"Keskimääräinen markkinointiaika oli kesäkuussa Turussa 73 päivää, Helsingissä, Vantaalla ja Oulussa noin 90 päivää. Vanhojen asuntojen markkinointiajat pitenivät viime vuodesta kaikissa suurissa kaupungeissa."
Oma käsitys on Turun tilanteesta että sekä vanhemmat, että uudemmista isommat ja kaikkein pienemmät(alle 30) menee jotenkuten kaupaksi. (uudisasuntoja en ole katsonut mutta veikkaan ettei niitä juuri kukaan uskalla ostaa)
Tai tälläisiä artikkeleita.
Jos halutunlaisia uudisasuntoja ei vuoden tai parin päästä löydy, ketjut pitenevät ja myös vanhojen asuntojen kauppoja kaatuu.
www.is.fi
"Rakennusalalla raju syöksy – näin se näkyy asuntokaupassa ja hinnoissa"
Joo näin se oikeasti näkyy. Mä katsoin kun noita ilmoituksia alkoi tulemaan elokuussa että vau, jotkut wannabe-myyjät oikeasti yrittävät myydä sitä kämppäänsä. Siis tuo yksittäinen avoinna oleva ilmoitus on "tarjouskauppa". Yksityisen "tarjouskauppa" josta ei voi oikeasti tietää mitään koska se ilmoittaja päättää mitä siinä lukee. Ne oikeat tarjouskaupat ovat vain välittäjillä, tai maksetuilla ilmoituksilla. Noi muut oli siis keskimäärin 15k tiputuksia n. 200k kämpissä. Tuolla kuvalla oli tarkoitus näyttää kuinka noita hintailmoituksia suorastaan satoi elokuussa, ja siihen se sitten jäikin. Kesä-ja heinäkuun hinnanmuutokset tuntui olevan pieniä korjauksia uudehkoon ilmoitukseen.
Ja yksikään noista ei ole edelleenkään myyty, heh, koska elokuuhun noi pitkälti jäi. Kaiken lisäksi tuo oikotien "hinta muuttunut" ei oikeasti ole sellaisista joiden hinta on muuttunut. Ne tulee vain sellaisista joiden hinta on LASKENUT. Tuo nimenomainen leikkitarjouskauppa, sen hinta on myöhemmin noussut, mutta koska hinnannousuista ei tule ilmoituksia, niin tuo on ainoa tuosta.
Tälläinen vahti mulla on. Muistaakseni kesä- ja heinäkuun ilmoitusten osalta katselin aiemmin että suurin osa ei ollut mennyt mihinkään elokuussa. Monet sellaiset ilmoitukset jotka olivat alle 30 neliötä, olivat ainakin poistuneet. Mun mielestä niin omituinen tilanne, kämppiä kyllä listataan aktiivisesti muttei yritetä myydä. 127 aktiivista kohdetta.
Vahdin nimi | Turku |
Ilmoitustyyppi | Myytävät asunnot |
Rakennusvuosi | 2010 - 2021 |
Sijainti | Turku |
Hinta | Alle 240 000,00 € |
Pinta-ala | 20,0 m² - 50,0 m² |
Näin uutta asuntoa en ole mielestäni koskaan nähnyt ulosottohuutokaupassa. Olen lähinnä katsellut Varsinais-Suomen ja Uudenmaan kohteita, välillä myös Pirkanmaan sen jälkeen kun huomasin miten erikoisesti Tampereella on kokoon nähden rakennettu.
Entisen Piikkiön keskustassa, kerrostalokolmio 79,5 m2, vastikerästejä 3k, lainaa 120k, rakennusvuosi 2018. Rahoitusvastike tonnin, hoitovastike 310
Luultavasti(*) kai alunperin kaikki omistuskämpiksi rakennettu kun pienin asunto on 47 neliötä.
*Mä en kyllä tietäisi, voiko noin kaukaa joitain kaksioita alunperin ostaa vuokrattavaksi. Vähän luulisi ettei. Mutta luulisin että tuollaisessa kohteessa silti yhtiön talous on aika vakaa vaikka yksittäisten osakkaiden talous olisi heikolla.
Vähän sillee jännä että noinkin isossa asunnossa on jätetty(?) noin paljon yhtiölainaa. Oliskohan alunperin ollut jotain luokkaa 200k asunto. Hankala osoite kun samaa osoitetta jakaa monta eri yhtiötä. Siis yhtiölaina on aina ollut selvästi kalliimpi kuin henkilökohtainen laina pelkästään marginaalin osalta, nykyisessä tilanteessa varmaan selvästi enemmän.