Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Op laittoi tarjouksen korkokatosta 14 vuodelle(käytännössä kiinteä kun katto 0.01%, marginaalin 0,531% ja katon hinnan 0,8% päälle) . Ajattelin tarttua 1.341% 14 vuodelle kuulostaa asialliselta omaan korvaan. 25v laina-aika.
Ei paha. Viime vuoden lopulla sain vastaavan 14 vuoden korkosuojaustarjouksen tasolla 0,6 %, kun 15 vuoden euroswapit oli samaan aikaan lähemmäs 0,1 % pakkasella. Muutama viikko sitten puolestaan tein vastaavan diilin tasolla 0,7 %, kun swapit oli tuolloin noin 0,1 plussalla. Nyt swapit on noin 0,3 % plussalla.

Ts. pitkien korkojen noustessa se pankin ja jälleenrahoittajansa kate näyttää supistuvan, kun vertailua tehdään tuohon 15 vuoden euroswapiin. Em. lukemissa se ero oli viime vuoden lopulla 0,7 %, tuolloin muutama viikko sitten 0,6 % ja sinun saamassasi tarjouksessa enää 0,5 %.

Ps. En tiedä onko tuo OP:ltä saamasi marginaalitarjous sidottuna korkokaton ottamiseen. Jos ei ole, kannattaa vielä tinkiä marginaalia alas sillä perusteella, että otat tuon korkosuojauksen. Mulle on sijoituskämppien kohdalla sanottukin ihan suoraan, että korkosuojauksen ottamalla marginaalia saa 0,1 % alas. Toisaalta, kun korkosuojasin oman kämppäni vanhan lainan, niin siinä yhteydessä ei enää marginaalikeskustelua saanut avattua, vaan kommenti oli että olemassa oleva 0,4 % marginaali on OP:n mielestä jo matala.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
19
Myyjä hyväksyi ehdollisen (kuntotarkastus ja lainaehto) ostotarjouksemme omakotitalosta. Välittäjä valmistelee esisopimuksen.

2009 rakennettu, oma tontti ja hyvässä kunnossa ainakin päältäpäin. Kunhan tuo kuntotarkastus menee kunnialla läpi, niin päästään jo tänä vuonna omaan kotiin.

Vähän pitää ehkä vielä pankin kanssa neuvotella, Nordealla oli niin surkeaa palvelua että kunhan OP laittaa vähän paremmaksi, niin otetaan sieltä.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 271
Rivitalo 1991, hyvä hinta, ok sijainti ja tarjotakin kuulemma vielä saa.
Mutta.
Tupakanhaju, paha sellainen.
= Kaikki uusiksi, 75m2.
Mutta miten kaikki, pitääkö tyyliin levytkin seinissä vaihtaa ja taikka katon paneelit vaihtaa?
Onko toivoakaan saada järkevää?

Tästä voisi törkytarjouksen tehdä, tosin on kyllä törkeä tuo hajukin joten ei törkytarjous välttättä niin törkeä olekaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Nyt alustavasti saatu kaksi sen verran hyvää tarjousta, että sai hyvin vipuvartta OPn kanssa vääntämiseen. Katsotaan mitä vastaavat, kun luettelin heille ehdot millä asiakkuus säilyy heillä. Muussa tapauksessa alkaakin sitten selvittely mitä kaikkea pankkiasiakkuuden siirto käytännössä vaatii.
Ei lähtenyt OP kilpailemaan eivätkä vieläkään vastanneet suoriin kysymyksiini koskien korkosuojauksemme ehtoja. "Korkosuojausta me emme valitettavasti voi purkaa. " Marginaalin olisivat olleet valmiit tiputtamaan 0,5 %.

Nyt ovat Aktia ja S-Pankki tarjoustensa suhteen melko lähellä toisiaan, S-Pankki itse asiassa vielä kiristi omaa tarjoustaan ja alkaa vaikuttaa hyvinkin siltä, että asiakkuus heille siirtyy. Vakuusvajeen kattaminenkin onnistuu heidän rahastoihin säästämällä, eikä tarvitse ottaa maksullista lisävakuutta. Marginaali viimeisimmässä tarjouksessa 0,4 % ja toimitusmaksu 250e. Vaihtuu laina takaisin 25v, nyt oli noin 21v jäljellä, mutta katsoin että laskeneen korkotason takia lyhennyksen määrä pysyy tässä vaiheessa melko samana (nyt noin 680 e/kk, uudessa lainassa noin 635 e/kk), koska korkojen osuus tippuu selvästi. Lisätietona, että asunto (rivari vm. -85) pääkaupunkiseudulla ja lainan tarve melko tasan 200k, perheen nettotulot melko tasan 5k, kaksi lasta.

Tarjoukset pyydetty myös muista kaikista mahdollisista pankeista. Nordealta tuli tekstari etteivät ehdi tarjota. POPPankin tarjous oli todella heikko. Ålandsbankenilla pitäisi olla 100% vakuudet. Danskesta, Handelsbankenista, Hyposta ja Säästöpankista ei ole kuulunut mitään.
 
Viimeksi muokattu:

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Rivitalo 1991, hyvä hinta, ok sijainti ja tarjotakin kuulemma vielä saa.
Mutta.
Tupakanhaju, paha sellainen.
= Kaikki uusiksi, 75m2.
Mutta miten kaikki, pitääkö tyyliin levytkin seinissä vaihtaa ja taikka katon paneelit vaihtaa?
Onko toivoakaan saada järkevää?

Tästä voisi törkytarjouksen tehdä, tosin on kyllä törkeä tuo hajukin joten ei törkytarjous välttättä niin törkeä olekaan.
Varmaan jotain 2k-20k~ riippuen riittääkö joku tehokkaampi kemikaalipesu kaikille mahdollisille pinnoille yms, vai pitääkö lähteä oikeasti remppaamaan koko kämppä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Rivitalo 1991, hyvä hinta, ok sijainti ja tarjotakin kuulemma vielä saa.
Mutta.
Tupakanhaju, paha sellainen.
= Kaikki uusiksi, 75m2.
Mutta miten kaikki, pitääkö tyyliin levytkin seinissä vaihtaa ja taikka katon paneelit vaihtaa?
Onko toivoakaan saada järkevää?

Tästä voisi törkytarjouksen tehdä, tosin on kyllä törkeä tuo hajukin joten ei törkytarjous välttättä niin törkeä olekaan.
Tässä voisi toki kokeilla myös tilojen otsonointia vaikka huone kerrallaan. Se ei toki poista pinnoille pinttynyttä likaa/tervaa, mutta itse hajun määrää voisi saada vähennettyä merkittävästi, sillä pinnoilta irtovien hajumolekyylien määrä on aina rajallinen.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Rivitalo 1991, hyvä hinta, ok sijainti ja tarjotakin kuulemma vielä saa.
Mutta.
Tupakanhaju, paha sellainen.
= Kaikki uusiksi, 75m2.
Mutta miten kaikki, pitääkö tyyliin levytkin seinissä vaihtaa ja taikka katon paneelit vaihtaa?
Onko toivoakaan saada järkevää?

Tästä voisi törkytarjouksen tehdä, tosin on kyllä törkeä tuo hajukin joten ei törkytarjous välttättä niin törkeä olekaan.
Pahimmillaan tuossa on hiottava/vaihdettava ikkunankarmeja myöten kaikki pinnat jotka on savulle altistuneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Kyllähän tuollainen voi olla ihan hyvä ostos, jos itsellä pysyy vasara kädessä ja myyjä on aidosti pakkoraossa. Mut hinnan puolesta saa kyllä olla sitten mieluusti sellainen, että teetettynäkin jäisit +-0 tulokseen alueen "normaaliin" kämppään nähden. Jos sitten selviät vähemmällä, niin plussaahan se vain on. Itse ehkä lähtisin vaihtamaan suosiolla pinnat, se on sitten ainakin varma tulos ja ei mene turhaan kokeiluihin aikaa/rahaa. Plus saat uudet pinnat, 90-luvun seinissä on jo varmasti "elämää" näkyvissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Ei paha. Viime vuoden lopulla sain vastaavan 14 vuoden korkosuojaustarjouksen tasolla 0,6 %, kun 15 vuoden euroswapit oli samaan aikaan lähemmäs 0,1 % pakkasella. Muutama viikko sitten puolestaan tein vastaavan diilin tasolla 0,7 %, kun swapit oli tuolloin noin 0,1 plussalla. Nyt swapit on noin 0,3 % plussalla.

Ts. pitkien korkojen noustessa se pankin ja jälleenrahoittajansa kate näyttää supistuvan, kun vertailua tehdään tuohon 15 vuoden euroswapiin. Em. lukemissa se ero oli viime vuoden lopulla 0,7 %, tuolloin muutama viikko sitten 0,6 % ja sinun saamassasi tarjouksessa enää 0,5 %.

Ps. En tiedä onko tuo OP:ltä saamasi marginaalitarjous sidottuna korkokaton ottamiseen. Jos ei ole, kannattaa vielä tinkiä marginaalia alas sillä perusteella, että otat tuon korkosuojauksen. Mulle on sijoituskämppien kohdalla sanottukin ihan suoraan, että korkosuojauksen ottamalla marginaalia saa 0,1 % alas. Toisaalta, kun korkosuojasin oman kämppäni vanhan lainan, niin siinä yhteydessä ei enää marginaalikeskustelua saanut avattua, vaan kommenti oli että olemassa oleva 0,4 % marginaali on OP:n mielestä jo matala.
Itse olen ollut pankin ehdoilla ei ole neuvotteluvaraa ollut. Toki pieni asiakas olen. Välillä marginaali kovempi ja välillä alhaisempi.
 
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
173
Yksityiselle myyjälle jättämässä tarjousta ja näin ensiasunnon ostajana teettää tuskaa..

Miten voin tietää/miten määrittelen kaupanteon viimeisen päivän, kun minulla ei ole vielä edes lainatarjousta saatu(tulossa)? Ehdollisena olen tarjousta laittamassa, niin laitanko sen vain esimerkiksi parin viikon päästä siitä päivämäärästä, jonka olen määrittänyt myönteisen lainapäätöksen saamisen?

En ole kysellyt myyjältä, eikä ilmoituksena ilmene, milloin asunto on vapautumassa kaupantekohetken jälkeen, niin mitä voin siihen loihtia? Kannattaisiko kysyä myyjältä etukäteen, kuinka paljon hän tarvitsee aikaa uuden asunnon etsimiseen vai pistää esimerkiksi kuukausi tai kaksi kaupantekohetkestä?

Voiko myyjä vastatarjouksessa vaikuttaa hinnan lisäksi myös näihin päivämääriin halutessaan? Tai voiko niistä sopia vielä myöhemmin tarjouksen jälkeen?
Vastaus varmaan kyllä..

E: Vielä käsirahasta.. Onko se aina pakollinen tarjouksen tekemisen yhteydessä vai onko se maksettavissa tarjouksen hyväksymisen jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Nopeaa toimintaa Nordealla ainakin, eilen laitoin lainahakemusta ja soittivat n. 30min hakemuksen jättämisen jälkeen ja ensi tiistaille varattuna lainaneuvottelut. Täytyy myös todeta että S-pankin lainahakemus systeemi on ehkä surkein ikinä.
 
Liittynyt
28.02.2021
Viestejä
40
Nopeaa toimintaa Nordealla ainakin, eilen laitoin lainahakemusta ja soittivat n. 30min hakemuksen jättämisen jälkeen ja ensi tiistaille varattuna lainaneuvottelut. Täytyy myös todeta että S-pankin lainahakemus systeemi on ehkä surkein ikinä.
Laitoin jo vuosi sitten S-Pankille palautetta, ettei asuntolainan hakeminen onnistu, jos yrittää tunnistautua OP-pankin asiakkaana, vaan virheilmoitusta lykkää. Vastauksen palautteeseen tulkitsin niin, etteivät uudet asiakkuudet kiinnosta, kun eivät edes ehdottaneet mitään muuta keinoa asuntolainahakemuksen tekemiseen:

Kiitos viestistäsi!

