Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Itse päätin viime viikolla kysyä omasta asp-laina pankista(Danske), kuinka paljon lainaa he voisivat myöntää ensi asuntoon. Tämä lähti ihan omasta mielekiinnosta vaikka asunnon osto ei vielä ole ajankohtainen tai harkinnassa. Itse ehkä jotenkin petyin heidän 150t maksi lainaan, jotenkin odotin isompaa summaa. On kuitenkin vakkari työ (45t brutto/v, jotka tulevat nousemaan reilusti parissa vuodessa, 40t asp-tilillä, oma auto&mp(ei lainalla ostettuja), ja sijoitussalkku taitaa olla nykyään olla +20t.) Ainoastaa opintolainaa on 9t jäljellä, jota en vielä alkanut edes alkanut maksamaan takaisin.

Mietteitä, onko ihan realistinen summa vai onko tossa varaa nostaa tuota maksi summaa? Tuolla summalla ei nyt nimittäin saa vielä mitään erikoista 50km pk-seudulta itän päin, jossa asun.
Tuo on kyllä todella vähän. Itse käytin muistaakseni nordean nettilaskuria ja antoi maksimiksi 160t€. Itse pankista en ole kysynyt. Tämä siis 38k€ vuosituloilla, naimisissa ja yksinlapsi. Ja ihan omiin nimiin laina. Muita lainoja ~30k€, sijoitussalkku ~10k€.

Sanoisin että joku on pielessä joko minulla tai sinulla. Huomasin muuten sen, että laskurissa oli joku naurettava vakiosumma, joka menee autoon. Jos monta autoa, niin laski summa paljon. Itsellä ei ole kuin yksi auto. Muistaakseni 30-40k€ laski tuo katto kun lisäsi yhden auton.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Pankin kannalta aika iso ero hakeeko sitä yksi vai kaksi. Riski paljon isompi vaikka sillä yksin hakijalla olisi isommat tuloit kuin kaksin hakijoilla yhteensä. Toki tuo killermin tarjous kuulostaa todella pieneltä kun oikeasti säästetty vs. 90% muista lainanhakijoista joilla mitään säästöjä ja kulutusluototja vielä päällä :). Varmaan vedetty jostain taulukosta taas ilman sen ihmeempää ajatusprosessia pankin suunnalta.
Varmaan jotain vastaavaa käynyt, mutta tottahan toi on, että riskit isommat kun yksin lainaa vr. kaksi ihmistä. Katotaan mitä oikeasti saadaan sitten joskus, kun lainaa haetaan. Marginaalista ei voinut sanoa mitään kun kysyin. Vastuksena oli vaan "Riippuu vaan asiakkaasta ja suhteesta ja en voi sanoa mitään, että ei tule väärin käsityksiä". Olisi ollut edes kiva tietää, puhutaanko 0,5 vai 1,5 marginaaleista.

Tuo on kyllä todella vähän. Itse käytin muistaakseni nordean nettilaskuria ja antoi maksimiksi 160t€. Itse pankista en ole kysynyt. Tämä siis 38k€ vuosituloilla, naimisissa ja yksinlapsi. Ja ihan omiin nimiin laina. Muita lainoja ~30k€, sijoitussalkku ~10k€.

Sanoisin että joku on pielessä joko minulla tai sinulla. Huomasin muuten sen, että laskurissa oli joku naurettava vakiosumma, joka menee autoon. Jos monta autoa, niin laski summa paljon. Itsellä ei ole kuin yksi auto. Muistaakseni 30-40k€ laski tuo katto kun lisäsi yhden auton.
Varmaan vedetty vaan nopeasti jostain taulukosta nopeasti arvio, kuten Elmo veikkaili. No ehtiipä varallisuus ja kuukausitulot kasvaa ennen oikeata tarvetta, jotka nostavat määrää ja laskee marginaaleja. Onko tietoa, miksi auto laskisi summaa, vaikka se olisi ostettu ilman lainoja yms? Luulisi nostavan, koska sen voi vaikka myydä jos tarve. Ei auton ylläpito mitenkään hirveästi maksa, kun itse pidän menoista excelistä. Bensa + vakuutukset 100e / kk ja kerran vuoteen ehkä huolto ~200e. Renkaat sitten kerran viiteen vuoteen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Varmaan jotain vastaavaa käynyt, mutta tottahan toi on, että riskit isommat kun yksin lainaa vr. kaksi ihmistä. Katotaan mitä oikeasti saadaan sitten joskus, kun lainaa haetaan. Marginaalista ei voinut sanoa mitään kun kysyin. Vastuksena oli vaan "Riippuu vaan asiakkaasta ja suhteesta ja en voi sanoa mitään, että ei tule väärin käsityksiä". Olisi ollut edes kiva tietää, puhutaanko 0,5 vai 1,5 marginaaleista.



Varmaan vedetty vaan nopeasti jostain taulukosta nopeasti arvio, kuten Elmo veikkaili. No ehtiipä varallisuus ja kuukausitulot kasvaa ennen oikeata tarvetta, jotka nostavat määrää ja laskee marginaaleja. Onko tietoa, miksi auto laskisi summaa, vaikka se olisi ostettu ilman lainoja yms? Luulisi nostavan, koska sen voi vaikka myydä jos tarve. Ei auton ylläpito mitenkään hirveästi maksa, kun itse pidän menoista excelistä. Bensa + vakuutukset 100e / kk ja kerran vuoteen ehkä huolto ~200e. Renkaat sitten kerran viiteen vuoteen.
Muistaakseni siinä oli kulut 300€/kk siinä laskurissa. Tämä sisälsi kaiken (ei lyhennystä) vakuutukset, verot, polttoaineet. Toki varmaan sitten kun oikeasti haetaan lainaa, voit mennä excelisi kanssa sinne ja sanoa että tässä kulut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Varmaan jotain vastaavaa käynyt, mutta tottahan toi on, että riskit isommat kun yksin lainaa vr. kaksi ihmistä. Katotaan mitä oikeasti saadaan sitten joskus, kun lainaa haetaan. Marginaalista ei voinut sanoa mitään kun kysyin. Vastuksena oli vaan "Riippuu vaan asiakkaasta ja suhteesta ja en voi sanoa mitään, että ei tule väärin käsityksiä". Olisi ollut edes kiva tietää, puhutaanko 0,5 vai 1,5 marginaaleista.



Varmaan vedetty vaan nopeasti jostain taulukosta nopeasti arvio, kuten Elmo veikkaili. No ehtiipä varallisuus ja kuukausitulot kasvaa ennen oikeata tarvetta, jotka nostavat määrää ja laskee marginaaleja. Onko tietoa, miksi auto laskisi summaa, vaikka se olisi ostettu ilman lainoja yms? Luulisi nostavan, koska sen voi vaikka myydä jos tarve. Ei auton ylläpito mitenkään hirveästi maksa, kun itse pidän menoista excelistä. Bensa + vakuutukset 100e / kk ja kerran vuoteen ehkä huolto ~200e. Renkaat sitten kerran viiteen vuoteen.
Itselläni vaikutti alentavasti lainan marginaaliin kun excelistä näytin menot ja tulot. Vaimo oli lainaa ottaessa työttömänä, joskin alalla jossa kokenut työllistyy heti kun haluaa (isommilla paikkakunnilla).
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 845
Yksinhakijalla on tulojen lisäksi aina se riski lisänä jos joutuukin saikulle vuodeksi tai viideksi. Muutenkin pari siivoojaa tienaa yhteensä enemmän kuin aloitteleva insinööri. Nettona siis.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Kyllä mä luulen, että mökit on varmaan ihan hyvää vastapainoa nekkukuutiossa näppäilylle. Oma työleiri voi olla juuri sitä mitä moni kuutiossa asuva kaipaakin. Varsinkin jos koronat nyt jotenkin pysyvästi muuttaa matkustus käytäntöjä muailmalla.
Ajatus puiden hakkaamisesta, istutusten laitosta ja nurmikon leikkaamisesta lieneekin monen mielikuvissa. Mutta mitä olen ainakin omista kokemuksista ja lähipiiristä huomannut, niin ei se ylläpito ihan siihen jää.

Raskaimmat jaksot ajoittuvat keväälle ja syksylle, kun mökkiä ottaa käyttökuntoon tai pois. Kevät alkaa aina kun pumppua, käymälää, yms. infraa saa herätellä ja siivoilla talven pölyjä. Tie mökille on taas ihan paskassa kunnossa. Jostain löytyy aina joku yllätys. Syksyllä täytyy pistää talvikuntoon, eli samat mitä keväällä, mutta päinvastoin: laiturit ylös, kalusteet piiloon, elektroniikka pois käytöstä, ruuat talteen jne. Talvella ja oikeastaan vuoden ympäri täytyisi käydä puolisäännöllisesti katsomassa, että mökki on pystyssä eikä ole käynyt varkaita. Vähänkin kauempana oleva mökki alkaa käydä työn päälle jo pelkän ajamisen takia. Hiiret ja rotat keittiössä unohdetun leipäpussin äärellä riittää heikoimmille jo ensimmäisen talven jälkeen. Tuttavat tulevat mielellään jakamaan kaikki plussapuolet, mutta ehtivät nostaa kytkintä ennenkuin ylläpito alkaa.

Lisäksi se kustannuspuoli: kiinteistöverot, jätemaksut, lainanhoito, yms kiinteät kulut sekä kaikki muuttuvat: remonttia riittää ja työkaluja kuluu. Eikä se matkustaminenkaan sinne ole ilmaista.

Itsehän tykkään mökkeilystä kaikesta tästä huolimatta, mutta luulen vaan, että monelle nyt kaupoilla olevalle uudelle ostajalle on piirtynyt vähän liian ruusuinen kuva siitä yhdestä viikoksi vuokratusta Tahkon mökistä, jossa oli kaikki varusteet maalämpöä myöten.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Itselläni vaikutti alentavasti lainan marginaaliin kun excelistä näytin menot ja tulot. Vaimo oli lainaa ottaessa työttömänä, joskin alalla jossa kokenut työllistyy heti kun haluaa (isommilla paikkakunnilla).
Samat kokemukset itselläkin. Kun oli excel laskelmat mukana asp-lainan koroista ja maksuajoista eri koroilla jne, niin irtosi lopulta melko mukava marginaali sekä 1kk euribor jota virkailija kutsui insinööri-koroksi. :lol:
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
201
Onko ihan normaalia, että pankki (Nordea) sanoo tekevänsä itse lainhuudon ja tarvittaessa lisää panttikirjoja/kiinnityksiä kun ostaa omakotitalon? Ei siinä, mutta pyytävät posketonta 500-800€ hintaa kun itse tekemällä lainhuudatus maksaa 119€ ja panttikirjan teko 35€ (+ehkä jotain hiluja), hinnat Maanmittauslaitoksen sivulta.
Eikö tosiaan pysty itse tekemään noita? Ei ole ennen lainaneuvotteluissa tullut tällaista vastaan. Onkohan tämä joku uusi ns. lypsetään rahaa kun korona vie tuloja jne.?

Muoks. On tämä vissiin kauan ollut käytäntö? KKV linjannut myös, että ihan hyväksyttävää. Tosin kauan sitten.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Onko ihan normaalia, että pankki (Nordea) sanoo tekevänsä itse lainhuudon ja tarvittaessa lisää panttikirjoja/kiinnityksiä kun ostaa omakotitalon? Ei siinä, mutta pyytävät posketonta 500-800€ hintaa kun itse tekemällä lainhuudatus maksaa 119€ ja panttikirjan teko 35€ (+ehkä jotain hiluja), hinnat Maanmittauslaitoksen sivulta.
Eikö tosiaan pysty itse tekemään noita? Ei ole ennen lainaneuvotteluissa tullut tällaista vastaan. Onkohan tämä joku uusi ns. lypsetään rahaa kun korona vie tuloja jne.?
Ainakin omissa tarjouksissa noin ollut kanssa. Jos se asunto on vakuus niin pankki omistajana huudattaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Onko ihan normaalia, että pankki (Nordea) sanoo tekevänsä itse lainhuudon ja tarvittaessa lisää panttikirjoja/kiinnityksiä kun ostaa omakotitalon? Ei siinä, mutta pyytävät posketonta 500-800€ hintaa kun itse tekemällä lainhuudatus maksaa 119€ ja panttikirjan teko 35€ (+ehkä jotain hiluja), hinnat Maanmittauslaitoksen sivulta.
Eikö tosiaan pysty itse tekemään noita? Ei ole ennen lainaneuvotteluissa tullut tällaista vastaan. Onkohan tämä joku uusi ns. lypsetään rahaa kun korona vie tuloja jne.?

Muoks. On tämä vissiin kauan ollut käytäntö? KKV linjannut myös, että ihan hyväksyttävää. Tosin kauan sitten.

Tekivät meilläkin lainhuudon lainan ottamisen yhteydessä, kuulemma niin pitää aina tehdä, maksoi ~420 euroa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Ketjussa ollut keskustelua asunto-osakeyhtiöiden aikomuksista toteuttaa isoja remontteja ja että milloin niistä pitää alkaa kertoa ostajille.

Kyselin huvikseni yhdeltä tutulta ammatti-isännöitsijältä asiasta ja hänellä oli aika selvä näkemys asiaan.

Pohjana toimii nykyään PTS eli taloyhtiön pitkän tähtäimen suunnitelma. Ostajaehdokkaan kannattaa lukea se suurennuslasin kanssa läpi. Jos PTS:ää ei ole tai se on tehty amatöörivoimin eli hallitus itse kasannut ilman tutkimuksia/ammattilaisia niin se voipi olla hälytysmerkki, riippuen toki esim. taloyhtiön iästä ja koosta. Välittäjä käytännössä livahtaa vastuusta, jos putkiremontin suunnittelun aloitus lukee PTS:ssä, mutta "se unohtuu" kertoa asuntonäytöllä. Ostajalta ei turhaan pyydetä puumerkkiä siihen, että on vastaanottanut ja tutustunut dokumenttipinoon. (isännöitsijätodistus, PTS jne.)

Sen lisäksi isännöitsijät voivat puhua korjauksista faktojen pohjalta enemmänkin, eli esim. lausuntoihin "tämän ikäisissä taloissa tällä alueella putkiremonttisuunnittelu yleisesti aloitetaan pikku hiljaa" tai "putkien kuntotutkimus on tehty viime vuonna ja tulos oli, että seuraava kuntotutkimus suoritetaan viiden vuoden kuluttua" kannattaa suhtautua vakavasti.

Isännöitsijä ei voi puhua aikomuksista tai huhupuheista. Hänen on nojauduttava faktoihin, jotka voi osoittaa.

--

Omat kommenttini yllä olevaan: (laitan ne erikseen, etten sotke mitä ammattilainen sanoi ja mitä itse lässytän)

Ensimmäinen haaste on se, että kaikki isännöitsijät eivät ole ammattilaisia, joilla on koulutus ja/tai pitkä kokemus alalta. Voiko asunnon ostajakandidaatti tietää kummasta on kysymys juuri sillä kertaa? Toisekseen, PTS:llä ei ole mitään virallisuusvaatimuksia. Hallitus voi tehdä sen itse ja jos esim. puheenjohtaja on kohta myymässä omaa asuntoaan pienessä taloyhtiössä, niin voiko PTS:ään täysin luottaa?

Ymmärrän hyvin sen, että isännöitsijä ei voi mutuilla. Mitäköhän siitäkin tulisi, jos isännöitsijä kertoisi että "kohta se putkiremontti kuitenkin tähänkin taloon tulee" vaikka putket olisi tutkittu ja ikäisikseen ok-kunnossa. Kohta myyjä olisi niskavilloissa kiinni kun ei saanut kämppää myytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
IItse ehkä jotenkin petyin heidän 150t maksi lainaan, jotenkin odotin isompaa summaa. On kuitenkin vakkari työ (45t brutto/v, jotka tulevat nousemaan reilusti parissa vuodessa, 40t asp-tilillä, oma auto&mp(ei lainalla ostettuja), ja sijoitussalkku taitaa olla nykyään olla +20t.) Ainoastaa opintolainaa on 9t jäljellä, jota en vielä alkanut edes alkanut maksamaan takaisin.
Voisiko olla, että pankissa on laskettu, että lainanhoitokulut eivät saa nousta yli 40 prosenttiin nettotuloista heidän asettamilla olettamuksilla (15 v maksuaika, korko 4 %)? Taitaa mennä aika lähelle esittämilläsi tuloilla ja luvatulla lainalla.

Yksin lainaa makseleva on aina pankille isompi riski, niin kuin kibe mainitsi.

Säästöt/sijoitukset eivät taida merkata pankille lainkaan, ellei niitä panttaa vakuudeksi.

Omasta mielestäni 150 k€ lainaa 45 tonnin brutolla on taas jo aika paljon.

edit:

Täältä lainattua

Nordeassa käytössä olevat lainarahat riippuvatkin kotitalouden tulotasosta.

– Jos kotitalouden yhteenlasketut nettotulot ovat yli 3 300 euroa kuukaudessa, lainanhoitoon voi mennä maksimissaan 35 prosenttia kotitalouden tuloista. Jos nettotulot ovat 1 300–1 900 euroa kuukaudessa, ehdoton maksimi on 25 prosenttia, muuten ei jää muuhun elämiseen tarpeeksi rahaa.

.
.
.

Periaatteessa kaikissa pankkien myöntämissä lainoissa pitäisi olla koronnostovaraa. Pankkien pitäisi tehdä uusia luottoja myöntäessään Fivan ohjeiden mukaan maksuvaralaskelma vähintään kuuden prosentin laskennallisella korolla eli laskelmissa on varauduttu 12 kuukauden euriborin nousuun aina 5,5 prosentin tasolle.
Yhdistää tuohon 35 prosenttiin stressitestin 6 prosentin korolla ja 25 vuoden maksuajalla, niin ollaan myös aika lähellä tarjottua 150k euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Onko ihan normaalia, että pankki (Nordea) sanoo tekevänsä itse lainhuudon ja tarvittaessa lisää panttikirjoja/kiinnityksiä kun ostaa omakotitalon? Ei siinä, mutta pyytävät posketonta 500-800€ hintaa kun itse tekemällä lainhuudatus maksaa 119€ ja panttikirjan teko 35€ (+ehkä jotain hiluja), hinnat Maanmittauslaitoksen sivulta.
Eikö tosiaan pysty itse tekemään noita? Ei ole ennen lainaneuvotteluissa tullut tällaista vastaan. Onkohan tämä joku uusi ns. lypsetään rahaa kun korona vie tuloja jne.?

Muoks. On tämä vissiin kauan ollut käytäntö? KKV linjannut myös, että ihan hyväksyttävää. Tosin kauan sitten.

Kyllähän pankki mieluusti tuossa rahastaa kun varmaan 99% ei edes tiedä, että voi tehdä itse. Itse tein osituksessa nuo tai olin jo tehnyt ennenkuin pankissa tehtiin tasingosta paperit kuntoon ja kun tuli tuo vaihe puheeksi niin sanoin, että hakemus on jo vetämässä maanmittaslaitoksella. Muistaakseni totesivat, että yleensä he on kyllä ne tehneet, mutta ei siitä sen kummempaa tullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kyllähän pankki mieluusti tuossa rahastaa kun varmaan 99% ei edes tiedä, että voi tehdä itse. Itse tein osituksessa nuo tai olin jo tehnyt ennenkuin pankissa tehtiin tasingosta paperit kuntoon ja kun tuli tuo vaihe puheeksi niin sanoin, että hakemus on jo vetämässä maanmittaslaitoksella. Muistaakseni totesivat, että yleensä he on kyllä ne tehneet, mutta ei siitä sen kummempaa tullut.
Jos on antaa oston kohteesta poikkeavat (väliaikaiset) vakuudet nostettavalle lainalle tai kuten sinun tapauksessa kyse on tilanteesta, jossa vakuutta ei varsinaisesti etukäteen tarvita, niin onnistuu. Jos oston kohde on lainan ainoa vakuus, niin käytännössä mahdotonta tehdä itse. Tai saa olla aika höveli pankki (ei löytyne yhtäkään). Jos käyttää väliaikaisia vakuuksia, niin kannattaa sitten pankin kanssa sopia paljonko vakuuksien vaihto maksaa. Kaiken muun kusetuksen/perseilyn lisäksi OP:n täti yritti tuostakin kiskoa 200 e/laaki. Onneksi oli sähköpostikirjeenvaihto tallella. OP ei halunnut vaihtaa pankkitätiä, niin lähti pankki vaihtoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
Ketjussa ollut keskustelua asunto-osakeyhtiöiden aikomuksista toteuttaa isoja remontteja ja että milloin niistä pitää alkaa kertoa ostajille.

Kyselin huvikseni yhdeltä tutulta ammatti-isännöitsijältä asiasta ja hänellä oli aika selvä näkemys asiaan.

Pohjana toimii nykyään PTS eli taloyhtiön pitkän tähtäimen suunnitelma. Ostajaehdokkaan kannattaa lukea se suurennuslasin kanssa läpi. Jos PTS:ää ei ole tai se on tehty amatöörivoimin eli hallitus itse kasannut ilman tutkimuksia/ammattilaisia niin se voipi olla hälytysmerkki, riippuen toki esim. taloyhtiön iästä ja koosta. Välittäjä käytännössä livahtaa vastuusta, jos putkiremontin suunnittelun aloitus lukee PTS:ssä, mutta "se unohtuu" kertoa asuntonäytöllä. Ostajalta ei turhaan pyydetä puumerkkiä siihen, että on vastaanottanut ja tutustunut dokumenttipinoon. (isännöitsijätodistus, PTS jne.)

Sen lisäksi isännöitsijät voivat puhua korjauksista faktojen pohjalta enemmänkin, eli esim. lausuntoihin "tämän ikäisissä taloissa tällä alueella putkiremonttisuunnittelu yleisesti aloitetaan pikku hiljaa" tai "putkien kuntotutkimus on tehty viime vuonna ja tulos oli, että seuraava kuntotutkimus suoritetaan viiden vuoden kuluttua" kannattaa suhtautua vakavasti.

Isännöitsijä ei voi puhua aikomuksista tai huhupuheista. Hänen on nojauduttava faktoihin, jotka voi osoittaa.

--

Omat kommenttini yllä olevaan: (laitan ne erikseen, etten sotke mitä ammattilainen sanoi ja mitä itse lässytän)

Ensimmäinen haaste on se, että kaikki isännöitsijät eivät ole ammattilaisia, joilla on koulutus ja/tai pitkä kokemus alalta. Voiko asunnon ostajakandidaatti tietää kummasta on kysymys juuri sillä kertaa? Toisekseen, PTS:llä ei ole mitään virallisuusvaatimuksia. Hallitus voi tehdä sen itse ja jos esim. puheenjohtaja on kohta myymässä omaa asuntoaan pienessä taloyhtiössä, niin voiko PTS:ään täysin luottaa?

Ymmärrän hyvin sen, että isännöitsijä ei voi mutuilla. Mitäköhän siitäkin tulisi, jos isännöitsijä kertoisi että "kohta se putkiremontti kuitenkin tähänkin taloon tulee" vaikka putket olisi tutkittu ja ikäisikseen ok-kunnossa. Kohta myyjä olisi niskavilloissa kiinni kun ei saanut kämppää myytyä.
Itsekkin työkseni isännöintiä tekevänä pakko kommentoida hieman.

Ainakin itse pääsääntöisesti pyrin hallituksen kanssa kimpassa tekemään 5 vuoden kunnossapitoselvityksen. Tärkein on oman vastuun kannalta että kertoo ostajalle rehellisesti yhtiön mahdolliset riskirakenteet jos tiedossa ja vastaavasti ne tulevat remontit.

Jos yhtiössä tuntuu hankalalta saada korjauksia sinne pts:ssään silloin voi ottaa avuksi kuntokartoituksen tai tutkimuksen.

Pahimpia ostajan ja myyjän riidanaiheita mitä itselleni sattunut on 80-luvun rivitalot joko maanpaineseinillä tai valesokkelilla. Noista melkein aina ostaja ja myyjä vääntää jos kauppahetkellä yhtiössä ei ole havaittu ongelmia ja ilmenevät kaupan jälkeen
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Minkälaisia sopimussakkoja teillä on noissa tarjouksissa?

Meille myyjän kiinteistövälittäjä tarjoilee allekirjoitettavaksi tarjousta jossa sopimussakko on 9000€ jos kaupat ei toteudukkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Minkälaisia sopimussakkoja teillä on noissa tarjouksissa?

Meille myyjän kiinteistövälittäjä tarjoilee allekirjoitettavaksi tarjousta jossa sopimussakko on 9000€ jos kaupat ei toteudukkaan.
4% tarjouksen mukaisesta kauppahinnasta on ollut, joka on vakiokorvauksen maksimi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Minkälaisia sopimussakkoja teillä on noissa tarjouksissa?

Meille myyjän kiinteistövälittäjä tarjoilee allekirjoitettavaksi tarjousta jossa sopimussakko on 9000€ jos kaupat ei toteudukkaan.
Tietty % kuten todettu mutta kannattaa katsoa hieman tarkemmin tuo. Tuossa muodossa meinaan myyjän kannattaa kieltäytyä = kaupat eivät toteudu ja hän saa 9000€ käteen. Tai esim. kuntotarkistuksessa huomaat että kämppä on pystyssä jeesusteipillä ja korjaamiseen menisi enempi kuin ostohinta..

Eli kannattaa laittaa ainakin jokin lause missä välttyy syystä X tapahtuvista perumisista. Eli ainoastaan jos sinä perut ilman "hyväksyttävää syytä" (esim. kuntotarkistuksessa tai muissa papereissa ilmenevä vika / poikkeama) maksat sakot.

Aika yleinen ehto on myös "jos et saa lainaa", eli ilman rahaa on toki paha ostaa joten jos pankki syystä X ei sitä lainaa haluakaan enää myöntää et joudu maksamaan 9000€ koska kaupat peruuntuvat.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Tuli viime viikolla otettua 6 kk lyhennysvapaata kun kuluitta Nordeasta sai. Nyt tuntuu, että olisi voinut ottaa enemmänkin.

Nordea taitaa tarjota max 24 kk lyhennysvapaata. Kannattaisikohan ottaa mikäli myöntävät? Saisi muutaman satkun enemmän sijoituksiiin/kk kahden vuoden ajan.

