Miten laskette tämän korkotuoton? Oletus että korot ovat 2 vuoden päästä 3-4%, entä 10 vuoden jne. ? Entä jos ne ovatkin alle 1% 2 vuoden päästä? No jokainen tekee miten parhaaksi näkee, ei näihin tietysti absoluuttisia totuuksia ole.
Itse olen laskenut tätä asiaa seuraavasti:
- Tämän kokoinen (tosin vanhempi) kämppä maksaisi vuokralla päälle tonnin (mutta lasketaan että vuokra olisi tasan sen 1000€). Kun otin lainan ja maksan vastiketta jäin "voitolle" ehkä muutaman satasen kuussa. Kun korot menivät miinukselle jatkoin silti noin 50-100% rahan laittamista lainanlyhennys tilille.
Kun korot taas pomppasivat ylös lyhensin sitä lainaa sillä mitä olin puskuria kasvattanut.
- Nyt vastike ja lainan korot ovat noin 400€ halvempi vaihtoehto kuin asua vuokralla.
- Kun olen asunut sen 25 vuotta (nyt 8) tässä voin laskea että saan "korkoa" päälle 700€ vs jos asuisin vuokralla.
Tietysti tässä ei ole laskettu että vuokra tai vastike nousisi tai laskisi yhtään (nyt se on tosin laskenut kun siirryttiin maalämpöön öljystä mutta kuitenkin, en laske sitä tähän).
Eli jos laskee että:
- 8 vuotta olen saanut "korkoa" ottamalla asuntolainan ja ostamalla tämän kämpän enkä sijoittamalla rahojani noin 20 000€ (koska jatkoin rahan "sijoittamista" lainanhoitotilille samaa tahtia kuin jos korot eivät olisi laskeneet ollenkaan ja hieman enemmänkin, siksi sain "vain" noin 200€/kk korkoa eli voittoa tänä aikana), sitten jos lasketaan että seuraavat 17 vuotta saisin "korkoa" noin 82 000€ (
eli hieman rapiat 400€/kk mikä on tämän hetkinen vastike+lyhennys vs mitä maksaisin vuokraa) eli yhteensä hieman päälle 100 000€ 25 vuoden aikana (otaksuen että korot eivät nouse eivätkä laske vaan pysyvät samana, enkä jostain syystä tekisi yhtään lisää lainan lyhennyksiä vaan maksaisin nykyistä summaa lainan loppuun saakka).
Toki sitten näkee miten se alkupääoma, otaksun että myös se hieman kasvaa (eli jos myyn asunnon) ainakin siihen verrattuna jos en olisi ottanut velkaa vaan sijoittanut alkupääoman osakkeisiin ja asuisin vuokralla. (Pirkanmaan alueella, hinnat ovat nousseet, toki voi tapahtua että tulee 90-luvun kaltainen romahdus ja arvo laskee jolloin "pääoma" ei kasva niin paljoa mutta voin kuitenkin asua tässä edelleen)
Eli teoriassa uskoisin että 25 vuodessa saan siis "korkoa" hieman päälle 100 000€ ja itse pääoma kasvaa myös hieman (asunnon arvo), toki siinä tulee myös tiettyjä kuluja (maalämpöön siirtyminen suurin noin 4500€ tarkkaa arvoa ei ole vielä kerrottu).
Eli tekemällä tämän sijoituksen tulen saamaan noin neljännes miljoonan 25 vuoden aikana (jos myisin myös asunnon hinnalla mikä ei olisi edes järkevää myydä sijaintia ajatellen), toki moni ei ikinä myy niitä osakkeitaan joten lasketaan vaan että osake (asunto) tulee tuottamaan jonkun 700+€ vuodessa sitten 25 vuoden jälkeen (pelkkä vastike vs vuokralla asuminen). Mikä tekee puhdasta "korkotuottoa" päälle 8500€/vuodessa. mistä tulee seuraavassa 25 vuodessa päälle 200 000€. Parasta tässä kaikessa on se että tuosta "korkotuotosta" en joudu maksamaan veroa. Eli siitä kun asuntolainan otin 50 vuotta eteenpäin tulen hyvin luultavasti saamaan tuolla yhdellä alkupanostuksella (sekä yhdellä ylimääräisellä lainanlyhennyksellä) päälle 300 000€ "korkoa".
Ei sinänsä paha...