Asiaa makuuhuoneesta (peitot, sängyt yms.)

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Onko futonin kannattajia? Kymmenen vuotta vanha jenkkisänky alkaa osoittaa kuoppaantumisen merkkejä ja olisi aika hankkia uusi. Alaselkä tuntuu olevan aamuisin hieman jumissa ja parempi nukkumisalusta olisi hakusessa. Kaveri oli futonin hommannut, muutama yö alkuun oli ollut suht kovan oloinen, mutta sittemmin on nukkunut hyvin.i Vai uusi hightech-sänky vaan alle?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
@Gobi, Meidän piti ostaa "hightech" sänky. Väliaikaisratkaisuna heivattiin vanha jenkkisänky mäkeen ja hommattiin Torista kovapohjainenn sängynrunko. Patjaksi saatiin ilmaiseksi äidiltä Futon patja, koska itse piti sitä liian kovana. Petariksi joku Jyskin tms. "memoryfoam" petari, se ohuempi.

On toistaiseksi jäänyt tuo haitekki sänky ostamatta, kun on niin helvetin hyvä combo ollut. Eka yö tuli nukuttua ilman petaria, koska se oli pesussa. Silloin tuntui kovahkolta sänky (naisen mielestä) itse nukuin silloinkin tosi hyvin. Petarin jälkeen sänky on tuntunut sopivan kovalta ja selkä tykkää! :tup:

Koska rahaa ei mennytkään monta tonnia uuteen sänkyyn, niin raaskittiin käydä ostamassa ihan aidot Tempurin tyynyt vielä kaveriksi.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
@Gobi, Meidän piti ostaa "hightech" sänky. Väliaikaisratkaisuna heivattiin vanha jenkkisänky mäkeen ja hommattiin Torista kovapohjainenn sängynrunko. Patjaksi saatiin ilmaiseksi äidiltä Futon patja, koska itse piti sitä liian kovana. Petariksi joku Jyskin tms. "memoryfoam" petari, se ohuempi.

On toistaiseksi jäänyt tuo haitekki sänky ostamatta, kun on niin helvetin hyvä combo ollut. Eka yö tuli nukuttua ilman petaria, koska se oli pesussa. Silloin tuntui kovahkolta sänky (naisen mielestä) itse nukuin silloinkin tosi hyvin. Petarin jälkeen sänky on tuntunut sopivan kovalta ja selkä tykkää! :tup:

Koska rahaa ei mennytkään monta tonnia uuteen sänkyyn, niin raaskittiin käydä ostamassa ihan aidot Tempurin tyynyt vielä kaveriksi.
Futoni voisi olla meille passeli, puuvilla-kookos-patja ei paljoa kustanna. Täytyy perehtyä ja käydä katsomassa liikkeessä mitä on tarjolla. Itse sänkyä en ihan lattian tasoon halua, eli runko pitää ostaa tai voisin sen itsekin puuverstaalla tehdä. Säästyisi senkin hinta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ainiin. Ainut miinus, joka tuolla patjalla on se, että se painaa helvetisti verrattuna normaaliin patjaan. Sitä ei kevytrakenteinen nainen vippaisekkaan sängystä ulos tampattavaksi. :D
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Eipä tuo nykyinen yksiosainen 30cm paksu ja 180cm leveä patja mikään keijukainen ole. Futoneita tulisi 2 x 90cm, minulle kova ja rouvalle vähän pehmosempi, ne on helpompi yksitellen tuuletella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Tänään nöyrryin ja kävin ostamassa (tilaamassa) uuden patjan. Vanhasta oli jouset niin loppu että sijauspatja nousee reunoilta ilmaan kun menee makoileen...olis varmaan kannattanut jo pari vuotta sitten vaihtaa. Yritin jopa tekohengittää ostamalla uuden mahdollisimman jäykän sijauspatjan mutta ei siitä pitkäksi aikaa apua ollut :rofl:

Koemakailujen jälkeen päätin kokeilla kovasti hehkutettua älyvaahtovaihtoehtoa. Paras oli omaan makuun Askon Airflow (kovin versio) AIRFLOW-älyvaahtopatja Hard 80 x 200 cm Nähtäväksi jää mikä on mielipide kuukauden päästä mutta ensituntuma oli hyvä; patja tuki joka paikasta tasaisesti, eikä voinut sanoa että johonkin kehon osaan olisi kohdistunut enemmän painetta kuin toiseen. Oikeastaan tuli fiilis että selällään nukkuessa ei tarvitsisi tyynyä eikä sijauspatjaa laisinkaan. Hinta oli lopulta 422€ mikä alennustenkin jälkeen on aika jyrkkä omaan makuun mutta menkööt tämän kerran. Ainahan näissä tuntuu joku -40% olevan (vähintään). Ja aivan varmasti jää katetta vaikka kuinka
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
13
Onko futonin kannattajia? Kymmenen vuotta vanha jenkkisänky alkaa osoittaa kuoppaantumisen merkkejä ja olisi aika hankkia uusi. Alaselkä tuntuu olevan aamuisin hieman jumissa ja parempi nukkumisalusta olisi hakusessa. Kaveri oli futonin hommannut, muutama yö alkuun oli ollut suht kovan oloinen, mutta sittemmin on nukkunut hyvin.i Vai uusi hightech-sänky vaan alle?
Ostin parisen kuukautta takaperin 120cm leveän futon patjan Mulperipuusta. Toiseksi kovin vaihtoehto heidän mallistostaan. Ongelma ainakin tällä patjalla tuntuu olevan, että kaikki villa on siirtynyt patjan reunoille, joten kuoppa on keskellä ja se kova kookostäyte on ainoastaan siinä lattian ja selän välissä.
Toki sen saa leviämään sinne keskelle takaisin varmaan jotenkin, mutta pitkässä juoksussa ei tuota varmaan kukaan jaksa tehdä. Eli jos päädyt ottamaan leveämmän patjan, suosittelen jotenkin ratkaisemaan tuon ongleman. Esimerkiksi tikkaamalla keskeltä, voi tuo ongelma ratketa.

Sain jotenkin patjasta nukkumakelpoisen laittamalla sen päälle sijauspatjan, joka on myös hengittävää materiaalia. Jotenkin tullut sellainen olo, että olisi pitänyt ensin miettiä tarkemmin millainen patja sopii itselle. Hain alunperin sellaista joka on jämäkkä ja hengittää hyvin, koska selkä pitää siitä ja hikoilen helposti nukkuessa.

Jälkeenpäin ajateltuna itselle olisi parempi vaihtoehto jokin kova runkopatja + hengittävä petari.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Ostin parisen kuukautta takaperin 120cm leveän futon patjan Mulperipuusta. Toiseksi kovin vaihtoehto heidän mallistostaan. Ongelma ainakin tällä patjalla tuntuu olevan, että kaikki villa on siirtynyt patjan reunoille, joten kuoppa on keskellä ja se kova kookostäyte on ainoastaan siinä lattian ja selän välissä.
Toki sen saa leviämään sinne keskelle takaisin varmaan jotenkin, mutta pitkässä juoksussa ei tuota varmaan kukaan jaksa tehdä. Eli jos päädyt ottamaan leveämmän patjan, suosittelen jotenkin ratkaisemaan tuon ongleman. Esimerkiksi tikkaamalla keskeltä, voi tuo ongelma ratketa.

Sain jotenkin patjasta nukkumakelpoisen laittamalla sen päälle sijauspatjan, joka on myös hengittävää materiaalia. Jotenkin tullut sellainen olo, että olisi pitänyt ensin miettiä tarkemmin millainen patja sopii itselle. Hain alunperin sellaista joka on jämäkkä ja hengittää hyvin, koska selkä pitää siitä ja hikoilen helposti nukkuessa.

Jälkeenpäin ajateltuna itselle olisi parempi vaihtoehto jokin kova runkopatja + hengittävä petari.
Ok, kiitos tiedosta. Täytyy tsekata patjoja katsellessa sitä tikkausta, sehän sen täytteen pitää paikallaan. Ilmeisesti futon-patjaan pitäisi vaihdattaa täytteet tietyn väliajoin, näin ainakin Jaappaniassa tekevät. Kai tuo riippuu patjasta.

Tarkoitus on hankkia 2x 80 tai 90cm patjat, käyn katsoo myös tuon säädettävän Ikean sälepohjan. Lähinnä onko tarpeeksi jämäkkä ohuelle futonille.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ostin parisen kuukautta takaperin 120cm leveän futon patjan Mulperipuusta. Toiseksi kovin vaihtoehto heidän mallistostaan. Ongelma ainakin tällä patjalla tuntuu olevan, että kaikki villa on siirtynyt patjan reunoille, joten kuoppa on keskellä ja se kova kookostäyte on ainoastaan siinä lattian ja selän välissä.
Aika erikoista. Ainakaan tuo parisänkyversio ei ole menettänyt muotoaan. Siinä näyttäisi olevan tuollaiset vähän kuin sohvan napit tms. tikkaukset, jotka pitää täytteet paikallaan.

Ohjeeseenhan kuuluu kääntää patja ympäri petivaatteita vaihtaessa, jotta vällyt pysyisivät tasaisena.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
13
Aika erikoista. Ainakaan tuo parisänkyversio ei ole menettänyt muotoaan. Siinä näyttäisi olevan tuollaiset vähän kuin sohvan napit tms. tikkaukset, jotka pitää täytteet paikallaan.

Ohjeeseenhan kuuluu kääntää patja ympäri petivaatteita vaihtaessa, jotta vällyt pysyisivät tasaisena.
Futon tyynystäni löytyy vastaava tikkaus ja se on hyvä, ei karkaa täytteet. Tosiaan 120cm patja ei valitettavasti omaa noita, joten varmaankin siitä syystä täytteet karkaa reunoille :/

Tosiaan olen käännellyt patjaa viikottain, joten sekään ei ole tuohon syynä
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
120
Mietinnässä on jo jonkin aikaa ollut untuvapeiton (+tyynyn) hankkiminen. Olisiko porukalla kokemuksia tai mielipiteitä aiheeseen? Itse hikoilen jonkin verran öisin, joten tietysti mietityttää et onko nuo jo liian lämpöisiä? Toki nuohan myös hengittää paremmin kuin normaalit peitot.
Mielessä ollut ainakin seuraavat vaihtoehdot:
Familon Silver untuvapeite Familon Silver -untuvapeite | Peitot
Joutsen 60/40 untuvapeite Joutsen 60/40 -untuvapeite 150 x 210 cm - Prisma verkkokauppa
Ja tyynyksi nyt esim: Familon Gold -untuvatyyny puolikorkea | Tyynyt


Onko merkkien välillä eroja? Jotkut väittävät untuvan allergisoivat tyynyissä, mutta tuo lienee vain pienen porukan "ongelma".
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 689
Mietinnässä on jo jonkin aikaa ollut untuvapeiton (+tyynyn) hankkiminen. Olisiko porukalla kokemuksia tai mielipiteitä aiheeseen? Itse hikoilen jonkin verran öisin, joten tietysti mietityttää et onko nuo jo liian lämpöisiä? Toki nuohan myös hengittää paremmin kuin normaalit peitot.
Mielessä ollut ainakin seuraavat vaihtoehdot:
Familon Silver untuvapeite Familon Silver -untuvapeite | Peitot
Joutsen 60/40 untuvapeite Joutsen 60/40 -untuvapeite 150 x 210 cm - Prisma verkkokauppa
Ja tyynyksi nyt esim: Familon Gold -untuvatyyny puolikorkea | Tyynyt


Onko merkkien välillä eroja? Jotkut väittävät untuvan allergisoivat tyynyissä, mutta tuo lienee vain pienen porukan "ongelma".
Ei noissa kahdessa laatumerkissä ainakaan ole mitään havaittavaa eroa. Erot tulevat lähinnä täytteen määrästä.

Meillä on juuri tuo Familon Silver untuvapeite (2kpl) ja niistä muutaman sanan kommentoinkin aiemmin. 690g täytettä tuntui olevan alkuun hieman liikaa, mutta sittemmin on tuntunut että se on juuri sopiva. Jos hikoilee hirveästi öisin, niin sitten kannattaa ehkä ottaa vähemmällä täytteellä, mutta untuva hengittää siinä määrin hyvin, että en tiedä onko tuo suuri ongelma paksummassakaan. En vaihtaisi pois mistään hinnasta.

Kannattaa ostaa samalla kunnolliset perkaalipuuvillaiset pussilakanat+aluslakanat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Porukoilla oli vieraspeittona joku untuvapeitto. Pirun mukavan tuntuinen, pehmeä ja muhkea. Mä en henk. koht. ostaisi tollaista, koska hikoilin tosi paljon ja jouduin nukkumaan käytännössä jalat + kädet ulkona peitosta. Merkistä ja mallista ei ole kyllä tähän hätään mitään tietoa. Itsellä on kotona tuollainen askon peitto eikä vastaavia kuumuusongelmia ole havattavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Mä oon henkilökohtaisesti enemmän sitä mieltä että kylmä huone ja lämmin peitto eikä päinvastoin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
78
Saas nähä miten postin äijä roudaa 160x200 jenkkisängyn kerrostalo neljänteen kerrokseen. Käytävä oo mikää isoin ja hissiin epäilen että mahtuis.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Kumpi parempi ankan, vai sorsan untuvapeitto? Hanhen untuva tietysti ois se paras. Onko 90% untuvaa ja 10% höyhentä se paras suhde täytteessä?

Katsellut noita jotain alle 100e:n peittoja. Jyskillä ja Ikeassa näyttää olevan ainakin seuraavanlaisia alta 100€. Jyskillä tosin joku kusetuskamppanja heittelee hintoja ja nyt kallis, kun aiemmin ollut normitarjouksessa alle 100€ kpl.

KÄLLKRASSE Untuvapeitto, lämmin - IKEA
Peitto 750g FALKETIND lämmin 150x210 | JYSK

Kellään kokekmusta noista?

Joku Joutsen peitto ois tietysti laadukkaampi varmaan, mutta ainakin siinä halvimmassa oli vissiin niin paljon höyhentä, että taitaa tuntua sellaselta kahisevalta ja lättänältä? Ainakin Ikean vastaavalla täytteellä oleva on sellainen, eli ei yhtään untuvapeiton oloinen.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Onko Rosbed sänkyjen omistajia? Olen itse nyt 7 vuotta omistanut tämän sängyn ja aina vain hymyilyttää kuinka hyvä sänky onkaan! :p

Ei ole paluuta normaaliin joustinpatjan reuhkoihin, kun tälle laittaa maate.

Olihan tämä kallis setti, mutta elämä on. 2500€ maksoi paketti 160x200. Kaksi erillissäädettävää ilmakennopatjaa, runko tietenkin ja sitten sellainen talalay erikoispetari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Onko porukalla kokemusta 210 cm pitkistä sängyistä? Itse olen 190 cm pitkä ja välillä tuo tavallinen 200 cm pitkä sänky tuntuu liian lyhyeltä. Haussa olisi myös normaalia leveämpi 200x210 cm kokoinen sänky. Aika vähän näyttäisi olevan noita tarjolla. 180 cm leveänä löytyisi reilusti vaihtoehtoja sitten.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Onko Rosbed sänkyjen omistajia? Olen itse nyt 7 vuotta omistanut tämän sängyn ja aina vain hymyilyttää kuinka hyvä sänky onkaan! :p

Ei ole paluuta normaaliin joustinpatjan reuhkoihin, kun tälle laittaa maate.

Olihan tämä kallis setti, mutta elämä on. 2500€ maksoi paketti 160x200. Kaksi erillissäädettävää ilmakennopatjaa, runko tietenkin ja sitten sellainen talalay erikoispetari.
Enpä ole tällaisesta kuullutkaan. Hinta ihan ok, jos on hyvä sänky.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Enpä ole tällaisesta kuullutkaan. Hinta ihan ok, jos on hyvä sänky.
Kannattaa tutustua. Viime kesänä meni sunnuntaina aamusta patjasta kenno rikki (6v käyttöä takana) ja soitin firman omistajalle ja se antoi kymmeneltä aamulla uuden patjan omakustannehintaan.

Olisiko samaa palvelua saanut Askon tai muun suuremman ketjun liikkeeltä. Ei varmana :)

Rosbed sivuilta pääsee katsomaan mitä löytyy. Annan vilpittömät suositteluni tälle.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
96
Joo, tulihan se ja about kuukauden verran siinä on nyt nukuttu. On se hyvä, siitä ei pääse mihinkään.
Vieläkö on uni maittanut? Onko patja pehmennyt puolen vuoden aikana? Askossa taas -50% joten käytiin tilaamassa 80cm+80cm + 8cm petari, toinen hardina ja toinen mediumina. Otin itselleni tuon mediumin, kun selkäongelmaisena on ollut probleema ettei olkapää painu kunnolla, jolloin selkäranka on kylkiasennossa aivan banaanina. Lähinnä mietityttää että onko odotettavissa paljonkin pehmenemistä kun ottaa käyttöön..
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 689
Vieläkö on uni maittanut? Onko patja pehmennyt puolen vuoden aikana? Askossa taas -50% joten käytiin tilaamassa 80cm+80cm + 8cm petari, toinen hardina ja toinen mediumina. Otin itselleni tuon mediumin, kun selkäongelmaisena on ollut probleema ettei olkapää painu kunnolla, jolloin selkäranka on kylkiasennossa aivan banaanina. Lähinnä mietityttää että onko odotettavissa paljonkin pehmenemistä kun ottaa käyttöön..
On se ehkä pehmennyt jonkin verran ja se oli odotettavissakin, mutta aika vaikea sitä on arvioida. Meillä on tosiaan se hard-versio, enkä ainakaan itse haluaisi tuosta enää yhtään pehmeämpää. Tosin juuri olkapää saisi ehkä painua hieman enemmän, jos nukkuu kyljellään. Toisaalta vaimo nukkuu pääsääntöisesti kyljellään ja on tykännyt, joten tiedä sitten tuostakin.

Kylmänä se patja on omasta mielestä kaikkein mukavin, kun se on kovimmillaan. Kehon lämmöstä se sitten alkaa muokkautumaan ja pehmenemään. Makuasia tämäkin.

Aamuisia selkäkipuja oli vanhalla patjalla, mutta eivät ne ole tällä kokonaan poistuneet, vaikka nukkuminen muuten mukavampaa onkin.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Ikealla ei vissiin nykyään oo enää kunnollisia lämmön mukaan muotoutuvia vaahtomuovipatjoja? Vajaa 10v sitten ostettu Ikea sultan flokenes on palvellut hyvin ja kestää varmaan vielä pitkään. Mutta onko markkinoilla nykyään/tulevaisuudessa mitään vastaavaa?

Näyttää tuo kyseinen malli poistuneen ja valikoimassa näkyy olevan enää vain ohuempia halvempia vaahtomuovipatjoja. Onkohan Tempur tai jokin laittanut stopin noiden myynnille? Jyskillä näyttää olevan jotain vähän vastaavan tapaista, mutta paljon ohuempi kerros memoryfoamia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Onko porukalla kokemusta Ikean patjoista? Oon googlailun perusteella päätynyt Sultan Skaun mallin runkopatjaan. Mikäköhän petari olisi tuon kanssa hyvä?
Jos joku näin vanhaa edes haluaa tietää niin täällä ollu tollaset Sultan mallin runkopatjat "sängynpohjana" parisängyssä ja siinä päällä oli se noin 200€ muistivaahtopatja petarina. Toimi hyvin useamman vuoden. Olisko +5 nurkilla alkanu kummallakin selkä vihoitella, hakastiin siihen väliin sellanen "kova" Ikean vaahtomuovipatja petarin ja runkojen väliin. Tuli taas justiinsa hyvä. Sen verran aikaa noista hankinnoista ettei enää tarkalle muista malleja.

Edit: tällainen tuli tohon väliin laitettua Malfors vaahtomuovipatja
MALFORS Vaahtomuovipatja - kiinteä, valkoinen - IKEA
 
Viimeksi muokattu:

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Ostitko @Gobi koskaa Futonia, vai mihin ratkaisuun päädyitte?
Ratkaisu on edelleen sama, toteutus kärsii. :D Futoni+sälepohja tai samanlainen jenkkisänky kuin nyt. Omat selkävaivat kohdentui SI-niveleen, jota on pari kertaa käsitelty. Montun pohjalla nukkumisessa varmasti omat haittansa tuohon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Koira kusi sänkyyn. Patjansuojuksesta huolimatta meni syvälle petariin. Tuommoinen Jyskin älyvaahtopetari - miten pestä? Päällinen koneeseen, mutta miten saan kuset pois itse patjan sisältä? Hajut mielellään myös.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Koira kusi sänkyyn. Patjansuojuksesta huolimatta meni syvälle petariin. Tuommoinen Jyskin älyvaahtopetari - miten pestä? Päällinen koneeseen, mutta miten saan kuset pois itse patjan sisältä? Hajut mielellään myös.
Vuokraa tekstiilipesuri? Kyllä kai pesulakin noita pesee?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Koira kusi sänkyyn. Patjansuojuksesta huolimatta meni syvälle petariin. Tuommoinen Jyskin älyvaahtopetari - miten pestä? Päällinen koneeseen, mutta miten saan kuset pois itse patjan sisältä? Hajut mielellään myös.
Itte olen joskus pessyt tenavien vaahtomuovipatjoja suihkun lattialla. Voin sanoa että puhdasta tuli, mutta vaati saunassa piiiiiiiiiiiiiitkän kuivatuksen. Se vaahtomuovi oli ihan helvetin kauan märkä.

Eli, pistä se petarin kangas pesukoneeseen ja sitten vain pyykinpesuaineella ja paljasvarpasin petarin päälle kävelemään.

Lopuksi vesien puristus taittamalla patjaa ja tallomalla ja sitten saunaan kuivumaan.

Kyllä se koiran kusi pitää saada pois sieltä petarista, muuten löyhkää makkari.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 689
Koira kusi sänkyyn. Patjansuojuksesta huolimatta meni syvälle petariin. Tuommoinen Jyskin älyvaahtopetari - miten pestä? Päällinen koneeseen, mutta miten saan kuset pois itse patjan sisältä? Hajut mielellään myös.
Ainakin Tempur ja Familon sanovat suoraan, että heidän älyvaahtopatjat eivät ole pestäviä muuten kuin päällisen osalta.

TEMPUR-tuotteet I Usein kysyttyä
Tempur-materiaalia ei todellakaan saa kastella, pestä tai liottaa, sillä se voi vaikuttaa haitallisesti ainutlaatuisen Tempur-materiaalin ominaisuuksiin. Irrotettava päällinen on kuitenkin konepestävä. Hoito-ohjeet päällisen pesuun ovat pakkauksen mukana tulevassa oppaassa.
Patjojen hoito | Familon
Irrotettavan päällisen pesu: Poista pehmuste ennen pesua. Pehmuste ei ole pestävä. Pese päällinen tuotteessa olevan pesuohjeen mukaan. Muotoile päällinen kosteana ja kuivata ilmavassa paikassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Itte olen joskus pessyt tenavien vaahtomuovipatjoja suihkun lattialla. Voin sanoa että puhdasta tuli, mutta vaati saunassa piiiiiiiiiiiiiitkän kuivatuksen. Se vaahtomuovi oli ihan helvetin kauan märkä.

Eli, pistä se petarin kangas pesukoneeseen ja sitten vain pyykinpesuaineella ja paljasvarpasin petarin päälle kävelemään.

Lopuksi vesien puristus taittamalla patjaa ja tallomalla ja sitten saunaan kuivumaan.

Kyllä se koiran kusi pitää saada pois sieltä petarista, muuten löyhkää makkari.
Näin minäkin ajattelin, mutta kuten Kautium tuossa yllä kirjoitti niin ei pitäisi pestä. Mut nykypäivänä kaikessa on vastuuvapautukset eikä oikein mitään saa tehdä joten vaikea tietää oikeasti. Sinänsä saunaan saa kyllä tasaisen 40c ympärivuorokautisesti joten kuivaus onnistunee. On vain harvinainen vittukasa pestäväksi tuollainen 180 levyinen. Ja kastunuthan se on jo joka tapauksessa joten joten... Vaikea paikka.

Vaihtoehtona myös otsonointi, mutta mitähän tuollainen vaahtomuovi siitä tykkäisi?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Tempur on sanonut myös ettei pesu pilaa automaattisesti patjaa, vaan jos se kuivatus on huonoa, saattaa home tulla vaivoiksi.

Eli, kunhan kuivattaa saunassa miedolla lämmöllä ja antaa veden valua patjan sisältä ja puristelee välillä, niin kyllä sen uskaltaa pestä.

Screenshot_20190310-213442.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Päädyin sellaiseen hybridiratkaisuun, että kostutin suolavedellä ja desinfiointiaineella pyyhkeen molemmille puolille, ja levyn kanssa paljon painoa päälle. Jätin imemään n. tunniksi, jonka jälkeen 2h otsonointi. Materiaali pysyi hyvänä ja hajut on pois.
 

Hapatsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
584
Onko kellään Ikean patjoista kokemusta? Hinnaltaan vähintään houkuttelevia, verrattuna esim Askon valikoimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Onko kellään Ikean patjoista kokemusta? Hinnaltaan vähintään houkuttelevia, verrattuna esim Askon valikoimaan.
Ikean Hidrasund tuli ostettua viime syksynä puolikiinteänä, tuon päällä on Tempurin petari. Olen ollut erittäin tyytyväinen ainakin tähän asti.
 

Hapatsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
584
Myös sängynrunko olisi tarpeen, onko Ikean Hemnes sängynrungosta kellään kokemusta? Leveys 160 tai 180.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 182
Sänkysuosituksia? Tilanne on nyt se, että vanha täytyy saada vaihtoon. Sänky on keskeltä korkeampi ja takapuolen kohdilla kuopat.. Yläkroppa vetää jumiin.

Hinnalla ei niin väliä kunhan laatu kohtaa. Toki joku raja kuitenkin. Se vähän yli 2000€ voisi olla hyvä raja.

Pitkän harkinnan jälkeen käydään viikonloppuna kokeilemassa tuota Tempuria. Vaikka onkin hyvä ja laadukas, ei viitsi testaamatta lähteä ostamaan.

Ja vielä siitä hinnasta. Onko jossain mitään kampanjoita tai tarjouksia käynnissä? Toistaiseksi löysin halvimmalla Metropolista, 180x200, 2195€. Tuolta sitten ehkä lähtee tulemaan ellei jostain löydä parempaan hintaan :)

Mitäs käytännön eroa on tuossa sängyssä kun pitää valita jämäkän ja pehmeän tunteen väliltä?

http://www.metropoli.eu/content/fi/1022/11808/267/20190/TEMPUR%20Flexible%20parivuode%20180%20cm.html

Edit: Kiinnostaa myös noi Familon sängyt. Kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Miltä tuollaisella sitten tuntuu nukkua verrattuna joustinpatjaan?
Onhan se kovan tuntuinen varsinkin verrattuna vanhaan joustinpatjaan ja hetki meni totutellessa, yhtään toi ei hötky. Seuraava patja tulee olemaan samanlainen. Ikeallahan on vissiin aika hyvät vaihto-ja palautusoikeudet noiden patjojen kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 377
Viestejä
4 199 974
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom