Teoriassa tuo riittää.
Eli miten pitkään sinusta olisi sitten OK ja hyväksyttävä mennä "on se nyt helvettiä jos tarvitsee jotain tarkistuksia tehdä kun kaikki toimii" linjalla? 10 vuotta? 20 vuotta? 40 vuotta? 60 vuotta? Siihen saakka että tulee ensimmäinen isompi "oho, vedet valuu sisälle, mitähän v**tua tapahtuu?" ongelma?
Vaan mitä niistä tarkistuksista on hyötyä? Jos jotain tarttee tehdä, niin tietenkin tehdään ja siitä sitten jää tositteet.
En mä nyt rupea mitään varmuuden vuoksi uusimaan. Jos vaikka joidenkin lämmityksen pumppujen oletettu elinikä on 15v, niin en mä niitä vaihda ennen oikeaa tarvetta. Sama kaiken kanssa. Aika harva asia talotekniikassa on niin tarkeää sen ei voi antaa hajota.
Varmasti jotain pumppuja tulee tosiaan menemään ja varmaan IV-konekin jossain vaiheessa antautuu, mutta sitten kun niin käy, niin vaihdetaan ja tietty tositteet noista jää.
Pesukone ja rumpu jo menikin vaihtoon Tiskari lienee seuraava ja sitten varmaan jääkaappi.
Jotkut viemärien tarkistukset nyt on ihan huuhaata. IV-kanavat nyt voi jossain välissä putsauttaa, mutta en oikein ymmärrä mistä sinne mitään ihmeempää likaa tulisi. Koneessa on tosiaan F7 suodattimet ja ne ei kyllä kovin likaiset koskaan ole. Ja ulospäin menevällä ilmalla ei niin väliksi. Toki noita puhdistuksia markkinoidaan ahkerasti, mutta vähän järkeä niidenkin kanssa kannattaa käyttää. On toki eri asia asua jossain kaupungissa vilkkaan tien varrella kuin täällä tien viimeisenä talona puiston vieressä jne.
Kyllä mä pari kertaa vuodessa käyn katolla, käyn rännit läpi jne. Ei sitä kovin montaa asiaa ole joilla pitää talon kunnossa. Säännöllisesti hajulukot, lattiakaivot jne. putsaa ja tosiaan suodattimet IV-koneeseen vaihtaa.
Ja tuleehan taloa silmäiltyä harva se päivä ja jos jotain poikkeavaa tapahtuu, niin väitän huomaavani. Oli meillä itse asiassa yhdet ulkoportaat, joista laatat korkkasi talvella irti ja ne korjasin itse valamallla portaat uusiksi ja korvasin laatat epoksimaalilla hiekoitettuna. No noi ei olleet talossa kiinni, niin ei ollut taas kuin kosmeettinen haitta ja mitään riskiä eivät aiheuttaneet. Olipahan kivaa puuhaa tehdä omilla käsillä noikin.
Ja nyt kun muistan niin meni meillä pihalla hämäräkytkinkin pari vuotta sitte rikki ja vaihdoin sen. Oisko 40€ maksanut.