Checkaa kuinka pitkään tontin vuokrasoppari on voimassa. Yleensä noissa on halvat tonttivuokrat, ja pitkällä vuokrasopparilla ei tule yllätyksiä. Hitasista voi irtaantua 30v jälkeen, jolloin rajahintoja ei tarvitse enää noudattaa.
Omasta mielestä ostajan näkökulmasta Hitasit on hyviä, kun monesti pääsee parempaan kämppään käsiksi mitä vapailla markkinoilla. Asuntojen hinnannoususta saa myös oman osansa kun rajahinta nousee. Tällä hetkellä moni Hitas myydään alle rajahinnan, niin arvonnousupotentiaalia löytyy.
Toki kaikki on asuntokohtaista...
Onko Hitaksilla muka halvemmat tontin vuokrat kuin vapaiden markkinoiden vuokrissa? Itse ainakin vähän vertaillen vaikuttaisi, että Hitaksen vuokrat nyt ei ainakaan alhaisempia ole kuin Helsingin kaupungin muut vuokratontit. Ehkä eroa sitten voi olla johonkin tonttirahastojen vuokriin? Vuokratontilla varmaan myös vastike voi nousta entistä kovempaan tahtiin kun vuokrasopimuksen on käsittääkseni sidottu johonkin inflaatio indeksiin.
Yksi hyvä puoli Hitaksessa kyllä on, että autopaikat on aina vuokrattavia, eikä omaa tarvitse enää ostaa osakkeena.
On siis käsittääkseni alkuperäinen velaton myyntihinta, jota säädetään rakennuskustannusindeksillä (alkukohta valmistumiskuukausi) tai vanhojen osakeasuntojen hintaindeksillä (samoin alkukohta valmistumiskuukausi). Erikseen yleinen Hitas-rajahinta (kaikkien Hitas-asuntojen maksimihintojen keskiarvo). Näistä sitten valitaan se mikä antaa korkeimman tuloksen. Helsingin kaupunki laskee nämä viimeisimmät voimassa olevat maksimihinnat yksittäiselle asunnolle pyydettäessä ja ne on voimassa x kuukautta vahvistamisesta eteenpäin (1-4 kuukautta näköjään, riippuu hieman vahvistusajankohdasta ja siitä mikä hinnoista on se korkein).
Itse olen pohtinut sitä, että kannattaa huomioida että nyt laskevaan markkinaan tuo Hitas-hintaindeksi on myöskin laskusuunnassa - huipuista 5/2022 189.1 -> 8/2023 173.7. Jos rajahinta on vahvistettu muutama kuukausi sitten, se voi olla hieman korkeampi kuin jos se vahvistettaisiin nyt. Siksi olisin varuillani kohteissa, joissa varsinainen hallinnanluovutus on kovin pitkällä tulevaisuudessa - tällä ikäänkuin "lukitaan" vielä se korkeampi myyntihinta, mutta varsinaisessa luovutusvaiheessa asunnon arvo voi olla ihan havaittavasti alhaisempi.
Jos markkinahintataso on alle näiden indeksien, sitten hinnoittelu seuraa ihan normaalia asuntomarkkinoita.
Itse epäilen että ei-Hitaksien myynti voi olla Helsingissä tällä hetkellä vielä pahemmassa jäässä, jopa niin pahasti etteivät ihmiset edes yritä myydä tai välittäjät ota myytäväksi. Hitaksien hinnoissa on vielä hieman tuota ylläkuvaamaani hita(u)smomenttia, joten halutuilta alueilta voi Hitaksesta saada juuri nyt paremman hinnan kuin esim. puolen vuoden päästä - ja niitä myyntikokeiluja tulee enemmän.
Mistä löysit tuon hintaindeksin? Itse löydän googlella vain sivun jolla heti ilmoitetaan, että tätä sivua ei enää päivitetä. Asuntojen keskihintoja sieltä kyllä löytyy elokuulta, mutta ei sitten niitä Hitaksen maksimi hintoja. Toinen mikä mietityttää on, että millaisen vaikutuksen hintaan asunnon remppaaminen tekee. Tällä vissiin saa hintapyyntöä vähän ylemmäs, mutta ei kauheasti? Itse olen ainakin pistänyt merkille, että vaikka Herttoniemenrannan Hitakset on aina sisältä remppaamattomia, vaikka samanikäisistä asunnoista alkaa muualta löytyä esimerkkejä joissa ainakin keittiö on uusittu.