta myyjä myy kenelle haluaa - tai sitten ei myy ollenkaan. Itse ostajana olet löyhässä hirressä hetkestä-toiseen. Mietin vaan että mikä tarkalleen ottaen tuossa kuviossa on ostajan kannalta hyvää? Näkee muiden tarjoukset? Kyllä välittäjä osaa kertoa alueen hintatason, keskimääräisiä myyntihintoja ja niitä löytyy myös näistä myyntisivustoilta sekä esimerkiksi asuntojen.hintatiedot.fi -palvelusta.

Ostajan kannalta järkevämpää on etsiä jo valmiiksi hyvin hinnoiteltuja, itseä kiinnostavia kohteita ja tehdä niistä tarjous. Mielellään lyhyellä voimassaoloajalla niin säästyy kaikkien aikaa eikä niitä käytetä niin helposti hinnan vedättämiseen. Suositut kohteet toki erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Joku tuossa mainitsi että tarjouskaupassa myyjä olisi hyväksynyt 'vanhan korkeimman tarjouksen' ja oli ongelma.. tuota en ihan ymmärtänyt koska eikö säännöissä ole juuri se että tarjousta ei voi hyväksyä samantien vaan se julkinen ja siinä muilla on se pari päivää aikaa korottaa halutessaan? Vai onko jollain käynyt niin että myyjä hyväksynyt vanhan alemman tarjouksen ja kirjoittajan tekemä korkeampi tarjous ei kelvannut? Sitten ymmärrän tuskan koska tuo läpinäkyvyys ja mahdollisuus vastata tarjoukseen häviäisi tuossa...?
Kyllä, se olin minä joka tuosta kertoi. Ja olen henkilökohtaisesti hävinnyt tarjouskaupan vaikka tein ko. tarjouskaupan korkeimman tarjouksen (eikä tarjousta ollut painamassa mitään lisäehtoja tms.). Myyjä halusi saada kaupat jostain syystä nopeasti maaliin. Ja koska tarjouskaupan säännöt nimenomaan sanoo että tarjous voidaan hyväksyä vasta kun se on ollut voimassa ja näkyvillä x tuntia (olisiko ollut 48h), niin myyjä ei saanut sääntöjen puitteissa hyväksyä mun korkeinta tarjousta vaan otti sen edellisen.

Tuo romuttaa ihan täysin sen ainoan syyn mikä ostajalla olisi lähteä tuohon pelleilyyn mukaan. Eli sen, että voit katsoa ne muut tarjoukset ja sitten latoa rahaa lisää tiskiin jos edelleen sen kämpän haluat.

Tuossa mun esimerkkikeississäni vielä tää toinen tarjoaja viivytteli jatkuvasti lähes sinne takarajalle saakka sen oman korotuksensa kanssa, ja tuo ko. tarjouskauppa oli kestänyt sen ansiosta hyvän tovin. Sikäli siis ymmärrän myyjää siinä että halusi sen katkaista. Mutta näin ostajana, kun olet tehnyt itseäsi sitovan kirjallisen tarjouksen, niin se efektiivisesti estää sua havittelemasta jotain toista kämppää siinä samalla. Ja sitten lopputulos on se että korkeimmallakaan tarjouksella et saanut kämppää, niin ei tässä voi suositella mitään muuta kuin pysymään hemmetin kaukana noista pelleilyistä.

Ja koko tämä ongelmahan juontaa juurensa siitä, että tarjouskaupassa myyjällä ei ole mitään velvollisuuksia. Jotta hommassa olisi mitään järkeä ostajan näkökulmasta, niin myyjän pitäisi sitoutua siihen että se tarjouskauppa kestää niin kauan kuin kestää, ja lopussa kämppä menee sille joka on korkeimman tarjouksen tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Aikalailla outo tilanne, että myyjälle ei lisäraha kelvannut jonkun 48 h takia. Toki jos kyse oli kympeistä/satasista puolen millin kaupassa, niin sitten ymmärrän hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Aikalailla outo tilanne, että myyjälle ei lisäraha kelvannut jonkun 48 h takia. Toki jos kyse oli kympeistä/satasista puolen millin kaupassa, niin sitten ymmärrän hyvin.
Niissä tarjouskaupoissa on kyllä ihan syystäkin minimikorotukset, ei siellä mitään kymppejä tai satasia edes voi korotella. Tai en tiedä jos jossain pienemmillä paikkakunnilla onnistuisikin, kai se myyjä ja välittäjä saa sen minimikorotuksen vapaasti asettaa kun tarjouskauppaa aloittavat. Mutta joo, ei ollut kyse tällaisesta tilanteesta että puhuttaisiin jostain karkkirahoista.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
27.03.2019
Viestejä
21
Ok, no tässä tapauksessa tarjouskauppa on kieltämättä ollut ***siistä koska se mahdollisuus korottaa tarjousta ei ole toteutunut.
 

Laissez-Faire

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
378
Minkälaisia lainaturvia ihmiset ovat saaneet ja mistä? Nordea poistanut korkoputken ja tarjoaa ainoastaan tällä hetkellä 10t€ maksavaa korkosuojaa 10 vuodeksi. Kuulostaa hemmetin kalliilta... Korot tuskin nousevat kuitenkaan edes prosenttia lähivuosina.
.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 320
Tuossa mallissa näet muiden tarjoukset ja lähtökohtaisesti sulla on mahdollisuus niihin vastata.
Normaalissa kaupassa olet pimennossa mitä asunnosta on tarjottu joten asunto voi mennä muille ilman että olisit siihen tarjoukseen voinut vastata.
Niin siis edellä mainittujen ongelmien lisäksi tässä piilee vielä se oikea riski, eli ostajana näet ainoastaan tarjouksien summan, mutta et tarjouksia. Eli kukaan ei oikeasti valvo kyseistä kauppatapaa mitenkään.

Eli myös tällainen tilanne on tavallaan mahdollinen, löydetään kiinnostunut ostaja, jolle kerrotaan, että tästä on moni muukin juuri tarjoamassa...
Tarjous 1 - Lähtöhinta
Tarjous 2 - Välittäjän keksimä korotus
Tarjous 3 - Kiinnostonut ostaja
Tarjous 4 - Välittäjän keksimä korotus
Tarjous 5 - Kiinnostonut ostaja
Tarjous 6 - Välittäjän keksimä korotus
...

Tämän jälkeen, kun oikean ostajan kipuraja ylittyy eli uutta korotusta ei tule, niin valitaankin oikean ostajan viimeisin tarjous. Jos kysyt syytä, niin syyksi kelpaa, vaikka se, että korkein tarjoaja perui tarjouksen ja joutui maksamaan sopimussakon tai tarjous oli ehdollinen tms, mitä ikinä.

No toki jos tällainen riittävän räikeä tapaus tulisi julki, niin jokainen tietää mitä siinä tapahtuu, mutta en jotenkin yhtään ihmettelisi, jos tällaisia virityksiä olisi myyjän ja välittäjän (tai jopa yksin välittäjän) toimesta tehty. Itse olen ollut lukuisilla näytöillä (ennen koronaa), joihin on kutsuttu todella kiinnostuneita (vähän liiankin kiinnostuneita) ostajia paikalle. Tämän jälkeen alkaa välittäjän/myyjän soittelu, että se perhe joka oli näytössä on todella kiinnostunut tästä, että nyt kannattaa tarjota heti. Yleensä tässä kohdassa itse todennut, että kiva kuulla, että on kaupat syntymässä, itseä ei kiinnosta. Ehkä tämäkin kertoo jotain joidenkin välittäjien ja myyjien luotettavuudesta.

Varmaan monta muitakin porsaanreikää löytyy tarjouskaupasta (etenkin kun jokainen välittäjätaho keksii vielä omat säännöt).

Harvoin myöskään normaalit kaupat tapahtuvat ihan sokkona, voithan aina pyytää välittäjää/myyjää ilmoittamaan, jos joku tekee tarjouksen. Yleensä saat myös tietää summan, jos sitä kysyt. Toki tässä pätee sama, että myyjä voi ottaa huonomman tarjouksen niin halutessaan, jos vaikka siinä tapauksessa kaupat tehdään seuraavana päivänä, eikä kuukauden päästä, kun pankkeihin sattuu saamaan ajan kaupantekoon. Tai voit kuulla ihan satuja summista mitä on tarjottu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
660
Kiinnostaa myös kokemukset Nordean korkokaton kustannuksista, eivät noita näytä kertovan kuin kysymällä. Jossain foorumilla näin jonkun mainitsevan 10v suojalleen hinnaksi muistaakseni n. 1,5% lainasummasta. Konseptina ihan mielenkiintoinen mutta onko hinnoiteltu ulos.
Tämä just. Mielenrauhausta joutuu maksamaan aika paljon extraa, jos haluaa korkosuojan. Se jos korot eivät nousekaan seuraavaan viiten vuoteen tai kymmeneen vuoteen, vaan vasta tuon jälkeen, niin kalliiksi tulee korkosuoja..
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Niin siis edellä mainittujen ongelmien lisäksi tässä piilee vielä se oikea riski, eli ostajana näet ainoastaan tarjouksien summan, mutta et tarjouksia. Eli kukaan ei oikeasti valvo kyseistä kauppatapaa mitenkään.

Eli myös tällainen tilanne on tavallaan mahdollinen, löydetään kiinnostunut ostaja, jolle kerrotaan, että tästä on moni muukin juuri tarjoamassa...
Tarjous 1 - Lähtöhinta
Tarjous 2 - Välittäjän keksimä korotus
Tarjous 3 - Kiinnostonut ostaja
Tarjous 4 - Välittäjän keksimä korotus
Tarjous 5 - Kiinnostonut ostaja
Tarjous 6 - Välittäjän keksimä korotus
...

Tämän jälkeen, kun oikean ostajan kipuraja ylittyy eli uutta korotusta ei tule, niin valitaankin oikean ostajan viimeisin tarjous. Jos kysyt syytä, niin syyksi kelpaa, vaikka se, että korkein tarjoaja perui tarjouksen ja joutui maksamaan sopimussakon tai tarjous oli ehdollinen tms, mitä ikinä.

No toki jos tällainen riittävän räikeä tapaus tulisi julki, niin jokainen tietää mitä siinä tapahtuu, mutta en jotenkin yhtään ihmettelisi, jos tällaisia virityksiä olisi myyjän ja välittäjän (tai jopa yksin välittäjän) toimesta tehty. Itse olen ollut lukuisilla näytöillä (ennen koronaa), joihin on kutsuttu todella kiinnostuneita (vähän liiankin kiinnostuneita) ostajia paikalle. Tämän jälkeen alkaa välittäjän/myyjän soittelu, että se perhe joka oli näytössä on todella kiinnostunut tästä, että nyt kannattaa tarjota heti. Yleensä tässä kohdassa itse todennut, että kiva kuulla, että on kaupat syntymässä, itseä ei kiinnosta. Ehkä tämäkin kertoo jotain joidenkin välittäjien ja myyjien luotettavuudesta.

Varmaan monta muitakin porsaanreikää löytyy tarjouskaupasta (etenkin kun jokainen välittäjätaho keksii vielä omat säännöt).

Harvoin myöskään normaalit kaupat tapahtuvat ihan sokkona, voithan aina pyytää välittäjää/myyjää ilmoittamaan, jos joku tekee tarjouksen. Yleensä saat myös tietää summan, jos sitä kysyt. Toki tässä pätee sama, että myyjä voi ottaa huonomman tarjouksen niin halutessaan, jos vaikka siinä tapauksessa kaupat tehdään seuraavana päivänä, eikä kuukauden päästä, kun pankkeihin sattuu saamaan ajan kaupantekoon. Tai voit kuulla ihan satuja summista mitä on tarjottu.
Itse näkisin välittäjän suorittamana kyseisen operaation aika epätodennäköisänä. Siitä kun jäisi kiinni, niin menisi työ alta. Liikaa riskejä. Välittäjä kuitenkin saa itse kohonneesta summasta niin vähän itselleen, että en näe riski-panos-suhdetta kannattavana. Toisaalta alalla on moraalia venytetty aiemminkin, kuka vielä muistaa, kun A-studio uutisoi kiinteistövälittäjille verottomina kilometrikorvauksina maksetuista palkoista maaliskuussa 2006?

Kuvittelisin, että yleisempää moinen keksittyjen huutojen tekeminen on myyjän toimesta. Pari ystävää huutelemaan ehdollisia tarjouksia sinne ja korotetusta hinnasta provisiot haamuhuutajille. En kyllä usko, että tämäkään on yleistä, mutta mahdollista se varmasti on. Välittäjäähän ei taatusti kiinnosta kaivella, jos vain kämppä tulee myydyksi ja välityspalkkio kuitattua.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 320
Itse näkisin välittäjän suorittamana kyseisen operaation aika epätodennäköisänä. Siitä kun jäisi kiinni, niin menisi työ alta. Liikaa riskejä. Välittäjä kuitenkin saa itse kohonneesta summasta niin vähän itselleen, että en näe riski-panos-suhdetta kannattavana. Toisaalta alalla on moraalia venytetty aiemminkin, kuka vielä muistaa, kun A-studio uutisoi kiinteistövälittäjille verottomina kilometrikorvauksina maksetuista palkoista maaliskuussa 2006?

Kuvittelisin, että yleisempää moinen keksittyjen huutojen tekeminen on myyjän toimesta. Pari ystävää huutelemaan ehdollisia tarjouksia sinne ja korotetusta hinnasta provisiot haamuhuutajille. En kyllä usko, että tämäkään on yleistä, mutta mahdollista se varmasti on. Välittäjäähän ei taatusti kiinnosta kaivella, jos vain kämppä tulee myydyksi ja välityspalkkio kuitattua.
Juuri näin. Pointtini olikin juuri, että tämä siitä avoimuudesta tarjouskaupan suhteen... Eli en oikeasti usko, että monikaan tähän lähtisi, mutta mitään avoimuutta noissa ei ole, vaikka ne summat kerrotaankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
Mutta näin ostajana, kun olet tehnyt itseäsi sitovan kirjallisen tarjouksen, niin se efektiivisesti estää sua havittelemasta jotain toista kämppää siinä samalla.
Onko tarjouskaupoissa yleensä jotain aikarajaa, miten kauan ostotarjous on tarjoajaa sitova? En muista koskaan nähneeni, että korkein tarjous olisi kadonnut ajan myötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
98
Kyllä, se olin minä joka tuosta kertoi. Ja olen henkilökohtaisesti hävinnyt tarjouskaupan vaikka tein ko. tarjouskaupan korkeimman tarjouksen (eikä tarjousta ollut painamassa mitään lisäehtoja tms.). Myyjä halusi saada kaupat jostain syystä nopeasti maaliin. Ja koska tarjouskaupan säännöt nimenomaan sanoo että tarjous voidaan hyväksyä vasta kun se on ollut voimassa ja näkyvillä x tuntia (olisiko ollut 48h), niin myyjä ei saanut sääntöjen puitteissa hyväksyä mun korkeinta tarjousta vaan otti sen edellisen.
Tässähän on välittäjä sitten toiminut ihan virheellisesti. Kiinteistömaailman tarjouskaupassa se viimeisin tarjous pitää olla ollut voimassa 48h (kilpailijan vastatarjousaika) jotta sen voisi hyväksyä, ja uuden tarjouksen tekeminen siirtää tottakai sen aikarajan sinne seuraavan 48h päähän. Toki tuon aikarajan jälkeen ei ole joko pakko hyväksyä tarjouksia tai voi valita minkä tahansa niistä. Myyjälläkin on suhteellisen vapaat kädet tuossa JOS välittäjän sovittu myyntihinta ei ylity, liittyen välityspalkkioon. Tästä on kokemusta yhden myyntikeissin verran sivusta seuranneena.

Yhdestä vaiko peräti kahdesta kohteesta olemme olleet mukana tarjouskaupassa ja emme niitä saaneet. Jälkimmäisestä välittäjä ei ole vieläkään, parin vuoden jälkeen, suoraan sanonut että tarjouksemme olisi hylätty vaan silloin tarjouskilpailun aikaan vaan kierteli ja kaarteli. Eipä ole sen tapauksen jälkeen huvittanut Kiinteistömaailman paikallisen konttorin kanssa huvittanut olla tekemisissä, se yrittäjä kun on ihan kokovartalokyrpä.

Minä olisin tuollaisessa tilanteessa laittanut viestiä Kiinteistömaailman suuntaan ja kysynyt että miten tämä homma oikein menee, jos välittäjät alkavat laatimaan omia sääntöjään välissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Kyllä, se olin minä joka tuosta kertoi. Ja olen henkilökohtaisesti hävinnyt tarjouskaupan vaikka tein ko. tarjouskaupan korkeimman tarjouksen (eikä tarjousta ollut painamassa mitään lisäehtoja tms.). Myyjä halusi saada kaupat jostain syystä nopeasti maaliin. Ja koska tarjouskaupan säännöt nimenomaan sanoo että tarjous voidaan hyväksyä vasta kun se on ollut voimassa ja näkyvillä x tuntia (olisiko ollut 48h), niin myyjä ei saanut sääntöjen puitteissa hyväksyä mun korkeinta tarjousta vaan otti sen edellisen.

Tuo romuttaa ihan täysin sen ainoan syyn mikä ostajalla olisi lähteä tuohon pelleilyyn mukaan. Eli sen, että voit katsoa ne muut tarjoukset ja sitten latoa rahaa lisää tiskiin jos edelleen sen kämpän haluat.

Tuossa mun esimerkkikeississäni vielä tää toinen tarjoaja viivytteli jatkuvasti lähes sinne takarajalle saakka sen oman korotuksensa kanssa, ja tuo ko. tarjouskauppa oli kestänyt sen ansiosta hyvän tovin. Sikäli siis ymmärrän myyjää siinä että halusi sen katkaista. Mutta näin ostajana, kun olet tehnyt itseäsi sitovan kirjallisen tarjouksen, niin se efektiivisesti estää sua havittelemasta jotain toista kämppää siinä samalla. Ja sitten lopputulos on se että korkeimmallakaan tarjouksella et saanut kämppää, niin ei tässä voi suositella mitään muuta kuin pysymään hemmetin kaukana noista pelleilyistä.

Ja koko tämä ongelmahan juontaa juurensa siitä, että tarjouskaupassa myyjällä ei ole mitään velvollisuuksia. Jotta hommassa olisi mitään järkeä ostajan näkökulmasta, niin myyjän pitäisi sitoutua siihen että se tarjouskauppa kestää niin kauan kuin kestää, ja lopussa kämppä menee sille joka on korkeimman tarjouksen tehnyt.
Mulla samanlaisia kokemuksia tarjouskaupasta. Korkein tarjous mutta ei mennyt läpi. Pitäköön tunkkinsa ja poistin tarjouskaupat hausta.
 
Liittynyt
27.03.2019
Viestejä
21
Oliko tarjouksissa jotain ehtoja mikä olisi tehnyt niistä vähemmän houkuttelevia? En siis epäile kenenkään kokemuksia, mietin vaan että miksi myyjä haluaa kämpästään vähemmän rahaa kuin olisi sitovasti ollut tarjolla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 295
Viestejä
4 197 079
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom