Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 394
Itselläni sen verran rankat kokemukset homeelle altistumisesta, että jättäisin suosiollla väliin. Jos silti haluat painaa playta niin ehdottomasti koirat mukaan. Koirat eivät ota kantaa mahd. ongelman laatuun / määrään, mutta löytävät ongelman. Koiran merkkauksesta sitten jatkotutkimuksia.

Tehtyihin "kaikki on kunnossa" -raportteihin suhtautuisin vähintäänkin kriittisesti. Kaikenmaailman asiantuntijoita (ja vähättelijöitä) riittää. Mitään aukotonta tutkimusta ei ole. Esim. sisäilmatutkimus mittaa vain onko ilmassa elinkelpoisia itiöitä. Lisäksi tutkimustulokseen vaikuttaa moni asia kuten se onko mahd. kaavusto horroksessa vai ei jne. yms. Sillä voidaan siis osoittaa ongelma, mutta ei sulkea sitä pois. Rakennenäyte kertoo vain tasan sen pienen otannan mistä se on otettu.
Itse katsellut kanssa läheltä yhtä pahasti homeelle altistunutta. Oli melkein 2 vuoden projekti löytää 2000-luvulla rakennettu (tai uudempi) kiinteistö, joka oli sisäilmaltaan asuinkelpoinen. Kaikki hirsitalot mitä käytiin katsomassa olivat kelvollisia ja mitään oireita ei tullut. Niistä sitten valitsemaan paras.

Tämähän on monelle "hauska"-juttu siihen asti, kun alkaa itse oireilla. Jatkuva päänsärky, nenä vuotaa, ääni lähtee jne. Voin kertoa, että ei tarvitse olla homekoiraa mukana.
 
Viimeksi muokattu:

thy

Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
13
Nordea tarjosi mulle asuntolainan korkopäivitystä 12kk -> 3kk 250e kertamaksu ja marginaali nousee 0,1. Nordea primeen olisi saanut ilman marginaalimuutosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Täällä oli puhe tuosta asunto-osakkeen rekisteröinnistä. Olen paria osaketta ostamassa ja ilmeisesti tässä välissä pankki haluaisi normi nostokulujen lisäksi á370€ osakkeen rekisteröinti maksuja. Onko muuta keinoa kuin kaivaa kuvetta?


Tuolla tavataan, että se osakekirja pitäisi postittaa tai viedä maanmittauslaitokselle mikä nyt ei oikein onnistu jos lappu on sen pari sekunttia mun käsissä kun vedän nimmarin siihen. Vai voisiko tässä yrittää puljata pankin suhteen että en halua sitä vielä rekisteröitäväksi kun eiksö tässä ollut se 10v aikaa? Tolla kun ei ole mitään merkitystä asunnon arvoon eikä kiinnostaisi maksaa 750€ tyhjästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
Täällä oli puhe tuosta asunto-osakkeen rekisteröinnistä. Olen paria osaketta ostamassa ja ilmeisesti tässä välissä pankki haluaisi normi nostokulujen lisäksi á370€ osakkeen rekisteröinti maksuja. Onko muuta keinoa kuin kaivaa kuvetta?


Tuolla tavataan, että se osakekirja pitäisi postittaa tai viedä maanmittauslaitokselle mikä nyt ei oikein onnistu jos lappu on sen pari sekunttia mun käsissä kun vedän nimmarin siihen. Vai voisiko tässä yrittää puljata pankin suhteen että en halua sitä vielä rekisteröitäväksi kun eiksö tässä ollut se 10v aikaa? Tolla kun ei ole mitään merkitystä asunnon arvoon eikä kiinnostaisi maksaa 750€ tyhjästä.
Ilmeisesti tuossa tilanteessa 2kk aikaa tehdä rekisteröinti:
"Osakehuoneisto on osakeluettelon siirron jälkeen vaihtanut omistajaa ja omistus osoitetaan paperisella osakekirjalla. Tällöin uuden omistajan on haettava omistuksensa rekisteröintiä 2 kuukauden kuluessa luovutuskirjan allekirjoituksesta. Kun kyseessä on uusi asunto, tai luovutus on varainsiirtoverosta vapaa, on rekisteröintiä haettava 2 kuukauden kuluessa omistusoikeuden siirtymisestä."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Ilmeisesti tuossa tilanteessa 2kk aikaa tehdä rekisteröinti:
"Osakehuoneisto on osakeluettelon siirron jälkeen vaihtanut omistajaa ja omistus osoitetaan paperisella osakekirjalla. Tällöin uuden omistajan on haettava omistuksensa rekisteröintiä 2 kuukauden kuluessa luovutuskirjan allekirjoituksesta. Kun kyseessä on uusi asunto, tai luovutus on varainsiirtoverosta vapaa, on rekisteröintiä haettava 2 kuukauden kuluessa omistusoikeuden siirtymisestä."
Niinpä niin ja pankki ei kyllä anna minun hoitaa sitä tossa välissä arvatenkin...

e: Paitsi, että mulla on käteistä sen verran, että jos osan asunnot ensin itse saan paperit itselleni ja sitten niitä vasten velkaa pankista :D. Aika himmeä kuvio, mutta säästäisi 600€...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
Niinpä niin ja pankki ei kyllä anna minun hoitaa sitä tossa välissä arvatenkin...
Jos paperit annetaan vain allekirjoitettavaksi ja luovutetaan suoraan pankille, niin eipä tuossa taida olla paljoa tehtävissä kuin niellä pankin kulut.
Oliko peräti aiemmin tässä ketjussa, että joku oli saanut hieman kulujen kohtuullistamista, kun vääntänyt virkailijan kanssa että "voin tehdä sen itsekin, jos vain annatte tarvittavat paperit".
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 648
^Mistäs tämmöstä aletaan etes selvittään. Tuli tässä taannoin(pari päivää sitten) ostettua asunto-osake ja noita erinnäkösiä tallennettuja lomakkeita on kertynyt vajaa viiskymmentä. Eli mistä näen helpoiten onko osake paperisena vai ei ja pitääkö asialle jotain tehdä? Muistelen että jossain luki että olen pankkini valtuuttanut sen muuttamaan digitaaliseksi, mutta eipä nyt satu silmään missä lomakkeessa se olis ollut. Kaupat tehtiin digitaalisesti, mutta itse osakekirja näyttää skannatulta.

Kaikki tämmönen omistaminen ihan uutta ja pyrkis välttään ylläreitä kun ei oikeen oo mihinkään vielä "tatsia" tai kokemusta.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Jos paperit annetaan vain allekirjoitettavaksi ja luovutetaan suoraan pankille, niin eipä tuossa taida olla paljoa tehtävissä kuin niellä pankin kulut.
Oliko peräti aiemmin tässä ketjussa, että joku oli saanut hieman kulujen kohtuullistamista, kun vääntänyt virkailijan kanssa että "voin tehdä sen itsekin, jos vain annatte tarvittavat paperit".
Se hyvä puoli asiassa on, että aikaa on 10 vuotta, joten mikään kiire ei ole. Jos taas asunto vaihtaa omistajaa välissä, niin uusi ostaja voi neuvotella lainaehtoihin kohtuuhintaisen siirron digiaikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
^Mistäs tämmöstä aletaan etes selvittään. Tuli tässä taannoin(pari päivää sitten) ostettua asunto-osake ja noita erinnäkösiä tallennettuja lomakkeita on kertynyt vajaa viiskymmentä. Eli mistä näen helpoiten onko osake paperisena vai ei ja pitääkö asialle jotain tehdä? Muistelen että jossain luki että olen pankkini valtuuttanut sen muuttamaan digitaaliseksi, mutta eipä nyt satu silmään missä lomakkeessa se olis ollut. Kaupat tehtiin digitaalisesti, mutta itse osakekirja näyttää skannatulta.

Kaikki tämmönen omistaminen ihan uutta ja pyrkis välttään ylläreitä kun ei oikeen oo mihinkään vielä "tatsia" tai kokemusta.
Kyl ne pankista huolen pitää asista. Siis niin, että saavat itselleen vähän lisää money cashiä ja sinun ei tarvitse murehtia aiheesta muuten kuin raottaa kukkaroa :D

En mä ihan sitä heti edes tajunnut kun kyselin rahan hintaa ja tuli tää nostokulut mihin litanja, että voi käyttää bonuksia ja sitten tää rekisteröinti maksu mihin ei voikkaan käyttää bonuksia ja se on 370€. Nyt vasta jälkikäteen summasin tästä triidistä, että mistä tässä oli kyse.

Se hyvä puoli asiassa on, että aikaa on 10 vuotta, joten mikään kiire ei ole. Jos taas asunto vaihtaa omistajaa välissä, niin uusi ostaja voi neuvotella lainaehtoihin kohtuuhintaisen siirron digiaikaan.
Kyllä mulle jäi sellanen käsitys, että tästä ei paljon neuvotella. Nostokulut on sitten se mistä voi jotain vääntää, mutta tähän tosiaan ei saanut edes käyttää op:n bonareita. Toki jos ne yrittää jotain 600€/osake ottaa niin kai siitä siivun saa pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
^Mistäs tämmöstä aletaan etes selvittään. Tuli tässä taannoin(pari päivää sitten) ostettua asunto-osake ja noita erinnäkösiä tallennettuja lomakkeita on kertynyt vajaa viiskymmentä. Eli mistä näen helpoiten onko osake paperisena vai ei ja pitääkö asialle jotain tehdä? Muistelen että jossain luki että olen pankkini valtuuttanut sen muuttamaan digitaaliseksi, mutta eipä nyt satu silmään missä lomakkeessa se olis ollut. Kaupat tehtiin digitaalisesti, mutta itse osakekirja näyttää skannatulta.

Kaikki tämmönen omistaminen ihan uutta ja pyrkis välttään ylläreitä kun ei oikeen oo mihinkään vielä "tatsia" tai kokemusta.
Kannattanee tuossa lähteä liikkeelle joko MML:n Asiointiapurilla tai pistämällä vaikka verkkoviestillä kysely omaan pankkiin, että miten sen kanssa tulee edetä, elleivät itse ole yhteydessä sen tiimoilta.


Se hyvä puoli asiassa on, että aikaa on 10 vuotta, joten mikään kiire ei ole. Jos taas asunto vaihtaa omistajaa välissä, niin uusi ostaja voi neuvotella lainaehtoihin kohtuuhintaisen siirron digiaikaan.
Nykyisillä omistajilla tosiaan tuo 10 vuotta ja myydessäkin homma on ostajan vastuulla.
Onneksi oma tuleva asunto on uudiskohde, joka valmiiksi on tuolla sähköisessä järjestelmässä, niin ei tarvitse murehtia asiasta sen enempää.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Kyllä mulle jäi sellanen käsitys, että tästä ei paljon neuvotella. Nostokulut on sitten se mistä voi jotain vääntää, mutta tähän tosiaan ei saanut edes käyttää op:n bonareita. Toki jos ne yrittää jotain 600€/osake ottaa niin kai siitä siivun saa pois.
Pankkien välinen kilpailutilanne tietty vaikuttaa. Sanotaanko niin, että hinnoittelussa on kohtalaisen rankkaa rahastuksen makua tällä hetkellä, jos ja kun hinta on jopa yli 500 eiuroa. Viranomaiskulut ovat alle sata euroa, joten loppuosa on pankin kuluja. Hinnoittelu on selvästi sillä tasolla, ettei pankkeja kiinnosta siirtää panttina olevia osakekirjoja digitaaliseen muotoon. Mutta laina-asiakkaat kyllä kiinnostavat, joten asunnon ostajalle, eli mahdolliselle tulevalle laina-asiakkaalle, tarjotaan kyllä salettiin houkuttelevampaa hinnoittelua (jos se on kustannustehokas tapa saada laina-asiakas itselle).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 648
Löytyi sittenkin se asianmukainen lanketti, eli isännöintsijäntodistuksestahan tuo tieto löytyi ihan ruksina. Itseasiassa löytyi aika nopeaa ja luulin etten edes ehtinyt kyseistä viestiä lähettää. Kiitos kuitenkin auttaneille!
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 978
Onko vinkkejä lainaneuvotteluun? Pankista ottivat yhteyttä jo seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä ja aika järjestyi yllättävän nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
Onko vinkkejä lainaneuvotteluun? Viikonloppuna laitoin hakemuksen, niin soittivat heti maanantai-aamuna ja tarjosivat ensimmäistä vapaata aikaa jo seuraavalle päivälle. Eli ainakaan ö-mappiin ei hakemus mennyt. :D
Nykyisillä koroilla asuntolainat kun eivät mitään myydyimpiä ole, niin marginaaleissa lienee hyvin neuvotteluvaraa ja samalla toki kannattaa myös tehdä selväksi etteivät ole ainoa kilpailija lainatarjouksien osalta (ja toivottavasti oikeasti ei näin olekaan).
Korkoputket sun muut turvatuotteet on lähinnä jälkiviisautta tässä kohtaa, että ei kannata langeta niihin, sillä niitä todennäköisesti tyrkytetään kylkiäisinä tai jopa että saa marginaalia alas, jos ottaa jonkun henkivakuutuksen tms. Pyytää tarjouksen ihan siis vain pelkälle lainalle vertailtavuuden vuoksi.
Jos kakkoskierrokselle lähtee tarjouksien kanssa, niin OP:lla tulevat vetoamaan bonuksiin kun tulee puhe marginaalin viilauksesta, joten kannattaa pohtia onko se itselle rahan arvoinen asia vai ei (vakuutuksia sun muita palvelumaksuja niillä tarvittaessa maksaa, valtio tosin suunnittelee bonusjärjestelmän kieltämistä).
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
880
...tai jopa että saa marginaalia alas, jos ottaa jonkun henkivakuutuksen tms.
Nämäkin kannattaa lukea tarkkaan ehtoineen... itsehän joskus aikoinaan otin henkivakuutuksen, koska sai marginaalia tiputettua reilusti alas (kesken lainakauden siis).
Sen verran sentään luin tuon henkivakuutuksen ehtoja, että sen henkivakuutuksen sai irtisanoa tietyn ajan puitteissa. No minähän sen irtisanoin samantien, kun nimet oli papereissa ja kaikki muutokset oli tehty. Pankki luuli taas kerran höynäyttäneensä jotain tietämätöntä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 978
Nykyisillä koroilla asuntolainat kun eivät mitään myydyimpiä ole, niin marginaaleissa lienee hyvin neuvotteluvaraa ja samalla toki kannattaa myös tehdä selväksi etteivät ole ainoa kilpailija lainatarjouksien osalta (ja toivottavasti oikeasti ei näin olekaan).
Korkoputket sun muut turvatuotteet on lähinnä jälkiviisautta tässä kohtaa, että ei kannata langeta niihin, sillä niitä todennäköisesti tyrkytetään kylkiäisinä tai jopa että saa marginaalia alas, jos ottaa jonkun henkivakuutuksen tms. Pyytää tarjouksen ihan siis vain pelkälle lainalle vertailtavuuden vuoksi.
Jos kakkoskierrokselle lähtee tarjouksien kanssa, niin OP:lla tulevat vetoamaan bonuksiin kun tulee puhe marginaalin viilauksesta, joten kannattaa pohtia onko se itselle rahan arvoinen asia vai ei (vakuutuksia sun muita palvelumaksuja niillä tarvittaessa maksaa, valtio tosin suunnittelee bonusjärjestelmän kieltämistä).
ASP-laina olisi kyseessä, joten "korkokatto" tulisi sitä kautta.

Nämäkin kannattaa lukea tarkkaan ehtoineen... itsehän joskus aikoinaan otin henkivakuutuksen, koska sai marginaalia tiputettua reilusti alas (kesken lainakauden siis).
Sen verran sentään luin tuon henkivakuutuksen ehtoja, että sen henkivakuutuksen sai irtisanoa tietyn ajan puitteissa. No minähän sen irtisanoin samantien, kun nimet oli papereissa ja kaikki muutokset oli tehty. Pankki luuli taas kerran höynäyttäneensä jotain tietämätöntä.
Jotain lainaturvaa tai vakuutusta mietin työttömyyden, työkyvyn menettämisen tms. varalle, mutta saa nähdä mitä sellaiset maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
ASP-laina olisi kyseessä, joten "korkokatto" tulisi sitä kautta.
Itselläkin oli ASP-laina viime vuonna suunnitelmissa ja sitä varten olin säästänytkin, mutta lopulta tuli laina otettua normaalina lainana, kun sillä pääsi eroon ASP-lainan rajoitteista eli lainamäärästä ja -ajasta (max 25v, normaalissa jopa 30-35v), lyhennysvapaissa voi olla myös eroa.
Jos kuitenkin ASP-laina ja mahdollinen ASP-lisälaina sinulle riittää ja tuolla laina-ajalla saat kuukausierän sovitettua omaan budjettiin sopivaksi, niin kannattanee se hyödyntää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 408
ASP-laina olisi kyseessä, joten "korkokatto" tulisi sitä kautta.

Jotain lainaturvaa tai vakuutusta mietin työttömyyden, työkyvyn menettämisen tms. varalle, mutta saa nähdä mitä sellaiset maksaa.
Nämä vasta kannattaakin katsoa huolella, monesti mahdollinen tuki on kuukausimäärältään rajattu sekä yhtäjaksoisen jakson että yhteismäärän osaltaan, tyyliin voit saada työttömänä rahaa max. 12kk putkeen ja koko laina-ajalta yhteensä 24kk...
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 685
Tuossa rekisteröinnissä on asuntoa ostaessa pari mahdollisuutta..

Jos asunnon myyjällä ei ole asuntolainaa hän saa ennen kauppoja tehtyä rekisteröinnin itse siihen reilun kuudenkympin hintaan. Toinen vaihtoehto on laittaa ostotarjouksen ehdoksi että myyjä hoitaa rekisteröinnin ennen kauppoja ja maksaa pankille ne sataset.

En kyllä tiedä kuinka pitkä ruuhka noissa rekisteröinneissä, onko se edes mahdollista hoitaa jos kiire tehdä kaupat..
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 978
Itselläkin oli ASP-laina viime vuonna suunnitelmissa ja sitä varten olin säästänytkin, mutta lopulta tuli laina otettua normaalina lainana, kun sillä pääsi eroon ASP-lainan rajoitteista eli lainamäärästä ja -ajasta (max 25v, normaalissa jopa 30-35v), lyhennysvapaissa voi olla myös eroa.
Jos kuitenkin ASP-laina ja mahdollinen ASP-lisälaina sinulle riittää ja tuolla laina-ajalla saat kuukausierän sovitettua omaan budjettiin sopivaksi, niin kannattanee se hyödyntää.
Ajattelin, että lisälainan sijaan kattaisin loput säästöillä ja laina-aika olisi 20 vuotta. Voi olla että tulee paluu maan pinnalle neuvottelussa. :D

Nämä vasta kannattaakin katsoa huolella, monesti mahdollinen tuki on kuukausimäärältään rajattu sekä yhtäjaksoisen jakson että yhteismäärän osaltaan, tyyliin voit saada työttömänä rahaa max. 12kk putkeen ja koko laina-ajalta yhteensä 24kk...
Joo, niin taitaa olla. Vai oisko vaan fiksumpaa pitää säästöpuskuria pahan päivän varalle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 648
Itselläkin oli ASP-laina viime vuonna suunnitelmissa ja sitä varten olin säästänytkin, mutta lopulta tuli laina otettua normaalina lainana, kun sillä pääsi eroon ASP-lainan rajoitteista eli lainamäärästä ja -ajasta (max 25v, normaalissa jopa 30-35v), lyhennysvapaissa voi olla myös eroa.
Jos kuitenkin ASP-laina ja mahdollinen ASP-lisälaina sinulle riittää ja tuolla laina-ajalla saat kuukausierän sovitettua omaan budjettiin sopivaksi, niin kannattanee se hyödyntää.
Eikait ASPssa varsinaisesti lainamäärää ole rajattu? Otat maksimit asp-lainana ja loput lisälainana. Aika toki on rajoitetu tuohon 25v. Meillä oli ainakin diilinä että asp laina ja lisälaina ja sit vielä omat rahat päälle kattamaan puuttuvat.

ASP lainaan ei edes korkokattoa/putke taida muistaakseni saada.


Kertaan nyt sitten vielä tähän meidän kokemukset uudesta asp-järjestelmästä.
Eli itse alotin aspin tuolloin 2018 ja avovaimo vuotta myöhemmin 2019. Asutaan siellä halvimmalla ASP-alueella ja sieltä myös asunto oli tarkotus hankkia. Ite täräytin aspiin ns. maksimit, eli 3000 kolmessa kvartaalissa, sit loput. En ajatellut sinne säästää 11500€ enempää, koska ASP-täti ei tuolloin osannut monenkaan kysymyksen jälkeen vastata, että maksaako he lisäkorkoja myös ylittävälle osalle. Avovaimo otti hieman hitaamman, mutta täytti hänkin sen parissa vuodessa.

Tänä vuonna otettiin ASP-lainalla asunto. Korkoja ehti kertyä sen jonku 800 ja lisäkorkoa tuli 3380€. Eli kaikkinensa n. 4000€. Mukavana tietona oli tosiaan tämä, että tässä uudessa systeemissä missä kaksi aspia voi yhdistää yhdeksi, maksetaan lisäkorot 4500€/kvartaali osalle, mikä toimi meille varsin hyvin kun olin itse tehnyt suurimmat lisäykset ennen kuin avovaimo aloitti aspinsa. Toisin olisi siis ilmeisesti käynyt jos olisi molemmat aloitettu yhtä aikaa ja lyöty heti maksimilla sisään.

Tällä hetkellä asuntolainan kokonaiskorko on meillä 4,02(0,42+12kkeuribor), tässä siis ASP:n korkotuki mukaanlaskettuna sekä marginaali. Kuukausierästä lähti n. 50 euroa tällä korkotuella.

Varsinkin avovaimo ollut tähän kokonaisuutena tyytyväinen, itsekin toki myös, mutta ainahan se sijoituspeikko omassa mielessä jäytää, että olisko rahat sit kuitenki olleet parempi EUNLssa ku ASPssa. Noh, ehkä tuo korkotuki sit lämmittää mieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
Eikait ASPssa varsinaisesti lainamäärää ole rajattu? Otat maksimit asp-lainana ja loput lisälainana. Aika toki on rajoitetu tuohon 25v. Meillä oli ainakin diilinä että asp laina ja lisälaina ja sit vielä omat rahat päälle kattamaan puuttuvat.
Onhan se käytännössä rajattu, jos itse lainan maksimäärä menee kunnan mukaan ja lisälaina on maksimissaan 60 000€, eli Helsingissä maksimi olisi 215+60 (?) ASP-säästäminen ja ASP-laina - Valtiokonttori
"Valtiontakauksen voi saada ASP-korkotukilainan lisäksi myös niin sanotulle ASP-lisälainalle. Kummassakin lainassa takaus voi olla enintään 25 prosenttia lainasta. ASP-korkotukilainalle takaus on maksuton, mutta lisälainan osalta takaus on maksullinen. Asuntokohtainen takauksen enimmäismäärä on 60 000 euroa."

Toisaalla puhutaan 50 000€ maksimimäärästä ASP-lisälainalle, mutta liekö vanhentunutta tietoa, kun valtio on noita hieman viime vuosina säätänyt.
Lisäksi lisälaina on vain osittain valtiontakauksen piirissä, joten pitää olla omia vakuuksia siihen laittaa lisäksi (en tiedä onko mahdollista ottaa pankin omaa tai Garantiaa halutessaan näihin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 789
Onhan se käytännössä rajattu, jos itse lainan maksimäärä menee kunnan mukaan ja lisälaina on maksimissaan 60 000€, eli Helsingissä maksimi olisi 215+60 (?) ASP-säästäminen ja ASP-laina - Valtiokonttori
"Valtiontakauksen voi saada ASP-korkotukilainan lisäksi myös niin sanotulle ASP-lisälainalle. Kummassakin lainassa takaus voi olla enintään 25 prosenttia lainasta. ASP-korkotukilainalle takaus on maksuton, mutta lisälainan osalta takaus on maksullinen. Asuntokohtainen takauksen enimmäismäärä on 60 000 euroa."

Toisaalla puhutaan 50 000€ maksimimäärästä ASP-lisälainalle, mutta liekö vanhentunutta tietoa, kun valtio on noita hieman viime vuosina säätänyt.
Lisäksi lisälaina on vain osittain valtiontakauksen piirissä, joten pitää olla omia vakuuksia siihen laittaa lisäksi (en tiedä onko mahdollista ottaa pankin omaa tai Garantiaa halutessaan näihin).
Niin, siis valtiontakauksen maksimimäärä on 60 000 euroa. Sen lisäksi sinulla voi tietenkin olla iso joukko muita takauksia/vakuuksia, jos valtiontakaukset loppuu kesken.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 562
Niin, siis valtiontakauksen maksimimäärä on 60 000 euroa. Sen lisäksi sinulla voi tietenkin olla iso joukko muita takauksia/vakuuksia, jos valtiontakaukset loppuu kesken.
Meinasinkin päivittää viestiä, että varmaan omilla takauksilla saisi toki lisälainaa enemmänkin, mutta jos tuohon ei ole mahdollista ostaa pankin omaa tai Garantian takausta, niin lieneekö monella ASP-lainaa hyödyntävillä moisia.
Valtio kun kuitenkin nosti noita määriä, helpotti pariskuntien ASP-lainojen ottoa ja oli kai suunnitelmisssa vielä (ensi vuonna?) korottaa määriä entisestään, niin eiköhän ensi-asunnon ostajat noilla tosin jo hyvin pärjää.
Tarvittaessa kuitenkin voi siis ottaa ASP:n sijasta normaalin lainan, johon saa sitten ainakin varmasti pankin/Garantian takausta ostettua.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
55
Onhan se käytännössä rajattu, jos itse lainan maksimäärä menee kunnan mukaan ja lisälaina on maksimissaan 60 000€, eli Helsingissä maksimi olisi 215+60 (?) ASP-säästäminen ja ASP-laina - Valtiokonttori
"Valtiontakauksen voi saada ASP-korkotukilainan lisäksi myös niin sanotulle ASP-lisälainalle. Kummassakin lainassa takaus voi olla enintään 25 prosenttia lainasta. ASP-korkotukilainalle takaus on maksuton, mutta lisälainan osalta takaus on maksullinen. Asuntokohtainen takauksen enimmäismäärä on 60 000 euroa."

Toisaalla puhutaan 50 000€ maksimimäärästä ASP-lisälainalle, mutta liekö vanhentunutta tietoa, kun valtio on noita hieman viime vuosina säätänyt.
Lisäksi lisälaina on vain osittain valtiontakauksen piirissä, joten pitää olla omia vakuuksia siihen laittaa lisäksi (en tiedä onko mahdollista ottaa pankin omaa tai Garantiaa halutessaan näihin).

Itse otin juuri ASP-lainan 55 000€ lisälainalla OP:lta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Kertokaas fiksummat kun yritän tavata as oy:n tilinpäätöstä läpi mitkä on lukuja joihin kannattaa kiinnittää huomiota? Näkyisikö esim. vastikerästit jotenkin (hoito tai rahoitus)? Vai tiliöidäänkö aina kaikki about 1 = 1 ja silti siellä voi olla isännöinnissä jotain karhuja menossa, mutta niihin lukuihin ei pääse tuolta käsiksi? Yhtiöllä kirjoilla yhden osakkeen vuokratulot, jotta onko tuo automaagisesti haltuunotettu vai onko normaalia, että yhtiöllä omia asuntoja?

Yhtenä vuotena huolto ja käyttömenot melkein 2x budjetoidun. Tiedän, että tuolloin asennettu iloq tsydeemit, mutta eikös sen pitäisi olla jossain muulla rivillä ja samana vuonna putkiremppa jotta eikös sen kulut nyt kuitenkin ole kaikki myös omalla rivillä vai vuotaako putkiremppa euroja normaalisti myös huolto ja käyttömenoihin.

Putkirempan lainan kohdalla tavattu: " Lainaosuussuoritukset on tilinpäätöksessä tuloutettu ja rahastoitu ja pääomavastikkeet tuloutettu."

Toinen pienempi laina: "Lainaosuussuoritukset on tilinpäätöksessä tuloutettu ja pääomavastikkeet tuloutettu."

Onkohan tossa nyt vaan joku kirjoitusvirhe vai mitä ihmettä toi eka lause tarkoittaa.

Tietenkin häiritsin välittäjää myös näillä tyhmillä kysymyksillä, mutta oletan, että kiinnostus on jotain vitutuksen ja negatiivisen puolella kun ostaja on kiinnostunut mihin rahansa lyö kun varmaan vähän totuttu tapettien värin ihasteluun...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
41
Kertokaas fiksummat kun yritän tavata as oy:n tilinpäätöstä läpi mitkä on lukuja joihin kannattaa kiinnittää huomiota? Näkyisikö esim. vastikerästit jotenkin (hoito tai rahoitus)? Vai tiliöidäänkö aina kaikki about 1 = 1 ja silti siellä voi olla isännöinnissä jotain karhuja menossa, mutta niihin lukuihin ei pääse tuolta käsiksi? Yhtiöllä kirjoilla yhden osakkeen vuokratulot, jotta onko tuo automaagisesti haltuunotettu vai onko normaalia, että yhtiöllä omia asuntoja?

Yhtenä vuotena huolto ja käyttömenot melkein 2x budjetoidun. Tiedän, että tuolloin asennettu iloq tsydeemit, mutta eikös sen pitäisi olla jossain muulla rivillä ja samana vuonna putkiremppa jotta eikös sen kulut nyt kuitenkin ole kaikki myös omalla rivillä vai vuotaako putkiremppa euroja normaalisti myös huolto ja käyttömenoihin.

Putkirempan lainan kohdalla tavattu: " Lainaosuussuoritukset on tilinpäätöksessä tuloutettu ja rahastoitu ja pääomavastikkeet tuloutettu."

Toinen pienempi laina: "Lainaosuussuoritukset on tilinpäätöksessä tuloutettu ja pääomavastikkeet tuloutettu."

Onkohan tossa nyt vaan joku kirjoitusvirhe vai mitä ihmettä toi eka lause tarkoittaa.

Tietenkin häiritsin välittäjää myös näillä tyhmillä kysymyksillä, mutta oletan, että kiinnostus on jotain vitutuksen ja negatiivisen puolella kun ostaja on kiinnostunut mihin rahansa lyö kun varmaan vähän totuttu tapettien värin ihasteluun...
Taseen vastaavissa jos pyörii isoja summia lyhytaikaisissa saamisissa (täällä vastikesaamiset) ja kassa on kuralla (alle kolmen kuukauden hoitovastikkeita vastaava summa rahoissa ja pankkisaamisissa) niin huolestuisin jo vähän.

Haltuunotoista pitäisi olla toimintakertomuksessa maininta joko tilikauden olennaisissa tapahtumissa tai omana kohtanaan. Vuokratuloja voi tulla myös yhtiön omistamista huoneistoista eikä ole ollenkaan tavatonta että yhtiö näitä omistaa.

Tuommoinen iLoqin asennus on yleensä perustasoa parantava urakka jolloin ne aktivoitaisiin taseeseen. Yleensä omilla riveillään että urakan kustannuksia on helpompi seurata. Putkirempasta ei pitäisi vuotaa kuluja muualle tai en ainakaan keksi miksi vuotaisi.

Tavallisin ratkaisu on rahastoida lainaosuussuoritukset ja tulouttaa pääomavastikkeet. On kuitenkin mahdollista että on päätetty osittaisesta tulouttamisesta myös lainaosuussuoritusten suhteen mutta tästä pitäisi olla maininta toimintakertomuksessa tai yhtiökokouksen pöytäkirjassa. Mikäli tuolla tuloutetaan myös lainaosuussuorituksia niin sitten täytyy olla poistopohjaa taseessa.
 
Liittynyt
19.04.2021
Viestejä
14
Kertokaas fiksummat kun yritän tavata as oy:n tilinpäätöstä läpi mitkä on lukuja joihin kannattaa kiinnittää huomiota? Näkyisikö esim. vastikerästit jotenkin (hoito tai rahoitus)? Vai tiliöidäänkö aina kaikki about 1 = 1 ja silti siellä voi olla isännöinnissä jotain karhuja menossa, mutta niihin lukuihin ei pääse tuolta käsiksi? Yhtiöllä kirjoilla yhden osakkeen vuokratulot, jotta onko tuo automaagisesti haltuunotettu vai onko normaalia, että yhtiöllä omia asuntoja?

Yhtenä vuotena huolto ja käyttömenot melkein 2x budjetoidun. Tiedän, että tuolloin asennettu iloq tsydeemit, mutta eikös sen pitäisi olla jossain muulla rivillä ja samana vuonna putkiremppa jotta eikös sen kulut nyt kuitenkin ole kaikki myös omalla rivillä vai vuotaako putkiremppa euroja normaalisti myös huolto ja käyttömenoihin.

Putkirempan lainan kohdalla tavattu: " Lainaosuussuoritukset on tilinpäätöksessä tuloutettu ja rahastoitu ja pääomavastikkeet tuloutettu."

Toinen pienempi laina: "Lainaosuussuoritukset on tilinpäätöksessä tuloutettu ja pääomavastikkeet tuloutettu."

Onkohan tossa nyt vaan joku kirjoitusvirhe vai mitä ihmettä toi eka lause tarkoittaa.

Tietenkin häiritsin välittäjää myös näillä tyhmillä kysymyksillä, mutta oletan, että kiinnostus on jotain vitutuksen ja negatiivisen puolella kun ostaja on kiinnostunut mihin rahansa lyö kun varmaan vähän totuttu tapettien värin ihasteluun...
Rästissä olevat maksut näkyy taseessa vaihtuvien vastaavien osiossa kohdassa "Saamiset kiinteistön tuotoista". Taloyhtiön koosta riippuen näitä voi olla muutamia tuhansia euroja, ihan normaalistikin.
Taloyhtiöillä on usein omia asuntoja, etenkin jos on vanhempi yhtiö. Näillä oli järjestään asunto talonmiestä varten, eikä kaikkia niitä ole vielä myyty. Toimintakertomuksen alussa on usein yhtiön perustiedot, jossa saattaa olla mainittu yhtiön omistamat huoneistot. Myös yhtiöjärjestyksessä on yleensä mainittu yhtiön omistamat merkittävämmät tilat.

Jos urakkaa ei ole aktivoitu taseeseen, se näkyy tuloslaskelmassa kuluna. Joku lukituksen uudistaminen saattaa hyvin olla jätetty tulokseen. Eikä ole mitään erillistä paikkaa urakoille - jos ne on tuloutettu, ne näkyy hoitokuluissa. Putkiremppa on jo sitä luokkaa, että siitä ainakin osa on varmasti aktivoitu, mutta siitäkin saattaa olla kuluja jätetty tuloslaskelmaan. Ei ole mikään katastrofi, jos yhtenä vuonna näkyy iso tappio.

Lainaosuussuorituksista on mahdollista rahastoida vain osa (kunhan se on sama osuus kaikille). Sitä tuo ensimmäinen lause varmaan tarkoittaa. Saattaa kyllä olla ihan kirjoitusvirhekin.

Yleisesti sanoisin, että maallikon kannattaa lukea tilinpäätöksestä vain toimintakertomus. Siinä pitäisi olla selitettynä kaikki olennainen taloyhtiön menosta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 685
Ja jos lisätietoja yhtiöstä haluaa niin soitto isännöitsijälle, jossain tapauksessa taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle. Näiltä saa aika hyvin vastauksen ja tietoa. Se välittäjä ei noista yleensä tiedä mitään.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 283
Päivitellään nyt tänne sen verran, että en ole jaksanut lähteä kilpailuttamaan lainaa uusiksi tällä hetkellä koska Danske lupasi viitekoron muutoksen 12kk -> 3kk ilman vaikutusta marginaaliin ja alle satasen muutoskululla. Mennään nyt ainakin tällä hetkellä sillä sitten.
Korjataan tätä vielä sen verran, että ei tartte edes maksaa mitään kun laitetaan muutos voimaan korkokauden muutokseen. Pointsit tästä Danskelle :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Ja jos lisätietoja yhtiöstä haluaa niin soitto isännöitsijälle, jossain tapauksessa taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle. Näiltä saa aika hyvin vastauksen ja tietoa. Se välittäjä ei noista yleensä tiedä mitään.
Joo pitää nyt vähän työllistää välittäjää, että joutuis jotain tekemään leipänsä eteen :D

Asia vois olla eri jos tietäisi, että nämä on menossa just kohta pian, mutta olleet myynnissä jo toista vuotta niin mikäs tässä ostajan kengissä. Kun välittäjäkin joutuu tekemään jonkun verran työtä, että saa sen tarjouksen ja jos muuten ollut hiljaista niin voi yrittää puhua myyjälle jotain muutakin kuin tiputtaa vaan meilin inboxiin.

Yhden kohteen ostin tolta välittäjältä pari vuotta sitten ja sai vielä kauppakirja luonnoksenkin jälkeen kysellä, että saiskos nää dokumentit mitä mainittu, että ostaja tutustunut. Samoin sitä ennen kysellyt ihan perus isännöitsijän todistusta parista kohteesta eikä ole koskaan palannut astialle. Hänen kuvat on äärettömän huonoja ja todella monesta kohteesta puuttuu pohjakuvat. Toki kun markkinat olleet mitä olleet niin varmaan on kaikki mennyt kaupaksi ja jos joku vähän työllistää niin voi jättää vastaamatta, kyllä ne aina jollekkulle hävinneet. Että sen puolesta vähän hampaankolossa...
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 685
Se hyvä puoli asuntokaupan hyytymisessä on että nämä sysipaskat välittäjät (toivottavasti) katoavat markkinoilta.. sen verran paljon kuullut tarinoita välittäjistä joiden kohdalla el voi kuin ihmetellä miten ovat saaneet yhtään mitään kaupaksi.

Omalle kohdalle ei ole osunut kuin semi-paskoja.. erilaista aspa/myyntityötä ikäni tehneenä ei voi kuin ihmetellä jos välittäjää ei kiinnosta millään tavalla ihan kurantin myyntikohteen saaminen välitettäväksi. Välittäjä joka sen sai myyntiin soitteli useamman kerran perään mikä on tilanne (kuolinpesä), arvioi hinnan n.10% korkeammaksi kuin tämä semipaska ja sai kohteen myytyä nopeasti. Ei pyyntihinnalla mutta korkeammalla hinnalla minkä kilpailija olisi laittanut lähtöhinnaksi.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
570
Nyt otettu perheelle noin 500k lainaa Op:stä, 3kk euribor + 0,4% marginaali. Loppusuoralla oli myös Danske samoilla spekseillä, mutta laskettiin OP:n olevan 600-700 euroa (riippuen vakuutuksista) halvempi vuodessa pääasiassa bonuksista johtuen. Merkittävä ero siis. Danskelta tarjottiin enemmän palveluita, mutta ei ollut niille tarvetta. Millään ei saanu alle 3kk euriboria. Osakekirjan siirtämisestä sähköiseen järjestelmään veloitettiin 358 euroa.

En nyt hirveästi avaa taloudellista tilannetta, mutta edellinen kämppä jää vuokralle ja sitä käytettiin tämänkin lainan vakuutena. Uusi kämppä on kerrostaloasunto Helsingistä.

Ihan tyytyväinen tähän asuntolainakierrokseen ja asuntolaina saatiin mielestäni hyvillä ehdoilla. Lähinnä helpottunu olo, kun voi viimein laittaa haut pois Oikotieltä, Etuovesta, Torilta ja Facebookista. Viimesen 1,5 vuotta olen ollut vähän sellasessa hälytysvalmiudessa, että on aina valmis reagoimaan uusiin ilmoituksiin. Esimerkiksi yksi hyvä meni kahdessa tunnissa nenän edestä. Pitkän päälle tommonen käy stressamaaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 820
"Keskimääräinen markkinointiaika oli kesäkuussa Turussa 73 päivää, Helsingissä, Vantaalla ja Oulussa noin 90 päivää. Vanhojen asuntojen markkinointiajat pitenivät viime vuodesta kaikissa suurissa kaupungeissa."

Oma käsitys on Turun tilanteesta että sekä vanhemmat, että uudemmista isommat ja kaikkein pienemmät(alle 30) menee jotenkuten kaupaksi. (uudisasuntoja en ole katsonut mutta veikkaan ettei niitä juuri kukaan uskalla ostaa)

Tai tälläisiä artikkeleita.
"Rakennusalalla raju syöksy – näin se näkyy asuntokaupassa ja hinnoissa"

Joo näin se oikeasti näkyy. Mä katsoin kun noita ilmoituksia alkoi tulemaan elokuussa että vau, jotkut wannabe-myyjät oikeasti yrittävät myydä sitä kämppäänsä. Siis tuo yksittäinen avoinna oleva ilmoitus on "tarjouskauppa". Yksityisen "tarjouskauppa" josta ei voi oikeasti tietää mitään koska se ilmoittaja päättää mitä siinä lukee. Ne oikeat tarjouskaupat ovat vain välittäjillä, tai maksetuilla ilmoituksilla. Noi muut oli siis keskimäärin 15k tiputuksia n. 200k kämpissä. Tuolla kuvalla oli tarkoitus näyttää kuinka noita hintailmoituksia suorastaan satoi elokuussa, ja siihen se sitten jäikin. Kesä-ja heinäkuun hinnanmuutokset tuntui olevan pieniä korjauksia uudehkoon ilmoitukseen.

Ja yksikään noista ei ole edelleenkään myyty, heh, koska elokuuhun noi pitkälti jäi. Kaiken lisäksi tuo oikotien "hinta muuttunut" ei oikeasti ole sellaisista joiden hinta on muuttunut. Ne tulee vain sellaisista joiden hinta on LASKENUT. Tuo nimenomainen leikkitarjouskauppa, sen hinta on myöhemmin noussut, mutta koska hinnannousuista ei tule ilmoituksia, niin tuo on ainoa tuosta.


1695568660036.png

Tälläinen vahti mulla on. Muistaakseni kesä- ja heinäkuun ilmoitusten osalta katselin aiemmin että suurin osa ei ollut mennyt mihinkään elokuussa. Monet sellaiset ilmoitukset jotka olivat alle 30 neliötä, olivat ainakin poistuneet. Mun mielestä niin omituinen tilanne, kämppiä kyllä listataan aktiivisesti muttei yritetä myydä. 127 aktiivista kohdetta.

Vahdin nimiTurku
IlmoitustyyppiMyytävät asunnot
Rakennusvuosi2010 - 2021
SijaintiTurku
HintaAlle 240 000,00 €
Pinta-ala20,0 m² - 50,0 m²





Näin uutta asuntoa en ole mielestäni koskaan nähnyt ulosottohuutokaupassa. Olen lähinnä katsellut Varsinais-Suomen ja Uudenmaan kohteita, välillä myös Pirkanmaan sen jälkeen kun huomasin miten erikoisesti Tampereella on kokoon nähden rakennettu.

Entisen Piikkiön keskustassa, kerrostalokolmio 79,5 m2, vastikerästejä 3k, lainaa 120k, rakennusvuosi 2018. Rahoitusvastike tonnin, hoitovastike 310

Luultavasti(*) kai alunperin kaikki omistuskämpiksi rakennettu kun pienin asunto on 47 neliötä.

*Mä en kyllä tietäisi, voiko noin kaukaa joitain kaksioita alunperin ostaa vuokrattavaksi. Vähän luulisi ettei. Mutta luulisin että tuollaisessa kohteessa silti yhtiön talous on aika vakaa vaikka yksittäisten osakkaiden talous olisi heikolla.

Vähän sillee jännä että noinkin isossa asunnossa on jätetty(?) noin paljon yhtiölainaa. Oliskohan alunperin ollut jotain luokkaa 200k asunto. Hankala osoite kun samaa osoitetta jakaa monta eri yhtiötä. Siis yhtiölaina on aina ollut selvästi kalliimpi kuin henkilökohtainen laina pelkästään marginaalin osalta, nykyisessä tilanteessa varmaan selvästi enemmän.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 394
Vähän sillee jännä että noinkin isossa asunnossa on jätetty(?) noin paljon yhtiölainaa. Oliskohan alunperin ollut jotain luokkaa 200k asunto. Hankala osoite kun samaa osoitetta jakaa monta eri yhtiötä. Siis yhtiölaina on aina ollut selvästi kalliimpi kuin henkilökohtainen laina pelkästään marginaalin osalta, nykyisessä tilanteessa varmaan selvästi enemmän.
Eiköhän tämä ole jo lähdössä ostettu systeemillä, että pankista ei ole saatu rahoitusta.

Toi marginaali on ollut ennenvanhaan kyllä aina halvempi yhtiölainoissa, kuin henk.koht. lainoissa. Verovähennykset oli syy miksi ennen silti lainat otettiin pankista, sijoitusasunnot sitten taas erikseen. Nykyään riskisuhde on kääntynyt ylösalaisin joten pankit myöntävät yksityishenkilölle mieluummin halpaa lainaa, kuin taloyhtiölle.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 820
Eiköhän tämä ole jo lähdössä ostettu systeemillä, että pankista ei ole saatu rahoitusta.
Kukas silloin olisi ulosmittausta tuon asunnon nykyiselle omistajalle esittänyt. Taloyhtiöllähän on vasta 3 kuukauden vastikerästit tuosta asunnosta, tai siis elokuussa eli nyt varmaan 4. Tyypillisestihän vanhojen asuntojen kohdalla monesti ne asunnot on otettu taloyhtiön haltuun, koska hoitovastikkeet on olleet vuosikausia maksamatta. Mä olen oikein ihmetellyt joskus miten pitkiä rästejä noi taloyhtiöt sietää, tai joutuu odottelemaan että asioita saadaan eteenpäin.

2018 valmistunut, jos oletetaan että 2 ekaa vuotta oli tämä tyypillinen lyhennysvapaa osuus, niin tuosta olisi pari vuotta maksettu lyhennyksiä, jotka siis eivät juuri ole ehtineet sitä yhtiölainaa lyhentämään. Alkuperäinen velkainen myyntihinta siis 70k-100k luokkaa. Jollain olisi alunperin ollut tuon verran rahaa, mutta sitten ei tässä ja enää 1300 euron vastikkeisiin tuloja, että ottaa mieluiten henkilökohtaisen "konkurssin" kun ulosottohuutokaupassa kuitenkin menettää aina.

Hmm joku pariskunta, ja tuo alkuperäinen myyntihinta kuitattu jollain kulutusluotoilla. Joku sellainen voisi olla, niiden toisenlaisen korot sitten tuohon päälle. Jotain vähän epätyypillistä tuossa minusta on, mutta vaikea uskoa juuri sellaista että jollain yksilöllä tai kahdella ihmisellä olisi ollut oikeaa rahaa alunperin siihen myyntihintaan, ja sitten kaikki kaatuu niskaan.


"Toi marginaali on ollut ennenvanhaan kyllä aina halvempi yhtiölainoissa, kuin henk.koht. lainoissa."

Puhutko tosiaan uudisasunnoista ja niiden rakennusaikaisista rahoituslainoista, vai vanhojen taloyhtiöiden korjauslainoista? Ihmisten ilmoilla ne vanhat yhtiöt kun ovat aika vakavaraisia lainanottajia niin kuulostaa ihan järkevältä että ne saavat edullisella marginaalilla korjauslainaa. Myönnetään etten ole varsinaisia numeroita koskaan nähnyt, mutta jos rakennusvaiheessa taloyhtiöt saisi halvempaa lainaa niin armon vuonna 2023 juuri kukaan ei ottaisi henkilökohtaista lainaa kun noita verovähennysoikeuksia koroista ei enää ole. Oman lainan etu olisi enää vain pidempi maksuaika.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 394
Niin siis varmaan osa lainasta on pankilta tai mistä onkaan, joka on vienyt asian eteenpäin.

Puhutko tosiaan uudisasunnoista ja niiden rakennusaikaisista rahoituslainoista, vai vanhojen taloyhtiöiden korjauslainoista? Ihmisten ilmoilla ne vanhat yhtiöt kun ovat aika vakavaraisia lainanottajia niin kuulostaa ihan järkevältä että ne saavat edullisella marginaalilla korjauslainaa. Myönnetään etten ole varsinaisia numeroita koskaan nähnyt, mutta jos rakennusvaiheessa taloyhtiöt saisi halvempaa lainaa niin armon vuonna 2023 juuri kukaan ei ottaisi henkilökohtaista lainaa kun noita verovähennysoikeuksia koroista ei enää ole. Oman lainan etu olisi enää vain pidempi maksuaika.
Viittasin tässä siis aikaan 15-20 vuotta taaksepäin ja uudisasuntoihin. Nykyään tosiaan taloyhtiöt ei saa enää halpaa lainaa, koska riskit on ihan todelliset, jopa niillä vanhoilla yhtiöillä. Aiemmin nämä riskit oli paljon pienemmät jopa uusilla yhtiöillä juuri siksi, että kukaan ei pitänyt yhtiölainaa käytännössä yhtään, verovähennysten takia.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
134
Iso kivi vierähti täällä hartioilta kun saatiin oma kolmio myytyä ihan hyvään hintaan - onneksi ostettiin asunto juuri ennen koronaa joten tämä hintojen putoaminen ei lopulta vaikuttanut.

Selvittelin jo ennen myyntiä hiukan että kuinka ASP-lainan siirtäminen uuteen asuntoon onnistuu - tästä todella vähän puhutaan missään kun ASP on kuitenkin ensiasunnon ostajalle tarkoitettu, mutta ASP-lainan todellakin saa siirtää seuraavaan asuntoon. Danske sanoi että 2v sisällä uusi asunto täytyy ostaa ja ASP:n laina-aikaa ei voi pidentää.

Onko jollain jotain kokemusta tuosta ASP-lainan siirtämisestä?
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
94
Iso kivi vierähti täällä hartioilta kun saatiin oma kolmio myytyä ihan hyvään hintaan - onneksi ostettiin asunto juuri ennen koronaa joten tämä hintojen putoaminen ei lopulta vaikuttanut.

Selvittelin jo ennen myyntiä hiukan että kuinka ASP-lainan siirtäminen uuteen asuntoon onnistuu - tästä todella vähän puhutaan missään kun ASP on kuitenkin ensiasunnon ostajalle tarkoitettu, mutta ASP-lainan todellakin saa siirtää seuraavaan asuntoon. Danske sanoi että 2v sisällä uusi asunto täytyy ostaa ja ASP:n laina-aikaa ei voi pidentää.

Onko jollain jotain kokemusta tuosta ASP-lainan siirtämisestä?
On ja näin tein myös itsekin. Meillä oli rivarikolmiossa asp-laina + lisälaina, lisälaina maksettiin pois kaupanteossa ja kaupasta saadut varat odottavat tilillä uuden asunnon kauppaa (toteutuu tällä viikolla). ASP-laina pysyy voimassa ja siirtyy mukana. Uuteen asuntoon tuli maksettavaksi valtiontakauspalkkio, muuten takauksiin riitti uusi asunto. Uudessa asunnossa on siis kaksi lainaa- tuo siirtynyt ASP-laina ja uusi muhkea lisälaina.

ASP-lainan siirtoetuna on tuo korkokatto, joka on siis 10 vuotta voimassa ja meillä on jäljellä sitä vielä viisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Danske sanoi että 2v sisällä uusi asunto täytyy ostaa ja ASP:n laina-aikaa ei voi pidentää
Vaatiko tämä jotain erillistä korvamerkkausta maksuvaiheessa vanhalle lainalle?

Oma laina (ei ASP) maksettu pois viime vuoden joukuussa ja siinä oli edullista korkoputkea parin vuoden takaa jonka ottaisin enemmän kuin mielelläni taas käyttöön.
 
Liittynyt
12.01.2019
Viestejä
134
On ja näin tein myös itsekin. Meillä oli rivarikolmiossa asp-laina + lisälaina, lisälaina maksettiin pois kaupanteossa ja kaupasta saadut varat odottavat tilillä uuden asunnon kauppaa (toteutuu tällä viikolla). ASP-laina pysyy voimassa ja siirtyy mukana. Uuteen asuntoon tuli maksettavaksi valtiontakauspalkkio, muuten takauksiin riitti uusi asunto. Uudessa asunnossa on siis kaksi lainaa- tuo siirtynyt ASP-laina ja uusi muhkea lisälaina.

ASP-lainan siirtoetuna on tuo korkokatto, joka on siis 10 vuotta voimassa ja meillä on jäljellä sitä vielä viisi.
Tuliko tuossa mitään muita kuluja ASP:n siirtämisessä kuin tuo valtiontakauspalkkio? Kiinnostaa siis ennen kaikkea mitä tuolle ASP-lainalle tapahtuu käytännössä kun edellinen asunto on myyty, mutta uutta ei vielä ole?

Vaatiko tämä jotain erillistä korvamerkkausta maksuvaiheessa vanhalle lainalle?

Oma laina (ei ASP) maksettu pois viime vuoden joukuussa ja siinä oli edullista korkoputkea parin vuoden takaa jonka ottaisin enemmän kuin mielelläni taas käyttöön.
En tiedä käytäntöä vielä eikä pankin virkailijakaan osannut sanoa tarkemmin kun ei hoida kaupantekoja - tänään vain ilmoitin pankkiin että asunto myyty ja haluan tuon ASP-lainan siirtää sitten tulevaisuuden asuntoon. Eli pankki tietää tilanteen ja välittäjä voi nyt edistää kaupantekoa.
 
Liittynyt
29.04.2021
Viestejä
72
Huhtikuussa yritin vaihtaa koron 3kk euriboriksi. Oma pankki totesi, "Joo, ei pysty. Me haluamme tarjota asiakkaillemme ennakoitavuutta lainakuluihinsa." ym.

Kokeilin nyt uudestaan samaa keskustelua, ja 3kk onnistui ilman marginaalin korotusta välittömästi. Go figure.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Huhtikuussa yritin vaihtaa koron 3kk euriboriksi. Oma pankki totesi, "Joo, ei pysty. Me haluamme tarjota asiakkaillemme ennakoitavuutta lainakuluihinsa." ym.

Kokeilin nyt uudestaan samaa keskustelua, ja 3kk onnistui ilman marginaalin korotusta välittömästi. Go figure.
Uskoisin, että pankit mielummin myisivät 12kk euriboria edelleen, mutta 3kk euriboria on jo "pakko" tarjota, koska pankkien välinen kilpailutilanne on kiristynyt.
 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
Huhtikuussa yritin vaihtaa koron 3kk euriboriksi. Oma pankki totesi, "Joo, ei pysty. Me haluamme tarjota asiakkaillemme ennakoitavuutta lainakuluihinsa." ym.

Kokeilin nyt uudestaan samaa keskustelua, ja 3kk onnistui ilman marginaalin korotusta välittömästi. Go figure.
Vähän sama. Taisi kyllä olla vuosi sitten kun kysyin. Nyt onnistuikin sitten ilman että marginaaliin tuli muutoksia.
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
94
Tuliko tuossa mitään muita kuluja ASP:n siirtämisessä kuin tuo valtiontakauspalkkio? Kiinnostaa siis ennen kaikkea mitä tuolle ASP-lainalle tapahtuu käytännössä kun edellinen asunto on myyty, mutta uutta ei vielä ole?


En tiedä käytäntöä vielä eikä pankin virkailijakaan osannut sanoa tarkemmin kun ei hoida kaupantekoja - tänään vain ilmoitin pankkiin että asunto myyty ja haluan tuon ASP-lainan siirtää sitten tulevaisuuden asuntoon. Eli pankki tietää tilanteen ja välittäjä voi nyt edistää kaupantekoa.
Saattaa olla pankkikohtaisia eroja mutta meillä ei tullut lisäkuluja siirtoon. Siellä tuo laina möllöttää kaupan jälkeen ja lyhennykset sekä korot näyttää juoksevan ihan normaalisti. Se pitää erikseen sanoa kun lainaa haetaan että haluaa siirtää asp-lainan, ei sitä vaihtoehtoa meille tarjottu ennen kuin itse toin asian esille. Virkailija sitten laski vielä erikseen sen mikä olisi lainan kokonaiskustannukset ja mitä takauksia tarvitaan jos otetaan kokonaan uusi laina vs. jos siirretään aspi. Tuo korkokatto siellä oli oikeastaan ainut isompi merkittävä tekijä. Valtiontakaus tuli myös halvemmaksi kuin muut takausvaihtoehdot.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 112
Jokohan tällä viikolla porhaltaa 3kk euribor päälle 4%. Ero 12kk euriboriin sen kun kapenee. Heinäkuussa tuli vaihdettua 3kk euriboriin eli vajaan kk päästä olisi seuraava korontarkistus. Noh, mistäpä näitä varmaksi kukaan tietää ja ainakin pitkässä juoksussa lyhyt euribor pitäisi (ja pitäisi) olla edukkaampi. Johan tuo vaihto toki on tähänkin mennessä tainnut ainakin maksaa takaisin sen pankin veloittaman 200e muutosmaksun.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 448
Jokohan tällä viikolla porhaltaa 3kk euribor päälle 4%. Ero 12kk euriboriin sen kun kapenee. Heinäkuussa tuli vaihdettua 3kk euriboriin eli vajaan kk päästä olisi seuraava korontarkistus. Noh, mistäpä näitä varmaksi kukaan tietää ja ainakin pitkässä juoksussa lyhyt euribor pitäisi (ja pitäisi) olla edukkaampi. Johan tuo vaihto toki on tähänkin mennessä tainnut ainakin maksaa takaisin sen pankin veloittaman 200e muutosmaksun.
Teoriassa (ja käytännössä) lyhyempi korko on pääasiassa aina hieman edullisempi kuin pitempi saman päivän noteerauksessa, joten pitkällä aikavälillä lyhyempi korko tulee suurella todennäköisyydellä edullisemmaksi kuin pitempi.

Mitä tulee noihin nykyisiin korkotasoihin, niin eiköhän tuo 4% mene rikki kaikissa lyhyissäkin koroissa, jos ohjauskorko pysyy tällä tasolla pitempään. Teoriassa nykyisellä EKP:n ohjauskorkotasolla (liikepankkien talletuskorko) 4% pitäisi olla alaraja näissä kaikkein lyhyimmissä koroissa. Tämä johtuu siitä, että EKP maksaa 4,00 % korkoa pankeille, jos ne tallettavat keskuspankkiin rahaa, joten sen verran pankit saavat ns. varmaa korkotuloa. Lyhyet korot eivät kuitenkaan ole vielä ylittäneet 4% tasoa, koska euriborit määritellään sen perusteella, millä hinnalla pankit todellisuudessa saavat rahaa markkinoilta. Eli "löysää" rahaa on niin paljon liikenteessä, että pankit saavat sitä alemmalla korkotasolla kuin ns. lattiakorkotaso.

Tässä jutussa vähän selvitetty kuviota: Sijoittaminen | Christine Lagardella on ongelma: Euriborit eivät tottele EKP:tä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 542
Teoriassa (ja käytännössä) pitempi korko on pääasiassa aina hieman edullisempi kuin lyhyempi saman päivän noteerauksessa, joten pitkällä aikavälillä pitempi korko tulee suurella todennäköisyydellä edullisemmaksi kuin lyhyempi.

Hyvä ninjaeditti :D

Meinasinkin jo tulla kirjoittamaan, että varmaan kirjoitusvirhe vaikka toistuikin monta kertaa koko lauseessa, että olikin ajatusvirhe minkä huomasit heti.

e: Ja tosiaan vaikka ero pienenee (tais olla luokkaa 0,5% tai enemmänkin tässä välissä) niin se on historian valossa (3kk vs. 12kk) ollut keskimäärin 0,25% ja kun otetaan 100k laina 20v ajalle niin tolla erotuksella säästää rapiat 2000€. Samat lainalaisuudet noiden määräytymisessä vielä toimii niin syytä olettaa, että historia toistaa itseään vielä seuraavat 20v.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 803
Viestejä
4 299 227
Jäsenet
71 702
Uusin jäsen
suppas

Hinta.fi

Ylös Bottom