*ei ottnut Hooämäl tekstiä lainaukseen*
Lainaan nyt tätä, kun tässä aika hyvin osui moni yksiin.
itseasiassa kaakeleiden maalaus ei ole yhtään pöllömpää hommaa. Itse maalattiin meidän vessa ja 80 luvun persikka boordi hirvitys muuttui kivaksi ja raikkaaksi. Toki toinen osapuoli maalasi puolet ilman sidos (tai vastaava) ainetta, ennen kuin huomasin ja lisäsin sen. Ja alkanut nyt 4-v jälkeen näkyä lattiassa. Seinissä ei, mutta siinä olikin maalaus tehty ohjeiden mukaan
Maalaaminen on suht halpaa. Ja eritoten silloin, jos osaa tehdä, tai palkkaa oikeat ihmiset. Ei kuten meillä. Jossa palkattiin tuttu (koska toinen osapuoli ei luottanut minun taitoihin, vaikka olen yhden asunnon rempannut) ja maalaus oli jotain sinne päin. Esimerkiksi sisään tullessa asuntoon näkyy ettei patterin takaa seinää ole maalattu (vaikka ohjeistin kuinka tehdä, kun vastaavia seiniä itsekkin maalannut). Ei olla jaksettu korjata.
Ja noin muutoinkin. Jos ei osaamista ole tai välttämättä jaksa (koska se remppaaminen on ihan perseestä, vaikka olisi vain maalausta), niin siinä äkkiä käy niin, että asiat on vähän sinne päin ja jää kesken (kuten meillä).
Sitten se silmä tottuu siihen vinksalla olevaan (kuten meillä. Pihdeillä väänetään keittiön hanaa kuumalle ja kylmälle, kun hana hajosi ja odottaa sitä ammattimaista remppaa ) ja sen hoitaminen venyy. Sitten jos tuleekin jotain ja kämppä pitäisi muuttaa euroiksi, niin sitten ollaan lirissä.
Esimerkiksi meillä. Jos mä nyt olisin uudestaan ostoaikeissa ja tämä kämppä olisi tarjolla siihen hintaan kuin ostettiin (markkinahintaa alemmalla), niin jäis ostamatta. Liikaa duunia vaikka loppujenlopuksi pikkujuttuja. Toki saatan olla astetta vaativampi, mutta epäilen, että käteen tämä jäisi.
Nyt jos rempattaisiin tästä meidän unelma asunto (kuten ollaan tekemässä), niin ei todellakaan tulla saamaan samaa rahaa takaisin, mitä käytetään. Ehkä sitten, jos tää olisi ollut alkuperäisessä kunnossa, mutta kun ei ollut. Ei siltikään, vaikka ostettiin markkinahintaa halvemmalla (ja tämä on siis fakta, sillä naapurit ostaneet samalla tai kalliimmalla ja ei ollut yhtä rempattuja). Lisäksi alue ei ole tämän alueen halutuimpia vaan päinvastoin. Eli tältä alueelta ostetaan vain ja ainoastaan, jos ei muualle ole varaa (tai on yhtä pihi kuin minä). Eli tää on sama kuin helsingin jakomäki aikoinaan tai kontula nykyään.
Eli jos meinaat ostaa suht uuden kämpän ja rempata + jäädä omillesi, niin ainoastaan alueelta jossa asunnot liikkuu ja josta halutaan ostaa. Ja sama koskee niitä vanhoja sitten kanssa. Ja jos toimitkin päin vastoin, niin sitten käytetään niitä kaikkein halvimpia materiaaleja mitä vain löytyy. Muussa tapauksessa kannattaa varautua siihen, ettei asunnosta saa omiaan pois, jos haluaa vaihtaa tai kakka osuukin tuulettimeen.
Tämä neuvo siis siltä kauniimmalta osapuolleta, jolla on painavin sana sen suhteen miltä kodin pitää näyttä ja mikä koti ostetaan Vaikkakin meillä se päätös meni sen mukaan, mikä on hintalaadultaan fiksuinta, kun ostetaan loppuelämän kotia.
Remontti meillä siis vähän lykkääntynyt, koska jos kakka osuu tuulettimeen, niin ilman velkaa on päästävä pois (nykyiset saadaan fiksattua nopeasti, jos tarve vaatii).
Mutta harvoin kuitenkaan ihmiset ostaa asuntoja realistisin näkymin (ei mekään, kuten todistettu) ja itse en ehkä ihan uutta lähtisi hankkimaan remontoitavaksi, ellei sitä rahaa olisi aika tavalla jo säästössä. Koska siinä hinnassa ihan varmasti on jo se, että on melko uusi ja tuskin ne myyjät ovat hinnoitelleet sen mukaan, että paskasti valittiin materiaalit. Yleinsä jos melko uusi, niin sinne on valittu ne omat suosikit. Kuten myös vanhoihin remontoituihin.
Tulihan itsellenikin vastaan tätä hakiessa remontti, joka oli tehty päin kettua, mutta hinnoittelu sen mukaan, että vain keittiön vetimet piti vaihtaa. Ei olisi, vaan olisi kaiken joutunut tekemään uusiksi. Ja tämä oli ”pakko myydä heti, kun pankki vaatii” kohde, josta selvisi, että se pankinkaan haluama hinta ei ollut ollenkaan realistinen.
Eli jäitä hattuun sinne kauppoille.
*edit. Kirjoitusvirheet*