@takomo puhuu asiaa.
Kuten vakuutuksilla, kiinteällä korolla on tarjoajan tarkoitus tehdä voittoa ja toisaalta ottaja maksaa siitä ettei yllätys kuse taloutta.
Itse tosin otin korkoputkella toteutetun käytännössä kiinteän (0,01% vaihteluväli) puoliksi "sijoituksena" ja muistaakseni tuon saa kohtuudella irtisanottua kun ei ole varsinainen kiinteä. Otin tuon muutama vuosi sitten niin lisäkorko oli juurikin tuossa takomon mainitseman puolen prosentin tienoilla. Itse olin uskossa että kyllä kymmenessä vuodessa korot nousee plussalla niin ajattelin että jos jään kokonaisuudessa tappiolle niin tuskin paljoa, mutta toteutuneiden korkojen myötä osui kyllä munkki kohdalleni.
Noissa kiinteissä on hyvä laskeskella vähän korkoja; paljonko tulee tappiota laina-ajalta ja paljonko kuukausierä kasvaisi korkokatolla ja ilman korkeilla ja matalilla koroilla.
Jokin 4% kiinteä voi tuottaa tappiota sinulle 4%-marginaali (ilman kiinteää) eli vaikka 3,5%. Paljonko sitten voit tienata tai suojata? Onko ajatuksena että esim. 10v ajan keskimääräinen korko on enemmän kuin tarjottu kiinteä? Onko realismia odottaa että korko nousisi vaikka lähelle 8%? Haen tällä siis sitä että 0,5% "lisällä" teet max. tappiota vain tuon 0,5% jos korko on nollassa ja mahdollisesti useamman prosentin voittoa, kun esim 3,5% kiinteällä on mahdollisuus suurempiin tappioihin, mutta myös mahdollinen hyöty jää pienemmäksi...
En siis yritä vihjata että tuntemattomat tulevaisuuden korot ja kokonaisumma olisi helppo laskea, mutta kuukausierät esim +-3% korolla vs tarjottu kiinteä voi laskella paljon on hyötyä tai haittaa kiinteästä...
Edit.
Laskeskeluilla siis haen sitä, että jos korko nousee vaikka 6% asti niin kaatuuko talous uuteen kuukausittaiseen erään vai ottaako mielummin riskin noususta ja mahdollisuuden myös erän pienenemiseen.