Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 693
Olen asunut nykyisessä asunnossani vuokralla muutaman vuoden ajan.

Minulle tuli mahdollisuus ostaa asunto reilusti alle markkinahinnan valitettavan vallitsevan tilanteen vuoksi.

Allekirjoittaneella on vakituinen työ, ei velkaa sekä tulot noin 3900€ kk ja en ole ensiasunnon ostaja, ikää alle 50v.

Säästöjä ei ole, kiinnityksiä ym. minulla ei ole mahdollista saada, henkilötakauksia ehkä.

Tarkoituksena olisi varata aika pankkin ja käydä selvittämässä lainan saanti mahdollisuudet mitä en kovin suurena tällä hetkellä itse pidä.

10% omavaraisuutta minulla ei siis ole, mitä pankit ajattelevat siitä että ottaisin toisesta pankista lainan tuota 10% osuutta varten ?

Saavatko pankit halutessaan tiedon muiden pankkien lainoista vai olisiko parempi olla vain rehellinen ?

Tähän 10% osuuteen saisin ehkä henkilötakaukset tai ainakin niin toivoisin, tuon osuuden kun saisi maksettua kuitenkin ehkä kolmessa neljässä vuodessa.

Asunnon myyntihinta olisi noin 170k luokkaa ja tuosta noin 50% toteutettu yhtiölainalla.

Mieluiten ostaisin asunnon kylläkin ilman yhtiölaina osuutta.

Otan mielelläni kaikki vinkit sekä ehdotukset vastaan mitkä vain hyödyttävät tässä asiassa.
Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan tms jos voi olla yhteydessä, kannattanee selvittää ettei taloyhtiössä ole mitään yllättävää ja uutta tapahtunut. "Trust but verify"

Pankki vaatinee, että taloyhtiölaina maksetaan pois oston yhteydessä (tai niin pian kuin mahdollista) ja laina otetaan yhdestä ja samasta pankista. Joku on joskus saanut lainaa yhtiölainan päällekin, mutta olen käsittänyt että pankit ovat kiristäneet näiden ehtoja ja että 70% tai 75% vakuusraja kohdistuu nimeenomaan siihen velattomaan hintaan, 170k sinun tapauksessasi.... vakuusvaje siihen 90% rajaan asti hoituu sitten muilla takauksilla - en tiedä, suostuuko mikään pankki enää antamaan lainaa ilman että vakuusvaje paikataan.

Noin yleisesti ottaen, rehellisyys kannattaa mielestäni...

Ylläolevat omia käsityksiäni, YMMV.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
Käsittääkseni juurikin Salossa on hieman ikävähkö ongelma.
3kpl eri kiinteistöfirmaa joutuivat lopettamaan, kun ei ole asuntoja mitä myydä eli hassu ongelma, koska kauppaa kuitenkin olisi, muttei kohteita?

Kerrostaloja ei ole pitkään aika tehty tarpeeksi ja jos on nyt niin viimeisin jokivarteen rakennettu, jonka neliöhinta on sama kuin Turun keskustan lähettyvillä.

Itse siis käyn töissä Salossa ja myös olen asunut täällä. Omalla kohdalla rivitalokaksiota myytiin melkein vuoden verran.
Yllätyin itsekin, kun tuosta kuulin. Tuntuu, että tämä kaupunki on vain kuihtunut vuosien varrella. Jokivarteen rakennettu torilla oleva kerrostalo on aivan poskettomasti hinnoiteltu ja se kyllä näkyy myymättömien huoneistojen määrässä. Osa on pois myynnistä, jotta tilanne ei näyttäisi niin pahalta. Silti talossa on vielä paljon asuntoja myymättä.

Salossa tuntuu alueet vaikuttavan todella paljon. On alueita, joilla kauppa käy todella huonosti (Ollikkala, Valhoja, Rappula ym.) ja sitten on alueita, joissa ei juurikaan asuntoja ole myytävänä tai jos tulee myyntiin, niin järkevällä hinnalla vaihtavat omistajaa nopeasti.

Sinäänsä sijainti on hyvä ja sinäänsä huono. Liian pitkä matka Helsinkiin vrt. Lohja. Turkuun voi viellä ajaa töihin vaikkei se herkkua ole. Paimio huomattavasti houkuttelevampi, mikä näkyy heti asuntojen hinnoissa.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Itselle luvattiin noin 3000 euron netto tuloilla 220k lainaa ja marginaaliksi 0,35% - 0,4% riippuen pankista(tämä Garantian takauksella ja 0 euron säästöillä).
Saako kysyä mistä pankista ja paljonko tuo Garantian takaus maksoi ?
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Handelsbanken, Nordea ja Säästöpankki. Se Garantiam takaus menee lainasumman mukaan prosentuaalisesti. Oisko tossa ollu joku 5000 euroa.
Auts, kiitos, aika isot kulut mutta toisaalta maksan 11k asunnosta vuodessa jonkun muun taskuun.
 

Jluk

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
42
Onko pankeilla tullut jotain muutosta lainakattoon syksyn aikana? Aikaisemmat tarjoukset kesällä olivat 10 % omarahoituksella, mutta nyt OP sekä hypo ovat ehdotelleet 15 % omarahoitusta. Tulot eivät ole muuttuneet mihinkään ja vanha asuntokin on myyty.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Joo itse aion käyttää varmaankin vakuutena vanhempieni taloa mutta lainaneuvottelut kävin tuolla kyselyllä.
Pitää pohtia mutta maksamalla itse takuut olisi omassa tapauksessa kaikista helpointa, yksi laina jota lyhentäisin ilman mitään muita rasitteita tai velvotteita.

Toki käyttäisin esim. vastaavaa vakuutta jos se olisi vain mahdollista mutta näillä korteilla mennään mitä on.
 
Liittynyt
03.08.2017
Viestejä
66
Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan tms jos voi olla yhteydessä, kannattanee selvittää ettei taloyhtiössä ole mitään yllättävää ja uutta tapahtunut. "Trust but verify"
Tätä joskus mietin, onko yleistä soittaa taloyhtiön puheenjohtajalle? Pienessä taloyhtiössä toki kannattaa, mutta entäs jos on joku 60 asunnon taloyhtiö, jossa on vähän väliä joku asunto myynnissä, niin hermostuuko pj:t?

Isännöitsijälle ei kuulemma ainakaan kannata soittaa, koska eivät suostu tekemään "välittäjän hommia". Toki pitää myös muistaa, että taloyhtiön pj saattaa olla jossain tilanteessa puolueellinen, koska hyötyy siitä että saa konkurssiin lisää maksumiehiä. Mutta luulisi että suurimmalta osalta saisi tulevina naapureina rehdimpää puhetta kuin välittäjältä.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Miten muuten tänä päivänä, onko parempi pyytää lainatarjoukset sopimalla aika toimisto käynnille vaiko suoraan nettipalveluiden kautta ?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Miten muuten tänä päivänä, onko parempi pyytää lainatarjoukset sopimalla aika toimisto käynnille vaiko suoraan nettipalveluiden kautta ?
Pk seudulla ainakaan toimistolla ei käydä, täytä lainalaskuri niin yleensä pankista otetaan yhteyttä ja sovitaan etäaika
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Miten muuten tänä päivänä, onko parempi pyytää lainatarjoukset sopimalla aika toimisto käynnille vaiko suoraan nettipalveluiden kautta ?
Täytät lainahakemukset eri pankeille -> ensi yhteydenotto tulee joko puhelimitse tai maililla -> sovit puhelinajan lainaneuvottelulle.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
178
Tätä joskus mietin, onko yleistä soittaa taloyhtiön puheenjohtajalle? Pienessä taloyhtiössä toki kannattaa, mutta entäs jos on joku 60 asunnon taloyhtiö, jossa on vähän väliä joku asunto myynnissä, niin hermostuuko pj:t?

Isännöitsijälle ei kuulemma ainakaan kannata soittaa, koska eivät suostu tekemään "välittäjän hommia". Toki pitää myös muistaa, että taloyhtiön pj saattaa olla jossain tilanteessa puolueellinen, koska hyötyy siitä että saa konkurssiin lisää maksumiehiä. Mutta luulisi että suurimmalta osalta saisi tulevina naapureina rehdimpää puhetta kuin välittäjältä.
Kyllähän sekä isännöitsijä että hallituksen pj tehtävään ryhtyessään varmasti tiedostavat sen, että kyselyjä taloyhtiöstä tulee ostajaehdokkailta. Itse olen ainakin aina saanut isännöitsijältä ihan hyvän vastaanoton, kun olen kysellyt yhtiöstä, ja nimenomaan rehellisiä vastauksia talon kunnosta ja remonttitarpeista.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Kiitos kaikille eilen vastanneille, olen omistanut siis ennen asunnon ja tuolloin lainan saanti oli hyvin paljon helpompaa.

Asuntolainan sopimisen yhteydessä esim. kysyttiin tarvitsenko samalla hieman ylimääräistä esim. remonttiin, kalusteihin jne.

Tämä summa sitten lisättiin suoraan asuntonlainaan ilman erillisiä kuluja tai kyselyitä.

Miten tänä päivänä tuollainen onnistuisi jos olisi tarvetta esim. 5k:lla tehdä piharemonttia & hankkia ilmalämpöpumppu tms. ?

Kohde on rakennettu 2015 mutta pientä tarvetta eri muutoksille toki olisi.

Toinen kysymys, haluavatko pankit palkkatositteet tai tiliotteet tietyltä ajalta ?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 205
Kiitos kaikille eilen vastanneille, olen omistanut siis ennen asunnon ja tuolloin lainan saanti oli hyvin paljon helpompaa.

Asuntolainan sopimisen yhteydessä esim. kysyttiin tarvitsenko samalla hieman ylimääräistä esim. remonttiin, kalusteihin jne.
Tämä summa sitten lisättiin suoraan asuntonlainaan ilman erillisiä kuluja tai kyselyitä.
Miten tänä päivänä tuollainen onnistuisi jos olisi tarvetta esim. 5k:lla tehdä piharemonttia & hankkia ilmalämpöpumppu tms. ?
Kohde on rakennettu 2015 mutta pientä tarvetta eri muutoksille toki olisi.

Toinen kysymys, haluavatko pankit palkkatositteet tai tiliotteet tietyltä ajalta ?
Asuntolainaa saa myöntää asunnon ostamisen lisäksi perusparannukseen, joten pihan laittamiseen ja ilpin asennukseen sitä voinee saada.

Meiltä on ainakin pankit kyselleet palkkatositteet lainaneuvotteluiden yhteydessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 103
Kiitos kaikille eilen vastanneille, olen omistanut siis ennen asunnon ja tuolloin lainan saanti oli hyvin paljon helpompaa.

Asuntolainan sopimisen yhteydessä esim. kysyttiin tarvitsenko samalla hieman ylimääräistä esim. remonttiin, kalusteihin jne.

Tämä summa sitten lisättiin suoraan asuntonlainaan ilman erillisiä kuluja tai kyselyitä.

Miten tänä päivänä tuollainen onnistuisi jos olisi tarvetta esim. 5k:lla tehdä piharemonttia & hankkia ilmalämpöpumppu tms. ?

Kohde on rakennettu 2015 mutta pientä tarvetta eri muutoksille toki olisi.

Toinen kysymys, haluavatko pankit palkkatositteet tai tiliotteet tietyltä ajalta ?
Varmaan riippu pärstäkertoimesta ja tähtien asennosta.
Täällä monelta ei ole kysytty mitään muuta kuin että paljon laitetaan ja osalta (kuten itseltä) kysyttiin niin palkkatositteet kuin selvitykset uuden asunnon asumis sun muista kuluista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 602
Näköjään vaihtelua on huomattavasti! Eli tuuria on ilmeisesti oltava pelissä että pääsee helpolla. Itellä ei edes ole kovat tulot niin mitään eivät kyselleet ja oliko lie kolme pankkia mistä kysyin. Paras tarjous oli alkuun sellaista ihan hyväksyttävää tasoa ja myöhemmin soitin sinne ja pyysin tarkistamaan niin pudottivat 0,42:een ihan vaa kysymällä, ei tarvinnut edes uhkailla. :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Minulta kysyttiin palkkatosite ja 3kk tiliotteet. Oma pankki saa nuo luonnollisesti pyytämättä. Handelsbanken ja S-pankki eivät muistaakseni kysyneet. Perusparannuslaina tuli mallia "paljonko olisi tarvetta". Toki vakuudet piti sillekin löytyä. Sama marginaali kuin asuntolainalla, mutta ovat kaksi erillistä lainaa paperilla ja sitä ei saanut yhtä pitkällä laina-ajalla.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Parisen kysymystä vielä ennen kuin alan täyttelemään hakemuksia.

Eniten itseäni askarruttava seikka on se että olen ollut tänä vuonna hyvin pitkällä sairaslomalla, viimeinen palkkatulo on kesäkuulta sekä viimeinen täysimääräisenä maksettu palkka taasen helmikuulta.

Olen siis palannut jo takaisin työelämään osa-aikaisena mutta tuloni palautunevat normaaliksi 1/2021 mutta luultavastikin vasta 3/2021 koska olen juuri hakenut lisää aikaa kuntoutukselleni.

Burnoutin siis kokeneena ja tämän hetkisen kuntoutusrahan maksaa oman alani eläkejärjestö ja tällä hetkellä nettotuloni ovat noin 800€ vähempi kuin normaalisti, noin 2k käteen kk.

Tässä kohtaa on hyvä varmaan olla avoin tilanteestani koska tämähän tulisi viimeistään selville (jos ja) kun pyytävät palkkatositetta ?

Vielä varainsiirtoverosta, tämähän pitäisi maksaa 2kk sisällä kauppakirjojen allekirjoittamisesta, tämän summan (2%) saisin kylläkin koottua mutta oletteko sisällyttäneet tätä myös lainasummaanne ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 602
@Vision, kertoisin itse pankille nykyiset tulot ja ja sen että alkuvuodesta ne nousevat jälleen normaalille tasolle kun jatkat täysipäiväisenä työntekoa. En ehkä menisi detaileihin sen tarkemmin. Tuota edullista ostohintaa 170ke käyttäisin myös valttina jos asunnon oikea hinta on selkeästi arvokkaampi. Tavoitteena saada nimi papereihin ja myöhemmin kilpailuttaisin jos korko jää hieman koholle.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
232
Tuo yhdistelmä ei omia säästöjä ja alentuneet tulot noin pitkältä ajalta ei välttämättä ole kauhean houkutteleva. Pankin lainahalukkuuteen vaikuttaa myös paikkakunnan väestökehitys ja asuntomarkkinoitten tilanne. Muuttotappioalueella jossa asuntokauppa on hiljaista voivat edellyttää suurempaa omarahoitusosuutta tai eivät anna lainaa lainkaan.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Tuo yhdistelmä ei omia säästöjä ja alentuneet tulot noin pitkältä ajalta ei välttämättä ole kauhean houkutteleva. Pankin lainahalukkuuteen vaikuttaa myös paikkakunnan väestökehitys ja asuntomarkkinoitten tilanne. Muuttotappioalueella jossa asuntokauppa on hiljaista voivat edellyttää suurempaa omarahoitusosuutta tai eivät anna lainaa lainkaan.
Hyviä pointteja, oma alkuperäinen suunnitelma oli kylläkin se että olisin säästänyt 12-18kk kunhan palkkatulot olisivat vain ensin normalisoituneet.

Hintapyyntö on vain liian hyvä tällä hetkellä sivutettavaksi.

En ainakaan mitään menetä tässä, korkeintaan omaa aikaani.

Edit. työnantajahan on pysynyt samana viimeiset 9v ja vastoinkäymiset ovat normaalia elämää.
 
Viimeksi muokattu:

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Onnistuisiko kaupan lykkääminen ensi kesään?
En valitettavasti voi kovin enempää avata tätä mutta tekisin ison palveluksen nykyisille omistajille jos saisin myönteisen lainapäätöksen sekä pyrkisimme pääsemään kauppoihin mahdollisimman nopeasti.

Toki haluaisin itsekin nopeat kaupat toteuttaa koska esim. 6kk tarkoittaisi 5-6k menetyksiä, tosin muutamia asioita vielä itselläkin mitä pitää saada selvitettyä mahdollisesta myönteisestä lainapäätöksestä huolimatta.

Pelkona on että nykyinen vuokra nousisi hyvinkin reiippaasti sekä vuokrasopimuksen irtisanominenkin olisi periaatteessa jopa mahdollista, toki tämä puolen vuoden irtisanomisajalla.

Tein eilen lainahakemukset, yksi verkkotapaaminen on jo sovittuna ja toinen pankki taasen lähestyi sähköpostitse lisätietoja kysellen.

Kolmannesta taasen soitettiin ja pyysi ottamaan yhteyttä kun tulot ovat taas normaalit, hyvin ymmärrettävää.

Olen realistisella tavalla kuitenkin toiveikas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
683
Onko kellään kokemusta tällaisesta keissistä: pankista otettu asuntolaina kerrostalokämppään vähän alle pari vuotta sitten. Nyt haluaisin ostaa lisäksi autohallipaikan ja mielellään lainarahalla, vaikka käteistäkin kyllä olisi. Asuntolainaa on maksettu pois autohallipaikan ostohintaa enemmän, jos sillä on mitään väliä.

Millaisilla ehdoilla pankeista on saanut lainaa tällaisiin tapauksiin? Lainaneuvottelu on sovittu ensi maanantaiksi oman pankin kanssa, mutta olisi kiva tietää, mitä siellä voi olla odotettavissa.
Omaan viestiäni ja kysymystäni lainaten, lopputulos oli 12kk Euribor + 0,58%, 200e nostopalkkio, 30% omarahoitusosuus jolloin ei vaadittu muita takauksia (asunnon käyttäminen takauksena olisi onnistunut, mutta olisi tullut enemmän kuluja isännöintitodistusten yms. myötä).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 375
Helsingissä on kyllä hinnat hypänneet pilviin koronan aiheuttaman tarjontaniukkuuden takia. Mielenkiintoista, ettei ennusteissa ensi vuodelle oteta mitenkään huomioon sitä, että varmaan koronan mentyä ohi ketsuppipullon korkki aukeaa ja kaikki nyt myyntiä hannaavat lykkäävät asuntonsa myyntiin. Voisi kuvitella, että tarjonta lyhyessä ajassa kasvaa aika dramaattisesti ja samalla hinnat laskee.

...tosin hinnanlaskua Helsinkiin on ennustettu pian jo pari vuosikymmentä.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 473
Toivekkuus on hieman laskenut pankkien yhteydenottojen jälkeen.

Tällä hetkellä neljältä pankilta tullut negatiivinen päätös.

Muutama pankki kylläkin todennut että normaaleilla tuloilla laina kylläkin onnistuisi.

Tällä hetkellä pohdinkin sitä että palaisinkin kokopäiväiseksi jo vuoden 2021 alusta (käyttäen samalla lomapäiviäni) jolloin laina keskustelut voisi aloittaa lähiaikoina.

Kysyin yhdeltä pankilta Garantia vakuuden kuluja ja ne olisivat 3600€ kertamaksuna.

Ensi viikolla saanen loputkin päätökset joten täytyypi tuolloin tehdä päätös kokopäiväsyydestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Toivekkuus on hieman laskenut pankkien yhteydenottojen jälkeen.

Tällä hetkellä neljältä pankilta tullut negatiivinen päätös.

Muutama pankki kylläkin todennut että normaaleilla tuloilla laina kylläkin onnistuisi.

Tällä hetkellä pohdinkin sitä että palaisinkin kokopäiväiseksi jo vuoden 2021 alusta (käyttäen samalla lomapäiviäni) jolloin laina keskustelut voisi aloittaa lähiaikoina.

Kysyin yhdeltä pankilta Garantia vakuuden kuluja ja ne olisivat 3600€ kertamaksuna.

Ensi viikolla saanen loputkin päätökset joten täytyypi tuolloin tehdä päätös kokopäiväsyydestä.
OP:lta sain ainakin itse valtion takauksen jopa väliaikaiselle lainalle (ei asp-laina) kertamaksulla RS-kohteeseen. Sen kulut murto-osa tuosta Grantian takauksesta. Lopullinen laina asunnon valmistuttua tulee olemaan asp-laina, mutta näin ei mikään pakko olisi tehdä. Aivan hyvin olisi voitu tehdä vain yksi laina tässä RS-kohteen rakentamisen aikana ja sillä mennä ihan normaalisti eteenpäin; lyhennysvapaat vain kohteen rakentumisen ajaksi kuten nyt on väliaikaisessa lainassa. Olen ensiasunnon ostaja, jos sillä on jotain merkitystä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 150
Helsingissä on kyllä hinnat hypänneet pilviin koronan aiheuttaman tarjontaniukkuuden takia. Mielenkiintoista, ettei ennusteissa ensi vuodelle oteta mitenkään huomioon sitä, että varmaan koronan mentyä ohi ketsuppipullon korkki aukeaa ja kaikki nyt myyntiä hannaavat lykkäävät asuntonsa myyntiin. Voisi kuvitella, että tarjonta lyhyessä ajassa kasvaa aika dramaattisesti ja samalla hinnat laskee.

...tosin hinnanlaskua Helsinkiin on ennustettu pian jo pari vuosikymmentä.
Jotkut puhu, et korona on nostanut hintoja jonkun 4 %. Tiedä siitä sit, mut vaik toi olis kupla ja puhkeis, ni kyl se asunnon arvo varmaan parissa vuodessa nousee jo ton verran - ainakin PK-seudulla.

Itse ostin just asunnon ja piti maksaa enemmän, mitä pyyntihinta oli, ku oli kilpailua. Monet hyvät kämpät ostettiin mun nenän edestä silleen, et niitä ei käyty edes katsomassa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 924
Varmaan vanhukset koronan kanssa lykkävät muuttoa pienempään. Olen itekin olettanut että rokotteen tms jälkeen rupeaa kohteita tulemaan tarjolle enemmänkin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
532
Kikkailemalla olisi saatu raha liikkeelle, kun vakuusarvo käytännössä 0 tällä hetkellä. Olisi luonut meille huomattavia lisäkuluja, joten pallo siirtyi myyjälle.
Myyjä jääräilee, mutta alkaa ymmärtää että muutokset on pakollisia. Nekin olisi kahdessa viikossa tehty, jos olisi vain ollut halua..
Nyt ehdotelmana käsiraha+väliaikainen yhteisasuminen (kohteessa nyt kaksi asuntoa), kunnes kaikki paperit kunnossa ja saadaan rahat liikkeelle.
Nyt on kaupat tehty. Myyjä hoiti dokumentit ajantasalle ja peli sillä selvä. Viikon päästä lauantaina jo muuttamaan.
Kovin on tullut tehtyä listaa kaikesta hankittavasta ja tehtävästä, eiköhän alkuinnostuksen jälkeen rauhoitu...
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
90
Onko tuollaisessa vuokratontissa sen suurempia riskejä, jos kuitenkin lunastaa oman tonttiosuutensa? Mietityttää etenkin näin korona-aikana, että kehtaako ostaa asuntoa kiinteistöstä, jossa suurin osa asunnoista on vielä vapaana? Pidän itse noita hieman kusetuksena, mutta karu totuus on, että suurin osa uudiskohteista rakennetaan näille vuokratonteille.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
619
Joku voisi kanssa valaista tuota vuokratontin lunastusta, silloinhan kuukausivastikkeesta häviää tontin osuus pois - mutta mites myydessä asuntoa käyttäytyy lunastettu vuokratonttiosuus?
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
90
Joku voisi kanssa valaista tuota vuokratontin lunastusta, silloinhan kuukausivastikkeesta häviää tontin osuus pois - mutta mites myydessä asuntoa käyttäytyy lunastettu vuokratonttiosuus?
Joudut myymään kalliimmalla, mutta ostaja ei joudu myöskään maksamaan tontista vastiketta. Jos päätät asuntoa ostaessa lunastaa tontin, niin taloyhtiö vain lunastaa sen osuuden esimerkiksi tonttirahastolta taloyhtiön nimiin. Itse et siis tietääkseni omista koskaan mitään tonttia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
195
Joku voisi kanssa valaista tuota vuokratontin lunastusta, silloinhan kuukausivastikkeesta häviää tontin osuus pois - mutta mites myydessä asuntoa käyttäytyy lunastettu vuokratonttiosuus?
Lunastuksen kannattavuus riippuu varmasti siitä kuka tonttia vuokraa ja kuinka pitkään asunnossa aikoo asua. Jos vuokraaja on kirkko tai yksityinen, kannattaa olla varuillaan ja jos kaupunki, niin todennäköisesti suht vakaa vuokranantaja. Mikäli asunnossa ei aio asua pitkään, saattaa vuokratontin lunastamatta jättäminen olla järkevämpää. Tontin hinta harvemmin siirtyy 1:1 myyntihintaan. Pitkällä aikajänteellä tontin arvo puolestaan saattaa etenkin kasvukeskuksissa kasvaa huomattavasti (ja ennemmin sitä maksaa pankille alle prosentin marginaalia kuin vuokranantajalle +4% tuottotavoitetta).
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
482
Olemassaoleva ~4V sitten otettu laina kilpailutettu (~150k jäljellä @ TRE ). Yhteenlasketut tulot ~4500 netto, nykyinen marginaali 0.6% 12kk euribor:

Aktia 0.6%
Danske 0.5%
OP 0.4% (nykyinen pankki)
S-pankki (0.4%) + 100€ nostopalkkio

En taida jaksaa enää toista kierrosta pyöräyttää.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Olemassaoleva ~4V sitten otettu laina kilpailutettu (~150k jäljellä @ TRE ). Yhteenlasketut tulot ~4500 netto, nykyinen marginaali 0.6% 12kk euribor:

Aktia 0.6%
Danske 0.5%
OP 0.4% (nykyinen pankki)
S-pankki (0.4%) + 100€ nostopalkkio

En taida jaksaa enää toista kierrosta pyöräyttää.
Nähtävästi pitäisi itsekin jaksaa kilpailuttaa. Reilu 5 vuotta sitten otettu laina, marginaali 0,75%, OP:n pikkukonttorista Pohjois-pohjanmaalta. Velkaa aikalailla saman verran, nettotulot perheessä hitusen suuremmat.
Miksei muuten Nordea ollut mukana?
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
482
Nähtävästi pitäisi itsekin jaksaa kilpailuttaa. Reilu 5 vuotta sitten otettu laina, marginaali 0,75%, OP:n pikkukonttorista Pohjois-pohjanmaalta. Velkaa aikalailla saman verran, nettotulot perheessä hitusen suuremmat.
Miksei muuten Nordea ollut mukana?
Laiskuus iski. Eli jaksoin yhtenä iltana näpytellä noihin pankkeihin hakemukset ja meinasin että, otan lisää pankkeja jos tarjoukset eivät olis olleet alle 0.5%. Nyt kuitenkin sai tuota skaalaa sen verran, että en jaksanut enempää täytellä kaavakkeita. Koitetaan parin vuoden päästä uudestaan.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
241
Onkos palstalaisilla kokemuksia osakkeen vuokralle laitosta ja toisen asunnon ostosta? Vuokratulot kyllä kattaisi lyhennykset, tuottoakin jopa tulisi, mikäli vuokrahintoihin alueella vertaa. Asuttuja vuosia takana n. 3 ja lainaa lyhennetty n 15%. Talouden netto yli keskiarvon. Pankithan nämä varmaan arvioi tapauskohtaisesti, mutta onko järkeä? Täällä kun omistusasuminen on verrattaen halpaa :)

Vuokralainenkin olisi tiedossa ja luotettavaksi sekä maksukykyiseksi todettu. Tarve siis isommalle asunnolle, nyt mietinnässä vuokratakko osake edelleen vai suora myynti. Ja mitenhän pankit näissä tilanteissa lainaa myöntää, säästöjäkin olisi.

Ajatus voittojen maksimoinnista ja vuokrausajaksi n. 5v eteenpäin.

Nykyinen osake kyllä nostanut jonkun verran arvoaan remonttien myötä, käyköhän osavakuutena tulevalle lainalle? Kiire tässä ei vielä ole.
 
Liittynyt
02.12.2020
Viestejä
44
Muita lainan kilpailuttajia liikkeellä? Nykyinen pankki (OP) ei suostu marginaalia pudottamaan. Asuntolainaa nyt reilu 200 K€. Tässä marginaali 0,65 %. Lisäksi vapaa-ajan asunnon laina, jonka marginaali 0,8. Tätä lainaa reilu 60 K€ jäljellä. Jotenkin voisi kuvitella, että kilpailutuksen kautta saisi alemmaksi noita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 103
Muita lainan kilpailuttajia liikkeellä? Nykyinen pankki (OP) ei suostu marginaalia pudottamaan. Asuntolainaa nyt reilu 200 K€. Tässä marginaali 0,65 %. Lisäksi vapaa-ajan asunnon laina, jonka marginaali 0,8. Tätä lainaa reilu 60 K€ jäljellä. Jotenkin voisi kuvitella, että kilpailutuksen kautta saisi alemmaksi noita?
Jaa-a. Riippuu aika monesta asiasta, kuten vaikkapa tuloista ja sen semmosista.
 
Liittynyt
02.12.2020
Viestejä
44
Tulot aikalailla meillä molemmilla, keskiverto suomalaisen palkansaajan luokkaa. No ensi viikolla on ensimmäinen neuvottelu toisen pankin kanssa. Sittenhän sen tietää, pääseekö alaspäin marginaaleissa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Muita lainan kilpailuttajia liikkeellä? Nykyinen pankki (OP) ei suostu marginaalia pudottamaan. Asuntolainaa nyt reilu 200 K€. Tässä marginaali 0,65 %. Lisäksi vapaa-ajan asunnon laina, jonka marginaali 0,8. Tätä lainaa reilu 60 K€ jäljellä. Jotenkin voisi kuvitella, että kilpailutuksen kautta saisi alemmaksi noita?
Vähän tarvii lainojen määriä, kiinteistöjen arvoa ja nettoliksoja tietoon ennen ku tohon osaa sanoa mitään.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Onko ihmisillä antaa kokemuksia verraten Danskea ja S-Pankkia. Kilpailutuksen tuloksena S-Pankki laittaa aina identtisen tarjouksen kuin oma pankki Danske. Löytyykö muuta kilpailuetua kuin ilmaiset pankkipalvelut ja 0.5% lisäboonus S ryhmälle? Ja koetteko, että se olisi tarpeeksi jotta "jaksaisi" vaihtaa pankkia?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Kandee laskea paljon esim maksaa se lainannosto ja sitä kautta laskea kauan kestää kuolettaa niillä bonuksilla tmsvse summa
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
Onko ihmisillä antaa kokemuksia verraten Danskea ja S-Pankkia. Kilpailutuksen tuloksena S-Pankki laittaa aina identtisen tarjouksen kuin oma pankki Danske. Löytyykö muuta kilpailuetua kuin ilmaiset pankkipalvelut ja 0.5% lisäboonus S ryhmälle? Ja koetteko, että se olisi tarpeeksi jotta "jaksaisi" vaihtaa pankkia?
Jos s-pankin hinnoittelu vain vastaa aina samaan niin ei maksa vaivaa. S-pankin kortin saa ilman lainan siirtoakin, mutta toisaalta dansken plattarilla saa saman 0,5% kaikkialta, ei vain s-ryhmästä.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Kandee laskea paljon esim maksaa se lainannosto ja sitä kautta laskea kauan kestää kuolettaa niillä bonuksilla tmsvse summa
Kuten sanoin täysin identtinen tarjous joten eroa on vain palvelumaksut. Nähtävästi asuntolainan ottaessa Danskella laskee oma asiointi 5.80€ -> 2.50€.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 710
Viestejä
4 238 588
Jäsenet
71 242
Uusin jäsen
Miohe

Hinta.fi

Ylös Bottom