Pienellä osalla asiakkaista asuntolainan hakeminen toisen pankin tunnuksilla valitettavasti epäonnistuu. Yritämme korjata ongelmaa mahdollisimman pian, mutta se on hieman haastavaa, kun emme tiedä mikä osalla sen aiheuttaa. Kiitos lähettämmästäsi kuvakaappauksesta! Välitän sen eteenpäin IT-puolellemme tutkittavaksi.

Parhain terveisin
XXXX
Saavat varmasti optimoitua hyväksyttyjen tarjousten prosenttiosuutta ja ajankäyttöä, kun homma tyssää jo ensimetreillä muiden pankkien asiakkaille :tup:
 
Liittynyt
28.02.2021
Viestejä
40
Yksityiselle myyjälle jättämässä tarjousta ja näin ensiasunnon ostajana teettää tuskaa..

Miten voin tietää/miten määrittelen kaupanteon viimeisen päivän, kun minulla ei ole vielä edes lainatarjousta saatu(tulossa)? Ehdollisena olen tarjousta laittamassa, niin laitanko sen vain esimerkiksi parin viikon päästä siitä päivämäärästä, jonka olen määrittänyt myönteisen lainapäätöksen saamisen?

En ole kysellyt myyjältä, eikä ilmoituksena ilmene, milloin asunto on vapautumassa kaupantekohetken jälkeen, niin mitä voin siihen loihtia? Kannattaisiko kysyä myyjältä etukäteen, kuinka paljon hän tarvitsee aikaa uuden asunnon etsimiseen vai pistää esimerkiksi kuukausi tai kaksi kaupantekohetkestä?

Voiko myyjä vastatarjouksessa vaikuttaa hinnan lisäksi myös näihin päivämääriin halutessaan? Tai voiko niistä sopia vielä myöhemmin tarjouksen jälkeen?
Vastaus varmaan kyllä..

E: Vielä käsirahasta.. Onko se aina pakollinen tarjouksen tekemisen yhteydessä vai onko se maksettavissa tarjouksen hyväksymisen jälkeen?
Melkein suosittelisin soittamaan myyjälle ja tiedustelemaan näitä päivämääräasioita, niin voit optimoida ehdot sekä teille että myyjälle suotuisiksi. Joskus pidemmälle menevä kaupantekoaika voi olla valttikortti, joskus myyjä haluaa asunnosta eroon niin pian kuin mahdollista. Yksityisen myyjän tapauksessa kyselyt on helppo tehdä, kun ei ole välittäjää mukana pelleilemässä.

Tarpeen mukaan voitte myös "ei-sitovasti" sopia muitakin käytänteitä ja asettaa tarjoukseen esim. pelkästään viimeisen mahdollisen deadlinen: "me muutetaan, kun te olette löytäneet uuden asunnon, kuitenkin viimeistään XX.XX.XXXX".
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Tuli viime viikolla jätettyä lainahakemusta noin 80-100k sijoitusasuntolainasta Aktialle, Nooa Säästöpankille, Danskebankille, OP:lle ja Nordealle.

Aktia ja OP ilmoittivat etteivät suostu antamaan lainkaan lainaa johtuen puolison kotiäitiyden tulotasosta (haen lainaa yksin ja omilla rahoilla...), Nooa olisi antanut 100k, mutta olisi vaatinut kokonaisasiakkuutta. Danskebank tarjosi automaatin kautta 84k, ja ilmoittivat olevansa jossain vaiheessa yhteydessä neuvottelua varten... Nordea yllätti positiivisesti ja oli noin vartti hakemuksen jälkeen yhteydessä ja lainaneuvottelun aika sovittiin kahden päivän päähän lauantaille. Tarjosivat 90k lainaa perus 0,7 marginaalilla + 12k euriborilla eikä vaatineet kokonaisasiakkuutta tai mitään muutakaan extraa. Myös hyvin joustavan tuntuinen lyhennysvapaasysteemi kuulosti mieluisalta. Taitaapi kääntyä laiva sinne suuntaan.

OP kyllä yllätti etteivät tarjonneet mitään ottaen huomioon että tämänhetkinen kokonaisasiakkuus on siellä; omistaja-asiakkuus, kaikki pankkipalvelut, paljon vakuutuksia Pohjolalta ja jopa sijoituksia. Aika paha maku jäi sieltä suuhun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Tuo perheellinen hakee lainaa yksin saa monen pankin laskujärjestelmät ihan solmuun ja jos ei ole virkailijalla kaikki pennit lompakossa, niin ”ei kiitos” voi olla lopputulos hyvin nopeaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 379
Nopeaa toimintaa Nordealla ainakin, eilen laitoin lainahakemusta ja soittivat n. 30min hakemuksen jättämisen jälkeen ja ensi tiistaille varattuna lainaneuvottelut. Täytyy myös todeta että S-pankin lainahakemus systeemi on ehkä surkein ikinä.
Lainaneuvottelut käyty, tarjosi 200k. 0.7 marginaali ja 700e käsittelykulut. Käsittelykulut ainakin kuulostavat suht suurilta(?) eikä tuo marginaalikaan kovin upealta kuulosta.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Lainaneuvottelut käyty, tarjosi 200k. 0.7 marginaali ja 700e käsittelykulut. Käsittelykulut ainakin kuulostavat suht suurilta(?) eikä tuo marginaalikaan kovin upealta kuulosta.
Itsellänikin juuri vanhan 145k ASP-lainan tilalle uutta asuntoa varten hain uuden 200k lainan (bullettilaina, eli maksan vanhan ASP-lainan pois heti kun vanha kämppä myyty). Meille tarjottiin kummallekin 200k lainalle 0.5 marginaali 400e nostoilla suoraa Nordeasta. Kilpailutettiin puolison kanssa lainat vielä 0.05 alemmas yhellä viestillä. Vähän korkeammat nostokulut nykyään mitä oli pari vuotta sitten, eikä onnistunut saamaan niitä pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Miten näette tulevan putkiremontin vaikutuksen hintaan? Kyseessä siis -76 rakennettu kerrostalo Vantaalla ja putkiremppa tulossa näillä näkymin 5-8 vuoden sisällä. Asunnon kokona 51 m2 ja hintana 137 700 tällä hetkellä. Sijoitusasuntoa siis hakemassa ja mietin että miten paljon tuon pitäisi vaikuttaa.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Miten näette tulevan putkiremontin vaikutuksen hintaan? Kyseessä siis -76 rakennettu kerrostalo Vantaalla ja putkiremppa tulossa näillä näkymin 5-8 vuoden sisällä. Asunnon kokona 51 m2 ja hintana 137 700 tällä hetkellä. Sijoitusasuntoa siis hakemassa ja mietin että miten paljon tuon pitäisi vaikuttaa.
Oletan sinun puhuvan LVIS-remontista eikä pelkästä putkiremontista.

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä remontin hinta ei siirry asunnon arvoon. Ja mitä syrjäisempi sijainti (lue: halvempi asunto), sitä todennäköisempää tuo on. Sijoitusasunnossa kannattaa myös muistaa se, että kun remontti on edessä jo vaikka vuoden päästä, heikentää se asunnon vuokrattavuutta. Ja remonttiaikana taas vuokratuotot katoavat kokonaan tai lähes kokonaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Toki näissä kannattaa aina huomioida, että koska nämä lainat on neuvoteltu, tämä hetki voi olla ihan eri hinnat, kuin 2 vuotta sitten. Mutta yhtä kaikki tämä todistaa 2% marginaalin todella korkeaksi missään.
Tänä kesänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Onko todellakin niin, että minun tulee hakea häätöä? Eikä sen ketä vuokrasopimuksen on tehnyt ja kenen hallinnassa se on? Mulle sopii hyvin, että saan 200€/viikko.

Ylimitoitettu korvaus on. Vuokraa en tällä hetkellä tiedä, joku 400€ todennäköisesti. En siis muuta itse sinne.

Vuokralainen on maksanut kuulemma kaikki vuokrat ja syyskuunkin. Mulle jäi epäselväksi miksi siitä haluttiin eroon myyminen on kuulemma hyvä syy irtisanoa. Eikä kuulemma ole häiriöksikään ollut. Ei haittaa mua, että lähtee en kaipaa alkoholistia vuokralaiseksi.
Ei ole myyjästä/ostajasta johtuvia syitä mainittu vaan kuten kirjoitin.: "Huoneiston hallinta siirtyy ostajalle 1.10.2021. Mikäli hallinnan siirtyminen viivästyy, maksaa myyjä viivästyksestä ostajalle 200€ viivästyskorvauksena kultakin alkavalta viikolta."

Tuo kun on perjantai niin lienee sitten niin, että perjantait on sitten aina alkavia viikkoja.

Myyjä on lähemmäs 80v ja tuskin kantelee sieltä yhtään mitään romuja pois. Tarjosin siitä asunnosta vielä vähemmän sillä ehdolla, että otan tuon asukkaan murheeksi, mutta myyjä otti kalliimman tarjouksen, joten tällöin luottanee siihen, että saa sen 1.10 tyhjäksi.

Doddii nyt kävi niinkuin arvelinkin. Ei ollut kämppä tyhjä.

Myyjän kanssa käytiin toteamassa ovella, että kaikki kamat on sisällä ja samoilla paikoilla kuin ennenkin.

Mites mun ostajana kannattaa toimia jos esim. myyjä tulee viikon päästä uusien avainten kanssa. Kämppä tyhjä ja ovi sarjoitettu. Voinko ottaa asunnon vastaan vaikka todennäköisesti edellinen asukas on siellä vielä kirjoilla vaikka sen kamat olisi kannettu ulos. En meinaan itse halua sotkeutua keissiin yhtään enempää kuin pakko ja ottaa jonkun kotia haltuun vaikka hän siellä ei oikeasti asuisikaan, mutta jos häätöprosessi ei ole läpi käyty niin virallisesti taitaa asua? Mahtaako isännöitsijä edes suostua tollaseen?

Jätin tosiaan myyjälle alemman tarjouksen, että ks. ongelma olisi mun ratkottava, joten hän tietoisesti otti riskin tuossa. Harmittelee varmaan nyt...

Puheli meinaan, että saa muksuja kantamaan ja oven sarjoituksesta. Tiedän sen, että irtisanominen on toimitettu vuokralaiselle ja hän on luvannut lähteä, mutta tässäkin oiottiin ja pistettiin joku 1,5kk irtisanomisaika mustana valkoiselle vaikka se on oikeasti 3kk alle vuoden sopparissa. Epäilen, että onko tollanen lainavastainen irtisanominen edes pätevä? Jos myyjä aloittaa nyt häätöprosessin niin siinähän menee kuukausia... Toki tämä ei mua haittaa. Ikävä vaan myyjän kannalta.

Ja tuli muuten taas härskisti selville taas, että välittäjät puhuu ihan puuta heinää paskaa. Näytöllä kyselin miksi tästä halutaan eroon etteikö ole maksanut vuokria. Kyllä kuulemma oli. Nyt selvisi, että se mitään ole 3kk ajalta maksanut. Kelan tuet on tulleet... Ihmiset on hölmöjä kyllä. Heti noi prosessit pitää laittaa liikkeelle jos jää vuokrat välistä ja näyttää siltä, ettei velvollisuudet hoidu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Kävi niin onnellisesti, että järjestyi tontti ja kohta pääsisi rakennusprojektin pariin.

Ajatuksena olisi myydä nykyinen asunto hyvään hintaan pois ja muuttaa tilapäisesti vuokralle. Lapaan jäisi jotakuinkin sen verran, että omarahoitusosuus riittää tulevaan taloprojektiin.

Mutta! Alueella ei ole tarjolla ainakaan juuri nyt yhtään sopivaa asuntoa, ei vuokra eikä ASO. Pienen koululaisen takia ei voida lähteä mihinkään kauas.

Onko kenelläkään tuoreita kokemuksia kuvioista pankkien kanssa, että tuplarahoitus olisi järjestynyt projektin ajaksi ja olisi saanut asua loppuun asti omassa asunnossaan? Jos, niin millaiset lainat ja lyhennykset, ja millaisia vakuuksia vaadittiin?
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Doddii nyt kävi niinkuin arvelinkin. Ei ollut kämppä tyhjä.

Myyjän kanssa käytiin toteamassa ovella, että kaikki kamat on sisällä ja samoilla paikoilla kuin ennenkin.

Mites mun ostajana kannattaa toimia jos esim. myyjä tulee viikon päästä uusien avainten kanssa. Kämppä tyhjä ja ovi sarjoitettu. Voinko ottaa asunnon vastaan vaikka todennäköisesti edellinen asukas on siellä vielä kirjoilla vaikka sen kamat olisi kannettu ulos. En meinaan itse halua sotkeutua keissiin yhtään enempää kuin pakko ja ottaa jonkun kotia haltuun vaikka hän siellä ei oikeasti asuisikaan, mutta jos häätöprosessi ei ole läpi käyty niin virallisesti taitaa asua? Mahtaako isännöitsijä edes suostua tollaseen?

Jätin tosiaan myyjälle alemman tarjouksen, että ks. ongelma olisi mun ratkottava, joten hän tietoisesti otti riskin tuossa. Harmittelee varmaan nyt...

Puheli meinaan, että saa muksuja kantamaan ja oven sarjoituksesta. Tiedän sen, että irtisanominen on toimitettu vuokralaiselle ja hän on luvannut lähteä, mutta tässäkin oiottiin ja pistettiin joku 1,5kk irtisanomisaika mustana valkoiselle vaikka se on oikeasti 3kk alle vuoden sopparissa. Epäilen, että onko tollanen lainavastainen irtisanominen edes pätevä? Jos myyjä aloittaa nyt häätöprosessin niin siinähän menee kuukausia... Toki tämä ei mua haittaa. Ikävä vaan myyjän kannalta.

Ja tuli muuten taas härskisti selville taas, että välittäjät puhuu ihan puuta heinää paskaa. Näytöllä kyselin miksi tästä halutaan eroon etteikö ole maksanut vuokria. Kyllä kuulemma oli. Nyt selvisi, että se mitään ole 3kk ajalta maksanut. Kelan tuet on tulleet... Ihmiset on hölmöjä kyllä. Heti noi prosessit pitää laittaa liikkeelle jos jää vuokrat välistä ja näyttää siltä, ettei velvollisuudet hoidu.
Ei niitä prosesseja voi valitettavasti laittaa heti käyntiin, jos vuokrat jää hoitamatta. Oikeuskäytännön mukaan vuokrasopimuksen purkaminen vaatii 2 kk:n vuokrien rästissä oloa. Jos Kela on maksanut osuuden ja vuokralainen on oman osansa jättänyt maksamatta, voi perseily jatkua kohtuullisen pitkään ennen kuin se 2 kk:n vuokrarästi on syntynyt.

Vaikka vuokrasopimus olisi jo päättynytkin, niin jos vuokralainen ei muuta asunnosta vapaaehtoisesti, täytyy hänelle hakea oikeudesta häätöä. Häädön toteuttaa ulosottoviranomainen. Tuollainen tavaroiden ulos kantaminen ja lukkojen uudelleen sarjoittaminen on selkeästi laitonta touhua, josta seuraa rangaistus, mikäli vuokralainen alkaa puolustamaan oikeuksiaan. Tilanne, jossa laiton häätö on tehty myyjän toimesta, onkin ostajan kannalta mielenkiintoinen. En osaa sanoa miten asiat oikeasti menisi esim. siinä tilanteessa, jos vuokralainen pyytäisi huoltoliikettä avaamaan hänelle oven huoneistoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Ei niitä prosesseja voi valitettavasti laittaa heti käyntiin, jos vuokrat jää hoitamatta. Oikeuskäytännön mukaan vuokrasopimuksen purkaminen vaatii 2 kk:n vuokrien rästissä oloa. Jos Kela on maksanut osuuden ja vuokralainen on oman osansa jättänyt maksamatta, voi perseily jatkua kohtuullisen pitkään ennen kuin se 2 kk:n vuokrarästi on syntynyt.

Vaikka vuokrasopimus olisi jo päättynytkin, niin jos vuokralainen ei muuta asunnosta vapaaehtoisesti, täytyy hänelle hakea oikeudesta häätöä. Häädön toteuttaa ulosottoviranomainen. Tuollainen tavaroiden ulos kantaminen ja lukkojen uudelleen sarjoittaminen on selkeästi laitonta touhua, josta seuraa rangaistus, mikäli vuokralainen alkaa puolustamaan oikeuksiaan. Tilanne, jossa laiton häätö on tehty myyjän toimesta, onkin ostajan kannalta mielenkiintoinen. En osaa sanoa miten asiat oikeasti menisi esim. siinä tilanteessa, jos vuokralainen pyytäisi huoltoliikettä avaamaan hänelle oven huoneistoon.
Ok hyvä tietää. Noita podeja vaan kuunnellut niin niissä mielestäni vilahtanut, että samantien prosessit liikkeelle, mutta voidaanhan sillä tarkoittaa, että vuokranantajalla on joku prosessi tähän liittyen. Eli karhukirjeet yms.

Voiko tuo tosiaan tarkoittaa, että pitää odotella niin kauan, että niistä kelan tukien omavastuusta kerätään se 2kk vuokra? Siinähän menee hyvällä tuurilla melkein vuosi o_O

Vähän juu ikävässä tilanteessa, pitää vaan luottaa ettei isännöitsijä sarjoittele toisen kodin ovia ennenkuin edellinen edellinenasukas on virallisesti ulkoistettu sieltä.

Mä luulen, että tää alkkisvuokralainen jotain tietää kuitenkin näistä venytys prosesseista. Myyjä meinaan soitteli puoli paniikissa heti kauppojen jälkeen, että älä vaan mene sinne ennen 1.10. Oli puhunut vuokralaisen kanssa, että asunto myyty ja vuokralainen todennut, että niin sehän on rikollista jos tänne joku tulee omin lupineen.

