Kuluttajahintaindeksi on tosin noussut tammikuu 2014-tammikuu 2024 1900 -> 2322, siis yli 20%.Vuokrainflaatio on ollut nolla kohta vuosikymmenen.
Olen itse asuntisijoittaja ja tiedän sen siitä, etten ole voinut nostaa vuokria kummassakaan asunnossani nyt kymmeneen vuoteen! Markkinavuokrat ovat markkinavuokria eivätkä seuraa mitään indeksejä. Jos ja kun naapurista saa edelleen vuokrattua samanlaisen kämpän samalla hinnalla kuin 10v sitten, niin miten minä voisin nostaa omassani vuokraa? Tietysti halutessaan voi hiillostaa vuokralaisen ulos jatkuvilla korotuksilla, mutta ei se kyllä ole ainakaan pienvuokranantajalle etu kun vaihtamisesta seuraa aina riskiä ja tyhjiä kuukausia ja kustannuksia.
No, tämä ei ole aivan 100% totta. Toinen kämppä putkirempattiin ja peruskorjattiin jonka jälkeen sain nostettua vuokraa ekaa kertaa 7% siitä 10v takaisesta. Josta olin välillä joutunut _laskemaan_ vuokraa välillä saadakseni sen kämpän taas täyteen kun vuokralainen muutti pois. Ja tämä siis PK-seudulla.
Jos haluaa / tarvitsee fiinimpää perheasuntoa, niin sitten tilanne voi olla toinen kun ei niitä vaan saa Suomessa oikein vuokrattua.
Asun itse vuokralla, enkä edes harkitse omistusasumista tällä hetkellä. Tähän tosin liittyy paljon seikkoja jotka eivät Suomen markkinoilla pelaaville ole relevantteja.
En epäile havaintojasi - onhan vuodesta 2018 vuoteen 2024 asti rakennettu kymmeniä tuhansia asuntoja enemmän, kuin mitä arvioitu pitkäaikainen 35000 asuntoa/vuodessa rakennustarve olisi ollut. Siis vuokra-asuntojen tarjontaa - ja erityisesti uusien, vielä hyväkuntoisten vuokra-asuntojen tarjontaa - on nyt todella paljon enemmän kuin vuonna 2018. Vuokrankorotukset ainakin osassa pk-seudun asuntokantaa voivat siis hyvin olla jääneet haaveeksi.
Mutta toisaalta, nyt kun rakentamisaloitukset ovat pysähtyneet kuin seinään, seuraavat vuodet mennään taas selvästi alle tuon uudisrakennustarvetason. En siis todellakaan usko että asuntojen hinnat sinänsä kääntyisivät ylöspäin vielä vuosiin (niin kuin kiinteistönvälittäjät nyt pelottelevat hetikohta tapahtuvan), mutta kyllä se alirakentaminen alkaa taas hiljalleen vuosien mittaan palauttamaan vuokra-asuntojen kysynnän ja tarjonnan tasapainon ja sitä kautta vuokrien pysymisen kuluttajahintaindeksin kelkassa.
millä voi kuitata kulut.

Eiköhän tuo tule maksettua nopeammin kuin 21 vuodessa, kun on hetken ensin haukannut happea.