Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 974
Rivitaloissa talkoilla tekemällä on vaan se ongelma, että mitä isompi rivitalo niin sitä suurempi todennäköisyys että osa ei halua osallistua talkoisiin. Valitettavasti esim. yhtiövastiketta ei voi alentaa niille, jotka hoitavat asioita talkoilla (eikä korottaa niille jotka ei hommiin osallistu).
Totta, otaksuttavasti tuon takia esim. kerrostaloissa ei yleensä tuollaista järjestelyä taida olla (koska niin paljon asukkaita joista suuri osa ehkä vuokralla => ei voisi vähempää kiinnostaa)

Ei meilläkään aina kaikki kaikkeen osallistu (luokkaa pihatalkoot).
Mutta aika miten sen nyt sanoisi.. mielenkiintoinen henkilö täytyy olla jos ei sitä omaa osuuttaan hoida koska se tarkoittaa myös suoraan sitä että nurmikko omalla etu ja takapihalla sitten rehottaa ja myös talvella kukaan ei huolehdi lumesta => et pääse asuntoosi. Sama tietysti sen oman autosi kohdalla autokatoksessa.

Toki se myös naapureita haittaisi ja varmaan se "pahat katseet sekä puheet" pelottaisivat myös monia. Lisäksi ainakin itseäni suoraan sanoen vituttaisi tarpoa jossain "koko talven" lumissa unohtamatta sitä että ulko-ovea ei saisi ehkä auki jossain vaiheessa.. joten helpompi ja nopeampi vaan lapioida ne lumet kun niitä tulee.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Mutta aika miten sen nyt sanoisi.. mielenkiintoinen henkilö täytyy olla jos ei sitä omaa osuuttaan hoida koska se tarkoittaa myös suoraan sitä että nurmikko omalla etu ja takapihalla sitten rehottaa ja myös talvella kukaan ei huolehdi lumesta => et pääse asuntoosi. Sama tietysti sen oman autosi kohdalla autokatoksessa.
Jaa no nämähän nyt ei edes ole talkoilla tai ostopalveluilla hoidettavia eli "yhteisiä" alueita noin muutenkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 408
Kyllä rivitaloissakin kohtuullisen halvalla vastikkeella pääsee vaikka ne siivousvälineet, ruohonleikkurit jne. olisi taloyhtiön piikkiin hankittu. JOS kuitenkin talkoilla / vuoroilla tehdään esim. pihan siivous ja kunnossapito hommia. Jos nuo ulkoistaa se nostaa hintaa heti, esim. jos joku itse nostaa lippua salkoon pyhinä vs ulkoistettuna joku janatuinen tulee ja nostaa siitäkin tulee hiljakseen sitä kulua... saati jos päivittäin joku käy hiekoittamassa ja lapioimassa mistä laskua kyllä tulee vaikka ei tarvisi (eikä käytäisi) säännöllisesti.
Varmasti sellaisia rivareitakin löytyy missä kaikki tehdään itse, mutta omassa tuttavapiirissä en ole sellaiseen törmännyt. Joku nurmikonleikkuu nyt ralkoilla meneekin, mutta alkaa nykyisin olla harvassa ihmiset joita kiinnostaa aamuseiskalta kolailla taloyhtiön parkkista että pääsee töihin...
Itse kun asuin vielä rivarissa niin mummot&papat valitteli miten on kallista ja ennen tehtiin kaikki itse, mutta yllättäen he eivät kuitenkaan halua tehdä niitä hommia. Siihen vielä ne joita ei kiinnosta niin koko homma kaatuu muutaman nohevan harteille jotka eivät tosiaan tuntipalkoille siitä pääse. Muille toki hyvä diili.
Vähän kun oli jokin aitojen maalaus, hintaa taisi tulla melkein tonni per asunto ostettuna. Itselleni olisi sopinut erinomaisesti että taloyhtiö olisi ostanut maalit ja kaikki olisivat maalanneet oman pätkänsä (kuusi...kahdeksan metriä tms.) niin olisihan siinä säästänyt, mutta ei minua olisi kiinnostanut maalata tyyliin kahdestaan toista sataa metriä aitaa...
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
267
Varmasti sellaisia rivareitakin löytyy missä kaikki tehdään itse, mutta omassa tuttavapiirissä en ole sellaiseen törmännyt. Joku nurmikonleikkuu nyt ralkoilla meneekin, mutta alkaa nykyisin olla harvassa ihmiset joita kiinnostaa aamuseiskalta kolailla taloyhtiön parkkista että pääsee töihin...
Itse kun asuin vielä rivarissa niin mummot&papat valitteli miten on kallista ja ennen tehtiin kaikki itse, mutta yllättäen he eivät kuitenkaan halua tehdä niitä hommia. Siihen vielä ne joita ei kiinnosta niin koko homma kaatuu muutaman nohevan harteille jotka eivät tosiaan tuntipalkoille siitä pääse. Muille toki hyvä diili.
Vähän kun oli jokin aitojen maalaus, hintaa taisi tulla melkein tonni per asunto ostettuna. Itselleni olisi sopinut erinomaisesti että taloyhtiö olisi ostanut maalit ja kaikki olisivat maalanneet oman pätkänsä (kuusi...kahdeksan metriä tms.) niin olisihan siinä säästänyt, mutta ei minua olisi kiinnostanut maalata tyyliin kahdestaan toista sataa metriä aitaa...
Joku aitojen maalaus nyt menisi hyvin jos joku asukas maalaisi kaikki ja saisi alennusta vastikkeesta 15€ per tunti, varmasti joku eläkepappa löytyisi.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
120
En ajatellut, että kysymys olis oman ketjun arvoinen niin kysellään tässä:

Ollut jo tovi mietinnässä joku halpa omakotitalo yksineläjälle niin onko mitään järkeä näissä ~50 000€ taloissa (vuosiväli on ihan laidasta laitaan, mutta sanotaan vaikka 70-90alku ja neliöitä se 60-100).

Ainahan näissä on riskit, että joku isompi putkiremppa tms. tulee yhtäkkiä eteen muuttaen sen 50k kodin hinnan 70k määräiseksi, mutta jos isoimmat rempat on tehty ~10v sisällä ja lähinnä selkeinä ongelmina on kosmeettiset jutut (tartteis maalata sisäseinät, kalusteet todella vanhoja, lattia kulunut jne. sijainti tietysti halvois kohteis oletuksena, että kaukana on)

Muotoillaan tuo kysymys uusiksi: onko halvoissa 30-50k taloissa järkeä, jos osaa/jaksaa itse ajan myötä korjata ns. helppoja alueita (maalaaminen, laminaattilattian vaihto yms.), vai mitä mieltä olette noista kohteista?

Itsellä ei nykytilanteessa tule olemaan varaa mihinkään 200k taloihin (kaikki remppavarat sit vuosien päästä) niin mietin onko pienemmällä budjetilla oikeasti järkeä miettiä omakotitaloa ollenkaan.
Jos on valmis tinkimään mukavuuksista ja sijainnista, niin järkevä kuivanmaanmökki tms. kantovedellä ja puulämmityksellä voisi hyvinkin irrotta tuolla hinnalla. Välttyy myös monelta kalliilta remontilta, kun ei ole sisävettä ja vesikiertoista lämmitystä.

Uudempia (alle 50v) taloja voi olla vaikea saada alle 50ke hintaan, edes pienempien kaupunkien lähettyviltä. Tai jos saa, niin ei niihin mitään suurempia remontteja ole tehty.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Joku aitojen maalaus nyt menisi hyvin jos joku asukas maalaisi kaikki ja saisi alennusta vastikkeesta 15€ per tunti, varmasti joku eläkepappa löytyisi.
Joo niin, tässähän on vaan se ongelma kun noin ei voi laillisesti tehdä. Eli vastiketta ei voi alentaa sillä perusteella mitä on tehnyt muiden asukkaiden hyväksi. Eli pitäisi sitten maksaa palkkaa, ja moni taloyhtiö ei välttämättä halua alkaa työnantajaksi.

Se mitä voi tehdä on että jos joku isompi remontti tehdään niin, että sitä ei kateta hoitovastikkeilla vaan siitä tulee erillinen rahoitusvastike tai kertamaksu, niin tällaisesta hommasta voi hyvittää asukkaalle sen, mitä taloyhtiö säästää jos asukas oman kämppänsä osuuden tekee itse / teetättää muualla. Tämäkin kuitenkin on vain se todellinen säästö, eli asukas voi silti joutua jotain maksamaan. Ajatellaan että 20 asukkaan taloyhtiössä olisi homma josta saataisiin 40 000 euron tarjous, joka valittaisiin. Ja sitten se tarjoaja olisi laittanut että 1000 euroa tulee alennusta per kämppä, jos tuleekin vähemmän kuin 20 kämppää tehtäväksi. Tässä tapauksessa itse tekevä osakas maksaisi remontista vain 1000 euroa. (Siis olettaen että kaikki kämpät on saman kokoisia yms)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 917
Meillä oli 11 asunnon (erillistaloja), jossa kaikki tehtiin itse. 2005-2010 tossa asuttiin ja ainakin sen ajan toimi hyvin. 60€ kuussa oli vastike ja sillä saatiin lähinnä vakuutukset ja väestönsuojan sähköt maksettua. Uudiskohde oli ja ainakin noi ekat vuodet rahat riittivät hienosti.

Lumityöt ja hiekoitus ne isoimmat hommat oli ja eihän noihin kaikki osallistuneet, mutta tarpeeksi tekijöitä oli aina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
Meillä oli 11 asunnon (erillistaloja), jossa kaikki tehtiin itse. 2005-2010 tossa asuttiin ja ainakin sen ajan toimi hyvin. 60€ kuussa oli vastike ja sillä saatiin lähinnä vakuutukset ja väestönsuojan sähköt maksettua. Uudiskohde oli ja ainakin noi ekat vuodet rahat riittivät hienosti.

Lumityöt ja hiekoitus ne isoimmat hommat oli ja eihän noihin kaikki osallistuneet, mutta tarpeeksi tekijöitä oli aina.
Jepjep. Monesti vaan löytyy se yksi joka ei..
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Niin no eikös Honzo tuossa kirjoittanutkin että kaikki eivät osallistuneet, mutta riittävän moni kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
Niin no eikös Honzo tuossa kirjoittanutkin että kaikki eivät osallistuneet, mutta riittävän moni kuitenkin.
Juu, mutta tarkoitin että joukosta löytyy aina joku Touho joka alkaa syyttämään tai vaatimaan jotain koska kaikki eivät tee "osuuttaan".
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
267
Joo niin, tässähän on vaan se ongelma kun noin ei voi laillisesti tehdä. Eli vastiketta ei voi alentaa sillä perusteella mitä on tehnyt muiden asukkaiden hyväksi. Eli pitäisi sitten maksaa palkkaa, ja moni taloyhtiö ei välttämättä halua alkaa työnantajaksi.

Se mitä voi tehdä on että jos joku isompi remontti tehdään niin, että sitä ei kateta hoitovastikkeilla vaan siitä tulee erillinen rahoitusvastike tai kertamaksu, niin tällaisesta hommasta voi hyvittää asukkaalle sen, mitä taloyhtiö säästää jos asukas oman kämppänsä osuuden tekee itse / teetättää muualla. Tämäkin kuitenkin on vain se todellinen säästö, eli asukas voi silti joutua jotain maksamaan. Ajatellaan että 20 asukkaan taloyhtiössä olisi homma josta saataisiin 40 000 euron tarjous, joka valittaisiin. Ja sitten se tarjoaja olisi laittanut että 1000 euroa tulee alennusta per kämppä, jos tuleekin vähemmän kuin 20 kämppää tehtäväksi. Tässä tapauksessa itse tekevä osakas maksaisi remontista vain 1000 euroa. (Siis olettaen että kaikki kämpät on saman kokoisia yms)
Taloyhtiö maksaa nytkin hallitukselle palkkioita. Miten nämä eroavat maalaustyöstä?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 917
No meillä toimi hienosti. Kyllä mä esim. Pääosin tein naapurissa yksin asuva vanhemman rouvan lumityöt tien osalta (tie meni talojen ”läpi” ja kaikilla oli parkkipaikat talojen vieressä). Yleisen alueen teki 3-4 miestä pääosin, mm. Minä.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 394
Juu, mutta tarkoitin että joukosta löytyy aina joku Touho joka alkaa syyttämään tai vaatimaan jotain koska kaikki eivät tee "osuuttaan".
Tämä on täysin totta. Itsekin joskus rivarissa asuneena, niin kyllä siellä oli meininki, että naapuria ahdisti jos jonkun nurmikko ei ollut pari kertaa viikossa leikattu. Itselläkin sattui vaan olemaan muuta tekemistä kesällä. Alkoi sen verran vituttamaan, että sanoin sitten lopulta sille, että saa leikata vaikka päivittäin sen meidänkin pihan jos ahdistaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 606
Rivitaloissa talkoilla tekemällä on vaan se ongelma, että mitä isompi rivitalo niin sitä suurempi todennäköisyys että osa ei halua osallistua talkoisiin. Valitettavasti esim. yhtiövastiketta ei voi alentaa niille, jotka hoitavat asioita talkoilla (eikä korottaa niille jotka ei hommiin osallistu).
Onko pakko antaa alennusta vastikkeista.

Omassa taloyhtiössä annettiin vielä muutama vuosi sitten rappujen siivoojille ilmaisia sauna/pesulavuoroja vastineeksi siivouksesta. Tämä loppui kun yhdessä rapussa asukkaat olivat keskenään niin pahoissa riidoissa, että siellä ei rappuja siivottu käytännössä lainkaan. Taloyhtiön ratkaisu tilanteeseen oli ulkoistaa rappujen siivous siivousfirmalle.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
252
Kiitoksia vastauksista :)

Joo oon vertaillut ja yksineläjänä joku kerrostaloasunto varmaan halvin ratkaisu, kun ottaa huomioon omakotitalojen äkilliset korjaustarpeet yms. ongelmat.

Lähinnä silti mietin sitä pientä omakotitalomahdollisuutta, vaikka aika kauas keskuksista sitä pienellä budjetilla joutuis. Ensisijaisena prioriteettina olis se oma rauha, kun erinäisistä syistä voin joutua pesemään pyykkiä keskellä yötä ja olis se kiva pystyä muita häiritsemättä katsoa vaikka leffoja ilman kuulokkeita silloin, kun haluaisi.

Tää on lähinnä ennakkomietintää, mutta tietysti budjetoin kaikki lämmitys, vesi, sähkö yms. kustannukset ennen ostomietteitä ja otan ne huomioon ostohinnassa. Turha sitä ostaa koko rahalla ja olla täysin rahaton sitten itse elämiseen. Lähinnä pohdinnassa, että kannattaisiko yrittää säästää jokunen vuosi vielä, että pääsisi lähelle 100k taloja sen 50k sijaan vai minkälaista budjettia kannattaisi harkita pientuloisen, jos on valmis remppaamaan (ajan kanssa), ja tarvetta lähinnä 2h-3h (joku ~75m²).

Pahoittelut, että on niin ympäripyöreää, mutta kiitoksia jälleen vastauksista :)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 974
Tää on lähinnä ennakkomietintää, mutta tietysti budjetoin kaikki lämmitys, vesi, sähkö yms. kustannukset ennen ostomietteitä ja otan ne huomioon ostohinnassa. Turha sitä ostaa koko rahalla ja olla täysin rahaton sitten itse elämiseen. Lähinnä pohdinnassa, että kannattaisiko yrittää säästää jokunen vuosi vielä, että pääsisi lähelle 100k taloja sen 50k sijaan vai minkälaista budjettia kannattaisi harkita pientuloisen, jos on valmis remppaamaan (ajan kanssa), ja tarvetta lähinnä 2h-3h (joku ~75m²).
Joku on aika monestikin ja eri paikoissa todennut "sijainti, sijainti, sijainti".
Esim. tästä saisi 17 000€ kerrostalo kaksiota (63m2) aivan ns. kaupungin ydinkeskustasta tai jos haluaa 100% kalustettuna (kun myyjä itse asuu portugalissa nyt) niin 25k hintaan TV:t, stereot jne:

Eli olisi se varmaan halvin ratkaisu juuri joku kerrostalopaikka. Kunhan vaan katsoo että taloyhtiö on kunnossa sekä tietysti itse talokin. Toki se olisi bonusta jos asunnosta pääsisi myöhemmin sitten erookin mutta kait siinä jokin syy aina on jos myyntihinta on mallia "todella edullinen".
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 283
Joku on aika monestikin ja eri paikoissa todennut "sijainti, sijainti, sijainti".
Esim. tästä saisi 17 000€ kerrostalo kaksiota (63m2) aivan ns. kaupungin ydinkeskustasta tai jos haluaa 100% kalustettuna (kun myyjä itse asuu portugalissa nyt) niin 25k hintaan TV:t, stereot jne:

Eli olisi se varmaan halvin ratkaisu juuri joku kerrostalopaikka. Kunhan vaan katsoo että taloyhtiö on kunnossa sekä tietysti itse talokin. Toki se olisi bonusta jos asunnosta pääsisi myöhemmin sitten erookin mutta kait siinä jokin syy aina on jos myyntihinta on mallia "todella edullinen".

Nyt kun Venäjä alkaa olla aika menetetty tapaus, niin Itä-Suomen houkuttelevuus on aika nollassa. Mutta jos sillä missä asuu ei ole töiden tai perheen kannalta väliä niin halvalla siellä kyllä asuu. Satakunta on toisaalta aika paljon lähempänä (Turku ja Tampere aika vieressä, Helsinkiinkin kohtuumatka) ja sielläkin on varsin halpaa kämppää tarjolla. Tämä ehkä syynä siihen että tosi halpakaan esim. Lieksassa ei ole tarpeeksi halpa.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
492
Nyt kun Venäjä alkaa olla aika menetetty tapaus, niin Itä-Suomen houkuttelevuus on aika nollassa. Mutta jos sillä missä asuu ei ole töiden tai perheen kannalta väliä niin halvalla siellä kyllä asuu. Satakunta on toisaalta aika paljon lähempänä (Turku ja Tampere aika vieressä, Helsinkiinkin kohtuumatka) ja sielläkin on varsin halpaa kämppää tarjolla. Tämä ehkä syynä siihen että tosi halpakaan esim. Lieksassa ei ole tarpeeksi halpa.
Lieksa on kyllä aivan täysin pussin perällä vailla työmahdollisuuksia. Ei ihme ettei asuntokauppa houkuttele kun vähän matkan päässä on edelleen kasvava Joensuu josta junatkin kulkee suoraan pääkaupunkiseudulle ja on muutenkin järkevämmin valtateiden solmukohdassa.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 560
Lieksa on kyllä aivan täysin pussin perällä vailla työmahdollisuuksia. Ei ihme ettei asuntokauppa houkuttele kun vähän matkan päässä on edelleen kasvava Joensuu josta junatkin kulkee suoraan pääkaupunkiseudulle ja on muutenkin järkevämmin valtateiden solmukohdassa.
Jos etänä tekee ja Joensuu kuitenkin lähellä hyvine kulkuyhteyksineen pk-seudulle niin en näe suurta ongelmaa Lieksassa asumisessa? Onko ne yhteydet Joensuuhun sitten niin surkeat, en tiedä
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 685
Tuosta Lieksan asunnosta kun tinkii muutaman tonnin pois niin ihan hyvä vaihtoehto esim eläkeläiselle kunhan asennoituu niin että taloyhtiö voi mennä tulevaisuudessa konkurssiin.. ei ole kuitenkaan Iso menetys vaikka näin kävisi. Tuttava jäi Uudeltamaalta eläkkeelle, myi talon ja muutti polvijärvelle. Ihan tyytyväinen tuntuu olevan ratkaisuunsa. Sekään ei pitkällä Lieksasta ole.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 283

Toisaalta omakotitalo Lieksan keskustassa maksaa sekin vain 29000€, vesikirtoinen lämmitys kaukolämmöllä ja toki vanha ja sisäpintojen remontin tarpeessa, mutta ehkä vähemmän riskiä ja pienemmät kulut kuin samat neliöt kerrostalossa.

edit: Täytyy sanoa että ei saisi ruuhkasuomesta alle kilsan päässä rautatieasemasta ja lähimmästä cittarista ja muista (jäljellä olevista) keskustan palveluista ihan tuohon hintaan muuttokelpoista omakotitaloa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 685
Onko kukaan käyttänyt välittäjää asuntokaupan kauppakirjojen laadinnassa yms jos kaupat tehdään muuten ilman välittäjää yksityishenkilöiden välillä ?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 166
Eiköhän noita hyvätuloisia veroteta edelleen ihan kiitettävästi, se siitä.
Uudistuksesta muutoin sitä mieltä että voi jopa vauhdittaa asuntokauppaa kuitenkin asunnon vaihtajia on enemmän kuin ensiasunnon ostajia. Pitää muistaa että nuo prosentit on pieniä kun vertaa asunnon hintaan/otettavaan lainaan.
Asunto-osake 1,5%
Kiinteistö 3%
Jos ei näihin ole maksukykyä niin kannattaa joko säästää lisää tai miettiä lainan kokoa.
Tuo on vaan erittäin hyvä lyömäase hallituksen kaikkiin toimiin, että veroja alennetaan prosentuaalisestikin eniten suurituloisilta. Ihan riittävästi meitä keskituloisia verotetaan - marginaalivero ei 4 tonnia/kk tienaavalla juuri eroa 14 tonnia tienaavasta. Meillä keskituloisilla se kolmen tonnin nettolisävero vaan tuntuu aika paljon enemmän kuin kolme sataa rikkailla.

Näkisin vauhdittamisen myös hyvin pieneksi ellei oteta huomioon, että jotkut ensiasunnon hankkijat nyt kiirehtivät ostamaan tämän vuoden puolella. Vaihtajalla kuitenkin on yleensä pienempi laina ja enemmän varallisuutta, niin se 0,5-1% ale hinnasta menee melkeinpä virhemarginaaliin.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 820
Kuinkahan paljon tuo verojen lasku mahtaa lopulta vaikuttaa? Omasta mielestäni merkitys vaikuttaa aika vähäiseltä. Jos pudotetaan varainsiirtoveroa 0,5 - 1,0 % niin useimpien asuntojen kohdalla se on muutaman tuhannen euron alennus veroon.
Hyvä pointti. Mä ainakin luulisin että prosentti sinne tai tänne ei merkitse juuri mitään kenellekään tavalliselle ihmiselle joka ei aktiivisesti osta ja myy suurempia määriä asuntoja/kiinteistöjä. Mä en myöskään näe mitään yhteyttä sillä tuloihin. Kun se varainsiirtovero maksetaan kerran, siitä asunnosta.

Luulisin että tuon veroalennuksen pääsääntöinen kohde oli isommat sijoittajat, siis tälläiset institutionaaliset. Toisaalta jos koko homman verokertymän vähennys olisi 144 miljoonaa, no kuulostaa kärpäsen läiskältä valtion budjetissa.



Tuosta keskustelusta halvasta asumisesta tuli mieleen jo aiemmin pääomakulut, kun kukaan ei niitä maininnut. Sopivasti nyt tuli asiaa konkretisoiva juttu.

18 vuotta sitten ostettu talo 100k Imatralta. Ei kai about mitään suurempaa remontoitu, peruskuntoinen jo tuolloin. Laitettu myyntiin 2014. Myyty lopulta tänä vuonna 36k. Kirje universumille ehkä auttoi. Unohtaen lainan kulut, pelkästään tuo teki 3500e vuodessa. Olisko saanut paremman hinnan agressiivisemmalla hinnoittelulla 2-3 vuotta sitten, luultavasti. Tuohon kuitenkin päätyi.


Toki suurempi ongelma oli varmaan tuo Imatra, kuin OKT. Mutta arvelisin että siinä missä ei-halvat huoneistot vielä ovat riittävän likvidejä jossain paikkakunnalla, niin halvat OKT talot eivät ole.

Esim. halvin yksiö minkä olen hiljattain nähnyt oli Tampereelta hieman vajaa 50k velaton hinta, ulosottohuutokaupassa. Tuo nyt ei ollut pääasia mutta kun ilmoitus vielä näkyy niin laitetaan se kiinnostuneille. Ihan suoraan asuinkelpoisen näköinen kämppä, jotain 9 km keskustasta.
Koodi:
  https://huutokaupat.com/4368524/ulosmitattu-pienkerrostalon-yksio-lamminpaassa



Tuota Lieksan kaksiota vähän naureskelin, ja ajattelin linkata sen uutisen tuonne erikoiset kohteet ketjuun. Niinkuin ei siinä asunnossa itsessään mitään, mutta tämän myyjän keksimä myyntikikka oli aika WTF.

Osta asunto hintaan X. TAI, osta se asunto ja siellä oleva randomi irtaimisto mukaan X+5000e. Mikä ihme on tälläisen myyntikikan kohdeyleisö? Entiseen lifestyleen kyllästyneet ultra-minimalistit jotka tällä hetkellä asuu metsässä ja omistavat teltan, makuupussin, trangian, muutaman vaihtoparin vaatteita ja hammasharjan? Mä ainakin ajattelisin että osa ostajista vieroksuisi tuollaista ilmoitusta.

Siis eihän kenelläkään voi olla käyttöä sekä asunnolle että siellä olevalle kattavalle irtaimistolle? Siitä asunnon mukana tulevasta roinasta pitää antaa alennusta, helvetti, koska se ostaja joutuu hankkiutumaan siitä eroon.


Lol nyt kaivoin itse ilmoituksen. Tuohan on paljon raflaavampi kuin mitä HS uutisesta sai käsityksen. Mä ajattelisin että useimmat järkevät ihmiset skippaa tuon samantien. Niin tuossa siis se 17000e velallinen myyntihinta ilman irtaimistoa, tai velallinen 25000e irtaimiston kanssa. Irtaimiston hinta on siis pompahtanut hieman. Ja kartan mukaan tuo ei taida olla edes keskustaa.



Huom! HOX! Alueen arvo ja arvostus nousevat, samalla nouse talon ja asunnon arvo. Naapurissa olevat, lähimmät, vuokratalot on tyhjennetty ja ne tullaan purkamaan lähitulevaisuudessa (kaupunki purki jo omansa, eli nyt aukesi parveke näkymät puistoon/metsään, ei tarvitse harmaata taloa katsella )
Jännä juttu. Näin koko ikäni isossa kaupungissa asuneena, olin ajatellut ja luullut että kiinteistöjen ja asuntojen arvo nousee sitä myöten kun rakennetaan lisää, sekä omistusasuntoja että vuokra-asuntoja. Näin ainakin isommissa kaupungeissa se on historiallisesti mennyt. Tämän myyjän mukaan mekanismi toimiikin päinvastoin. Kun asuntoja puretaan(rakentamatta tilalle enemmän kuten yleensä isomissa kaupungeissa tehdään), jäljellejääneiden asuntojen arvo nousee.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Tuota Lieksan kaksiota vähän naureskelin, ja ajattelin linkata sen uutisen tuonne erikoiset kohteet ketjuun. Niinkuin ei siinä asunnossa itsessään mitään, mutta tämän myyjän keksimä myyntikikka oli aika WTF.
Joo itse ajattelisin että olisi ennemmin kannattanut laittaa ilmoitukseen se hinta millä asunto myydään tyhjänä ja sitten laittaa joku summa millä saa nykyisen irtaimiston mukaan, mikäli haluaa. Voisihan tuo irtaimisto kelvata vaikka jollekin omilleen muuttavalle, jos hinta olisi riittävän alhainen. Nyt on pöljänä laittanut myyntihinnan ilmoitukseen irtaimiston kanssa, jolloin asunto näyttää kaikissa listauksissa ja hauissa todellista kalliimmalta.

Tämän myyjän mukaan mekanismi toimiikin päinvastoin. Kun asuntoja puretaan(rakentamatta tilalle enemmän kuten yleensä isomissa kaupungeissa tehdään), jäljellejääneiden asuntojen arvo nousee.
No siis periaatteessa jos jotkin rakennukset on olleet niin huonossa kunnossa että alue on muistuttanut enemmän slummia, niin niiden purkaminen saattaa nostaa alueen arvoa. Toki jos vielä tilalle rakennetaan uutta, niin se nostaisi lisää.

Omassa vertailussa katsot vain rakennusten määrää, etkä huomioi että uudet on yleensä arvokkaita ja jos jotain puretaan niin se on yleensä arvotonta paskaa.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Onko kukaan käyttänyt välittäjää asuntokaupan kauppakirjojen laadinnassa yms jos kaupat tehdään muuten ilman välittäjää yksityishenkilöiden välillä ?
Kun ostettiin vaimon kanssa ensiasuntomme (rivirikolmio), niin tehtiin kaupat suoraan myyjien kanssa, mutta kauppakirja tuli välittäjältä. Hintaa oli myyjien mukaan muistaakseni muutama satanen (OP Kiinteistökeskus)

Kun myytiin sitten itse kämppä eteenpäin, niin käytin samaa pohjaa kauppakirjan tekoon.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
880
Onko kukaan käyttänyt välittäjää asuntokaupan kauppakirjojen laadinnassa yms jos kaupat tehdään muuten ilman välittäjää yksityishenkilöiden välillä ?
Kun ostettiin vaimon kanssa ensiasuntomme (rivirikolmio), niin tehtiin kaupat suoraan myyjien kanssa, mutta kauppakirja tuli välittäjältä. Hintaa oli myyjien mukaan muistaakseni muutama satanen (OP Kiinteistökeskus)

Kun myytiin sitten itse kämppä eteenpäin, niin käytin samaa pohjaa kauppakirjan tekoon.
Ihan hyviä pohjia on nykyään netissäkin, jonka pohjalta voi tehdä kauppakirjat. Olen tainnut viisi kauppakirjaa tehdä itse ja tosiaan vanhalla pohjalla on aina helppo mennä, kun samaa asuntoa ostetaan/myydään.
Jos tuttujen kesken (perhe/suku) tekee kauppoja, niin on mahdollisuus vähän puliveivatakin itse tehden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Totta, otaksuttavasti tuon takia esim. kerrostaloissa ei yleensä tuollaista järjestelyä taida olla (koska niin paljon asukkaita joista suuri osa ehkä vuokralla => ei voisi vähempää kiinnostaa)

Ei meilläkään aina kaikki kaikkeen osallistu (luokkaa pihatalkoot).
Mutta aika miten sen nyt sanoisi.. mielenkiintoinen henkilö täytyy olla jos ei sitä omaa osuuttaan hoida koska se tarkoittaa myös suoraan sitä että nurmikko omalla etu ja takapihalla sitten rehottaa ja myös talvella kukaan ei huolehdi lumesta => et pääse asuntoosi. Sama tietysti sen oman autosi kohdalla autokatoksessa.

Toki se myös naapureita haittaisi ja varmaan se "pahat katseet sekä puheet" pelottaisivat myös monia. Lisäksi ainakin itseäni suoraan sanoen vituttaisi tarpoa jossain "koko talven" lumissa unohtamatta sitä että ulko-ovea ei saisi ehkä auki jossain vaiheessa.. joten helpompi ja nopeampi vaan lapioida ne lumet kun niitä tulee.
Tässä yksi syy miksi osake on haram itselleni. Mua ei kiinnosta hoitaa pihaa saati kolata muiden elämän mukaan. Tollaseen rivarin pätkään mahtuu kuitenkin samankaltaisia ihmisiä kun mulla on naapureissa. Eli lunta tullaan kolaamaan heti kun sitä vähän ripsii. Laatoituksen saumoja rapsutellaan veitsellä harvase päivä. Lehtien imurointi lehtipuhaltimella aloitettiin jo kun ekat tippui maahan pari viikkoa sitten. Jos yksi ei hoida hommaansa niin mielipaha on aivan varma kun muilla ei ole mitään muuta elämää kuin nyppiä sitä pihaa 24/7.

Miettinyt pari kertaa kun tälläsiä tehdään itse rivareita on myynnissä, että jos joku sijoittaja ostaa niin ei sitä vuokralaista kiinnosta välttämättä sitäkään vertaa osallistua tollasiin hommiin niin taas tulee lisää pahaa silmää.

Joku aitojen maalaus nyt menisi hyvin jos joku asukas maalaisi kaikki ja saisi alennusta vastikkeesta 15€ per tunti, varmasti joku eläkepappa löytyisi.
Kyllä sieltä sellanen osakas löytyisi joka olisi kateellinen kun joku saa rahallista hyötyä ja pitää paljon järkevämmpänä, että 1000€ kokonaiskustannuksen sijaan 8 osakasta maksaa kukin 1000€ kun käytetään ulkopuolista, mutta eipähän naapuri saa rahallista hyötyä.

Kiitoksia vastauksista :)

Joo oon vertaillut ja yksineläjänä joku kerrostaloasunto varmaan halvin ratkaisu, kun ottaa huomioon omakotitalojen äkilliset korjaustarpeet yms. ongelmat.

Lähinnä silti mietin sitä pientä omakotitalomahdollisuutta, vaikka aika kauas keskuksista sitä pienellä budjetilla joutuis. Ensisijaisena prioriteettina olis se oma rauha, kun erinäisistä syistä voin joutua pesemään pyykkiä keskellä yötä ja olis se kiva pystyä muita häiritsemättä katsoa vaikka leffoja ilman kuulokkeita silloin, kun haluaisi.

Tää on lähinnä ennakkomietintää, mutta tietysti budjetoin kaikki lämmitys, vesi, sähkö yms. kustannukset ennen ostomietteitä ja otan ne huomioon ostohinnassa. Turha sitä ostaa koko rahalla ja olla täysin rahaton sitten itse elämiseen. Lähinnä pohdinnassa, että kannattaisiko yrittää säästää jokunen vuosi vielä, että pääsisi lähelle 100k taloja sen 50k sijaan vai minkälaista budjettia kannattaisi harkita pientuloisen, jos on valmis remppaamaan (ajan kanssa), ja tarvetta lähinnä 2h-3h (joku ~75m²).

Pahoittelut, että on niin ympäripyöreää, mutta kiitoksia jälleen vastauksista :)
Tähän sellanen huomio, että omakotitalossa ei kyllä tule mitään äkillisiä korjaustarpeita. Korjattavaa toki tulee, mutta jos puhutaan jostain äkillisestä niin se onkin sitten vakuutus keissi. Rahaa ylläpitoon menee just tasan sen verran mitä haluat rahaa polttaa.
Osakkeessa talouksia ja neliöitä on enemmän niin siellä tulee näitä äkillisiä korjauksia huomattavasti enemmän, koska enempi ihmisiä = enemmän elämää ja tapahtumia. Vesivahinkoja sun muita... Nämä sitten lähtökohtaisesti aina menee osakkaiden kukkaron päälle vaikka olisi vakuutusyhtiön korvattavia. Välissä sitten parhaimillaan/pahmmillaan on aika monta välikättä repimässä rahaa ihan simppelistä vesivahingosta.

Kaikki kiinteistön ylläpito ja remppahommat, niin raksa kuin LVIS oppii jo on mielenkiintoa. Sähkö ainut mikä vaatii paperia. Itse alkoi keittiörempan yhteydessä kiinnostaa tuo aihe niin kävin töiden ohella koulun ja löytyy tuttu urakoitsija tarvittaessa tarkistamaan. Ja jos ei kiinnosta niin jättää tekemättä tai palkkaa jonkun tekemään.

Onko kukaan käyttänyt välittäjää asuntokaupan kauppakirjojen laadinnassa yms jos kaupat tehdään muuten ilman välittäjää yksityishenkilöiden välillä ?
Jos kiinteistö niin maanmittauslaitoksen nettisivuilta onnistuu ja saa lainhuudatukset ja allekirjoitukset diginä. Osakkeen kohdalla googlaat vaan netistä tarpeeksi niin aivan varmasti osuu tarpeeksi pätevä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 164
Kiitoksia vastauksista :)

Joo oon vertaillut ja yksineläjänä joku kerrostaloasunto varmaan halvin ratkaisu, kun ottaa huomioon omakotitalojen äkilliset korjaustarpeet yms. ongelmat.

Lähinnä silti mietin sitä pientä omakotitalomahdollisuutta, vaikka aika kauas keskuksista sitä pienellä budjetilla joutuis. Ensisijaisena prioriteettina olis se oma rauha, kun erinäisistä syistä voin joutua pesemään pyykkiä keskellä yötä ja olis se kiva pystyä muita häiritsemättä katsoa vaikka leffoja ilman kuulokkeita silloin, kun haluaisi.

Tää on lähinnä ennakkomietintää, mutta tietysti budjetoin kaikki lämmitys, vesi, sähkö yms. kustannukset ennen ostomietteitä ja otan ne huomioon ostohinnassa. Turha sitä ostaa koko rahalla ja olla täysin rahaton sitten itse elämiseen. Lähinnä pohdinnassa, että kannattaisiko yrittää säästää jokunen vuosi vielä, että pääsisi lähelle 100k taloja sen 50k sijaan vai minkälaista budjettia kannattaisi harkita pientuloisen, jos on valmis remppaamaan (ajan kanssa), ja tarvetta lähinnä 2h-3h (joku ~75m²).

Pahoittelut, että on niin ympäripyöreää, mutta kiitoksia jälleen vastauksista :)
Luulisin että jos laitat 200e kuukaudessa sivuun remontteihin, niin riittää. Tuolla luulisi tekevän kattorempat, putkirempat yms. kun käyttöikä niin vaatii. Summaan toki vaikuttaa talon koko, mutta ei tuo ihmeempiä ole. Lämmitys on toinen suuri kulu, etenkin vanhoissa taloissa. Vesi ja jäte ei paljoa maksa. Pihatyöt (lumet yms) voi tehdä itse.

Meillä 160 neliön okt ja arvioisin 400e kuussa riittävän, mukana ei ole asuntolainakulut ostosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
Tässä yksi syy miksi osake on haram itselleni. Mua ei kiinnosta hoitaa pihaa saati kolata muiden elämän mukaan. Tollaseen rivarin pätkään mahtuu kuitenkin samankaltaisia ihmisiä kun mulla on naapureissa. Eli lunta tullaan kolaamaan heti kun sitä vähän ripsii. Laatoituksen saumoja rapsutellaan veitsellä harvase päivä. Lehtien imurointi lehtipuhaltimella aloitettiin jo kun ekat tippui maahan pari viikkoa sitten. Jos yksi ei hoida hommaansa niin mielipaha on aivan varma kun muilla ei ole mitään muuta elämää kuin nyppiä sitä pihaa 24/7.

Miettinyt pari kertaa kun tälläsiä tehdään itse rivareita on myynnissä, että jos joku sijoittaja ostaa niin ei sitä vuokralaista kiinnosta välttämättä sitäkään vertaa osallistua tollasiin hommiin niin taas tulee lisää pahaa silmää.



Kyllä sieltä sellanen osakas löytyisi joka olisi kateellinen kun joku saa rahallista hyötyä ja pitää paljon järkevämmpänä, että 1000€ kokonaiskustannuksen sijaan 8 osakasta maksaa kukin 1000€ kun käytetään ulkopuolista, mutta eipähän naapuri saa rahallista hyötyä.



Tähän sellanen huomio, että omakotitalossa ei kyllä tule mitään äkillisiä korjaustarpeita. Korjattavaa toki tulee, mutta jos puhutaan jostain äkillisestä niin se onkin sitten vakuutus keissi. Rahaa ylläpitoon menee just tasan sen verran mitä haluat rahaa polttaa.
Osakkeessa talouksia ja neliöitä on enemmän niin siellä tulee näitä äkillisiä korjauksia huomattavasti enemmän, koska enempi ihmisiä = enemmän elämää ja tapahtumia. Vesivahinkoja sun muita... Nämä sitten lähtökohtaisesti aina menee osakkaiden kukkaron päälle vaikka olisi vakuutusyhtiön korvattavia. Välissä sitten parhaimillaan/pahmmillaan on aika monta välikättä repimässä rahaa ihan simppelistä vesivahingosta.

Kaikki kiinteistön ylläpito ja remppahommat, niin raksa kuin LVIS oppii jo on mielenkiintoa. Sähkö ainut mikä vaatii paperia. Itse alkoi keittiörempan yhteydessä kiinnostaa tuo aihe niin kävin töiden ohella koulun ja löytyy tuttu urakoitsija tarvittaessa tarkistamaan. Ja jos ei kiinnosta niin jättää tekemättä tai palkkaa jonkun tekemään.



Jos kiinteistö niin maanmittauslaitoksen nettisivuilta onnistuu ja saa lainhuudatukset ja allekirjoitukset diginä. Osakkeen kohdalla googlaat vaan netistä tarpeeksi niin aivan varmasti osuu tarpeeksi pätevä.
Muuten samaa mieltä mutta kyllä sitä tulee omakotitaloonkin yllättäviä menoja mihin ei voi varautua ja mitä vakuutus ei korvaa.
Esimerkkinä vaikka tukkeutunut viemäri, tukkeutunut salaoja, lintu rakentanut piippuun pesän, rännit tippuu lumen painosta jne.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
492
Muuten samaa mieltä mutta kyllä sitä tulee omakotitaloonkin yllättäviä menoja mihin ei voi varautua ja mitä vakuutus ei korvaa.
Esimerkkinä vaikka tukkeutunut viemäri, tukkeutunut salaoja, lintu rakentanut piippuun pesän, rännit tippuu lumen painosta jne.
Rännien tippumiseen voinee ainakin varautua lumiesteillä ja lumimatilla
 
Liittynyt
14.09.2022
Viestejä
269
Muuten samaa mieltä mutta kyllä sitä tulee omakotitaloonkin yllättäviä menoja mihin ei voi varautua ja mitä vakuutus ei korvaa.
Esimerkkinä vaikka tukkeutunut viemäri, tukkeutunut salaoja, lintu rakentanut piippuun pesän, rännit tippuu lumen painosta jne.
Korjaukset: 1. Avaa 2. Avaa 3. Poistaa 4. Uudelleen kiinnitys. Hinta 0 Euroa
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 164
Rännien tippumiseen voinee ainakin varautua lumiesteillä ja lumimatilla
Lumiesteet voi tippua lumen mukana. Ei taida olla kovin yleistä, mutta runsaslumisina talvina niin voi tapahtua.

Omakotitalossa täytyy varautua laittamalla säästöön rahaa. Taloyhtiöt tekevät samaa ja keräävät rahat vastikkeina. Kyse on siitä, kenellä on päätösvalta remontista. Sinulla vaiko taloyhtiöllä. Sama pätee noihin pihatöihin. Jos asut ihan syrjässä niin sitten ei tarvitse edes naapureita miellyttää siisteyden suhteen.

Okt tosin ei ole noita vihmeriä, jotka tekevät työn (esim. kolaus) (jos niissä on loisijoitakin), vaan itse täytyy tehdä/teettää kaikki.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
880
Omakotitalossa täytyy varautua laittamalla säästöön rahaa. Taloyhtiöt tekevät samaa ja keräävät rahat vastikkeina. Kyse on siitä, kenellä on päätösvalta remontista. Sinulla vaiko taloyhtiöllä.
Ensinnäkin se vastike on budjetoituihin tilikauden juokseviin kuluihin, ei tuleviin remontteihin. Voi siinä olla joku vesivahinko per vuosi sisällytettynä, mutta ei mitään tulevaisuuden rempparahaa.
Suomi on pullollaan taloyhtiöitä, jotka on pulassa pakollisten korjausten kanssa, koska sitä tuleviin korjauksiin tarvittavaa erillistä korjausvastiketta ei ole menneisyydessä alettu keräämään tulevaisuutta ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Osakehuoneistossa, jossa kaikki ostetaan ulkopuolisina palveluina, nyrkkisääntönä on, että rakennuksen remonttikustannukset ovat suunnilleen yhtä paljon kuin hoitovastike, eli esim. kun 50-neliöisessä kaksiossa hoitovastike on suunnilleen 250 e/kk, niin remonttikustannukset pitkälle aikavälille tasattuna olisivat n. 250 e/kk. Tämä siis ajatuksella, että taloa pudetään "ikuisesti" asumiskelpoisena.

Hoitovastikkeen verran kun "rahastoi" joka kuukausi uudesta asti, niin ei pitäisi tulla ytllätyksiä. Mutta juu, sehän on aika paljon ja varmaan harvemmin käytännössä toteutuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
Korjaukset: 1. Avaa 2. Avaa 3. Poistaa 4. Uudelleen kiinnitys. Hinta 0 Euroa
Tosiaan. Eipä tullut mieleen.
Tätä samaa kaavaahan voi soveltaa joka paikkaan eikä maksa mitään. Hitto kun ei ole tajunnut aikaisemmin.
Lumi repii tikkaat tiiliseinästä ja tiiliseinää halos->korjaa itse 0e
Auto hajoaa->korjaa itse 0e

Hitto kun olisin jo pienenä tajunnu ton niin elämässä ei maksais mikään mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
No eikös niihin pysty varautumaan niinkin yksinkertaisesti, että laittaa rahaa säästöön yllättävien menojen varalle?
Joo mulla kävi pieni ajatusvirhe. Siis tapahtumiin ei voi varautua mutta niiden kustannuksiin kylläkin juuri säästämällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Muuten samaa mieltä mutta kyllä sitä tulee omakotitaloonkin yllättäviä menoja mihin ei voi varautua ja mitä vakuutus ei korvaa.
Esimerkkinä vaikka tukkeutunut viemäri, tukkeutunut salaoja, lintu rakentanut piippuun pesän, rännit tippuu lumen painosta jne.
Tulikin jo nohevia vastauksia. 13v asunut okt ja mitään noista skenaarioista ei ole tapahtunut. Eikä ole edes uusi talo vaan -89. Eli en nyt pitäisi mitenkään todennäköisinä tai sellaisina minkä takia noihin pitäisi nyt ihmeellisesti varautua tai stressata tai säästää rahaa. Suurin osa tosiaan on sellasia, että tekee pois pienellä vaivalla ja rahalla jos osuu kohdalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
Tulikin jo nohevia vastauksia. 13v asunut okt ja mitään noista skenaarioista ei ole tapahtunut. Eikä ole edes uusi talo vaan -89. Eli en nyt pitäisi mitenkään todennäköisinä tai sellaisina minkä takia noihin pitäisi nyt ihmeellisesti varautua tai stressata tai säästää rahaa. Suurin osa tosiaan on sellasia, että tekee pois pienellä vaivalla ja rahalla jos osuu kohdalle.
No hyvä juttu. Meidän talolle on tapahtunut kaikki noi, paitsi salaojien tukos. Ei toki kaikki meidän aikana mutta talolle kuitenkin.
Itsekkin aika paljon teen teen itse mutta on tiettyjä asioita joissa luotan enemmän ammattilaiseen kuin yritän räpeltää itse. Ja yleensä se maksaa. Ja yleensä vähintään 3 numeroisen summan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
No hyvä juttu. Meidän talolle on tapahtunut kaikki noi, paitsi salaojien tukos. Ei toki kaikki meidän aikana mutta talolle kuitenkin.
No kuinka yllättäviä ja kalliita menoja nämä oli? Pistitkö seuraavalla kerralla lumiesteet paremmin kiinni? Arvatenkin peltikatto? Entä laitoitko verkon piipun ympärille jos on tollasta seutua, että sinne tunkee elukoita. Sukitutko/vaihditko viemärin jos on jotain paskaputkea välissä että tollasta ongelmaa , että menee tukkoon (normi viemäri ei itsellään tukkoon mene vaikka pöntöstä sinne vetelisi jotain muutakin kuin paskaa).

Kaikkea tietenkin okt voi tapahtua ja varmaan voi keksiä 10 asiaa lisää mitä voi tapahtua tai olla tapahtumatta seuraavan 25v aikana, mutta ei noi listatut asiat nyt ole imho yllättäviä ja äkillisiä tapahtumia mihin pitäisi varautua jollain tyyliin 100€/kk sotakassalla. Peruskorjaukset sitten erikseen. Kaipa tämäkin nyt sitten riippuu tuloista, mutta en kyllä mitenkään kun tässä mietin, että mihin helvettiin mä olisin yllättäen äkillisisesti tarivnnut paljon rahaa korjaukseen 13v aikana niin ei samperi ei tule mitään mieleen. IV-koneen poistomoottori oli 100€ joskus. Toiseen jääkaappiin vaihdon termarin viime viikolla 40€. Lattialämmityksen termarit hajosi 20€/kpl (jälkeen vaihdettu sitten börssisähkö termarit). Muuten kyllä kaikki peruskorjausta tai tason nostoa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 572
No kuinka yllättäviä ja kalliita menoja nämä oli? Pistitkö seuraavalla kerralla lumiesteet paremmin kiinni? Arvatenkin peltikatto? Entä laitoitko verkon piipun ympärille jos on tollasta seutua, että sinne tunkee elukoita. Sukitutko/vaihditko viemärin jos on jotain paskaputkea välissä että tollasta ongelmaa , että menee tukkoon (normi viemäri ei itsellään tukkoon mene vaikka pöntöstä sinne vetelisi jotain muutakin kuin paskaa).

Kaikkea tietenkin okt voi tapahtua ja varmaan voi keksiä 10 asiaa lisää mitä voi tapahtua tai olla tapahtumatta seuraavan 25v aikana, mutta ei noi listatut asiat nyt ole imho yllättäviä ja äkillisiä tapahtumia mihin pitäisi varautua jollain tyyliin 100€/kk sotakassalla. Peruskorjaukset sitten erikseen. Kaipa tämäkin nyt sitten riippuu tuloista, mutta en kyllä mitenkään kun tässä mietin, että mihin helvettiin mä olisin yllättäen äkillisisesti tarivnnut paljon rahaa korjaukseen 13v aikana niin ei samperi ei tule mitään mieleen. IV-koneen poistomoottori oli 100€ joskus. Toiseen jääkaappiin vaihdon termarin viime viikolla 40€. Lattialämmityksen termarit hajosi 20€/kpl (jälkeen vaihdettu sitten börssisähkö termarit). Muuten kyllä kaikki peruskorjausta tai tason nostoa...
Lumiesteet laitoin kiinni kahdesti. Molemmilla kerroilla repi katon. Sen jälkeen en niitä enää laittanut.
Laitoin ohjeen mukaan järeillä pulteilla kooleista kiinni. Lumi väänsi telineitä ja keväällä harjalta tuli lumet ja vei esteet mukaan. Seuraavan kerran saa laittaa joku keneltä saa hommaan takuun. Itte en niihin enää koske.

Piippuun on pesinyt lintuja ennen omaa aikaa. Nykyään on verkko.

Viemäri meni tukkoon kun kaadoin pytystä liian nopeasti vettä ja joku paakku jossain lähti liikkeelle ja tukki viemärin. Tarkastuskaivosta paskavedet pihalle ja ei hajuakaan missä tukos ->ammattilainen paikalle. ONNEKS tukos oli juur tarkastuiskaivon kohdalla ja vaikka olin sitä itse ronkkinut niin tukos ei irronnut mutta imuauton kuski sai sen ilman imua auki. Mutta olis voinu tukos tulla pahempaan paikkaan jolloin avaaminen olis ollu huomattavasti hankalampaa.

Mutta nääkin on niin helvetin turhia väittelyitä kun toiset osaa enemmän kuin toiset niin on aika turhaa mennä mussuttamaan jollekkin että tee itse jos ei ole siihen taitoa.
Totuus on että OKTssä on sitä remppaa ja hoitoa ja jos ei itse ole mäkkaiveri niin ylläpitäminen ja remontointi MAKSAA, ja joskus paljonkin.

E: itse asiassa noi toiset lumiesteet mitkä tuli alas oli ammattilaisten laittamia jo ennenkuin muutettiin asumaan. Edellinen asukas sanoi että ne oli ammattilaisella teetetty. Ja alas tuli. Katon korjaus jäi mulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Lumiesteet laitoin kiinni kahdesti. Molemmilla kerroilla repi katon. Sen jälkeen en niitä enää laittanut.
Laitoin ohjeen mukaan järeillä pulteilla kooleista kiinni. Lumi väänsi telineitä ja keväällä harjalta tuli lumet ja vei esteet mukaan. Seuraavan kerran saa laittaa joku keneltä saa hommaan takuun. Itte en niihin enää koske.

Piippuun on pesinyt lintuja ennen omaa aikaa. Nykyään on verkko.

Viemäri meni tukkoon kun kaadoin pytystä liian nopeasti vettä ja joku paakku jossain lähti liikkeelle ja tukki viemärin. Tarkastuskaivosta paskavedet pihalle ja ei hajuakaan missä tukos ->ammattilainen paikalle. ONNEKS tukos oli juur tarkastuiskaivon kohdalla ja vaikka olin sitä itse ronkkinut niin tukos ei irronnut mutta imuauton kuski sai sen ilman imua auki. Mutta olis voinu tukos tulla pahempaan paikkaan jolloin avaaminen olis ollu huomattavasti hankalampaa.

Mutta nääkin on niin helvetin turhia väittelyitä kun toiset osaa enemmän kuin toiset niin on aika turhaa mennä mussuttamaan jollekkin että tee itse jos ei ole siihen taitoa.
Totuus on että OKTssä on sitä remppaa ja hoitoa ja jos ei itse ole mäkkaiveri niin ylläpitäminen ja remontointi MAKSAA, ja joskus paljonkin.

E: itse asiassa noi toiset lumiesteet mitkä tuli alas oli ammattilaisten laittamia jo ennenkuin muutettiin asumaan. Edellinen asukas sanoi että ne oli ammattilaisella teetetty. Ja alas tuli. Katon korjaus jäi mulle.
On toki okt:ssä herkemmin jotain, mutta eipä sitä nyt todellakaan ole vaivaksi asti. Enempi vaivaa on jostain lehtien haravoinnista (tosin nekin voi silputa tai kerätä koneella) tai kolaamisesta (tosin nekin voi jättää kolaamatta tai ajella jollain mönkkärillä).

Ja kaikki riippuu siitä millaisen kohteen ostaa. Jos ostaa vanhan pommin eikä saneeraa sitä niin kannattaa varautua siihen, että kukkaroa pitää repiä auki useammin. Kaikki on sellasia yksilöitä ettei voi vetää tosiaan automaagista yhtäläisyys merkkiä.

Omalla kohdalla rännit on sellanen perkele kun ovat täynnä neulasia ja sisäpuolinen kannakointi. Useampi kerta vuodesta saa mennä sateenvarjon kanssa sateella heittelemään paskat pois katolta, että syöksy vetää. Ongelma ratkeaisi jos vaihtaisin rännit, ei maksa vaivaa ainakaan vielä kun sinne katolle sateenvarjon kanssa taipuu ihan hyvin. Katotaan sitten kun tulee ekan kerran sieltä alas :).
Sitten taas loiva tiilikatto missä apuruode lumiesteitä varten ja kaikki kunnon täkkipulteilla kiinni. Ei tasan ole koskaan tulossa lumiesteet tahi rännit ales. Joku jykrkkä pelitkatto niin ehkä tollaseenkin kannattaa varautua, ihan sama ketä ne ruuvit sinne ruuvaa kun et saa tiheämpää kannatusta kuin kattotuolit. Suurin osa tekee virheen tollasessa tapauksessa jos esteet on vain osan talosta, pitäisi laittaa koko matkalle...
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 117
Joku jykrkkä pelitkatto niin ehkä tollaseenkin kannattaa varautua, ihan sama ketä ne ruuvit sinne ruuvaa kun et saa tiheämpää kannatusta kuin kattotuolit. Suurin osa tekee virheen tollasessa tapauksessa jos esteet on vain osan talosta, pitäisi laittaa koko matkalle...
Näyttökuva 2023-10-17 154510.png

Havainnekuva katon lappeesta, kuinka niitä lumiesteitä ei saisi asentaa -> Ja minkälaiselta alalta tuo lumieste yrittää pitää lumia ylhäällä. Ne kannakkeet ja ruuvit on mitoitettu, että asennetaan koko lappeen matkalle.
Lisäksi yleensä kannakkeita ei saa edes kattotuoliin kiinni vaan on pelkässä ruodelaudassa :(

Itse pari vuotta sitten kyllästyin oman taloyhtiön yhteen pätkään, josta melkein joka vuosi tuli esteet alas -> Avasin alapuolen harvalaudoitusta 2-3 laudan verran ja laitoin sinne lankut ja sitten lumieste läpipultilla lankkuun kiinni, ei tule alas enää ikinä vaan seuraavana antaa sit ite este periksi :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 264
Tässä yksi syy miksi osake on haram itselleni. Mua ei kiinnosta hoitaa pihaa saati kolata muiden elämän mukaan. Tollaseen rivarin pätkään mahtuu kuitenkin samankaltaisia ihmisiä kun mulla on naapureissa. Eli lunta tullaan kolaamaan heti kun sitä vähän ripsii. Laatoituksen saumoja rapsutellaan veitsellä harvase päivä. Lehtien imurointi lehtipuhaltimella aloitettiin jo kun ekat tippui maahan pari viikkoa sitten. Jos yksi ei hoida hommaansa niin mielipaha on aivan varma kun muilla ei ole mitään muuta elämää kuin nyppiä sitä pihaa 24/7.
En mä ainakaan osakkeessa ole ikinä joutunut kenenkään muun elämän mukaan elämään vaan ihan just niin kuin olen itse halunnut. Pihaa on saanut hoitaa just sen verran kuin itse haluaa ja omia parannusremontteja tehdä oman maun mukaan. Toki varmaan kuukausitasolla keskiarvolta osakkeessa asuminen on vähän kalliimpaa (vastikeluonteiset menot ~100-200€ euroa / kk enemmän), mutta eipä myöskään tarvitse kiipeillä sinne katolle putsaamaan rännejä, kolata lumia ajoteiltä, hoitaa julkisivun kunnostusta, kattotiilien korjauksia jne. Mutta kun ottaa huomioon sen, että vastaava omakotitalo on omalla alueella karkeasti noin 100k€ kalliimpi kuin vastaava osakehuoneisto niin tuolla korkeammalla vastikkeella maksaa erotusta monta kymmentä vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Tässä yksi syy miksi osake on haram itselleni. Mua ei kiinnosta hoitaa pihaa saati kolata muiden elämän mukaan.
Jos nyt siis ymmärsin oikein niin osake on "ehdoton ei" sinulle... Mutta eikös juuri omakotitalossa (sen osakkeen ainoa vaihtoehto) sitä pihaa juuri pääsekin hoitamaan. Näkisin että kerrostalo-osake on ihan paras jos ei kiinnosta pihaa hoitaa.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 560
En mä ainakaan osakkeessa ole ikinä joutunut kenenkään muun elämän mukaan elämään vaan ihan just niin kuin olen itse halunnut. Pihaa on saanut hoitaa just sen verran kuin itse haluaa ja omia parannusremontteja tehdä oman maun mukaan. Toki varmaan kuukausitasolla keskiarvolta osakkeessa asuminen on vähän kalliimpaa (vastikeluonteiset menot ~100-200€ euroa / kk enemmän), mutta eipä myöskään tarvitse kiipeillä sinne katolle putsaamaan rännejä, kolata lumia ajoteiltä, hoitaa julkisivun kunnostusta, kattotiilien korjauksia jne. Mutta kun ottaa huomioon sen, että vastaava omakotitalo on omalla alueella karkeasti noin 100k€ kalliimpi kuin vastaava osakehuoneisto niin tuolla korkeammalla vastikkeella maksaa erotusta monta kymmentä vuotta.
Rivarissa on ainakin 1 naapuri heti seinän takana mutta on se 100k tietty aika paljon muutaman metrin hajuraosta mikäli kovin tiivis kaavoitus/pienet tontit.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 917
Ok-talon kuluista.

Mulla on lumiesteet tulleet alas. Itse mä ne takaisin ruuvasin ja paikkamaalasin naarmut kattopelleissä. Kustannus muutaman kympin maaleihin. 11v ne on sittemmin katolla pysynyeet. Kerran meni pääoven lukko rikki (kieli putosi) ei pysynyt ovi ollenkaan kiinni ja yö +itse duunimatkalla ulkomailla. 300€ tais maksaa lukkoseppä päivystyksenä. Nyt on 12v paikallaan olleet seinävalaisimet kiinteillä ledeillä aiklailla keltaiset ja himmeät. Uusi setti (samoja edelleen myynnissä) n.500€. Lumikola hajosi viime talvena, oisko noin satkun maksanut uusi. Toisetkin seinäledit hajosi, mutta niihin pystyi itse juottamaan uudet tähtiledit. Kustannus 10€

Sisäseiniä on jokuseen kertaan maalailtu, ei nyt yllättäviä kuluja, mutta jokunen satku noihinkin on tarvikkeineen mennyt.

Aika pienellä omakotitalossa selviää. Varmaan jotain unohtuikin, mutta eipä mitään kallista ole oikein mennyt vielä…
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 810
Viestejä
4 299 654
Jäsenet
71 705
Uusin jäsen
Myollnir

Hinta.fi

Ylös Bottom