Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Itse en kyllä autokatokselle näe mitään lisäarvoa. Lämmin talli sitten jos on jotain harrasteautoja tmv.
Mulla ainakin tallissa kesäpirssit ja käyttikset taivasalla. Jos pihistellä haluaa niin jonkun binarin tmv. saa varmaan 1500e:llä asennettuna... Eikä siellä autokatoksessa voi talvisin kuitenkaan autoa pestä tai mitään remppaa tmv. tehdä.
 
Otaksun että tuossa ongelma on ehkä se että ei ole autopaikkaa => voi joutua jättämään auton todella pitkänkin matkan päähän tai jos tulee kavereita kylään heillä on sama ongelma. Jos on oma autopaikka (oli se sitten katoksessa tai tallissa) siinä on virallisesti se paikka eikä ole yleistä ongelmaa "meillä asuu taloyhtiössä 60 tyyppiä ja parkkipaikkoja on 10, lain mukaan kaikille on paikka mutta pysäköikää mihin haluatte.. ..BTW seuraava isompi remontti kun tulee niin saadaan sähköautopaikka mikä on sitten noista 10 paikasta pois...
 
Köyhän miehen autokatos; hankkii biltemasta tmv sellaisen foliopeitteen tuulilasille.

Ei se kaikkea pelasta, mutta kummasti vähentää silti hatutusta aamuisin niinä vuodenaikoina kun ikkunat voi olla aamuisin huurteessa.

Toinen vaihtoehto on se mainittu sisätilalämppäri jos budjetti on porvaritasoa, joskin kunnon lumimyräkkäyön jälkeen se muutaman euron tuulilasisuoja taitaa edelleen vetää pidemmän korren liikkeellelähdön nopeudessa.
 
On siitä kesälläkin vähän iloa, kun aurinko ei paahda ihan yhtä paljon eikä sateessa tarvi kastua autoon mennessä / autosta tullessa.

Meinasin just sanoa, että auto ei ole lähdettäessä sauna kesäisin. Sitten monissa paikoissa on puita, joista tippuu tahmeata skeidaa. Ikinä en autokatostani mihinkään vaihtaisi. Karmeinkaan lumimyrsky ei ole kuin vähän takalasiin kinostanut. Aina sula ja lähtövalmis tuulilasi.
 
Onhan autokatos talviaikaan helppoudessaan ihan lyömätön, varsinkin jos vielä päälle kunnollinen sisälämmitys autossa. Itseltä löytyy lämmin talli, mutta kaipailen silti katoksen perään sähköautoon siirryttyä.
 
Lähinnä ärsyttää, jos yön aikana on satanut 10 cm lunta auton päälle. Ja muutenkin auton joka kolo aina täynnä lunta ja jäätä.

Mutta lasien jäätyminen eikä kesähelteet eivät ole niin iso harmi, koska sisätilalämmitin ja ilmastointi auttavat niihin tehokkaasti.
 
Omakotitalossa katostilaa ei voi koskaa olla liikaa. Talvi ja autoilu on tietysti itsestäänselvyys, mutta on siitä muulloinkin paljon hyötyä. Polkupyörät, mopot, moottoripyörät, kelkat, ruohonleikkurit, Avantit, betonimyllyt ja muut vehkeet pysyvät paremmassa kunnossa kun eivät ole sään armoilla 24/7. Ja mukavampi lähteä liikkeelle kun ei ole lasit huurussa tai penkki märkänä.
 
Omakotitalossa katostilaa ei voi koskaa olla liikaa. Talvi ja autoilu on tietysti itsestäänselvyys, mutta on siitä muulloinkin paljon hyötyä. Polkupyörät, mopot, moottoripyörät, kelkat, ruohonleikkurit, Avantit, betonimyllyt ja muut vehkeet pysyvät paremmassa kunnossa kun eivät ole sään armoilla 24/7. Ja mukavampi lähteä liikkeelle kun ei ole lasit huurussa tai penkki märkänä.
Meillä ainakin on liikaa. Kahden auton katoksesta on puolet tyhjillään noin 95 % ajasta.

Noh, ehkä se nostaa jälleenmyyntihintaa yhden auton katokseen verrattuna.
 
Mä oon kyllä tosi tyytyväinen katokseen, josta pääsee suoraan sisälle.

Vesisade, lumisade ja liukkaus eivät häiritse ja latauslaitteen käsittely on mukavampaa, kun siihen ei kerry lunta.

Huonona puolena voisi sanoa että mahdollinen auton palaminen sytyttäisi myös talon, joka on riskinä melko vaikuttava, vaikkakin epätodennäköinen.
 
Kyllä tarvii harjailla aina jos on lunta tullut vaikka kuinka olisi webasto. Katos on paras.

Itse harvemmin ajoin edes lämpimään talliin autoa yöksi jos sattui tyhjänä olemaan, kun tuo suolalieju jämähtää niin totaalisesti siellä lämpimässä kylkiin.
Jotain pientä muutaman sentin lumihärmää en kyllä ala autosta pyyhkimään lumiharjalla vaan se lähtee kyllä tuossa kotitiellä ajaessa.
 
Itse kans arvostan katosta, mutta en toisaalta kaipaisi lämmintä tallia. Tai olisihan lämmin talli "ihan kiva" mutta siis suhteessa hintaansa en sitä arvosta. Itsellä on katos johon pääsen suoraan ovesta eli en kastu ja auto pysyy puhtaana eikä ikkunat ole niin jäässä kuin muuten olisi. Eli katokselle täältä ehdoton suositus.
 
Itse kans arvostan katosta, mutta en toisaalta kaipaisi lämmintä tallia. Tai olisihan lämmin talli "ihan kiva" mutta siis suhteessa hintaansa en sitä arvosta. Itsellä on katos johon pääsen suoraan ovesta eli en kastu ja auto pysyy puhtaana eikä ikkunat ole niin jäässä kuin muuten olisi. Eli katokselle täältä ehdoton suositus.

Mulla on ollut talli ja se on ihan kiva kaikkeen muuhun kuin käyttöauton säilyttämiseen :D

Tallin haasteita:
- Talli on liian kapea (varsinkin vanhemmissa taloissa)
- Huono eristys johtaa lämpövuotoihin sekä tallista että asunnosta talliin.
- Tallin ovi toimii huonosti / käsin
- Talliin kuljetaan ulkokautta ja tilaa on vähän (tää on varmaan joku paloturvajuttu Suomessa)
- Lumi pakkaantuu tallin oven "karmiin"
- Tallissa on huono ilmanvaihto ja auto ei tykkää kosteudesta (parempi että kuivuu pihalla)

Mutta kyllä mä toisaalta ottaisin tallin, jossa nuo kaikki on kunnossa
 
Lämmin talli vaatii tosiaan toimivan ilmanvaihdon, kosteudenhallinnan ja mielellään jonkun muun lämmitystavan kuin sähkön jos sinne haluaa ajaa kylmän suolasohjoisen auton lämpenemään joka päivä.
 
Omakotitalossa katostilaa ei voi koskaa olla liikaa. Talvi ja autoilu on tietysti itsestäänselvyys, mutta on siitä muulloinkin paljon hyötyä. Polkupyörät, mopot, moottoripyörät, kelkat, ruohonleikkurit, Avantit, betonimyllyt ja muut vehkeet pysyvät paremmassa kunnossa kun eivät ole sään armoilla 24/7. Ja mukavampi lähteä liikkeelle kun ei ole lasit huurussa tai penkki märkänä.

Tämä. On painonsa arvossa kultaa kaikki katostila, varsinkin suhteessa siihen mitä ne maksaa vs. talli.

Jos rakentaisin niin ehdottomasti joku khh kulku tai vastaava saisi olla autokatoksesta eikä tallista. Tallille käy kuitenkin niin, että sinne ei autoa jossain vaiheessa mahdu ja sitten joutuisi jättämään ulos. Saa sataa rauhassa koiria ja kissoja taivaalta ja pääsee kuivana autoon, tavarat saa purettua ja lastattua suojassa. Sähköautojen paska äpit ei kuitenkaan aina toimi niin ei ole ikkunat koskaan jäässä. Lisäksi katos on aina mulla sellanen puuha paikka kesällä. Siinä on tullut maalattu, sirkkelöityä yms. lähes joka vuosi eikä tartte pelätä sadetta kun jää hommat kesken. Ja kaikki autofiksauksetkin kun talliin ei ole moneen vuoteen sopinut autoa :). Ennemmin mä ne renkaatkin siinä vaihdan hyvässä valaistuksessa kuin pihalla otsalampun valossa räntäsateessa kun taas kerran jää viimetippaan.

Autotallin perälle tullut tehtyä katos puutarhavermeille ja toinen talon taakse fillareille ja päältäajettavalle. Etupihalle tekisin lisää katos tilaa jos siihen vaan saisi, mutta ei millään muotoa sovi.
 
Ainakin PK-seudun hintoja maksaessa se autokatos on ihan kiva lisä mikä ei paljoa neliöhinnoissa näy. Itsellä autokatos oli todella iso plussa tai lähes välttämätön, kun olisi tuntunut pahalta maksaa näin kovia hintoja pelkällä taivasalla olevasta parkkiruudusta. Auto on kuitenkin asunnon jälkeen helposti toiseksi kallein hankinta, joten antaa osaltaan mielihyvää ettei autoa tarvitse kaivaa lumen alta ja antaa suojaa auringolta ja sateelta.

Vielä, kun olisi sen autokatoksen saanut asunnon yhteyteen ja siinä olisi ollut tilaa laajemminkin säilyttää fillareita ynm. Näitä ratkaisuja on harvemmin tarjolla 2000-luvun kohteissa näillä tonttihinnoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 474
Viestejä
5 047 504
Jäsenet
80 890
Uusin jäsen
Temef11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom