Itselläkin oli ASP-laina viime vuonna suunnitelmissa ja sitä varten olin säästänytkin, mutta lopulta tuli laina otettua normaalina lainana, kun sillä pääsi eroon ASP-lainan rajoitteista eli lainamäärästä ja -ajasta (max 25v, normaalissa jopa 30-35v), lyhennysvapaissa voi olla myös eroa.
Jos kuitenkin ASP-laina ja mahdollinen ASP-lisälaina sinulle riittää ja tuolla laina-ajalla saat kuukausierän sovitettua omaan budjettiin sopivaksi, niin kannattanee se hyödyntää.
Eikait ASPssa varsinaisesti lainamäärää ole rajattu? Otat maksimit asp-lainana ja loput lisälainana. Aika toki on rajoitetu tuohon 25v. Meillä oli ainakin diilinä että asp laina ja lisälaina ja sit vielä omat rahat päälle kattamaan puuttuvat.
ASP lainaan ei edes korkokattoa/putke taida muistaakseni saada.
Kertaan nyt sitten vielä tähän meidän kokemukset uudesta asp-järjestelmästä.
Eli itse alotin aspin tuolloin 2018 ja avovaimo vuotta myöhemmin 2019. Asutaan siellä halvimmalla ASP-alueella ja sieltä myös asunto oli tarkotus hankkia. Ite täräytin aspiin ns. maksimit, eli 3000 kolmessa kvartaalissa, sit loput. En ajatellut sinne säästää 11500€ enempää, koska ASP-täti ei tuolloin osannut monenkaan kysymyksen jälkeen vastata, että maksaako he lisäkorkoja myös ylittävälle osalle. Avovaimo otti hieman hitaamman, mutta täytti hänkin sen parissa vuodessa.
Tänä vuonna otettiin ASP-lainalla asunto. Korkoja ehti kertyä sen jonku 800 ja lisäkorkoa tuli 3380€. Eli kaikkinensa n. 4000€. Mukavana tietona oli tosiaan tämä, että tässä uudessa systeemissä missä kaksi aspia voi yhdistää yhdeksi, maksetaan lisäkorot 4500€/kvartaali osalle, mikä toimi meille varsin hyvin kun olin itse tehnyt suurimmat lisäykset ennen kuin avovaimo aloitti aspinsa. Toisin olisi siis ilmeisesti käynyt jos olisi molemmat aloitettu yhtä aikaa ja lyöty heti maksimilla sisään.
Tällä hetkellä asuntolainan kokonaiskorko on meillä 4,02(0,42+12kkeuribor), tässä siis ASP:n korkotuki mukaanlaskettuna sekä marginaali. Kuukausierästä lähti n. 50 euroa tällä korkotuella.
Varsinkin avovaimo ollut tähän kokonaisuutena tyytyväinen, itsekin toki myös, mutta ainahan se sijoituspeikko omassa mielessä jäytää, että olisko rahat sit kuitenki olleet parempi EUNLssa ku ASPssa. Noh, ehkä tuo korkotuki sit lämmittää mieltä.