Asunnon ostaminen ja asuntolaina

En usko, että ymmerretään samalla tavalla harakoille meneminen.

Mikään ei estä ottamasta korkosuojaa annuiteettilainan kanssa.

Paljonko sulla kestää henkilökohtainen talous korkojen nousua? Jos kuukausittainen lainanhoitomaksu nousisi 650-700e tasolle, niin olisitko ojassa? Ei pitäisi käydä, koska pankin olisi pitänyt tehdä ne stressitestit taloudellesi.
Olen tehnyt stressitestin aina 7% tasolle asti, se oli muistaakseni noin 750-800e/kk haarukassa. Toki tämä on maksettavissa hampaita irvistellen mutta tavoitteena tietenkin minimoida korkoihin laitettava osuus. Lähinnä on alkanut entistä enemmän ärsyttämään ajatus että maksan kuukaudessa noin 80% itse lainaa ja 20% korkoja, mutta näinhän se tuntuu menevän.

Ehkäpä kysynkin lähinnä sitä, että olisiko esimerkiksi tasaerästä jatkoa varten suurempaa etua?
 
Olen tehnyt stressitestin aina 7% tasolle asti, se oli muistaakseni noin 750-800e/kk haarukassa. Toki tämä on maksettavissa hampaita irvistellen mutta tavoitteena tietenkin minimoida korkoihin laitettava osuus. Lähinnä on alkanut entistä enemmän ärsyttämään ajatus että maksan kuukaudessa noin 80% itse lainaa ja 20% korkoja, mutta näinhän se tuntuu menevän.

Ehkäpä kysynkin lähinnä sitä, että olisiko esimerkiksi tasaerästä jatkoa varten suurempaa etua?

Ajattele se korko + vastike vuokraksi ja lyhennys säästöksi:think:
 
Olen tehnyt stressitestin aina 7% tasolle asti, se oli muistaakseni noin 750-800e/kk haarukassa. Toki tämä on maksettavissa hampaita irvistellen mutta tavoitteena tietenkin minimoida korkoihin laitettava osuus. Lähinnä on alkanut entistä enemmän ärsyttämään ajatus että maksan kuukaudessa noin 80% itse lainaa ja 20% korkoja, mutta näinhän se tuntuu menevän.

Ehkäpä kysynkin lähinnä sitä, että olisiko esimerkiksi tasaerästä jatkoa varten suurempaa etua?

Kannattaa lukea esim. nämä 2 artikkelia ajatuksen kanssa lävitse:
Valitsitko väärän lyhennystavan?
+
Iso primelaina venyi hetkessä vuosia

Lisäksi voisin sanoa että itse olen tehnyt nyt siten että olen siirtänyt suuremman summan rahaa tilille mistä lainan lyhennykset menevät ja kerran jo lyhentänyt sen summan verran mitä sinne oli ylimääräistä kertynyt.

Eli sanotaan nyt vaikka että jos nyt makselet 515€ niin siirtäisitkin syrjään esim. 650€ (mistä tietysti maksat myös tuon 515€) ja kun aikaa kuluu (sanotaan nyt vaikka 2v tms.) jos ei tule yllättäviä menoja niin lyhennät lainaa suoraan tuolla summalla (3240€ 24kk laskettuna) muuten ostat esim. uuden pakastimen tms. mitä nyt sattuu hajoamaan.

Laina-aika pysyy samana, lainan määrä tulee tietysti tipahtamaan. Kun korot tulevat nousemaan niin lyhennä silloin (viimeistään) niillä ylimääräisillä rahoilla lainaa.
 
Lähinnä on alkanut entistä enemmän ärsyttämään ajatus että maksan kuukaudessa noin 80% itse lainaa ja 20% korkoja, mutta näinhän se tuntuu menevän.
Kumpaan suuntaan haluisit suhdetta muuttaa?

Mitä vähemmän lyhennät, sitä isommaksi koron osuus kasvaa ja vastaavasti sitä suurempi korkoriski. Nordea on puhunut julkisesti yli 25v laina-ajoista, joten kysele sieltä ehtoja nykyistä hitaampaan lyhennykseen jos haluat lähemmäs 70/30 lukemia.

Jos lisälyhennyksiä saat tehdä ihan pankissa jos haluat lyhentää 90/10 tyylillä.
 
Haen siis yksin asuntolainaa, vaikka avioliitossa olen ja muutetaan yhdessä uuteen kämppään. Vanhasta kämpästä saa noin 40-65 t euroa seuraavaan kämppään.
Kämppä itä-Helsingissä ja uusi tulee olemaan samoilla alueilla. Kämpän hinta maksimissaan 200 t euroa.

Bruttotulot noin 4000 euroa / kk

Tämän hetken tarjoukset:
Aktia (jossa vanha laina tällä hetkellä) 177 k lainaa maksimissaan ilman lisätakauksia, omaa rahaa 40 k.
Marginaali 0,70 % + 12 kk euribor.
Lisänä listalla säästöjä ja vakuutuksia.
Lainannostokulut 800 euroa

Nordea 160 k lainaa omaa rahaa 40 k.
Marginaali 0,70 % + 12 kk euribor. Korkokattona tarjolla 7v, 1,80 % maksimissaan, muistaakseni.
Lainannostokulut 640 euroa.

S-Pankki 130t euroa, omaa rahaa 35 k.
1,2 marginaali + 12 kk euribor, ilman lisäkilkkeitä. Jos säästäminen niin 1,1 jos vielä lisäksi vakuutus niin 1,01 %. Täällä oli korkokatto 5v ajalle 1,5 %

OP listalla seuraavaksi, sitten varmaankin säästöpankki, hypo, danske ja mitä näitä nyt onkaan.

OP 133 k lainaa. Marginaali 0,722 % + 12 kk euribor. Listattuna oheen kaikenlaiset säästämiset, korkoputket yms.
Lainannostokulut 540 euroa

Hypo 160 k lainaa 40 k omaa rahaa, Marginaali 0,55 % + 12 kk euribor.
Valtiontakaus todennäköisesti tarvitaan, riippuu kohteesta.
Nostokulut 400 euroa (valtion takauksessa 500 euroa)

Laitoin viestiä Danskelle ja pitänee tässä kaivella vielä lisää pankkeja listalle, kun jalka on paketissa niin aikaahan tässä on täytellä lomakkeita.

Aloin miettimään tätä kokonaisuutta mitä olen nyt saanut eri pankeilta ja taitaa tuo Hypo olla vaivattomin valinta ellei ole tarve saada vakuutuksia yms saman katon alle?
Hypolla on myös nykyään luottotiliin liitettävä MasterCard ja lainanhoitotilissä on ihan mukiinmenevä korkokin.
Tilin talletuskorko on tällä hetkellä 0,50 % (Hypo Prime 6.3.2017 + 0,20%) ja korko lasketaan päiväsaldolle.

OP:lla tuntuisi olevan kiirettä, en ole saanut sieltä kenenkään henkilökohtaista mailia niin lainapalvelut mailista ei tule vastausta enkä saa soittopyyntöä tallennettua heille.

PS: Muokkasin bruttotuloa korkeammaksi, kun lueskelin palkkakuitteja vähän ajatuksen kanssa.
 
Kumpaan suuntaan haluisit suhdetta muuttaa?

Mitä vähemmän lyhennät, sitä isommaksi koron osuus kasvaa ja vastaavasti sitä suurempi korkoriski. Nordea on puhunut julkisesti yli 25v laina-ajoista, joten kysele sieltä ehtoja nykyistä hitaampaan lyhennykseen jos haluat lähemmäs 70/30 lukemia.

Jos lisälyhennyksiä saat tehdä ihan pankissa jos haluat lyhentää 90/10 tyylillä.
Ilmaisin ehkä vähän epäselvästi, eli tarkoituksenani olisi minimoida korot. Ihannetilanne olisi tietenkin maksaa ns. "kiinteänä korkona".
 
Ilmaisin ehkä vähän epäselvästi, eli tarkoituksenani olisi minimoida korot. Ihannetilanne olisi tietenkin maksaa ns. "kiinteänä korkona".
Riippuu tietysti monesta asiasta, mutta taloudellisesti järkevintä on tietysti koittaa saada mahdollisimman pieni marginaali ja mahdollisimman lyhyt euribor (tosin nythän kaikki on miinuksella) sekä mahdollisimman pitkä laina-aika. Eli maksaa niin vähän lainaa pois kun mahdollista. Tämä siksi, että saat rahalle parempaa tuottoa muualta, eli laitat niin vähän rahaa lyhennykseen kun mahdollista ja loput kasvamaan korkoa. Sitten tilannetta toki tarkkaillaan kokoajan että saamasi korko pysyy isompana kuin maksamasi, ja heti kun näin ei jostain syystä enää ole(ja näyttää siltä että siihen tilanteeseen ei enää pääsekkään) niin kaikilla säästöillä ylimääräinen lyhennys ja siitä eteenpäin sitten niin suurta lyhennystä kun pystyy.

Tosin yleensä voisi kuvitella, että jos korot nousevat tarkoittaa se sitä että myös saamasi korot nousevat, joten todennäköisesti saamasi korko voi pysyä hyvin isompana kuin maksamasi, joten lyhentäminen ei kannata vaikka korot nousisivatkin.

Riippuu tietysti palkastasi jne. mutta tässä etuna myös se että jossain vaiheessa sinulla ehkä on paljon lainaa, mutta myös paljon säästöjä kun toinen tilanne olisi se, että sinulla ei olisi kumpaakaan. Nyt sitten jos haluat ostaa jotain kallista, kuten auton, niin sinulla on varaa ostaa se käteisellä(toisin sanoen sillä asuntolainasi hinnalla) verrattuna siihen, että joutuisit ottamaan mahdollisesti huomattavan kalliin autolainan.

Tai voit halutessasi rahoittaa mitä tahansa sitten tuolla halvalla asuntolainalla, joka todennäköisesti on halvinta lainaa mitä pystyy saamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Äh. No, mennään sitten käytännön esimerkkiin:
Onko tämän kohteen (kerros 6/6) hintapyyntö millään tapaa kohtuullinen, jos sitä vertaa alakerran vaihtoehtoon (2/6) tai naapurin käytännössä identtiseen asuntoon, vaihtoehto 1 (2/6) tai sitten saman naapurin vaihtoehto 2 (4/6)?
Pohjapiirustus on siis kaikissa sama, tuossa ensimmäisessä sitä on vain vähän muutettu remontin yhteydessä. Kuumottelen hiukan myös, että saako tuosta enää omiaan takaisin, jos ja kun putkiremontti iskee enemmin tai myöhemmin...

Tietämättä Tampereen asuntomarkkinasta mitään niin tuon kokoinen, remontoitu asunto ja paras paikka talosta (ylin kerros, pääty) - Mikäli muiden kämppien hinta jäisi esimerkiksi sataan tuhanteen niin 130 tuosta olisi omasta mielestäni vielä oikein hyvä diili. Tuo nykyinen siis ihan täyteläinen pyynti mutta ei mitenkään kohtuuton.

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/tampere/14031437

"Rakennusvuosi 1980"

"Tulevat remontit
Hallituksen selvitys tulevista korjaustöistä seuraavan viiden vuoden aikana: Putkiston kuntotutkimus (tehty, saatavissa välittäjältä)
porraskäytävien maalaus, 2-3 kpl kylpyhuoneiden kosteusremontteja, rappukäytävien valaistuksen suunnittelu, sauna 2 löylyhuoneen remontti"​


Tuossa kämpässä potentiaalisen ostajan kannattaisi kyllä perehtyä tuohon putkiston kuntotutkimukseen mahdollisimman tarkkaan. Siinä voi mahdollisesti lukea että putket ovat finaalissa ja suositeltavaa on putkiremontin aloittaminen välittömästi. Kun taloyhtiö ei ole vielä tehnyt päätöstä putkiremontista niin sitä ei tarvitse tuota tarkemmin myyjän kertoa.

Kun viemäriputket on finaalissa niin taloyhtiöön alkaa tulla vesivahinkoja ja vakuutusyhtiö sanoo irti vakuutukset ainakin putkirikkojen osalta. Eli ne rikkoutuneen putkien vahingot menevät sitten suoraan taloyhtiön piikkiin eli käytännössä kaikkien osakkaiden maksettavaksi.

Putkiremontti kestää yleensä sen 2-3 kuukautta jolloin pitää asua evakossa ja maksaa sellaiset 700 euroa asuinneliöltä eli tuollaisessa kämpässä luokkaa 50 tuhatta euroa.
 
naapuritaloyhtiössä yleisten tilojen mm. saunat, pesula, kylmiöt, ja lämmönjakohuone sekä huoneistojen kylpyhuoneiden lvi- ja sähkösaneeraus (ja muu talotekniikka soveltuvin osin?) Arvioidut kustannukset ~ 640 eur/m2.
1970 rakennettu talo
 
" Siinä voi mahdollisesti lukea että putket ovat finaalissa ja suositeltavaa on putkiremontin aloittaminen välittömästi."

"Kun viemäriputket on finaalissa niin taloyhtiöön alkaa tulla vesivahinkoja ja vakuutusyhtiö sanoo irti vakuutukset ainakin putkirikkojen osalta. Eli ne rikkoutuneen putkien vahingot menevät sitten suoraan taloyhtiön piikkiin eli käytännössä kaikkien osakkaiden maksettavaksi."

Kuka konsultti kirjoittaa, että kaikki hyvin, jos putkilla on ikää likelle oletetun eliniän? yleisesti ajat on ilmoitettu reilusti varmanpäälle - toki joissain tapauksissa pitää paikkansa, huonojakin tuotteita on.

Vakuutus on tarkoitettu yllättäviin vahinkoihin, putkien syöpymisessä ei ole mitään yllättävää ja ikävähennykset syö korvaukset pieniksi paljon ennen kuin edes neuroottinen pelkääjä edes harkitsee putkiremppaa.
 
Kuka konsultti kirjoittaa, että kaikki hyvin, jos putkilla on ikää likelle oletetun eliniän? yleisesti ajat on ilmoitettu reilusti varmanpäälle - toki joissain tapauksissa pitää paikkansa, huonojakin tuotteita on.

Vakuutus on tarkoitettu yllättäviin vahinkoihin, putkien syöpymisessä ei ole mitään yllättävää ja ikävähennykset syö korvaukset pieniksi paljon ennen kuin edes neuroottinen pelkääjä edes harkitsee putkiremppaa.

Sitä en tiedä mitä konsultti kirjoittaa. Lienee osin kiinni siitä myykö sama konsultti sitten myös putkiremonttien suunnittelua, valvontaa ja itse putkiremonttien urakointia.

Valurautaiset viemäriputket kestävät keskimäärin 30 vuotta. Joskus olen ollut remppaamassa apumiehenä kerrostaloa tuossa vuosituhannen vaihteessa jossa putket olivat alkuperäiset 1930-luvun valurautaputket. Oli jo sen verran paskana ne putket että tuli jo useampia vesivahinko kiinteistöön ja putkimiehellä ei onnistunut oikein mitenkään kiinnittää siihen putkeen mitään uutta putkea putki oli enää tyyliin pinnassa oleva maali ja sen alla sentti pari ruostetta.

Usein kerrostaloissa valurautaputket ovat kestäneet sen 40-50 vuotta ennen kuin putkiremontti on ollut pakko tehdä ja vesivahinkoja tulla.

Muoviset viemäriputket kestävät taas pidempään. Tyypillisesti luokkaa 50-100 vuotta. 1970-luvulla rakentamisessa ne valurautaputket vaihtuivat muoviputkiin. Niiden muoviputkien kanssakkin on ajoittain ollut laatuongelmaa ja putkiremontti on ollut edessä jo 10 vuoden ikäisessä talossa.

Usein sen edessä olevan putkiremontin näkee jo siitä kun yhtäkkiä jostakin asunto-osakeyhtiöstä alkaa tulla todella paljon asuntoja myyntiin. Ilmeisesti sana on siinä vaiheessa kulkenut taloyhtiössä että putkiremontti on edessä vaikka mitään päätöksiä ei vielä ole. Siinä vaiheessa kun päätökset on tehty niin se tuleva putkiremontti pitää kertoa asuntoa myytäessä ja jos putket tutkittu ja siinä on putkiremontti suosituksena niin toki se tutkimuskin pitää kertoa asuntoa myytäessä.
 
Kukaan ei uskalla vastuukysymyksien takia kirjoittaa muuta kuin toimenpidesuosituksen.. Lauseet on aina varsin ympäripyöreitä "tyypillisesti tämän ikaisessä" jne. Usein se arvion tekijän kokonaistili riippuu siitä kuinka paljon korjausrakentamista on. Myönnän, olen erittäin skeptinen lausuntojen osalta.

Putkien ikään vaikuttaa muutama seikka: i) työvirheet ii) materiaalin laatu. On hyviä ja huonoja toimittajia. Helsingissä ei mitään joukkopakoja havaitse ennen isoja remppoja, ainakaan kanta-kaupungissa. Toki varmasti vaikuttaa muuttopäätöksiin, ainakin jos rahat ei riitä asumiseen ison remontin jälkeen.
 
Asuttu viitisen vuotta nykyisessä 70-luvun lopun kaksiossa, ja nyt on alkanut houkuttaa uusi tai uudehko samankokoinen. Mitä mieltä olette tämän hetken asuntomarkkinoista ajatellen nimenomaan uudiskohteen hankintaa? Minkälaista arvokehitystä odottaisitte esim. 2-3 vuoden tähtäimellä? Sijainti Helsinki/Espoo, kävelyetäisyydellä metrolta.

Tuntuu että uudiskohteita valmistuu nyt paljon, ja itse näen riskinä arvon laskun juuri tarjonnan lisääntymisen takia. Toki tässä tulee mietittäväksi että minkä verran on valmis maksamaan ekstraa aivan uudesta. Näyttää kuitenkin siltä että alle kymmenen vuotta vanhat samalla sijainnilla eivät ole mitenkään oleellisesti edullisempia, jolloin "uusi on aina uusi" houkuttaa.
 
Aivan uudessa voi käydä niin, että joutuu taistelemaan rakennusvirheistä rakennuttajan kanssa. Tämä voi olla melko uuvuttavaa. Tuntuu, että nykyään virheitä on lähes poikkeuksetta kaikissa kohteissa. Vähän käytetyssä on todennäköisempää, että tämä savotta on jo käyty läpi. Itse ostimme vuosi sitten 2013 valmistuneesta talosta asunnon ja naapureilta kuulimme jälkikäteen, että yhtä jos toista oli väännetty rakennuttajan kanssa. Ainakin meille oli ihan tarpeeksi uuden tuntua muutaman vuoden ikäisessäkin.
 
Milläs pankilla nuo ASP-säästämisen ehot olis parhaimmat? Asunnon osto jossain 5v aikajänteellä ajankohtaista todennäköisesti jostain sieltä 115ke seudulta(eli ei pks).

Spanki jäseneksi päätynyt Tapiola,lähitapiola,lähitapiolaspankki yhdistymisten myötä.

Ilmeisesti tuo kannattaisi nytten aloittaa koska lisäkorko tulee aloitusvuosi+5v. Nyt siis hyötyis siitä alotusvuodesta eniten ku heittäis heti sen maksimin 3k kahtena kolmena ekana neljänneksenä ja sen jälkee puottelis vaikka minimit sinne.

Pikagoogletuksella tuon 4% lisäkoron maksaa nykyään lainan antava pankki eikä säästötilipankki. Tämä siis luonnostaan vaikuttaa siihen, ettei pankit enää ilmeisesti kilpaile niin paljon noista lainoista, koska joutuvat maksamaan tuon 4% ja siten tuota asp-tiliä pitäs miettiä myös sen asp-lainan kannalta jo nyt?
 
Milläs pankilla nuo ASP-säästämisen ehot olis parhaimmat? Asunnon osto jossain 5v aikajänteellä ajankohtaista todennäköisesti jostain sieltä 115ke seudulta(eli ei pks).

Spanki jäseneksi päätynyt Tapiola,lähitapiola,lähitapiolaspankki yhdistymisten myötä.

Ilmeisesti tuo kannattaisi nytten aloittaa koska lisäkorko tulee aloitusvuosi+5v. Nyt siis hyötyis siitä alotusvuodesta eniten ku heittäis heti sen maksimin 3k kahtena kolmena ekana neljänneksenä ja sen jälkee puottelis vaikka minimit sinne.

Pikagoogletuksella tuon 4% lisäkoron maksaa nykyään lainan antava pankki eikä säästötilipankki. Tämä siis luonnostaan vaikuttaa siihen, ettei pankit enää ilmeisesti kilpaile niin paljon noista lainoista, koska joutuvat maksamaan tuon 4% ja siten tuota asp-tiliä pitäs miettiä myös sen asp-lainan kannalta jo nyt?
Vastaan vahvalla mutu-tiedolla. Käsittääkseni ASP-ehdot ovat kutakuinkin vakiot pankkien välillä juurikin syystä että lainan myöntäjä maksaa sen lainan lisäkoron. Toki se kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti, mutta sitä ei mitata vuosilla vaan kvartaaleilla, eli jos vaikka aloitat kvartaalin viimeisenä päivänä, niin säästämäksesi ajaksi luetaan koko kvartaali.
 
Vastaan vahvalla mutu-tiedolla. Käsittääkseni ASP-ehdot ovat kutakuinkin vakiot pankkien välillä juurikin syystä että lainan myöntäjä maksaa sen lainan lisäkoron. Toki se kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti, mutta sitä ei mitata vuosilla vaan kvartaaleilla, eli jos vaikka aloitat kvartaalin viimeisenä päivänä, niin säästämäksesi ajaksi luetaan koko kvartaali.
Enkait minä vuosista puhunut muuten kuin tuon alotusvuoden osalta, joka on toki hieman selkeyttämistä vaativa ilmaisu. Jos siis aloitan vaikka huhtikuussa sen säästämisen, niin lasketaanko siihen korkoon kolme kvartaalia tältä vuoden + 5 vuotta. Vai neljä seuraavaa kvartaalia + 5 seuraavaa 12kk jaksoa.

Aloitusvuosi + 5vuotta siis kaipais vähän selventämistä. Lähinnähän tästä yhen kvartaalin kikkailusta on hyötyä jos nyt ylipäätään aikoo 6 vuotta tuolla noita makuutella =E
 
Paras paikka on suhteellinen käsitys. Itse vältän ylintä ja alinta kerrosta. Ovat herkimpiä kosteusvaurioille.
Taloyhtiöhän noista sinänsä vastaa kollektiivisesti riippumatta siitä missä asunnossa itse asuu. Toki vaivaa voi koitua, jos omaan asuntoon tulee remontti. Pitäisin aika olemattomana riskinä.
 
Taloyhtiöhän noista sinänsä vastaa kollektiivisesti riippumatta siitä missä asunnossa itse asuu. Toki vaivaa voi koitua, jos omaan asuntoon tulee remontti. Pitäisin aika olemattomana riskinä.
Tämä. Ei mitään merkitystä tollasilla asioilla. Jos taloyhtiö on siinä tilassa että ei pysty vastaamaan kosteusvaurioista niin eipä sitä asuntosijoitusta kerroksen valitseminen pelasta.
Itselläni on noin vuosi sitten otettu 140k euron asuntolaina 25 vuoden laina-ajalla, 0,75 korkoprosentilla sekä 3kk euriborilla. Tällä hetkellä sitä on jäljellä noin 135k. Kuukausierä on noin 515e/kk.

Laina on annuiteettilaina, eli tästä 515e maksusta menee lyhennykseen noin 425e ja korkoihin noin 85e. Onko tämä mielestänne ok vai olisiko syytä kilpailuttaa lainoja mielummin tasaerään mahdollisella korkosuojalla? Itse olen tavallaan huolestunut että jo maksamani korot menevät täysin harakoille kun korot lähtevät nousemaan.
Saako kysyä että mistä toi annuiteetti? Myytiinkö se teille vai oliko oma idea?
 
Tämä. Ei mitään merkitystä tollasilla asioilla. Jos taloyhtiö on siinä tilassa että ei pysty vastaamaan kosteusvaurioista niin eipä sitä asuntosijoitusta kerroksen valitseminen pelasta.

Saako kysyä että mistä toi annuiteetti? Myytiinkö se teille vai oliko oma idea?
Tyhmyyttä. Oli kiire saada laina ja tähän tuli tartuttua.
 
Kiinteää tasaerää on turha haaveilla jos on yksin tollanen summa lainaa. Vaihtoehdot on annuiteetti tai tasalyhennys nykyään pitkiin lainoihin.
 
Reilu vuosi on nyt takana asuntolainan maksamista ja tässä tuli heti aika kilpailuttaa pankit. Ennen 0.85% ja nyt tippui nopeasti Nordealla 0.65% 12kk euribori. Äkkiä laskettuna summa on 300€/vuosi selvää säästöä.

Varmasti olisi voinut saada puristettua vielä hieman alemmaksi, mutta ensi vuoden puolella sitten taas katsellaan jos saisi marginaalin sinne 0.5-0.55% tienoille.
 
Reilu vuosi on nyt takana asuntolainan maksamista ja tässä tuli heti aika kilpailuttaa pankit. Ennen 0.85% ja nyt tippui nopeasti Nordealla 0.65% 12kk euribori. Äkkiä laskettuna summa on 300€/vuosi selvää säästöä.

Varmasti olisi voinut saada puristettua vielä hieman alemmaksi, mutta ensi vuoden puolella sitten taas katsellaan jos saisi marginaalin sinne 0.5-0.55% tienoille.
Mainitsisitko vielä lainan tyypin? Kuulostaa aika huomattavalle pudotukselle marginaalissa
 
Mainitsisitko vielä lainan tyypin? Kuulostaa aika huomattavalle pudotukselle marginaalissa

25 vuoden asuntolaina tasaerällä, alkuperäinen summa oli reilu 160 000 ja nyt lainaa on jäljellä reilu 150 000. Meillä molemille on vakituiset ja vakaat työsuhteet, ns. pitkä mutta kapea leipä. Nyt kun korot ovat alhaalla, niin on tarkoituksena lyhentää niin paljon kuin kerkeää.
 
Entäpä jos käyttäisitkin matalat korkotasot hyväksesi ja sijoittaisit minimilyhennyksen jälkeen yli jäävät rahat esim. Bank Norwegianin 1.75% korkotilille tai matalan riskin indeksirahastoihin potentiaalisesti vielä korkeammalla tuotolla?

Mikäpä ettei, mutta itse haluan pelata varman päälle ja maksaa lainan "mahdollisimman nopeasti" pois. Nordnetin rahastoihin ja säästötilille menee joka kuukausi pieni potti hätävaraksi.
 
Entäpä jos käyttäisitkin matalat korkotasot hyväksesi ja sijoittaisit minimilyhennyksen jälkeen yli jäävät rahat esim. Bank Norwegianin 1.75% korkotilille tai matalan riskin indeksirahastoihin potentiaalisesti vielä korkeammalla tuotolla?
Tästä on ollut ketjussa aiemminkin puhetta. Käytännössä esim. kymppitonnilla saisi Bank Norwegianin tilillä satasen hyötyä vuodessa verrattuna siihen, että maksaa asuntolainaa etuajassa takaisin. Muukin sijoittaminen on tällä hetkellä vähän niin ja näin, kun osakekurssit ovat niin korkealla.
 
Tästä on ollut ketjussa aiemminkin puhetta. Käytännössä esim. kymppitonnilla saisi Bank Norwegianin tilillä satasen hyötyä vuodessa verrattuna siihen, että maksaa asuntolainaa etuajassa takaisin. Muukin sijoittaminen on tällä hetkellä vähän niin ja näin, kun osakekurssit ovat niin korkealla.

Se myös luo puskuria mitä ilman tilisijoittamista ei olisi. Kumpi on stressaamattomampi tilanne, 10k€ ylimääräistä lyhennyksiin tilillä vai 10k€ vähemmän lainaa? Väittäisin, että ensimmäinen.
 
Tästä on ollut ketjussa aiemminkin puhetta. Käytännössä esim. kymppitonnilla saisi Bank Norwegianin tilillä satasen hyötyä vuodessa verrattuna siihen, että maksaa asuntolainaa etuajassa takaisin. Muukin sijoittaminen on tällä hetkellä vähän niin ja näin, kun osakekurssit ovat niin korkealla.

Ja syy olla ottamatta sitä ilmaista satasta vuodessa on mikä? ;)
 
Se myös luo puskuria mitä ilman tilisijoittamista ei olisi. Kumpi on stressaamattomampi tilanne, 10k€ ylimääräistä lyhennyksiin tilillä vai 10k€ vähemmän lainaa? Väittäisin, että ensimmäinen.
Puskuri on asia erikseen. Minun mielestäni puskurivarantoa on syytä olla jonkin verran joka tapauksessa, on lainanlyhennysstrategia mikä tahansa.
 
Ja syy olla ottamatta sitä ilmaista satasta vuodessa on mikä? ;)
Mä en usko, että tuo korkoero asuntolainan ja Bank norwegianin välillä pysyy kovin pitkään. Sen kymppitonnin kartuttaminenkin voi kestää pari vuotta, ja sitten taas jos summan kerääminen ei kestä kauaa, niin sitten se satasen potentiaalinen tuottokin on melko pikkurahaa.
 
Mä en usko, että tuo korkoero asuntolainan ja Bank norwegianin välillä pysyy kovin pitkään. Sen kymppitonnin kartuttaminenkin voi kestää pari vuotta, ja sitten taas jos summan kerääminen ei kestä kauaa, niin sitten se satasen potentiaalinen tuottokin on melko pikkurahaa.

Syy olla ottamatta ilmaista satasta on se, että korkotaso joskus muuttuu?

Jos kymppitonnin saa nopeasti kasaan, sen tuottaman tuoton maksimointi on vain pikkuraha?

Satanen on kuitenkin aina satanen.

Mutta jokainen tyylillään, toki.
 
Puskuri on asia erikseen. Minun mielestäni puskurivarantoa on syytä olla jonkin verran joka tapauksessa, on lainanlyhennysstrategia mikä tahansa.

Sitten sitä puskuria on enemmän. Sinä vain hukkaat helppoa rahaa. Ihan käsittämätöntä talouden puolesta. Jos epäloogisuuskoneesi tuo sinulle paremman mielen maksamalla halpaa lainaa nopeammin pois niin ole hyvä ja tee niin, kunhan ymmärrät sen maksavan ja olevan loogisesti järjetöntä.

ps. kilapilutin omia lainoja, tulee tippumaan 0,75 varsinainen lainakoro ja 1 remppalainan korko alle 0,6%:iin kumpikin.
 
Sitten sitä puskuria on enemmän. Sinä vain hukkaat helppoa rahaa. Ihan käsittämätöntä talouden puolesta. Jos epäloogisuuskoneesi tuo sinulle paremman mielen maksamalla halpaa lainaa nopeammin pois niin ole hyvä ja tee niin, kunhan ymmärrät sen maksavan ja olevan loogisesti järjetöntä.
Minä en ole tuo nopea lainanlyhentäjä, huutelen vain sivusta. :)
 
Entäpä jos käyttäisitkin matalat korkotasot hyväksesi ja sijoittaisit minimilyhennyksen jälkeen yli jäävät rahat esim. Bank Norwegianin 1.75% korkotilille tai matalan riskin indeksirahastoihin potentiaalisesti vielä korkeammalla tuotolla?

Mielestäni tuossa ei taas ole mitään järkeä että makuuttaa rahojaan norjas. Jos idea on tehdä tuottoa kuin maksaa lyhennystä niin sitten pitää sijoittaa kunnolla.

Tuolla 1.75% ei tee mitään kun korot lähtee nousuum oikeasti.
 
Mielestäni tuossa ei taas ole mitään järkeä että makuuttaa rahojaan norjas. Jos idea on tehdä tuottoa kuin maksaa lyhennystä niin sitten pitää sijoittaa kunnolla.

Tuolla 1.75% ei tee mitään kun korot lähtee nousuum oikeasti.
Se on ihan up to you mitä rahoillasi teet kunhan et hölmöile niiden kanssa ;) 1.75% on kuitenkin lähes kaksinkertainen tämän hetken keskimääräiseen asuntolainan korkoprosenttiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuossa ei taas ole mitään järkeä että makuuttaa rahojaan norjas. Jos idea on tehdä tuottoa kuin maksaa lyhennystä niin sitten pitää sijoittaa kunnolla.

Tuolla 1.75% ei tee mitään kun korot lähtee nousuum oikeasti.
Riippuu ihan riskin siedosta. Toiset sietävät riskiä paremmin kuin toiset. Jokatapauksessa on fiksumpaa ottaa se köytännön nollariskinen tuotto kuin olla ottamatta sieltä norjasta. Osake/rahastosijoittamisessa tulee muistaa myös mahdolliset osto ja myyntikulut mitä pankkitalletuksessa ei ole.
 
Mites Norwegianin kulut? Onko kuukausimaksuja, nostorajoitteita, provisioita tai muita pakollisia kuluja?
 
Bank Norwegianhan on näitä tahoja, jotka myöntävät vakuudettomia kulutusluottoja törkykoroilla, joten heille talletukset ovat hyvä tapa saada edullista rahaa lainattavaksi eteenpäin.
 
Mielestäni tuossa ei taas ole mitään järkeä että makuuttaa rahojaan norjas. Jos idea on tehdä tuottoa kuin maksaa lyhennystä niin sitten pitää sijoittaa kunnolla.

Tuolla 1.75% ei tee mitään kun korot lähtee nousuum oikeasti.
Kun korot lähtee nousuun niin myös talletuskorko lähtee nousuun. Ihan perus op pankista sai 10v sitten 5% korkoa. Ainoa asia joka merkkaa on se että saa enemmän tuottoa kun joutuu maksamaan korkoa. Mutta jokaisen oma asia jos ei viitsi muutamaa hiiren klikkausta tehdä ilmaisen rahan eteen ilman riskiä. Itse en kuitenkaan sijoittaisi asuntolainaan tarkoitettuja rahoja pörssiin,mutta toki jos on valmis ottamaan riskin ja menettämään rahat niin sitten.
 
Voi olla että olen kohta talonomistaja. 96m² ja 70-luvulla rakennettu talo olisi lähdössä 128,5k€. 10% omaa rahaa ja loput lainaa maksimi ajalla. :smoke:
Homma edennyt niin että lainaa 117k€ ja oma osuus 13k€. 10k€ lisää olisi pitänyt saada remppaa varten, mutta ei kuulemma maksukyky riitä heidän laskuriensa mukaan. :rofl: Sen verta pienet menot että jää joka kuukausi se 700€ ylimääräistä. Menot ei kasva kuin ehkä sen 100-200€/kk omistusasumiseen siirtymisen myötä ja palkkakin nousi 5% tälle vuodelle. Pelkkää vittuiluahan toi vain on. Ei varmaan pärstä miellytä tarpeeksi. :think:
 
Homma edennyt niin että lainaa 117k€ ja oma osuus 13k€. 10k€ lisää olisi pitänyt saada remppaa varten, mutta ei kuulemma maksukyky riitä heidän laskuriensa mukaan. :rofl: Sen verta pienet menot että jää joka kuukausi se 700€ ylimääräistä. Menot ei kasva kuin ehkä sen 100-200€/kk omistusasumiseen siirtymisen myötä ja palkkakin nousi 5% tälle vuodelle. Pelkkää vittuiluahan toi vain on. Ei varmaan pärstä miellytä tarpeeksi. :think:
Pankit taitaa olla aika orjia noille laskureilleen. Elämäntilanteita taikka piheyttä ei huomioida millään kohtaa niissä.
 
Tai sitten vain realismia pankin puolelta? Aika paljon puuttuu tietoja, että pystyisi tilannetta arvioimaan, mutta jos vaikka kerrostalosta muutetaan tuollaiseen 70- luvun okt:hen niin vähän turhan optimistista on tuollainen 100-200e / kk kulujen nousu. Jos ei mitään isompia remontteja ole energiatalouteen liittyen tehty niin tuon ikäisessä tuo ensimmäinen satanen ja ylikin menee helposti pelkästään lämmitykseen, jos sattuu vähän kylmempi talvi. Samaten se säästeliäs meininki ei enää olekkaan ihan niin helppoa kun tuollaisessa vanhassa talossa voi tulla yhtä sun toista remppa ja korjaustarvetta, jotka on vaan pakko hoitaa heti alta pois eikä alkaa säästelemään. Siihen päälle kun laina stressitestataan isommalla korolla niin ollaankin aika äkkiä tilanteessa, että ollaankin kuukausitasolla miinuksen puolella.
 
Pankit taitaa olla aika orjia noille laskureilleen. Elämäntilanteita taikka piheyttä ei huomioida millään kohtaa niissä.

Päinvastoin. Mutta pankkien tulee varautua myös elämäntilanteen muutokseen kohtuudella. Muutenkin "ylimääräistä jää 700€/kk" voi ihan hyvin monella tarkoittaa oikeasti sitä, että tuo on se osuus mitä jää pakollisten jälkeen. On aivan eriasia jos pakolliset + muut kulut jälkeen vielä oikeasti säästetään se 700€/kk kuin, että pakollisten jälkeen jää 700€/kk.
 
Päinvastoin. Mutta pankkien tulee varautua myös elämäntilanteen muutokseen kohtuudella. Muutenkin "ylimääräistä jää 700€/kk" voi ihan hyvin monella tarkoittaa oikeasti sitä, että tuo on se osuus mitä jää pakollisten jälkeen. On aivan eriasia jos pakolliset + muut kulut jälkeen vielä oikeasti säästetään se 700€/kk kuin, että pakollisten jälkeen jää 700€/kk.

Totta, lisäksi se miten paljon tulee piilokuluja kun uuteen asuntoon muuttaa.
- Onko matka työpaikalle / harrastuksiin / lasten kouluihin sama vai tarvitaanko ostaa ehkä jopa kaksi autoa lisää perheeseen missä ennen liikuttiin kävellen tai bussilla?
- Kun ennen ei tarvinut välittää suuresta osasta kodinkoneista saati kodin rungosta miten paljon niihin nyt tulee menemään rahaa laina-ajan kuluessa (25v?). Eli paljonko sanotaan nyt 2x uutta jenkki jääkaappia sekä pakastinta, pesukonetta, uunia, astianpesukonetta, hellaa maksaa lisäksi + jotain pientä kuten mahdollista katon uusimista, salaojien hoitoa, seinien uusintaa ja maalaamista jne. Entä mahdolliset lumityöt varsinkin jos kunta/kaupunki ei hoida tietä asunnolle...

Nopeasti katsoenhan yleensä aina voi laskea "ennen asuin kaksiossa ja maksoin ~1000€/kk vuokraa siihen päälle sähköt ja kaikki muut" vs "nyt lyhennän 700€ ja siihen päälle sähköt ja kaikki muut" unohtaen kaikki muut kulut ja sen että korot tulevat varmasti nousemaan seuraavien 20+ vuoden aikana.
 
Uudiskohde mielessä ja siihen liittyvää pohdintaa: Velattomasta hinnasta 30% (myyntihinta) maksettaisiin muuttoon mennessä ja loput 70% voi maksaa kuukausittain rahoitusvastikkeena tai ottaa henkilökohtaiseksi pankkilainaksi. Yhtiövastikkeessa ensimmäiset noin kaksi vuotta maksettaisiin vain korkoja (siis kaksi vuotta lyhennysvapaata valmistumisen jälkeen).

Kysymys. Jos lähdetään siitä oletuksesta että yhtiölaina otettaisiin joka tapauksessa omana pankkilainana, niin kannattaisiko silti hyödyntää tuo lyhennysvapaa ja ottaa oma laina vasta kahden vuoden päästä, jolloin yhtiölainan lyhennykset alkavat? Tarkoittaisi sitä, että kaksi vuotta melko edullista asumista ja ehtisi tehdä muita sijoituksia aika mukavasti.

Taustatietona, että yhtiö on neuvotellut noin 1,00 % marginaalin eli oman lainan saan vähän halvemmalla.
 
Kun korot lähtee nousuun niin myös talletuskorko lähtee nousuun. Ihan perus op pankista sai 10v sitten 5% korkoa. Ainoa asia joka merkkaa on se että saa enemmän tuottoa kun joutuu maksamaan korkoa. Mutta jokaisen oma asia jos ei viitsi muutamaa hiiren klikkausta tehdä ilmaisen rahan eteen ilman riskiä. Itse en kuitenkaan sijoittaisi asuntolainaan tarkoitettuja rahoja pörssiin,mutta toki jos on valmis ottamaan riskin ja menettämään rahat niin sitten.

Kuinkas pitkälle Norjan valtio takaan ulkomaisten sijoittajien rahoja?

Ei siitä pitkä aika ole kun "ilman riskiä" Islantilaisiin pankkeihin sijoitetut rahat katosivat taivaan tuuliin.
 
Uudiskohde mielessä ja siihen liittyvää pohdintaa: Velattomasta hinnasta 30% (myyntihinta) maksettaisiin muuttoon mennessä ja loput 70% voi maksaa kuukausittain rahoitusvastikkeena tai ottaa henkilökohtaiseksi pankkilainaksi. Yhtiövastikkeessa ensimmäiset noin kaksi vuotta maksettaisiin vain korkoja (siis kaksi vuotta lyhennysvapaata valmistumisen jälkeen).

Kysymys. Jos lähdetään siitä oletuksesta että yhtiölaina otettaisiin joka tapauksessa omana pankkilainana, niin kannattaisiko silti hyödyntää tuo lyhennysvapaa ja ottaa oma laina vasta kahden vuoden päästä, jolloin yhtiölainan lyhennykset alkavat? Tarkoittaisi sitä, että kaksi vuotta melko edullista asumista ja ehtisi tehdä muita sijoituksia aika mukavasti.

Taustatietona, että yhtiö on neuvotellut noin 1,00 % marginaalin eli oman lainan saan vähän halvemmalla.

Se ihan riippuu mistä roikkuu. Mulla on taloyhtiölainalla 5v lyhennysvapaa, ja yhdeltä pankilta sain tarjouksen vastaavalla 5v lyhennysvapaalle koko lainalle. Korko tosin tuossa tarjouksessa oli sitten sama kuin yhtiölainallakin, joten päädyin jättämään yhtiölainan ja ottamaan lainaa vain myyntihintaan matalammalla korolla. Myös vakuusvaatimukset vaikuttivat tähän.

Jos tilanne on hyvä niin varmaan viimeistään tuossa 5v kohdalla tulee sitten mietittyä koko lainan siirtoa omiin nimiin, riippuen jälleen mistä roikkuu :)

Asunnon myynti voi olla helpompaa, jos siinä on yhtiölainaa, koska sijoittajat tykkää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom