Asioita joita et ole huomannut

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Tohdin epäillä, ainakin suomalaisen sananlaskun osalta. Entisaikojen suomalaisessa agraariyhteisössä sukulaisuussuhteet ovat olleet hyvin tärkeitä. Tämä muuten heijastuu kieleenkin, meillähän on paljon sanoja kuvaamaan tarkkaa sukulaisuussuhdetta (eno, käly, nato, vävy jne.)
Muistelin että monissa noista on negatiivinen lataus. vain ydinperhe oli tärkeä, pojan vaimoki oli taakka kunnes se sai poikavauvan/-vauvoja synnytettyä ja olikohan vielä kasvatettua teiniksi. Luin aiheesta joskus jostain kielitieteilyblogista tms.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 468
Voihan se tosiaan olla ettei asia olekaan kovin yksiselitteinen. Mutta on tosiaan nuita negatiivisia sukulaisuussuhteita painottavia sanontoja muutenkin, esim. "Suku on pahin" ja "Veli on velka otettaessa, veljenpoika maksettaessa."

Itse en ainakaan anna sinänsä "arvoa" pelkästään sille että sukulaisuudelle itsessään. Suhtaudun sukulaisiin niin kuin keneen tahansa ihmisiin ja tuttuihin. Joidenkin kanssa kun on tullut oltua enempi ja useammin tekemisissä ja yhteyksissä niin ovat ns. kaveritasolla. Jos joku tulisi esim. ihan puskista kyselemään rahaa lainaksi niin tod.näk. en antaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Itse en ainakaan anna sinänsä "arvoa" pelkästään sille että sukulaisuudelle itsessään.
Voi olla ikäkysymyskin, en ole koskaan ollut erikoisen sukurakas, mutta näin liki viisikymppisenä ehkä vähän enemmän kuin aikaisemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Sama homma, ikääntyessä tulee erityisesti omat esi-isät (esim isovanhemmat) huomattavasti mielenkiintoisemmiksi. Kunpa silloin 15-20v sitten olisi tajunnut keskustella enemmän heidän lapsuudesta ja nuoruudesta, olisi varmasti ollut kiinnostavaa kuultavaa.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Freixenet vinkku pullotetaan Wiesbadenissa.

Wiesbaden on Frankfurtin naapurikaupunki, ja kävin siellä Frankfurtissa asuessa useammankin kerran. Hitsit, olen saattanut nähdä ne pensaat joista nuo rypäleet tulee kun käytiin ajelulla paikallisella maaseudulla sitä jokivartta:interested:
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Sana "avaruus" tullee sanasta avara. Sama kuin englanniksi "space" on samalla "avaruus" ja "tila".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Niko Ranta-aho, joka tutkintavankeudesta päästyään välittömästi teki uuden rikoksen, oli tämän uudenkin rikoksen aikana ensikertalainen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Niko Ranta-aho, joka tutkintavankeudesta päästyään välittömästi teki uuden rikoksen, oli tämän uudenkin rikoksen aikana ensikertalainen.
Heh, mut tosiaan eihän häntä vielä ollut tuomittu mistään? Sai sentäs ihan hyvän kakun loppujen lopuksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Heh, mut tosiaan eihän häntä vielä ollut tuomittu mistään? Sai sentäs ihan hyvän kakun loppujen lopuksi.
Enkä laita lainkaan pahakseni, isää, joka ilmeisesti on rehellinen kansalainen, käy vähän sääliksi, kun tyttärellekin tuli vissiin pari vuotta vankeutta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Sana "intuitio" koostuu osista in-tuitio eikä esimerkiksi intu-itio. Englannin "intuition" on samaa latinalaista perua kuin lukukausimaksua tarkoittava "tuition".
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Se kasvo olin minä
Jos se olit sinä joka sen kiven sinne lampeen heitit ja vaikka sinulla oli silmät sidotut minä näin aaltojen tulevan rantaan. Sinä et nähnyt aaltojen tulevan rantaan ja silti tiesit aaltojen tulevan aina rantaan. Minä tulen ja poistan siteen silmiltäsi ja huomaat lammen kadonneen kädessäsi jo heittämäsi kivi.


Kipasempa ulos ja katon jos se lampi näkys o_O
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Thriidin nimen pitäisi olla "Asioita, jotka olet huomannut".

Cheekin Makee ja Selkee -raita alkaa virheellä, kun Cheek sanoo kahteen kertaan "Nyt tuntuu.. Nyt tuntuu niin smoothilta". Luulen, että on miksausvirhe.

Elviksen Suspicious Minds:n virallisella raidalla musiikki "feidaantuu", kunnes volyymit nostetaan takaisin normaaliksi. En tiedä miksi, epäilen virhettä, koska mitään logiikkaa en tuohon keksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
323
Firefoxissa jos sinulla on useampi välilehti auki niin saat haluamasi välilehden omaan ikkunaan raahaamalla sen alaspäin sivun päälle. Huomasin vahingossa sähläämällä hiiren kanssa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Firefoxissa jos sinulla on useampi välilehti auki niin saat haluamasi välilehden omaan ikkunaan raahaamalla sen alaspäin sivun päälle. Huomasin vahingossa sähläämällä hiiren kanssa.
Chromessa toimii samalla tavalla, ja varmaan muissakin selaimissa. Ikkunan saa toki myös raahattua takaisin välilehdeksi jos haluaa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Firefoxissa jos sinulla on useampi välilehti auki niin saat haluamasi välilehden omaan ikkunaan raahaamalla sen alaspäin sivun päälle. Huomasin vahingossa sähläämällä hiiren kanssa.
Chromessa sama. Tai itseasiassa sen välilehdenhän saa raahattua joka suuntaan, kunhan raahaa ulos tabi-riviltä. edit: ja kuten yllä sanottiin, tabeja/ikkunoita voi raahata tabeiksi myös.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Torx-ruuvit ovat nykyään ilmeisesti joku isompikin juttu, kun rautakaupoissakin myydään pääasiassa niitä seiniin laitettaviksi?

Mä aina luulin, että ristipääruuvit on juttu. Kai se on sitten kehitys mennyt eteenpäin jossain vaiheessa, en vaan ole huomannut että milloin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Torx-ruuvit ovat nykyään ilmeisesti joku isompikin juttu, kun rautakaupoissakin myydään pääasiassa niitä seiniin laitettaviksi?

Mä aina luulin, että ristipääruuvit ovat juttu. Kai se on sitten kehitys mennyt eteenpäin jossain vaiheessa, en vaan ole huomannut että milloin.
Mä olen jo yli ~10vuotta heitellyt työautosta kaikki PH/PZ-ruuvit helvettiin jos niitä sinne jostain eksyy. Pelkää torxia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Se on sitten hyvä tietää tämäkin "uudistus" ja alkaa käyttää jatkossa torx-ruuveja kuin isot pojat konsanaan...

Niin se kehitys kehittyy. Philips-ruuveja käytettiin jotain 70-80 vuotta putkeen, mutta enää ei sitten kelpaa. Eihän siinä sitten mitään.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Se on sitten hyvä tietää tämäkin "uudistus" ja alkaa käyttää jatkossa torx-ruuveja kuin isot pojat konsanaan...

Niin se kehitys kehittyy. Philips-ruuveja käytettiin jotain 70-80 vuotta putkeen, mutta enää ei sitten kelpaa. Eihän siinä sitten mitään.
Tämä nyt on sellainen "uudistus", että veikkaan ettet sinäkään tuosta periaatteellisesta muutosvastarinnastasi huolimatta kaipaa niitä vuosikymmeniä käytettyjä paskakantoja kunhan vain olet saanut ruuvisi ja meisselisi kertaalleen päivitettyä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Tämä nyt on sellainen "uudistus", että veikkaan ettet sinäkään tuosta periaatteellisesta muutosvastarinnastasi huolimatta kaipaa niitä vuosikymmeniä käytettyjä paskakantoja kunhan vain olet saanut ruuvisi ja meisselisi kertaalleen päivitettyä.
En mä valita, kunhan ihmettelin. Luulin oikeasti näihin aikoihin asti, että torxeja käytetään lähinnä kännyköissä yms.. Mutta en olekaan mikään kirvesmies vaan nörtti.. :D
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
En mä valita, kunhan ihmettelin. Luulin oikeasti näihin aikoihin asti, että torxeja käytetään lähinnä kännyköissä yms.. Mutta en olekaan mikään kirvesmies vaan nörtti.. :D
Itse en edes ollut kuullutkaan torx-ruuveista ennen kuin avasin pelikonsolini modausta varten joskus 00-luvun alussa.

Ja torx-hylsyihin törmäsin vasta hiljattain.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Välilehtiä pystyy muuten selaamaan ainakin chromessa näppärästi ctr+tab.
Tuo toimii "kaikissa" välilehtiä sisältävissä soveluksissa. Samoin kuin se että shift kääntää toiminnon. Paitsi uuden välilehden (ctrl+T) avaamisessa se (ctrl+shift+T) avaa viimeisimpänä suljetun välilehden.

Tabilla pelkästään voi selata kaikki sivun kentät, napit ja linkit läpi ja tämä onkin kaikkien soluja sisältävien sivustojen/ohjelmien järkevin täyttötapa.

Windowsissakin 99% asioista voi edelleen tehdä ilman hiirtä vaikka se koko ajan vaikeammaksi meneekin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Itse en edes ollut kuullutkaan torx-ruuveista ennen kuin avasin pelikonsolini modausta varten joskus 00-luvun alussa.

Ja torx-hylsyihin törmäsin vasta hiljattain.
erikoiskohteissa on ollut erilaisia tähtikuvioita iät ja ajat. VW Jetta -85 vetoakselit oli 12kulmasella "torxilla" kiinni. Terassin jos tahdot tehdä et taida saada niitä ruuveja enää muuten kuin torxilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
erikoiskohteissa on ollut erilaisia tähtikuvioita iät ja ajat. VW Jetta -85 vetoakselit oli 12kulmasella "torxilla" kiinni. Terassin jos tahdot tehdä et taida saada niitä ruuveja enää muuten kuin torxilla.
Tälle on nimi ja se on XZN. Samalla huomasin, että kärkkäinen on laittanut kirjaimet väärään järjestykseen. Lisäksi huomasin, että XZN onkin muodoltaan triple square eikä double hex.

 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
620
EA Sportsin NHL-pelejä ei ole ollut saatavilla tietokoneelle yli kymmeneen vuoteen. Olin kuvitellut, että kaikista yleisistä peleistä julkaistaan vielä PC-versiot eikä pelkkiä pelikonsoliversioita.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Freixenet vinkku pullotetaan Wiesbadenissa.

Wiesbaden on Frankfurtin naapurikaupunki, ja kävin siellä Frankfurtissa asuessa useammankin kerran. Hitsit, olen saattanut nähdä ne pensaat joista nuo rypäleet tulee kun käytiin ajelulla paikallisella maaseudulla sitä jokivartta:interested:
Freixenet on espanjalaista cavaa, tosin brändin alla taidetaan myydä myös italialaista proseccoa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Vesi ei kerkeä välillä lämpenemään.
Pitää vaan muistaa laskea sitä vettä hetki muualle ennenkuin tähtää siihen ämpäriin. Putkissa on usein jo valmiiksi hiukan lämmennyttä vettä ja sitähän ei sovi käyttää :smoke:

E: jaa.. hetken luulin että ollaan räbässä.. hmm.. aihetta sivuten, oletteko huomanneet että siitä vessanpytyn "pikku tipasta" painaessa sitä vettä vaan tulee ja tulee kunnes nostaa näppinsä? Loppujen lopuksi jopa enemmän kuin "isosta tipasta".
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
E: jaa.. hetken luulin että ollaan räbässä.. hmm.. aihetta sivuten, oletteko huomanneet että siitä vessanpytyn "pikku tipasta" painaessa sitä vettä vaan tulee ja tulee kunnes nostaa näppinsä? Loppujen lopuksi jopa enemmän kuin "isosta tipasta".
Omat pytyt tarjoilee molemmilla painikkeilla vettä niin paljon ja niin pitkään, kun paikallinen vesiyhtiö sitä suostuu toimittamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Omat pytyt tarjoilee molemmilla painikkeilla vettä niin paljon ja niin pitkään, kun paikallinen vesiyhtiö sitä suostuu toimittamaan.
Meillä on Gustavsbergin laatuvessassa kahteen suuntaan kallistuva nappi, pieni ja iso huuhtelu, mutta painoipa nappia kummasta päästä tahansa tekee se aina samankokoisen huuhtelun. Laatupeli. Kolme vuotta tuota vedelly enkä ole vieläkään ymmärtäny logiikkaa, vaikka pari kertaa avannu säiliönkin puhdistuksen takia.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Pirates of the Caribbean -leffat ja Monkey Island -pelit ovat hahmoiltaan ja tyyliltään hyvin samankaltaisia. Merirosvoja, nokkelaa huumoria ja taikuutta.

Molemmissa on esim. Voodoo Lady ja zombie-merirosvopahis. Ja kuvernöörin tytär.
 
Viimeksi muokattu:

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 772
Vasta tänään tajusin, en tiedä onko ollut aina? Hymyilyttää..

No mitäs sä sit tajusit? Sen että Fonecta väittää sellaisia numeroita salaisiks joille ei oo merkattu käyttäjätietoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Pirates of the Caribbean -leffat ja Monkey Island -pelit ovat hahmoiltaan ja tyyliltään hyvin samankaltaisia. Merirosvoja, nokkelaa huumoria ja taikuutta.

Molemmissa on esim. Voodoo Lady ja zombie-merirosvopahis. Ja kuvernöörin tytär.
Mutta onko kummassakaan mikään näistä kliseistä originaali vai osa jo aiemmin luotua kuvastoa? Ainahan merirosvoilla on ollut käyräsapeli, rommia, papukaija ja pieni apina. :hmm: Kenties siis myös noita muita elementtejä kattavastikin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Mutta onko kummassakaan mikään näistä kliseistä originaali vai osa jo aiemmin luotua kuvastoa? Ainahan merirosvoilla on ollut käyräsapeli, rommia, papukaija ja pieni apina. :hmm: Kenties siis myös noita muita elementtejä kattavastikin.
No nuo perinteiset piraattikliseet ovat selviö. Mutta fantasiaelementtien, veijarikomedian ja merirosvoseikkailun yhdistelmä on suhteellisen omaperäinen.

Monkey Island -leffa oli ilmeisesti joskus tekeillä. Se peruttiin, mutta väitetysti käsikirjoitusta hyödynnettiin Pirates of the Caribbean -leffoissa.

The World of Monkey Island was contacted by a very reliable source, who wished to remain anonymous.

"The really interesting thing is that the movie was going to be produced by Steven Spielberg (who is a big Monkey Island fan himself). He asked Ted Elliott, a script writer who has worked on several Disney movies (including 'Treasure Planet') and on 'Steven Spielberg’s Director's Chair' game, to help with the story for the MI movie. The Monkey Island movie never got the green light and years later Ted Elliott wrote 'Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl', which took several ideas from Monkey Island. So basically the first two PotC movies are the Monkey Island movie".
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Jos en väärin muista, niin The Secret of Monkey Islandin yhtenä inspiraationa oli Disneyn huvipuiston Pirates of the Caribbean-laite.
EDIT: kuuluisa solvausmiekkailu pöllittiin puolestaan vanhoista merirosvoseikkailuleffoista, joissa soitettiin suuta taistellessa enemmän kuin miekkailtiin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 508
Viestejä
4 164 621
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom