Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Mulla oli sama tilanne edellisessä vuokrakämpässä, mutta sisällä oli talvella 26°C kylmimmillään kun patterit nollassa ja kesällä luokkaa 32°C. Talvellakin ikkunat auki hetkeksi ja läpivetoa niin sai nukuttua. -25°C ulkoilma viilentää nopeasti. Tuolla oli kesälläkin lämmöt aina päällä ja kun joku päivä satoi vähän kylmemmin 25°C hellepäivän jälkeen niin rappukäytävässä huomasi että paistuu kun tulee ulkoa. Mummoja talo täynnä. No ei ainakaan homehtunut.
Mulla tää nykyinen kämppä on vastaava, toki ei edes asu mummoja.
25-26c talvella -20C pakkasilla patterit pois päältä = ikkunaa auki talvella ja ikkunan karmit tykkää (samoin tiivisteet jne). Kesäisin sitten +30C ja saa pingu huutaa.

Miten ketkuja yleensä välittäjät on, voiko suulliseen sanaan luottaa ollenkaan?
Jotenkin outoa että kun käyn asuntoa tsekkaamassa, niin aiempia tarjouksia ei about ole ollenkaan. Mutta kun ostotarjous jätetty niin yllättäen samana päivänä myös jätetty ostotarjous joka on todella lähellä ilmoituksen myyntihintaa.
Paskaa tuuria vai ketkuilua? :D
No välittäjän työ on saada se asunto myytyä. Jos keksii päästä olemattomia tarjouksia, niin riskeeraa että mahdollinen (vaikkakin lowball) ostaja perääntyy kaupoista.

Meillä kävi ensiasunnon (myös nykyinen) kanssa 03/23, että tehtiin -5k€ pyyntihinnasta tarjous. Välittäjä sitten ilmotti, että toinen tarjous tullut "huomattavasti yli pyynnin", mutta heillä oli oman kämpän myynti ehtona, mikä ei rasittanut meitä. Nostettiin oma tarjous sitten pyynti + motivaatio tonni päälle ja myyjä hyväksyi sen.

Jälkikäteen miettien olisi ehkä voinut katsoa bluffin, koska tuo toisen ostajan kauppaehto. Mutta olisi kyllä vituttanut infernaalisesti, jos ei oltaisi saatu tätä muutaman tonnin kitsastelun takia. Tämä oli pohjalta, ominaisuuksilta, sijainnilta ja hinnalta meille unelmien koti.

Mutta olisi kyllä vituttanut infernaalisesti, jos ei oltaisi saatu tätä muutaman tonnin kitsastelun takia. Tämä oli pohjalta, ominaisuuksilta, sijainnilta ja hinnalta meille unelmien koti.
Ehkei tässä tilanteessa kannata muutaman tonnin päälle itkeä, jos vielä jälkeenpäinkin on tälläinen fiilis. Hyvät kaupat teitte!

En tiedä, koettaako välittäjät saada nitistettyä viimeistä hintaa ainakaan keksimällä tarjouksia varsinkin kun silloin on riski kaupan menettämisestä. Eikös he saa prioviikan yleensä tyylii % asunnon hinnasta, niin se on heille ihan peanuts onko se myyntihinta 300k vai 305k - tärkeintä heille on, että kaupat syntyy ja proviikka tulee.

Ehkei tässä tilanteessa kannata muutaman tonnin päälle itkeä, jos vielä jälkeenpäinkin on tälläinen fiilis. Hyvät kaupat teitte!

En tiedä, koettaako välittäjät saada nitistettyä viimeistä hintaa ainakaan keksimällä tarjouksia varsinkin kun silloin on riski kaupan menettämisestä. Eikös he saa prioviikan yleensä tyylii % asunnon hinnasta, niin se on heille ihan peanuts onko se myyntihinta 300k vai 305k - tärkeintä heille on, että kaupat syntyy ja proviikka tulee.
Jep. Ja puskaradio ja Internet kyllä toimii niin positiivisesti kuin negatiivisestikin, jos myyjälle tai ostajalle on jäänyt välittäjästä kusettajan kuva. Ja välittäjä -nimikkeellä toimiva voi joutua liiketoimintakieltoon, jos ihan lakia mennään rikkomaan (eettinen puoli taasen asia erikseen).

"Kiinteistönvälittäjän on oltava huolellinen, noudatettava hyvää välitystapaa ja otettava huomioon sekä myyjän että ostajan etu. Välittäjän työn on vastattava markkinoinnissa annettuja tietoja. Välitystehtävän virheellinen hoitaminen voi aiheuttaa vahingonkorvausvastuun." - KKV

Hei saisiko täältä nopeasti mielipidettä liittyen asunto-osakekauppaan koska tuntuu että yritetään lypsää rahulia?

Olen siis tehnyt jo asunto-osakekaupan, mutta vielä pitäisi tehdä kauppa autokatoksesta joka on eri osakkeella ja jonka kauppa ei myyjän välittäjän mukaan onnistu ennenkuin olen MML:llä sähköisesti merkattuna as oy:n osakkaaksi (autokatoksen saa myydä vain osakkaalle). No varsinainen närästys on, että myyjän välittäjä yrittää maksattaa mulla puolet kauppakirjakustannuksista (satasia per naama), lisäksi välittäjä hoitaa varainsiirtoveron ilmoituksen vain, jos maksan 125 euroa lisää! Tuota rahaa en maksa, ilmoitan sen vaikka itse, mutta mielestäni tuo pitäisi kuulua välittäjän palveluun, mitä mieltä? Tämän lisäksi minun pitää itse maksaa ja hoitaa MML:lle osakkeen sähköistäminen. Välittäjä antaa ymmärtää että teen ison säästön kun kauppa tehdään heidän kauttansa, eikä pankin, mutta tottakai säästän jos itse teen osakekirjan sähköistämisen. Välittäjä ei käsittääkseni tässä katoskaupassa tee muutakuin virallisen kauppakirjan.

Mitä mieltä? Ymmärrän että ostajana osallistuisin pankin veloittamiin kaupankäyntikuluihin, mutta mielestäni välittäjän kustannukset kuuluvat täysin myyjälle?

Itse itselleni vastaten... konsultoin pankkiani, joka oli sitä mieltä myös, että ostajan (minun) ei kuulu maksaa näitä kuluja. Ei ainakaan lähtökohtaisesti. Olin suoraan myyjään yhteydessä, ja selvisi että kustannuksien hinnanjako ei edes ollut 50/50 kuten annettiin ymmärtää, vaan minun osuus oli suurempi. Että sellasta..

Jos kaksi yksityishenkilöä tekee asunto-osakkeesta kaupat, joka ei jää pantiksi mihinkään, onko kaupanteon prosedyyri seuraavanlainen: Teemme kauppakirjan valmiilla nettipohjalla, kirjoitamme fyysiseen paperiseen osakekirjaan osakkeen siirron (miten ne sanamuodot menee kahden yksityisen kesken?), raha vaihtaa omistajaa, entäs sitten? Onko se siinä? Kiikutan sen isännöitsijälle ja sitten MML:ään vai riittääkö suoraan jälkimmäiseen?

EDIT: Katselin osakekirjoista kopioita niin ilmeisesti riittää että kirjoitetaan paikkakunta, pvm, kenelle siirrettään, ilman hetuja tai lisänimiä, myyjän allekirjoitus ja nimenselvennös

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
281 817
Jäsenet
78 303
Uusin jäsen
kebabranskalaisilla

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom