Pienistä puroista tulee iso virta myös pankeille.Varainhoidosta ne on kiinnostuneita. Perus asuntolaina-asiakas on vain hiekkaa eteisessä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pienistä puroista tulee iso virta myös pankeille.Varainhoidosta ne on kiinnostuneita. Perus asuntolaina-asiakas on vain hiekkaa eteisessä.
Valtion korkotuki liittyy ASP-lainaan ja sen vaatimus on yli 3,8 % korkotaso. Eli ensiasunnon ostaja ei saa mitään hyvitystä, jos ei ole ASP-lainaa.Kohta korot nousevat yli 5 %. Pitääkö ensiasunnon ostajan hakea verottajalta erikseen yli 3,7 % koron ylityksestä 70 % hyvitystä, vai tuleeko hyvitys automaattisesti?
Korkotuki maksetaan pankin kautta siten, että pankki laskuttaa ASP-lainansaajalta korkoa, josta on vähennetty valtion maksaman korkotuen osuus. Valtiokonttori maksaa korkotuen pankille kaksi kertaa vuodessa (31.5. ja 30.11).
Valtion korkotuki liittyy ASP-lainaan ja sen vaatimus on yli 3,8 % korkotaso. Eli ensiasunnon ostaja ei saa mitään hyvitystä, jos ei ole ASP-lainaa.
Aika tymäkkä marginaali taitaa olla, jos yli viiden menossa. Mutta joo, ASP-korkotuki toimii ihan automaattisesti eli ei tarvi tehdä mitään. Toki sekin on vain sen 10 ensimmäistä vuotta voimassa, joten vanhemman lainan kanssa se ei auta.Eli pankin pitää hakea korkotukea valtiolta, joten pitääkö tehdä hakemus pankille, jotta kuun lopussa tuleva korko muuttuisi? Tällä hetkellä näyttäisi olevan tulossa 5,02 % korolla
Huono mainos ennemminHyvä artikkeli elokuulta mihin euribor menee.
Euribor 12 kk ennuste 2024 – Laskeeko korko? | Suomen paras sijoitusblogi
Vuoden 2023 aikana rivakasti nousseet euribor-korot ovat puhuttaneet koko vuoden. Miten käy 12 kuukauden euribor-korolle loppuvuoden 2023 aikana? Lue ennuste!rahablogi.com
Danskesta tuli tarjous euriborin muutoksesta 3kk:hon. Pitäisi marginaali nostaa 0.3 -> 0.41 ja 90€ maksu. Hieman mietityttää vaihtaisko. Reilun kk päästä olisi koron tarkastus.
Kaivoin omista vanhoista viesteistä:Danskesta tuli tarjous euriborin muutoksesta 3kk:hon. Pitäisi marginaali nostaa 0.3 -> 0.41 ja 90€ maksu. Hieman mietityttää vaihtaisko. Reilun kk päästä olisi koron tarkastus.
Yleinen väärinkäsitys on, että inflaatio syö velkoja. Kaikessa yksinkertaisuudessaan inflaatio ei vaikuta suoraan velkaan millään tavalla. Jos sinulla on 90 000 euroa asuntovelkaa, oli inflaatio 0 tai 15 prosenttia, tuo 90 000 euroa ei katoa mihinkään. Otetaan mukaan esimerkki havainnollistamaan asiaa. Jos vuositulosi ovat 45 000 euroa, on sinulla asuntovelkaa 2 kertaa vuositulojesi verran.
Inflaation tuoma ”hyvä” realisoituu palkkakehityksen kautta. Voidaan olettaa – ja kuten yleensä myös tapahtuu – että palkat nousevat inflaation mukana. Palkkaneuvottelujen tavoitteena onkin pääsääntöisesti ostovoiman kasvattaminen, eli palkkojen nostaminen edes hieman nopeammin kuin kuluttajahinnat, eli inflaatio. Tällöin palkkasi nousee, mutta velka ei muut mihinkään. Jos hintojen nousun myötä palkkasi nousee 50 000 euroon, on sinulla asuntovelkaa enää 1,8 kertaa tulojesi verran. Jotta inflaatiosta olisi hyötyä velallisille, tulisi sen johtaa palkkojen nousuun.
Lue juttu ->
Korontarkistus on tulossa marraskuun alussa. Käytössä tällä hetkellä 12kk Euribor. S-Pankki tarjoaa vaihtoa 3kk tai 6kk Euriboriin ja käsitin että maksaa 200 euroa eikä vaikuta marginaaliin. Ajattelin, että vaihtaisin 6kk Euriboriin jolloin sitä seuraava korontarkistus olisi toukokuussa. Pitää vielä tarkistaa tuo, ettei vaikuta marginaaliin, joka tällä hetkellä 0,5%.
Ei pitäisi vaikuttaa marginaaliin. Itse ottaisin 3kk euriborin, mutta sitä ei ollut tarjolla, kun vaihdettiin korkoa. Ja puolison pyynnöstä jatketaan tällä 6kk euriborilla.Korontarkistus on tulossa marraskuun alussa. Käytössä tällä hetkellä 12kk Euribor. S-Pankki tarjoaa vaihtoa 3kk tai 6kk Euriboriin ja käsitin että maksaa 200 euroa eikä vaikuta marginaaliin. Ajattelin, että vaihtaisin 6kk Euriboriin jolloin sitä seuraava korontarkistus olisi toukokuussa. Pitää vielä tarkistaa tuo, ettei vaikuta marginaaliin, joka tällä hetkellä 0,5%.
On siis käsittääkseni alkuperäinen velaton myyntihinta, jota säädetään rakennuskustannusindeksillä (alkukohta valmistumiskuukausi) tai vanhojen osakeasuntojen hintaindeksillä (samoin alkukohta valmistumiskuukausi). Erikseen yleinen Hitas-rajahinta (kaikkien Hitas-asuntojen maksimihintojen keskiarvo). Näistä sitten valitaan se mikä antaa korkeimman tuloksen. Helsingin kaupunki laskee nämä viimeisimmät voimassa olevat maksimihinnat yksittäiselle asunnolle pyydettäessä ja ne on voimassa x kuukautta vahvistamisesta eteenpäin (1-4 kuukautta näköjään, riippuu hieman vahvistusajankohdasta ja siitä mikä hinnoista on se korkein).Mitäs huomioitavaa Hitaksen ostamisessa oikeastaan on?
En ole koskaan Hitasta omistanut, enkä oikeasti edes harkinnut sellaisesta tarjousta tekemistä, mutta nyt melkein tekisi mieli tehdä tarjous Hitas kämpästä, mutta yhä mietityttää tuo todella omituinen systeemi. Ajatuksena se, että hinnoittelu ei olekaan itsestä ja markkinasta kiinni epäilyttää kovasti. En edes äkkiseltään onnistunut löytämään Helsingin kaupungin sivuilta miten hintaindeksi päivitetään ja niitä indeksejäkin on vissiin erilaisia.
Jotenkin tuntui myös, että Hitasten myyntiajat on olleet aika pitkät, jopa nousumarkkinassa. Olisikohan näitä vierastavia ihmisiä vähän enemmänkin...
Luin että sikatilat konkurssiin ja mietin jotta nytkö jo se alkaa kunnolla rytisemään... No onneksi oli vain lukihärö ja konkurssiaalto alkaa vasta myöhemmin.
Checkaa kuinka pitkään tontin vuokrasoppari on voimassa. Yleensä noissa on halvat tonttivuokrat, ja pitkällä vuokrasopparilla ei tule yllätyksiä. Hitasista voi irtaantua 30v jälkeen, jolloin rajahintoja ei tarvitse enää noudattaa.
Omasta mielestä ostajan näkökulmasta Hitasit on hyviä, kun monesti pääsee parempaan kämppään käsiksi mitä vapailla markkinoilla. Asuntojen hinnannoususta saa myös oman osansa kun rajahinta nousee. Tällä hetkellä moni Hitas myydään alle rajahinnan, niin arvonnousupotentiaalia löytyy.
Toki kaikki on asuntokohtaista...
On siis käsittääkseni alkuperäinen velaton myyntihinta, jota säädetään rakennuskustannusindeksillä (alkukohta valmistumiskuukausi) tai vanhojen osakeasuntojen hintaindeksillä (samoin alkukohta valmistumiskuukausi). Erikseen yleinen Hitas-rajahinta (kaikkien Hitas-asuntojen maksimihintojen keskiarvo). Näistä sitten valitaan se mikä antaa korkeimman tuloksen. Helsingin kaupunki laskee nämä viimeisimmät voimassa olevat maksimihinnat yksittäiselle asunnolle pyydettäessä ja ne on voimassa x kuukautta vahvistamisesta eteenpäin (1-4 kuukautta näköjään, riippuu hieman vahvistusajankohdasta ja siitä mikä hinnoista on se korkein).
Itse olen pohtinut sitä, että kannattaa huomioida että nyt laskevaan markkinaan tuo Hitas-hintaindeksi on myöskin laskusuunnassa - huipuista 5/2022 189.1 -> 8/2023 173.7. Jos rajahinta on vahvistettu muutama kuukausi sitten, se voi olla hieman korkeampi kuin jos se vahvistettaisiin nyt. Siksi olisin varuillani kohteissa, joissa varsinainen hallinnanluovutus on kovin pitkällä tulevaisuudessa - tällä ikäänkuin "lukitaan" vielä se korkeampi myyntihinta, mutta varsinaisessa luovutusvaiheessa asunnon arvo voi olla ihan havaittavasti alhaisempi.
Jos markkinahintataso on alle näiden indeksien, sitten hinnoittelu seuraa ihan normaalia asuntomarkkinoita.
Itse epäilen että ei-Hitaksien myynti voi olla Helsingissä tällä hetkellä vielä pahemmassa jäässä, jopa niin pahasti etteivät ihmiset edes yritä myydä tai välittäjät ota myytäväksi. Hitaksien hinnoissa on vielä hieman tuota ylläkuvaamaani hita(u)smomenttia, joten halutuilta alueilta voi Hitaksesta saada juuri nyt paremman hinnan kuin esim. puolen vuoden päästä - ja niitä myyntikokeiluja tulee enemmän.
Sikatilat oli näköjään ottanut vähän lainaa Arvo Sijoitusosuuskunnaltakin:Luin että sikatilat konkurssiin ja mietin jotta nytkö jo se alkaa kunnolla rytisemään... No onneksi oli vain lukihärö ja konkurssiaalto alkaa vasta myöhemmin.
Google antoi tämän jota käytin referenssinä, oli kuitenkin päivitetty 15.8.2023Mistä löysit tuon hintaindeksin? Itse löydän googlella vain sivun jolla heti ilmoitetaan, että tätä sivua ei enää päivitetä. Asuntojen keskihintoja sieltä kyllä löytyy elokuulta, mutta ei sitten niitä Hitaksen maksimi hintoja. Toinen mikä mietityttää on, että millaisen vaikutuksen hintaan asunnon remppaaminen tekee. Tällä vissiin saa hintapyyntöä vähän ylemmäs, mutta ei kauheasti? Itse olen ainakin pistänyt merkille, että vaikka Herttoniemenrannan Hitakset on aina sisältä remppaamattomia, vaikka samanikäisistä asunnoista alkaa muualta löytyä esimerkkejä joissa ainakin keittiö on uusittu.
Ei kai tuossa ole muuta (jos nyt ei järjestelyn järkevyyteen oteta kantaa) että kyseessä on lahja; käytännössä annat joka kuu vuokran verran lahjoitusta tuttavalle josta tulee lahjaveron alaista jos teet pidempään noin.Mulla on tilanne jossa haluaisin ostaa osakeasunnon, mutta tietyistä syistä haluaisin toimia niin jonkun vuoden verran, että annan tuttavan hoitaa sen vuokrauksen (airbnb tms). Eli vuokratulot ja menot menisi tuttavalle. Asuntolainan lyhennykset osakeasunnosta voisin maksaa itse, tai vaihtoehtoisesti tuttava suoraan puolestani, vaikka asuntolaina minun nimissä (tämä jälkimmäinen tapa varmaan ongelmainen).
Itse en siis kostuisi mitenkään rahallisesti tuosta (siinä tapauksessa että maksan itse asuntolainan lyhennykset, eli raha ei liiku tuttavalta minulle tai minun edukseni lainkaan).
Nyt haiskahtaa kyllä semmoiselta sotkulta että tästä voi tulla jotain ongelmia.
Mutta voiko näin toimia?
Tossa saattaisi tulla kulujen vähentämisen kanssa ongelmia myös sen lisäksi, että olisi lahjaa tuttavalle.Mulla on tilanne jossa haluaisin ostaa osakeasunnon, mutta tietyistä syistä haluaisin toimia niin jonkun vuoden verran, että annan tuttavan hoitaa sen vuokrauksen (airbnb tms). Eli vuokratulot ja menot menisi tuttavalle. Asuntolainan lyhennykset osakeasunnosta voisin maksaa itse, tai vaihtoehtoisesti tuttava suoraan puolestani, vaikka asuntolaina minun nimissä (tämä jälkimmäinen tapa varmaan ongelmainen).
Itse en siis kostuisi mitenkään rahallisesti tuosta (siinä tapauksessa että maksan itse asuntolainan lyhennykset, eli raha ei liiku tuttavalta minulle tai minun edukseni lainkaan).
Mutta voiko näin toimia?
Mulla on tilanne jossa haluaisin ostaa osakeasunnon, mutta tietyistä syistä haluaisin toimia niin jonkun vuoden verran, että annan tuttavan hoitaa sen vuokrauksen (airbnb tms). Eli vuokratulot ja menot menisi tuttavalle. Asuntolainan lyhennykset osakeasunnosta voisin maksaa itse, tai vaihtoehtoisesti tuttava suoraan puolestani, vaikka asuntolaina minun nimissä (tämä jälkimmäinen tapa varmaan ongelmainen).
Mutta voiko näin toimia?
Sain pankilta tarjouksen, jossa 3kk euribor olisi 0,12% yksikköä enemmän. Kumpi noista kannattaa?
Itse ottaisin noilla silti sen 3kk eb:n. Toki jos korot jatkavat nousuaan, niin sen aikaa tulee varmastikin tappiota, lasku suunnassa tai jos korot pysyy suunnilleen samana, niin toi 0,12% ero pitäisi historian valossa kannattaa.Sain pankilta tarjouksen, jossa 3kk euribor olisi 0,12% yksikköä enemmän kuin 12kk euribor. Kumpi noista kannattaa?
Meillä Nordea yritti kanssa vedättää marginaalia tuon saman 0,12%-yksikköä ylöspäin, kun kyseltiin toissapäivänä vaihtoa 12 kk Euriborista 3 kk Euriboriin.Sain pankilta tarjouksen, jossa 3kk euribor olisi 0,12% yksikköä enemmän kuin 12kk euribor. Kumpi noista kannattaa?
Sain pankilta tarjouksen, jossa 3kk euribor olisi 0,12% yksikköä enemmän kuin 12kk euribor. Kumpi noista kannattaa?
Sama 0,12% ero täälläkin 3kk ja 12kk välillä, kun kyselin myös mahdollista euriborin vaihtoa. Marginaalin sai pudotettua puoleen entisestä, joten oma tilanne senkin osalta vähän erilainen.Meillä Nordea yritti kanssa vedättää marginaalia tuon saman 0,12%-yksikköä ylöspäin, kun kyseltiin toissapäivänä vaihtoa 12 kk Euriborista 3 kk Euriboriin.
Onko tää nythuono tarjous vai onko asiat muuttuneet marginaalejen osalta Tammikuulta kun silloin pyydettiin S-pankista samaa summaa niin marginaali oli jotain 0,65 ja lainan nosto 300€. Toinen 50 000€ löytyy säästöstä ja ensiasuntoon. OPssa vaan valmiiksi tilit ja vakuutukset niin ois tuttu pankki.
OP
Tarjouksemme sinulle: Asuntolaina
Luoton määrä 50 000 euroa
Marginaali ja viitekorko 1,073 prosenttiyksikköä + euribor 12 kk. Tällä hetkellä (04.09.2023) luoton
kokonaiskorko olisi 5,122 %.
Muut kulut Toimitusmaksu: 500,00 euroa, maksetaan luoton noston yhteydessä.
Hoitokulut: 2,50 euroa kuukaudessa
Kyllä toi OP:n tarjous aika ryöstöltä kuulostaa. Kyllä se marginaali kannattaa yrittää painaa vähintään sinne 0,6% tuntumaan. Toki marginaalit on aina tapauskohtaisia, mutta silti jos ässä on tollasen tarjonnut, niin luulisi se OP:stakin irtoavan.Onko tää nythuono tarjous vai onko asiat muuttuneet marginaalejen osalta Tammikuulta kun silloin pyydettiin S-pankista samaa summaa niin marginaali oli jotain 0,65 ja lainan nosto 300€. Toinen 50 000€ löytyy säästöstä ja ensiasuntoon. OPssa vaan valmiiksi tilit ja vakuutukset niin ois tuttu pankki.
OP
Marginaali ja viitekorko 1,073 prosenttiyksikköä + euribor 12 kk. Tällä hetkellä (04.09.2023) luoton
50k€ liian vähän? Kokeile pyytää 10x enemmän, niin ehkäpä marginaali putoaa.Onko tää nythuono tarjous vai onko asiat muuttuneet marginaalejen osalta Tammikuulta kun silloin pyydettiin S-pankista samaa summaa niin marginaali oli jotain 0,65 ja lainan nosto 300€. Toinen 50 000€ löytyy säästöstä ja ensiasuntoon. OPssa vaan valmiiksi tilit ja vakuutukset niin ois tuttu pankki.
OP
Mietin ihan samaa. Mietin myös, että kannattaa ottaa edes se satku lainaa ja jättää se 50k€ pahan päivän varalle.50k€ liian vähän? Kokeile pyytää 10x enemmän, niin ehkäpä marginaali putoaa.
No ei kyllä kannata ottaa "markkaakaan" ylimääräistä näillä koroilla. Ennen korkojen nousua ehkä olisi voinut kannattaakin.Mietin ihan samaa. Mietin myös, että kannattaa ottaa edes se satku lainaa ja jättää se 50k€ pahan päivän varalle.
No ehkäpä vain jos kokee pystyvänsä 50k€ säästöt sijoittamaan niin hyvällä tuotolla että tuotot voittaa reipaasti tuon mainitun 5,122 % kokonaiskoron.No ei kyllä kannata ottaa "markkaakaan" ylimääräistä näillä koroilla. Ennen korkojen nousua ehkä olisi voinut kannattaakin.
Kommentti oli puolittain huumoria, mutta oli siitä myös pala ehkä tottakin. Niinkuin tiedämme kaikki on suhteellista. Asuntolainan korko voi olla silti vielä todella edullinen, jos vertaa sitä, vaikka remonttilainaan tai mihinkään muuhun (kulutus)luottoon. Eli jos sattuu olemaan jotain muuta lainaa, niin ne kannattaa maksaa pois sillä asuntolainalla ja jos on rahalle muuta tarvetta, niin siltikin se asuntolaina voi olla halpaa. Etenkin jos laskee, vaikka että talletukselle saa sen 3,3% korkoa (-verot) neuvottelematta.No ei kyllä kannata ottaa "markkaakaan" ylimääräistä näillä koroilla. Ennen korkojen nousua ehkä olisi voinut kannattaakin.
Siis tuohan on täysin riippuvainen tulotasosta. Kelan päivärahalla elävälle kumpikin summa on täysin maksukyvyn ulottumattomissa.edit. aika pieni summa kuitenkin loppupeleissä... oli se sitten 100k€ tai 50k€.
Tämä on asunnon ostaminen ja asuntolaina -keskustelu. Kelan päivärahalla elävän täytyy ensin mennä töihin... Tai saada perintöä, voittaa lotosta tms. ennenkuin kannattaa mennä pankkiin edes kyselemään asuntolainaa.Siis tuohan on täysin riippuvainen tulotasosta. Kelan päivärahalla elävälle kumpikin summa on täysin maksukyvyn ulottumattomissa.
Juu. Mutta on olemassa myös paljon pienituloisia joilla noiden kahden summan ero on todella merkittävä. Toiseen rahkeet riittää, toiseen ei. Ja nekin voivat haaveilla "omasta" asunnosta.Tämä on asunnon ostaminen ja asuntolaina -keskustelu. Kelan päivärahalla elävän täytyy ensin mennä töihin... Tai saada perintöä, voittaa lotosta tms. ennenkuin kannattaa edes mennä pankkiin edes kyselemään asuntolainaa.
Olen ollut samassa tilanteessa joskus kauan sitten. Nykyään olen olen kiitollinen siitä, että ei tullut persaukisena pätkätyöläisenä ostettua sieltä muuttotappiokunnasta sellaista 60-70 -luvun homepommia, vaikka moinen niin kovin vaikutti erinomaiselta vaihtoehdolta verrattuna vuokra-asumiseen. Hinnat oli silloin luokkaa 60-70k€. Jos olisi tullut sellainen ostettua, niin asunnon hinta ei olisi noussut, mutta olisi varmaan sen hankintahinnan verran mennyt osakeyhtiön/kiinteistön remontteihin...Juu. Mutta on olemassa myös paljon pienituloisia joilla noiden kahden summan ero on todella merkittävä. Toiseen rahkeet riittää, toiseen ei. Ja nekin voivat haaveilla "omasta" asunnosta.
Ei varmasti kaikkea omasta historiasta tarvisi tänne oksentaa, mutta ite aikoinani kävin lainaneuvotteluissa pienemmästä summasta kuin 50ke ja oli pakko hylätä silloin haaveet vaikka töissä olinkin. Tein raksahommia tuppukylässä yksityisille työnantajille ja aina tuli katkoja työsuhteisiin. Yksinkertaisesti laskin, että en pitkittyneellä ansiosidonnaispätkällä pärjää moisen velan kanssa. Jälkikäteen tarkasteltuna ei olisi ollut ongelmaa, mutta 1kk-6kk pätkätyöläisenä riski ylitti oman sietokyvyn. Nyttemmin samassa tuppukylässä on ollut kämppä jo maksussa ikuisuuksia
Heh. Mä jäin tänne ja vielä ei ole mennyt remontteihin kuin kaksi ylimääräistä yhtiövastiketta. Toki nyt suunnitellaan tähän 80/90 vaihteen homepommirivariin käyttövesiputkien uusimista ja asunnon arvokin on ostohetkestä laskettuna pudonnut ainakin ~20%Olen ollut samassa tilanteessa joskus kauan sitten. Nykyään olen olen kiitollinen siitä, että ei tullut persaukisena pätkätyöläisenä ostettua sieltä muuttotappiokunnasta sellaista 60-70 -luvun homepommia, vaikka moinen niin kovin vaikutti erinomaiselta vaihtoehdolta verrattuna vuokra-asumiseen. Hinnat oli silloin luokkaa 60-70k€. Jos olisi tullut sellainen ostettua, niin asunnon hinta ei olisi noussut, mutta olisi varmaan sen hankintahinnan verran mennyt osakeyhtiön/kiinteistön remontteihin...
Nyt, vajaa 10v sitten isommalta paikkakunnalta ostetun uudehkon kiinteistön arvo on noussut vähintään sen 50k€. Ehkäpä jopa lähes 100k€.
Mietin ihan samaa. Mietin myös, että kannattaa ottaa edes se satku lainaa ja jättää se 50k€ pahan päivän varalle.