Tuossa kun vertailen tämän taloyhtiön asuntojen hintapyyntöjä, niin näistä ei ainakaan voitolle jää tällä hetkellä. Aikanaan tästä talosta meni asunnot sen verran nopeasti kaupaksi että toteutuneet ensihinnat lienevät aika hyvin listahinnat. Itse en ainakaan saanut tingittyä itse asunnosta yhtään, autopaikasta sai sentään puolet pois. Itse maksoin 5. kerroksen 27,5-neliöisestä loft-yksiöstä 9,5-neliöisellä parvella (ei lasketa asuinneliöihin) 141 431 EUR velaton hinta sisältäen tonttiosuuden.
Klaukkalasta vuonna 2018 valmistuneesta maalämpötalosta vesikiertoisella lattialämmityksellä ja omalla tontilla. Taloyhtiölainassa 0,5 % marginaali.
46-neliöinen ylimmän (5.) kerroksen saunallinen kaksio
Velaton listahinta rakennusvaiheessa vuonna 2017 198 955 EUR
Velaton hintapyyntö 2024 193 000 EUR, ollut nyt vuoden verran myynnissä, muistelen hintapyynnön olleen alussa yli 200 000 EUR
27,5-neliöinen 4. kerroksen yksiö
Velaton listahinta rakennusvaiheessa vuonna 2017 123 431 EUR
Velaton hintapyyntö 2024 116 000 EUR
25,5-neliöinen 1. kerroksen yksiö
Velaton listahinta rakennusvaiheessa vuonna 2017 108 185 EUR
Velaton hintapyyntö 2024 109 000 EUR
61,5-nelöinen 3. kerroksen kolmio
Velaton listahinta rakennusvaiheessa vuonna 2017 209 110 EUR
Velaton hintapyyntö 2024 219 000 EUR
29,5-neliöinen 4. kerroksen yksiö
Velaton listahinta rakennusvaiheessa vuonna 2017 126 077 EUR
Velaton hintapyyntö 2024 117 500 EUR ja tämä ollut myynnissä jo reilusti yli vuoden. En tosin muista pajonko ollut hp lähtötilanteessa.
Itse pidän noita vuoden 2017 hintoja normaalina/"edullisena" kun ottaa huomioon maalämmön, lattialämmityksen ja oman tontin. Tuon jälkeen valmistunut alueelle paljon kaukolämmitys+patterilämmitystaloja, joissa lähtöhinnat olleet kovempia.
Tämän talon vieressä on myös viime vuoden loppupuolella valmistunut kaksikin noin 35:n asunnon kerrostaloa, joista aiemmin valmistuneen talon pihalla seisoo 6-8 autoa parkissa ja aika hiljaiselta näyttää yhtiö. Jälkimmäisen pihalla on 2-3 autoa ja vielä hiljaisempaa. Taloista on myös Etuovessa ja Oikotiellä läjäpäin myynti-ilmoituksia.
Naapuritaloyhtiöissä asuntojen myymättömyys tuo myös sellaisen ikävän oravanpyörän tilanteeseen, että itse en ainakaan uskaltaisi ostaa tässä tilanteessa asuntoa taloyhtiöstä, josta suurin osa asunnoista on myymättä ja pienen/keskisuuren rakennusyhtiön hallussa. Se kun sattuu menemään nurin, niin ikävimmässä tapauksessa, jos ei saa yrityksen velkojia ajoissa mukaan, kaatuu siinä mukana taloyhtiö. Kiva siinä sitten maksaa myyntihinta uudestaan sille taholle, joka kiinteistön konkurssipesältä ostaa.
EDIT: Nuo kaksi taloa rakentanut joensuulainen Soimu ja tullut näköjään viime vuoden tilinpäätöstiedot. Ei toistaiseksi mitään hälyttävää, on positiivinen tulos jne, mutta kun katsoo noita kasvulukuja niin lujaa on parina viime vuotena menty ylöspäin ja jos sattuu käymään niin että lujaa tullaan alaskin, niin jälki on rumaa. Semminkin kun omavaraisuusasteesta näkee että velkarahalla on kasvettu.
Kaikki yritystiedot www.asiakastieto.fi/yritykset palvelusta
www.asiakastieto.fi