Laina (120k) on kaiketi pieni nykymittapuulla ja suhteessa talouden vuosituloihin (80k).
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Yleensä laina koostuu kiinteästä korosta + euriborista. Tälläisistä pelkistä kiinteistä koroista ei ole mitään hajua. Kannattaa se pankissa käydä kyselemässä, että miltä se lainan saaminen vaikuttaa. Kilpailuttaa kannattaa aina. Voi saada niitä avausmaksuja pois ja korot alas.
Tässä pari kk sitten tarjottiin n. 0,5% marginaali+euribor, leikattuna 0% tai 10v kiinteä ~0.9%. Otin sitten kiinteän koron, vaikka sen joustavuus onkin huonompi kuin rautakangella tai ratakiskolla (=ei, ei jousta).

Talouskriisitilanteisiin liittyy riski siitä, että lyhyet korot lähtevät kirjoittelemaan jotain ihan muuta kuin mihin on totuttu. Varsinkin, jos setelipainot laitetaan käyntiin, inflaatio ja korot voivat ampua ylös. Tässähän on 12kk euribor noussut jo nyt hyvin lähelle 0,0%.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tietty % kuten todettu mutta kannattaa katsoa hieman tarkemmin tuo. Tuossa muodossa meinaan myyjän kannattaa kieltäytyä = kaupat eivät toteudu ja hän saa 9000€ käteen. Tai esim. kuntotarkistuksessa huomaat että kämppä on pystyssä jeesusteipillä ja korjaamiseen menisi enempi kuin ostohinta..

Eli kannattaa laittaa ainakin jokin lause missä välttyy syystä X tapahtuvista perumisista. Eli ainoastaan jos sinä perut ilman "hyväksyttävää syytä" (esim. kuntotarkistuksessa tai muissa papereissa ilmenevä vika / poikkeama) maksat sakot.

Aika yleinen ehto on myös "jos et saa lainaa", eli ilman rahaa on toki paha ostaa joten jos pankki syystä X ei sitä lainaa haluakaan enää myöntää et joudu maksamaan 9000€ koska kaupat peruuntuvat.
Siis sopimussakossa itselläni on aina ollut ehto että mikäli jompi kumpi puoli peruu kaupat ilman syytä(kirjallisen tarjouksen ja sen kirjallisen hyväksymisen jälkeen) niin sopimussakko tulee voimaan. Ainahan tarjoukset annetaan siten että siellä on mainintana että yksi kaupan ehdoista on se että lainaa saadaan.

Toi sopimussakko on ihan perus juttuja jotka varmistaa sen että kukaan ei tarjoa läpällä. Mitkään kuntotutkimukset yma eivät siihen liity. Ja tosiaan koskee molempia osapuolia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Ajatus puiden hakkaamisesta, istutusten laitosta ja nurmikon leikkaamisesta lieneekin monen mielikuvissa. Mutta mitä olen ainakin omista kokemuksista ja lähipiiristä huomannut, niin ei se ylläpito ihan siihen jää.

Raskaimmat jaksot ajoittuvat keväälle ja syksylle, kun mökkiä ottaa käyttökuntoon tai pois. Kevät alkaa aina kun pumppua, käymälää, yms. infraa saa herätellä ja siivoilla talven pölyjä. Tie mökille on taas ihan paskassa kunnossa. Jostain löytyy aina joku yllätys. Syksyllä täytyy pistää talvikuntoon, eli samat mitä keväällä, mutta päinvastoin: laiturit ylös, kalusteet piiloon, elektroniikka pois käytöstä, ruuat talteen jne. Talvella ja oikeastaan vuoden ympäri täytyisi käydä puolisäännöllisesti katsomassa, että mökki on pystyssä eikä ole käynyt varkaita. Vähänkin kauempana oleva mökki alkaa käydä työn päälle jo pelkän ajamisen takia. Hiiret ja rotat keittiössä unohdetun leipäpussin äärellä riittää heikoimmille jo ensimmäisen talven jälkeen. Tuttavat tulevat mielellään jakamaan kaikki plussapuolet, mutta ehtivät nostaa kytkintä ennenkuin ylläpito alkaa.

Lisäksi se kustannuspuoli: kiinteistöverot, jätemaksut, lainanhoito, yms kiinteät kulut sekä kaikki muuttuvat: remonttia riittää ja työkaluja kuluu. Eikä se matkustaminenkaan sinne ole ilmaista.

Itsehän tykkään mökkeilystä kaikesta tästä huolimatta, mutta luulen vaan, että monelle nyt kaupoilla olevalle uudelle ostajalle on piirtynyt vähän liian ruusuinen kuva siitä yhdestä viikoksi vuokratusta Tahkon mökistä, jossa oli kaikki varusteet maalämpöä myöten.
Väittäisin, että niin tyhmät ihmiset joilta löytyisi 80k-xxxxk€ laittaa mökkiin tietämättä mitä se oikeasti tarkoittaa ovat harvassa. Toki varmaan niitäkin löytyy.

Jos en asuisi omakotitalossa eikä suvulla olisi mökkiä niin kyllä kiinnostaisi täällä ainakin todella paljon. Nyt kun molemmat täytyy niin ei pienintäkään kiinnostusta oman omistamiseen.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Väittäisin, että niin tyhmät ihmiset joilta löytyisi 80k-xxxxk€ laittaa mökkiin tietämättä mitä se oikeasti tarkoittaa ovat harvassa. Toki varmaan niitäkin löytyy.

Jos en asuisi omakotitalossa eikä suvulla olisi mökkiä niin kyllä kiinnostaisi täällä ainakin todella paljon. Nyt kun molemmat täytyy niin ei pienintäkään kiinnostusta oman omistamiseen.
Joo, väitteenihän oli lähinnä tuollainen pohdinta. Mökkeilyn trendi oli aina tähän vuoteen asti melko jyrkässä laskusuunnassa ja itse näen, että nyt tullut kysyntäpiikki ei kaikesta nykymenosta huolimatta ole ihan terveellä pohjalla. Mutta se tietysti selviää vasta parin vuoden päästä, kun se mahdollinen krapula iskee.

Järvenrannalta alkaa löytyä mökkejä jo 30k hintaluokassa, siihen nyt saa lainan nykyään lähes kuka tahansa. Ja kyllä se tyhmyys istuu tiukassa myös niitä kaikkein kalliimpia hankintoja tehdessä. Asuntojakin ostellaan ihan tunnepohjalta, vaikka taloyhtiö olisi aivan kuralla. Valitettavan usealla on vaikeuksia ymmärtää kustannuksia pitkällä aikavälillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
ns. Remonttilainan ottajia ollut viimeaikoina?
Minkälaista korkoa on tarjottu 10-20k€:lle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Joo, väitteenihän oli lähinnä tuollainen pohdinta. Mökkeilyn trendi oli aina tähän vuoteen asti melko jyrkässä laskusuunnassa ja itse näen, että nyt tullut kysyntäpiikki ei kaikesta nykymenosta huolimatta ole ihan terveellä pohjalla. Mutta se tietysti selviää vasta parin vuoden päästä, kun se mahdollinen krapula iskee.

Järvenrannalta alkaa löytyä mökkejä jo 30k hintaluokassa, siihen nyt saa lainan nykyään lähes kuka tahansa. Ja kyllä se tyhmyys istuu tiukassa myös niitä kaikkein kalliimpia hankintoja tehdessä. Asuntojakin ostellaan ihan tunnepohjalta, vaikka taloyhtiö olisi aivan kuralla. Valitettavan usealla on vaikeuksia ymmärtää kustannuksia pitkällä aikavälillä.
Onpa halpaa. Huvikseni joskus kattellut V-S:stä oikeastaan sillä silmällä jos sellaiseen muuttaisi, mutta aivan liian suolasissa hinnoissa.

Idän mökit taitaa olla edullisimpia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Ota vuoden lyhennysvapaa, syynä koronavirus. Varmasti halvin vaihtoehto, etenkin jos vielä pankeilla kampaja ilmaisesta lyh.vapaasta... Tuolla keinoin luulisi tuon 10k€ pystyvän 12kk:n aikana laittamaan remonttiin....
Tuo siis toki olisi se halvin ja helpoin, kun hyvin lähellä 0 korkoa asuntolainani tällä hetkellä on. Ongelma on vain se, että pitäisi saada könttänä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Meillä on remonttilainassa sama marginaali kuin asuntolainassa, mutta negatiivinen viitekorko vähentää kokonaiskorkoa. Jotain se pankkitäti selitti, että jossain säädöksessä on, että eivät saa asettaa pohjaa nollaan kuten asuntolainoissa. Ts. ota remppalainaa niin paljon kuin irtoaa ;)
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Nykyinen asuntolaina OP:lta: marginaali 0,80%, 6kk euribor joka syö korkoa siten että korko on tällä hetkellä 0,46%.

Danskelta tarjosivat kilpailuttaessa marginaaliksi 0,45%, 12kk euribor, todellinen vuosikorko 0,50%.

OP ei lähtenyt marginaalia laskemaan vaan vetosi siihen että tuo 0,46% on todella alhainen, ja että seuraavan korontarkistuksen jälkeen voidaan palata. Liekkö tuo ihan normaali käytänne? Seuraava korontarkistus on kesäkuun puolen välin paikkeilla, ja nykyisellä korkotasolla korko tullee asettumaan johonkin 0,60 - 0,65% tienoille. Ei vissiin auta kuin odotella, kun mieluiten jatkaisi samalla pankilla, mutta edellyttää kyllä tuossa kohtaa OP:lta marginaalin laskemista...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
OP ei lähtenyt marginaalia laskemaan vaan vetosi siihen että tuo 0,46% on todella alhainen, ja että seuraavan korontarkistuksen jälkeen voidaan palata. Liekkö tuo ihan normaali käytänne? Seuraava korontarkistus on kesäkuun puolen välin paikkeilla, ja nykyisellä korkotasolla korko tullee asettumaan johonkin 0,60 - 0,65% tienoille. Ei vissiin auta kuin odotella, kun mieluiten jatkaisi samalla pankilla, mutta edellyttää kyllä tuossa kohtaa OP:lta marginaalin laskemista...
Ihan selvä että pankit suhtautuvat nihkeästi näiden vanhojen negakorkoisten lainojen marginaalien tarkistamiseen kun tietävät että asiakkaat eivät kovin kevyesti niitä lähde muualle siirtämään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Nykyinen asuntolaina OP:lta: marginaali 0,80%, 6kk euribor joka syö korkoa siten että korko on tällä hetkellä 0,46%.

Danskelta tarjosivat kilpailuttaessa marginaaliksi 0,45%, 12kk euribor, todellinen vuosikorko 0,50%.

OP ei lähtenyt marginaalia laskemaan vaan vetosi siihen että tuo 0,46% on todella alhainen, ja että seuraavan korontarkistuksen jälkeen voidaan palata. Liekkö tuo ihan normaali käytänne? Seuraava korontarkistus on kesäkuun puolen välin paikkeilla, ja nykyisellä korkotasolla korko tullee asettumaan johonkin 0,60 - 0,65% tienoille. Ei vissiin auta kuin odotella, kun mieluiten jatkaisi samalla pankilla, mutta edellyttää kyllä tuossa kohtaa OP:lta marginaalin laskemista...
Danske ei sitten maksa niitä booooonuksia.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
19
Varmaan itsestäänselvää, mutta kysyn silti. Onko ok vaihtaa kiinteistövälittäjää seuraavassa tilanteessa (kyseessä rivarin päätyasunto). Ei vastaa meidän kysymyksiin mm. kun kysyttiin että kuinka kauan nykyiset asukkaat ovat asuneet asunnossa ja miksi myyvät, sanoi että ei liity myyntiin tuollaiset asiat. Mun mielestä on aika olennaista. Ei kertonut, että on kosteutta kylppärissä, joka oli ilmennyt 5 vuotta sitten tehdyssä kosteusmittauksessa. Myynti-ilmoituksessa luki, että maalämpö, vaikka todellisuudessa on maalämpö + öljylämmitys. Muutenkin on tosi piikittelevä ja saa meille todella hölmön olon + joko panttaa tietoa (mikä saa sellaisen fiiliksen, että onko asunnossa jotain vikaa) tai sitten välittäjä on ammattitaidoton ja ei tiedä asunnosta ja puolustautuu tuollaisella vihaisella ja nälvivällä käytöksellä. Sähköpostit ovat todella asiallisia ja ystävällisiä, mutta livenä käytös aivan päinvastaista ja usein kommentti häneltä kysymyksiimme on: ”en tiedä, miksi edes kysytte tuota” -tyylinen.
Vituttaa tuollainen käytös, mutta jotenkin olen herkkä vaatimaan ja varsinkin tällaisessa tilanteessa. Joten päätin kysyä viisaammilta vielä varmistusta tunteeseeni :)

140K€ arvonen sijoitus ja ensiasunto, niin järki sanoo että vaihda tuollainen ammattitaidoton, ilkeä ja tietoa pimittävä välittäjä äkkiä pois, mutta tulee syyllinen tunne jos noin teen, vaikka syytä tähän ei varmasti olisi.
 

Ggg

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Varmaan itsestäänselvää, mutta kysyn silti. Onko ok vaihtaa kiinteistövälittäjää seuraavassa tilanteessa (kyseessä rivarin päätyasunto).
Siis onko tässä kyse jostakn ostotoimeksiannosta? Vai miten ostamassa olet kiinteistövälittäjää vaihtamassa? Mutta jos ei välittäjä miellytä, niin tottakai kannattaa laittaa vaihtoon. Kannattaa vaan tarkistaa että ette ole välityssopimuksessa sopinut mitään sopimussakkoja purkamisesta.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
19
Ei ole kyseessä mikään ostotoimeksianto. Vaan siis nykyiset myyjät ovat palkanneet ihan normaalisti kiinteistövälitysfirman myymään asuntoa. Voidaanko me ostajina vaatia kyseisestä firmasta jotain toista välittäjää asioimaan kanssamme? Kyseessä ei ole miellyttäminen, vaan ammattitaidon puute ja tiedon pimittäminen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ei ole kyseessä mikään ostotoimeksianto. Vaan siis nykyiset myyjät ovat palkanneet ihan normaalisti kiinteistövälitysfirman myymään asuntoa. Voidaanko me ostajina vaatia kyseisestä firmasta jotain toista välittäjää asioimaan kanssamme? Kyseessä ei ole miellyttäminen, vaan ammattitaidon puute ja tiedon pimittäminen.
Mitä? Siis myyjät ovat palkanneet kiinteistövälittäjän ja te haluatte vaihtaa sen?

Mikäli tästä on kyse niin ei, ette voi. Välittäjällä on toimeksianto myyjiltä ei teiltä. Toki voitte kyseiseen välitys firmaan sanoa asiasta mutta tuntuu kyllä erittäin oudolta toiminnalta vaatia tuollaista.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
19
Mitä? Siis myyjät ovat palkanneet kiinteistövälittäjän ja te haluatte vaihtaa sen?

Mikäli tästä on kyse niin ei, ette voi. Välittäjällä on toimeksianto myyjiltä ei teiltä. Toki voitte kyseiseen välitys firmaan sanoa asiasta mutta tuntuu kyllä erittäin oudolta toiminnalta vaatia tuollaista.
Siis mitä? Minä olen ostamassa elämäni suurimman hankinnan ja minun pitää sietää välittäjältä tiedon pimittämistä ja törkeää, asiakasta alentavaa kohtelua? Ja on oikein, että välittäjä suuttuu, kun kysymme täysin normaaleja kysymyksiä? En ymmärrä lähestymiskantaasi. Kysyimme välittäjältä, että kuinka paljon täällä on ollut katsojia asunnossa, johon hän vastasi: ”Me myymme näitä asuntoja ristiin, joten en tiedä miten muilla välittäjillä on ollut katsojia tässä asunnossa.”
Eli toimeksianto on tehty kyseiselle kiinteistövälitysfirmalle, ei suoraan yksittöiselle välittäjälle, kenen kanssa olemme asioineet.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
... että on kosteutta kylppärissä, joka oli ilmennyt 5 vuotta sitten tehdyssä kosteusmittauksessa. Myynti-ilmoituksessa luki, että maalämpö, vaikka todellisuudessa on maalämpö + öljylämmitys. Muutenkin on tosi piikittelevä ja saa meille todella hölmön olon + joko panttaa tietoa (mikä saa sellaisen fiiliksen, että onko asunnossa jotain vikaa) tai sitten välittäjä on ammattitaidoton ja ei tiedä asunnosta ja puolustautuu tuollaisella vihaisella ja nälvivällä käytöksellä...
Näiden tietojen valossa kannattanee etsiä seuraava kohde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Siis mitä? Minä olen ostamassa elämäni suurimman hankinnan ja minun pitää sietää välittäjältä tiedon pimittämistä ja törkeää, asiakasta alentavaa kohtelua? Ja on oikein, että välittäjä suuttuu, kun kysymme täysin normaaleja kysymyksiä? En ymmärrä lähestymiskantaasi. Kysyimme välittäjältä, että kuinka paljon täällä on ollut katsojia asunnossa, johon hän vastasi: ”Me myymme näitä asuntoja ristiin, joten en tiedä miten muilla välittäjillä on ollut katsojia tässä asunnossa.”
Eli toimeksianto on tehty kyseiselle kiinteistövälitysfirmalle, ei suoraan yksittöiselle välittäjälle, kenen kanssa olemme asioineet.
Pakko ei ole ostaa? Aina voit tietysti toivoa että haluat asioida jonkun muun välittäjän kanssa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
334
Siis mitä? Minä olen ostamassa elämäni suurimman hankinnan ja minun pitää sietää välittäjältä tiedon pimittämistä ja törkeää, asiakasta alentavaa kohtelua? Ja on oikein, että välittäjä suuttuu, kun kysymme täysin normaaleja kysymyksiä? En ymmärrä lähestymiskantaasi. Kysyimme välittäjältä, että kuinka paljon täällä on ollut katsojia asunnossa, johon hän vastasi: ”Me myymme näitä asuntoja ristiin, joten en tiedä miten muilla välittäjillä on ollut katsojia tässä asunnossa.”
Eli toimeksianto on tehty kyseiselle kiinteistövälitysfirmalle, ei suoraan yksittöiselle välittäjälle, kenen kanssa olemme asioineet.
Kuulostaa todella relevantilta tiedolta jota nyt pimitetään, samoin kuin tuo kauanko edellinen omistaja on siellä asunut tai miksi myy :whistling:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
En ymmärrä lähestymiskantaasi. Kysyimme välittäjältä, että kuinka paljon täällä on ollut katsojia asunnossa, johon hän vastasi: ”Me myymme näitä asuntoja ristiin, joten en tiedä miten muilla välittäjillä on ollut katsojia tässä asunnossa.”
Eli toimeksianto on tehty kyseiselle kiinteistövälitysfirmalle, ei suoraan yksittöiselle välittäjälle, kenen kanssa olemme asioineet.
Tuossa täytyy myös tarvittaessa hieman lukea rivien välistä.
On myös täysin mahdollista että hän ei halua kertoa tarkalleen moniko on käynyt asuntoa katsomassa = onko muita kiinnostuneita ostajia.

Koska jos hän esim. sanoisi teille "te olette ainoat jotka olette käyneet katsomassa edes kahdesti ja tämä on ollut jo kuusi kuukautta myynnissä" teiltä olisi ihan fiksu veto tarjota esim. 120 000€ päivän tarjouksella ja vihjata että olisi toinenkin kauppa tiedossa jos nyt ei tärppää..

Jos hän taas kertoisi että oikeastaan nyt on jo parikin tarjousta ja kymmeniä tyyppejä käynyt katsomassa tässä viikon sisällä teille taas tulisi helposti tunne että kannattaa tarjota samantien hintapyyntö, ehkä suostua myös siihen että myyjä saa sua ilmaiseksi kuukauden loppuun että varmasti saatte kämpän.

Toki voi pitää paikkansa että samaa asuntoa on useampikin firma myymässä (Rooma, Oikotie, Osuuspankki jne) samaan aikaan ja ne järjestävät ristiin noita näyttöjä. Tälläistä tapahtuu useasti jolloin hänen vastauksensa pitää 100% paikkansa (minkä lisäksi hän ei ehkä halua kertoa omia lukujaan).
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Kävijöiden määrää tuskin välittäjän tarvitsee kertoa, jos ei halua. Myynnin syytä välittäjä taas ei välttämättä edes tiedä, jos myyjä ei sitä hänelle ole kertonut. Ei asunnon myynnin syytä ole mitenkään lakisääteistä kertoa kenellekään, sama taitaa päteä muuhunkin myytävän tavaraan. Sitäkään ei liene pakko kertoa, että kauanko edellinen asukas on asunnossa asunut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Naapureita kannattaa ehdottomasti haastatella. Jos taloyhtiö kyseessä niin yhtiökokouksien pöytäkirjoja voi pyytää isännöitsijältä ja niistä selviää miten osakkeet vaihtaneet omistajia.

Ja jos tuntuu hirveän hankalalta saada tietoa tai tuntuu että sitä pimitetään niin ei missään nimessä kannata tarjota.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
177
Isännöitsijältä / hallituksen puheenjohtajalta saa usein parhaan ja rehellisimmän tiedon asunnosta tai yhtiöstä. Toki myös naapureilta. Kyllä minullekin välittäjät ovat sanoneet, etteivät voi puhua myyjästä tai myynnin syystä sen enempää, enkä ole pitänyt sitä mitenkään erityisen outona. Mutta toki palautetta kannattaa laittaa, jos koette aidosti saavanne epäasiallista kohtelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Naapureita kannattaa ehdottomasti haastatella. Jos taloyhtiö kyseessä niin yhtiökokouksien pöytäkirjoja voi pyytää isännöitsijältä ja niistä selviää miten osakkeet vaihtaneet omistajia.

Ja jos tuntuu hirveän hankalalta saada tietoa tai tuntuu että sitä pimitetään niin ei missään nimessä kannata tarjota.
No en ole kyllä vielä semmoista yhtiökokouksen pöytäkirjaa nähnyt mistä kävisi ilmi että miten osakkeet omistajia vaihtanut.
Tasekirjasta (toimintakertomus osiosta) näkyy tehdyt osakemerkinnät edelliseltä tilikaudelta mutta ei tämäkään nyt mitään sinällään kerro, osakesiirto merkitään vasta kun kaikki tarvittavat paperit isännöitsijälle toimitettu. Se varainsiirtoveroilmoitus jää yllättävän monilla roikkumaan ja voivat vuosia asua siellä ilman että sitä isännöitsijälle toimittavat.
 
Liittynyt
02.05.2018
Viestejä
26
Jouduin myymään asuntoni tappiolla, koitan tässä laskea paljonko minulla on vähennettävää myyntitappiota seuraavan 5 vuoden aikana, olen siis asunut asunnossa vuoden päivät.
Alla esimerkki omasta kaupastani, esimerkissä myin asunnon vuoden asumisen jälkeen.

Sanotaan että asuntoni myyntihinta oli 50 000 € ja rahoitusvastikkeen määrä oli 50 000 € (putkiremppa). Velaton hinta on siis ollut vuosi sitten 100 000 €.
Myin asunnon vuotta myöhemmin hintaan 45 000 € ja putkiremppaa olin lyhentänyt 250 €/kk x 12 kk = 3000 €, velaton hinta on siis nyt 92 0000 €.
Kiinteistövälittäjä otti asuntoni myynnistä myyntihetkellä 3000 €, eli pankkitililleni tuli 42 000 €.
Asensin asuntoon asuntoon jääviä kalusteita 3000 € edestä (astianpesukone, parvekeverhot, asuntoon jäänyt laatikosto).

Konkreettista tappiota on siis 5000 € myynnistä (osto- ja myyntihinnan erotus).

Saanko lisätä tappioon:

3000 € kiinteistövälittäjästä.
3000 € rahoitusvastikkeen vähentämistä.
3000 € euron asuntoon jäävät kalusteet.
--------
9000 + 5000 = 14 000 €
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Jouduin myymään asuntoni tappiolla, koitan tässä laskea paljonko minulla on vähennettävää myyntitappiota seuraavan 5 vuoden aikana, olen siis asunut asunnossa vuoden päivät.
Alla esimerkki omasta kaupastani, esimerkissä myin asunnon vuoden asumisen jälkeen.

Sanotaan että asuntoni myyntihinta oli 50 000 € ja rahoitusvastikkeen määrä oli 50 000 € (putkiremppa). Velaton hinta on siis ollut vuosi sitten 100 000 €.
Myin asunnon vuotta myöhemmin hintaan 45 000 € ja putkiremppaa olin lyhentänyt 250 €/kk x 12 kk = 3000 €, velaton hinta on siis nyt 92 0000 €.
Kiinteistövälittäjä otti asuntoni myynnistä myyntihetkellä 3000 €, eli pankkitililleni tuli 42 000 €.
Asensin asuntoon asuntoon jääviä kalusteita 3000 € edestä (astianpesukone, parvekeverhot, asuntoon jäänyt laatikosto).

Konkreettista tappiota on siis 5000 € myynnistä (osto- ja myyntihinnan erotus).

Saanko lisätä tappioon:

3000 € kiinteistövälittäjästä.
3000 € rahoitusvastikkeen vähentämistä.
3000 € euron asuntoon jäävät kalusteet.
--------
9000 + 5000 = 14 000 €
Oma tulkinta (ilman rahoitusvastiketta):
Myyntihinta - (ostohinta + perusparannusmenot) - voiton/tappion hankkimisesta aiheutuneet menot = voitto/tappio

45 000 € - (50 000 € + 3 000 €) - 3 000 € = -11 000 €

Tuosta rahoitusvastikkeesta en sitten tiedä meneekö samoin kuin asuntosijoittajilla, että r.vastike pitää olla tuloutettu eikä rahastoitu. Oikeus ja kohtuus olisi, jos saisit lisätä senkin tappioihisi. Itse ainakin laittaisin pokkana, koska verottaja ei ohjeissaan kerro tarkemmin asiasta.


Edit. Näköjään verottaja ottaa yhteyttä:
Jos sait asunnon myynnistä tappiota, toimi näin:

  1. Verohallinto ottaa sinuun yhteyttä ja pyytää lisätietoja. Saat postitse selvityspyynnön luovutusvoitosta.
  2. Tarkista ja korjaa tarvittaessa saamasi selvityspyynnön tiedot.
  3. Tarkista vielä veroilmoituksen tiedot keväällä.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ainakin tosiaan tuon 11k€ saat tappioita kunhan astianpesukoneista jne on kuitit esittää, rahoitusvastike itsellenikin ?-merkki, soita verottajalle niin saat tiedon heti maanantaina.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 213
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom