Taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan tms jos voi olla yhteydessä, kannattanee selvittää ettei taloyhtiössä ole mitään yllättävää ja uutta tapahtunut. "Trust but verify"Olen asunut nykyisessä asunnossani vuokralla muutaman vuoden ajan.
Minulle tuli mahdollisuus ostaa asunto reilusti alle markkinahinnan valitettavan vallitsevan tilanteen vuoksi.
Allekirjoittaneella on vakituinen työ, ei velkaa sekä tulot noin 3900€ kk ja en ole ensiasunnon ostaja, ikää alle 50v.
Säästöjä ei ole, kiinnityksiä ym. minulla ei ole mahdollista saada, henkilötakauksia ehkä.
Tarkoituksena olisi varata aika pankkin ja käydä selvittämässä lainan saanti mahdollisuudet mitä en kovin suurena tällä hetkellä itse pidä.
10% omavaraisuutta minulla ei siis ole, mitä pankit ajattelevat siitä että ottaisin toisesta pankista lainan tuota 10% osuutta varten ?
Saavatko pankit halutessaan tiedon muiden pankkien lainoista vai olisiko parempi olla vain rehellinen ?
Tähän 10% osuuteen saisin ehkä henkilötakaukset tai ainakin niin toivoisin, tuon osuuden kun saisi maksettua kuitenkin ehkä kolmessa neljässä vuodessa.
Asunnon myyntihinta olisi noin 170k luokkaa ja tuosta noin 50% toteutettu yhtiölainalla.
Mieluiten ostaisin asunnon kylläkin ilman yhtiölaina osuutta.
Otan mielelläni kaikki vinkit sekä ehdotukset vastaan mitkä vain hyödyttävät tässä asiassa.
Pankki vaatinee, että taloyhtiölaina maksetaan pois oston yhteydessä (tai niin pian kuin mahdollista) ja laina otetaan yhdestä ja samasta pankista. Joku on joskus saanut lainaa yhtiölainan päällekin, mutta olen käsittänyt että pankit ovat kiristäneet näiden ehtoja ja että 70% tai 75% vakuusraja kohdistuu nimeenomaan siihen velattomaan hintaan, 170k sinun tapauksessasi.... vakuusvaje siihen 90% rajaan asti hoituu sitten muilla takauksilla - en tiedä, suostuuko mikään pankki enää antamaan lainaa ilman että vakuusvaje paikataan.
Noin yleisesti ottaen, rehellisyys kannattaa mielestäni...
Ylläolevat omia käsityksiäni, YMMV.