Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Mulla exän 50% osuus lainasta siirtyi mun nimiin ilman mitään muita muutoksia lainan ehtoihin ja maksoin exälle nimellisen summan minkä välittäjä (tuttu) antoi kun kävi arvioimassa kämpän arvoa.

Mulla oli hyvä tuuri kun julkisivuremontti juuri päällä niin myyntihinta olisi ollut mitätön ja välittäjä tuttu mitä exä ei tiennyt joten maksoin exälle pari tonnia ja kämppä nyt mun. [emoji23]
Nyt kun exäs on lukenut tämän jutun täältä ja tunnistanut siitä itsensä, niin homma eteneekin seuraavaksi asianajajien keskinäisissä keskusteluissa ja sä saat hienon ja arvokkaan opetuksen siitä, miten joitakin asioita ei kannata huudella. Se on hieno ja arvokas oppi, onnittelut sulle. :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 137
Aika paska mäihä täytyy olla jos niistä kolmesta tekkiin päätyneestä naisesta yksi sattuu olemaan ex-vaimo. :D

Toisaalta elämänkokemus osoittaa että niinhän siinä silti tulee käymään...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Nyt kun exäs on lukenut tämän jutun täältä ja tunnistanut siitä itsensä, niin homma eteneekin seuraavaksi asianajajien keskinäisissä keskusteluissa ja sä saat hienon ja arvokkaan opetuksen siitä, miten joitakin asioita ei kannata huudella. Se on hieno ja arvokas oppi, onnittelut sulle. :tup:
No ei tässä isoista rahoista kuule puhuttu ja fakta oli se että julkisivuremontin takia asunnon hinta ei ole sitä mitä sen valmistuttua 2019. Toinen fakta on se että jos asuntoa olisi lähdetty myymään niin paljonko se todellinen myyntihinta olisi ollut, mitä jos asunto ei olisi mennyt 6kk sisällä kaupaksi, tai paras tarjous olisi ollut niin huono että kaikkien kulujen jälkeen olisi jäännyt vielä pankille lainaa? Exällä oli vielä opintolaina maksettavana ym. synttärisetit niin ei halunnut ottaa riskiä, ymmärtäisin jos kyseessä olis kymmenet tuhanne eurot mutta tonni sinne tänne ja joka tapauksessa exä häviää kun muutti pois, mulle jäi kämppä jonka arvo vain nousee.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Niin, ja sehän riittää, että jutun lukee ensiksi exän nyxä.
Sehän riittää, toinen kaveri (asianajaja) voi sitten hoitaa sen keissin, mutta kuten sanottu jos on niin tyhmä että lähtee parin tonnin takia tappelemaan oikeuteen niin sitten mennään.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
102
Jos vuoden sisällä aikoo ostaa asunnon(as.oy) niin millainen lainamuoto olisi fiksumpaa? Ts.asuntolaina pankkista vai yhtiölaina?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Asuntolainan korot voi vähentää verotuksessa, vaikka korkovähennys pieneneekin koko ajan.
Toivottavasti poistuu kokonaan. Ei ole millään tavalla oikein, että he, jotka asuvat kohtuuhintaisesti, tukevat veroissa ökykämpissä asuvia.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Toivottavasti poistuu kokonaan. Ei ole millään tavalla oikein, että he, jotka asuvat kohtuuhintaisesti, tukevat veroissa ökykämpissä asuvia.
Ei tähän liity ökyily mitenkään, mutta joo, saisi kyllä vähitellen poistua. Ensi vuonna vähennys on vain 35% koroista ja tätä menoa vähennys kyllä poistuu muutaman vuoden kuluessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Pitänee siis ostaa jatkossa oma asunto sijoitusyhtiön nimiin joka saa vähentää veroista korkomenot kokonaan ja sen jälkeen maksaa itse 100%:sesti omistamalleen firmalle vuokraa kämpässä asumisesta?

Vuokra on helppo mitoittaa niin, että se kattaa juuri ja juuri ne lainanhoitokulut?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Pitänee siis ostaa jatkossa oma asunto sijoitusyhtiön nimiin joka saa vähentää veroista korkomenot kokonaan ja sen jälkeen maksaa itse 100%:sesti omistamalleen firmalle vuokraa kämpässä asumisesta?

Vuokra on helppo mitoittaa niin, että se kattaa juuri ja juuri ne lainanhoitokulut?
Laki verotusmenettelystä 1558/1995, 28§

Lue myös tätä seuraava pykälä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Olisko kukaan näpertänyt exceliä millä voisi vertailla eri kämppien kannattavuutta sijoitusmielessä? Ottais huomioon verotukselliset asiat ym.
Olisko liikaa pyydetty jos saisi kopion? :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Millaista marginaalia sitä nykyään pitäisi tavoitella? Oma pankki heitti eka kyselyyn 0.95%..
Juuri kilpailutin oman (ja vaimon) lainan Oulun seudulla. Lainan määrä n. 2,5 kertaa talouden bruttotulojen verran, vakuutena asunto-osake ja talletus. Handelsbankenista tarjottu 0,65%+3kk euribor, Danskesta 0,63%+12kk euribor ja OP 0,69%+12kk euribor. OP olisi varmaan absoluuttisesti halvin, jos bonukset huomioi, mutta heillä oli tarjouksessa muita koukkuja. En pidä meitä minään unelma-asiakkaina, mutta varmaan olemme kuitenkin aika matalaa riskiä edustavia pankin kirjoissa. Vakityöt jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Se on teilllä rikkailla elämä toisenlaista.
Vaikuttavia asioita ovat myös kämpän sijainti ja tyyppi, seka velkavipu.

30% lainoitusaste Helsingin ydinkeskustan kämppään on aivan eri kuin 70% lainoitusaste jollekin skutsissa olevalle läpimädälle muuttotappioalueen rintsikalle, riippumatta tulotasosta.

Lähtökohtaisesti sanoisin, että muuttovoittoalueelta pitäisi irrota 30% omarahalla aika hyviä diilejä jos ei olla maksukyvyn rajoilla. 0.95 kuulostaa pankin suunnalta vittuilulta, tai itse sen ainakin sellaisena ottaisin.

Hyödytöntä arvioida tarjoustasi kun et avaa taustoja sen enempää. Jos tuo on johonkin pohjois-karjalan rintsikkaan, niin ole tyytyväinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 213
Se on teilllä rikkailla elämä toisenlaista.
Hieno asenne. Tuolla varmaan saat hyvän marginaalin neuvoteltua. Kysyit mitä kannattaa tavoitella ja jos olisin sanonut 0,8% niin ei siinä ole paljoa tavoiteltavaa. Marginaali kun ei todellakaan ole pelkästään rahasta kiinni.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
15
Heh kovin erilaisia lukuja kyllä löytyy :)

Tulot 3500e/kk, käteistä 30 000e, osakkeissa n. 45 000e, velkaa 0e. Max. lainatarjous 160 000e jonka Nordealta (1,1% & 12kk) ja Hypolta (0,75% & 12kk + pieni pelivara summan kanssa) neuvottelujen jälkeen sain.

Kiikarissa siis n. 200-215 000e hintainen kaksio, toki halvempikin käy jos löytyy. Max. 20v vanha, saunalla ja parkkihallilla TAI vanhempi kuin vm. 1940 ja järkevällä alueella.

Nordean 1,1% lukuun päästäkseen olisi pitänyt siirtää koko salkku heidän "halpojen" rahastojen parii ja ottaa korkokatot yms synttärisetit. Hypolla ihan asiallista palvelua ja lainaturvan mainitsivat mikäli kiinnostaa. On vain 25 vuoden ajalla melko kallista kun maksaisi yli 5ke enemmän kuin pelkät korot (20ke turva, 15k korot). Salkku saa omassa tapauksessa hoitaa tuon turvapuolen.

Yksin ottamassa lainaa+maksamassa ja ilman muita takaajia. Vuokralla nyt hintaan ~10 000e / vuosi
Kovin nopeasti aika kuluukin, tästä postauksesta aikaa jo n. 8kk ja 6800 euroa, osakesalkku tosin lihonnut ->50k. Myyntilaitaa tulee säännöllisesti seurattua ja pääosin se on tuossa ylläolevassa budjetissa ihan täyttä sontaa tai muuten aivan liian kaukana työpaikalta. Kämpät on joko nekrujen keskellä Tuomarilassa, Mellunmäessä, Vuosaaressa, muissa ghetoissa taikka yritetään myydä täyteen hintaan ennen isoja remontteja (ostajan vikahan tämä on). Muutamia vahtiin jääneitä mutta eipä tule harkittua enää tarkemmin luettuani

https://tinyurl.com/ybx6w6bd -69 neukkukuutio niin ihanan tapanila/tattarisuon kupeesta vain 159ke + 61ke linjasaneeraukseen :confused::D:D
https://tinyurl.com/ybkjrpqf Linjasaneeraus tulossa mutta ei mitään arviota hinnasta. Tähän hintaan olisin jo kiinnostunut
https://tinyurl.com/yczo8rxm Kuten edellinen yllä
https://tinyurl.com/y78lzyj5 Tämän olisin voinut ostaa 189ke hintaan, mutta tähänkin tulossa linjasaneeraus+julkisivut ensi vuonna hintaan xx ke
https://tinyurl.com/ybn65fmt Ilmeisti taloyhtiön haltuunottama vm. -59 neukkukuutio, 199ke + 21ke remontista
https://tinyurl.com/yatxjqm5 Autoajelu tämän kämpän ja Tuomarilan hoodeilla yleensäkin sai kyllä mielen muuttumaan, 204ke ja pääset moniosaajien keskelle
https://tinyurl.com/ybzk69wf Tämä olisi hallipaikan kanssa 209ke mutta Suuripelto on...no suuri pelto jossa on parakkisiwa ainoana palveluna
+ Pari muuta uudiskohdetta aiemmin tänä vuonna, joissa Sato, Kojamo, Sininauhasäätiö etc kaltaiset "yleishyödylliset" toimijat suuromistajina

n. 100m päässä oli juuri samanlainen asunto myynnissä missä itse asun, tosin eri taloyhtiöstä. 45m2, 2h + sauna + parkkihalli ja hintaan 230ke joten ei riittänyt paukut siihenkään. Hyvä puoli nykyisessä paikassa on että pääsen kävelemään 5min töihin sekä metroon/tosi isoon kauppakeskukseen 200m. Mielummin näin kuin huonolta alueelta 70km pendelöintiä töihin. Jatketaan etsintöjä :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Millaista marginaalia sitä nykyään pitäisi tavoitella? Oma pankki heitti eka kyselyyn 0.95%..
Nyt ei välttämättä vastaa ihan oman asunnon ostoa mutta ilman kilpailutuksia puhelimessa sovittu 60k sijoitusasunnon laina 0.8% marginaalilla tinkaamatta OP:stä (oma pankki). Noin pienessä summassa jaksa kiukutella mistään promillen heitoista kun lainan saanti onnistuu parin tunnin varotusajalla, arvostan enemmän sitä että saa pikaisesti päätöksen jos tarvetta on. Omarahoitus 30% ja loppu lainaa, isommalla osuudella olisi pienenpi marginaali, nostopalkkio 380e, eli lähentelee 1% kokonaiskorkoa jonka tosin boonukset syövät tuonne marginaaliin.

Tässä tosin huono esimerkki kun omarahoitusosuus on käteisellä. Vai oliko niin huono marginaali että kannattaisi kilpailuttaa kaikki lainat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Jatketaan etsintöjä :)
Olisin heittäny sinulle yksityisviestiä, mutta ei jostain syystä pysty.
Heitä takaisinpäin mikäli mahdollinen asunto Espoonlahdessa kiinnostaa.
VM. 2005, 44m2 kaksio, ylin kerros saunalla, autotalli jne.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Hyödytöntä arvioida tarjoustasi kun et avaa taustoja sen enempää. Jos tuo on johonkin pohjois-karjalan rintsikkaan, niin ole tyytyväinen.
Ei kun Ivalon.

Hieno asenne. Tuolla varmaan saat hyvän marginaalin neuvoteltua. Kysyit mitä kannattaa tavoitella ja jos olisin sanonut 0,8% niin ei siinä ole paljoa tavoiteltavaa. Marginaali kun ei todellakaan ole pelkästään rahasta kiinni.
No sinuna tavoittelisin 0.05% marginaalia niin on jotain tavoiteltavaa.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mitä olette mieltä tästä asumisoikeus tyylistä? Ei siis haeta 200kta lainaa asuntoon vaan vaikka 10% asunnon arvosta että päästään asumaan x asuntoon. Kuulin asiasta vasta nyt ja haluaisin kokemuksia. Harrastaako joku?
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 768
Mitä olette mieltä tästä asumisoikeus tyylistä?
En ole koskaan ymmärtänyt mitä järkeä tuossa on? Vastikkeet on ainakin kaikissa katsomissani olleet lähes vastaavan kämpän vuokran verran eikä se asunto lopulta kuitenkaan oma ole eli remppoihin tarvitaan omistajan lupa ja rahatkin valuu omistajan taskuun sen sijaan, että kerryttäisi omaa varallisuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Mitä olette mieltä tästä asumisoikeus tyylistä? Ei siis haeta 200kta lainaa asuntoon vaan vaikka 10% asunnon arvosta että päästään asumaan x asuntoon. Kuulin asiasta vasta nyt ja haluaisin kokemuksia. Harrastaako joku?
Vertaa lähistöllä oleviin vuokra-asuntoihin ja katso onko vastike järkevällä tasolla vs. normaali vuokraus.

Broidi asui tuollaisessa jokusen vuoden ja ihan ok diili se oli kahdelle maksajalle kun vuokra oli kuitenkin pari sataa halvempi kuin vastaavassa vuokra-asunnossa. Sitten kun asomaksuun otettu pieni laina oli maksettu pois, niin ostivat kokonaan oman.
En ole koskaan ymmärtänyt mitä järkeä tuossa on? Vastikkeet on ainakin kaikissa katsomissani olleet lähes vastaavan kämpän vuokran verran eikä se asunto lopulta kuitenkaan oma ole eli remppoihin tarvitaan omistajan lupa ja rahatkin valuu omistajan taskuun sen sijaan, että kerryttäisi omaa varallisuutta.
Mikä on "lähes"?

Jos eroa on esim. 150e/kk, niin se on 1800e / vuosi säästöä. Jos asomaksu on 20 000e, niin tuo vastaa 9% oman pääoman tuottoa, käytännössä hyvin vähäriskisesti.

Tietty jos teet vertailun tavalla "2005 vuoden aso-rivari on melkein sama kuin 1975 elementtikerrostalo", niin sitten varmaan vuokra on sama ja hyötyä ei ole ja on parempi asua vaan halvimmassa mahdollisessa vuokraluukussa.

Omassa asuminen on pääsääntöisesti taloudellisesti parempi diili ainakin muuttovoittoalueella, mutta kaikilla ei ole mahdollisuuksia ottaa lainaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Tietyt rakennuttajat houkuttekevat aso-kohteisiin kohtuullisella vastikkeella, joka kuitenkin nostetaan seuraavan viiden vuoden sisällä samalle tasolle markkinahintaisten vuokraluukkujen kanssa tai jopa ylitse. Pahimpia rahastajia ovat Avain asumisoikeus ym. AY-mafiaan kytköksissä olevat kepulifirmat.
 

gb1

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
208
Tulipahan vähän katseltua Helsingin ennen toista maailmansotaa rakennettujen asuntojen nykyhintoja ja tuli ihmetyttyä, että olisiko tällä nykyisellä 61 neliöisellä 1920-luvun kivitalossa Harjussa olevalla lvi ja julkisivurempatulla kämpällä arvo jo muka reilusti 300k€ pohjoispuolella. Karvan alle 300k€ oli tämän kauppahinta pari vuotta sitten ja nyt oli oikotiessä ainoa <350k€ 60+ neliöinen putki- ja julkisivurempattu vastaavan ikäluokan kerrostalon kantakaupunkikämppä joku 348k€ pyynnillä oleva katutason liikehuone-asuntosekasikiö Vallilassa ja siinä oli vastikekin noin tuplat.

Jos tuo on hintataso, niin arvoahan on tullut mahdollisesti jopa kovempaa tahtia päälle kuin lainaa on kerennyt lyhentäntämään. Ehkä vielä jonkun aikaa mukavasti tässä lyhennellen ja sitten, jos alkaa perheen kasvu olla käsillä, niin ei muuta kuin rivarinpätkään/paritaloon/pieneen omakotitaloon vaihtamaan jostain pohjoisemmista kaupunginosista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
Mitä olette mieltä tästä asumisoikeus tyylistä? Ei siis haeta 200kta lainaa asuntoon vaan vaikka 10% asunnon arvosta että päästään asumaan x asuntoon. Kuulin asiasta vasta nyt ja haluaisin kokemuksia. Harrastaako joku?
Jos Helsinki on kohteena niin silloin taloudellisesti järkevä vaihtoehto on Haso. Eli kaupungin aso-kämpät. Näissä on vaan se, että hyvää Hason kämppää on vaikea saada ilman todella pientä jonotusnumeroa. Hason kämpissä vastike on selkeästi alle vuokratason.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Mitä olette mieltä tästä asumisoikeus tyylistä? Ei siis haeta 200kta lainaa asuntoon vaan vaikka 10% asunnon arvosta että päästään asumaan x asuntoon. Kuulin asiasta vasta nyt ja haluaisin kokemuksia. Harrastaako joku?
Joo,vastaan samaa kuin pari edellistä eli voi olla järkevä vaihtoehto. Mulla on parikin kaveria jotka asuvat/ovat asuneet tuollaisessa ja heidän tapauksessaan on ollut järkevä juttu,tullut edullisemmaksi kuin vastaavat puhtaat vuokrakämpät, lisäksi se kynnysraha tarkoittaa että ihan pers'aukisia ei ole naapureina. Myös itse katselin tällaista yhtenä vaihtoehtona.

Seuraava mutua, en faktana tiedä enkä jaksa netistä tonkia:
mitä itse olen ymmärtänyt niin noissa uudemmissa asunnoissa on vissiin huonompi se "hyöty" verrattuna noihin +15v vanhoihin asuntoihin. Lisäksi ilmeisesti monissa ei ole hirveästi pintaremppoja tehty (koska nää kai joutuu maksamaan omasta pussista mutta huimoidaan vähän heikommin myyntitilanteessa) mutta korostan että voi löytyä vaikka kuinka hyviä yksilöitä. Jokuhan voi rempata hyvinkin jos tarkoituksena on vaikka asua yli 10v.

Itse olen ihmetellyt että miksi valtio ei tue tämäntyyppisiä ratkaisuja enemmän, eli siis pienellä kynnysrahalla oltaisiin asunnon omistuksessa mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Joo,vastaan samaa kuin pari edellistä eli voi olla järkevä vaihtoehto. Mulla on parikin kaveria jotka asuvat/ovat asuneet tuollaisessa ja heidän tapauksessaan on ollut järkevä juttu,tullut edullisemmaksi kuin vastaavat puhtaat vuokrakämpät, lisäksi se kynnysraha tarkoittaa että ihan pers'aukisia ei ole naapureina. Myös itse katselin tällaista yhtenä vaihtoehtona.

Seuraava mutua, en faktana tiedä enkä jaksa netistä tonkia:
mitä itse olen ymmärtänyt niin noissa uudemmissa asunnoissa on vissiin huonompi se "hyöty" verrattuna noihin +15v vanhoihin asuntoihin. Lisäksi ilmeisesti monissa ei ole hirveästi pintaremppoja tehty (koska nää kai joutuu maksamaan omasta pussista mutta huimoidaan vähän heikommin myyntitilanteessa) mutta korostan että voi löytyä vaikka kuinka hyviä yksilöitä. Jokuhan voi rempata hyvinkin jos tarkoituksena on vaikka asua yli 10v.

Itse olen ihmetellyt että miksi valtio ei tue tämäntyyppisiä ratkaisuja enemmän, eli siis pienellä kynnysrahalla oltaisiin asunnon omistuksessa mukana.
Taas oltaisiin kaatamassa lisää veronmaksajien rahaa toisten asumiseen. On se nyt kumma kun yoisten rahoilla pitää saada omistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
505
Aso kämpistä sen verran että itse tuli sellaiseen juuri muutettua. Takana on 3 omistusasuntoa (kerrostalo ja 2 rivaria) ja koettiin tää edulliseksi vaihtoehdoksi tutkailla miten ja missä sitä haluaisi asua, varsinkin kun pojalla alkaa kohta koulu ja pitäisi vähän sitoutua johonkin alueeseen pidemmäksi aikaa. 10% aso maksun sai kuitattua edellisen asunnon myynnillä ja vastike on alle puolet edellisen asunnon lainanlyhennyksestä ja vastikkeesta, joten tässä saa säästöön mukavasti ja katsoo vähän mihin sitä sitten muuttaisi. Ei vielä mitään valittamista, aso maksun saa takaisin 3kk sisällä sopimuksen irtisanomisesta, asunnot uusia (2v.) joten pinnat siistit.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 702
Avioero tilanne, yhteinen asuntolaina ja 50/50 talo. Olisin halukas ostamaan puolison ulos talosta ja pitää sen itsellä. Lainaa ei ole ehditty maksaa kuin muutama hassu tonni. Meneekö tämä nyt niin, että mikäli talon arvoksi oletetaan sama kuin ostaessa niin minun pitää ottaa uusi sen suuruinen laina jolla ostan periaatteessa kummatkin ulos? Miksi se menee noin, minähän omistan jo puolet ja minulla on puoleen laina?
Periaatteessa näin koska lunastat yhteisen lainan pois. Ole yhteydessä pankkiin ja neuvottele että mitä vaihtoehtoja etenemiseen on. Jos taas tulot tai muuten vakuudet riittää niin voit ottaa toisen henkilön osaksi vastaamaan lainaa ja voinet pitää nykyisen lainan sellaisenaan (toinen vanhemmista?) jos kuitenkin itse kykenet lainaa lyhentämään normaalisti eikä talous mene liian tiukille. Käytännössä pankille on ihan sama miten laina lyhenee, kunhan se lyhenee (ja pysyy pankissa).

Ota huomioon että toisen henkilön tullessa vastaamaan lainaa, joutuu hän maksamaan varainsiirtoveroa lunastetusta arvosta. Avioerotilanteessa omistusosuutta voit siirtää omiin nimiin enemmän ilman varainsiirtoveroa, mutta asuntolainaa ottavilla tulee kummallakin olla omistusosuutta kiinteistöstä jota vastaan laina on otettu.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Taas oltaisiin kaatamassa lisää veronmaksajien rahaa toisten asumiseen. On se nyt kumma kun yoisten rahoilla pitää saada omistaa.
No joo,nythän veronmaksajien rahaa pumpataan melko reippaasti markkinoille asumistuen muodossa ja sehän valuu suoraan isommille asuntojen vuokraajille. Eli kyllä sitä massia sinne tungetaan jo tässä nykymuodossa.. Itse miettinyt tuota ASO hommaa ja muita vastaavia siinä mielessä että pienennettäisiin kynnystä ja riskiä. Nythän moneta 25-30v pariskunnat (tai vaikka sit yksinasuvat) ostaa järjettömän hintaisia kämppiä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
No joo,nythän veronmaksajien rahaa pumpataan melko reippaasti markkinoille asumistuen muodossa ja sehän valuu suoraan isommille asuntojen vuokraajille. Eli kyllä sitä massia sinne tungetaan jo tässä nykymuodossa.. Itse miettinyt tuota ASO hommaa ja muita vastaavia siinä mielessä että pienennettäisiin kynnystä ja riskiä. Nythän moneta 25-30v pariskunnat (tai vaikka sit yksinasuvat) ostaa järjettömän hintaisia kämppiä.
Ja monet edellä mainituista ei voi edes ostaa omaa asuntoa juuri tuosta järjettömästä hintatasosta johtuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
No joo,nythän veronmaksajien rahaa pumpataan melko reippaasti markkinoille asumistuen muodossa ja sehän valuu suoraan isommille asuntojen vuokraajille. Eli kyllä sitä massia sinne tungetaan jo tässä nykymuodossa.. Itse miettinyt tuota ASO hommaa ja muita vastaavia siinä mielessä että pienennettäisiin kynnystä ja riskiä. Nythän moneta 25-30v pariskunnat (tai vaikka sit yksinasuvat) ostaa järjettömän hintaisia kämppiä.
Eli kun kankkulan kaivoon kaadetaan rahaa nyt, niin on fiksua yrittää korjata homma kaatamalla lisää..

Asumistuki on ongelma ja pitäisi poistaa, samoin rakentaa korkeammalle ja kannustaa siihen nostamalla maapohjan verotusarvoa Helsingissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Ei asuntojem ostamista kuulu tukea. Jos ei ole kykyä tai varaa, niin ei yhteiskunnalta ole oikein kupata omistusta.
Ja tähän kategoriaan kuuluu ehdottomasti myös se, että vuokralordi maksaa lainansa pois asumistukea saavan asukkaan vuokrilla. Kyllä asumistukea käytetään jo nyt omistamisen tukemiseen, joskin epäsuorasti, pääomapainotteisesti ja sangen härskisti. Asiaan tietenkään ei voi vaikuttaa muuten kuin lakkauttamalla kaikki asumistuet muihin kuin valtion omistamiin vuokra-asuntoihin, eikä sitä taida tapahtua.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Asiaan tietenkään ei voi vaikuttaa muuten kuin lakkauttamalla kaikki asumistuet muihin kuin valtion omistamiin vuokra-asuntoihin, eikä sitä taida tapahtua.
Tähän ei varmaan ole oikein halua. Kyllä valtiovetoisesti voitaisiin tehdä ja hallinnoida asuntoja. Näin jäisi tuo alati kasvava ja (asuntotuki)rahaa keräävä asuntosijoittajaporras ainakin pienemmäksi kuin nyt. Nykytilanne on suoraa verorahojen kaatoa asuntosijoittajan taskuun..tai ei ihan suoraan,sehän käy nimellisen mutkan vuokralaisen tilillä ennenkuin siirtyy sijoittajalle.

Vuokrakämpän omistus on hyvä lypysylehmä jota valtio tukee suoraan ja välillisesti. Kun ostat asunnon velaksi niin saat verohelpotuksia ja lisäksi tuo veroeurojen suora siirto asuntosijoittajalle -> tuollainen sijoituskämppä pyörii omillaan..
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Vuokrakämpän omistus on hyvä lypysylehmä jota valtio tukee suoraan ja välillisesti. Kun ostat asunnon velaksi niin saat verohelpotuksia ja lisäksi tuo veroeurojen suora siirto asuntosijoittajalle -> tuollainen sijoituskämppä pyörii omillaan..
No ei se vuokranantajan homma nyt pelkkää juhlaa ole. Ei voi olla varma, että nykyinen korkotaso säilyy ikuisesti. Jos korot nousevat, niin suurella velkavivulla pelaava asuntosijoittaja on ongelmissa. Vuokrat eivät nouse enempää kuin mihin ihmisillä on varaa. Helsingissäkin on paikkoja, joissa asunnosta ei saa kovin korkeaa vuokratuottoa asunnon hintaan nähden, ja sijoittaminen perustuukin siihen, että toivotaan asunnon arvon nousevan tulevaisuudessa.

Sitten on tietty vielä riski, että kohdalle sattuu urpo vuokralainen, joka ei maksa vuokria tai rikkoo paikkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Tähän ei varmaan ole oikein halua. Kyllä valtiovetoisesti voitaisiin tehdä ja hallinnoida asuntoja. Näin jäisi tuo alati kasvava ja (asuntotuki)rahaa keräävä asuntosijoittajaporras ainakin pienemmäksi kuin nyt. Nykytilanne on suoraa verorahojen kaatoa asuntosijoittajan taskuun..tai ei ihan suoraan,sehän käy nimellisen mutkan vuokralaisen tilillä ennenkuin siirtyy sijoittajalle.

Vuokrakämpän omistus on hyvä lypysylehmä jota valtio tukee suoraan ja välillisesti. Kun ostat asunnon velaksi niin saat verohelpotuksia ja lisäksi tuo veroeurojen suora siirto asuntosijoittajalle -> tuollainen sijoituskämppä pyörii omillaan..
Fiksumpaa olisi vaan rakentaa enemmän asuntoja, jolloin asunnoista olisi vähemmän pulaa. Ja jos vuokrakämppiä tulisi markkinoille enemmän, se kyllä pudottaisi vuokria. En keksi mihin tässä tarvitaan valtiota sohlaamaan väliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Ja tähän kategoriaan kuuluu ehdottomasti myös se, että vuokralordi maksaa lainansa pois asumistukea saavan asukkaan vuokrilla. Kyllä asumistukea käytetään jo nyt omistamisen tukemiseen, joskin epäsuorasti, pääomapainotteisesti ja sangen härskisti. Asiaan tietenkään ei voi vaikuttaa muuten kuin lakkauttamalla kaikki asumistuet muihin kuin valtion omistamiin vuokra-asuntoihin, eikä sitä taida tapahtua.
Tottkai asumistuki tulee poistaa. Äänestä oikein ja vähennät verorasitusta huomattavasti.

Fiksumpaa olisi vaan rakentaa enemmän asuntoja, jolloin asunnoista olisi vähemmän pulaa. Ja jos vuokrakämppiä tulisi markkinoille enemmän, se kyllä pudottaisi vuokria. En keksi mihin tässä tarvitaan valtiota sohlaamaan väliin.
Juuri näin. Ainoa tapa oikeasti laskea hintoja on rakentaa enemmän. Siihen taas helposti kannustetaan nostamalla tonttimaan veroa ja laskemalla kiinteistön arvoon kohdistuvaa veroa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Tottkai asumistuki tulee poistaa. Äänestä oikein ja vähennät verorasitusta huomattavasti.



Juuri näin. Ainoa tapa oikeasti laskea hintoja on rakentaa enemmän. Siihen taas helposti kannustetaan nostamalla tonttimaan veroa ja laskemalla kiinteistön arvoon kohdistuvaa veroa.
Ei kyllä nyt olla yhtään samoilla viivoilla ajatusmailmassa. Ei toimi se että kaikki jotka haluaisi asua asuu vain valtion omistamissa vuokrakämpissä. Millä korvaisit asumistuen? Köyhä opiskelija asuu kadulla vai? Opiskelijoiden tuki on siirtynyt yleiseen asumistukeen jonka hoitaa KELA nykyään. Olen varsin tietoinen siitä koska seuraan mitä tapahtuu asiakkailleni.

Mitä ihmeen hyötyä on jos asuntohinnat laskevat? Mikä ihmeen voitto se olisi?

Et taida olla asunnonomistaja kun toivot että asuntohinnat menee alaas. Minä en ole köyhä opiskelija. Olen Suomen Vuokranantajat liiton jäsen.

Valitan toiveesi on epärealistinen Utopia.

Korot voi toki nousta esim 12kk eurobor joka tekee että hinnat voi muuttua alaspäin jos ne korot nousee rajusti ja se on realistinen mahdollisuus jos puhutaan pitkästä tulevaisuudesta mitä voi tapahtua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Ei toimi se että kaikki jotka haluaisi asua asuu vain valtion omistamissa vuokrakämpissä. Millä korvaisit asumistuen?
Miksei toimisi? Asumistukihan muuttuisi merkittävästi edullisemmaksi asumiseksi kaikille halukkaille, kun byrokratiassakin säästettäisiin laittamalla potentiaalinen asumistuki suoraan alennuksena vuokraan. Ongelmia tulee vain siitä, ettei valtiolla enää ole riittävästi asuntoja tai asuntotuotantoa ja lyhytnäköistä politiikkaa tehtäessä mieluummin maksetaan paisuvia asumistukimenoja asuntosijoittajien taskuihin täältä ikuisuuteen kuin kerralla rykäistäisiin talotalkoot pystyyn ja rakennettaisiin Helsingiltä pakkolunastetuille maille ne miljoona uutta asuntoa, joita ei myytäisi vähiten tarjoavalle ensimmäisten tarjousten tai putkiremonttien tullessa ajankohtaisiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Ei kyllä nyt olla yhtään samoilla viivoilla ajatusmailmassa. Ei toimi se että kaikki jotka haluaisi asua asuu vain valtion omistamissa vuokrakämpissä. Millä korvaisit asumistuen? Köyhä opiskelija asuu kadulla vai? Opiskelijoiden tuki on siirtynyt yleiseen asumistukeen jonka hoitaa KELA nykyään. Olen varsin tietoinen siitä koska seuraan mitä tapahtuu asiakkailleni.

Mitä ihmeen hyötyä on jos asuntohinnat laskevat? Mikä ihmeen voitto se olisi?

Et taida olla asunnonomistaja kun toivot että asuntohinnat menee alaas. Minä en ole köyhä opiskelija. Olen Suomen Vuokranantajat liiton jäsen.

Valitan toiveesi on epärealistinen Utopia.

Korot voi toki nousta esim 12kk eurobor joka tekee että hinnat voi muuttua alaspäin jos ne korot nousee rajusti ja se on realistinen mahdollisuus jos puhutaan pitkästä tulevaisuudesta mitä voi tapahtua.
Kyllä minä ainakin olisin ihan tyytyväinen jos maan arvonnousu leikattaisiin yhteiskunnalle. Itse asuntojen arvothan eivät juuri nouse, vaan nimenomaan se maa siellä alla.

Et sinä asunnon omistajana tee mitään sen eteen, että kaupunki rakentaa vierelle uuden metroaseman ja asuntosi arvo räjähtää taivaisiin. Täysin ansaitsematon etu.

Ja valtion ei pidä sotkeutua soppaan muuten kuin vapauttamalla kiinteistöveron säätäminen kunnallistasolle. Kunnat sitä rakentamista rajoittavat kaavoituspolitiikallaan ja niiltä taas usein loppuu raha kunnalistekniikan rakentamiseen kun maapohjaveroa ei saa nostaa tarpeeksi ylös.

T: parin asunnon asuntosijoittaja, jolla juurikin sijoitusasunto 50m päässä rakenteilla olevan metroaseman ovelta.

Kyllä, hyödynnän epäoikeudenmukaisuutta, mutta ymmärrän sen olemassaolon ja olisin valmis luopumaan ansiottomista tienauksista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 874
Kyllä minä ainakin olisin ihan tyytyväinen jos maan arvonnousu leikattaisiin yhteiskunnalle. Itse asuntojen arvothan eivät juuri nouse, vaan nimenomaan se maa siellä alla.

Et sinä asunnon omistajana tee mitään sen eteen, että kaupunki rakentaa vierelle uuden metroaseman ja asuntosi arvo räjähtää taivaisiin. Täysin ansaitsematon etu.
.
Pitäisikö sama soveltaa osakemarkkinoillekkin mielestäsi? Et sinä firman x osakkeen omistajana tee mitään sen eteen että firma x menestyy eli täysin ansaitsematon etu. Eli osakkeiden arvonnousu kokonaisuudessaan yhteiskunnalle?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 736
Viestejä
4 204 638
Jäsenet
70 958
Uusin jäsen
AkuKJ

Hinta.fi

Ylös Bottom