Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
Eiköhän tämä ole selvä asia, mutta ei se tarkoita että välittäjät keskimäärin olisivat valmiita tietoisesti piilottelemaan virheitä valheellisen tai puutteellisen kuntotarkastuksen kera... Viittasin nyt tuohon juttuun jossa sanottiin että välitysfirma ei suostuisi jatkossa käyttämään liian tarkkaa kuntotarkastajaa :D
Mielestäni ihan loogista, vaikkei sitä kuntotarkastajalle sanottaisikaan suoraan. Periaate on sama kuin ylitarkasti autoja syynäävän katsastusaseman suhteen. Menisitkö itse sellaiseen uudestaan? Minä en.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Mielestäni ihan loogista, vaikkei sitä kuntotarkastajalle sanottaisikaan suoraan. Periaate on sama kuin ylitarkasti autoja syynäävän katsastusaseman suhteen. Menisitkö itse sellaiseen uudestaan? Minä en.
Huumorilinjalle menee. Kiinteistökaupoissa kaikki osapuolet varmasti toivovat, että tarkastus on mahdollisimman läpikotainen. Yksittäiset epärehelliset ihmiset sitten erikseen, toki niitäkin on. Ja ei, en pysty vertaamaan talokauppaa auton katsastukseen...
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Meillä tehtiin aikanaan kuntotarkastus välittäjän suosittelemalla tarkastajalla ja sanoisin, että tuskin olisi tehnyt hommia eri tavalla jos olisin itse valikoinut henkilön. Hyvä raportti, jossa paljon kuvia ja selkeä riskikartoitus ja tulevat tarkistus-/remonttikohteet listattuna. Taisi maksaa viitisensataa ja muutama tunti siinä koko kuviossa meni. Noissa kevyemmissäkin tarkastuksissa otetaan kuitenkin pari kosteusnäytettä rakenteista niin vähintään ne riskisimmät paikat (meillä valesokkelitalossa kaikkein matalimman kohdan alaohjauspuu) tulee tarkistettua. Itse on tietysti hyvä olla jollain lailla perehtynyt asioihin, koska tarkastuksen yhteydessä voi kysellä tarkentavia kysymyksiä kohteena olevan kiinteistön kannalta.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
150
Nordea ei vaatinut ollenkaan kuntotarkastusta tehtäväksi vuoden 1999 ok talosta. Jonkunlainen kuntotarkastus olisi varmasti kuitenkin, myyjän sekä ostajan (minun) oikeusturvan ja mielenrauhan kannalta järkevää tehdä ennen kauppoja.
Minkälaisia hintoja olette sellaisesta maksaneet, tietää hieman suuntia kun alkaa kyselemään tarkemmin asiaa.
Meillä oli n. 1800-1900 e joka maksettiin puoliksi ostajan ja myyjän välillä. 180+ m^2 omakotitalo ja tarkastuksessa meni kaikkiaan hieman yli 3 tuntia.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 372


Tämä oli päätynyt myös iltapäivälehtien ihmeteltäväksi.
Onko tälläisessä järjestelyssä jotain negatiivista, olettaen että olisi ostamassa esim kyseistä asuntoa. 200k€ hinta tuntuu ihan sopivalta tuolle asunnolle ja 183€ hoitovastike ei ole ollenkaan paha.
Ja jos on sijoittaja, niin tämä järjestelyhän on paljon parempi kun tuon voi ostaa 20k€ hinnalla ilman henk koht lainaa ja tuon 1100€ rahoitusvastike menee täysin tulonhankintavähennykseen, eli käytännössä vuokratulosta ei tarvitse maksaa ollenkaan veroa?

Eli tämä järjestelmähän on win-win jokaiselle ostajatyypille, niin sijoittajalle kuin itselle asumiseen, vai jääkö jotain minulta tajuamatta? Ja myös asunnon alkuperäinen ostajakin on varmasti ollut tietoinen että esim 2v asunnon ostosta alkaa juoksemaan +1k€ rahoitusvastike.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 409
Onko tälläisessä järjestelyssä jotain negatiivista, olettaen että olisi ostamassa esim kyseistä asuntoa. 200k€ hinta tuntuu ihan sopivalta tuolle asunnolle ja 183€ hoitovastike ei ole ollenkaan paha.
Ja jos on sijoittaja, niin tämä järjestelyhän on paljon parempi kun tuon voi ostaa 20k€ hinnalla ilman henk koht lainaa ja tuon 1100€ rahoitusvastike menee täysin tulonhankintavähennykseen, eli käytännössä vuokratulosta ei tarvitse maksaa ollenkaan veroa?

Eli tämä järjestelmähän on win-win jokaiselle ostajatyypille, niin sijoittajalle kuin itselle asumiseen, vai jääkö jotain minulta tajuamatta? Ja myös asunnon alkuperäinen ostajakin on varmasti ollut tietoinen että esim 2v asunnon ostosta alkaa juoksemaan +1k€ rahoitusvastike.
Ei kai muuta haittaa kuin kohonnut riski suuresta yhtiölainasta johtuen. Eli tavallaan oman lainanhoitokyvyn lisäksi pitää olla huolissaan muiden osakkaiden lainanhoitokyvystä.
 