No mielenkiinnolla odotetaan miten käy. Hyvä tilanne sen puolesta, että mua ei haittaa yhtään vaikka venyy. Melkein suotuisampaa vaan, että venyy kun aika kortilla.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 282
No mielenkiinnolla odotetaan miten käy. Hyvä tilanne sen puolesta, että mua ei haittaa yhtään vaikka venyy. Melkein suotuisampaa vaan, että venyy kun aika kortilla.
Oliko näin, että myyjä maksaa kuukausittain korvauksia, kunnes asunto on tyhjä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Juu 200€ alkavalta viikolta.
Aika pieni korvaus sovittuna :hmm:
Toki kun et itse ole muuttamassa niin ei varmaan paljoa haittaa kun on kuitenkin mahdollista vuokrahintaa korkeampi, mutta aika mitätön korvaus jos tuollainen estäisi muuttamisen n viikoksi tai kuukaudeksi ja sinun pitäisi alkaa hommaamaan lyhytaikaismajoitusta jostain. Parhaimmillaan vielä uuden ja vanhan kämpän vaihto sovittu kireälle aikataululle ja muuttoauto bookattu jne. :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Aika pieni korvaus sovittuna :hmm:
Toki kun et itse ole muuttamassa niin ei varmaan paljoa haittaa kun on kuitenkin mahdollista vuokrahintaa korkeampi, mutta aika mitätön korvaus jos tuollainen estäisi muuttamisen n viikoksi tai kuukaudeksi ja sinun pitäisi alkaa hommaamaan lyhytaikaismajoitusta jostain. Parhaimmillaan vielä uuden ja vanhan kämpän vaihto sovittu kireälle aikataululle ja muuttoauto bookattu jne. :think:
Joo mualla Suomessa olisikin, mutta tässä kk sakot on 6% asunnon hinnasta. Joten suhteutettu siihen. Ihan hyvä vaan jos venyisi vaikka 2vk niin saisin 2kk vastikkeet ja olisi hyvin aikaa rempata.
 
Liittynyt
16.12.2020
Viestejä
6
Kuinka paljon tekkiläisillä menee prosentuaalisesti kuukausituloista asuntolainan lyhennykseen ja asumisen menoihin?

Ilmeisesti max 33% kuukauden nettoansioista on jonkinmoinen nyrkkisääntö tähän, että pystyy elämään lainan kanssa? En kylläkään tiedä millä korkoprosentilla tuo nyrkkisääntö on keksitty :hmm:

Kiikarissa potentiaalinen kohde, jossa lainan lyhennys ja asumiskulut kuukaudessa olisivat noin 28% luokkaa kuukauden nettotuloista. Kai tuossa sivussa vielä elää, eikä tarvitse näkkileipää vain nakertaa? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Kuinka paljon tekkiläisillä menee prosentuaalisesti kuukausituloista asuntolainan lyhennykseen ja asumisen menoihin?

Ilmeisesti max 33% kuukauden nettoansioista on jonkinmoinen nyrkkisääntö tähän, että pystyy elämään lainan kanssa? En kylläkään tiedä millä korkoprosentilla tuo nyrkkisääntö on keksitty :hmm:

Kiikarissa potentiaalinen kohde, jossa lainan lyhennys ja asumiskulut kuukaudessa olisivat noin 28% luokkaa kuukauden nettotuloista. Kai tuossa sivussa vielä elää, eikä tarvitse näkkileipää vain nakertaa? :D
N.50% tuloista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Tuo asumisen kulut on tietysti vähän lavea ilmaisu kun jokainen voi käsittää sen vähän miten vain. Itse ajattelen että se pitäisi sisällään lyhennyksen, vastikkeen ja sähkön eli välttämättömät mutta voihan tuohon ympätä nettiä tms. mukaan. Meillä menee n. 1100€/5000€ eli 22%
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
Joo mualla Suomessa olisikin, mutta tässä kk sakot on 6% asunnon hinnasta. Joten suhteutettu siihen. Ihan hyvä vaan jos venyisi vaikka 2vk niin saisin 2kk vastikkeet ja olisi hyvin aikaa rempata.
Asunto maksoi noin 13 000 euroa? Millainen lukaali kyseessä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Kuinka paljon tekkiläisillä menee prosentuaalisesti kuukausituloista asuntolainan lyhennykseen ja asumisen menoihin?

Ilmeisesti max 33% kuukauden nettoansioista on jonkinmoinen nyrkkisääntö tähän, että pystyy elämään lainan kanssa? En kylläkään tiedä millä korkoprosentilla tuo nyrkkisääntö on keksitty :hmm:

Kiikarissa potentiaalinen kohde, jossa lainan lyhennys ja asumiskulut kuukaudessa olisivat noin 28% luokkaa kuukauden nettotuloista. Kai tuossa sivussa vielä elää, eikä tarvitse näkkileipää vain nakertaa? :D
Kai tuo näkkileipä riippuu täysin nettotuloista ja kulutustottumuksista. Jos 28% menee 2000 eurosta, niin jäljelle jää 1440 euroa kaikkeen muuhun. Jos se taas menee 5000 eurosta, niin jäljelle jää 3600.

Meillä menee vajaa 20% pakollisiin asumismenoihin (laina, vastike, sähkö, vesi, netti, kotivakuutus). Asunnon ostohetkellä pakolliset menot olivat jotain 26% luokkaa, mutta palkkojen nousu sittemmin tiputtanut menojen osuutta.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
59
Noin 28% menee vastikkeeseen, lyhennykseen, nettiin,sähköön ja puhelimeen. Tulot on perustasoa, n. 3000e netto/kk. Yksin asun.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
25% pelkkä laina mutta vastikkeen kanssa noin 36%. Toisaalta laina-aika oli sen 20 vuotta vaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
374
Jos tuo 33% on joku pankin tulo/meno arvio laskelma niin luulisi että se on laskettu sillä 6% korolla ainakin vaihtuvakorkoisissa lainoissa.
Mulla pakollisten maksujen ja bruttotulojen suhde tällä hetkellä enintään jotain 20-25% luokkaa. Mikäli korot nousisi 6% tasolle niin pakolliset maksut olisi noin 30% bruttotuloista. Pakolliset menot vaihtelee paljon omakotitalossa varsinkin kun on periaatteessa sähkölämmitys.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Kuinka paljon tekkiläisillä menee prosentuaalisesti kuukausituloista asuntolainan lyhennykseen ja asumisen menoihin?

Ilmeisesti max 33% kuukauden nettoansioista on jonkinmoinen nyrkkisääntö tähän, että pystyy elämään lainan kanssa? En kylläkään tiedä millä korkoprosentilla tuo nyrkkisääntö on keksitty :hmm:

Kiikarissa potentiaalinen kohde, jossa lainan lyhennys ja asumiskulut kuukaudessa olisivat noin 28% luokkaa kuukauden nettotuloista. Kai tuossa sivussa vielä elää, eikä tarvitse näkkileipää vain nakertaa? :D
Laina/vastike laskettuna 34%, toki kotivakuutukset/sähköt/vedet/netit/puhelinliittymät laskettuna, niin ehkä nousis johoki 45% about.
Toki nykyinen asunto oma ja puoliso toki auttaa näissä... Nettotulot itellä noin 2280e/kk ja puolisolla lähes samat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.06.2019
Viestejä
61
25% sisältäen lainan, vastikkeen, veden, sähkön, netin ja kotivakuutuksen, talouden nettotulot ~4800€/kk
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
654
Kuinka paljon tekkiläisillä menee prosentuaalisesti kuukausituloista asuntolainan lyhennykseen ja asumisen menoihin?

Ilmeisesti max 33% kuukauden nettoansioista on jonkinmoinen nyrkkisääntö tähän, että pystyy elämään lainan kanssa? En kylläkään tiedä millä korkoprosentilla tuo nyrkkisääntö on keksitty :hmm:

Kiikarissa potentiaalinen kohde, jossa lainan lyhennys ja asumiskulut kuukaudessa olisivat noin 28% luokkaa kuukauden nettotuloista. Kai tuossa sivussa vielä elää, eikä tarvitse näkkileipää vain nakertaa? :D
itsellä noin 30% (joka sisältää lainan, vastikkeen, veden, sähkön, sähkönsiirron, tv-maksun ja kotivakuutuksen). Laina kokonaan omissa nimissä ja täten maksan lainaa yksin takaisin pankille ja avopuoliso maksaa sitten 50% noista muista kuluista. Omat nettotulo 3200€/kk, talouden noin 5000€+, Ainakin näin tuntuu raha riittävän paremmin kuin hyvin eikä normaalia rahankäyttöä tarvitse oikeastaan miettiä.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
697
Kuinka paljon tekkiläisillä menee prosentuaalisesti kuukausituloista asuntolainan lyhennykseen ja asumisen menoihin?

Ilmeisesti max 33% kuukauden nettoansioista on jonkinmoinen nyrkkisääntö tähän, että pystyy elämään lainan kanssa? En kylläkään tiedä millä korkoprosentilla tuo nyrkkisääntö on keksitty :hmm:

Kiikarissa potentiaalinen kohde, jossa lainan lyhennys ja asumiskulut kuukaudessa olisivat noin 28% luokkaa kuukauden nettotuloista. Kai tuossa sivussa vielä elää, eikä tarvitse näkkileipää vain nakertaa? :D
Tällä hetkellä nettotuloista menee asumiseen pelkästään lainanosalta 13-16%, siihen jos laskee mukaan veden, sähkön, kiinteistöveron, vakuutuksen niin pääsee noin 18-22% menoihin. Toki kuukausituloni myös heittelevät jonkinverran, jonka vuoksi prosenttimäärät vaihtelevat.

Tähän asuntoon on tulossa remppaa, jolloin hetkellisesti asuinmenot kasvavat.
 
Liittynyt
25.09.2021
Viestejä
307
Ainakin kasvukeskuksissa hinnat alkavat olemaan sillä tasolla ettei ilman kerrytettyjä säästöjä keskimääräisilläkään tuloilla ole mielekästä ottaa pikäaikaista lainaa.
Toivottavasti Harrison arvioi seuraavasta tulevasta hintaromahduksesta vuonna 2026 ei pidä paikkaansa.
Ikävä kyllä Harrison on ennustanut aiemmissa julkaisuissaan oikein vuosien 1990 ja 2008 markkinaromahdukset.
Onneksi ei itsellä ajankohtaista. Monelle jää luu käteen harkitsemattomasta intoilusta nyt.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
374
Iltalehdessä on juttua tuosta lainan ja tulijen suhteesta.
Tällaiset tulot tarvitaan 200 000, 300 000 ja 400 000 euron asuntolainaan
Eli pankin suositus lainanhoitomenoille olisi enintään noin 30% nettotuloista.
Jutussa taulukko jossa arvioidaan vaadittavaa tulotasoa muutamille lainamäärille.
Esimerkkinä 300k laina yksinasuvana vaadittaisiin noin 3000e nettotulot, kaksin ilman lapsia yhyeensä 3600e nettotulot tai kaksi aikuista kahden lapsen kanssa noin 4000euron tulot.

Aiemmassa omassa viestissäni vertasin pakollisia kulutuksia bruttotuloihin. Nettotuloista pakolliset menot on noin 25% nykykoroilla ja jotain 40% luokkaa 6% korkotasolla. Lyhennys on noin 800e/kk + korot ja muut menot heitin hatusta jotain 400e/kk mutta tuskin menee ihan noin paljoa joka kuukausi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 672
Toivottavasti Harrison arvioi seuraavasta tulevasta hintaromahduksesta vuonna 2026 ei pidä paikkaansa.
Ikävä kyllä Harrison on ennustanut aiemmissa julkaisuissaan oikein vuosien 1990 ja 2008 markkinaromahdukset.
Onneksi ei itsellä ajankohtaista. Monelle jää luu käteen harkitsemattomasta intoilusta nyt.
Toisaalta jopa Suomen Pankki ennustaa 3kk euriborin pysyvän vähintään 0,5 miinuksella myös 2022 ja 2023 (mistä jokainen osaa tehdä johtopäätöstä 6kk ja 12kk korkoihin myös).


Itse en koe erityistä painetta ja siirtelen ns. maksupalvelutilille 50% enempi kuin sieltä lähtee lainan lyhennykseen joka kuukausi joten puskuria syntyy. Muutaman kerran jo ehtinyt lyhentämään hieman enempi joten kuukausittaisen lyhentämisen korkoineen pitäisi olla noin 400€. Ei siinä ihan hirmuisesti enää mahdollisesti 2026 tuleva jopa 6% euriborkorko paina jos siihen saakka viitsii laittaa sen 50% enempi tuonne ja muutenkin pitää kymppiä tai paria kasvamassa & tallessa erillisellä tilillä tulevia potentiaalisia remontteja varten ettei tarvitse koskea osakkeisiin turhan takia.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Ainakin kasvukeskuksissa hinnat alkavat olemaan sillä tasolla ettei ilman kerrytettyjä säästöjä keskimääräisilläkään tuloilla ole mielekästä ottaa pikäaikaista lainaa.
Toivottavasti Harrison arvioi seuraavasta tulevasta hintaromahduksesta vuonna 2026 ei pidä paikkaansa.
Ikävä kyllä Harrison on ennustanut aiemmissa julkaisuissaan oikein vuosien 1990 ja 2008 markkinaromahdukset.
Onneksi ei itsellä ajankohtaista. Monelle jää luu käteen harkitsemattomasta intoilusta nyt.
Miten ne omat säästöt tekee asunnon ostamisesta mielekkäämpää? Tärkeää toki on, että velkaa on maksukykyyn nähden kohtuullisesti ja nettovarallisuutta riittää velan vastapainoksi. Mutta muuten sitä asuntolainaa nimenomaan kannattaa nostaa mahdollisimman paljon ja laittaa ylimääräiset rahat muualle tuottamaan.

Maailma on täynnä tuhon ennustajia. Myös sellaisia, jotka ovat joskus osuneet oikeaan. Kauhean suurta stressiä en näiden vuoksi silti ottaisi. Kuitenkin pyrin pitämään oman velkaantuneisuuteni sellaisena, että jos asuntojen hintoihin tulisi vaikka 20 %:n dippi korko- ja talouskehityksen seurauksena, on silloin mahdollista lisätä asunto-omistusten määrää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Asunto maksoi noin 13 000 euroa? Millainen lukaali kyseessä?
Kyllä. -60 luvun 50m2 alkuperäiskuntoinen kaksio. Viemärit pinnoitettu, mutta putket tulossa.

5km päässä keskustasta et se oli pieni kyssäri, mutta entisellä työkaverilla oli siitä vierestä ollut monta vuotta ja tenttasin miten saanut vuokralle.

Aika sotku oli näytöllä ja vessassa tupakoitu varmaan sen 6-9kk mitä edellinen vuokralainen ehtinyt asua.

Lavallinen laminaattia hommattu. Samoin käytetty keittiö siemenssin koneilla ja kivitasoilla.

Myyjä soitteli ja oli kuulemma alkkis luvannut ensi lauantaina hakea kamansa. Myyjä oli 100% varma, että tyhjenee. Itsellä vähän skeptisempi.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Kyllä. -60 luvun 50m2 alkuperäiskuntoinen kaksio. Viemärit pinnoitettu, mutta putket tulossa.

5km päässä keskustasta et se oli pieni kyssäri, mutta entisellä työkaverilla oli siitä vierestä ollut monta vuotta ja tenttasin miten saanut vuokralle.

Aika sotku oli näytöllä ja vessassa tupakoitu varmaan sen 6-9kk mitä edellinen vuokralainen ehtinyt asua.

Lavallinen laminaattia hommattu. Samoin käytetty keittiö siemenssin koneilla ja kivitasoilla.

Myyjä soitteli ja oli kuulemma alkkis luvannut ensi lauantaina hakea kamansa. Myyjä oli 100% varma, että tyhjenee. Itsellä vähän skeptisempi.
Onnea matkaan. Itse juoksisin tuon speksin asuntoja kauaksi karkuun. On ihan tuuripeliä, että suostuuko mikään pankki esim. lainoittamaan tuota putkiremonttia. Ja jos suostuu, niin kalliimmat remontit ovat sitten jo todellista riskialuetta. Miten taloyhtiössä toimitaan niiden remonttien suhteen? Lähetetään asukkaille iso kertalasku rempoista vai jätetään remontit tekemättä ja käytetään talot loppuun ennen purkamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Onnea matkaan. Itse juoksisin tuon speksin asuntoja kauaksi karkuun. On ihan tuuripeliä, että suostuuko mikään pankki esim. lainoittamaan tuota putkiremonttia. Ja jos suostuu, niin kalliimmat remontit ovat sitten jo todellista riskialuetta. Miten taloyhtiössä toimitaan niiden remonttien suhteen? Lähetetään asukkaille iso kertalasku rempoista vai jätetään remontit tekemättä ja käytetään talot loppuun ennen purkamista.
Tuurilla ne laivatkin seilaa :), ei oo kova rahallinen riski tässä vaikka toki euroja ne kaikki. Luotan siihen, että yhtiön ihmiset tietää talonsa arvon ja mennään jollain 300€/m2 putket pintaan ratkaisulla. Mutta ei voi tietää vielä mitään tarkempaa, muuten kuin, että tulee jossain vaiheessa. Alempaa myydään 30k€:llä vastaavaa mutta pinnat ok kunnossa. Tiedä sitten kuinka pitkään saavat myydä...

Välittäjän kanssa siinä puheltiin, että tiesi yhden talon missä tehtiin lvs ja nyt asunnoista ei pääse edes ilmasieksi eroon kiitos yhtiölainan. Ihmettelin sitten siihen juuri, että mikä pankki tollasta rahottaa eikä osannut siihen sanoa mitään. Sen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja oli vielä kuulemma sijoittaja...

Yhtään yksityistä taloa ei ole kylältä purettu. Kaupunki onkin jotain jo purkanut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 187 372
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom