Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Kyllä nyt on pk-seudulla ja monessa muussakin kasvukeskuksessa hinnoissa aivan karsea kupla. Hintoja on pumpattu nollakorolla ja nyt on joka mesta täynnä nostureita kun grynderit painavat asuntoja viimeistä päivää. Varmaan hirmuinen kiire saada tavara markkinoille ennen kuin EKP vie boolimaljan pois? Jos itse olisin nuori ilman omaa asuntoa ja saisin työn pk-seudulta, punkkaisin varmaan asuntovaunussa mielummin kuin ostaisin just nyt. Erityisesti kannattaa välttää uudistuotantoa, joista kuka vain voi ostaa kämpän pikavipilla ja asua niin kauan kun taloyhtiö on lyhennysvapaalla.
 
Kysäisin Hypon lisäksi asuntolainaa Danskesta, josta todettiin, että he haluavat lainata minulle 280 000 Euroa asuntolainaa 60 000 omarahoituksella. Kiitin, mutta kerroin tyytyväni 150 000 pankkilainaan. Tarkennuksena vielä, että minulla on ihan perusinsinöörin liksat.

Danske taitaa olla poikkeus, kun heillä riittää pk-seudulla 20%:n omarahoitus asuntolainaa varten. Muissa pankeissa tuo on ollut 30%:a yleisesti. Saatavan lainan määrään ilman vakuuttaa vaikuttaa karkeasti kaksi asiaa: oma pääoma ja tulot/menot.
 
Kyllä nyt on pk-seudulla ja monessa muussakin kasvukeskuksessa hinnoissa aivan karsea kupla. Hintoja on pumpattu nollakorolla ja nyt on joka mesta täynnä nostureita kun grynderit painavat asuntoja viimeistä päivää. Varmaan hirmuinen kiire saada tavara markkinoille ennen kuin EKP vie boolimaljan pois? Jos itse olisin nuori ilman omaa asuntoa ja saisin työn pk-seudulta, punkkaisin varmaan asuntovaunussa mielummin kuin ostaisin just nyt. Erityisesti kannattaa välttää uudistuotantoa, joista kuka vain voi ostaa kämpän pikavipilla ja asua niin kauan kun taloyhtiö on lyhennysvapaalla.
Näinhän moni ajatteli 2000 luvun alussa kun, ja siitä tähän päivään on ollut lähes poikkeuksetta vain hintojen nousua. Tosin mennyt ei ole mikään tae tulevasta.
 
Olen itsekin Espoo-Helsinki akselilla tuollaisia kaksioita katsellut ja enemmän päätynyt Espoon kannalle, sillä samalla rahalla saa paljon enemmän neliöitä ja laadukkaampaa asumista. En osaa kuvitella asuvani alle 40 neliöisessä asunnossa enää, mieluummin 50+ jolloin hintataso Helsingissä alkaa olla 220K -> joka ainakin itselleni tuntuu yhden miehen lainaksi kohtuu isolta.

No sepäs se. Helsingin hinnat ovat vain karanneet niin tappiin, ettei tässä muu auta, kuin palata maitojunalla maalle köyhistelemään.

En ole asunut mutta käynyt, tosin en varmaan noissa kaikissa. Jos nyt ihan metron vieressä asuisi niin logistiikka lienee ok, tosin kaikki tuntemani henkilöt jotka ovat muuttaneet Helsingistä Espooseen ovat hankkineet auton, vaikka autoa ei aluksi ollut. Kertonee jotain tämäkin ja ehkä kannattaa budjetoida se auto mukaan sitten?

Jotkut ehkä tykkää asua tuollakin, mutta itse en muuttaisi Helsingin kantakaupungista pois varsinkaan nyt kun on tottunut siihen että kävellen voi mennä kaikkialle. Toki tuo budjetti on liian pieni Helsinkiin. Tosin sitten miettisin että kannattaako muuttaa vieläkin kauemmaksi? Saisi asunnon aika paljon halvemmalla ja jos kuitenkin pitää hankkia auto niin sama ajaa vähän pidemmältä?

Mulla ei ole tällä hetkellä ollut omaa autoa, koska Helsingissä pääsee tsygällä kaikkialle ja Bloxcarista saa auton lainaan aina, kun on tarvetta päästä köröttelemään. Espoossa ostaisin heti auton, jotta pääsee ajoissa töihin, asiakkaalle ja muualle liikkumaan. En ole valmis muuttamaan yhtään kauemmaksi Espoosta. Toikin tuntuu ajatuksena ihan riittävän rajulle muutokselle, kun täällä keskustassa on kaikki ihanat palvelut lähes käden ulottuvilla.

Aika erilaisia alueita.

Mitä tykkäät tehdä elämässäsi, missä ja miten tykkäät käydä kaupoilla, missä olet töissä ja miten tykkäät liikkua ympäriinsä? Vaikea meidän muihin näihin on vastata mitään.

Matinkylä ja Leppävaara tarjoavat kauppakeskuskukset joista saa palveluita, mutta ei niissä kadunvarsikauppoja juuri ole jos sellaisiin olet kantakaupungissa tottunut.

Harrastan kilpapurjehduksta ja veneet ovat ihan tässä kodin vieressä. Suurin osa harrastuksista on täällä lähellä, kuten Kiipeilyareena, Kameraseura ja muut. Lisäksi suurin osan frendeistä asuu lähellä Helsingissä, joita varmaan tulee ikävä siellä maalla. Alepa ja muut ruokakaupatkin on ihan vieressä tässä keskustassa. Todella ristiriitainen tunne, kun joutuu muuttamaan rahanpuutteen vuoksi Espoon perukoille.

Asuin talvella Kivenlahdessa vajaat puoli vuotta. Samaan aikaan osui bussiaikataulujen uudistus niin helsingin keskustaan ei enää päässyt suoraan vaan piti vaihtaa metroon matinkylässä. Bussi+metro -setillä aikaa menee noin kolme varttia. Jos ei keskustaan tarvi juurikaan kulkea vaan espoon palvelut riittää niin mikäpä siinä. Meikäläiselle ei oikein sopinut.

Autolla kuljin sitten useimpiin paikkoihin. Muita autoja on paljon ja kivenlahdesta pääsy länsiväylälle voi välillä ruuhkien + valojen takia kestää jonkin aikaa. Kokonaisuutena hieman pussinperämäinen sijainti, metrohan tuonnekin tulee mutta matka-ajat stadiin on sitten edelleen aika pitkät. Muuten ihan jees kun duunipaikka on 4 kilsan päässä. Nyt taas helsingin puolella ja autolla duuniin 25km suuntaansa.

Mielenkiintoista. Eniten Espoossa asumisessa mietityttää, ettei voi spontaanisti tehdä mitään, jos aina pitää varautua vajaan tunnin logistiikkaan ja ruuhkiin. Eikä ikinä voi ottaa frendien kanssa edes yhtä saunabisseä, kun aina pitää ajaa joka paikkaan.

Toisaalta on Espoossa varmasti paljon hyviäkin juttua, koska siellä asuu niin paljon ihmisiä :) Pitää ajatella positiivisesti ja yrittää löytää jotain positiivisia asioita siellä Espoossa. Mutta mitäköhän ne ovat?
 
Kyllä nyt on pk-seudulla ja monessa muussakin kasvukeskuksessa hinnoissa aivan karsea kupla. Hintoja on pumpattu nollakorolla ja nyt on joka mesta täynnä nostureita kun grynderit painavat asuntoja viimeistä päivää. Varmaan hirmuinen kiire saada tavara markkinoille ennen kuin EKP vie boolimaljan pois? Jos itse olisin nuori ilman omaa asuntoa ja saisin työn pk-seudulta, punkkaisin varmaan asuntovaunussa mielummin kuin ostaisin just nyt. Erityisesti kannattaa välttää uudistuotantoa, joista kuka vain voi ostaa kämpän pikavipilla ja asua niin kauan kun taloyhtiö on lyhennysvapaalla.

Näinhän moni ajatteli 2000 luvun alussa kun, ja siitä tähän päivään on ollut lähes poikkeuksetta vain hintojen nousua. Tosin mennyt ei ole mikään tae tulevasta.

Aika näyttää miten asuntomarkkinoiden käy, mutta vaikuttaa siltä, että hinnat tulevat vain nousemaan vuosikymmenestä toiseen. Kuvittelin itsekin vuosikymmenen alussa, että kasvava velkaantuminen ei voi jatkua ikuisesti, mutta kuin kävikään. Hinnat ovat vain nousseet vuodesta toiseen ja näitä asuntojen hintakupla juttuja vuosikymmenen takaa on hilpeätä lukea :)
 
Aika näyttää miten asuntomarkkinoiden käy, mutta vaikuttaa siltä, että hinnat tulevat vain nousemaan vuosikymmenestä toiseen. Kuvittelin itsekin vuosikymmenen alussa, että kasvava velkaantuminen ei voi jatkua ikuisesti, mutta kuin kävikään. Hinnat ovat vain nousseet vuodesta toiseen ja näitä asuntojen hintakupla juttuja vuosikymmenen takaa on hilpeätä lukea :)
0% korolla ja äärimmäisen hövelillä lainansaannilla hinnat voivat olla mitä vain. Heti kun rahalle pitää maksaa korkoa ja lainaa ei saa helposti hintataso on aivan toinen. Sitten vielä valtio järjestää vuokralaisia asuntoihin ja maksaa niiden vuokran. Tätähän tämä Sipilän "talouskasvu" on.
 
Kyllä nyt on pk-seudulla ja monessa muussakin kasvukeskuksessa hinnoissa aivan karsea kupla. Hintoja on pumpattu nollakorolla ja nyt on joka mesta täynnä nostureita kun grynderit painavat asuntoja viimeistä päivää. Varmaan hirmuinen kiire saada tavara markkinoille ennen kuin EKP vie boolimaljan pois? Jos itse olisin nuori ilman omaa asuntoa ja saisin työn pk-seudulta, punkkaisin varmaan asuntovaunussa mielummin kuin ostaisin just nyt. Erityisesti kannattaa välttää uudistuotantoa, joista kuka vain voi ostaa kämpän pikavipilla ja asua niin kauan kun taloyhtiö on lyhennysvapaalla.
Olet ymmärtänyt kuplan käsitteenä väärin. Asuntomarkkinoiden kupla syntyy liian kuumista markkinoista aka huonoista lainoista. Eihän Suomessa tota ongelmaa ole. Ja PK-seudun ulkopuolella reaalihinnat ovat pysyneet samoina tai laskeneet varmaan jo vuosikymmenen.

Olisit tyhmä nuori jos et ostaisi asuntoa ainoalta markkinalta jonka kysyntä tulee pysymään varmasti kovana nyt ja tulevaisuudessa.
 
No sepäs se. Helsingin hinnat ovat vain karanneet niin tappiin, ettei tässä muu auta, kuin palata maitojunalla maalle köyhistelemään.



Mulla ei ole tällä hetkellä ollut omaa autoa, koska Helsingissä pääsee tsygällä kaikkialle ja Bloxcarista saa auton lainaan aina, kun on tarvetta päästä köröttelemään. Espoossa ostaisin heti auton, jotta pääsee ajoissa töihin, asiakkaalle ja muualle liikkumaan. En ole valmis muuttamaan yhtään kauemmaksi Espoosta. Toikin tuntuu ajatuksena ihan riittävän rajulle muutokselle, kun täällä keskustassa on kaikki ihanat palvelut lähes käden ulottuvilla.



Harrastan kilpapurjehduksta ja veneet ovat ihan tässä kodin vieressä. Suurin osa harrastuksista on täällä lähellä, kuten Kiipeilyareena, Kameraseura ja muut. Lisäksi suurin osan frendeistä asuu lähellä Helsingissä, joita varmaan tulee ikävä siellä maalla. Alepa ja muut ruokakaupatkin on ihan vieressä tässä keskustassa. Todella ristiriitainen tunne, kun joutuu muuttamaan rahanpuutteen vuoksi Espoon perukoille.



Mielenkiintoista. Eniten Espoossa asumisessa mietityttää, ettei voi spontaanisti tehdä mitään, jos aina pitää varautua vajaan tunnin logistiikkaan ja ruuhkiin. Eikä ikinä voi ottaa frendien kanssa edes yhtä saunabisseä, kun aina pitää ajaa joka paikkaan.

Toisaalta on Espoossa varmasti paljon hyviäkin juttua, koska siellä asuu niin paljon ihmisiä :) Pitää ajatella positiivisesti ja yrittää löytää jotain positiivisia asioita siellä Espoossa. Mutta mitäköhän ne ovat?
Nämä on näitä. Itse kävin juuri tänään Lintsillä perheen kanssa ja ajettiin keskustan kautta pois. Vahvisti vain sitä tunnetta, että en ikinä haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siellä kun ei ole mitään, jota tarvitsisin joka päivä, jota ei muualta löytyisi.
 
Nämä on näitä. Itse kävin juuri tänään Lintsillä perheen kanssa ja ajettiin keskustan kautta pois. Vahvisti vain sitä tunnetta, että en ikinä haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siellä kun ei ole mitään, jota tarvitsisin joka päivä, jota ei muualta löytyisi.
Ihmiset tykkää asua kaupungeissa. Ei se ole mikään yksittäinen tai pinnallinen asia.
 
Meille sanottiin Danskesta että 390 000 voivat lainata meille pk-seudun asuntoa varten. Mietittiin eukon kanssa samaa, kuinka moni oikeasti ottaa tällaisen tappilainan?

Taloutemme nettotulot ovat noin 5tE/kk, mutta en kyllä mitenkään usko että perse kestäisi vajaan neljänsadan tonnin asuntolainaa jos korot olisivat lähelläkään 6% stressirajaa.

6 %:lla tuosta menisi korkoihin ja lyhennykseen alkuun puolet, myöhemmin vähemmän. Stressitestin 40 % nettotuloista sopinee pieniin tuloihin, mutta miksei suuremmilla tuloilla voisi mennä vaikka 60 % asumiseen?
 
Totta puhuen pidän Helsingistä, kun pääsen kaikkialle fillarilla, enkä haluaisi muuttaa täältä pois, mutta kantakaupungin hinnat ovat niin ylikuumentuneet, ettei minulla ole 210 000 Euron budjetilla varaa ostaa täältä kotia. Koska olen demaribudjetilla liikkeellä, niin katseeni nousee Espooseen, jossa köyhällä insinöörilläkin saattaa vielä olla toivoa löytää itselleen oma koti.
Tuolla rahalla saa keskustasta yksiön tai esim. Jostain alppilan tienoilta pienen kaksion.

Jos haluaa yli 45m2, niin sitten pitää muuttaa vähän etäämmäs.
Ihmiset tykkää asua kaupungeissa. Ei se ole mikään yksittäinen tai pinnallinen asia.
Kaikki ei tykkää, mutta selkeästi kuitenkin useampi kuin mitä sinne kaupunkiin mahtuu. Sen takia ne hinnat niin kovia ovatkin.
 
Kaikki ei tykkää, mutta selkeästi kuitenkin useampi kuin mitä sinne kaupunkiin mahtuu. Sen takia ne hinnat niin kovia ovatkin.
En sanonut että kaikki. Mutta todella suuri osa, kuten jo asuntojen ja kiinteistöjen hinnoista nähdään. Markkinat hinnoittelevat aina niukkuutta joten jollekulle liian korkeat hinnat eivät tarkoita että meillä on kupla.
 
Nämä on näitä. Itse kävin juuri tänään Lintsillä perheen kanssa ja ajettiin keskustan kautta pois. Vahvisti vain sitä tunnetta, että en ikinä haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siellä kun ei ole mitään, jota tarvitsisin joka päivä, jota ei muualta löytyisi.
Niin mistä kukakin tykkää ja mihin on tottunut. Onneksi on vaihtoehtoja jokaiseen makuun, tosin kaupungin ”ongelma” on se että kaupunkia on todella vähän verrattuna maaseutuun, joten hinnat on pilvissä. Maaseutua taasen riittää vaikka kuinka ja riippuen kuinka maalla sitten haluaa olla niin pääsee todellakin halvalla.
 
6 %:lla tuosta menisi korkoihin ja lyhennykseen alkuun puolet, myöhemmin vähemmän. Stressitestin 40 % nettotuloista sopinee pieniin tuloihin, mutta miksei suuremmilla tuloilla voisi mennä vaikka 60 % asumiseen?
No miksi ei tilanteessa jossa asunto on ainoa suurempi kuluerä. Tuohon tulee lisäksi aika kasa kuluja alkaen asunnon kuluista ja mahdollisesta vastikkeesta. Päälle sitten tilastot avioeroprosenteista niin pitäisin tuollaista lainaa suhteellisen riskipitoisena.

Tietysti jos rahaa on niin ettei paskalle taivu, pankin riskit voivat olla siedettävät suuremmillakin lainanhoitokuluilla. Usein kuitenkin tulot ja menot korreloivat ja kuvittelisi tämänkin näkyvän riskiarvioissa.
 
Mielenkiintoista. Eniten Espoossa asumisessa mietityttää, ettei voi spontaanisti tehdä mitään, jos aina pitää varautua vajaan tunnin logistiikkaan ja ruuhkiin. Eikä ikinä voi ottaa frendien kanssa edes yhtä saunabisseä, kun aina pitää ajaa joka paikkaan.
Yksi tai edes kaksi ei vielä ajamista estä, mutta eihän sitä helppoa ole tuohon jättää :).

Espoossa on poikkeuksetta pitkät matkat vähän joka paikkaan, jos joku on ”nurkalla” niin se on 3-5km ja loput sitten 10-15km päässä. Sinänsä 15 minuutissa pääsee kyllä pitkälle, mutta onhan tuokin 30mi edes takas. Mitään erikoisia ruuhkia ei ole poislukien kehäII ja länäri työmuurahaisten töihinmeno aikoina (turunväylää en laske kun kehäII:lle asti sitä pääsee molemmista suunnista). Lisäksi julkinen liikenne on joku huonoa tai surkeaa eli tuollainen 10km matka voi tarkoittaa vaihtoa ja 1h kokonaisaikaa tai vaihtoehtoisesti 30min vuorovälillä liikkuvaa dösää.

Jos kuitenkin olet kämppää katsomassa länärin varrelta niin käsitykseni mukaan melkein joka paikasta pääsee kohtuullisesti esim selloon tai ikeaan julkisilla jos näihin jonkun perversion takia julkisilla haluaisi :). Hesaan pääsy on suoraan riippuvainen siitä miten pääset metroasemalle (enkä sitten matinkylästä länteen päin laskisi mitään liityntäliikeenteen varaan edes uusille asemille, nimimerkillä nyt alle 2km toiselle asemalle ja alle 3km toiselle ja käytännössä ainoa vaihtoehto on auton lisäksi mennä fillarilla, järkevin dösäpysäkki on 600m päässä, muuallakin toki on pysäkkejä josta pääsee jonnekin asemalle mutta jos missaat tai bussia ei vaan tule niin seuraavaa saa sitten odottaa 20-30min).
 
Nämä on näitä. Itse kävin juuri tänään Lintsillä perheen kanssa ja ajettiin keskustan kautta pois. Vahvisti vain sitä tunnetta, että en ikinä haluaisi asua Helsingin keskustassa. Siellä kun ei ole mitään, jota tarvitsisin joka päivä, jota ei muualta löytyisi.

Veikkaan, että kyse on vain tottumuksista ja suurin osa meistä elää tietyn tyyppisessä kuplassa. Eli kuvittelemme kaipaavamme arkeen ja elämiseen asioita, joihin olemme tottuneet. Ajattelin itse puhkaista oman kuplani ja antaa Espoolle mahdollisuuden. Luonnollisesti myös elämäntilanteella on merkitystä ja ymmärrän hyvin, että perheelliset muuttavat Espooseen, jossa saa enemmän neliöitä, pihaa ja luontoa samalla rahalla. Itselläni ei ole valitettavasti siunaantunut perhettä ja yksinäiselle ihmiselle elämä keskustassa on helpompaa, kun ystäviä ja aktiviteetteja on niin lähellä Helsingissä.

En sanonut että kaikki. Mutta todella suuri osa, kuten jo asuntojen ja kiinteistöjen hinnoista nähdään. Markkinat hinnoittelevat aina niukkuutta joten jollekulle liian korkeat hinnat eivät tarkoita että meillä on kupla.

Niin mistä kukakin tykkää ja mihin on tottunut. Onneksi on vaihtoehtoja jokaiseen makuun, tosin kaupungin ”ongelma” on se että kaupunkia on todella vähän verrattuna maaseutuun, joten hinnat on pilvissä. Maaseutua taasen riittää vaikka kuinka ja riippuen kuinka maalla sitten haluaa olla niin pääsee todellakin halvalla.

Jos asuntojen hintakehitys kiinnostaa, niin lukaiskaa tästä ja tästä mielenkiintoiset artikkelit aiheesta.
 
Espoossa on poikkeuksetta pitkät matkat vähän joka paikkaan, jos joku on ”nurkalla” niin se on 3-5km ja loput sitten 10-15km päässä. Sinänsä 15 minuutissa pääsee kyllä pitkälle, mutta onhan tuokin 30mi edes takas. Mitään erikoisia ruuhkia ei ole poislukien kehäII ja länäri työmuurahaisten töihinmeno aikoina (turunväylää en laske kun kehäII:lle asti sitä pääsee molemmista suunnista). Lisäksi julkinen liikenne on joku huonoa tai surkeaa eli tuollainen 10km matka voi tarkoittaa vaihtoa ja 1h kokonaisaikaa tai vaihtoehtoisesti 30min vuorovälillä liikkuvaa dösää.

Jos kuitenkin olet kämppää katsomassa länärin varrelta niin käsitykseni mukaan melkein joka paikasta pääsee kohtuullisesti esim selloon tai ikeaan julkisilla jos näihin jonkun perversion takia julkisilla haluaisi :). Hesaan pääsy on suoraan riippuvainen siitä miten pääset metroasemalle (enkä sitten matinkylästä länteen päin laskisi mitään liityntäliikeenteen varaan edes uusille asemille, nimimerkillä nyt alle 2km toiselle asemalle ja alle 3km toiselle ja käytännössä ainoa vaihtoehto on auton lisäksi mennä fillarilla, järkevin dösäpysäkki on 600m päässä, muuallakin toki on pysäkkejä josta pääsee jonnekin asemalle mutta jos missaat tai bussia ei vaan tule niin seuraavaa saa sitten odottaa 20-30min).
Jos kerrotalokämppää olisin Espoosta katsomassa, niin ehdottomasti max 10min (eli noin 1km) etäisyys lähimpään raideyhteyteen - mielellään metroon. Tämä ratkaisee jo aika paljon tuota liikkumisongelmaa ja vähentää huomattavasti auton tarvetta.

Mutta en mä näin Espoolaisena OKT-asukkinakaan ihan täysin allekirjoita tuota, että julkinen on surkeaa ja joka paikkaan pitkä matka. Toki jos valitsee arvalla jonkun täysin satunnaisen paikan, niin todennäköisesti sieltä on huonot yhteydet, mutta ei kukaan asuinpaikkaansa tuolla tavalla valitse. Meilläkin on nyt tässä kaksi isoa keskusta (ja kaksi raideyhteyttä) alle kolmen kilometrin päässä. Julkisilla tai fillarilla tuo on 10 minuuttia, kävellen max 30min. Helsingin keskustaan pääsee julkisilla 5-10 min vuorovälillä puolessa tunnissa, fillarilla sama 30min. Autolla kestää kellonajasta ja liikenteestä riippuen 20-60 minuuttia.

Auto on pihassa lähinnä mukavuudenhalun vuoksi - lapsiperheen arjessa se vaan säästää aikaa ja hermoja välillä aika paljon.

@Juha_H voisi ehkä sellaistakin laskeskella, että kuinka paljon makselee taksimatkoja sillä hinnalla mitä säästää Espoon asunnon hinnassa Helsingin keskustaan verrattuna ja miettiä onko se auto kuitenkaan ihan pakollinen. Ja onhan nämä kimppa-autopalvelutkin levittäytyneet jo Espooseen vaikkei verkko vielä ihan niin tiheä ole kuin Helsingin ytimessä.
 
Mietin ihan samaa, 108 000€ palanut rahaa vuokriin ja samaan aikaan keskustan asuntojen hinnat ovat nousseet todella paljon. Toki vastikkeeseen olisi mennyt jotain ja korkoihin, mutta korot ovat olleet jo 10 vuotta todella matalalla. Helposti joku 150 000 € tullut takkiin verrattuna että olisi 10v sitten ostanut oman vastaavan asunnon keskustasta.
Kyllä ja ei, en olisi ihan ehdoton. Rahaa on palanut vuokriin vaikka kuinka paljon mutta toisaalta @Juha_H on saanut asua keskustassa suhteellisen edullisesti, ilman kynnysrahaa ja mahdollisuus muuttaa pois nopeasti. Ymmärsin että Juha_H on asunut 900€/kk mutta samanlaiseen omaan asuntoon ei pääse käsiksi (tai ei olisi päässyt) millään hänen tuloillaan. Eli tossa tapauksessa vuokralla asuminen on ollut ihan kannattavaa, tai ei ainakaan täysin kannattamatonta. Sama pätee, ainakin Oulussa, jos sattuu löytämään ison vuokra-asunnon..esimerkiksi +300ke asuntoja on harvoin vuokralla mutta jos sellainen löytyy niin luultavasti pääset jotain 1.5ke/kk vuokralle ja tuo on mun mielestä suhteellisen edullinen hinta.

Tietysti jos @Juha_H 1) olisi päässyt asuntoon kiinni 2) tietoinen että tulee asumaan 10v siinä , niin siinä tapauksessa asunnon osto olisi ollut 10v sitten järkevää.

Yleisesti ottaen olen asunnon ostamisen kannalla. Ja jos tarkoituksena/odotuksena on asua yli 3v samalla paikalla niin asunto kannattaa ostaa, tietystikin asuntoon jotain reunaehtoja eli ei muuttotappio-paikkakunta, asunnon koko ja hinta "keskiluokkaa". Tämä ei ole mikään tieteellinen fakta vaan oma hihavakio kun muutamaan otteeseen olen tästä asiasta eri paikkakunnilla asuvien ihmisten kanssa keskustellut.

Lähivuosina en itse usko korkojen nousuun. Tietysti jos tulee jotain todella isoja mullistuksia niin kaikki on mahdollista mutta oma fiilis on että asunnon ostossa voisin itse ottaa järkeviä riskejä. Suurin riski taitaa olla oma työttömyys. Moni toki tekee asunnonoston fiilispohjalta ja ottaa tarpeettoman isoja riskejä.
 
Tuolla rahalla saa keskustasta yksiön tai esim. Jostain alppilan tienoilta pienen kaksion.

Jos haluaa yli 45m2, niin sitten pitää muuttaa vähän etäämmäs.
Kaikki ei tykkää, mutta selkeästi kuitenkin useampi kuin mitä sinne kaupunkiin mahtuu. Sen takia ne hinnat niin kovia ovatkin.

Katso tästä Helsingin tarjonta. Käytännössä 210 000 Eurolla saa todella pienin luukun, joista useimpiin pitää tehdä keittiö ja kylpyhuoneremontti, johon pitää varata arviolta 20-25 tuhatta Euroa lisäbudjettia. Lisäksi useaan vastaantulleeseen taloyhtiöön on tulossa putkiremontti, johon pitää varata 1000-1500 Euroa per neliö lisää rahaa.

Pinta-, ja putkiremontti pitää luonnollisesti laskea mukaan kokonaishintaa, joka nostaa kämpän hintaa useimmissa yksiöissä yli 250 000 Euron. Melko kallista eikö vain?

Tässä Espoon tarjonta samalla 210 000 Euron budjetilla. Eipä tuolla hinnalla kovin kummoisia korsuja ole tarjolla sieltäkään.

Huoh. Niin masentavaa. Miksen ostanut ajoissa kotia, kun niihin vielä vuosikymmen sitten olisi ollut mahdollisuus päästä kiinni omaan asuntoon?

*Hakkaa päätä kiviseinään ja mietin millaista tulevaisuus tulee olemaan pakkasöinä lehtiroskiksi kierrellen* :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei ole kiire, niin kannattaa odotella rauhassa sitä hyvää kohdetta. Niitäkin ilmestyy välillä. Sitten vaan kärppänä tekemään hyvä tarjous kun löytyy se kämppä jossa on jo putket tehty ja kylppärin pinnat siinä kunnossa, että niiden kanssa tekee mieli elää. Keittiön remppaa halutessaan alle kymppitonnilla varsin hienoksi, kunhan tyytyy lastulevykaappeihin.

Katselisin myös Hertsikkaa, Roihuvuorea ja Siilitien metroaseman lähistöä.
 
Mä tarkoitin että ajaa tuon koti-metro asemavälin fillarilla :) en sitä että ajaisi keskustaan asti... Tuosta saa kuitenkin huiman aikasäästön kun ko. ajassa olisit kävellen nipinnapin dosäpysäkillä odottamassa vasta kyytiä asemalle joka tulee jos tulee ja köröttää vielä usemmay valot pysäkit ennenkuin on asemalla.

Mutta vaimo on esim. hesan päässä toissä niin 2 metroaseman puolivälissä kun vain mahdollista, autolla työmatka 15-20min ja julkisilla ~45min (metro toi rapean 15min lisäyksen per suunta;)) sis. jo fillaroinnin koti-asema, jos fillaria raahaisi metroon niin siihen menisi aikaa, mutta sillä toki toisessa päässä vastaavasti vähän säästäisi ollen varmaan +-0 ottaen huomioon että aamulla fillarinei espoon ruuhkaputkeen edes mahdu.

Kilsakin on pitkämatka kävellä, ajallisesti about 10min, näkisin että pitäisi asua alle 500m päässä ja mielellään max tapiolassa jos hesaan haluaisi nykyhetkellä julkisilla oikeasti sujuvasti, kaikki muu on itsensä kiduttamista.

Esim. jos mennään viikonloppuna vaikka hakaniemeen ja muksut vaatimalla vaatii julkista niin 100% kätevin&halvin tapa on ajaa ruohiksen liityntään ilmaseks parkkiin ja siitä hesan sisäisellä lipulla, kertonee olennaisen espoon metrosta, sillä mitään järkeä ei ole ajaa autolla espoon liityntöihin kun länärillä ei ruuhkaa ja liitynnässä varmasti tilaa:). Toki autolla perille asti ajaa decadia kätevämmin ja halvemmalla...

Itsekin näin okt-asuja olen ihan toista mieltä, bussien kanssa homma vielä pelasi jotenkuten mutta tuo metro+paska_liityntä (ennen metroa meni ihan läheltä 3 bussia omenaan, nyt ei yhtään :)) varmisti sen että ei tartte käyttää kuin äärimmäisessä hädässä. Itse tulee käytyä uimahallissa(ei tapsula), motonet, biltema, bauhaus, ikea ja leppävaara alueilla (ei välttis just ko. paikkoihin) jos se on siis joku muu kun lähikauppa ja mihinkään noista en edes yrittäisi julkisilla ihan jo sen takia että 30 min vuoroväli vaikka pysäkki voisi ollakin muutaman sadan metrin päässä. Autolla noihin kaikkiin kun pääse 4-15min ajassa kohteesta riippuen oikeastaan koska vain silloin kun on itse menossa.

Eli sanoisin että jos Espooseen muuttaa ja ei hanki autoa niin kyllä se elämä vaan suht ankeaksi muuttuu jos vertailukohta on hesan keskustassa asuminen tai vaihtoehtoisesti maksaa kovan hinnan vapaa-ajassa. Harrastaminen on ainakin vaikeata jos se jotain muuta kuin juoksemista kotiovelta...
 
OP:ssa alkanut näköjään systemaattinen korkokaton tyrkytys. Kaverille oli soitettu viime viikolla ja tänään mullekin. Vetoavat siihen että ensi vuonna korot nousevat varmasti, ja esimerkkinä "kuukausikulusi voivat nousta jopa 200e/kk korkeammiksi". Kauhistus!! :eek:
 
Ja itse miettisin todellakin päivittäisen asioinnin helppoutta lainaa hakiessani. Nykyisten korkojen aikakaudella, voi melkein maksaa korkeampaa kuukausimaksua siitä, että pankin käyttäminen on sujuvaa. Dansken java-kikkare oli yksi syy, miksi otin lainani kilpailijalta. Nyt voi Nordealla miettiä, haluaako käyttää mobiilia vai maksaa korotettua kuukausimaksua - tai taas vaihtaa kilpailijalle.
Kuitenkin jossain vaiheessa se asuntolaina vaan on siellä taustalla kuukausittaisena menona - ja silti joutuu käyttämään pankkia raha-asioihin vähintään kerran kuukaudessa.

Itse otin lainan S-pankista, mutta silti olen jatkanut OP:n käyttöä normaalissa maksuliikenteessä, koska kaikista näkemistäni OP:n verkkopalvelut hakkaa kilpailijat 6-0, tai lähes. S-Pankkikin on ihan siedettävän oloinen, muttei samaa tasoa silti lähelläkään. Rahaa ja rahaliikennettä on kuitenkin sen verran (ei vaadi paljoa), että OP:n palvelut ovat käytännössä aika lailla maksuttomia vaikka asuntolaina ei siellä olekaan.
 
Minusta tuo käsitys on vähintäänkin vääristynyt. Eli se väite että ainoastaan Helsingissä olisi mahdollista hankkia asunto missä esim. alle 3km päässä olisi lähin kauppa, baari, bussipysäkki tms.

Toki voi olla hieman hankala yrittää löytää asuntoa mistä löytyy esim:
- Uimahalli
- Kirjasto
- Kauppa
- Posti
- Bussipysäkki
- Parkkitilaa (joko itselle tai vieraille)
- Työpaikka
- Baari
- Alko
- Pika/noutoruokalaa
- Sairaala
- Terveysasema
- Peruskoulu
- Lastentarha
- Lukio
- Ammattikoulu
- Juoksurata / Hiihtolatu (talvella)
- Parturi/kampaamo
- Elokuvateatteri
- Luontoa, metsää, järviä
- Pyöräilymaastoa jne jne. mitä nyt sattuu harrastamaan
Kaikki esim. 3km säteeltä.

Uskaltaisin väittää että usean kaupungin/kunnan alueelta löytyy esim. asuntoa missä olisi lähellä bussipysäkki, baari, kauppa, alko, kirjasto ja uimahalli sekä peruskoulu. Kaikki esim. 3km säteellä. Useasti jopa huomattavasti halvemmalla kuin Helsingin ydinkeskustasta...
 
Kilsakin on pitkämatka kävellä, ajallisesti about 10min, näkisin että pitäisi asua alle 500m päässä ja mielellään max tapiolassa jos hesaan haluaisi nykyhetkellä julkisilla oikeasti sujuvasti, kaikki muu on itsensä kiduttamista.
[...]
Eli sanoisin että jos Espooseen muuttaa ja ei hanki autoa niin kyllä se elämä vaan suht ankeaksi muuttuu jos vertailukohta on hesan keskustassa asuminen tai vaihtoehtoisesti maksaa kovan hinnan vapaa-ajassa. Harrastaminen on ainakin vaikeata jos se jotain muuta kuin juoksemista kotiovelta...
Jotenkin unohtuu suhteellisuus ihan kokonaan. Jos kilometri on jo liian pitkä kävelymatka, niin ei se Helsingin kantakaupunkikaan mikään autuus ole. Tuohan on noin 3km kanttiinsa, joten kyllä sielläkin etäisyyttä tulee paikasta toiseen väkisin. Ja käytännössä ainoa julkinen on spora, joka on niin hidas laitos, että kävellen yleensä pääsee nopeammin ovelta ovelle laskettuna.

Ja harrastuksiin sieltä keskustasta on vähintään yhtä vaikea kulkea kuin lähiöstä - usein paljon vaikeampi kun monet harrastuspaikat sijaitsee siellä lähiössä eikä keskustassa.
 
Minusta tuo käsitys on vähintäänkin vääristynyt. Eli se väite että ainoastaan Helsingissä olisi mahdollista hankkia asunto missä esim. alle 3km päässä olisi lähin kauppa, baari, bussipysäkki tms.
Kuka tuollaista on väittänyt? Parinkin kilsan kävely lähimmälle bussipysäkille kyllä tarkoittaa sitä, että sitä ei käytetä kuin poikkeustapauksissa.
 
Suosittelen pyörää. Puolen tunnin kävelyt tippuu 10 minuutin polkemiseen mitä joskus kattonut
 
Minusta tuo käsitys on vähintäänkin vääristynyt. Eli se väite että ainoastaan Helsingissä olisi mahdollista hankkia asunto missä esim. alle 3km päässä olisi lähin kauppa, baari, bussipysäkki tms.

Toki voi olla hieman hankala yrittää löytää asuntoa mistä löytyy esim:
- Uimahalli
- Kirjasto
- Kauppa
- Posti
- Bussipysäkki
- Parkkitilaa (joko itselle tai vieraille)
- Työpaikka
- Baari
- Alko
- Pika/noutoruokalaa
- Sairaala
- Terveysasema
- Peruskoulu
- Lastentarha
- Lukio
- Ammattikoulu
- Juoksurata / Hiihtolatu (talvella)
- Parturi/kampaamo
- Elokuvateatteri
- Luontoa, metsää, järviä
- Pyöräilymaastoa jne jne. mitä nyt sattuu harrastamaan
Kaikki esim. 3km säteeltä.

Uskaltaisin väittää että usean kaupungin/kunnan alueelta löytyy esim. asuntoa missä olisi lähellä bussipysäkki, baari, kauppa, alko, kirjasto ja uimahalli sekä peruskoulu. Kaikki esim. 3km säteellä. Useasti jopa huomattavasti halvemmalla kuin Helsingin ydinkeskustasta...

Multahan löytyy (löytyi, työpaikka vaihtui) kaikki paitsi sairaala (ja taitaa riittää 1 km keposesti 500m jo melkein kaikkiin) vaikka asun 8km Tampereen keskustasta. Ja hintakin varmaan alle puolet Helsingin keskustaan verrattuna :)
 
3km on niin pitkä matka, että tollasia paikkoja löytyy Suomesta varmaan aika paljon. Itselläkin nuo kaikki täyttyy omakotitalosta katsottuna. Sairaala nyt ei ole mikään iso, mutta sairaala nimestä kuitenkin vielä löytyy. Tiedä sitten mitä sote tuo tullessaan eikä näin perusterveenä kaikkia sairaala palveluja edes kaipaisi naapuriin. Järveä ei kyllä löydä läheltä, täällä päin noita kun ei oikein ole, mutta joki sentään taitaa lähes kaikkien isompien paikkojen läpi mennä jossa voi nyt jotain harrastaa.
 
Minusta tuo käsitys on vähintäänkin vääristynyt. Eli se väite että ainoastaan Helsingissä olisi mahdollista hankkia asunto missä esim. alle 3km päässä olisi lähin kauppa, baari, bussipysäkki tms.

Toki voi olla hieman hankala yrittää löytää asuntoa mistä löytyy esim:
- Uimahalli
- Kirjasto
- Kauppa
- Posti
- Bussipysäkki
- Parkkitilaa (joko itselle tai vieraille)
- Työpaikka
- Baari
- Alko
- Pika/noutoruokalaa
- Sairaala
- Terveysasema
- Peruskoulu
- Lastentarha
- Lukio
- Ammattikoulu
- Juoksurata / Hiihtolatu (talvella)
- Parturi/kampaamo
- Elokuvateatteri
- Luontoa, metsää, järviä
- Pyöräilymaastoa jne jne. mitä nyt sattuu harrastamaan
Kaikki esim. 3km säteeltä.

Uskaltaisin väittää että usean kaupungin/kunnan alueelta löytyy esim. asuntoa missä olisi lähellä bussipysäkki, baari, kauppa, alko, kirjasto ja uimahalli sekä peruskoulu. Kaikki esim. 3km säteellä. Useasti jopa huomattavasti halvemmalla kuin Helsingin ydinkeskustasta...

3km on todella pitkä matka taittaa jalkaisin, niin että sitä ihan herkästi tekisi. Jo 2km pistää miettimään menot tarkkaan ja mahdollisesti jättämään paljon "ei pakollisia" juttuja tekemättä.

Nyt asun kauppala tyylisessä kaupungissa(Seinäjoki), jossa minulla on n. 2km säteellä iso osa noista ja paljon vähemmän tulee mentyä tai tehtyä yhtään kun kaikki on niin kaukana verrattuna edelliseen selvästi parempaan ja tiiviimpään pikkukaupunkiin(Hämeenlinna) jossa kaikki oli paljon lähempänä (100m-800m).
 
Välikysymys; Oikotieltä putkahti houkutteleva kohde Soukasta vastaan -> https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/14726251 .

Minua mietityttää, että taloon on tulossa sokkeliremontti, joka yleensä on aika kallis ja ymmärtääkseni, jos sokkeli tai salaojitus ei ole toiminut niin voi olla vaara homeesta. Talossa on myös ilmanvaihto nuohottu vähän aikaa sitten, joka voi viitata että ilmassa voi olla jotain epäpuhtauksia.

Mitä olette mieltä? Onko talon tuleva sokkeliremontti uhka, vai mahdollisuus?

Kiitti taas vinkeistä.
 
Ilmanvaihtohormisto nuohotaan noin 10v välein.

Eihän tuossa sokkeliremontista puhuta vaan salaojaremontista?
 
Jotenkin unohtuu suhteellisuus ihan kokonaan. Jos kilometri on jo liian pitkä kävelymatka, niin ei se Helsingin kantakaupunkikaan mikään autuus ole. Tuohan on noin 3km kanttiinsa, joten kyllä sielläkin etäisyyttä tulee paikasta toiseen väkisin. Ja käytännössä ainoa julkinen on spora, joka on niin hidas laitos, että kävellen yleensä pääsee nopeammin ovelta ovelle laskettuna.

Ja harrastuksiin sieltä keskustasta on vähintään yhtä vaikea kulkea kuin lähiöstä - usein paljon vaikeampi kun monet harrastuspaikat sijaitsee siellä lähiössä eikä keskustassa.
Suhteellisuuden ei ollut tarkoitus kadota mihinkään, toisessa olet kilometrin kävelymatkalla _perillä kohteessa_ kun toisessa olet _perillä dösä tai metroasemalla matkalla kohteeseen_ aika iso ero, lisäksi keskustassa kun ottaa fillarin perseen alle niin tuo 3x3km neliö on aika äkkiä tavoitettu vaikka asuisit neliön kulmassa. Espoossa sen sijaan kun matkaa on helposti se 3-5km melkein minne tahansa (eihän se ole kuin 1 pitkähkö tie ja pari mutkaa) ja 5-10km helpostikin, niin kuntoilustahan tuo toki kävisi jos matkaa taitta fillarilla, kävely ei ole lainkaan vaihtoehto, mutta 99% jättää sen fillarinkin pihaan noilla etäisyyksillä (ja menee autolla). Sporaa voi käyttää sitten vesisateessa ja fillarikin sinne käytännössä aina mahtuu.

Keskusta-mikä_tahansa_lähiö liikenne toimii keskimäärin decadia paremmin kuin lähiö-lähiö liikenne, toisekseen "keskustassakin" on aikalailla kaiken näköistä paikkaa harrastaa vaikka mitä ruutipistooliammunnasta lähtien. Jos harrastus on junakiskojen varrella niin junassa kulkee se fillari kulkee pari incrementtiä kätevämmin kuin metrossa, niin ei haittaa vaikka lähiössä se harrastuspiste ei olisi ihan 500m päässä asemasta, toki tässä vaiheessa 4:llä kumipyörällä on kyllä käytännössä aiemmin perillä vaikka ytimestä lähtisi.

Itse asun ihan tyytyväisena Espoossa kun auto on pihassa, ilman sitä kiristelisin hampaita ja pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
3km on todella pitkä matka taittaa jalkaisin, niin että sitä ihan herkästi tekisi. Jo 2km pistää miettimään menot tarkkaan ja mahdollisesti jättämään paljon "ei pakollisia" juttuja tekemättä.

Nyt asun kauppala tyylisessä kaupungissa(Seinäjoki), jossa minulla on n. 2km säteellä iso osa noista ja paljon vähemmän tulee mentyä tai tehtyä yhtään kun kaikki on niin kaukana verrattuna edelliseen selvästi parempaan ja tiiviimpään pikkukaupunkiin(Hämeenlinna) jossa kaikki oli paljon lähempänä (100m-800m).

Tuo on totta, itsellä suurimpaan osaan alle kilometrin matka (kaupat ainakin 3x, keskusta jne). Mutta esim. kirjasto, uimahalli, jäähalli, parturi, elokuvateatteri, hieroja tms toiminta mitä hieman harvemmin tarvitsee ei itseäni niin haittaa jos sinne on vaikka se 3km.
Tosin esim. bussipysäkille, lähikauppaan tai autokatokselle/parkkiin jo 1km olisi "liian pitkä" matka (lähes päivittäin tehtynä) kun taasen esim. pyörällä joku 3km metsään missä järveä ja uinti mahdollisuus ei kuulosta ollenkaan pahalta.

Sitten on noita mitä "itse" harvemmin tällä hetkellä tarvitsee, esim. neuvola, lastentarha, perus & muut koulut, sairaala tai terveyskeskus mutta jos miettisi elämää parisuhteessa (tai vaikka sinkkuna jos sattuisi keskimäärin 50% todennäköisyydellä olemaan nainen jolloin lapsen synnyttämisen & sitäkin kautta omaan asuntoon ilmestymisen todennäköisyys on korkeampi kuin näin miehenä) ja hieman pidempää rupeamaa tuollaisten "järkevällä matkalla" oleminen alkaa olemaan tärkeämpi.

Jos ei esim. 25v ikään ole pahemmin tarvinut käydä sairaalassa ehkä 50v tai 75v ikään ehtiessä siellä joskus joutuu käymään. Toki taksilla pääsee (vaikka se voi esim. neuvola tai lasten koulumatkoja ajatellen kirpaista) mutta JOS sattuu joskus pahemminkin sairastumaan tai esim. vanhemmaksi ja raihinaisemmaksi päätymään olisi niiden terveys palveluidenkin läheisyydestä jotain hyötyä (vaikka muuten harjoittaisi kuinka paljon kävelyä, juoksua ja pyöräilyä tahansa). Toki myös 50 tai 75v iässä toivoisin edelleen että se lähikauppa tai mahdollinen bussipysäkki on alle 1km päässä...

Silloin ei myöskään ehkä ensimmäisenä mieluusti ala miettimään asunnon myymistä ja uuden hankkimista.
 
Jotenkin unohtuu suhteellisuus ihan kokonaan. Jos kilometri on jo liian pitkä kävelymatka, niin ei se Helsingin kantakaupunkikaan mikään autuus ole. Tuohan on noin 3km kanttiinsa, joten kyllä sielläkin etäisyyttä tulee paikasta toiseen väkisin. Ja käytännössä ainoa julkinen on spora, joka on niin hidas laitos, että kävellen yleensä pääsee nopeammin ovelta ovelle laskettuna.

Ja harrastuksiin sieltä keskustasta on vähintään yhtä vaikea kulkea kuin lähiöstä - usein paljon vaikeampi kun monet harrastuspaikat sijaitsee siellä lähiössä eikä keskustassa.
Itseasiassa missään ei mene normaaliin asiointiin niin paljon aikaa kuin Helsingissä. Kaikkialla muualla otat auton ajat muutamassa minuutissa ilmaiseen parkkiin ja asioit. Itse en kertakaikkiaan ymmärrä miksi monet karsastavat autoa. Ei se niin kallis ole pitää. Keskimäärin suomalaisen auto on jo 12 vuotta vanha (nousussa). Siinä ei ole pääomaa kiinni kuin muutama tonni (vertaa asunto metron varrelta: satoja tonneja). Kaskoa ei niin halpaan kannata ottaa ja huoltoliikkeiden leimojakin on ihan turha keräillä. Vaihdat öljyt ja suodattimet itse, samoin renkaat. Vielä jos osaat pienet jarruremontit itse niin ei mene autoon paljoakaan rahaa. Oma auto on nyt yli tuon 12 vuotta ja erittäin luotettava. Ei mitään eroa uuteen luotettavuudessa ja teimme sillä autolomankin ulkomaille tänä kesänä.
 
Ilmanvaihtohormisto nuohotaan noin 10v välein.

Eihän tuossa sokkeliremontista puhuta vaan salaojaremontista?

Monesti myös voi olla niin, että kun joku valittaa sisäilmasta niin nuohotaan jotta on tehty jotain asian hyväksi.

Imho toi nykyinen tyyli ottaa noita ylivalottuneita (en tiedä mikä on oikea termi hdr?) kuvia on huono. Toki kun yksi niin kaikki perässä kun sillä nyt selkeästi saa myyvempiä kuvia. Todellisuus päivänvalossa taas voi olla jotain ihan muuta.
 
Itseasiassa missään ei mene normaaliin asiointiin niin paljon aikaa kuin Helsingissä. Kaikkialla muualla otat auton ajat muutamassa minuutissa ilmaiseen parkkiin ja asioit. Itse en kertakaikkiaan ymmärrä miksi monet karsastavat autoa. Ei se niin kallis ole pitää. Keskimäärin suomalaisen auto on jo 12 vuotta vanha (nousussa). Siinä ei ole pääomaa kiinni kuin muutama tonni (vertaa asunto metron varrelta: satoja tonneja). Kaskoa ei niin halpaan kannata ottaa ja huoltoliikkeiden leimojakin on ihan turha keräillä. Vaihdat öljyt ja suodattimet itse, samoin renkaat. Vielä jos osaat pienet jarruremontit itse niin ei mene autoon paljoakaan rahaa. Oma auto on nyt yli tuon 12 vuotta ja erittäin luotettava. Ei mitään eroa uuteen luotettavuudessa ja teimme sillä autolomankin ulkomaille tänä kesänä.
Tämä auton huoltaminen itse on oma taiteenlajinsa, mutta käytännössä useimmilla homma menee niin, että menee hermot sen vanhan pommin kanssa, kun tulee yllättäviä kalliita huoltolaskuja, eikä omaa taitoa ja/tai kiinnostusta huoltamiseen ole. Siksi moni mieluummin hankkii kalliimman ja parempikuntoisen auton, tai on kokonaan ilman autoa. Pääkaupunkiseudulla autokanta on nuorempaa kuin muualla maassa.

Autolla ajamisessa ja julkisten käyttämisessä on se ero, että autolla ajaminen on aktiivista tekemistä, kun taas julkisia käyttäessä ajan voi käyttää vaikkapa kännykkäsurffailuun tai lukemiseen. Siksi ei niin haittaa, vaikka matka-aikaa ei saakaan viilattua ihan minimiin.
 
Aika monikaan ei tykkää, mutta moni tykkää töistä, joita on kaupungissa.
Laitapa sit lähdettä tälle väitteelle. Katsos autolla pystyy ajamaan sinne kaupunkiin töihin ja kouluun sieltä skutsista. Jostain syystä ihmiset ei tollasta valintaa kovinkaan usein tee.
Veikkaan, että kyse on vain tottumuksista ja suurin osa meistä elää tietyn tyyppisessä kuplassa. Eli kuvittelemme kaipaavamme arkeen ja elämiseen asioita, joihin olemme tottuneet. Ajattelin itse puhkaista oman kuplani ja antaa Espoolle mahdollisuuden. Luonnollisesti myös elämäntilanteella on merkitystä ja ymmärrän hyvin, että perheelliset muuttavat Espooseen, jossa saa enemmän neliöitä, pihaa ja luontoa samalla rahalla. Itselläni ei ole valitettavasti siunaantunut perhettä ja yksinäiselle ihmiselle elämä keskustassa on helpompaa, kun ystäviä ja aktiviteetteja on niin lähellä Helsingissä.





Jos asuntojen hintakehitys kiinnostaa, niin lukaiskaa tästä ja tästä mielenkiintoiset artikkelit aiheesta.
Tästä mulle tulee ekana mieleen kuinka köyhää jengiä asuu Porvoossa, Tampereella, Turussa jne! Noissa asuntojen hinnat ovat murto-osa listan kärkeä pitävästä PK-seudusta!
 
Laitapa sit lähdettä tälle väitteelle. Katsos autolla pystyy ajamaan sinne kaupunkiin töihin ja kouluun sieltä skutsista. Jostain syystä ihmiset ei tollasta valintaa kovinkaan usein tee.

Tästä mulle tulee ekana mieleen kuinka köyhää jengiä asuu Porvoossa, Tampereella, Turussa jne! Noissa asuntojen hinnat ovat murto-osa listan kärkeä pitävästä PK-seudusta!
Tämähän on vain hyvä asia niille, kenellä on elämä ja työ siellä siellä :kahvi: Kaikilla ei elämä kaadu, jos ei saa kerrostaloyksiöön valutettua sitä 200 kiloeuroa.
 
Laitapa sit lähdettä tälle väitteelle. Katsos autolla pystyy ajamaan sinne kaupunkiin töihin ja kouluun sieltä skutsista. Jostain syystä ihmiset ei tollasta valintaa kovinkaan usein tee.

Niin, koska ihmiset eivät halua ajaa sieltä skutsista. Niinhän minä juuri sanoin. En muuten nähnyt missään lähdettä tuolle omalle väitteellesi. Sinulla oli varmaan se ihan siinä käden ulottuvilla? (ps. aika moni työkaveri ajaa sieltä skutsista)

Tutkimusten mukaan ihanteellinen asumismuoto on omakotitalo palveluiden lähellä ja mielellään järven rannassa. Noita on vaan kovin vähän tarjolla, jos ei halua ajaa sieltä skutsista. Sitten ostetaan se harmaa kerrostalokoppi siitä työpaikan vierestä.

Tästä mulle tulee ekana mieleen kuinka köyhää jengiä asuu Porvoossa, Tampereella, Turussa jne! Noissa asuntojen hinnat ovat murto-osa listan kärkeä pitävästä PK-seudusta!

Valitettavasti ilman omistaminen ei tee kenestäkään rikasta kuten Sonerasta hyvin muistamme. Eivät ne seinät siellä Helsingissä yhtään sen parempia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on vain hyvä asia niille, kenellä on elämä ja työ siellä siellä :kahvi: Kaikilla ei elämä kaadu, jos ei saa kerrostaloyksiöön valutettua sitä 200 kiloeuroa.
On sillee joo. Mut ihmettelen miks noi muut ei asu kunnon kartanoissa?

PS. Oon asunu vuoden 2018 hinnastolla selvästi 200k€ yksiötä kalliimmassa yksiössä. Ennautitästä.jpg

Niin, koska ihmiset eivät halua ajaa sieltä skutsista. Niinhän minä juuri sanoin. En muuten nähnyt missään lähdettä tuolle omalle väitteellesi. Sinulla oli varmaan se ihan siinä käden ulottuvilla? (ps. aika moni työkaveri ajaa sieltä skutsista)

Tutkimusten mukaan ihanteellinen asumismuoto on omakotitalo palveluiden lähellä ja mielellään järven rannassa. Noita on vaan kovin vähän tarjolla, jos ei halua ajaa sieltä skutsista. Sitten ostetaan se harmaa kerrostalokoppi siitä työpaikan vierestä.



Valitettavasti ilman omistaminen ei tee kenestäkään rikasta kuten Sonerasta hyvin muistamme. Eivät ne seinät siellä Helsingissä yhtään sen parempia ole.
Äläs yritä kääntää asiaa. Sä väität että jengi haluais asua skutsissa, mut me tiedetään et ne ei niin tee. Annapa tulla lähteineen perustelut :kahvi: Puolen tunnin matkan päässä steissiltä on skutsia. Miksei jengi muuta sinne?

Ahaa eli nyt se skutsi muuttui jo esikaupungiksi :kahvi: Se on kyl totta et noita on Suomessa ihan vitun vähän kysyntään nähden. Eihän noita suostuta enää kaavoittamaan ideologisista syistä. Oisko sulle joku lähde väitteellesi että ihmiset ostaa sit esikaupunkiomakotitalon vaihtoehtona koppeja keskustasta? Enpä kyllä itse tunnista tollasta kehitystä. Mikähän sinne OKT:n vetäis jos yhtä hyvin voidaan asua päinvastaisessa ratkaisussa? Sori mut en osta tätä sun läppää. En tunnista tota itsestäni, tuttavistani, näkemästäni datasta enkä mediasta.

Mitähän sä selität? Kiinteistön tai osakkeiden omistaminen on kyl niin kaukana ilmasta kuin olla voi. Ovat ne seinät parempia koska sijaitsevat paikalla missä ihmiset haluavat asua. Sijainti on käytännössä ainoa kiinteistön arvoa määrittävä asia.
 
Suhteellisuuden ei ollut tarkoitus kadota mihinkään, toisessa olet kilometrin kävelymatkalla _perillä kohteessa_ kun toisessa olet _perillä dösä tai metroasemalla matkalla kohteeseen_ aika iso ero, lisäksi keskustassa kun ottaa fillarin perseen alle niin tuo 3x3km neliö on aika äkkiä tavoitettu vaikka asuisit neliön kulmassa.

Tosiasiassa tuo ei yleensä pidä paikkaansa vaikka kuinka selittäisi. Itse keskustassa kun asustelin, niin autollahan sieltä oli pakko liikkua. Harrastukset olivat kaikki tyyliin Talissa, työpaikka Konalassa. Nykyisiä määriä ruokaa en varmasti yhdestäkään keskustan kaupasta hankkisi enkä kantaisi. Eli autolla liikkumiseksi sekin menisi nykyään, eihän keskustassa varsinaisesti mitään palveluja enää ole mitä ei saisi muualta kätevämmin. Tosin silloinkin liikuin autolla, koska julkisilla olisi mennyt koko päivä. Edes uimaan ei pääse keskustassa kätevästi - jos ei nyt sitten tykkää vanhat ukot heijareineen tuijottavat. Siellä on todella vähän harrastemahdollisuuksia, eli sitä mitä haluaisi harrastaa ei voi tehdä. Onko se nyt sitten niin ihanaa?

Samoin "oluelle kävellen" toimii vain siinä tapauksessa että frenditkin asuvat siellä ja olet siinä iässä että oluelle pitää niin kovin usein mennä. Mutta kun siitä vanhenee hieman, niin nopeasti katoaa sekin etu - varsinkin kun ihmiset muuttavat sieltä pois kun alkaa tulla lapsia ja vastaavia. Sen jälkeen se onkin aivan se ja sama mitä tekee pari kertaa vuodessa.

Enkä edes puhunut vielä mistään lasten heittämisestä, sillä Helsingissähän saatat saada päiväkodin esim. toiselta puolelta Helsinkiä, joten kävellen et liiku. Työpaikat ovat suurimmaksi osaksi kaikki kadonneet sieltä, kun muualta saa parempia tiloja halvemmalla. Puhumattakaan miten tuo pyöräily onnistuu keskustassa talvella - kokemani perusteella se ei onnistu. Eli talvella sitten kävellään loskassa (jota siellä riittää) ja nautitaan ai niin ihanasti tuiskussa ja sateessa niiden ruokien kantamisesta. Tai sitten alistutaan totuuteen (kunhan rahat riittävät) ja hankitaan auto. Mutta ei kerrota kenellekään tietysti.

Kantakaupunki alkaa olemaan mielestäni kohtuullisen kuollutta, liikkeetkin siirtyvät kokoajan sieltä pois. Jäljelle ei tätä menoa paljon jää. Ja mikään kantakaupungin etu ei koske luonnollisestikaan lähialueita, eli Lauttasaarta/Kalliota/muuta landea. Se, meneekö sitten Espooseen vai pidemmälle (esim. Kirkkonummi) on jo melkein aivan sama. Metron kohdalla eroa on, mutta muuten matka-ajat ovat aika samoja.
 
Itseasiassa missään ei mene normaaliin asiointiin niin paljon aikaa kuin Helsingissä. Kaikkialla muualla otat auton ajat muutamassa minuutissa ilmaiseen parkkiin ja asioit. Itse en kertakaikkiaan ymmärrä miksi monet karsastavat autoa. Ei se niin kallis ole pitää. Keskimäärin suomalaisen auto on jo 12 vuotta vanha (nousussa). Siinä ei ole pääomaa kiinni kuin muutama tonni (vertaa asunto metron varrelta: satoja tonneja). Kaskoa ei niin halpaan kannata ottaa ja huoltoliikkeiden leimojakin on ihan turha keräillä. Vaihdat öljyt ja suodattimet itse, samoin renkaat. Vielä jos osaat pienet jarruremontit itse niin ei mene autoon paljoakaan rahaa. Oma auto on nyt yli tuon 12 vuotta ja erittäin luotettava. Ei mitään eroa uuteen luotettavuudessa ja teimme sillä autolomankin ulkomaille tänä kesänä.
Helsingissä on paljon nopeampaa ja enemmän valinnanvaraa. Pienessä kaupungissa voi toki olla nopeaa kanssa eikä auto ole sielläkään välttämätön. Talvella autoilu on kamalaa ellei ole autotallia jottei tarvitse raapata ikkunoita. Julkisilla liikkumisen hyvä puoli on että voit rauhassa touhuta omiasi matkan aikana.

Siinä mielessä olet oikeassa että auto ei ole kovin kallis, nelisensataa euroa kuussa riittänee joka katetaan halvemmalla asumisella. Lisäksi jos tykkää autoista niin se on etu että on syy ajella.
 
Ahaa eli nyt se skutsi muuttui jo esikaupungiksi :kahvi: Se on kyl totta et noita on Suomessa ihan vitun vähän kysyntään nähden. Eihän noita suostuta enää kaavoittamaan ideologisista syistä. Oisko sulle joku lähde väitteellesi että ihmiset ostaa sit esikaupunkiomakotitalon vaihtoehtona koppeja keskustasta? Enpä kyllä itse tunnista tollasta kehitystä. Mikähän sinne OKT:n vetäis jos yhtä hyvin voidaan asua päinvastaisessa ratkaisussa? Sori mut en osta tätä sun läppää. En tunnista tota itsestäni, tuttavistani, näkemästäni datasta enkä mediasta.

Asiaa on tutkittu, hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut itseasiassa muuttavat pois Helsingistä (esim. kehyskuntiin). Mutta tilalle tulee heikommin koulutettuja nopeammassa tahdissa luonnollisesti. Ainakin Helsingin Yliopiston materiaali (Hannu Kytö tehnyt tutkimuksen) 2001-2012 väliltä näyttää tämän toteen, samoin uudempi tutkimus vuodelta 2016 [1] on samaa mieltä.

Eli kyllä se pitää hyvinkin paikkansa monen kohdalla.

[1] Tutkimus: Hyvätuloiset helsinkiläiset muuttavat kauemmaksi keskustasta
 
Asiaa on tutkittu, hyvätuloiset ja korkeasti koulutetut itseasiassa muuttavat pois Helsingistä (esim. kehyskuntiin). Mutta tilalle tulee heikommin koulutettuja nopeammassa tahdissa luonnollisesti. Ainakin Helsingin Yliopiston materiaali (Hannu Kytö tehnyt tutkimuksen) 2001-2012 väliltä näyttää tämän toteen, samoin uudempi tutkimus vuodelta 2016 [1] on samaa mieltä.

Eli kyllä se pitää hyvinkin paikkansa monen kohdalla.

[1] Tutkimus: Hyvätuloiset helsinkiläiset muuttavat kauemmaksi keskustasta
Määrittele "hyvätuloinen"? 5% suomalaisista? Ei toi nyt tunnu paljolta, sori siitä. Sit jos luet oman artikkelis nii huomaat ettei nekää lähde skutsii:
He muuttavat voimakkaan täydennysrakentamisen alueille sekä joillekin pientaloalueille, kuten Länsi-Pakilaan ja Paloheinään.

”Keskiluokka, varsinkaan perheet, eivät onneksi enää muuta kehyskuntiin siinä määrin kuin ennen vuonna 2008 alkanutta taantumaa vaan jäävät yhä useammin kaupunkimaisille alueille”, Kytö sanoo.

Hänen mukaansa aiemmin kehyskuntiin muuttaneiden perheiden kaltaiset taloudet suuntaavat esimerkiksi Pakilaan, missä on käynnissä sukupolvenvaihdos.
Hyvätuloiseksi lasketaan yli 52 000 euroa vuodessa ansaitsevat. Kun helsinkiläiset hyvätuloiset muuttivat seurantajakson aikana kaupungin sisällä, he suuntasivat etenkin Aurinkolahteen, Arabianrantaan, Latokartanoon ja Lauttasaareen. Mutta saman verran tienaavat, muista kunnista muuttavat puolestaan suosivat Kamppia, Ullanlinnaa, Etu-Töölöä ja Punavuorta.

Eli mitä sä yritit sanoa tällä?
 
Minä olen saanut lapseni Helsingissä paljon lähemmäs kuin muualla. Niin lähelle että kolmevuotiaskin kävelee itse kantamatta. Keskustassa asuessa hoitopaikka oli viereisessä korttelissa ja todella hyvä. Lasten koulu oli myös naapurissa (ressu). Kämpässä vain ei ollut tarpeeksi huoneita, mutta joskus muistelen sitä kaiholla. Isompaan kauppaan oli hieman pidempi matka mutta kävelyetäisyydellä kyllä. Hietsun uimarantakin oli lähellä. Lisäksi Helsingin katot ikkunasta olivat kauniita.

Pyörällä hoiti hyvin työmatkat, nyt joudun käyttämään metroa.
 
Määrittele "hyvätuloinen"? 5% suomalaisista? Ei toi nyt tunnu paljolta, sori siitä. Sit jos luet oman artikkelis nii huomaat ettei nekää lähde skutsii:



Eli mitä sä yritit sanoa tällä?

Jep, eikä korrelaatio ole sama kuin kausaliteetti. Totta helvetissä työssäkäyvät muuttavat kehyskuntiin kun hesassa ei ole varaa asua sen kokoisessa ja tasoisessa asunnossa kuin olisi tarve.
 
Jep, eikä korrelaatio ole sama kuin kausaliteetti. Totta helvetissä työssäkäyvät muuttavat kehyskuntiin kun hesassa ei ole varaa asua sen kokoisessa ja tasoisessa asunnossa kuin olisi tarve.
Voi helvetti :rofl::rofl: Voisit säki lukea ne viestit joihin kommentoit.

”Keskiluokka, varsinkaan perheet, eivät onneksi enää muuta kehyskuntiin siinä määrin kuin ennen vuonna 2008 alkanutta taantumaa vaan jäävät yhä useammin kaupunkimaisille alueille”, Kytö sanoo.

Hänen mukaansa aiemmin kehyskuntiin muuttaneiden perheiden kaltaiset taloudet suuntaavat esimerkiksi Pakilaan, missä on käynnissä sukupolvenvaihdos.

Nimenomaa toi Nurmijärvi-ilmiö on menneen talven lumia ja nykyää jengi haluaa kaupunkia.



Tossa muute hyvää matskua jos joku edes haaveilee muuttavansa Jätkäsaareen: Ensin jätkäsaarelaiset menettivät 8-ratikan, nyt sitä korvaavat bussit ovat jatkuvissa vaikeuksissa – ”Vaikka laittaisimme sinne kuinka paljon autoja, ne seisovat ruuhkassa” Tohon päälle kaikki idealismipäissä tehdyt rakennukset jne nii huhhuh :btooth:
 
Tuo kaupungissa asumisen haluaminen on vähän turhaa jaarittelua. Uskoisin että suurin osa haluaisi meren/järven rannalla olevan oman talon sopivan kokoisella pihalla jossa olisi kovin rauhallista ja heti portista astuessaan olisi ison kaupungin keskustassa. Tällaista paikkaa ei valitettavasti ole kuitenkaan olemassa, joten sitten kaikki ovat kompromisseja. Jos asuu kaupungissa niin kyllä se yleensä tarkoittaa että haluaa asua kaupungissa, koska jos näin ei olisi niin miksi ihmeessä sitten asuu kaupungissa? Työpaikka ei ole peruste koska monet ajavat vaikka 100km/suunta päivässä töihin. Ja jos olet +- listallasi päätynyt siihen että kaupunki on paras paikka ja asut siellä, niin minusta se tarkoittaa että haluat asua kaupungissa. Se että missä asuisi jos voittaisi miljardi euroa lotossa on mielestäni jo aivan eri asia. Se olisi sitten vastaus kysymykseen, missä haluaisit asia jos sinulla olisi rajattomasti rahaa, ei vastaus kysymykseen missä haluaisit asua nyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom