Mitä mielipiteitä? Kannattaako myydä itse rivari kolmio vai ottaa välittäjä? Kyseessä alle 10 vuotta vanha rivari. Mihin asioihin sitten pitäisi kiinnittää huomiota välittäjän valinnassa? Pitääkö vaatia LKV-tutkinto? Yksi kävi meillä noin viikko sitten ja pyyteli n. 6000 euron palkkiota. Kuulostaa paljolta.
Lähinnähän kyse on siitä, haluatko tehdä kaiken itse vai ulkoistaa sen. Ison kasan rahaa siinä voi säästää jos itse myy, mutta on siinä jonkin verran tekemistäkin. Välittäjä tyypillisesti hoitaa valokuvaukset sun muut, tekee esitteet, pitää esittely, hankkii vaadittavat dokumentit ja todistukset taloyhtiöltä, saavat yleensä paremman näkyvyyden kohteelle jne mitä yksityisenä ehkä saisi. Lisäksi hoitavat itse kaupanteon ja sopimusten/kauppakirjojen tekemiset puolestasi. Lisäksi (hyvän) välittäjän käyttäminen voi tuoda tiettyä turvaa ja varmuutta asuntokauppoihin, koska heidän pitäisi olla perillä alan lainsäädännöstä ja itseltä saattaa unohtua jotain asioita myyntitilanteessa tai soppareista jne...
Palkkiohan on yleensä prosenttimääräinen, joten sen prosentin kertominen olisi vähän avaavampaa kuin euromäärän, 6k€ palkkio on halpa 300k€ kämpästä (2%), mutta kallis 75k€ kämpästä (8%).
Itse otettiin välittäjä rivarikolmion myyntiin koska tavoite oli saada kämpppä myytyä mahdollisimman pikaisesti, palkkio oli karvan alle 3%. Otettiin välittäjä sellaisesta firmasta, jonka välittämiä taloja oltiin käyty katsomassa. Syynä se, että näillä oli heti asiallinen myynti päällä siellä kohteissa. Välittäjät eivät vain seisoneet tyhjän panttina, vaan auttoivat aktiivisesti vieraita, onkivat tietoja heiltä ja tekivät aktiivista myyntityötä. Osasivat tarjota myös vaihtoehtoisia kohteita jos ei se katsottuna ollut miellyttänytkään, toisin sanoen hoitivat tehtäväänsä kaikin puolin mallikkaasti ja tehokkaasti.
Joillain firmoilla meininki oli taas todella erilaista, välittäjä vain seisoskeli siellä eikä oikein edes tiennyt mistään mitään vaikka kysyikin jotain, ja yhden firman välittäjä jopa unohti sopineensa yksityisnäytön meidän kanssa ja oli samassa kohteessa toisen katsojan kanssa kun tulimme sovittuna aikana paikalle. Yhden toisen firman helppoheikin oloinen välittäjä taas teki näytöllä isoa asiaa siitä kuinka perusteellinen myyjä on, mutta jättipä sitten ottamatta näytön jälkeen yhteyttä vaikka ilmaisimme pientä mielenkiintoa kohdetta kohtaan.
Omiin kokemuksiin nojaten suosittelisinkin menemään ihan kuriositeettina käymään muutamilla näytöillä ja katsomaan miten välittäjät siellä hommaa tekevät. Myös tutuilta voi kysellä suosituksia hyvistä välittäjistä, samassa firmassakin voi olla monenlaista viheltäjää töissä. Asiakkaan ja välittäjän henkilökemia on myös syytä toimia, eli kannattaa antaa arvoa sille millainen fiilis tapaamastasi välittäjästä jää.
Tuo LKV-asia on vähän niin ja näin. Jokaisessa firmassahan pitää nykyään olla tietty osuus välittäjistä LKV-tutkinnon suorittaineita. Yleensä nämä ei-LKV välittäjät on sitten myyntineuvottelijoita tms, ja heillä on LKV-välittäjä tukenaan työssä. Meidän kämppää myynyt välittäjä ei ollut silloin vielä LKV, vaan aika tuore tapaus työpaikallaan. Kaveri oli kuitenkin aiemmin tapaamamme erittäin nohevan LKV:n "oppipoika", ja tämä LKV oli koko ajan myyjän käytettävissä kun tarvittiin. Vaikkakaan ei ollut LKV, teki tämäkin nuori tyyppi erinomaista työtä, olimme itsekin hänen näytöllään olleet aikaisemmin, ja mitä ei osannut heti kättelyssä sanoa, sen selvitti heti näytön jälkeen ja soitti perään. Muutoinkin tyyppi oli erittäin mukava ja tuli asiakkaiden kanssa hyvin juttuun, lisäksi hänet sai kiinni aamusta iltaan minä päivänä tahansa, joten hänen kanssaan oli helppo saada hommat toimimaan. Vähän pahaltahan se tuntui se välityspalkkio maksaa kun jätkä myi kämpän reilussa kahdessa viikossa lähes pyyntihinnalla, mutta nopeita kauppojahan sitä toivottiin..