Liittynyt
03.05.2022
Viestejä
72
Myyjällä on suuri ja pitkä vastuu myymästään kiinteistöstä ja oman kokemuksen mukaan tuntuvat lähinnä toivovan että tarkastus olisi mahdollisimman asiantunteva ettei jälkikäteen löydy mitään piilovirheitä.
Myyjille myydään nykyisin myös piilevien virheiden vakuutuksia (mitkä varmaan edellyttävät kuntotarkastusta).
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
265
Minulle välittäjä sanoi, että ei itse ainakaan halua välittää taloja joihin ei ole tehty kunnollista kuntotarkastusta(mainitsi yksityiset kuntotarkastajat joita ei halua käyttää).

Keskiviikkona oli kuntotarkastus taloon, joka tarkoitus ostaa ja parisen tuntia siinä meni kun konttailtiin yläpohjat ja kaikki läpi. 1070e maksoi Oulussa. Itse kun en ole mikään rakennusalan ammattilainen niin ihan hyvä ja opettavainen tapahtuma. Sai paljon vinkkejä mitä pitää silmällä ja ottaa huomioon ja pari pikku juttua, jotka fiksata kuntoon kunhan sinne muuttaa tässä kesän aikana.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 318
Pyysin Nordealta tarjousta EB 12->3 kk. Aluksi tuli puhelimessa tarjous, jossa marginali nousi 0.48 -> 0.6jotai ja 250€ muutosmaksu. En tietenkään kelpuuttanut ja kyselin vähän, että mikäs homma kun tiedän joillekin tarjottaneen vaihtoa ilman marginaalin muutosta. Ei kuulemma ollut puhelimessa suoraa valtuuksin mennä alle 0.6 marginaalin ja "pitää esimieheltä kysyä". Tulee kuulemma uusi tarjous verkkopankkiviestinä myöhemmin.

Tänään tuli sitten tarjous, jossa marginaali pysyy nykyisessä ja muutosmaksu 200€. En tiedä olisiko saanut tuota muutosmaksua vielä tingattua, mutta en jaksanut vaan otin tuon kun on laina-aikaa vielä 29 vuotta jäljellä, niin eiköhän tuo matkan varrella kuittaannu...

***

Kuntotarkastuksista sen verran, että eipä tuollainen perusmuotoinen muutaman satasen pintatarkistus vielä kaikkea kerro, mutta eipä niissä kalliimmissakaan välttämättä kaikkea löydetä. Itse koin kuitenkin ihan hyödylliseksi tuon perustason prujunkin, koska siinä niiden isompien juttujen lisäksi aika hyvin lueteltiin sellaisia vähän pienempiäkin seuraamisen/korjaamisen arvoisia juttuja, jotka ei välttämättä tulisi itsellä mieleen, varsinkin jos ensimmäistä kertaa on omaan taloon muuttamassa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Onko tälläisessä järjestelyssä jotain negatiivista, olettaen että olisi ostamassa esim kyseistä asuntoa. 200k€ hinta tuntuu ihan sopivalta tuolle asunnolle ja 183€ hoitovastike ei ole ollenkaan paha.
Ja jos on sijoittaja, niin tämä järjestelyhän on paljon parempi kun tuon voi ostaa 20k€ hinnalla ilman henk koht lainaa ja tuon 1100€ rahoitusvastike menee täysin tulonhankintavähennykseen, eli käytännössä vuokratulosta ei tarvitse maksaa ollenkaan veroa?

Eli tämä järjestelmähän on win-win jokaiselle ostajatyypille, niin sijoittajalle kuin itselle asumiseen, vai jääkö jotain minulta tajuamatta? Ja myös asunnon alkuperäinen ostajakin on varmasti ollut tietoinen että esim 2v asunnon ostosta alkaa juoksemaan +1k€ rahoitusvastike.
Ehdottomasti olisin huolissani (ja tutustuisin hyvin tarkasti) muihinkin osakkeisiin kohdistuvasta velkataakasta, niinkuin @renee sanoi. Tämä kertoo hyvin taloyhtiön tilanteen. Malliesimerkki siitä, mistä täälläkin ollut paljon keskustelua, osan mielestä ongelma on teoreettinen, mutta kyllä tämä ihan todellinen on. Myös pitää muistaa, että nämä kaupat pudottaa koko naapuruston hintatasoa toteutuessaan. Itse jos olisin naapuri niin kiroaisin näiden kauppojen tekijät alimpaan helvettiin. Joten ostajalle mukavia vuosia Kivistössä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
335
Pyysin Nordealta tarjousta EB 12->3 kk. Aluksi tuli puhelimessa tarjous, jossa marginali nousi 0.48 -> 0.6jotai ja 250€ muutosmaksu. En tietenkään kelpuuttanut ja kyselin vähän, että mikäs homma kun tiedän joillekin tarjottaneen vaihtoa ilman marginaalin muutosta. Ei kuulemma ollut puhelimessa suoraa valtuuksin mennä alle 0.6 marginaalin ja "pitää esimieheltä kysyä". Tulee kuulemma uusi tarjous verkkopankkiviestinä myöhemmin.

Tänään tuli sitten tarjous, jossa marginaali pysyy nykyisessä ja muutosmaksu 200€. En tiedä olisiko saanut tuota muutosmaksua vielä tingattua, mutta en jaksanut vaan otin tuon kun on laina-aikaa vielä 29 vuotta jäljellä, niin eiköhän tuo matkan varrella kuittaannu...

***

Kuntotarkastuksista sen verran, että eipä tuollainen perusmuotoinen muutaman satasen pintatarkistus vielä kaikkea kerro, mutta eipä niissä kalliimmissakaan välttämättä kaikkea löydetä. Itse koin kuitenkin ihan hyödylliseksi tuon perustason prujunkin, koska siinä niiden isompien juttujen lisäksi aika hyvin lueteltiin sellaisia vähän pienempiäkin seuraamisen/korjaamisen arvoisia juttuja, jotka ei välttämättä tulisi itsellä mieleen, varsinkin jos ensimmäistä kertaa on omaan taloon muuttamassa.
Itse pyysin myös Nordeasta samaa vaihtoa 12kk -> 3kk ja olisi halunnut ”tarkistaa” marginaalin 0,35 -> 0,47 muutoksen yhteydessä, vetosi jatkuvasti pankin kohoaviin rahoituskustannuksiin lyhyemmällä viitekorolla. Muutos jäi tekemättä, kun ei keskustelu edennyt yrityksistä huolimatta. Totesin vain, että alaspäin voimme tarkistaa, mutta muutoskulua enempää en suostu maksamaan. Täytyy seurailla tilannetta ja palata myöhemmin asiaan, sillä kovin suurta muutosta ei olisi noilla ehdoilla tapahtunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 463
Mulla on maanantaina varattu puhelinaika nordean kanssa. Katsotaan mitä tarjoavat, fiilikset on jo hetken ollut ja nämä vahvisti sitä että ei kyllä ihmeellisiä muutoksia saa.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
331
Tänään tuli sitten tarjous, jossa marginaali pysyy nykyisessä ja muutosmaksu 200€.
Itse pyysin myös Nordeasta samaa vaihtoa 12kk -> 3kk ja olisi halunnut ”tarkistaa” marginaalin 0,35 -> 0,47 muutoksen yhteydessä, vetosi jatkuvasti pankin kohoaviin rahoituskustannuksiin lyhyemmällä viitekorolla.
Pari viikkoa sitten sain vaihdettua 12kk -> 3kk ja marginaalin 0,5% -> 0,4%. Muutoskulu 250€, sitä en älynnyt alkaa tinkaamaan. Neuvoja vielä itse ehdotti, että voidaan samalla tarkistaa marginaalia alaspäin. Vajaa neljä vuotta kiltisti maksettu lainaa ja kuukausisäästämistä Nordean indeksien kautta.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Itsellä tasalyhennys asuntolainassa ja autolainassa kiinteä korko. Korontarkistus oli jo vuoden vaihteessa ja varsinainen lyhennettävä määrä muuttui noin 5% asuntolainassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Ostettava kohde löytynyt ja tarkat lainatarjoukset otettu sen perusteella. Paras marginaali ja ilmaiset päivittäispalvelut olisi S-Pankilla (0,4 %), mutta OP on hyvin lähellä (0,5 %) ja heidän bonuksilla kuittaa taas aika paljon asioita. Molemmissa 3 kk euribor.

Kaikista muista pankeista on vastailtu nopeasti, mutta Nordea ei ole vieläkään vastannut tiistaiaamuna lähetettyyn kyselyyn vaikka olen heidän asiakas. En todennäköisesti kauaa...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Ostettava kohde löytynyt ja tarkat lainatarjoukset otettu sen perusteella. Paras marginaali ja ilmaiset päivittäispalvelut olisi S-Pankilla (0,4 %), mutta OP on hyvin lähellä (0,5 %) ja heidän bonuksilla kuittaa taas aika paljon asioita. Molemmissa 3 kk euribor.

Kaikista muista pankeista on vastailtu nopeasti, mutta Nordea ei ole vieläkään vastannut tiistaiaamuna lähetettyyn kyselyyn vaikka olen heidän asiakas. En todennäköisesti kauaa...
Kannattaa laittaa ihan lainahakemus Nordealle. Ymmärsin tuosta, että olet vain viestiä laittanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Kannattaa laittaa ihan lainahakemus Nordealle. Ymmärsin tuosta, että olet vain viestiä laittanut.
Hakemus, neuvottelu ja lainalupaus on hoidettu aiemmin keväällä kun kohde ei ollut tiedossa. Nyt laitoin viestin jossa liitteenä tarkka kauppasumma ja kohteen esite.

Lisäys: tämä oli heidän oma ohjeistus, eli kun asia etenee niin keskustelua jatketaan verkkopankin viesteillä.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Onko tälläisessä järjestelyssä jotain negatiivista, olettaen että olisi ostamassa esim kyseistä asuntoa. 200k€ hinta tuntuu ihan sopivalta tuolle asunnolle ja 183€ hoitovastike ei ole ollenkaan paha.
Ja jos on sijoittaja, niin tämä järjestelyhän on paljon parempi kun tuon voi ostaa 20k€ hinnalla ilman henk koht lainaa ja tuon 1100€ rahoitusvastike menee täysin tulonhankintavähennykseen, eli käytännössä vuokratulosta ei tarvitse maksaa ollenkaan veroa?

Eli tämä järjestelmähän on win-win jokaiselle ostajatyypille, niin sijoittajalle kuin itselle asumiseen, vai jääkö jotain minulta tajuamatta? Ja myös asunnon alkuperäinen ostajakin on varmasti ollut tietoinen että esim 2v asunnon ostosta alkaa juoksemaan +1k€ rahoitusvastike.
Näköjään muutettu tarjouskaupaksi.
 

Exc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
48
Pari viikkoa sitten sain vaihdettua 12kk -> 3kk ja marginaalin 0,5% -> 0,4%. Muutoskulu 250€, sitä en älynnyt alkaa tinkaamaan.
Alkuviikosta meidän talouteen irtosi puhelimen välityksellä asuntolainan muutos:
6kk + 0.6% -> 3kk + 0.45%, muutoskulu 250e.

Laina oli otettu itseasiassa vasta 2kk sitten jolloin ei muka irronnut parempia ehtoja… Noh, samapa tuo. Laina oli sikäli ”vanha” meille kun oli taloyhtiölaina jonka otimme itselle.

Vanhan asunnon lainaan (joka nyt sijoitusasunto) ei irronut parannuksia, siinä 3kk + 0.65%.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Tuli vastaan ehkä rajuin digistailaus ikinä. Tässä kyllä venytetään digistailauksen käsitettä jo aika pitkälle.

Ennen:



Jälkeen:

Onko tämä jostain myynti-ilmoituksesta vai palvelua myyvän firman sivuilta? Tuli vain mieleen, että joku saattaa hyödyntää tuollaista palvelua remontin suunnittelussa.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
265
Ostettava kohde löytynyt ja tarkat lainatarjoukset otettu sen perusteella. Paras marginaali ja ilmaiset päivittäispalvelut olisi S-Pankilla (0,4 %), mutta OP on hyvin lähellä (0,5 %) ja heidän bonuksilla kuittaa taas aika paljon asioita. Molemmissa 3 kk euribor.

Kaikista muista pankeista on vastailtu nopeasti, mutta Nordea ei ole vieläkään vastannut tiistaiaamuna lähetettyyn kyselyyn vaikka olen heidän asiakas. En todennäköisesti kauaa...
Täällä saatiin laina OP:sta 3kk euriborilla ja 0,4 marginaalilla ja 300e käsittelykuluilla ilman sen kummempaa tinkaamista.
OP bonuksilla makselee esim. omakotitalon vakuutukset ja muitakin vakuutuksia pois.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Ensisijasesti kattoa se mahdollinen vuokratontti, nykyinen taloyhtiö on omalla tontilla ja rasitteena tuleva radanlaajennus.

Taloyhtiön tontti taitaa päättyä tuohon katokseen. Yhden radan ne vetävät siihen väliin kuitenkin.

Tuossa on välissä pari yksityistätonttia, mitkä on jääneet sinne wtf tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Itse pyysin myös Nordeasta samaa vaihtoa 12kk -> 3kk ja olisi halunnut ”tarkistaa” marginaalin 0,35 -> 0,47 muutoksen yhteydessä, vetosi jatkuvasti pankin kohoaviin rahoituskustannuksiin lyhyemmällä viitekorolla. Muutos jäi tekemättä, kun ei keskustelu edennyt yrityksistä huolimatta. Totesin vain, että alaspäin voimme tarkistaa, mutta muutoskulua enempää en suostu maksamaan. Täytyy seurailla tilannetta ja palata myöhemmin asiaan, sillä kovin suurta muutosta ei olisi noilla ehdoilla tapahtunut.
Et taida olla seurannut Euriboria? Tuossa nyt noin kk
1686337439490.png


Tuossa vähän vanhempaa:
1686337121726.png

pvm, 1vk, 1kk, 3kk, 6kk, 12kk

Ero oli yli 1%yks vuoden alussa, kun korot lähtivät nousuun ja on nyt tasautumassa 0.5%yks.

Totta helvetissä kannattaa vaihtaa 3kk, vaikka marginaali siitä vähän nousisikin, varsinkin, jos korontarkistuspäivä on lähellä.

Eilisillä koroilla makselet 4.286% korkoa, kun voisit maksella 3.956% korkoa , joka todennäköisesti kääntyy laskuun nopeammin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Onko tämä jostain myynti-ilmoituksesta vai palvelua myyvän firman sivuilta? Tuli vain mieleen, että joku saattaa hyödyntää tuollaista palvelua remontin suunnittelussa.
Oikotieltä, asunnon myynti-ilmoituksesta. En tiedä, onko hyvän tavan mukaista linkittää tähän suoria myynti-ilmoituksia, joten laitoin vain kuvat. Saman tason "digistailaus" oli tehty olohuoneeseen.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Et taida olla seurannut Euriboria? Tuossa nyt noin kk


Tuossa vähän vanhempaa:

pvm, 1vk, 1kk, 3kk, 6kk, 12kk

Ero oli yli 1%yks vuoden alussa, kun korot lähtivät nousuun ja on nyt tasautumassa 0.5%yks.

Totta helvetissä kannattaa vaihtaa 3kk, vaikka marginaali siitä vähän nousisikin, varsinkin, jos korontarkistuspäivä on lähellä.

Eilisillä koroilla makselet 4.286% korkoa, kun voisit maksella 3.956% korkoa , joka todennäköisesti kääntyy laskuun nopeammin.
Kukaan ei varmaksi pysty sanomaan miten nuo korot käyttäytyvät, mutta jos 3kk euribor jatkaa laittamasi kuvankaappauksen mukaisesti ylöspäin eli 0.2% yksikköä kuukaudessa niin 0,12% marginaalimuutoksella muutos olisi tappiollinen jo puolen vuoden päästä plus muutosmaksu.

Ei se poista sitä totuutta että lyhyempi korko on pitkässä juoksussa edullisempi (historiassa noin 0,2%). Mutta nousevissa koroissa pidempi korko on kannattavampi, kuten tuolla alkuviikosta kikkailin:
15.1.1999.png

Laskevissa koroissa sitten siitä maksaa rankemmalla kädellä, joten periaatteessa AINA niin lyhyt korko kuin pankki vain myöntää. Pl voimakkaasti nousevassa korossa vaihtaminen ei ole kannattavaa jos olettaa nousun vain jatkuvan nopeammin kuin asiantuntijat käppyröitään piirtävät. Nuo taloustieteilijät pääsääntöisesti aina aliarvioivat markkinoiden muutokset, nousut ja laskut ovat ennakoituja suurempia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Kukaan ei varmaksi pysty sanomaan miten nuo korot käyttäytyvät, mutta jos 3kk euribor jatkaa laittamasi kuvankaappauksen mukaisesti ylöspäin eli 0.2% yksikköä kuukaudessa niin 0,12% marginaalimuutoksella muutos olisi tappiollinen jo puolen vuoden päästä plus muutosmaksu.

Ei se poista sitä totuutta että lyhyempi korko on pitkässä juoksussa edullisempi (historiassa noin 0,2%). Mutta nousevissa koroissa pidempi korko on kannattavampi, kuten tuolla alkuviikosta kikkailin:


Laskevissa koroissa sitten siitä maksaa rankemmalla kädellä, joten periaatteessa AINA niin lyhyt korko kuin pankki vain myöntää. Pl voimakkaasti nousevassa korossa vaihtaminen ei ole kannattavaa jos olettaa nousun vain jatkuvan nopeammin kuin asiantuntijat käppyröitään piirtävät. Nuo taloustieteilijät pääsääntöisesti aina aliarvioivat markkinoiden muutokset, nousut ja laskut ovat ennakoituja suurempia.
Kyllä. Minulla oli vahvasti sitä mukana, että nousu taittuu nyt ja/tai korot kääntyvät laskuun. En näe realistisena, että nousu jatkuu näin ja viimeistään 5% tuntumaan se pysähtyy. Tämä toki ennustus ja en ottanut korkokattoa, kun näin asian näin, mutta tuon kannattavuus on täysin siitä kiinni, mitä korko on vuoden päästä. Itse lähden siitä, että se on pienempi kuin nyt.

Aika, jolloin Euribor 12kk kannatti, oli juuri tuossa vuodenvaihteessa ja jos korko on tarkistuspäivänä laskusuuntainen, niin kannattaa silloin vähän ennen vaihtaa Euribor 3kk.

Itse tosiaan ennustan, että vuoden syklillä tulee halvemmaksi nyt tällä hetkellä ottaa Euribor 3kk, vaikka ero olisi 0.2%yks marginaalissa. Riippuu kurssikehityksestä, niinkuin sanoit, mutta nyt ollaan kyllä keltaisella alueella ja romahdusta odottamassa, jossa Euribor 3kk kannattaa paremmin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Kyllä. Minulla oli vahvasti sitä mukana, että nousu taittuu nyt ja/tai korot kääntyvät laskuun. En näe realistisena, että nousu jatkuu näin ja viimeistään 5% tuntumaan se pysähtyy. Tämä toki ennustus ja en ottanut korkokattoa, kun näin asian näin, mutta tuon kannattavuus on täysin siitä kiinni, mitä korko on vuoden päästä. Itse lähden siitä, että se on pienempi kuin nyt.

Aika, jolloin Euribor 12kk kannatti, oli juuri tuossa vuodenvaihteessa ja jos korko on tarkistuspäivänä laskusuuntainen, niin kannattaa silloin vähän ennen vaihtaa Euribor 3kk.

Itse tosiaan ennustan, että vuoden syklillä tulee halvemmaksi nyt tällä hetkellä ottaa Euribor 3kk, vaikka ero olisi 0.2%yks marginaalissa. Riippuu kurssikehityksestä, niinkuin sanoit, mutta nyt ollaan kyllä keltaisella alueella ja romahdusta odottamassa, jossa Euribor 3kk kannattaa paremmin.
Tuo €uriborin taittuminen viimeistään 5% tuntumassa on euriborin historiaan katsottuna "turvallinen" ennuste. Niin se on ennemminkin käyttäytynyt.

Mutta _varmaksi_ sitä ei voi sanoa kukaan. Olen täällä ennemminkin kauhukuvina maalaillut 90-luvun laman Helibor-korkoa, isäukko maksoi autolainasta yli 20% korkoa ja laina ei perkele lyhentynyt lainkaan. Hieman vanhempi kaverinikin oli silloin ostanut uudehkon auton lainarahalla niin joutui pakosta sen vaihtamaan vanhaan kotteroon ja jäi velkaa vuosikausiksi jäljelle :(

Nykypäivän velkavetoinen kuluttaminen ja asuntolainoitus ei yksinkertaisesti kestä enää tuollaisia korkoprosentteja ja toivottavasti sellaisia ei nähdäkään.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Kovin vanhahtava oli tuo sisustusmateriaalien (eli aidon puun) käyttö 2001 rakennettuun taloon.
Toki aito puu on materiaalina sellainen, että pelkällä maalilla ilmettä saisi jo nykyaikaistettua niin katoissa kuin keittiökalusteissa. Hakkaa mdf hötön monessakin mielessä.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 441
Kovin vanhahtava oli tuo sisustusmateriaalien (eli aidon puun) käyttö 2001 rakennettuun taloon.
Toki aito puu on materiaalina sellainen, että pelkällä maalilla ilmettä saisi jo nykyaikaistettua niin katoissa kuin keittiökalusteissa. Hakkaa mdf hötön monessakin mielessä.
Kattopaneeleita vaan maalaamaan, listat muutenkin irrottaa jos tapetoi kaikki huoneet. Lattialle vinyylilankut tms. kun muovimatot kuitenkin jo kulahtaneet :) Tossa on paljon 70-luvun kämppien vibaa silleen huonolla tavalla - sekä kalustusta randomisti eri vuosilta siitä eteenpäin, mutta nehän eivät kuulu kauppaan onneksi. Omilla vanhemmilla on aika alkuperäiskuntoinen talo 70-luvun lopulta ja huomaan huvittuneena monta yhtenevää elementtiä tuossa.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
41
Täällä saatiin laina OP:sta 3kk euriborilla ja 0,4 marginaalilla ja 300e käsittelykuluilla ilman sen kummempaa tinkaamista.
OP bonuksilla makselee esim. omakotitalon vakuutukset ja muitakin vakuutuksia pois.
Täällä samat luvut, tosin piti toisen pankin (S-pankki) kanssa kilpailuttaa jotta päästiin noihin lukuihin. S-pankki olisi tarjonnut 0,38% marginaalia ja 200€ käsittelykuluja, mutta laskin että marginaalin ero tekee 500€ koko laina-aikana ja noilla OP-bonuksilla ajetaan aika railakkaasti ohi kun niitä tulee sen yli 300€ per vuosi varmaan ainakin 10 vuoden ajan, millä voi maksaa vakuutuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Kovin vanhahtava oli tuo sisustusmateriaalien (eli aidon puun) käyttö 2001 rakennettuun taloon.
Toki aito puu on materiaalina sellainen, että pelkällä maalilla ilmettä saisi jo nykyaikaistettua niin katoissa kuin keittiökalusteissa. Hakkaa mdf hötön monessakin mielessä.
Oiskohan joku Iisakin kirkko mikä valmistunut -01 ja sellanen leima, mutta aloitettu tekemään joskus -90.

On meinaan tosiaan kasari/ysäri teemaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Oiskohan joku Iisakin kirkko mikä valmistunut -01 ja sellanen leima, mutta aloitettu tekemään joskus -90.

On meinaan tosiaan kasari/ysäri teemaa.
Nyt kun luin tuon myynti-ilmoituksen tekstinkin niin tuossa ylettömässä puupintojen käytössä lienee jokin päähänpinttymä hengittävyydestä ja muovien käyttämättömyydestä.

Korkeampi sokkeli, anturassa palkkiraudoitus, äänieristykseen kiinnitetty huomiota (lähes kaikissa seinissä kaksi kipsilevyä päällekkäin + villaeriste, makuuhuoneiden ovet palo-ovia (äänieristys 30 db), parikaapeliverkko (cat 5e), huonekorkeus 270 cm, seinissä ja katossa ei muovia (ainoastaan pesuhuoneen katossa on muovikalvo).

Tuo on tehty rakkaudella itelle. Ostajat tuskin osaavat anturan palkkiraudoitusta arvostaa samalla lailla kuin rakennuttaja ite...
Toivoa sopii, että kun höyrynsulkumuovi on jätetty pois niin myös rakenne on sen mukaisesti suunniteltu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Nyt kun luin tuon myynti-ilmoituksen tekstinkin niin tuossa ylettömässä puupintojen käytössä lienee jokin päähänpinttymä hengittävyydestä ja muovien käyttämättömyydestä.

Korkeampi sokkeli, anturassa palkkiraudoitus, äänieristykseen kiinnitetty huomiota (lähes kaikissa seinissä kaksi kipsilevyä päällekkäin + villaeriste, makuuhuoneiden ovet palo-ovia (äänieristys 30 db), parikaapeliverkko (cat 5e), huonekorkeus 270 cm, seinissä ja katossa ei muovia (ainoastaan pesuhuoneen katossa on muovikalvo).

Tuo on tehty rakkaudella itelle. Ostajat tuskin osaavat anturan palkkiraudoitusta arvostaa samalla lailla kuin rakennuttaja ite...
Toivoa sopii, että kun höyrynsulkumuovi on jätetty pois niin myös rakenne on sen mukaisesti suunniteltu.
Lattiaan kuitenkin laitettu muovia :rolleyes:

Toi teksti laadukkaasta rakentamisesta 20v sit ei kyllä istu noihin kuviin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 848
Tuo umpipuinen pesuhuoneen ovi on jotain mihin ei ole törmännyt sitten 70/80 vaihteen jälkeen. Ja vuolukivitakasta sekä ilmalämpöpumpusta huolimatta sähköä palanut 21mwh/v.
Voi olla että pelkkä digistailaus ei riitä kauppojen syntymiseen :D
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Tuo on tehty rakkaudella itelle. Ostajat tuskin osaavat anturan palkkiraudoitusta arvostaa samalla lailla kuin rakennuttaja ite...
Toivoa sopii, että kun höyrynsulkumuovi on jätetty pois niin myös rakenne on sen mukaisesti suunniteltu.
Joo selkeästi tehty hyviäkin asioita, toisaalta ei toi sokkeli nyt oikeasti kuvissa kovin korkealta näytä. Mutta totuus on että tarvitsee suoraan sellaisen vaatimattoman 100k€+ rempan. Kaikki lattiat ja katot uusiksi, keittiö, olohuone, vessa, kylppäri jne. uusiksi.

Joskus kun tuli asuntoja katseltua enemmän, niin näitäkin on tehty ihan tyylillä. Esimerkiksi kartano-tyyppisiä 2000-luvun rakennuksia, joissa se vanha henki oli tehty puulla, mutta olihan ne nyt oikeasti hiton tyylikkäitä tähän verrattuna. Toki nämähän nyt on vain omia mieltymyksiä. ;)

Jos ei halua seiniin muovia, niin kannattaa tehdä, vaikka hirsitalo ja saa samalla sen puun joka paikkaan paljon tyylikkäämmin. Myös katto voi olla paneloitu, eikä se näytä yhtään 70-80 luvulta.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Lisätään nyt pari esimerkkiä, joissa sitä oikeasti vanhaa henkeä on saatu kohtuu hyvin toistettua vielä 2000-luvulla. En siis lukenut tekstejä ollenkaan, vaan katsoin kuvia läpi, mutta lopputulos ei näytä halvalta 70-80 luvun räpellykseltä.


 

mie

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
146
Onko tälläisessä järjestelyssä jotain negatiivista, olettaen että olisi ostamassa esim kyseistä asuntoa. 200k€ hinta tuntuu ihan sopivalta tuolle asunnolle ja 183€ hoitovastike ei ole ollenkaan paha.
Ja jos on sijoittaja, niin tämä järjestelyhän on paljon parempi kun tuon voi ostaa 20k€ hinnalla ilman henk koht lainaa ja tuon 1100€ rahoitusvastike menee täysin tulonhankintavähennykseen, eli käytännössä vuokratulosta ei tarvitse maksaa ollenkaan veroa?

Eli tämä järjestelmähän on win-win jokaiselle ostajatyypille, niin sijoittajalle kuin itselle asumiseen, vai jääkö jotain minulta tajuamatta? Ja myös asunnon alkuperäinen ostajakin on varmasti ollut tietoinen että esim 2v asunnon ostosta alkaa juoksemaan +1k€ rahoitusvastike.
Sijoittat tosiaan tykkäävät rahoitusvastikkeesta, mutta heillekin liian korkea taso on riski. Homma toimii nousevilla markkinoilla, mutta hintojen laskiessa riskit saattavat realisoitua. Kaikki on hyvin, kunnes ei olekkaan ja pako alkaa. Ääritapaukset taitavat olla 90% rahoitusvastikkeella, niin markkinoiden ei tarvi paljoa laskea, niin asukkaiden ei kannata edes yrittää maksaa rahoitusvastiketta pois. Kuplan huipulla kalliilla rakettussa talossa vastattava velka on äkkiä suurempi, mitä asunnolla on arvoa.

Esim. pk-seudulla 500 ke asunto 90% velkaosuudella. Arvon laskiessa 20% vastattavaa on yhä jäljellä 450 ke taloyhtiölle, mutta asunnon arvo 400 ke. Jokaiselle takaisinmaksetulla eurolla onkin arvoa vain 0,88e. Tällöin taloudellisesti on parasta hankkiutua asunnosta eroon, vaikka ilmaiseksi.

Toisekseen, kun asukkaat lähtevät pakoon, alkaa koko yhtiön romahdus. Kun arvoton osake on veivattu kossupullolla luottotiedottamalla puliukolle, niin muiden täytyy vastata suuremmasta osasta velkaa. Taloyhtiö voi ajan myötä ottaa asuntoja haltuun, mutta ei niistä saa myydessä mitä tarvisi tai vuokrat eivät kata kuin osan lyhennyksistä.

Tämä pohdinta siis äärimmilleen vivutetuista yhtiöistä. Suurin osa on onneksi alhaisemmalla asteella.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 608
Esim. pk-seudulla 500 ke asunto 90% velkaosuudella. Arvon laskiessa 20% vastattavaa on yhä jäljellä 450 ke taloyhtiölle, mutta asunnon arvo 400 ke. Jokaiselle takaisinmaksetulla eurolla onkin arvoa vain 0,88e. Tällöin taloudellisesti on parasta hankkiutua asunnosta eroon, vaikka ilmaiseksi.
No miksi pakkomyynti, jos kova vuokra rullaa luotettavasti?
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Sijoittat tosiaan tykkäävät rahoitusvastikkeesta, mutta heillekin liian korkea taso on riski. Homma toimii nousevilla markkinoilla, mutta hintojen laskiessa riskit saattavat realisoitua. Kaikki on hyvin, kunnes ei olekkaan ja pako alkaa. Ääritapaukset taitavat olla 90% rahoitusvastikkeella, niin markkinoiden ei tarvi paljoa laskea, niin asukkaiden ei kannata edes yrittää maksaa rahoitusvastiketta pois. Kuplan huipulla kalliilla rakettussa talossa vastattava velka on äkkiä suurempi, mitä asunnolla on arvoa.

Esim. pk-seudulla 500 ke asunto 90% velkaosuudella. Arvon laskiessa 20% vastattavaa on yhä jäljellä 450 ke taloyhtiölle, mutta asunnon arvo 400 ke. Jokaiselle takaisinmaksetulla eurolla onkin arvoa vain 0,88e. Tällöin taloudellisesti on parasta hankkiutua asunnosta eroon, vaikka ilmaiseksi.

Toisekseen, kun asukkaat lähtevät pakoon, alkaa koko yhtiön romahdus. Kun arvoton osake on veivattu kossupullolla luottotiedottamalla puliukolle, niin muiden täytyy vastata suuremmasta osasta velkaa. Taloyhtiö voi ajan myötä ottaa asuntoja haltuun, mutta ei niistä saa myydessä mitä tarvisi tai vuokrat eivät kata kuin osan lyhennyksistä.

Tämä pohdinta siis äärimmilleen vivutetuista yhtiöistä. Suurin osa on onneksi alhaisemmalla asteella.
Itse myin velattoman osakkeen pk-seudulla 2018 rakennetusta talosta koronan kuumimmalla huipulla. Sain hyvät rahat ja onnistuin samalla vaihtamaan "huolettomaan kiinteistöön", jossa naapurit ei aiheuta itselle taloudellisia huolia... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: B12

mie

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
146
No miksi pakkomyynti, jos kova vuokra rullaa luotettavasti?
Mikäli osakkeeseen liittyy enemmän vastattavaa kuin sillä on arvoa, niin sitä ei kannata pitää. Parempi hankkiutua siitä eroon ja hankkia vastaava asunto toisesta yhtiöstä. Ensimmäisenä ongelmaosakkeista hankkiutuvat eroon henkilöt, joilla on taloudellista liikkumavaraa. Jäljelle jäävät vivutetut sijoittajat, jotka eivät halua alaskirjata tasettaan ja ihmiset, joilla ei ole muutenkaan varaa asua kalliissa talossa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 608
Mikäli osakkeeseen liittyy enemmän vastattavaa kuin sillä on arvoa, niin sitä ei kannata pitää. Parempi hankkiutua siitä eroon ja hankkia vastaava asunto toisesta yhtiöstä. Ensimmäisenä ongelmaosakkeista hankkiutuvat eroon henkilöt, joilla on taloudellista liikkumavaraa. Jäljelle jäävät vivutetut sijoittajat, jotka eivät halua alaskirjata tasettaan ja ihmiset, joilla ei ole muutenkaan varaa asua kalliissa talossa.
No asuntojen arvot näinä aikoina seilaavat sinne tänne. Enää ei ole takuuvarmaa arvonnousua joka vuosi. Voihan ne koittaa taas paremmat ajat muutaman vuoden päästä. Helsingin hintaromahdusta on odotettu ainakin jostain 2000 lähtien.
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 242
Hesarin tuoreimman uutisen mukaan omakotitalojen hinta on pääkaupunkiseudulla tippunut huipusta 16,5%, euroina yli 100 000€, ja Espoossa saa uudiskohteen hinnasta alennusta x € jos allekirjoittaa sallassapitosopimuksen. Rajua menoa.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
417
Hesarin tuoreimman uutisen mukaan omakotitalojen hinta on pääkaupunkiseudulla tippunut huipusta 16,5%, euroina yli 100 000€, ja Espoossa saa uudiskohteen hinnasta alennusta x € jos allekirjoittaa sallassapitosopimuksen. Rajua menoa.
Mistä tuo salassapitosopimus-asia on löydetty/tullut tietoon?

Edit. Löytyi
 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 608
Tarkoittaako tuo, että ei saa kertoa liian halpaa toteutunutta kauppahintaa?
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 441
Lisätään nyt pari esimerkkiä, joissa sitä oikeasti vanhaa henkeä on saatu kohtuu hyvin toistettua vielä 2000-luvulla. En siis lukenut tekstejä ollenkaan, vaan katsoin kuvia läpi, mutta lopputulos ei näytä halvalta 70-80 luvun räpellykseltä.
Nuo eivät tosin ole 70-lukua. 70-luvulla oli todella hienojakin tyyliratkaisuja ja onhan sitä muotokieltä tullut huonekaluihin uudestaankin, esim. tv-tasojen ja vastaavien jalkoihin. 70-luvun hifilaitteissa oli paikoin aidosta arvopuusta koteloita ja metallista käsityönä tarkkuuskoneistettuja nuppeja eikä mitään kromimaalattuja onttoja muovisia paskeita. 80-luvulla sitten tuli jo elektroluminenssia ja taas muutamia ikonisia klassikoita. VU-mittarien taustavaloissa oli lämmin värisävy, kun nykyisin näkee jääkylmää sinistä lediä vaan joka paikassa. Värien käyttö oli rohkeaa 70-luvulla. Turussa oli jokin aika sitten Koivulassa myynnissä oikein hieno 70-luvun iso talo, jossa ihan myynti-ilmoituksenkin mukaan oli paljon laittamista, koska pintaa riitti. Harkitsin puoliksi leikillä, mutta pakko oli nostaa kädet pystyyn, kun remppaa olisi ollut vaan ihan liikaa ja hintaakin olisi helposti tullut pari sataa tonnia ilman että olisi isommin alkanut hifistellä. Lisäksi kunnolla tehty restaurointi vaatisi kunnolla osaamista aikakauden tyylistä. Vähän turhan stressaavaa, jos samalla pitäisi elää ja asuakin siinä. /ot
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 670
Viestejä
4 207 821
Jäsenet
70 932
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom