Jaa, ei näemmä kannata lapsiperheen haaveilla juuri mistään tämmöisillä perus pulliaisten tuloilla (nettotulot yht. vajaa 4000e/kk). Tai ainahan voi haaveilla, kirjaimellisesti. Minimi ns elämiseen tarkoitettuun rahaan 1800e/kk. Toki riippuu siitäkin onko kiikarissa okt vai esim. rivari. Olin tietoinen että ns. käsirahaa tarvitaan nykyään 15% tai vastaavaa jos ei ole ensiasunnon ostaja, mutta noin muuten tuli kyllä märkä rätti seinälle. Ei ilmeisesti varallisuudellakaan ole suuremmin väliä, ellei se ole euroja pankkitilillä = voi laittaa enemmän rahaa tiskiin jolloin tarvittava lainan määrä on pienempi. Jännä myös kun laskevat tuon 6% riskitestin, vaikka OP:n verkkosivut ensimmäisenä tarjoavat lainan muodoksi tasaerää, jossa mahdollinen korkojen nousu ainoastaan pidentää laina-aikaa.
En sitten tiedä onko OP:n laskenta erityisen tiukka, pitää kokeilla kepillä jäätä myös muilta lainantarjoajilta.
Kaikki pankit stressitestaa asiakkaat 6 %:n korolla, mikä mielestäni onkin ihan hyvä asia. Tuo stressitestin raja tehdään Finanssivalvonnan ohjeistuksen mukaisesti, eikä ole siis pankkien itsensä keksimä raja.
Laina-ajan pidennys ei ole oikein toimiva kassavirran suojaustapa, kun lähtökohtaisesti suuri osa tämän päivän asuntolainoista otetaan jo valmiiksi sillä maksimilaina-ajalla.
Itse en ole havainnut pankkien lainanannossa mitään kiristymistä ainakaan kasvukeskusissa, vaan pikemminkin päinvastoin. Jo useamman viimeisimmistä asuntokaupoistani olen tehnty käytännössä 0 %:n omarahoitusosuudella, tietenkin vanhaa asuntovarallisuutta vakuutena käyttäen, eikä se ole aiheuttanut mitään pulmia tai edes kysymyksiä rahoituksessa.