Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 556
Itsellä ainakin hoituu ongelmitta annuiteetti-asuntolainaerän muokkaus, joka kuukausi tulee sitä laitettua suuremmaksi. Toki lainassa ei ole ASP-takausta, mistä oli tämän jälkeen puhetta.
Mikä pankki sulla on?

Omassa asuntolainassa ei ole valtiotakausta eikä ole asp-lsina mutta Nordea ei anna muuttaa maksua millään tavalla. Aika kankea systeemi.. toisaalta muutos onnistuu puhelimella tai chätissä eli ei tuosta nyt mahdoton vaiva ole. Helpompaa tietty jos joka kuukausi voisi halutessa maksaa ylimääräistä pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Mikä pankki sulla on?

Omassa asuntolainassa ei ole valtiotakausta eikä ole asp-lsina mutta Nordea ei anna muuttaa maksua millään tavalla. Aika kankea systeemi.. toisaalta muutos onnistuu puhelimella tai chätissä eli ei tuosta nyt mahdoton vaiva ole. Helpompaa tietty jos joka kuukausi voisi halutessa maksaa ylimääräistä pois.
Kyllä mulla antaa Nordea muokata tuota oman mielen mukana. Ei valtiontakausta eikä asp
 
Liittynyt
04.08.2018
Viestejä
174
Eikö tuon voi sitten kopioida uudeksi ja muokata sitä tai sitten kysyt pankista miksi ei saa muokata.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
OP:lla voi tehdä ylimääräisen lyhennyksen suoraan mobiilissa erillisellä valinnalla (voi valita parista vaihtoehdosta) tai sitten webbisivujen kautta tekemällä uuden maksun, johon tilinumeroksi lainan numero niin kyselee samoja tietoja. Itse maksan etukäteen seuraavan lainaerän lyhennyksen osuuden kun tilipäivä koittaa, siinä säästää näillä korkotasoilla vuoden mittaan hippusen korkomenoissa eikä ole iso vaiva.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Onko sulla lyhennysjousto yms käytössä?

Tältä oma maksu näyttää, muokkaa ja poista mahdollisuuksia ei asuntolainassa edes ole, muissa maksuissa se löytyy tietysti.
Oikein vanhoihin asuntolainoihin piti ainakin ennen pyytää se lyhennysjousto aktiiviseksi erikseen, uudemmissa taitaa olla automaattisesti. Sen mukana todennäköisesti tulee mahdollisuus muokata summaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Mikä pankki sulla on?

Omassa asuntolainassa ei ole valtiotakausta eikä ole asp-lsina mutta Nordea ei anna muuttaa maksua millään tavalla. Aika kankea systeemi.. toisaalta muutos onnistuu puhelimella tai chätissä eli ei tuosta nyt mahdoton vaiva ole. Helpompaa tietty jos joka kuukausi voisi halutessa maksaa ylimääräistä pois.
User error, kun et ole pyytänyt aspasta joustoa päälle pistettäväksi. Toki aspankkn moka, jos eivät sitä ole tarjonneet.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 241
OP:lla voi tehdä ylimääräisen lyhennyksen suoraan mobiilissa erillisellä valinnalla (voi valita parista vaihtoehdosta) tai sitten webbisivujen kautta tekemällä uuden maksun, johon tilinumeroksi lainan numero niin kyselee samoja tietoja. Itse maksan etukäteen seuraavan lainaerän lyhennyksen osuuden kun tilipäivä koittaa, siinä säästää näillä korkotasoilla vuoden mittaan hippusen korkomenoissa eikä ole iso vaiva.
Joo OP:lla pystyy lyhentämään aika vapaasti ihan miten itse tahtoo. Jos lainojen euriborit on tarkistuneet nykytasolle niin yksi helppo tapa pitää taloudessa puskuria ilman että sen täytyy tehdä riskillä, erillistä vaivaa nähden tai 0-korolla on se että maksaa tilillä makaavalla rahalla lainojen lyhennykset esim. 6-12 kk etukäteen. Sitten jos tulee tiukempaa taloudessa tai korot laskee niin voi antaa sen maksetun puskurin lyhentyä. Vaikka OP antaa mahdollisuuden lyhentää lainaa myös loppupäästä, niin en näe oikein mitään syytä koskaan tehdä niin jos ei koko lainaa ole maksamassa pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 463
Mikä pankki sulla on?

Omassa asuntolainassa ei ole valtiotakausta eikä ole asp-lsina mutta Nordea ei anna muuttaa maksua millään tavalla. Aika kankea systeemi.. toisaalta muutos onnistuu puhelimella tai chätissä eli ei tuosta nyt mahdoton vaiva ole. Helpompaa tietty jos joka kuukausi voisi halutessa maksaa ylimääräistä pois.
Meillä oli vastaava ongelma yhden lainan kanssa Nordeassa. Hetki meni löytää syy koska kaksi muuta lainaa toimi ok jouston suhteen. Lopultakaan ei selvinnyt miksi muutos oli tapahtunut, mutta nykyään Nordea vaatii yhteisen lainan jouston kohdalla sen että näette toistenne hallinnointi tilit. Eli ne tilit mitkä on määritetty lainan maksuun teidän tileiksi. Mä en nähny vaimon tiliä ja sen takia lyhennysjousto ei aktivoitunut lainalle. Vaimo hyväksyi tilin näyttämisen mulle ja nordea sai laitettua ruksin ruutuun ja nyt on jousto kolmannessakin lainassa.
Syy oli varmaan se, että kaksi lainaa on niin että päähoitotili on minun nimissä ja vaimo näkee mun tilit. Kolmas laina oli nyt niin että vaimo on pääasiallinen maksaja ja mä en nähnyt hänen tiliä niin jousto ei vaan toiminut.
Melko veikeä syy, mutta tällä se korjaantui. Eli ei muuta kuin viestiä verkkopankista eteenpäin. Meillä vaati useamman viestittelyn ja tutkimisen kun ei kellekkään tullut mieleen aluksi toi tilien näkyvyys.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 556
Minkäköhän takia vaativat tilin näkymisen puolisolle? Minä en näe vaimoni tiliä eikä hän minun.. ja ihan tarkoituksella näin. En edes keksi syitä miksi pitäisi näkyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 463
En osaa sanoa, kannattaa kysyä pankista miksi joustot ei toimi niin ehkä osaavat kertoa?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mutulla veikkaan että tässä on kyse siitä että jos laina on yhteinen niin siihen pitää molemmilla olla näkyvyys ennen kuin annetaan tehdä muutoksia itse. Isommat muutoksethan vaatii molempien hyväksynnän/allekirjoituksen vielä lisäksi mutta lyhennysjousto on tällainen itsepalvelutuote niin varmaan tuo on vaan sitä varten ettei "tule yllätyksiä"...

Ja omalla kohdalla pankista on ainakin joka asuntolainaan neuvottu tekemään erillinen lainanhoito/taloustili joka on yhteiskäyttötili niin hoituu tuokin samala automaattisesti eikä mene lyhennykset vain toisen tililtä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 556
Sen ymmärtän että jouston saamiseksi vaaditaan molempien allekirjoitukset mutta sitä en ymmärrä miksi toisen pitää nähdä tilitiedot. No, ehkä tässä on korkeampi logiikka mitä en edes tarvitse ymmärtää.. 16vuotta laina lähtenyt minun käytyötililtä enkä jaksa tuohon uutta tiliä alkaa perustamaan..
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
357
Aina välillä saa lukea näitä ”en tiennyt että puolisoni ei ole lyhentänyt yhteistä lainaamme 20 vuoteen”. Itse olen kyllästymiseen asti toitottanut ja esittänyt puolisolle eri skenaarioita koroista, kilpailutuksista ja tileistä (lähinnä tuloksetta). Yhteinen lainatili löytyy luonnollisesti ja sieltä menee muitakin yhteisiä menoja.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Ja omalla kohdalla pankista on ainakin joka asuntolainaan neuvottu tekemään erillinen lainanhoito/taloustili joka on yhteiskäyttötili niin hoituu tuokin samala automaattisesti eikä mene lyhennykset vain toisen tililtä.
Omalla kohdalla tämä on itsestäänselvyys.

Meillä on erikseen ruokatili johon menee x-summa rahaa molemmilta osapuolilta.

Sitten on erikseen lainanhoitotili josta maksetaan talolainaa, autolainaa, vakuutuksia tai muita ylimääräisiä kuluja.

Meillä vaimo tienaa enemmän kuin minä mutta kulut laitettu puoliksi.
Lastenvaatteita yms hän sitten makselee omasta pussistaan.

Erillinen lainanhoitotili pitäisi olla kyllä itsentäänselvyys. Avioerotilanteissa onkin hyvä kun toinen osapuoli väittää että on osallistunut kuluihin ja toinen osapuoli maksanut kaiken :p
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Jos lainojen euriborit on tarkistuneet nykytasolle niin yksi helppo tapa pitää taloudessa puskuria ilman että sen täytyy tehdä riskillä, erillistä vaivaa nähden tai 0-korolla on se että maksaa tilillä makaavalla rahalla lainojen lyhennykset esim. 6-12 kk etukäteen. Sitten jos tulee tiukempaa taloudessa tai korot laskee niin voi antaa sen maksetun puskurin lyhentyä.
Niin siis tarkoittaako tämä, että maksaa etukäteen esimerkiksi vuoden lyhennykset ja näin säästää korkomenot tuolta ajalta? Miten tuossa syntyy se puskuri? Saatoin ymmärtää jotain väärin.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Niin siis tarkoittaako tämä, että maksaa etukäteen esimerkiksi vuoden lyhennykset ja näin säästää korkomenot tuolta ajalta? Miten tuossa syntyy se puskuri? Saatoin ymmärtää jotain väärin.
Ilmeisesti tarkoitti sitä että voi maksaa etukäteen jo esim. 6-12kk maksut jolloin jos on tiukempaa voi sitten säästää taas uutta puskuria ja on se 6-12kk pelivaraa kun ei tarvitse sinä aikana tehdä lyhennyksiä ollenkaan.

Itse olen tehnyt vaan niin että kun nollakorot nousivat ja ennenkuin 6kk koron tarkistus itselleni tuli makselin kerralla hieman enempi mutta pidin sen lainan pituuden samana = kuukausittain maksettava lyhennys tippui huomattavasti ja on pysynyt tietysti nyt myös koron tarkistuksen jälkeen kohtuullisen alhaisena. Itselläni tosin ei ole tuollaista "maksa etukäteen eriä" mahdollisuutta vaan käytännössä "tee erillinen maksu => koko loppuerä pienenee".

Toki olisin voinut tehdä sen niinkin että lainanhoitotililtä (HYPO:ssa mihin täytyi luoda erillinen tili koska laina sieltä) olisi vaan normaalisti lähtenyt joka kuukausi se raha mikä sieltä lähtee enkä olisi sinne useampaan vuoteen lisännyt rahaa => käyttänyt puskurit jolloin tietysti olisin voinut käyttää sitten sisään tulevia (palkka jne) rahojani vastaavasti enempi muihin juttuihin.

Mikä voi olla hyvä tai huono juttu, itse olen tyytyväinen tähän mutta voisin ehkä olla eri mieltä jos ei olisi ollut jo noin 9 vuotta aikaa ensin kasvattaa sitä puskuria (keskimäärin 50%+ per kuukausi olen siis siirtänyt tuonne HYPO:n lainanhoitotilille "ylimääräistä" puskuriksi 25v sisällä mahdollisesti tapahtuvaa korkojen nousua vastaan ja nousivathan ne sieltä vihdoin kuten odottelinkin).
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 241
Niin siis tarkoittaako tämä, että maksaa etukäteen esimerkiksi vuoden lyhennykset ja näin säästää korkomenot tuolta ajalta? Miten tuossa syntyy se puskuri? Saatoin ymmärtää jotain väärin.
Kuten Taneli totesi niin juuri siten syntyy se puskuri että voi päättää itse kuukausittain lyhentääkö lainaa vai eikö. Jos maksaa vuoden etukäteen ja jatkaa lyhennyksiä kuukausittain niin seuraava "pakollinen" erä (ilman lyhennysvapaan hakemista tms) on aina esim sen vuoden päässä. Tietenkään raha ei ole absoluuttisesti niin nopeasti käytettävissä kuin olisi tilillä, mutta tosiaan säästää ne korkomenot. Lähdeverollisella korkotilillä tuotto on kuitenkin paljon heikompi vs nykyisiin euriboreihin+ marginaaliin.
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
72
Sen ymmärtän että jouston saamiseksi vaaditaan molempien allekirjoitukset...
Helpointa vain laittaa yhteinen tili lainanhoitotiliksi ja automaattimaksulla molemmilta sovittu määrä (voi olla eri kuin lainan omistussuhde) sinne per kk (oma siirtona). Ei tarvitse kenenkään katsoa henkilökohtaisia tilejä.
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
72
Selvisi yksi asia Nordeasta. Eli ilmeisesti, jos liittyy premium-asiakkaaksi ja talous hyväksytään siihen, niin lainan viitekoron voi vaihtaa lyhempään, ilman että koskevat marginaaliin. Muussa tapauksessa vähintään yrittävät nostaa marginaaliaan samalla. Molemmissa tapauksissa pyrkivät veloittamaan muutoksesta 250 euroa, mutta tiedä sitten voiko tästäkin neuvottelemalla selvitä ja varmasti on niitäkin, joilla muutos lyhempään on hoitunut ilman premium-asiakkuuksia ja marginaaliin koskemisia (puhutaan siis tämän hetkisestä tilanteesta, itsekin olen aikaisemmin noita vaihdellut lyhympiin ilman mitään erityistä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Erillinen lainanhoitotili pitäisi olla kyllä itsentäänselvyys. Avioerotilanteissa onkin hyvä kun toinen osapuoli väittää että on osallistunut kuluihin ja toinen osapuoli maksanut kaiken :p
Ei taida silti vaikuttaa mihinkään, korkeintaan kalliilla oikeudenkäynnillä voi saada jotain kohtuutusta.

Itselläni on lainanhoitotili oma normaali käyttötilini. Olen satavarma, ettei vaimo edes tiedä, paljonko lainoja on tällä hetkellä vaikka ne tietysti näkyy hänellekin verkkopankissa. Kun tässä jonkun vuoden päästä saan varsinaiset asuntolainat maksettua pois, en aio mainita asiasta sanallakaan :p
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
252
Ei taida silti vaikuttaa mihinkään, korkeintaan kalliilla oikeudenkäynnillä voi saada jotain kohtuutusta.

Itselläni on lainanhoitotili oma normaali käyttötilini. Olen satavarma, ettei vaimo edes tiedä, paljonko lainoja on tällä hetkellä vaikka ne tietysti näkyy hänellekin verkkopankissa. Kun tässä jonkun vuoden päästä saan varsinaiset asuntolainat maksettua pois, en aio mainita asiasta sanallakaan :p
Miten muuten yleensä on hoidetaan lainanmaksu, siinä tapauksessa jos on puolison kanssa yhteinen 50/50 laina?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 556
Miten muuten yleensä on hoidetaan lainanmaksu, siinä tapauksessa jos on puolison kanssa yhteinen 50/50 laina?
Jokaisella on oma tapansa.. joillain käytössä yllämainitut lainatilit johon molemmat siirtävät kuukausittain rahaa sovitusti.

Meillä minä maksan pienituloisempana käyttötililtäni lainan, vastikkeet ja sähköt. Vaimo sitten maksaa muita. Menee about 50/50 vaikea tarkkaan laskea eikä ole ollut edes tarvetta.

Ei ole ollut puhettakaan että tarvitsisi muuttaa.. molemmat sitä mieltä että puoliksi mennyt ja sillä hyvä. Joku tähän että miten erotilanteessa.. Pari kertaa oltu jo pistämässä eropapereita eteenpäin (kerran laitettukkin) ja silloinkin laskettiin omaisuutta ja velkoja niin aina lähtökohtana ollut että tasan ollaan taloutta pidetty pystyssä ja puoliksi kaikki maksettu.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Miten kuukausierä annuiteettilainassa reagoi siihen, että lyhentää lainaa ylimääräisellä, 10 % jäljellä olevaa lainaa vastaavalla summalla? Korkoa nyt ainakin maksetaan vähemmän, mutta pieneneekö lyhennyskin vai määräytyykö kuukausierä vasta korontarkistuspäivänä?

Ainakaan nuo normaalit lainamaksut eivät muuta maksettavaa kuukausisummaa, vaan on pysynyt koko 12 kk ~samana (kuukausissa eri määrä korkopäiviä).
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Korkoa nyt ainakin maksetaan vähemmän, mutta pieneneekö lyhennyskin vai määräytyykö kuukausierä vasta korontarkistuspäivänä?

Ainakaan nuo normaalit lainamaksut eivät muuta maksettavaa kuukausisummaa, vaan on pysynyt koko 12 kk ~samana (kuukausissa eri määrä korkopäiviä).
Tietysti molemmat muuttuvat suhteessa.
Eli sanotaan että sinulla olisi vaikka 100 000€ mistä lyhennät joka kuukausi vaikka 1000€ lainaa ja 100€ korkoa (hatusta vedetty numero) seuraavat 12kk. = 1100€ seuraavat 12kk ja sitten jos korko pysyy samana hamaan (jälleen hatusta vedettyyn) 10v lainan loppumiseen saakka.

Nyt teetkin ylimääräisen 10 000€ lyhennyksen ENNENKUIN teet yhtään näistä ilmoitetuista 12kk lyhennyksistä minkä seurauksena (jälleen hatusta vedetty luku, en ala laskemaan näitä) sinulla onkin enää 90 000€ velkaa ja lyhennät enää 900€ lainaa ja 90€ korkoa = 990€ seuraavat 12kk ja sitten jos korko pysyy samana hamaan (jälleen hatusta vedettyyn) 10v lainan loppumiseen saakka. (joo tiedän summat eivät täsmää, mutta leikitään että 10v = 120 erää tekisi tuon lopputuloksen koska tässä leikityssä universiumissa vuodessa on vain 10 kuukautta joten se olisi yhteensä 100 erää... ...eikä myöskään korko enää viimeisestä lyhennyksestä olisi todellakaan tuota samaa summaa vaikka euribor pysyisi samana mutta kuitenkin)

Toisaalta jos tekisitkin yllättäen 50% lyhennyksen eli lyhentäisit lainaasit 50 000€ tilanne olisikin se että maksaisit vain 500€ ja 50€ korkoa seuraavat 12kk minkä jälkeen korkoa taas tarkistettaisiin.

Tiedän että nuo eivät hyvin luultavasti pidä paikkaansa eikä hyvin luultavasti mitenkään järkevästi laskien korko olisi juuri tuollaista määrää juuri tuosta lainasummasta ja siihen tulisi muitakin kuluja kuten esim. muutama euro lainanhoitoa per kk jne jne. mutta hyvin karkeasti kutakuinkin noin.

Lyhyt vastaus on siis että jos lyhennät lainaa lainan määrä tippuu suoraan sillä summalla mitä ylimääräisenä lyhennät JA siitä summasta tietysti katsotaan uusiksi se korko mitä maksat, korko itsessään (se %) pysyy samana MUTTA koska lainaa on vähemmän se rahasumma mikä samasta korosta tulee maksettavaksi per erä on myös pienempi. Kuten myös summa minkä lyhennät lainaa joka kuukausi. Koska itse lainan aika sekä maksettavien erien määrä pysyy samana vaikka itse lainan määrä pienenee.

Yksi asia mitä et kertonut on missä vaiheessa lainasi on?
Eli nyt kun korot nousivat (varsinkin) on järkevää mikäli olet juuri ottanut lainasi tehdä sitä ylimääräistä lyhennystä koska:
"
Asuntolainan Takaisinmaksu Etuajassa

Asuntolainan nopea takaisinmaksu on erittäin kannattavaa. Kun maksat asuntolainaa takaisin nopeutetusti, voit säästää potentiaalisesti hyvinkin suuria summia. Asuntolainassa huomionarvoista on se, että laina on aina kalleimmillaan parin ensimmäisen vuoden aikana. Silloin maksat suurimman osan korkomaksuista, jotka koskevat siis koko laina-aikaa.
"

Eli jos maksat vaikka 50 000€ korkoja lainasi aikana suurin osa niistä tulee tietysti lainan alkupuolella (koska se maksamattoman lainan määrä minkä olet lainannut on myös suurempi mistä se korko lasketaan). Alussa siis lyhentämällä sen 10% vaikuttaa huomattavasti enemmän vaikka 25v lainan viimeisenä vuotena jolloin se koron osuus on suhteessa todella pieni lyhennyksen määrästä per erä.

Jos alussa lainan määrä on vaikka se mainittu 100 000€ ja maksat siitä 10% korkoa se korko pysyy siinä 10% ellei euribor muutu mutta kun olet vähentänyt vaikka sen 10% lainaasi myös korko tippuu ihan mukavasti ja kun olet maksanut 50% lainastasi koron määrä on huomattavasti pienempi.

Ihan oikeasti laskien esim. 100 000€ laina minkä otat 25 vuodella ja maksat siitä 10% korkoa ensimmäinen eräsi on 909€ / kk ja arvioitu kokonaiskustannus lainasta on 273 760€ <= tuon verran maksaisit 25 vuoden aikana.

Nyt jos ennen ensimmäistä erää lyhennät lainaa 10 000€ lukemat muuttuvat: kuukausierä on 818€ ja arvioitu kokonaisukustannus on 246 459€.

Jos saisitkin lyhennettyä sitä lainaa ennen esimmäistä erää 50% eli lainaa olisikin vain 50 000€ 25v jäljelle vaikka olisit ottanut sen 100 000€ lainan niin lukemat olisivat luokkaa: 454€/kk ja 137 355€ kokonaiskustannuksena 25v ajalta.

Eli tuosta näet että lyhentämällä lainaa 10% säästäisit tuossa skenaariossa suoraan 273 760 - 246 459 = 27 301€
Tai jos pystyisit suoraan vähentämään velkaasi ennen ensimmäistä erää 50% hyötyisit siitä 25v aikana korkoja ajatellen 273 760 - 137 355€ = 136 405€. Jos siis syystä X euribot pysyisi jatkuvasti seuraavat 25v samana ja makselisit 10% korkoa.

Tuossa skenaariossa satunnaisesti saatu 50 000€ kenovoitto olisi siis järkevä ehkä sijoittaa asuntolainan lyhennykseen...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 241
Miten muuten yleensä on hoidetaan lainanmaksu, siinä tapauksessa jos on puolison kanssa yhteinen 50/50 laina?
Suomen lainsäädäntö on enimmäkseen sillä kannalla että rahat ovat avioliitossa ollessa yhteisiä ellei muusta sovita. Siksi ne jaetaan erossa tasan. Se on jotenkin vahvassa ristiriidassa siihen miten nykyään niin monet on sitä mieltä että vaikka on yhteinen koti, yhteiset ystävät, yhteiset lapset ja ehkä yhteiset haaveetkin, niin silti pitää olla erilliset rahat joista toisella ei edes saa olla tietoa.

Jos ei ole puolisoa vaan joku sex buddy kämppis niin ymmärrän sen että pitää olla tarkkaan valvottu rahaliikenne, mutta noin muuten se jotenkin tuntuu aika raadolliselta ja turhalta pessimismiltä. Jos on avioehto niin se hoitaa melkein kaiken, jos ei ole niin siitten varallisuus menee kuitenkin aika tasan jakoon erossa jolloin turha niitä liikaa miettiä.

Ja selkeämpänä vastauksena,

Yleensä järkevät ihmiset maksavat puolison kanssa yhteisillä rahoilla ne yhteisen kodin lyhennykset ilman ongelmaa. Mielestäni ainakin lapsien jälkeen on loogista ajatella silleen vanhanaikaisesti että tulot menee kaikki yhteiseen saldoon ekana, ja siitä sitten jakaantuu pakollisten yhdessä sovittujen menojen jälkeen haluttaessa myöskin yksityistä käyttöä varten oleville tileille.

Jos toisella on joku ongelma rahan käytön hallinnassa niin sitten tietysti eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Suomen lainsäädäntö on enimmäkseen sillä kannalla että rahat ovat avioliitossa ollessa yhteisiä ellei muusta sovita. Siksi ne jaetaan erossa tasan. Se on jotenkin vahvassa ristisiidassa siihen miten nykyään niin monet on sitä mieltä että vaikka on yhteinen koti, yhteiset ystävät, yhteiset lapset ja ehkä yhteiset haaveetkin, niin silti pitää olla erilliset rahat joista toisella ei edes saa olla tietoa.

Jos ei ole puolisoa vaan joku sex buddy kämppis niin ymmärrän sen että pitää olla tarkkaan valvottu rahaliikenne, mutta noin muuten se jotenkin tuntuu aika raadolliselta ja turhalta pessimismiltä. Jos on avioehto niin se hoitaa melkein kaiken, jos ei ole niin siitten varallisuus menee kuitenkin aika tasan jakoon erossa jolloin turha niitä liikaa miettiä.

Ja selkeämpänä vastauksena,

Yleensä järkevät ihmiset maksavat puolison kanssa yhteisillä rahoilla ne yhteisen kodin lyhennykset ilman ongelmaa. Mielestäni ainakin lapsien jälkeen on loogista ajatella silleen vanhanaikaisesti että tulot menee kaikki yhteiseen saldoon ekana, ja siitä sitten jakaantuu pakollisten yhdessä sovittujen menojen jälkeen haluttaessa myöskin yksityistä käyttöä varten oleville tileille.

Jos toisella on joku ongelma rahan käytön hallinnassa niin sitten tietysti eri tavalla.
Lainsäädännön mukaan velat ja omaisuus ovat kyllä henkilökohtaisia myös avioliitossa, mutta käytännön tasolla ne ovat usein enemmän tai vähemmän yhteisiä.

Toki esim. velkaa voi ottaa niin, että siinä molemmat osapuolet vastaavat koko lainasta niin kuin omastaan, mutta voi ottaa myös niin, että henkilö on vain omasta velastaan vastuussa.

Pankin kannalta on hankalaa, jos esim. asuntoon kohdistuu kaksi erillistä henkilökohtaista lainaa, koska pantin muuttaminen rahaksi on hankalaa, jos panttina on esim. 50% omistusosuus omakotitalosta... Ostajia ei sellaiselle ole jonoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 241
Lainsäädännön mukaan velat ja omaisuus ovat kyllä henkilökohtaisia myös avioliitossa, mutta käytännön tasolla ne ovat usein enemmän tai vähemmän yhteisiä.

Toki esim. velkaa voi ottaa niin, että siinä molemmat osapuolet vastaavat koko lainasta niin kuin omastaan, mutta voi ottaa myös niin, että henkilö on vain omasta velastaan vastuussa.

Pankin kannalta on hankalaa, jos esim. asuntoon kohdistuu kaksi erillistä henkilökohtaista lainaa, koska pantin muuttaminen rahaksi on hankalaa, jos panttina on esim. 50% omistusosuus omakotitalosta...

Tarkoitin tätä perusperiaatetta, "Lähtökohtaisesti, mikäli avioliiton aikana ei ole tehty avioehtoa, molempien puolisoiden nimissä oleva omaisuus lasketaan liiton päättyessä yhteen ja puolitetaan tasan molemmille. Myös niissä tapauksissa, kun toisen puolison omaisuus on merkittävästi suurempi tai pienempi kuin avioliittoa solmittaessa. " jolloin rahojen tarkka erillään pitäminen on tulevaisuutta ajatellen loogista vain jos haluaa tosiaan pitää yllä erillisiä varoja koko loppuelämän vaikka ollaan kuolemaan asti yhdessä. Sitä ajatellen että ehkä erotaan, se erillään pitäminen ei maksa vaivaa.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Tietysti molemmat muuttuvat suhteessa.
Eli sanotaan että sinulla olisi vaikka 100 000€ mistä lyhennät joka kuukausi vaikka 1000€ lainaa ja 100€ korkoa (hatusta vedetty numero) seuraavat 12kk. = 1100€ seuraavat 12kk ja sitten jos korko pysyy samana hamaan (jälleen hatusta vedettyyn) 10v lainan loppumiseen saakka.

Nyt teetkin ylimääräisen 10 000€ lyhennyksen ENNENKUIN teet yhtään näistä ilmoitetuista 12kk lyhennyksistä minkä seurauksena (jälleen hatusta vedetty luku, en ala laskemaan näitä) sinulla onkin enää 90 000€ velkaa ja lyhennät enää 900€ lainaa ja 90€ korkoa = 990€ seuraavat 12kk ja sitten jos korko pysyy samana hamaan (jälleen hatusta vedettyyn) 10v lainan loppumiseen saakka. (joo tiedän summat eivät täsmää, mutta leikitään että 10v = 120 erää tekisi tuon lopputuloksen koska tässä leikityssä universiumissa vuodessa on vain 10 kuukautta joten se olisi yhteensä 100 erää... ...eikä myöskään korko enää viimeisestä lyhennyksestä olisi todellakaan tuota samaa summaa vaikka euribor pysyisi samana mutta kuitenkin)

Toisaalta jos tekisitkin yllättäen 50% lyhennyksen eli lyhentäisit lainaasit 50 000€ tilanne olisikin se että maksaisit vain 500€ ja 50€ korkoa seuraavat 12kk minkä jälkeen korkoa taas tarkistettaisiin.

Tiedän että nuo eivät hyvin luultavasti pidä paikkaansa eikä hyvin luultavasti mitenkään järkevästi laskien korko olisi juuri tuollaista määrää juuri tuosta lainasummasta ja siihen tulisi muitakin kuluja kuten esim. muutama euro lainanhoitoa per kk jne jne. mutta hyvin karkeasti kutakuinkin noin.

Lyhyt vastaus on siis että jos lyhennät lainaa lainan määrä tippuu suoraan sillä summalla mitä ylimääräisenä lyhennät JA siitä summasta tietysti katsotaan uusiksi se korko mitä maksat, korko itsessään (se %) pysyy samana MUTTA koska lainaa on vähemmän se rahasumma mikä samasta korosta tulee maksettavaksi per erä on myös pienempi. Kuten myös summa minkä lyhennät lainaa joka kuukausi. Koska itse lainan aika sekä maksettavien erien määrä pysyy samana vaikka itse lainan määrä pienenee.

Yksi asia mitä et kertonut on missä vaiheessa lainasi on?
Eli nyt kun korot nousivat (varsinkin) on järkevää mikäli olet juuri ottanut lainasi tehdä sitä ylimääräistä lyhennystä koska:
"
Asuntolainan Takaisinmaksu Etuajassa

Asuntolainan nopea takaisinmaksu on erittäin kannattavaa. Kun maksat asuntolainaa takaisin nopeutetusti, voit säästää potentiaalisesti hyvinkin suuria summia. Asuntolainassa huomionarvoista on se, että laina on aina kalleimmillaan parin ensimmäisen vuoden aikana. Silloin maksat suurimman osan korkomaksuista, jotka koskevat siis koko laina-aikaa.
"

Eli jos maksat vaikka 50 000€ korkoja lainasi aikana suurin osa niistä tulee tietysti lainan alkupuolella (koska se maksamattoman lainan määrä minkä olet lainannut on myös suurempi mistä se korko lasketaan). Alussa siis lyhentämällä sen 10% vaikuttaa huomattavasti enemmän vaikka 25v lainan viimeisenä vuotena jolloin se koron osuus on suhteessa todella pieni lyhennyksen määrästä per erä.

Jos alussa lainan määrä on vaikka se mainittu 100 000€ ja maksat siitä 10% korkoa se korko pysyy siinä 10% ellei euribor muutu mutta kun olet vähentänyt vaikka sen 10% lainaasi myös korko tippuu ihan mukavasti ja kun olet maksanut 50% lainastasi koron määrä on huomattavasti pienempi.

Ihan oikeasti laskien esim. 100 000€ laina minkä otat 25 vuodella ja maksat siitä 10% korkoa ensimmäinen eräsi on 909€ / kk ja arvioitu kokonaiskustannus lainasta on 273 760€ <= tuon verran maksaisit 25 vuoden aikana.

Nyt jos ennen ensimmäistä erää lyhennät lainaa 10 000€ lukemat muuttuvat: kuukausierä on 818€ ja arvioitu kokonaisukustannus on 246 459€.

Jos saisitkin lyhennettyä sitä lainaa ennen esimmäistä erää 50% eli lainaa olisikin vain 50 000€ 25v jäljelle vaikka olisit ottanut sen 100 000€ lainan niin lukemat olisivat luokkaa: 454€/kk ja 137 355€ kokonaiskustannuksena 25v ajalta.

Eli tuosta näet että lyhentämällä lainaa 10% säästäisit tuossa skenaariossa suoraan 273 760 - 246 459 = 27 301€
Tai jos pystyisit suoraan vähentämään velkaasi ennen ensimmäistä erää 50% hyötyisit siitä 25v aikana korkoja ajatellen 273 760 - 137 355€ = 136 405€. Jos siis syystä X euribot pysyisi jatkuvasti seuraavat 25v samana ja makselisit 10% korkoa.

Tuossa skenaariossa satunnaisesti saatu 50 000€ kenovoitto olisi siis järkevä ehkä sijoittaa asuntolainan lyhennykseen...
En nyt aivan sisäistänyt tuota viestiäsi. Kolmatta vuotta maksetaan 25v lainaa eli alussa ollaan. Osaan kyllä itse laskea eli lähinnä tuo käytäntö askarruttaa.

Osaatko vastata, miksi 1.-12. annuiteettierä on saman suuruinen, vaikka lainan lainapääoma on pienentynyt tuon vuoden aikana 4% (teoreettisesti)?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Osaatko vastata
Lyhyesti, koska kyseessä on annuiteettilaina. Se on sille ominaista.

"
Annuiteettilainassa kuukausierät ovat samansuuruisia koronmääräytymisjakson aikana. Laina-aika on kiinteä. Annuiteettilainan pääoma lyhenee aluksi hitaammin ja koron osuus kuukausierästä on suurempi kuin loppuaikana, koska korkoa maksetaan etupainotteisesti laina-ajalla.


Yleensä annuiteettilaina on hieman kalliimpi korkokuluiltaan lainanottajalle, kuin tasalyhennyslaina tai tasaerälaina. Tasalyhennyslainassa maksuerän pääomaosuus pysyy aina samana. Tasaerälaina lasketaan muuten samoin kuin annuiteettilaina, mutta laina-aika joustaa. Näiden lisäksi muita lainanlyhennystapoja ovat bullet-laina ja balloon-laina.

"

Tästä kaavasta on apua jos haluat laskea tarkasti jo etukäteen miten lainasi erät tullaan laskemaan:

"
Annuiteettilainan erän laskeminen

Annuiteettilainan yksittäisen erän voi laskea kaavalla:


annuiteettikaava.png



Laina = lainamäärä, r = lainakorko ja n = maksuerien jäljellä oleva lukumäärä. Huomioi että jos r on vuosikorko, niin kuukausittaisissa maksuissa se on jaettava kuukausien määrällä eli kahdellatoista. Vastaaasti n on kerrottava kahdellatoista.


Esimerkki: Lainamäärä on 100 000, vuosikorko on 5 % ja laina-aika 10 vuotta. Kuukausikorko on siten 5 % / 12 = 0,42 % ja maksuerien määrä 10 x 12 = 120. Kuukausierä on siten 100 000 x ((1+ 0,42 %)^120 x 5 %) / ((1 + 0,42 %)^120 -1) = 1062,6 €. Laina-ajan kokonaiskoroksi tulisi 1062,6 x 120 - 100 000 = 27 513 €.

Esimerkissä korko pysyi samana koko laina-ajan. Käytännössä koska viitekorko muuttuu korontarkistuspäivänä, muuttuu myös kuukausierä jotta laina-aika pysyy samana. Vuosikoron muuttumisen jälkeen esimerkkiä jatkettaisiin aivan samalla periaatteella, mutta uudella korolla lopulle laina-ajalle. Esimerkiksi vuoden jälkeen jos korko nousee 7 % tasolle, niin r olisi 7 % / 12 = 0,58 % ja n olisi 120-12 = 108.

"
+ helpottava graafi:
"

annuiteettilainakuva.png



Esimerkkikuvasta voi nähdä, miten pääoman osuus maksuerästä kasvaa loppua kohden. Koron noustessa voimakkaasti, kasvaa myös maksuerä ja kuvan sininen lyhennyskuvaaja käyristyy voimakkaasti ylöspäin laina-ajan loppua kohden.

"
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
199
Niitä jota kiinnostaa niin vertailupohjaksi pari tuoretta lainatarjousta:

- Nordea 0,40% 12kk eb ja 0,43% 3kk eb, 300€ nostokulut
- Danske 0,40% 12kk eb ja 0,41% 3kk eb, 150€ nostokulut
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Lyhyesti, koska kyseessä on annuiteettilaina. Se on sille ominaista.

"
Annuiteettilainassa kuukausierät ovat samansuuruisia koronmääräytymisjakson aikana. Laina-aika on kiinteä. Annuiteettilainan pääoma lyhenee aluksi hitaammin ja koron osuus kuukausierästä on suurempi kuin loppuaikana, koska korkoa maksetaan etupainotteisesti laina-ajalla.


Yleensä annuiteettilaina on hieman kalliimpi korkokuluiltaan lainanottajalle, kuin tasalyhennyslaina tai tasaerälaina. Tasalyhennyslainassa maksuerän pääomaosuus pysyy aina samana. Tasaerälaina lasketaan muuten samoin kuin annuiteettilaina, mutta laina-aika joustaa. Näiden lisäksi muita lainanlyhennystapoja ovat bullet-laina ja balloon-laina.

"

Tästä kaavasta on apua jos haluat laskea tarkasti jo etukäteen miten lainasi erät tullaan laskemaan:

"
Annuiteettilainan erän laskeminen

Annuiteettilainan yksittäisen erän voi laskea kaavalla:


annuiteettikaava.png



Laina = lainamäärä, r = lainakorko ja n = maksuerien jäljellä oleva lukumäärä. Huomioi että jos r on vuosikorko, niin kuukausittaisissa maksuissa se on jaettava kuukausien määrällä eli kahdellatoista. Vastaaasti n on kerrottava kahdellatoista.


Esimerkki: Lainamäärä on 100 000, vuosikorko on 5 % ja laina-aika 10 vuotta. Kuukausikorko on siten 5 % / 12 = 0,42 % ja maksuerien määrä 10 x 12 = 120. Kuukausierä on siten 100 000 x ((1+ 0,42 %)^120 x 5 %) / ((1 + 0,42 %)^120 -1) = 1062,6 €. Laina-ajan kokonaiskoroksi tulisi 1062,6 x 120 - 100 000 = 27 513 €.

Esimerkissä korko pysyi samana koko laina-ajan. Käytännössä koska viitekorko muuttuu korontarkistuspäivänä, muuttuu myös kuukausierä jotta laina-aika pysyy samana. Vuosikoron muuttumisen jälkeen esimerkkiä jatkettaisiin aivan samalla periaatteella, mutta uudella korolla lopulle laina-ajalle. Esimerkiksi vuoden jälkeen jos korko nousee 7 % tasolle, niin r olisi 7 % / 12 = 0,58 % ja n olisi 120-12 = 108.

"
+ helpottava graafi:
"

annuiteettilainakuva.png



Esimerkkikuvasta voi nähdä, miten pääoman osuus maksuerästä kasvaa loppua kohden. Koron noustessa voimakkaasti, kasvaa myös maksuerä ja kuvan sininen lyhennyskuvaaja käyristyy voimakkaasti ylöspäin laina-ajan loppua kohden.

"
Korkopäivä oli maanantaina. Uuden koron ensimmäinen maksuerä ensi viikolla. Vaikuttaako tänään tehtävä ylimääräinen suoritus siis tämän kauden maksuihin (ensimmäinen/viimeinen)?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Korkopäivä oli maanantaina. Uuden koron ensimmäinen maksuerä ensi viikolla. Vaikuttaako tänään tehtävä ylimääräinen suoritus siis tämän kauden maksuihin (ensimmäinen/viimeinen)?
Mikäli teet 10% ylimääräisen suorituksen sen pitäisi vaikuttaa KAIKKIIN seuraavien rapian 22 vuoden aikana tuleviin maksuihin, myös 12 seuraavaan kuukauteen. Epäilen että ET saa erikseen ilmoitusta etukäteen mutta huomaat sitten että mystisesti joka kuukausi kuitenkin se automaattinen määrä mikä tililtä häviää on pienempi kuin minkä he aiemmin ovat ilmoittaneet (koska kokonaissumma on vähemmän ja he laskevat sen kyllä samalla kun tuo ylimääräinen lyhennys tehdään). <= tämä otaksuma perustuen siihen mitä itselleni ja omalle lainalleni tapahtui HYPO pankin kanssa. Eli tein ylimääräisen lyhennyksen ja ei tullut mitään uutta tietoa mutta se määrä minkä olisi pitänyt lähteä seuraavien 6kk aikana (käytössä 6kk euribor) oli vain "pienempi", samaten tieto siitä paljonko lainaa on jäljellä muuttui koska lainan määrä väheni.
 
Liittynyt
09.07.2018
Viestejä
1
Kysymys asiaa asuntolaina-aihetta sivuten:
onko teidän täytynyt toimittaa pankkiin varallisuusdokumentit jossa näkyy tuote johon varat on sidottu? Voidaanko tälläistä vaatia vaikka vakuudet hoituu muilla tavoin (sijoitusasunto)? Lisäksi dokussa pitää näkyä kuulemma nimi JA henkilötunnus? Tällästä kun ei saa printattua mistään... Eikö riitä doku missä on nimi ja varallisuuden määrä?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
onko teidän täytynyt toimittaa pankkiin varallisuusdokumentit jossa näkyy tuote johon varat on sidottu?
Ei ole tarvinut. Tosin laina otettu 2013 lopussa milloin ei tarvinut edes käydä pankissa, riitti että puhelimessa ja sähköpostilla hoiti tiedot pankkiin.
Nyt 2023 tuli erikseen joku kysely "Luottolaitoksilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa" lähinnä rahanpesun estämistä varten. Eli kertoilin että en ole politiikassa aktiivisesti, en omaa USA:n kansallisuutta, en ole terroristi, en omaa Venäjän kansallisuutta jne jne.
Osa oli "hieman" hassuja kysymyksiä mihin oli toisaalta myös typerä vastata. Kuten mihin kaikkialle teen rahasiirtoja / ostoja ulkomaille tai ulkomaisiin palveluihin esim. amazon.com, amazon.de, paypal, zooplus, GOG, Steam, adlibris, AMD:n oma kauppa, Kickstart jne jne. sekä arviota miten useasti vuodessa / kuukaudessa tjsp niitä tekee

Tässä tietoa tarkemmin asiasta:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
578
Mistä pankeista saa lisävakuuksia? Tulot riittäisi mutta säästöjä / vakuuksia ei ole riittävästi 70% oma osuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 401
OP:lta lainaa ottaessa tosiaan otin heidän oman OP Luottotakauksen Garantian sijasta, maksimisumma on 50 tuhatta ja sopimuspapereista luntattuna hinta 0,90% takauksen määrästä vuosittain.
50k€ takaukselle ensimmäisenä vuonna siis 450€ ja tippuu sitä mukaa miten takausosuutta maksaa pois, tarkka lausemuoto "Takaus päättyy, kun velallisen hankkiman asunnon vakuusarvo kattaa asuntoon kohdistuvan luoton määrän.".

Garantian hinta hieman vaihteli pankeittain ollen muistaakseni noin 1-1,5% luokkaa ja tuo on kertamaksu lainan nostaessa. En tiedä muodostuuko hinta juurikin prosentuaalisesti vai jollain erikoisella laskukaavalla.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Kyllä täytyy sanoa että ens viikolla pankkiin viestiä. Jos passais pelkät korot seuraavan 6kk.
Tuskin pankkia haittaa kun tuota on jo 5v. makseltu ja 20pinnaa oli käsirahaa.
Ihan suorastaan vituttaa kun kaikki rahat menee tuonne. Voisin ostaa vaikka uusia vaatteita mutta ei tarvii.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 019

Elokuun loppupuolella olisi täällä korontarkistus. Mitäs mieltä porukka on, kannattaako vaihtaa 3kk euriboriin? 24v laina-aikaa jäljellä ja n.183t€. 200€ tuosta vaihdosta luultavasti ottavat, samalla voisi kyllä koittaa saada marginaaliakin alemmas.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
702
Hallitukselta tulee järkeviä päätöksiä:


Harmi vain, että vihervasemmistolainen politiikka on tehnyt jo peruuttamatonta tuhoa. Hallituksen kaavailemat muutokset tulee olemaan kylmää kyytiä uudiskohteita ajatellen.
Onko tuo 10 000e raja koskemassa myös niitä henkilöitä, joilla on oma yritys? Yrityksellähän voi olla vaikka 100k€ rahaa tilillään, jota yrittäjä ei nosta omaan käyttöönsä ja mikäli yrittäjä ei nosta, kuin minimit firmasta ulos, niin silloin hänen tulonsa ovat pienet, vaikka hän käyttäisi firman menoihin omia kulujaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710

Elokuun loppupuolella olisi täällä korontarkistus. Mitäs mieltä porukka on, kannattaako vaihtaa 3kk euriboriin? 24v laina-aikaa jäljellä ja n.183t€. 200€ tuosta vaihdosta luultavasti ottavat, samalla voisi kyllä koittaa saada marginaaliakin alemmas.
Kannattaa, varsinkin JOS marginaali ei nouse samalla. Olen aika 100% varma että euribor tulee liikkumaan seuraavien 24 vuoden aikana ja myös siitä että seuraavien 24 vuoden sisällä 3kk euribor tulee olemaan alempana suurimman osan aikaa verrattuna 12kk euriboriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Onko tuo 10 000e raja koskemassa myös niitä henkilöitä, joilla on oma yritys? Yrityksellähän voi olla vaikka 100k€ rahaa tilillään, jota yrittäjä ei nosta omaan käyttöönsä ja mikäli yrittäjä ei nosta, kuin minimit firmasta ulos, niin silloin hänen tulonsa ovat pienet, vaikka hän käyttäisi firman menoihin omia kulujaan.
Varallisuuttahan ne listaamattomienkin yritysten osakkeet on. Sellaisen osakkeen matemaattinen arvo on yhtiön_nettovarallisuus / firman_osakkeiden_kokonaismäärä.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
78
Kyllä täytyy sanoa että ens viikolla pankkiin viestiä. Jos passais pelkät korot seuraavan 6kk.
Tuskin pankkia haittaa kun tuota on jo 5v. makseltu ja 20pinnaa oli käsirahaa.
Ihan suorastaan vituttaa kun kaikki rahat menee tuonne. Voisin ostaa vaikka uusia vaatteita mutta ei tarvii.
Eivät räpäytä edes silmää vaikka sanot, että jatketaan maksuja vuoden päästä. Nykyisin ovat hyvinkin joustavia tuon lyhennysvapaan osalta eikä siitä tarvitse edes vääntää.
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
72
Lyhyesti, koska kyseessä on annuiteettilaina. Se on sille ominaista.
"Yleensä annuiteettilaina on hieman kalliimpi korkokuluiltaan lainanottajalle, kuin tasalyhennyslaina tai tasaerälaina."
Tässä on yksi asia miksi en pidä näistä tasaeristä tai annuiteeteista. Mutta lainoja ei voi ihan noin verrata suoraan. Monesti on mahdollista ottaa esim. 20v annuiteetti tai 25v tasalyhennys. Tässä tapauksessa kokonaiskulut lähenee toisiaan. Jos saman pituista lainaa vertaa, niin tasalyhennys tulee halvemmaksi. Mutta käytännässä ihmiset katsovat, paljonko on varaa kuukausittain maksaa ja laina mitoitetaan siten. Koska tasalyhenteinen on rankempi aluksi se tarkoittaa monesti pitempää lainaa vs. vastaava summa annuiteettina.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 548
Viestejä
4 203 682
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom