Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Pohjasuunnittelusta en ole kyllä samaa mieltä. En tiedä Oulusta, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu siltä, että uusissa asunnoissa on usein kovin pienet huoneet ja neliöitä käytetään rutkasti valtaviin kylppäreihin. Keittiön puolesta uusissa on usein nykyään suosittu avokeittiö, mutta hyvin usein vanhemmissakin taloissa keittiö on olohuoneen vieressä ja kevyt väliseinä on helppo purkaa.

Tämä siis 70-90-lukujen taloissa. 60-luvun taloissa kylppärit ovat yleensä turhan ahtaita ja muutenkin pohjissa voi olla jänniä piirteitä.

Olen kyllä uudemmissa huomannut myös itse, että esimerkiksi jos katselee kolmiota niin huoneet ovat sen kokoisia, että niihin mahtuu juuri se sänky ja yöpöytä. No mihinkäs muuhunkaan sitä tilaa tarvitsisi :).

Uudistuotannossa voi käydä niinkin, että mikä on nyt kaukana niin 40 vuoden päästä onkin "lähellä" ja hyvällä paikalla - oletettavasti muuttoliikenne kaupunkeihin vaan kasvaa. Tietysti tuskin kukaan asumistaan perustaa sille, mitä on 40 vuoden päästä.
 
No sama ralli se on joka paikassa kun laissa on ne esteettömyysmääräykset, joka on kyllä tuuheaa paskaa, että jokaikisen kämpän ne pitää täyttää.
Pienehköjä kaksikerroksisia asuntoja (joissa todella ahtaat portaat) niin yläkerrassa pitää olla esteetöntä liikkua pyörätuolilla :facepalm:
 
Pohjasuunnittelusta en ole kyllä samaa mieltä. En tiedä Oulusta, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu siltä, että uusissa asunnoissa on usein kovin pienet huoneet ja neliöitä käytetään rutkasti valtaviin kylppäreihin. Keittiön puolesta uusissa on usein nykyään suosittu avokeittiö, mutta hyvin usein vanhemmissakin taloissa keittiö on olohuoneen vieressä ja kevyt väliseinä on helppo purkaa.

Tämä siis 70-90-lukujen taloissa. 60-luvun taloissa kylppärit ovat yleensä turhan ahtaita ja muutenkin pohjissa voi olla jänniä piirteitä.
Tämä nykyinen 60-luvun asunto tuntuu aivan järjettömästi isommalta, kuin edellinen 2010-vuoden asunto vaikka pinta-alaa tässä nykyisessä on vain huikea yksi neliömetri enemmän. En ymmärrä mistä ne neliöt tähän tulee vai onko tämän pinta-ala oikeasti laskettu väärin. Kylpyhuone nyt luonnollisesi on tässä murto-osa edellisen asunnon kylppäristä, mutta aivan hyvin mahtuu tässäkin paskomaan ja vettä suihkimaan.
 
PK- seudulla on kyllä melkoista tämä asunnon etsiskely. Hintaluokka perheasunnoille on järjestään 220k€ ylöspäin ja nämäkin ovat ennen 90- lukua tehtyjä kämppiä. Tosin vaihtoehtoja olisi runsaammin, jos ei karsisi kaikki suuremmat kerrostalolähiöt pois.

On tämä tavallaan ihan hauskaakin puuhaa, odotella josko tietyille alueille tuleekin jokin helmi myyntiin. Varsinkin kun muutaman pankin kanssa on hommat selvät, niin ei ole niin hätää.
 
PK- seudulla on kyllä melkoista tämä asunnon etsiskely. Hintaluokka perheasunnoille on järjestään 220k€ ylöspäin ja nämäkin ovat ennen 90- lukua tehtyjä kämppiä. Tosin vaihtoehtoja olisi runsaammin, jos ei karsisi kaikki suuremmat kerrostalolähiöt pois.

On tämä tavallaan ihan hauskaakin puuhaa, odotella josko tietyille alueille tuleekin jokin helmi myyntiin. Varsinkin kun muutaman pankin kanssa on hommat selvät, niin ei ole niin hätää.

Anteeksi typeryyteni mutta pari kysymystä:
1. Mihin asti lasket PK-seudun
2. Mikä on perheasunto

Kyselen siksi että kyllä tässä samaa katsellaan ja mitä tullut vastaan niin hinnat on alkaen 330k€. Jos tositaan alkaen 220k kämppiä on vielä jossakin sivustolla tarjolla niin vinkit otetaan vastaan.
 
Anteeksi typeryyteni mutta pari kysymystä:
1. Mihin asti lasket PK-seudun
2. Mikä on perheasunto

Kyselen siksi että kyllä tässä samaa katsellaan ja mitä tullut vastaan niin hinnat on alkaen 330k€. Jos tositaan alkaen 220k kämppiä on vielä jossakin sivustolla tarjolla niin vinkit otetaan vastaan.

Moi,

Noh olemme etsineet hki-vantaa-espoo. Näyttää että päädymme Helsinkiin. Perheasunto eli 3h+k+s tai 4h+k+s rivari - 70m2 - 90m2.

Ja ihan normisivustoilta, Etuovi ja Oikotie.
 
Moi,

Noh olemme etsineet hki-vantaa-espoo. Näyttää että päädymme Helsinkiin. Perheasunto eli 3h+k+s tai 4h+k+s rivari - 70m2 - 90m2.

Ja ihan normisivustoilta, Etuovi ja Oikotie.

Tuohon (alkaen) 220ke hintaan ei kyllä Hkista mitään järkevää 3-4h rivaria saa. Homeisia valesokkelimurjuja odottamassa putkiremppaa... Tietty jos alueeksi kelpaa Kontula, Kivikko jne niin sitten. Karkeasti yleistäen tuntuu HKI:ssa hinnat alkavan huoneiden lukumäärällä ainakin kolmioon asti.

Vajaa vuosi sitten etsittiin perheasuntoa ja kyllä tiukkaa teki. Lopulta löydettiin Hitas-kolmio itselle mieluisalta alueelta 245ke:lla 67,5m2 (r. 2013). Vahingossa tuli huomattua, että jos maksimilainamäärä ei tunnu riittävän niin ostamalla velallisen asunnon voi päästä kiinni hieman (velattomana) kalliimpaan asuntoon. Näin kävi meille, että saatiin ostettua noin 20ke
kalliimpi asunto mihin muuten olisi ollut varaa. Meille tämä ero oli merkittävä, sillä se tuntui olevan juuri se kipuraja itselle siedettävien vaihtoehtojen kanssa.

Hitas ei tietty se taloudellisesti paras vaihtoehto (kalliit vastikkeet ja rajattu arvonnoussu), mutta voittaa vuokralla asumisen.
 
Viimeksi muokattu:
Saa kyllä kauhulla katsoa tuota PK-seudun hintatasoa.

Aluksi vähän kauhistutti ottaa yli 200ke lainaa, mutta kyllä se taitaa olla aika normi tällä hetkellä. Nyt voi olla ihan tyytyväinen omaan hankintaan Oulusta. 260ke omakotitalo rv. 2006, 1200m2 omalla tontilla ja keskustaan 8km. Alueen palvelutasokin on kattava.
 
Saa kyllä kauhulla katsoa tuota PK-seudun hintatasoa.

Juu tuntuu siltä että muiden isojen kaupunkien ja niiden lähiseudun hinnat (bussilla/ratikalla/junalla/autolla nopeasti sen "ison kaupungin" keskustaan, esim. ~20min) voi helposti tuplata jos miettii PK-seudulta asuntoa.

Tosin sekin tuntuu nykyisin hieman oudolta että todella moni pitää itsestään selvänä että kyllä sen 20+ vuoden lainan "helposti" hoitaa mutta edes 10% lainasummasta ei tahdo saada säästettyä vaan toteaa suoraan että penniäkään ei ole säästössä ja pitäisi satoja tuhansia saada lainaa mieluusti ilman takaajiakin.

Ei sillä, jos asuu muualla kuin PK-seudulla en itsekään suosittelisi sitä "perinteistä" aloita pienestä yksiöstä, sitten osta kaksio kun seurustelet, kun raskaana kolmio, sitten isompaa jne. kärrynpyörää.

Voi olla että moni ei enää muista korkeampia korkoja mutta kyllä ne korot varmasti tulevat nousemaan ~kymmenen vuoden sisällä. Ei ehkä (ja toivottavasti) tämän vuosikymmenen aikaan päälle 1% mutta varmasti ne sieltä joskus nousevat ns. normaaleihin 3+% korkoihin ainakin.
 
Tosin sekin tuntuu nykyisin hieman oudolta että todella moni pitää itsestään selvänä että kyllä sen 20+ vuoden lainan "helposti" hoitaa mutta edes 10% lainasummasta ei tahdo saada säästettyä vaan toteaa suoraan että penniäkään ei ole säästössä ja pitäisi satoja tuhansia saada lainaa mieluusti ilman takaajiakin.
Tässä on nyt koottu samaan viestiin kaikki äärimmäisyydet, mutta minusta säästäminen vuokrakämpässä asuen ei kannata, jos ostettava kämppä ei ole tasoltaan kovin kaukana siitä vuokrakämpästä. Lainan takaisinmaksu kun käytännössä kasvattaa omaa varallisuutta. Vuokra-asunnossa säästöön jää suhteessa pienempi summa. Tilanne on toinen, jos tavoitteena on merkittävästi nykyistä parempi asumistaso ja säästäminen tapahtuu asuen suht edullisessa vuokra-asunnossa.
 
Tässä on nyt koottu samaan viestiin kaikki äärimmäisyydet, mutta minusta säästäminen vuokrakämpässä asuen ei kannata, jos ostettava kämppä ei ole tasoltaan kovin kaukana siitä vuokrakämpästä. Lainan takaisinmaksu kun käytännössä kasvattaa omaa varallisuutta. Vuokra-asunnossa säästöön jää suhteessa pienempi summa. Tilanne on toinen, jos tavoitteena on merkittävästi nykyistä parempi asumistaso ja säästäminen tapahtuu asuen suht edullisessa vuokra-asunnossa.

Oma kirjoitukseni kirjoitettu "ei PK-seudulla asuvan näkökulmasta".

Tässä olen toki samaa mieltä, eli JOS sattuu jo nyt asumaan isossa omakotitalossa vuokralla tms. on tietysti järkevää ostaa oma ja jopa pienemmällä kuukausittaisella kululla maksella omaa asuntoaan pois. Joillekin tämä on valitettavasti ainoa keino koska löytyy jo vaimoa, muutama lapsi, parisen koiraa jne jne.

Mutta henkilökohtaisesti jos vain pystyy kannattaa elää se vuosi tai pari halvemmassa vuokrakämpässä (esim. se paheksuttu betonikuutio missä kutakuinkin 1h ja keittokomero sekä suihkutilat + vessa eli 18-38m2 kauhistus) säästäen 1k+€/kk sitä omaa kämppää varten.

Luonnollisesti otaksun että tässä vaiheessa on se työpaikka ainakin mistä säästöjä tehdä, muuten se oma asunto ja asuntolaina ei ole ehkä realistisin haave.

Sitten kun hankkii sen kämpän niin etsii oikeasti sellaista missä voi paitsi itse asua myös se mahdollinen tuleva puoliso sekä tarvittaessa lapsi ja ehkä kotieläinkin (mutta ottaa sen asuntolainan omiin nimiinsä ihan realismin nimissä ettei eron tullessa myös asunto joudu pakkomyyntiin). Eli esim. joku 70-100m2 tai vaikka se omakotitalo (mikä tosin maksaa sitten väkisinkin hieman enempi, kuten aiemmin yllä mainittiin 260k)

Lyhyesti siis: elä pari vuotta+ kuten olisit vielä opiskelija noin 500€ asumiseen ja 200€ ruokaan /kk ja laita mitä pystyt (1000€+/kk) säästöön. (jos nyt esim. saa vähintään 1800€/kk mistä 100€ jäisi vielä ns. muihin kuluihin)

Tämän jälkeen pystyy kohtuu helposti elämään hieman leveämmin, maksamaan esim. 200€ vastiketta ja 400€ lainanlyhennystä + 300€ ruokaan minkä jälkeen jäisi vielä 900€ muuhun käyttöön, esim. osakkeisiin tai pahan päivän varalle (mistä osa toki menee vuosien aikana hajoaviin tavaroihin, vaatteisiin jne) <= tuo noin 400€ lainanlyhennystä on otettu ideasta että hankitaan joku noin 150K asunto ja omia säästöjä on tuo vähintään 25-30k eli laina osuus olisi 120k, tämä siis päässä laskien ~400€ 25v laina-ajalla. Mikäli lainaa ottaa enempi voi laskea summan olevan isompi ja lisätä säästöaikaa esim. vuodella tai parilla jne.

Mutta jos jo nyt asuu vuokralla mistä maksaa esim. 1500€/kk siitä kauniista omakotitalosta ja käteen jää 300€ ruokaan ja kaikkeen muuhun.. ..ehkä pitäisi katsoa peiliin ja miettiä löytyisikö muualta halvempaa kämppää?
 
Tuohon (alkaen) 220ke hintaan ei kyllä Hkista mitään järkevää 3-4h rivaria saa. Homeisia valesokkelimurjuja odottamassa putkiremppaa... Tietty jos alueeksi kelpaa Kontula, Kivikko jne niin sitten. Karkeasti yleistäen tuntuu HKI:ssa hinnat alkavan huoneiden lukumäärällä ainakin kolmioon asti.

Vajaa vuosi sitten etsittiin perheasuntoa ja kyllä tiukkaa teki. Lopulta löydettiin Hitas-kolmio itselle mieluisalta alueelta 245ke:lla 67,5m2 (r. 2013). Vahingossa tuli huomattua, että jos maksimilainamäärä ei tunnu riittävän niin ostamalla velallisen asunnon voi päästä kiinni hieman (velattomana) kalliimpaan asuntoon. Näin kävi meille, että saatiin ostettua noin 20ke
kalliimpi asunto mihin muuten olisi ollut varaa. Meille tämä ero oli merkittävä, sillä se tuntui olevan juuri se kipuraja itselle siedettävien vaihtoehtojen kanssa.

Hitas ei tietty se taloudellisesti paras vaihtoehto (kalliit vastikkeet ja rajattu arvonnoussu), mutta voittaa vuokralla asumisen.

Pohjois-Helsingistä katsellaan. Voihan se olla että ne ovat kaikki sitten valesokkelihomekämppiä joissa on putkiremppa ensi vuonna, mutta näillä mennään. Ihan jees kämppä on tällä hetkellä kiikarissa. Hitas- kämppiä ollaan katsottu myös, mutta niissä on niin kovat menot per kk. Kaukolämmöllä oleva rivarikolmio, vanha mutta kunnossa pidetty muuten kelpaa meille.

Tällä hetkellä asumiskulut ovat niin kovat että olisi mukava löytää kämppä suht nopeasti.

Eka kirjallinen tarjous nyt pankiltakin saatu. Pitää vähän etsiskellä ja katsoa onko tuo vertailuna hyvä.
 
Mikähän noista maksutavoista on paras? Perkele kun tässä saa ihan huuli pyöreenä olla.

Tasaerä houkuttelisi sen puoleen, että siinä ei kovin herkällä taitaisi se kuukausimaksua muuttua mihinkään..
 
Mikähän noista maksutavoista on paras? Perkele kun tässä saa ihan huuli pyöreenä olla.

"
Yleisimmät lyhennystavat ovat (kiinteä) tasaerä, annuiteetti ja tasalyhennys.

Tasaerälainassa lainan pääoman lyhennyksestä ja korosta muodostuva maksuerä pysyy samana koko ajan.
Tasaerälainassa viitekoron mahdolliset muutokset eivät vaikuta maksuerän suuruuteen, mutta laina-aika muuttuu.
Tasaerälainan laina-aika pitenee koron noustessa ja lyhenee koron laskiessa.

Myös annuiteettilainaa maksetaan takaisin samansuuruisina maksuerinä.
Tasaerälainasta poiketen viitekoron arvon muutokset vaikuttavat kuitenkin maksuerän suuruuteen.
Laina-aika säilyy viitekoron arvon muuttuessakin ennallaan.

Tasalyhennyslainassa lainan pääomaa maksetaan takaisin tasasuuruisin lyhennyksin. Lyhennyksen päälle lisätään korko.
Tasalyhennyslainan maksuerä pienenee vähitellen lainapääoman pienentyessä, jos lainan viitekorossa ei tapahdu muutoksia.
Viitekoron arvon muutokset vaikuttavat maksuerän suuruuteen. Laina-aika ei muutu.
"


Lisäksi on neljäs lainatyyppi mitä ei yleensä yksityiselle mainita: kertalyhenteinen laina eli ns. bullet-laina. (Lainapääoma erääntyy laina-ajan päättyessä kerralla maksettavaksi)

Yleensä noissa on muutamia juttuja joita ei heti ehkä tule mieleen:
1) Voiko tarvittaessa maksaa (lyhentää) suuremman summan kerralla (niin useasti kuin haluaa) ilman että se vaikuttaa maksuaikaan?
1.5) Tuleeko lisämaksuja siitä jos haluaa lyhentää lainaa etukäteen, jos tulee paljonko?
2) Mille laina-ajalle noita saa, onko niissä eroja riippuen lainatyypistä?
3) Onko lainahoitokuluissa suuria eroja lainatyypin mukaan jne?

Omia mietteitä + faktoja:
- Kiinteää tasa-erää ei yleensä saa ns. "ota niin pitkä laina-aika kuin mahdollista" periaatteella (yleensä siis 25v) koska siinähän pahimmillaan (jos korot tarpeeksi nousevat) maksaa pelkästään korkoja ja maksettava voi teoriassa jopa nousta (jos korot ovat suuremmat kuin erä minkä maksaa). Tämä on hyvä jos maksun ajalla ei ole niin hirmuisesti väliä, et halua tehdä lyhennyksiä (yleensä kiellettyä jopa) ja haluat tietää varmasti paljonko sinulta menee "maailman tappiin" rahaa kuussa. TÄSSÄ siis voi olla että se 25v laina-aika venyykin esim. 35v aikaan tms. Yleensä myös pienellä präntillä on mainittua että korot on joka tapauksessa pakko maksaa, vaikka itse lainaa ei lyhentäisikään. Eli jos korot nousevat tarpeeksi voi pahimmillaan joutua maksamaan enempi per kuukausi kuin on alunperin varautunut.

- Annuiteetti lainassa alussa maksat enempi korkoja, mikä TÄLLÄ HETKELLÄ on erittäin hyvä juttu koska korot ovat todella alhaalla, toki jos korot nousevat todella korkeiksi talous voi joutua vaikeuksiin = lainan ottajalla täytyisi olla selkärankaa laittaa rahaa jossain muodossa säästöön ns. pahan päivän varalle (puskurirahastoa). Tämän lainamuodon saa yleensä 25v ajaksi ja sitä voi lyhentää huomattavissa määrin etukäteen (esim. korkojen noustessa) laina-ajan pysyessä silti samana = loppuajan lyhennykset ovat pienemmät.

- Tasalyhennyksessä saa yleensä 25v laina-ajan ja lainan alussa lyhennykset ovat kaikkein kovimmat (eniten lainaa = korkoa maksettavana) ja maksuerät pienentyvät hiljakseen lainan vähentyessä.
Mikäli tietää tekevänsä esim. parin vuoden sisällä paljon ylitöitä ja saavansa bonuksia tämä voi olla järkevin tapa lyhentää lainaa alussa nopeasti jos se pankille sopii. Tämä täytyy tietysti kysyä ja sopia pankin kanssa!

lyhennystavat5-1.png


Itse suosisin joko Annuiteettiä tai Tasalyhennystä riippuen tilanteesta. Tietysti liian kireälle ei kannata talouttaan laittaa.

Eli: jos pystyy nyt olemaan tuhlaamatta Annuiteetti olisi oma valintani ja säästäisin joko osakkeiden tms. muodossa ajatuksena "heti kun korot nousevat maksan ison summan lainasta heti pois, laina-ajan pysyessä silti samana mutta maksujen vähentyessä."

Tasalyhennys olisi silloin jos tietäisin esim. ottavani nyt 200k lainaa ja saavani syystä X esim. 2v aikana ylitöistä ja muusta esim. 50k säästöön (eli 25k per vuoso) mitkä laittaisin heti lainan lyhentämiseen. Mikäli pankki sanoisi että se on OK ja ei vaikuta 25v laina-aikaan (mutta tietysti vähentäisi sitten kuukausittaista maksua)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia todella kattavasta vastauksesta! Tosiaan nyt ekat laskelmat tulivat kiinteänä tasaeränä laskettuna (tosin ei tuossa ainakaan päde se että alussa maksetaan suurimmaksi osaksi korkoa) ja 20-v laina ajalla.

Korkoa olisi alussa n.15% maksun määrästä. Ja lainaa voisi maksaa takaisin enemmänkin (osissa tai kokonaan) ilman että siitä tulee lisäkuluja.

Pitäisi varmaan laskeskella nyt vähän kaikkia vaihtoehtoja ja olettaa että 10-v sisään korot ovat ainakin 2% korvilla.
 
Suunnitelmissa 200 - 250k hintainen rivitaloasunto PK-seudulta. Pääomaa löytyy runsaat 30 % ostohinnasta, joten lainan pitäisi irrota kohtalaisin ehdoin. Oma työpaikka on kuitenkin suhdanneherkällä alalla, joten taloudellisesti haastavammat ajat voivat odottaa tulevaisuudessa. Mietinkin pystyykö asuntoa ylläpitämään maksamalla ainoastaan korkoa + vastikkeet, vai vaatiiko pankki jotain minimilyhennystä?
 
Suunnitelmissa 200 - 250k hintainen rivitaloasunto PK-seudulta. Pääomaa löytyy runsaat 30 % ostohinnasta, joten lainan pitäisi irrota kohtalaisin ehdoin. Oma työpaikka on kuitenkin suhdanneherkällä alalla, joten taloudellisesti haastavammat ajat voivat odottaa tulevaisuudessa. Mietinkin pystyykö asuntoa ylläpitämään maksamalla ainoastaan korkoa + vastikkeet, vai vaatiiko pankki jotain minimilyhennystä?
Nordealla on ns. Lyhennysjousto, joka tarkoittaa, että jos on vaikkapa 150k lainaa, niin voi halutessaan jättää lyhennyksiä tekemättä maksimissaan 15 tonnin edestä (jolloin takaisinmaksuaika tietysti vastaavasti pitenee). Tuota varten ei tarvitse ottaa yhteyttä pankkiin, eli voi ihan vain verkkopankissa asettaa seuraavan lyhennyksen pienemmäksi tai suuremmaksi oman maun mukaan, jos vakiolyhennys ei sovi rahatilanteeseen.
 
"
Eli: jos pystyy nyt olemaan tuhlaamatta Annuiteetti olisi oma valintani ja säästäisin joko osakkeiden tms. muodossa ajatuksena "heti kun korot nousevat maksan ison summan lainasta heti pois, laina-ajan pysyessä silti samana mutta maksujen vähentyessä."

Tuossa puskurin säästämisessä osakkeisiin kannattaa olla tarkkana. Osakkeista ei koskaan tiedä onko se sinulle sopiva hetki hyvä ajakohta myydä ne. Voi käydä hyvin tai voi käydä todella huonosti.
Itselläni on nelinumeroinen puskuri Bank Norwegianin (1,75% korko) tilillä ja osakkeissa ne rahat jotka uskon pystyväni pitämään osakkeissa myös pahana päivänä. Tietty osakkeet ovat pitkässä
juoksussa hyvin tuottavia, jos vain kestää riskin.
 
Elämä helpottuu monessa asiassa ja etenkin näissä laina-asioissa kun on se 20-40% pesämuna tilillä. Esimerkiksi lyhennysvapaata voit pitää vaikka puoli vuotta ihan vaan siksi koska "huvittaa" jos asuntolainaa on selvästi vähemmän mitä asunnon reaaliarvo.

Itse olen lähtenyt liikenteesen siitä että 21-vuotiaana 140te lainaa ja oma asunto alle 100% velalla. Tässä nyt reilut 10v myöhemmin asia ei harmita yhtään. Ei ole koskaan tarvinnut "säästää" vaan rahaa on kertynyt pikkuhiljaa mutta suurimman varallisuuden on ehdottomasti tehnyt tuo asunto. Kolme kertaa olen asuntoa vaihtanut ja vaikka myyntivoittoja ei laskettaisi, on jo pelkästään lyhennyksistä kertynyt säästöön lähemmäs 100 000 euroa.

Ja kyllä vuonna 2006 jo kauhisteltiin miten "kaksio voi maksaa yli 100 000 euroa", silloin kun monet tutut ostivat yksiköitä pk-seudulta siihen 70-80ke. Olin monen mielestä hullu kun ostin leppävaarasta uuden kaksion 140te :/
 
Elämä helpottuu monessa asiassa ja etenkin näissä laina-asioissa kun on se 20-40% pesämuna tilillä. Esimerkiksi lyhennysvapaata voit pitää vaikka puoli vuotta ihan vaan siksi koska "huvittaa" jos asuntolainaa on selvästi vähemmän mitä asunnon reaaliarvo.

Itse olen lähtenyt liikenteesen siitä että 21-vuotiaana 140te lainaa ja oma asunto alle 100% velalla. Tässä nyt reilut 10v myöhemmin asia ei harmita yhtään. Ei ole koskaan tarvinnut "säästää" vaan rahaa on kertynyt pikkuhiljaa mutta suurimman varallisuuden on ehdottomasti tehnyt tuo asunto. Kolme kertaa olen asuntoa vaihtanut ja vaikka myyntivoittoja ei laskettaisi, on jo pelkästään lyhennyksistä kertynyt säästöön lähemmäs 100 000 euroa.

Ja kyllä vuonna 2006 jo kauhisteltiin miten "kaksio voi maksaa yli 100 000 euroa", silloin kun monet tutut ostivat yksiköitä pk-seudulta siihen 70-80ke. Olin monen mielestä hullu kun ostin leppävaarasta uuden kaksion 140te :/

Kyllä, itse kuulun niihin arkajalkoihin jotka ei heti lähtenyt ostamaan omaa kämppää vaikka intin jälkeen olen ollut vakkariduunissa koko ajan.

Kaveri osti heti intistä päästyään oman kämpän ja nyt 15v myöhemmin asuu velattomassa omakotitalossa pk-seudulla ja päälle pari sijoitusasuntoa Helsingissä. On se kyllä jaksanut kikkailla noiden kanssa ja hyvää tuuriakin ollut matkassa, mutta mahdollista se on.
 
Tuossa puskurin säästämisessä osakkeisiin kannattaa olla tarkkana. Osakkeista ei koskaan tiedä onko se sinulle sopiva hetki hyvä ajakohta myydä ne. Voi käydä hyvin tai voi käydä todella huonosti.
Itselläni on nelinumeroinen puskuri Bank Norwegianin (1,75% korko) tilillä ja osakkeissa ne rahat jotka uskon pystyväni pitämään osakkeissa myös pahana päivänä. Tietty osakkeet ovat pitkässä
juoksussa hyvin tuottavia, jos vain kestää riskin.

Totta, tietty määrä, eri lähteiden mukaan 6kk-12kk ihan puhdasta käteistä pankissa olisi hyvä olla säästössä ja sen päälle sitten esim. osakkeita. Ei kuitenkaan ole järkevää liian suuria summia pitää ihan käteisenä, varsinkaan kun se korko ei kovin suuri ole suomalaisissa pankeissa.

Jos nyt laskee että vuodessa menisi asumiseen, elämiseen ja lainojen lyhentämiseen esim. 24k (se olisi 2000€ kuukaudessa, varmaan hieman yläkanttiin mutta riippuu henkilöstä) niin sen päälle voisi harkita osakkaisiin sijoittamista jne. Tämä tarkoittaisi jo että vaikka joutuisi työttömäksi voisi vähintään sen vuoden olla täysin ilman mitään tuloa mistään (tuskin liitto ihan niin pitkään säheltäisi papereiden kanssa) ja silti ei tarvitsisi koskea osakkeisiin ja voisi katsoa miten niillä menee sekä koska alkaa niitä myydä ihan rauhassa.

Nythän on jo useamman vuoden saanut vaan odotella koska se korko alkaa nousemaan, mikäli koko sen ajan on myös säästänyt "sukanvarteen" uskoisin että paitsi tuo 12kk elämistä varten tehty säästö myöskin hieman ylimääräistä on ehtinyt monella jo kertyä.
 
Ja kyllä vuonna 2006 jo kauhisteltiin miten "kaksio voi maksaa yli 100 000 euroa", silloin kun monet tutut ostivat yksiköitä pk-seudulta siihen 70-80ke. Olin monen mielestä hullu kun ostin leppävaarasta uuden kaksion 140te :/

Tänä päivänä edes Oulussa ei saa uutta kaksiota kovin kummoiselta paikalta tuolla 140k€lla. Halvimmat uudet kaksio rivarit jostakin ~7km keskustasta on 125k€
 
Meillä on puolison kanssa melko pitkällä kanssa asuntokaupat. Lähinnä kaupat enään pankin vaatimaa kuntotarkastusta vaille valmiit. Ollaan ostamassa omakotitaloa pk-seudun kehyskunnasta 246k€ hintaan. Käytännössä tuon lainan lyhennys on sama kuin tällä hetkellä meidän kaksion vuokra Vantaalla. Toki tuossa tulee muita kustannuksia jonkin verran lisää, mutta meillä jää tämän vuokrankin jälkeen sen verran sukanvarteen, että todennäköisesti omakotitalon kasvavien sähkökulujen sekä muiden kulujen (kuten matkakulut, jätemaksut, yms.) jälkeen pystymme edelleen säästämään pahan päivän varalle rahaa. Onhan tuo järkevämpää omaa varallisuutta kasvattaa kuin vuokraa maksaa.
 
Meillä on hakusessa max 500k€ omakotitalo omalla tontilla ja pk-seudulta on erittäin hankala löytää mitään sopivaa, joka menee omiin spekseihin. Ne omat speksit on tosin aika vaativat eivätkä helpota hakemista yhtään. On tosin ihan naurettavaa huomata kuinka vuokratontillisista yritetään pyytää samaa kuin omalla tontilla olevista ja joku +10vee vanhoista asunnoista huudetaan jopa korkeampaa hintaa kuin uudiskohteista.
 
Meillä on hakusessa max 500k€ omakotitalo omalla tontilla ja pk-seudulta on erittäin hankala löytää mitään sopivaa, joka menee omiin spekseihin. Ne omat speksit on tosin aika vaativat eivätkä helpota hakemista yhtään. On tosin ihan naurettavaa huomata kuinka vuokratontillisista yritetään pyytää samaa kuin omalla tontilla olevista ja joku +10vee vanhoista asunnoista huudetaan jopa korkeampaa hintaa kuin uudiskohteista.

Saman ongelman kanssa painiskeltiin tuossa pari vuotta sitten. Riippuu tietysti paljon mitä haluaa, mutta jos kriteereitä on neliöt, piha, ikä, tekniikka, pinnat ja sijainti niin tuolla summalla ei pääse valitsemaan vapaasti kun kaksi edellämainittua. Lopulta löytyi sitten sopiva neliöiden, sijainnin sekä pihan suhteen ja 100te kun tähän laittoi rahaa remonttiin niin nyt on sellainen asunto mikä alunperin oli hakusessa.
 
Saman ongelman kanssa painiskeltiin tuossa pari vuotta sitten. Riippuu tietysti paljon mitä haluaa, mutta jos kriteereitä on neliöt, piha, ikä, tekniikka, pinnat ja sijainti niin tuolla summalla ei pääse valitsemaan vapaasti kun kaksi edellämainittua. Lopulta löytyi sitten sopiva neliöiden, sijainnin sekä pihan suhteen ja 100te kun tähän laittoi rahaa remonttiin niin nyt on sellainen asunto mikä alunperin oli hakusessa.
Avaatko vähän, kiinnostaa että minkälaista tasoa vaadit kerta 500k€ ei löydy sopivaa


Lähinnä tuota tekniikka & pinnat puolta. Myydäänkö jotain Ikea paskaa 500k€, vai miten 500k€ uudehkossa ( mainitsit iän, niin oletan että alle 15-10v) talossa ei ole pinnat ja tekniikka kunnossa ?
 
Tätä kun lukee niin kyllä mä oon onnellinen että mulla ei ole mitään kaipuuta noihin suuriin kaupunkeihin vaan tykkään enemmän pikkukaupungin menosta.
 
Avaatko vähän, kiinnostaa että minkälaista tasoa vaadit kerta 500k€ ei löydy sopivaa

Meillä kriteereinä:

-Mieluusti Espoo lähellä pääväyliä, mutta ei kuitenkaan ihan välittömässä isojen teiden läheisyydessä
-Minimissään 4 huonetta ja erillinen tila elokuvateatterille (teatteri kellarikerroksessa iso plussa)
-Autotalli, vähintään yhdelle autolle mutta mieluusti kahdelle ja tallista käynti suoraan sisälle taloon
-Oma tontti, ei tarvitse olla iso koska ei haluta ylläpitää tonttia, 500-600m2 siis riittää mutta enemmänkin toki saa olla
-Maksimissaan 10 vuotta vanha mutta mieluusti parivuotias tai uudiskohde

Ei haeta mitään öky design taloa tai arkkitehdin suunnittelemaa erikoistaloa. Ihan käytännöllinen perustalo siis riittää eikä pintojenkaan tarvitse olla kalleimmasta päästä. Mutta tuollainen yli 10 vuotias talo saattaa olla useilta osin jo uusintakunnossa pinnoiltaan ja myös kodinkoneiltaan/tekniikaltaan riippuen edellisestä asukkaasta.
 
Meillä kriteereinä:

-Mieluusti Espoo lähellä pääväyliä, mutta ei kuitenkaan ihan välittömässä isojen teiden läheisyydessä
-Minimissään 4 huonetta ja erillinen tila elokuvateatterille (teatteri kellarikerroksessa iso plussa)
-Autotalli, vähintään yhdelle autolle mutta mieluusti kahdelle ja tallista käynti suoraan sisälle taloon
-Oma tontti, ei tarvitse olla iso koska ei haluta ylläpitää tonttia, 500-600m2 siis riittää mutta enemmänkin toki saa olla
-Maksimissaan 10 vuotta vanha mutta mieluusti parivuotias tai uudiskohde

Ei haeta mitään öky design taloa tai arkkitehdin suunnittelemaa erikoistaloa. Ihan käytännöllinen perustalo siis riittää eikä pintojenkaan tarvitse olla kalleimmasta päästä. Mutta tuollainen yli 10 vuotias talo saattaa olla useilta osin jo uusintakunnossa pinnoiltaan ja myös kodinkoneiltaan/tekniikaltaan riippuen edellisestä asukkaasta.

Eikö noilla kriteereillä kannattaisi ostaa tontti ja rakentaa uusi talo?
 
Eikö noilla kriteereillä kannattaisi ostaa tontti ja rakentaa uusi talo?
Kyllä tuota ollaan paljon mietitty, mutta sekin pitäisi olla avaimet käteen periaatteella eli siten ettei itse tarvitsisi tehdä muuta kuin valvoa, että hommat tulee tehdyksi. Yksi kohde meillä menikin jo sivu suun ja nyt on mahdollisesti kiikarissa toinen kohde.
 
Avaatko vähän, kiinnostaa että minkälaista tasoa vaadit kerta 500k€ ei löydy sopivaa


Lähinnä tuota tekniikka & pinnat puolta. Myydäänkö jotain Ikea paskaa 500k€, vai miten 500k€ uudehkossa ( mainitsit iän, niin oletan että alle 15-10v) talossa ei ole pinnat ja tekniikka kunnossa ?
Sijaintihan sen hinnan määrittää pitkälti.
 
-Autotalli, vähintään yhdelle autolle mutta mieluusti kahdelle ja tallista käynti suoraan sisälle taloon

Tuo on kyllä hullua. Siihen pitää rakentaa paloeristys jos talli on talon yhteydessä ja se maksaa. 20ke saa ihan hyvän kahden auton autotallin. Talon yhteydessä ne neliöt maksaa melkein saman verran kuin sisäneliöt.

Ainakin jos rakennatte itse, niin suosittelen vahvasti tinkimään tuosta.
 
No tässä kriteerit millä itse etsittiin taloa:
- Lähellä pääväyliä mutta rauhallinen paikka johon ei liikenteen melu kantaudu selvästi
- Oma suojaisa piha jossa tilaa se 800m2+
- 4mh, mielellään 2kph ja erillinen wc
- Yhdessä tasossa, niin että makuuhuoneet toisessa päässä ja oh+k eli oleskelutilat toisessa
- Autotalli/varastotilaa riittävästi vaikka viidelle hengelle
- Pinnoiltaan ja tekniikaltaan moderni, lattiat kiveä, kaikki helppohoitoista ja pelkistettyä jotta sitten huonekaluilla yms pystyy tekemään muutoksia.

Lopulta löytyi 140m2 asuinpinta-alaltaan oleva talo, yhdessä kerroksessa mutta useammassa tasossa ja 1350m2 puistoon rajoittuvalla kalliotontilla kehäI vierestä laajalahdesta. Kaikki pinnat tehtiin uusiksi, hintalappu jäi hieman alle 500t ja tyytyväisiä ollaan oltu hankintaamme vaikka talo 80-luvulta onkin. Kaikki tekniikka uusittu, on lto:t, maalämpö, lattialämmitys, valokuitu, cat-kaapeloinnit ja osittainen automaatiojärjestelmäkin.
 
Tuo on kyllä hullua. Siihen pitää rakentaa paloeristys jos talli on talon yhteydessä ja se maksaa. 20ke saa ihan hyvän kahden auton autotallin. Talon yhteydessä ne neliöt maksaa melkein saman verran kuin sisäneliöt. Ainakin jos rakennatte itse, niin suosittelen vahvasti tinkimään tuosta.

Niin, vaatiihan se ihan EI90 paloluokan eli joko 90mm kiveä (siporexikin kelpaa) tai sitten kolminkertainen kipsilevy... ainiin, ja se palo-ovi joka maksaa sen 200e?. Ei tuo tosiaan mikään kustannuskysymys ole mutta jos autotalli on tarkoitus pitää 20c+ lämmöissä niin onhan se nyt paljon fiksumpaa että se on osa sitä päärakennusta? Meillä ainakin siellä tehdään kaikkea muuta kun pidetään autoa, autolle riittää ihan hyvin katospaikka.
 
Pyysin osuuspankilta tarjousta 250k asuntolainaan, josta oma rahoitukseni olisi 100k lainan osuus olisi 150k.
Pankki tarjosi 0,95 % kokonaiskorolla ja 15 vuoden maksusuunnitelmalla, ja ilmoitti että lyhennysvapaata voit saada korkeintaan 12 - 24 kk ajalle lainan maksuajasta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En tiedä uskaltaisinko ottaa lainaa Osuuspankista tai ainakin kannattaa kysellä missä tilanteissa pankki voi irtisanoa lainan ja näyttää tätä uutista: Sairastunut maatalousyrittäjä pulitti pankille 18 prosenttia viivästyskorkoa – maksanut 64 000 euroa

Eipä noita maatilarahoituksia voi ihan suoraan verrata asuntoluototukseen, mutta jos asuntolainansa jättää hoitamatta mistä syystä tahansa, niin pankki saattaa aika nopeassa tahdissa olla perimässä rahoja sinulta takaisin. Näinhän tässäkin tapauksessa kävi, vaikka pankin toimintatapa onkin aivan perseestä ja poikittain, on fakta se, että kyseinen asiakas jätti lainansa hoitamatta loukkaantumisensa jälkeen. Jos olisin maajussi niin miettisin kyllä tämän keissin jälkeen uskaltaisinko ottaa maatilarahoitusta OP:lta...

Asuntolainoihin saa yleensä kohtuullisen helposti lyhennysvapaata sun muuta jos yllättäviä tilanteita tulee eteen, tuollainen tilanne yksityishenkilöllä ja asuntolainan kanssa vertautuisi aika helposti vaikka lapsen syntymään joka aiheuttaa tilapäisen työstä poissaolon ja maksukyvyttömyyden, jolloin on normaalia sopia lyhennysvapaasta pankin kanssa ja maksella vain korkoja siltä ajalta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä on puolison kanssa melko pitkällä kanssa asuntokaupat. Lähinnä kaupat enään pankin vaatimaa kuntotarkastusta vaille valmiit. Ollaan ostamassa omakotitaloa pk-seudun kehyskunnasta 246k€ hintaan. Käytännössä tuon lainan lyhennys on sama kuin tällä hetkellä meidän kaksion vuokra Vantaalla. Toki tuossa tulee muita kustannuksia jonkin verran lisää, mutta meillä jää tämän vuokrankin jälkeen sen verran sukanvarteen, että todennäköisesti omakotitalon kasvavien sähkökulujen sekä muiden kulujen (kuten matkakulut, jätemaksut, yms.) jälkeen pystymme edelleen säästämään pahan päivän varalle rahaa. Onhan tuo järkevämpää omaa varallisuutta kasvattaa kuin vuokraa maksaa.
Kuluja tulee lainanhoidon päälle n. 200-500e/kk normaali omakotitalossa asuessa, riippuen sijainnista, talosta ja omista kulutustottumuksista riippuen. Hyvässä talossa säästäväisesti eläen tulee helposti halvemmaksi kuin monen asunto-osakkeen vastike ja tilaa on moninkertaisesti.

Sähkö, kulutuksen mukaan.
Vesi, kulutuksen mukaan.
Jätehuolto, sijainnin mukaan tyhjennys 1, 2 tai 4 vkon välein (mahtaako pk-seudulla saada edes 4 vko välein rottien takia).
Kiinteistövero, riippuen talosta, tontista ja kunnasta.
Lämmitys, sähköä/öljyä/puuta jne. riippuen talosta.
Kotivakuutus, kannattaa olla tarkka mistä maksaa ja mitä todella korvaa. (Tosimies menee ilman vakuutuksia)

Ja kuten sanoit myös ne kustannukset autosta/autoista tai muusta liikkumisesta, joita ei välttämättä tällä hetkellä ole vuokrakämpässä paremman sijainnin vuoksi.
Erilaisiin korjauskuluihin kannattaa pitää pientä puskuria, ettei heti joudu juoksemaan pankkiin hakemaan kallista kulutusluottoa, jos katto vuotaa tai vaikka LVI-puolelle tulee jotain häikkää.

Parasta on se, että omakotitalossa kiinteistöveroa lukuunottamatta, noita kaikkia pystyy itse säätelemään omalla toiminnallaan. Vastikkeeseen tai vuokraan ei voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.
 
Jätehuolto, sijainnin mukaan tyhjennys 1, 2 tai 4 vkon välein (mahtaako pk-seudulla saada edes 4 vko välein rottien takia).

Turun seudulla ainakin vaaditaan vähintään 2 viikon välein tyhjennys mikäli ei itse kompostoi biojätteitä erillisessä kompostorissa. Kukin voi itse kuvitella miltä ruuanjämät alkaa kesäkeleillä neljässä viikossa haista...

Kuluja tulee lainanhoidon päälle n. 200-500e/kk normaali omakotitalossa asuessa, riippuen sijainnista, talosta ja omista kulutustottumuksista riippuen. Hyvässä talossa säästäväisesti eläen tulee helposti halvemmaksi kuin monen asunto-osakkeen vastike ja tilaa on moninkertaisesti.

Talon iästä/tekniikasta/koosta riippuen aika tässä haarukassa tuntuu olevan joo.
Meillä on 135 m^2 (kokonaisala) OKT, suora sähkölämmitys, 1250 m^2 tontilla ja lainanhoitokulujen päälle tulevat kustannukset on keskiarvoistettuna 325 euroa kuukautta kohden. Nämä ovat siis pelkästään asumisesta/kiinteistöstä johtuvia kuluja, eikä tähän ole laskettu ollenkaan mukaan puskuria korjauksia varten vaan pelkät kiinteät kulut koko vuodelta. Mukaan on laskettu netti, KTV, vakuutukset, kiinteistövero, sähköenergia ja sähkönsiirto, vesi- ja jätevesi sekä jätehuolto.

Summa toivon mukaan vähän pienenee, kun tänä syksynä investoitiin ilmalämpöpumppuun jonka pitäisi ottaa lämmityskuluista kymmeniä prosentteja pois. Etenkin sähkölämmitteisissä taloissa kannattaa varata sitten talven varalle rahaa tilille laskunmaksuun, kylmän kuukauden sähkölasku saattaa olla helposti kahdesta kolmeen sataa euroa...

Edit: meillä on myös varaava takka tuomassa lisälämpöä ja puu on ilmaista, joten ilman takkaa/maksullisilla puilla summa nousisi
 
1350m2 puistoon rajoittuvalla kalliotontilla kehäI vierestä laajalahdesta. Kaikki pinnat tehtiin uusiksi, hintalappu jäi hieman alle 500t
Hyvä löytö! Saitte talon käytännössä ilmaiseksi kun tuollaisen tontin arvo on helposti jo sen 400+ke :tup:
 
Jotakuinkin samanlaista on varmaankin meillä tuo lisähinta omakotitalossa asumisesta. Nykyiseen verrattuna lisää kustannuksia tulee näistä asioista.

-Sähkö ja lämmitys (Sähkölämmitys + varaava takka)
-Vesi
-Jätemaksut
-Kiinteistövero (ensi vuodesta lähtien)
-Vakuutukset (kotivakuutuksen hinta nousee reippaasti verrattuna vuokrakämppään)
-Sekä tietysti ne liikkumisen kustannukset

Tietysti näiden jälkeen säästöön jää vähemmän kuin aiemmin, mutta toisaalta säästimme parissa vuodessa tähän kämppään käsirahan ja jatkossa maksamme joka tapauksessa lainan lyhennyksellä omaa varallisuutta. Tarkoituksena on kuitenkin kerätä jatkossa samaan tapaan puskuria hankintojen varalle. Tässä talossa tosin isot remontit tehty (katto, salaojat, märkätilat, keittiö) ja lämmitysmuoto on aika perusvarma sähkö, joten mitään suurta yllätystä ei pitäisi heti alkuun olla luvassa.
 
Omakotitalossa asuminen on yllättävän edullista. Tässä omat kulut kok.pa 165m2 asunnosta:
Kiinteistövero 920e/v
Sähkö 23tkwh=2000e/v
Vesi kulutuksen mukaan, 150m3/v=700e
Jätemaksu 370e/v
Vakuutukset 440e/vuosi
4400e/vuosi viideltä henkilöltä eli about 370e/kk.

Säästämisen paikkojakin on kuten veden kulutuksesta huomaa, mutta 100e kuussa tinkiminen elämänlaadun kustannuksella ei omasta mielestä ole sen arvoista.
Asuntolaina lyhenee tällähetkellä 1500e/kk joten tuo vajaa 2000e/kk asumisesta ei ole kuin 25% meidän talouden nettotuloista kuukaudessa.
 
Ihan mielenkiinnosta, missäpäin sijaitsee ja mikä on laskennallinen maapohjan arvo kiinteistöverotukseen ja kiinteistöveroprosentti?
 
Tässä leppävaaran vieressä mutta asemakaava-alueen ulkopuolella :)
En noita summia muista kun joskus keväällähän ne laput tuli. Mutulla heittäisin tontti 80k ja talo 25k. Joka tapauksessa suhde on luokkaa 80% tontista ja 20% kiinteistöstä mutta eikös ne nyt samat prosentit joka puolella espoosta ole?
 
Minun on vaikea käsittää laskentaperustetta kun kauppahinta tuollaiselle olisi varmaan ainakin puoli miljoonaa nykyisellään.

No, tämä on vaan näitä suomen verottajan kummallisuuksia.
 
En nyt ole välittäjää paikalle pyytänyt, mutta väittäisin että varmaan 600t paikkeilla olisi pyynti jos tämän myyntiin laittaisi.
Tuossa naapurissa on myynnissä suht vastaava (tosin asoy pohjainen) mökki omaan silmään suht vanhahtavilla pinnoilla/ulkoasulla sekä tekniikalla ja pyynti 595t
 
Pyysin osuuspankilta tarjousta 250k asuntolainaan, josta oma rahoitukseni olisi 100k lainan osuus olisi 150k.
Pankki tarjosi 0,95 % kokonaiskorolla ja 15 vuoden maksusuunnitelmalla, ja ilmoitti että lyhennysvapaata voit saada korkeintaan 12 - 24 kk ajalle lainan maksuajasta.
Varmaan kannattaa kysyä muualtaki.

Nimimerkillä. 5% oma rahoitus ja 0.85% kokonaiskorko.
 
Mikähän koira noissa Asuntosäätiön uusissa valmistuvissa ASO-kodeissa on haudattuna?

Vastike on epäilyttävän halpa verrattuna hieman vanhempiin ASO-asuntoihin, joissa vastikkeet aika korkeat, jopa yli yleisen vuokratason ja reilusti yli kaupungin vuokra-asuntojen. Odotettavissa, että vastikkeet nousee huimaa vauhtia vuosittain?

Houkuttaisi siinä mielessä, kun vaikka tulot on ihan perus ok. tasoa, ei uudet tai edes uudehkot asunnot ole millään tasolla tavoiteltavissa ja vuokratkin on kovaa tasoa, ellei muuta johonki pikku kopperoon. Hinnoittelu vanhoissa neukkukuutioissa on aika järjetöntä ja remonttia pukkaa. Mm. kunta suunnittelee purkavansa 80-luvulla rakennettuja taloja ja toisia korjataa suurella rahalla...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom