Kuinkahan paljon tuo verojen lasku mahtaa lopulta vaikuttaa? Omasta mielestäni merkitys vaikuttaa aika vähäiseltä. Jos pudotetaan varainsiirtoveroa 0,5 - 1,0 % niin useimpien asuntojen kohdalla se on muutaman tuhannen euron alennus veroon.
Hyvä pointti. Mä ainakin luulisin että prosentti sinne tai tänne ei merkitse juuri mitään kenellekään tavalliselle ihmiselle joka ei aktiivisesti osta ja myy suurempia määriä asuntoja/kiinteistöjä. Mä en myöskään näe mitään yhteyttä sillä tuloihin. Kun se varainsiirtovero maksetaan kerran, siitä asunnosta.
Luulisin että tuon veroalennuksen pääsääntöinen kohde oli isommat sijoittajat, siis tälläiset institutionaaliset. Toisaalta jos koko homman verokertymän vähennys olisi 144 miljoonaa, no kuulostaa kärpäsen läiskältä valtion budjetissa.
Tuosta keskustelusta halvasta asumisesta tuli mieleen jo aiemmin pääomakulut, kun kukaan ei niitä maininnut. Sopivasti nyt tuli asiaa konkretisoiva juttu.
18 vuotta sitten ostettu talo 100k Imatralta. Ei kai about mitään suurempaa remontoitu, peruskuntoinen jo tuolloin. Laitettu myyntiin 2014. Myyty lopulta tänä vuonna 36k. Kirje universumille ehkä auttoi. Unohtaen lainan kulut, pelkästään tuo teki 3500e vuodessa. Olisko saanut paremman hinnan agressiivisemmalla hinnoittelulla 2-3 vuotta sitten, luultavasti. Tuohon kuitenkin päätyi.
Omakotitalojen hinnat ovat romahtaneet monilla paikkakunnilla, ja samalla niiden myyntiajat ovat pidentyneet. Imatralainen Laura Aunola myi omakotitaloaan lähes kymmenen vuotta.
www.hs.fi
Toki suurempi ongelma oli varmaan tuo Imatra, kuin OKT. Mutta arvelisin että siinä missä ei-halvat huoneistot vielä ovat riittävän likvidejä jossain paikkakunnalla, niin halvat OKT talot eivät ole.
Esim. halvin yksiö minkä olen hiljattain nähnyt oli Tampereelta hieman vajaa 50k velaton hinta, ulosottohuutokaupassa. Tuo nyt ei ollut pääasia mutta kun ilmoitus vielä näkyy niin laitetaan se kiinnostuneille. Ihan suoraan asuinkelpoisen näköinen kämppä, jotain 9 km keskustasta.
Koodi:
https://huutokaupat.com/4368524/ulosmitattu-pienkerrostalon-yksio-lamminpaassa
Tuota Lieksan kaksiota vähän naureskelin, ja ajattelin linkata sen uutisen tuonne erikoiset kohteet ketjuun. Niinkuin ei siinä asunnossa itsessään mitään, mutta tämän myyjän keksimä myyntikikka oli aika WTF.
Osta asunto hintaan X. TAI, osta se asunto ja siellä oleva randomi irtaimisto mukaan X+5000e. Mikä ihme on tälläisen myyntikikan kohdeyleisö? Entiseen lifestyleen kyllästyneet ultra-minimalistit jotka tällä hetkellä asuu metsässä ja omistavat teltan, makuupussin, trangian, muutaman vaihtoparin vaatteita ja hammasharjan? Mä ainakin ajattelisin että osa ostajista vieroksuisi tuollaista ilmoitusta.
Siis eihän kenelläkään voi olla käyttöä sekä asunnolle että siellä olevalle kattavalle irtaimistolle? Siitä asunnon mukana tulevasta roinasta pitää antaa alennusta, helvetti, koska se ostaja joutuu hankkiutumaan siitä eroon.
Lol nyt kaivoin itse ilmoituksen. Tuohan on paljon raflaavampi kuin mitä HS uutisesta sai käsityksen. Mä ajattelisin että useimmat järkevät ihmiset skippaa tuon samantien. Niin tuossa siis se 17000e velallinen myyntihinta ilman irtaimistoa, tai velallinen 25000e irtaimiston kanssa. Irtaimiston hinta on siis pompahtanut hieman. Ja kartan mukaan tuo ei taida olla edes keskustaa.
2 h + k + kph (s) + lasp + var. Löydä uusi kotisi Etuovi.comista jo tänään!
www.etuovi.com
Huom! HOX! Alueen arvo ja arvostus nousevat, samalla nouse talon ja asunnon arvo. Naapurissa olevat, lähimmät, vuokratalot on tyhjennetty ja ne tullaan purkamaan lähitulevaisuudessa (kaupunki purki jo omansa, eli nyt aukesi parveke näkymät puistoon/metsään, ei tarvitse harmaata taloa katsella )
Jännä juttu. Näin koko ikäni isossa kaupungissa asuneena, olin ajatellut ja luullut että kiinteistöjen ja asuntojen arvo nousee sitä myöten kun rakennetaan lisää, sekä omistusasuntoja että vuokra-asuntoja. Näin ainakin isommissa kaupungeissa se on historiallisesti mennyt. Tämän myyjän mukaan mekanismi toimiikin päinvastoin. Kun asuntoja puretaan(rakentamatta tilalle enemmän kuten yleensä isomissa kaupungeissa tehdään), jäljellejääneiden asuntojen arvo nousee.