Oma näppituntumani on se, että omakotitalo on pääsääntöisesti kalliimpi asua kuin kerrostalo pitkällä aikavälillä, mikäli haluaa saman palvelutason kuin kerrostalossa. Jos sen sijaan tekee jatkuvat huollot itse, se on selkeästi edullisempi.
Eli jos jokainen rännien tyhjennys lehdistä, nurmikon leikkuu, lumen kolaus, pikkurempat jne ja muu vastaava teetetään remppamiehillä, niin kalliiksi tulee.
Jos taas on itse yleismies-jantusena, niin okt-asuminen voi olla hyvin edullista verrattuna kerrostaloon.
Mitä tarkoitat samalla palvelutasolla? Kai se nyt on selvää että omakotitalossa suhteessa sen 1000 neliön hoitaminen on kalliimpaa jos sen teettää ulkopuolisella kun se kerrostalossa asuja maksaa siitä 1000 neliön hoitamisesta 1/30 osan. Tosin en ymmärrä miksi joku haluaisi asua omakotitalossa jos nurmikon leikkuut, talon hoitaminen ja lumen luonti on vastenmielistä ja kaiken teettää ulkopuolisella. Samahan se olisi asua sitten vaikka kerrostalossa, jossa ei tarvi näistä huolehtia vaan maksaa suosiolla.
Niinkuin tuossa omakotitalon kustannusketjussa on todettu niin omakotitalossahan voit ihan itse päättää käytännössä niistä asumiskustannuksista. Jos tuntuu että sähköjä ei jaksa maksaa niin polttaa puita tai kääntää lämmitystä pienemmälle ja laittaa villasukkia jalkaan. Jos ei kiinnosta lehtien haravointi pihalta niin ei sitten haravoi. Jos ei kiinnosta maalaukset niin ei sitten maalaa, antaa ulkopinnan vähän hilseillä. Jos vesi tuntuu kalliilta niin pesee ittensä vaikka ämpärissä.
Voiko siis edes verrata "samaa palvelutasoa" kerrostalon ja omakotitalon välillä? Joka tapauksessa minä väitän että kerrostalossa asuminen ei ole yhtään sen edullisempaa kuin omakotitalossa. Vaikka et itse käyttäisi lämmitystä ollenkaan, et kuluttaisi vettä, et tarvitse lumen kolauksia pihalta tai nurmikko saisi sinun puolestasi rehottaa niin silti kerrostalossa maksat sen vastikkeen verran. Omakotitalossa et maksa pätkääkään.