Niin selkeästi tämä jakaa ihmiset (kuin veitsellä leikaten) kahteen eri ryhmään, ne jotka on ottanut lainaa pakosta ja ne jotka on ottanut lainaa huvikseen.
Nämä kaksi ryhmää katsoo maailmaa hyvin eri tavalla:
Ne jotka on ottanut lainaa pakosta ajattelee selkeästi (edellisten viestien perusteella) niin, että minulla on tilillä 2500€ ja näillä rahoilla ei ole missään nimessä mitään tekemistä sen kanssa, että minulla on 200k€ asuntolainaa.
Sitten taas toinen ryhmä (edellisten viestien perusteella) näkee asian niin, että minulla on sijoitussalkussa nyt 570k€ sen 370k€ sijasta koska otin 200k€ asuntolainaa ja sijoitin ne.
En olisi v. 2006 edellistä(kään) asuntolainaa ottaessani tarvinnut ollenkaan lainaa asunnon ostamiseen. Otin kuitenkin lainan, koska en halunnut maksaa turhaan veroa ja menettää osinkotuloja. Ajattelin mielessäni silloin, että se asuntolaina oli sikahalpaa sijoituslainaa 0,40 marginaalilla. Siitä ajatuksesta tuli hyvä mieli. Saahan sitä ajatella mitä haluaa. Nykyään ajattelen sen olleen vain asuntolainaa, joka meni seiniin, ja sen ansiosta sijoitukset säästyivät.
L = asuntolaina
K = käteinen
S = sijoitukset
Ostetaan ensin 100k kämppä selkeyden vuoksi 100 % lainalla. Myöhemmin ostetaan 20k auto tai 20k remppa.
Heppu A:
L = 100k
K + S = 20k
Olisi pärjännyt 80k asuntolainalla, mutta otti vapaaehtoisesti täydet 100k, jolloin K + S säästyivät myöhempää käyttöä varten. Niillä ostettiin myöhemmin 20k auto tai 20k remppa tarvitsematta ottaa kalliimpaa auto- tai remppalainaa.
Heppu B:
L = 100k
K = 0
S = 0
Oli pakko ottaa täydet 100k asuntolainaa, koska käteistä tai sijoituksia ei ollut. Hetkeä myöhemmin ostettavaan autoon tai remppaan on pakko ottaa kalliimpaa lainaa.
Oliko A:n lainan 80k:n ylimenevä osuus, eli vapaaehtoisesti nostettu 20k sijoituslainaa? Ei se ollut, koska B:llä oli täsmälleen yhtä suuri samanlainen laina, eikä hän silti olisi voinut ostaa sillä sijoituksia.
Ostiko A vapaaehtoisella 20k asuntolainallaan auton? Ei ostanut, koska B:llä oli yhtä suuri asuntolaina, mutta hän ei voinut ostaa autoa ilman autolainaa. Sama juttu rempan suhteen.
Ei sitä vapaaehtoista asuntolainaosuutta voi käyttää kuin asuntoon. Toki mielessään voi käyttää vaikka mihin, mutta oikeasti ei. Kaikki vapaaehtoisella asuntolainaosuudella mielessään ostetut jutut on ostettu sillä alunperin olleella käteisellä tai sijoituksilla. Asuntolainamäärät olivat identtiset. Heppujen ainoa ero oli alkuperäisen käteisen/sijoitusten määrä, joten A:n ilman kalliimpaa lainaa ostama auto/remppa on tosiasiassa ostettu sillä alkuperäisellä käteisellä/sijoituksilla, joka vain sattui säästymään myöhempää käyttöä varten sen vapaaehtoisen asuntolainaosuuden ansiosta.
Edit. Tarkoituksena oli vastata tästä linkistä avautuvaan viestiin, missä vaikutit olevan eri mieltä
@miloytyn kanssa:
Meillä Nordea yritti kanssa vedättää marginaalia tuon saman 0,12%-yksikköä ylöspäin, kun kyseltiin toissapäivänä vaihtoa 12 kk Euriborista 3 kk Euriboriin. Vastasin tähän välittömästi, että ei oikein kiinnosta, kun olin kuullut että moni on saanut tehtyä saman muutoksen ilman...
bbs.io-tech.fi